abonnement Unibet Coolblue
pi_175240072
Nu ik een mooie nieuwe groepenkast heb ben ik bezig met het vernieuwen van het elektra op de eerste verdieping.
Ik heb hier een kleine discussie over wat wel/niet mag.

Vanuit de centraaldoos op slaapkamer 1 wil ik niet naar elk stopcontact een aparte leiding leggen, omdat het gemakkelijker is een aantal stopcontacten door te lussen/lassen. Maar: mag dit?
Situatie zou dan zijn:
Centraaldoos -> lichtschakelaar -> stopcontact -> dubbel stopcontact -> dubbel stopcontact.

Voor elke inbouwdoos gebruik ik dan lasklemmen.
Is dat toegestaan, en zo ja: hoe vaak mag ik doorlassen?
pi_175242852
quote:
Dank, ik kwam die niet tegen.
Toch nog een vraag, ik lees dat het mag mits het op dezelfde wand wordt toegepast.
Bij mij is de situatie dat ik wil doorlassen de hoek om naar een tweede wand, wel binnen dezelfde slaapkamer.
Dat mag dan dus helemaal niet?

En het lassen moet gebeuren voor elke eerste wcd neem ik aan, en dubbele wcd's koppel ik onderling?
  Moderator woensdag 22 november 2017 @ 21:25:25 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175248448
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:02 schreef Slottie het volgende:
Bij mij is de situatie dat ik wil doorlassen de hoek om naar een tweede wand, wel binnen dezelfde slaapkamer.
Dat mag dan dus helemaal niet?
Doorlassen mag alleen op dezelfde wand; binnen dezelfde ruimte.
Dus om de hoek op een andere wand doorgaan is niet toegestaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 17:02 schreef Slottie het volgende:
En het lassen moet gebeuren voor elke eerste wcd neem ik aan, en dubbele wcd's koppel ik onderling?
Dat is doorgaans wel de beste manier.
pi_175249377
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:25 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Doorlassen mag alleen op dezelfde wand; binnen dezelfde ruimte.
Dus om de hoek op een andere wand doorgaan is niet toegestaan.

[..]

Dat is doorgaans wel de beste manier.
Duidelijk.
Ik mag dus niet de hoek om binnen de kamer, maar waarom is dit eigenlijk? Je mag toch ook de hoek om van plafond naar wand?
  Moderator woensdag 22 november 2017 @ 22:19:51 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175249572
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:10 schreef Slottie het volgende:

[..]

Duidelijk.
Ik mag dus niet de hoek om binnen de kamer, maar waarom is dit eigenlijk? Je mag toch ook de hoek om van plafond naar wand?
Overzichtelijkheid en degelijkheid van je elektrische installatie; je gaat er niet van uit dat hele wanden van muur naar muur zijn doorgelust ;)

Wandcontactdozen die zijn aangebracht op dezelfde wand in hetzelfde vertrek, of lager gelegen vertrek, of eenhoger gelegen vertrek, of in een belendend vertrek mag je doorlussen op elkaar.

Wel lasdozen gebruiken die voldoende diep zijn; in inbouwdozen van 50mm diep mag je doorlassen/doorlussen in andere ondiepere dozen mag dat niet.
pi_175355658
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 22:19 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Overzichtelijkheid en degelijkheid van je elektrische installatie; je gaat er niet van uit dat hele wanden van muur naar muur zijn doorgelust ;)

Wandcontactdozen die zijn aangebracht op dezelfde wand in hetzelfde vertrek, of lager gelegen vertrek, of eenhoger gelegen vertrek, of in een belendend vertrek mag je doorlussen op elkaar.

Wel lasdozen gebruiken die voldoende diep zijn; in inbouwdozen van 50mm diep mag je doorlassen/doorlussen in andere ondiepere dozen mag dat niet.
Waarom? Omdat de draden elkaar kunnen raken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_175355808
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Waarom? Omdat de draden elkaar kunnen raken?
Je kan de lasklemmen niet kwijt. Overigens kan je vaak in de wandcontact zelf, 2 (of 3) extra draden erbij prikken; dan is de diepte niet van belan
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 28 november 2017 @ 09:55:19 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175356111
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 09:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Waarom? Omdat de draden elkaar kunnen raken?
Omdat je het simpelweg niet fatsoenlijk meer in de inbouwdoos kunt krijgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')