Als dit zo is kan je die mail dus aan booking.com doorsturen en passen ze de prijs aan. Dat is de laagste prijsgarantie.quote:Op vrijdag 24 november 2017 06:54 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Dat is dus niet zo. Als het hotel niet bij een grotere keten hoort, kun je zeker beter even bellen of mailen met het hotel. Dan geef je aan wat de prijs is op bijvoorbeeld booking.com en vraag je wat het kost om buiten die site om te boeken. Dat kan dan de commissie voor booking.com schelen. Sommige hotels gaan daar wel in mee.
Tenzij je werkt voor booking.com, of daar aandelen in hebt, zou dat een behoorlijk domme actie zijn.quote:Op vrijdag 24 november 2017 07:12 schreef Jappie_Sea het volgende:
[..]
Als dit zo is kan je die mail dus aan booking.com doorsturen en passen ze de prijs aan. Dat is de laagste prijsgarantie.
Idd zeg, waarom zou je dat doen? Van een win-win situatie tussen jou en hotel ga je naar een lose-lose situatie tussen jou en hotel. Want naar dat tarief kun je dan wel fluitenquote:Op vrijdag 24 november 2017 08:34 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Tenzij je werkt voor booking.com, of daar aandelen in hebt, zou dat een behoorlijk domme actie zijn.
Werk jij voor booking.com? Of heb je daar aandelen in?
En het hotel betaalt alsnog de commissie over de door jou bedongen lagere prijs. Dus indirect betaal je alsnog aan booking.com. Het is mij werkelijk volstrekt onduidelijk waarom je een derde partij als booking.com deelgenoot zou willen maken van een prijsafspraak tussen jou en jouw hotel.quote:Op vrijdag 24 november 2017 09:26 schreef Jappie_Sea het volgende:
Hotels maken de afspraak met booking.com dat ze het laagste tarief via booking.com aanbieden in ruil voor meer potentiele klanten en het gebruik van hun reserveringssysteem.
Booking.com biedt zijn klanten een site waarop zij gemakkelijk hotels kunnen zoeken en deze onbeperkt met een druk op de knop kunnen wijzigen en annuleren en pas bij aankomst hoeft te betalen. Bovendien hebben zij de afspraak met de klanten dat het nergens goedkoper is dan via hun site. Als de hotels zich niet aan die afspraak houden door offline lagere prijzen te hanteren past booking.com de prijzen aan.
Of je dat lagere bedrag enkel aan het hotel betaald, of datzelfde bedrag via booking.com maakt voor de klant niets uit, je betaalt immers hetzelfde bedrag in het hotel en krijgt dezelfde kamer. Je mist echter de service van booking. Of je daar veel waarde aan hecht verschilt natuurlijk per persoon, maar gezien hotelprijzen erg variëren kan het zomaar dat een ander hotel ineens goedkoper wordt, of dat de plannen toch wijzigen. Dan is het fijn om gewoon online bij je reservering te komen in plaats van dat je offline een afspraak met het hotel hebt.
Weet je het zeker?quote:En nee, ik werk niet voor booking.com, noch heb ik aandelen in het bedrijf
Zoals ik al vertelde, vind ik het fijner om mijn reservering online te hebben dan offline. Een prijsafspraak zou ik inderdaad niet meteen delen booking.com, maar het heeft dus wel voordelen voor de klant.quote:Op vrijdag 24 november 2017 09:48 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
En het hotel betaalt alsnog de commissie over de door jou bedongen lagere prijs. Dus indirect betaal je alsnog aan booking.com. Het is mij werkelijk volstrekt onduidelijk waarom je een derde partij als booking.com deelgenoot zou willen maken van een prijsafspraak tussen jou en jouw hotel.
Bij minimaal 95% van de gevallen kan je via booking.com gratis annuleren en wijzigen, ook bij het goedkoopste optie. Of dit wel of niet zo is wordt vooral bepaalt door de bestemming. En betalen via booking.com is niet mogelijk, je moet dus altijd in het hotel betalen. Wel moet je vaak je creditcard invoeren als garantie, maar wordt er niets in rekening gebracht.quote:Verder biedt booking.com via haar site diverse prijzen. Met de 'laagste prijs' kun je niet 'gratis' annuleren. En pas bij aankomst betalen is ook niet altijd het geval bij booking.com.
Ik weet niet bij wat voor bank jij zit, maar bij mij is geld opnemen in een vreemde valuta veel duurder dan de creditcardcomissie. In eurolanden betaal ik altijd met mijn pinpas, maar zijn creditcardbetalingen volgens mij ook kosteloos.quote:Over betalen gesproken: Betalen met creditcard betekent ook betalen met een commissie voor de creditcardmaatschappij van een paar procent. Als je cash betaalt, kun je dus nog een extra korting bedingen als die commissie inbegrepen is in de prijs van de hotelkamer.
Zodat het hotel nog minder verdient.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:18 schreef Jappie_Sea het volgende:
Overigens voor de duidelijkheid: ik vind niet dat als je met een hotel een prijs afdingt je deze meteen met booking.com moet delen. Ik bedoel dat als een hotel offline lagere prijzen hanteert dan online dat dit aan booking.com kan worden aangegeven (gewoon klein formuliertje invullen op de site) zodat zij de prijzen kunnen aanpassen en de laagste prijs kunnen garanderen.
En de consument minder betaalt, dat is voor ons uiteindelijk het belangrijkst. Als je wilt dat een hotel meer verdient staat het je vrij om meer te betalen, vinden ze vast niet erg.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:22 schreef DavetheNL het volgende:
[..]
Zodat het hotel nog minder verdient.
Dat is wel een erg eenzijdige beredenering. Uiteindelijk zijn hotels bedrijven die geld moeten verdienen. Zonder dat zullen ze sluiten. Betaal graag het minst, maar snap ook wel dat daar een minimum aan zit. Bedrijven als booking.com (en zijn zusterbedrijven) zijn niet per definitie voordelig, ze creëren ook schaarste en doen in drukkere gebieden aan prijsopdrijving (hogere prijzen, hogere gage). Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik er soms ook gebruik van maak, site is makkelijk en ben gewoon lui.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:27 schreef Jappie_Sea het volgende:
[..]
En de consument minder betaalt, dat is voor ons uiteindelijk het belangrijkst. Als je wilt dat een hotel meer verdient staat het je vrij om meer te betalen, vinden ze vast niet erg.
Over je creditcardbestedingen in vreemde valuta betaal je ook een dagkoers met opslag.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:05 schreef Jappie_Sea het volgende:
Ik weet niet bij wat voor bank jij zit, maar bij mij is geld opnemen in een vreemde valuta veel duurder dan de creditcardcomissie. In eurolanden betaal ik altijd met mijn pinpas, maar zijn creditcardbetalingen volgens mij ook kosteloos.
Ken trouwens genoeg hotels die dat wél doen. Als je dan bij Booking een korting bedingt, vanwege hun 'laagsteprijsgarantie', dan krijg je de welbekende dikke vinger. Je moet maar eens de voorwaarden van die 'laagsteprijsgaranatie' lezen, ze zijn best hilarisch.quote:Op woensdag 22 november 2017 16:01 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Op hun eigen site mogen ze niet onder de booking.com (e.a. soortgelijke sites) tarieven aanbieden. Vandaar direct contact opnemen om korting te bedingen.
Ik ben het met je eens dat hotels hun hoofd boven water moeten houden. Echter kunnen hotels via booking.com nog steeds hun eigen prijs bepalen, en zullen ze. niet snel onder de rendabele prijs gaan zitten. Zeker voor kleinere hotels is Booking.com een uitkomst, omdat deze vaak geen eigen reserveringssite kunnen betalen voor het kleine aantal boekingen, en ze op die manier de consumenten kunnen bereiken.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:44 schreef DavetheNL het volgende:
[..]
Dat is wel een erg eenzijdige beredenering. Uiteindelijk zijn hotels bedrijven die geld moeten verdienen. Zonder dat zullen ze sluiten. Betaal graag het minst, maar snap ook wel dat daar een minimum aan zit. Bedrijven als booking.com (en zijn zusterbedrijven) zijn niet per definitie voordelig, ze creëren ook schaarste en doen in drukkere gebieden aan prijsopdrijving (hogere prijzen, hogere gage). Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik er soms ook gebruik van maak, site is makkelijk en ben gewoon lui.
Ik weet niet hoe hoog die commissie precies is, maar ik kan met niet voorstellen dat het opweegt tegenover de kosten van geld opnemen (voor mij kost dat 4,50+2% tov 1,1% koersopslag met creditcardbetaling).quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:52 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
Over je creditcardbestedingen in vreemde valuta betaal je ook een dagkoers met opslag.
Creditcardbetalingen zijn sowieso nooit kosteloos. Als er niet een commissie door de winkelier / het hotel / wat dan ook in rekening wordt gebracht, betekent dat niet dat er niet op de achtergrond een commissie wordt afgedragen. Die commissie zou je dus als korting kunnen bedingen bij een cashbetaling.
Ik persoonlijk heb dit één keer gedaan, om 12:08 een mail gestuurd, om 12:24 een reactie met de bevestiging dat de prijs in mijn boeking was aangepast. Het kan zijn dat dat een uitzondering was, maar ik ga daar niet vanuit, want heb verder ook alleen maar goede ervaringen met de klantenservice van booking.comquote:Op vrijdag 24 november 2017 10:59 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Ken trouwens genoeg hotels die dat wél doen. Als je dan bij Booking een korting bedingt, vanwege hun 'laagsteprijsgarantie', dan krijg je de welbekende dikke vinger. Je moet maar eens de voorwaarden van die 'laagsteprijsgaranatie' lezen, ze zijn best hilarisch.
Kleinere hotels betalen trouwens nog meer commissie aan Booking dan 15%.
Daar zit een verschil in benaderen in. Voor zover ik weet gaan de meeste hotels uit van wat ze nodig hebben en zetten daar de kosten van booking.com overheen. De keren dat ik belde heb ik eigenlijk altijd 10-15% korting gekregen en kon ik gewoon pinnen bij aankomst.quote:Op vrijdag 24 november 2017 11:02 schreef Jappie_Sea het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat hotels hun hoofd boven water moeten houden. Echter kunnen hotels via booking.com nog steeds hun eigen prijs bepalen, en zullen ze. niet snel onder de rendabele prijs gaan zitten. Zeker voor kleinere hotels is Booking.com een uitkomst, omdat deze vaak geen eigen reserveringssite kunnen betalen voor het kleine aantal boekingen, en ze op die manier de consumenten kunnen bereiken.
Overigens denk ik dat dankzij booking.com prijzen juist niet worden opgedreven omdat de hotels hun eigen prijs betalen dankzij booking juist moeten concurreren. Vroeger moest je alle hotels in een stad opbellen, en ging de consument vaak met het eerste het beste aanbod in zee ipv alle hotels met elkaar te vergelijken.
Ik heb 't één keer gehad dat ik bij een hotel kwam en zag dat de standaardprijzen waar 't hotel mee adverteerde beduidend lager waren dan de prijs op Booking. Toen ook met Booking gemaild, maar ze zeiden dat ik er 'te laat' mee wasquote:Op vrijdag 24 november 2017 11:34 schreef Jappie_Sea het volgende:
[..]
Ik persoonlijk heb dit één keer gedaan, om 12:08 een mail gestuurd, om 12:24 een reactie met de bevestiging dat de prijs in mijn boeking was aangepast. Het kan zijn dat dat een uitzondering was, maar ik ga daar niet vanuit, want heb verder ook alleen maar goede ervaringen met de klantenservice van booking.com
Hotels mogen inderdaad het commissiepercentage niet vermelden, maar 't schijnt bij kleine hotels in grote steden op te kunnen lopen tot 25%. Bij grotere hotels met meer onderhandelingskracht ligt het percentage lager. Bij kleine hotels in gehuchten eveneens, al schijnt dit meer te zijn omdat Booking graag een complete 'dekking' wil.quote:Wat betreft de commissie vind ik dat we geen percentages kunnen noemen omdat deze noch door booking.com, noch door hotels worden bevestigd. Waarschijnlijk verschilt de commissie ook per hotel en reservering. Dat Booking.com er aardig wat geld aan over houdt lijkt me duidelijk, maar ze leveren er ook aardig wat voor terug.
Tja, ik vind de commissiepercentages echt extreem. Zeker als je bedenkt dat Booking vrij weinig waarde toevoegt voor hotels. Ja, wel enige waarde, maar niet zó veel waarde dat zulk een groot deel van de winstmarge opgegeven zou moeten worden.quote:In the end levert samenwerking met booking.com voor de meeste hotels meer op dan het ze kost, anders zouden ze hun hotel er niet aanbieden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |