abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 november 2017 @ 07:21:48 #101
461397 Jip141
I can show you the world
pi_175233093
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 november 2017 19:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Van die mensen die wel even denken te weten wat de ontwikkeling van een medicijn een bedrijf kost. :')

Het is niet voor niks zo lastig te kwantificeren. Je hebt R&D, een serie proeven, incalculatie van falen, levensduur van de patiënt, etc. Wat veel mensen niet willen weten is dat de belangrijkste reden van de hoge zorgkosten niet de woekerwinsten van verzekeraars of farmacie zijn, maar het feit dat mensen langer leven dan eigenlijk goed voor ze is.
Dat mensen langer leven is duur voor de farmaceuten ja? Krijgen ze een sterfpremie van de zorgverzekeraars ?

[ Bericht 0% gewijzigd door Jip141 op 22-11-2017 08:41:49 ]
It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it. (Aristotle)
pi_175233112
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 07:21 schreef Jip141 het volgende:

[..]

Dat mensen langer leven is duur voor de farmaceuten ja? Krijgen ze een sterfpremie van de zorgverzekeraars ?
Ik vraag me altijd af hoe ze getest hebben dat de patient 3 maanden langer te leven heeft met een bepaald medicijn.
pi_175233505
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 07:25 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik vraag me altijd af hoe ze getest hebben dat de patient 3 maanden langer te leven heeft met een bepaald medicijn.
Een groep proefpersonen opdelen in een groep die het nieuwe medicijn krijgt en een groep die het oude medicijn krijgt (of placebo) en deze volgen.
  woensdag 22 november 2017 @ 09:23:41 #104
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175234214
quote:
5s.gif Op woensdag 22 november 2017 07:21 schreef Jip141 het volgende:

[..]

Dat mensen langer leven is duur voor de farmaceuten ja? Krijgen ze een sterfpremie van de zorgverzekeraars ?
Nee, voor de zorgverzekeraars.
pi_175234291
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 november 2017 20:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Bij kanker en alzheimer wordt juist grote vooruitgang geboekt. Elke behandeling begon als iets experimenteels, dat maakt het ook lastig. Maar duur zijn ze inderdaad allemaal.
Mwa, als je naar de oncolytica kijkt heeft alle ontwikkeling daarin geresulteerd in een gemiddelde levensverlenging van zo'n 3 maanden.

Je kunt je afvragen wat we met de enorme bakken geld die daaraan besteed zijn hadden kunnen bereiken voor andere ziektebeelden.
pi_175234602
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 09:23 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Nee, voor de zorgverzekeraars.
Die verhogen gewoon de premies, meer omzet, meer bureaucratie voor hen waar ze hun brood mee verdienen. Zorgverzekeraars hebben geen enkele prikkel om de totale zorgkosten omlaag te brengen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 22 november 2017 @ 10:02:38 #107
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175234866
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 09:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Die verhogen gewoon de premies, meer omzet, meer bureaucratie voor hen waar ze hun brood mee verdienen. Zorgverzekeraars hebben geen enkele prikkel om de totale zorgkosten omlaag te brengen.
Ow, dat klopt grotendeels wel hoor. Het was ook niet zo zeer mijn mening, meer ondersteuning bij de interpretatie van de teksten van Fluitbek.

Ik ben via mijn werk regelmatig betrokken bij projecten gericht op preventie. Tegengaan overgewicht, beweegonderwijs op scholen, ouderen in beweging krijgen, dat soort spul. Je merkt dat zorgverzekeraars daar echt totaal geen enkele rol willen spelen in meedenken of financiering. Ze hebben er gewoon geen baat bij. Mensen met minder klachten is minder aanvullende verzekeringen, zo simpel is het.

Een enkele zorgverzekeraar begint langzaam brood te zien in Lifestyle, maar dat is meer omdat er in de maatschappij gewoon een kentering is. Over een paar jaar pikken verzekeraars het gewoon niet meer als een medisch advies over verantwoord sporten niet meer vergoed wordt.
pi_175234969
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 09:45 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Die verhogen gewoon de premies, meer omzet, meer bureaucratie voor hen waar ze hun brood mee verdienen. Zorgverzekeraars hebben geen enkele prikkel om de totale zorgkosten omlaag te brengen.
Complete onzin. De enige partij naast de overheid die een rem op de stijging van zorgkosten wil zijn de zorgverzekeraars (een rem op stijging ja, dus niet eens een daling wat al helemaal onmogelijk is in een systeem waar de zorgverleners de macht hebben). Alle zorgaanbieders zijn permanent op groei groei groei gericht. Alles moet duurder en meer, uiteraard deels gestuurd vanuit het volk dat oh zo ongezond is kennelijk.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175234994
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 07:05 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat een achterlijke conclusie weer. Ik vind 80.000 euro voor 1 injectie ook veel geld, maar misschien moet je proberen om te begrijpen dat het ontwikkelen van dit soort medicijnen een erg lang en duur traject is.
Het zou fijn zijn daar meer over te weten dan.
pi_175235009
quote:
10s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:10 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Complete onzin. De enige partij naast de overheid die een rem op de stijging van zorgkosten wil zijn de zorgverzekeraars (een rem op stijging ja, dus niet eens een daling wat al helemaal onmogelijk is in een systeem waar de zorgverleners de macht hebben). Alle zorgaanbieders zijn permanent op groei groei groei gericht. Alles moet duurder en meer, uiteraard deels gestuurd vanuit het volk dat oh zo ongezond is kennelijk.
Dat valt wel mee. Ik heb pas nog geklaagd over bepaalde hoge kosten bij mijn verzekering (iets wat zij dus vergoeden) en het antwoord was ongeveer "wat maakt het u uit?".
pi_175235056
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Ik heb pas nog geklaagd over bepaalde hoge kosten bij mijn verzekering (iets wat zij dus vergoeden) en het antwoord was ongeveer "wat maakt het u uit?".
Dan was dat een hele domme medewerker van de klantenservice.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
  woensdag 22 november 2017 @ 10:16:09 #112
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175235080
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Ik heb pas nog geklaagd over bepaalde hoge kosten bij mijn verzekering (iets wat zij dus vergoeden) en het antwoord was ongeveer "wat maakt het u uit?".
Ook dat is een financiële overweging. De strijd met de leverancier aangaan kost meer dan betalen, in veel gevallen. Daarbij moet je de miep van de klantenservice die jij aan de telefoon krijgt niet gelijkstellen aan de organisatie waar ze voor werkt, uiteraard.
pi_175235082
quote:
7s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:15 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Dan was dat een hele domme medewerker van de klantenservice.
Ik las exact het verhaal pas in de krant van iemand anders. Natuurlijk is dat maar een domme medewerker aan de telefoon. Maar uiteindelijk betaald men wel gewoon rare bedragen uit. Mij word niets gevraagd.
pi_175235116
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:16 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Ook dat is een financiële overweging. De strijd met de leverancier aangaan kost meer dan betalen, in veel gevallen. Daarbij moet je de miep van de klantenservice die jij aan de telefoon krijgt niet gelijkstellen aan de organisatie waar ze voor werkt, uiteraard.
Dit ging over GGZ 'hulp' als in begeleiding en advies bij het slikken van een medicijn. Ca. 5 gesprekken van 20 minuten....kosten 4500 euro. Buiten de medewerker om betaald men dat dus gewoon. Daarnaast zijn er klachten dat de GGZ zorg zo duur is. Dat begrijp ik nu wel.
pi_175235126
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:16 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik las exact het verhaal pas in de krant van iemand anders. Natuurlijk is dat maar een domme medewerker aan de telefoon. Maar uiteindelijk betaald men wel gewoon rare bedragen uit. Mij word niets gevraagd.
Verzekeraars vergoeden wat ze wettelijk verplicht zijn te vergoeden in de basisverzekering. Uiteraard wordt er onderhandeld over prijzen maar op dat vlak hebben zorgverleners de bovenhand, zeker naarmate het grotere ziekenhuizen zijn waar niemand omheen kan. Dergelijke ziekenhuizen kunnen absurde prijzen vragen en enkel de toezichthouder kan daar wat aan doen. Uiteraard gebeurt dat zelden, aangezien iedereen zo begaan is met ziekenhuizen.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235160
quote:
2s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:18 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Verzekeraars vergoeden wat ze wettelijk verplicht zijn te vergoeden in de basisverzekering. Uiteraard wordt er onderhandeld over prijzen maar op dat vlak hebben zorgverleners de bovenhand, zeker naarmate het grotere ziekenhuizen zijn waar niemand omheen kan. Dergelijke ziekenhuizen kunnen absurde prijzen vragen en enkel de toezichthouder kan daar wat aan doen. Uiteraard gebeurt dat zelden, aangezien iedereen zo begaan is met ziekenhuizen.
Men moet wel wat kritisch zijn en mag daarbij ook de client vragen wat er werkelijk is gebeurt lijkt mij. Als ik opbel met zo'n klacht neem ik aan dat men het serieus neemt. Het kost ons allen geld.
  woensdag 22 november 2017 @ 10:20:29 #117
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175235181
quote:
5s.gif Op woensdag 22 november 2017 07:21 schreef Jip141 het volgende:

[..]

Dat mensen langer leven is duur voor de farmaceuten ja? Krijgen ze een sterfpremie van de zorgverzekeraars ?
Nee, als ze korter leven. Want dan wordt dat medicijn minder verkocht. Was dat echt zo onduidelijk?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175235184
Een huisarts daarentegen is weer spotgoedkoop zag ik. Even een telefonisch consult = 4,50 euro.Dit naast een basisbedrag per jaar.
pi_175235204
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Men moet wel wat kritisch zijn en mag daarbij ook de client vragen wat er werkelijk is gebeurt lijkt mij. Als ik opbel met zo'n klacht neem ik aan dat men het serieus neemt. Het kost ons allen geld.
Ja daar ben ik het mee eens. Het zal ook per verzekeraar verschillen, maar ze hebben allemaal afdelingen die bijzonder onderzoek verrichten, bijv. als er van verzekerden signalen komen dat er iets niet in de haak is.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235242
quote:
14s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:21 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Ja daar ben ik het mee eens. Het zal ook per verzekeraar verschillen, maar ze hebben allemaal afdelingen die bijzonder onderzoek verrichten, bijv. als er van verzekerden signalen komen dat er iets niet in de haak is.
Dat vb pas in de krant ging ook volgens mij over GGZ. Zelfs over een telefoontje van GGZ zorg zelf dat ca. 750 kostte. Ik denk dat men het allemaal gewoon maar betaald. En als dit al zoveel kost bij mij waar het eigenlijk ging over een second opinion over slaapmedicatie vraag je je af wat anderen wel niet kosten. Maar er zal vast ook een grens aanzitten.
pi_175235273
Wat ook vreemd is is dat bijv. mijn neuroloog maar zeg 200 euro per jaar voor mij krijgt. Het maakt niet uit of ik 3x of 24x langskom.
pi_175235306
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:23 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat vb pas in de krant ging ook volgens mij over GGZ. Zelfs over een telefoontje van GGZ zorg zelf dat ca. 750 kostte. Ik denk dat men het allemaal gewoon maar betaald. En als dit al zoveel kost bij mij waar het eigenlijk ging over een second opinion over slaapmedicatie vraag je je af wat anderen wel niet kosten. Maar er zal vast ook een grens aanzitten.
De GGZ is een notoir voorbeeld inderdaad. De manier waarop zorg daar wordt gedeclareerd is weinig transparant en geeft de instelling eigenlijk alle kans om naar eigen inzicht kosten te declareren. Je kan dat op veel vlakken praktisch niet controleren. Wederom speelt hier de macht van de instellingen op waardoor de overheid zo'n moeite heeft om de kostengroei te beperken.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235344
quote:
15s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:26 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

De GGZ is een notoir voorbeeld inderdaad. De manier waarop zorg daar wordt gedeclareerd is weinig transparant en geeft de instelling eigenlijk alle kans om naar eigen inzicht kosten te declareren. Je kan dat op veel vlakken praktisch niet controleren. Wederom speelt hier de macht van de instellingen op waardoor de overheid zo'n moeite heeft om de kostengroei te beperken.
Binnen de GGZ is een hele ingewikkelde kosten constructie heb ik begrepen. Even praten met een psychiater is niet gewoon 200 afrekenen. Je moet direct meedelen in de totale kosten van een organisatie.
pi_175235363
Jammer voor dat kind, maar een mensenleven is geen 240.000 euro per jaar waard. Zeker niet als je je bedenkt hoeveel mensen er met dat geld geholpen zouden kunnen worden waar nu geen geld voor is.

Als al bij de geboorte blijkt dat je kind 10.000+ euro per jaar nodig gaat hebben aan zorg en je dat niet zelf kunt betalen, dan moet je preventief euthanasie plegen of proberen zonder die zorg verder te gaan. De maatschappij kan niet overal voor op gaan draaien.
pi_175235385
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:29 schreef JaJammerJan het volgende:
Jammer voor dat kind, maar een mensenleven is geen 240.000 euro per jaar waard. Zeker niet als je je bedenkt hoeveel mensen er met dat geld geholpen zouden kunnen worden waar nu geen geld voor is.

Als al bij de geboorte blijkt dat je kind 10.000+ euro per jaar nodig gaat hebben aan zorg en je dat niet zelf kunt betalen, dan moet je preventief euthanasie plegen of proberen zonder die zorg verder te gaan. De maatschappij kan niet overal voor op gaan draaien.
Zoiets dus?
https://en.wikipedia.org/wiki/Aktion_T4
pi_175235387
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:25 schreef Jaroon het volgende:
Wat ook vreemd is is dat bijv. mijn neuroloog maar zeg 200 euro per jaar voor mij krijgt. Het maakt niet uit of ik 3x of 24x langskom.
Dat kan meerdere redenen hebben. Soms is het gewoon zo dat kosten die wel gemaakt maar niet direct gedeclareerd worden, via andere wijze de organisatie binnenstromen. Zo wordt alles netjes vergoed maar is de administratie zeg maar niet helemaal correct.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235400
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:29 schreef JaJammerJan het volgende:
Jammer voor dat kind, maar een mensenleven is geen 240.000 euro per jaar waard. Zeker niet als je je bedenkt hoeveel mensen er met dat geld geholpen zouden kunnen worden waar nu geen geld voor is.

Als al bij de geboorte blijkt dat je kind 10.000+ euro per jaar nodig gaat hebben aan zorg en je dat niet zelf kunt betalen, dan moet je preventief euthanasie plegen of proberen zonder die zorg verder te gaan. De maatschappij kan niet overal voor op gaan draaien.
Dat is een moreel zeer ingewikkeld vraagstuk.
pi_175235428
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:30 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Dat kan meerdere redenen hebben. Soms is het gewoon zo dat kosten die wel gemaakt maar niet direct gedeclareerd worden, via andere wijze de organisatie binnenstromen. Zo wordt alles netjes vergoed maar is de administratie zeg maar niet helemaal correct.
Uiteindelijk levert de tijd die hij mij geeft hem dan weinig op terwijl bepaalde GGZ organisatie gelijk de volle mep vragen daar zit iets vreemds. Ook bij hoe apothekers werken trouwens. Die schrijven soms een medicijn voor omdat ze er meer aan verdienen. Het is een hele vage enge wereld ben ik achter gekomen.
  woensdag 22 november 2017 @ 10:34:19 #129
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175235447
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:31 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is een moreel zeer ingewikkeld vraagstuk.
Zeker. Want als je bepaalt dat ¤ 240.000,- per jaar te veel is, moet je ook bepalen waar de grens ligt.

Succes daarmee, zou ik zeggen. En dan heel veel succes bij het eerste kind dat een euro boven de grens uitkomt.
pi_175235469
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:33 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Uiteindelijk levert de tijd die hij mij geeft hem dan weinig op terwijl bepaalde GGZ organisatie gelijk de volle mep vragen daar zit iets vreemds. Ook bij hoe apothekers werken trouwens. Die schrijven soms een medicijn voor omdat ze er meer aan verdienen. Het is een hele vage enge wereld ben ik achter gekomen.
Nu ja, die neuroloog hoeft zich in principe niet continu bezig te houden met de financien. Daar zijn andere mensen voor. Dus hij doet gewoon wat volgens hem nodig is.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235477
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:34 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Zeker. Want als je bepaalt dat ¤ 240.000,- per jaar te veel is, moet je ook bepalen waar de grens ligt.

Succes daarmee, zou ik zeggen. En dan heel veel succes bij het eerste kind dat een euro boven de grens uitkomt.
Die grenzen zijn er. https://en.wikipedia.org/wiki/Quality-adjusted_life_year
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235491
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:34 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Zeker. Want als je bepaalt dat ¤ 240.000,- per jaar te veel is, moet je ook bepalen waar de grens ligt.

Succes daarmee, zou ik zeggen. En dan heel veel succes bij het eerste kind dat een euro boven de grens uitkomt.
Ja.
  woensdag 22 november 2017 @ 10:37:23 #133
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175235502
quote:
Dit is geen grens, dit is een richtlijn voor iets heel anders.
pi_175235518
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:34 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Zeker. Want als je bepaalt dat ¤ 240.000,- per jaar te veel is, moet je ook bepalen waar de grens ligt.

Succes daarmee, zou ik zeggen. En dan heel veel succes bij het eerste kind dat een euro boven de grens uitkomt.
Iemand heeft blijkbaar ook ooit bepaald dat 240.000 per jaar 'moet kunnen'. Van dat geld hadden 10 anderen geholpen kunnen worden waar nu geen geld voor is.

Blijkbaar is het geen probleem om tegen die 10 anderen te zeggen: 'Ja helaas, geen geld, leer er maar mee leven'. Dan is het ook geen probleem om tegen deze ene persoon te zeggen dat er geen geld is...
pi_175235531
Al die berichten die in het nieuws komen over dure medicijnen zijn dus gevallen die boven de grens uitkomen en waarvoor men een uitzonderingspositie wil.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235534
quote:
2s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:35 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Nu ja, die neuroloog hoeft zich in principe niet continu bezig te houden met de financien. Daar zijn andere mensen voor. Dus hij doet gewoon wat volgens hem nodig is.
Een psychiater of andere psychisch geschoold medewerker bij de GGZ ook niet. Er gaat gewoon automatisch een enorme rekening uit. Bij mij stond het er ok niet in tijd. Gewoon 1 x 2700, 1 x 1000 en nog eens 1000
pi_175235554
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:38 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Iemand heeft blijkbaar ook ooit bepaald dat 240.000 per jaar 'moet kunnen'. Van dat geld hadden 10 anderen geholpen kunnen worden waar nu geen geld voor is.

Blijkbaar is het geen probleem om tegen die 10 anderen te zeggen: 'Ja helaas, geen geld, leer er maar mee leven'. Dan is het ook geen probleem om tegen deze ene persoon te zeggen dat er geen geld is...
We hebben nooit werkelijk bepaald wat een mensenleven nu eigenlijk waard is. Ik weet niet tegen wie van de mensen die dan volgens jou nu geholpen kunnen worden voor 24000 we nu "nee"zeggen.
pi_175235560
quote:
Nee, want dat is onvrijwillig en dus gewoon moord. Niet te vergelijken.

Als iemand ongeneeslijk ziek is en te duur is om te behandelen, maar toch niet vrijwillig dood wil, dan kun je zo'n persoon gewoon laten leven en op zichzelf dood laten gaan.
pi_175235564
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:37 schreef BadderHaring het volgende:

[..]

Dit is geen grens, dit is een richtlijn voor iets heel anders.
Die richtlijnen worden gehanteerd in de Nederlandse zorg. Uiteraard zal niemand het een grens noemen want dit gaat over mensenlevens.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235580
quote:
2s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:38 schreef Abschirmdienst het volgende:
Al die berichten die in het nieuws komen over dure medicijnen zijn dus gevallen die boven de grens uitkomen en waarvoor men een uitzonderingspositie wil.
Het probleem is vaak dat het echt wel goedkoper kan. Dat zie je ook als patenten aflopen. In mijn geval bij het gewoon de helft spuiten van een medicijn bijv. Maar niemand maakt zich er binnen de industrie druk over dat je ten onrechte het dubbele spuit.
pi_175235589
Hier een goede toelichting over die 'grenzen': https://www.nrc.nl/nieuws(...)sten-1556124-a348646
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
  woensdag 22 november 2017 @ 10:43:46 #142
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175235621
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:40 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Die richtlijnen worden gehanteerd in de Nederlandse zorg. Uiteraard zal niemand het een grens noemen want dit gaat over mensenlevens.
En dat was dus exact mijn punt.
pi_175235630
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:41 schreef Abschirmdienst het volgende:
Hier een goede toelichting over die 'grenzen': https://www.nrc.nl/nieuws(...)sten-1556124-a348646
Op lange termijn kost ik ook heel veel. Dus weer. Waar trek je de grens? Het debat is idd belangrijk.
pi_175235636
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:39 schreef Jaroon het volgende:

[..]

We hebben nooit werkelijk bepaald wat een mensenleven nu eigenlijk waard is. Ik weet niet tegen wie van de mensen die dan volgens jou nu geholpen kunnen worden voor 24000 we nu "nee"zeggen.
Neem de maandenlange wachtlijsten in de GGZ bijvoorbeeld, waar je zelfs wanneer je dan uiteindelijk aan de buurt bent uitgeklede zorg krijgt wegens personeelsgebrek.
pi_175235645
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:40 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Nee, want dat is onvrijwillig en dus gewoon moord. Niet te vergelijken.

Als iemand ongeneeslijk ziek is en te duur is om te behandelen, maar toch niet vrijwillig dood wil, dan kun je zo'n persoon gewoon laten leven en op zichzelf dood laten gaan.
Ja leg dan maar aan de nabestaanden uit dat dat totaal anders dan moord is terwijl er wel medicijnen voor zijn. Ik ben het wel met je eens dat er een grens moet zijn hoor, maar om ouders dat soort keuzes meteen voor te leggen na de geboorte...
pi_175235671
Ah, weer een Loekie topic, waar hebben we dit toch allemaal aan verdiend mensen? Zoveel onzin in 1 week!

En dit, natuurlijk:
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 07:05 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat een achterlijke conclusie weer. Ik vind 80.000 euro voor 1 injectie ook veel geld, maar misschien moet je proberen om te begrijpen dat het ontwikkelen van dit soort medicijnen een erg lang en duur traject is.
Ja doei.
pi_175235692
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:44 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Neem de maandenlange wachtlijsten in de GGZ bijvoorbeeld, waar je zelfs wanneer je dan uiteindelijk aan de buurt bent uitgeklede zorg krijgt wegens personeelsgebrek.
Dat is ook bevreemdend idd. Ik heb uiteindelijk bijv. maar 15 minuten gepraat met een psychiater en de rest werd 'afgedaan' door een psychiatrisch verpleegkundige. Die kost dan blijkbaar ca. 900 per 20 minuten. En geen enkele oplossing of normaal gesprek. Als je werkelijk geestelijke nood hebt dan zou je in de ellende komen.
pi_175235718
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:45 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja leg dan maar aan de nabestaanden uit dat dat totaal anders dan moord is terwijl er wel medicijnen voor zijn. Ik ben het wel met je eens dat er een grens moet zijn hoor, maar om ouders dat soort keuzes meteen voor te leggen na de geboorte...
Dat is dus een onmogelijk vraagstuk op het niveau Sophie's choice.
pi_175235759
Ik heb een vrij zwaar gehandicapte broer. Dat kost veel geld per jaar en dus zeker kijkend naar levenslange zorg. Daar hadden we bij geboorte toch niet naar willen kijken met het idee "maak maar af want het kost teveel".
pi_175235835
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 08:20 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Een groep proefpersonen opdelen in een groep die het nieuwe medicijn krijgt en een groep die het oude medicijn krijgt (of placebo) en deze volgen.
Met placebo leef je waarschijnlijk ook langer. Een heel bijzonder iets in bepaalde gevallen. Het placebo effect.
pi_175235845
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Op lange termijn kost ik ook heel veel. Dus weer. Waar trek je de grens? Het debat is idd belangrijk.
Heeft ook te maken met de periode. Als het veel kosten zijn maar over 50 jaar, dat is iets anders dan hoge kosten binnen enkele maanden. Maar goed, die discussie moet we met z'n allen voeren.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175235905
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:56 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Heeft ook te maken met de periode. Als het veel kosten zijn maar over 50 jaar, dat is iets anders dan hoge kosten binnen enkele maanden. Maar goed, die discussie moet we met z'n allen voeren.
Op zich moet dat niet uitmaken. Dan moet je het hebben over wat iemand nog 'opbrengt'. Of je nu 300.000 in 2 jaar kost of 600.000 in 20 jaar...... Het gaat vooral over wat je zelf wil als je nog leeft denk ik. Als ik kanker zou krijgen en de kans is bijna 0 dat een kuur van 150.000 niet werkt ga ik er niet voor. Maar dat is geen financiele overweging direct.
pi_175235927
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:45 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ja leg dan maar aan de nabestaanden uit dat dat totaal anders dan moord is terwijl er wel medicijnen voor zijn. Ik ben het wel met je eens dat er een grens moet zijn hoor, maar om ouders dat soort keuzes meteen voor te leggen na de geboorte...
Er is geen keuze: De keuze is al gemaakt (tenzij de ouders miljonair zijn en het zelf kunnen betalen).

Maar je hebt gelijk: Dit soort afwegingen zijn lastig, maar ze moeten wel gemaakt worden. En sterven dagelijks miljoenen mensen aan ziektes of kwalen waar medicijnen/hulp voor is. Je zou jaarlijks bloed af kunnen laten nemen bij iedere Nederlander als het geld er voor was en met die bloedresultaten duizenden mensenlevens kunnen redden door preventieve detectie van allerlei kwalen. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
pi_175235957
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:00 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Er is geen keuze: De keuze is al gemaakt (tenzij de ouders miljonair zijn en het zelf kunnen betalen).

Maar je hebt gelijk: Dit soort afwegingen zijn lastig, maar ze moeten wel gemaakt worden. En sterven dagelijks miljoenen mensen aan ziektes of kwalen waar medicijnen/hulp voor is. Je zou jaarlijks bloed af kunnen laten nemen bij iedere Nederlander als het geld er voor was en met die bloedresultaten duizenden mensenlevens kunnen redden door preventieve detectie van allerlei kwalen. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
De overheid mag je niet verplichten bloed af te staan :P Maar verder heb je wel een punt ja.
pi_175235964
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:59 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Op zich moet dat niet uitmaken. Dan moet je het hebben over wat iemand nog 'opbrengt'. Of je nu 300.000 in 2 jaar kost of 600.000 in 20 jaar...... Het gaat vooral over wat je zelf wil als je nog leeft denk ik. Als ik kanker zou krijgen en de kans is bijna 0 dat een kuur van 150.000 niet werkt ga ik er niet voor. Maar dat is geen financiele overweging direct.
Het gaat niet zozeer om wat het opbrengt, maar hoeveel extra tijd in goede gezondheid krijgt iemand door een behandeling. Dat moet de primaire overweging zijn mijns inziens. Dan loop je nog steeds tegen vele grenzen aan, want wij zijn een rijk land en ons zorgstelsel werkt enkel als maar een beperkte hoeveelheid mensen er aanspraak op kan maken.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
  woensdag 22 november 2017 @ 11:03:50 #156
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_175235975
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 07:04 schreef Loekie1 het volgende:
Linkse partijen willen actie

De politieke partijen vinden het belangrijk dat onderzoek en ontwikkeling los komen te staan van de verkoop van medicijnen. Daarom stellen ze voor om nieuwe middelen in de testfase onder te brengen in een aparte onderneming zonder winstoogmerk. Het geld voor de research komt uit een Nationaal Fonds Geneesmiddelen. Dit fonds wordt betaald uit publieke middelen en door de farmaceutische industrie.

En ja, als je een medicijn ontwikkelt waar je maar een paarhonderd patienten over de hele wereld mee geneest, dan maak je geen winst als je daar het soort tarieven voor rekent dat "links" vindt dat je daarvoor zou mogen rekenen.

Als zo’n bedrijfje uiteindelijk in handen belandt van een grote farmaceut, die het geneesmiddel naar de markt brengt en er winst mee maakt, vinden de initiatiefnemers het ‘niet meer dan normaal’ dat de overheid voorwaarden stelt. Zo moet helder zijn hoe de prijs van een nieuw middel tot stand is gekomen en dient de fabrikant te garanderen dat het medicijn ook echt bij de patiënt terecht komt; het wordt uit den boze om patenten steeds te vernieuwen.
https://www.ad.nl/politie(...)fabrikant~ae767f102/

Kijken hoe slecht de VVD is in dit soort zaken, oftewel of ze tegen zijn. Het is altijd weer schipperen tussen links en rechts, bij dit soort zaken hel ik helemaal over naar het linkse blok.
Geweldig idee. Laten we vooral de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen helemaal stilleggen. Waarom zou je nog onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen doen, waarom zou je tientallen middelen ontwikkelen die uiteindelijk niet geschikt zijn voor daadwerkelijke inzet, als je vervolgens niet voldoende winst mag maken op de paar middelen die het wel halen, om de kosten van alle mislukkingen te dragen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_175235977
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:00 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Er is geen keuze: De keuze is al gemaakt (tenzij de ouders miljonair zijn en het zelf kunnen betalen).

Maar je hebt gelijk: Dit soort afwegingen zijn lastig, maar ze moeten wel gemaakt worden. En sterven dagelijks miljoenen mensen aan ziektes of kwalen waar medicijnen/hulp voor is. Je zou jaarlijks bloed af kunnen laten nemen bij iedere Nederlander als het geld er voor was en met die bloedresultaten duizenden mensenlevens kunnen redden door preventieve detectie van allerlei kwalen. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Dat kan men nu al en dat kost vaak niet eens veel. Dat staat los van dure behandelingen. Ik heb hemochromatose. Een ijzerstapelingsziekte. Dat haal je er met een bloedtest op een standaard formulier eruit voor ca. 12,50. Nee. Men gaat je eerst een jaar door de medische molen halen. Dat kost geld. Beter denken dus.
pi_175235983
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:02 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

De overheid mag je niet verplichten bloed af te staan :P Maar verder heb je wel een punt ja.
Je kan er aan meewerken als je je niet goed voelt.
  woensdag 22 november 2017 @ 11:05:31 #159
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_175236001
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 07:00 schreef BadderHaring het volgende:
We missen feiten. Wat kost het maken van dit medicijn feitelijk?
Ga eens de productie-kosten van elk mechanisch of electrisch ding uitrekenen. Kijk eens wat de fabricage een auto kost, en wat je ervoor betaalt.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_175236014
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:03 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om wat het opbrengt, maar hoeveel extra tijd in goede gezondheid krijgt iemand door een behandeling. Dat moet de primaire overweging zijn mijns inziens. Dan loop je nog steeds tegen vele grenzen aan, want wij zijn een rijk land en ons zorgstelsel werkt enkel als maar een beperkte hoeveelheid mensen er aanspraak op kan maken.
Wat is goede gezondheid en acceptabel dan? Ik ben een zwager verloren aan kanker die jonge kinderen had. Net als veel mensen met dat soort vb. Wat is extra tijd waard? Ook als je kijkt naar hoe rijk sommige mensen nu in rap tempo worden. Ook binnen mijn familie.
pi_175236100
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:06 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wat is goede gezondheid en acceptabel dan? Ik ben een zwager verloren aan kanker die jonge kinderen had. Net als veel mensen met dat soort vb. Wat is extra tijd waard? Ook als je kijkt naar hoe rijk sommige mensen nu in rap tempo worden. Ook binnen mijn familie.
Dat verschilt per persoon, kunnen we niets algemeens over zeggen.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175236124
quote:
15s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:11 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Dat verschilt per persoon, kunnen we niets algemeens over zeggen.
quote:
15s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:11 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Dat verschilt per persoon, kunnen we niets algemeens over zeggen.
Dus die grens is niet trekbaar. Waar je wel naar kan kijken is waar anders geld over de balk wordt gegooid.
pi_175236339
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]

[..]

Dus die grens is niet trekbaar. Waar je wel naar kan kijken is waar anders geld over de balk wordt gegooid.
Echt over de balk gooien gebeurt niet veel. Corruptie en fraude zoals in landen als China of Amerika gebeurt hier gelukkig niet vaak. De hoge kosten komen door een miljoen dingen gezamenlijk die allemaal net wat te veel kosten.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175236365
quote:
2s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:26 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Echt over de balk gooien gebeurt niet veel. Corruptie en fraude zoals in landen als China of Amerika gebeurt hier gelukkig niet vaak. De hoge kosten komen door een miljoen dingen gezamenlijk die allemaal net wat te veel kosten.
Mijn vb gaf al iets aan. Daarnaast gebruik ik Imigran (Sumatrptan) als injecties tegen hoofdpijn. Bepaalde mensen hier misschien bekend. Je kan ipv 6 mg echt 2 mg spuiten. De industrie wil er niet aan.
pi_175236572
Voor een uitkering van 50.000 euro per jaar zou ik zo mijn levensjaren boven de 60 opgeven als ik de keuze had.

Fijn dat er dure medicijnen zijn om mensen langer te laten leven, maar dat betekent niet dat het ethisch verantwoord is om dat altijd maar te doen op kosten van de maatschappij. Mensenlevens zijn niet 'onbetaalbaar'. Genoeg mensen zoals ik die liever kort en goed leven, dan lang en 50 uur per week werkend. En genoeg mensen in armoede die ook hun levensjaren aan het 'verspillen' zijn door de stress van het rond proberen te komen.
Als je het zelf kunt betalen, prima. Maar ik zou graag minder belasting betalen waardoor ik meer van mijn eigen leven kan genieten in plaats van iemand voor 200.000 euro per jaar in leven te houden.
pi_175236877
De geopperde 'oplossingen' zijn gewoon te genant voor worden. Ik heb dit zelf ook een keer besproken met mensen uit de tweede kamer. Toen werd ook voorgesteld zelf een farmaceutische industrie te beginnen en middelen in eigen beheer te maken. Dat is bijzonder naief.

Het is inderdaad een probleem. Er is een keus of bepaalde middelen niet ontwikkelen en dan is er geen behandeling, of wel ontwikkelen maar daar zit een prijskaartje aan. Medicatie tegenwoordig is niet meer zo simpel. Biologicals e.d. zijn duur en lastig om te maken. Is niet te vergelijken met een aspirientje.

Hier bijv het verschil tussen aspirine en adalimumab (nieuw type medicijn):


Onze overheid kan niet eens een normaal it project afronden, succes...
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_175236958
Overigens gaat het in dit geval om een orphan drug. Zoek maar eens op weesgeneesmiddelen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_175237063
De oplossing is het niet meer aanbieden van dergelijke behandelingen. Die kant gaan we sowieso op willen we over twintig jaar nog steeds een zorgstelsel hebben.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
  woensdag 22 november 2017 @ 12:09:50 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175237210
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 22:38 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Omdat jij een voorbeeld heb gevonden van een bedrijf dat op het eerste gezicht wel geld aan onderzoek geeft betekend niet dat alle bedrijven dat doen. Als ik met het voorbeeld van de epipen maker kom betekend dat niet dat alle bedrijven criminele misbruikers van sociale stelsels zijn. Als iemand de boefjes aan wil pakken betekend dat niet dat niemand meer een euro mag verdienen.
Ik zie geen tegenvoorbeelden van jou, slechts onderbuik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 22 november 2017 @ 12:11:16 #170
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175237245
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:51 schreef ssebass het volgende:

Onze overheid kan niet eens een normaal it project afronden, succes...
Het is ook veel eenvoudiger te schelden op bedrijven dan met een oplossing te komen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175237644
Vanaf de Middeleeuwen is de pillenbranche al een enorme lucratieve bezigheid en blijkt de mensheid bereid failliet te gaan voor een pilletje ook al bestaat het uit konijnenpoep. Zie Floris.
pi_175238557
quote:
10s.gif Op woensdag 22 november 2017 10:10 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Complete onzin. De enige partij naast de overheid die een rem op de stijging van zorgkosten wil zijn de zorgverzekeraars (een rem op stijging ja, dus niet eens een daling wat al helemaal onmogelijk is in een systeem waar de zorgverleners de macht hebben). Alle zorgaanbieders zijn permanent op groei groei groei gericht. Alles moet duurder en meer, uiteraard deels gestuurd vanuit het volk dat oh zo ongezond is kennelijk.
:')

Ja, zorgverzekeraars hebben baat bij een zo klein mogelijke zorgmarkt.

Hoor je wel wat je zelf zegt?
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 22 november 2017 @ 13:17:37 #173
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175238596
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:38 schreef JaJammerJan het volgende:
Voor een uitkering van 50.000 euro per jaar zou ik zo mijn levensjaren boven de 60 opgeven als ik de keuze had.

Fijn dat er dure medicijnen zijn om mensen langer te laten leven, maar dat betekent niet dat het ethisch verantwoord is om dat altijd maar te doen op kosten van de maatschappij. Mensenlevens zijn niet 'onbetaalbaar'. Genoeg mensen zoals ik die liever kort en goed leven, dan lang en 50 uur per week werkend. En genoeg mensen in armoede die ook hun levensjaren aan het 'verspillen' zijn door de stress van het rond proberen te komen.
Als je het zelf kunt betalen, prima. Maar ik zou graag minder belasting betalen waardoor ik meer van mijn eigen leven kan genieten in plaats van iemand voor 200.000 euro per jaar in leven te houden.
Mee eens. Tijd wordt op hoge leeftijd meer een beklemming dan iets dat vrijheid geeft.

Het punt is wel dat je met wat ethische issues komt te zitten wanneer je sommige mensen zorg gaat ontzeggen. Er zijn zoveel mensen die kiezen voor geld maar niet dood willen als het erop aankomt. En bewust geen geneesmiddelen voor kanker verzinnen is ook niet heel jofel.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 22 november 2017 @ 13:21:13 #174
435727 BadderHaring
Ik sla je op je bek
pi_175238664
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 11:05 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ga eens de productie-kosten van elk mechanisch of electrisch ding uitrekenen. Kijk eens wat de fabricage een auto kost, en wat je ervoor betaalt.
Maar de fabricage alleen dekt niet de werkelijke kosten zoals ik dat bedoel, uiteraard.
pi_175239290
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:15 schreef probeer het volgende:

[..]

:')

Ja, zorgverzekeraars hebben baat bij een zo klein mogelijke zorgmarkt.

Hoor je wel wat je zelf zegt?
Probeer het nog eens.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175240908
Patent

Apothekersorganisatie KNMP benadrukt dat het voor patiënten belangrijk is dat apothekers zelf medicijnen kunnen blijven maken die anders niet of moeilijk te krijgen zijn. "Volgens de Europese regelgeving mogen apothekers medicijnen voor hun eigen patiënten maken, ook als er patent op het medicijn rust", aldus voorzitter Gerben Klein Nulink. "Wij willen dat Nederland die regelgeving versneld implementeert."

https://www.nu.nl/gezondh(...)ijmziekte-maken.html
pi_175241823
Het is inderdaad meer een ethische kwestie. Wanneer rechtvaardigt een middel (effectiviteit) de kosten. Sommige vinden dat het altijd de kosten rechtvaardigd, maar dan is de vraag waar het geld vandaan moet komen.

Daarnaast goede selectie op medicatie, bijv niet een ongepatenteerd racemisch mengsel vervangen door een duur gepatenteerd middel met enkelvoudige enantiomeer waarbij de andere niet eens bijwerkingen vertoont. Het is potenter.. Nee niet echt er zit gewoon meer in. Je moet wel mensen hebben die het op waarde kunnen schatten.

Kijk zeldzame excessen zoals bijv Martin Shkreli zaak moeten hard aangepakt worden, maar dat is iets anders.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 22 november 2017 @ 16:18:51 #178
262 Re
Kiss & Swallow
pi_175242024
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 16:08 schreef ssebass het volgende:
Het is inderdaad meer een ethische kwestie. Wanneer rechtvaardigt een middel (effectiviteit) de kosten. Sommige vinden dat het altijd de kosten rechtvaardigd, maar dan is de vraag waar het geld vandaan moet komen.

Daarnaast goede selectie op medicatie, bijv niet een ongepatenteerd racemisch mengsel vervangen door een duur gepatenteerd middel met enkelvoudige enantiomeer waarbij de andere niet eens bijwerkingen vertoont. Het is potenter.. Nee niet echt er zit gewoon meer in. Je moet wel mensen hebben die het op waarde kunnen schatten.

Kijk zeldzame excessen zoals bijv Martin Shkreli zaak moeten hard aangepakt worden, maar dat is iets anders.
wie is er eigenlijk verantwoordelijk als er ernstige bijwerkingen worden gezien bij de apothekerspil, wie is er varantwoordelijk voor farmacovigilance, wie controleert de zuiverheid en samenstelling, wat als de productie stil valt door omstandigheden in het mini laboratorium... hoeveel procent steeks de apotheker in zijn eigen zak. Gaat de apotheker zich ook bezighouden met eiwitten/biologics
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_175245522
quote:
Minister: ‘grens opzoeken’ om farmaceut onder druk te zetten
Het ministerie van Volksgezondheid wil de „grens opzoeken” in de onderhandelingen met farmaceuten over dure medicijnen voor zeldzame ziekten. Dit zei minister Bruno Bruins (Medische Zorg, VVD) woensdag tijdens een debat in de Tweede Kamer. Hij waarschuwde farmaceuten dat hij de „spelregels zal aanpassen” als ze hun „absurde prijzen” niet drukken.

De minister wil onderzoek doen naar twee maatregelen die de patenten van farmaceuten ernstig zouden kunnen aantasten. Zo wil Bruins „uitgebreid verkennen” of hij ‘dwanglicenties’ kan verlenen als farmaceuten hun prijzen niet willen verlagen. Als de minister daarvoor kiest, krijgen andere fabrikanten toestemming een medicijn na te maken, ook al heeft een andere farmaceut er een patent op.

Bruins wil ook onderzoeken of en wanneer hij apothekers kan toestaan dure geneesmiddelen voor hun patiënten zelf na te maken. Via deze ‘magistrale bereiding’ kunnen, op kleine schaal, heel dure medicijnen voor een lagere prijs aan patiënten worden gegeven.

Beide maatregelen, vorige maand ook aangeraden door de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, liggen zeer gevoelig bij farmaceuten. Zij dreigen zeldzame middelen niet meer voor de Nederlandse markt beschikbaar te maken: ook de VVD is daar bang voor.[..]
Een prima voornemen. En dat dreigement is pure bluf, helemaal als we straks via EMA of een ander verband gaan samenwerken met andere Europese landen. Farmaceuten zijn gewend om vrij spel te hebben zoals in de VS, even schrikken als ze hier reële prijzen moeten hanteren.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175248135
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 19:23 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Een prima voornemen. En dat dreigement is pure bluf, helemaal als we straks via EMA of een ander verband gaan samenwerken met andere Europese landen. Farmaceuten zijn gewend om vrij spel te hebben zoals in de VS, even schrikken als ze hier reële prijzen moeten hanteren.
Denk je werkelijk dat men het nu ineens eerlijk gaat spelen?
pi_175248518
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:11 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Denk je werkelijk dat men het nu ineens eerlijk gaat spelen?
Natuurlijk niet. Het gaat ook niet om eerlijk. Het gaat om macht en spelers dwingen om zich te gedragen.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_175250924
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 21:28 schreef Abschirmdienst het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Het gaat ook niet om eerlijk. Het gaat om macht en spelers dwingen om zich te gedragen.
Dan gaan we dat doen.
pi_175320545
quote:
1s.gif Op woensdag 22 november 2017 08:20 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Een groep proefpersonen opdelen in een groep die het nieuwe medicijn krijgt en een groep die het oude medicijn krijgt (of placebo) en deze volgen.
En hoe weet je dan hoe oud iemand geworden zou zijn zonder dat medicijn? Misschien had ie wel langer geleefd zonder dat medicijn.
pi_175320589
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 16:16 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

En hoe weet je dan hoe oud iemand geworden zou zijn zonder dat medicijn? Misschien had ie wel langer geleefd zonder dat medicijn.
Dat is onzin. Dan ben je echt iemand die gaat voor natuurlijke oplossingen.
pi_175322609
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 16:18 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is onzin. Dan ben je echt iemand die gaat voor natuurlijke oplossingen.
Nee, ik vind het een van de grootste dwalingen dat we een kwart miljoen uitgeven voor een patient omdat die 3 maanden langer zou leven. Kun je helemaal niet controleren! Waanzin.
pi_175322669
Ik ben afhankelijk van medicijnen. Jij ook?
pi_175322757
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 17:58 schreef Jaroon het volgende:
Ik ben afhankelijk van medicijnen. Jij ook?
Nee, nou en?
  zondag 26 november 2017 @ 18:13:13 #188
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175322983
Zit jij nog steeds in de bijstand, Loekie?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175323116
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Zit jij nog steeds in de bijstand, Loekie?
Ik niet, jij?
pi_175323216
We moeten met z'n allen op de piratenpartij stemmen.
  zondag 26 november 2017 @ 18:36:21 #191
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175323514
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 18:22 schreef polderturk het volgende:
We moeten met z'n allen op de piratenpartij stemmen.
Waarom?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 26 november 2017 @ 18:48:05 #192
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175323717
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 17:56 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Nee, ik vind het een van de grootste dwalingen dat we een kwart miljoen uitgeven voor een patient omdat die 3 maanden langer zou leven. Kun je helemaal niet controleren! Waanzin.
Het gaat dan natuurlijk om een gemiddelde, ze hebben genoeg data om dat te kunnen vaststellen. Voor het individu kan het een dag of een jaar zijn. Misschien is er zelfs wel een minieme kans op genezing. Ontzeg je dat zomaar iemand?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175325571
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 18:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Het gaat dan natuurlijk om een gemiddelde, ze hebben genoeg data om dat te kunnen vaststellen. Voor het individu kan het een dag of een jaar zijn. Misschien is er zelfs wel een minieme kans op genezing. Ontzeg je dat zomaar iemand?
Ik zou het zelfs mezelf ontzeggen, nooit geloven zulke onzin.
  zondag 26 november 2017 @ 20:35:28 #194
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175325739
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 20:28 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik zou het zelfs mezelf ontzeggen, nooit geloven zulke onzin.
Dat zeg je nu. Wacht maar tot je op een dag ziek bent, wanhopig en nog niet klaar om te sterven, en je een sprankje hoop wordt toegeworpen.

Het is onzettend gemakkelijk om te oordelen vanuit de luxe positie van het niet hebben van een uitzicht op de dood.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175326031
quote:
7s.gif Op zondag 26 november 2017 20:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat zeg je nu. Wacht maar tot je op een dag ziek bent, wanhopig en nog niet klaar om te sterven, en je een sprankje hoop wordt toegeworpen.

Het is onzettend gemakkelijk om te oordelen vanuit de luxe positie van het niet hebben van een uitzicht op de dood.
Ik prent mezelf dan wel in dat ik er eerder aan dood zou gaan, plus dat je bijwerkingen hebt. En dan zou ik er niet veel naast zitten denk ik.
pi_175326537
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 20:50 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik prent mezelf dan wel in dat ik er eerder aan dood zou gaan, plus dat je bijwerkingen hebt. En dan zou ik er niet veel naast zitten denk ik.
Psies: remember Walter White. Wat een kostenberg voor Iets meer dan een jaar extra leven, wat een bijwerkingen, wat een kots en ontluistering, operaties om de neveneffecten van bestraling op te heffen, bakken vol ellende ........
  zondag 26 november 2017 @ 21:33:51 #197
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175327211
Nogmaals, het is gemakkelijk om er zo over te denken als gezond mens vanachter je pc of mobiel. Als je de dood in de ogen kijkt wordt het vaak gewoon anders, zeker wanneer je nog jong bent en een gezin hebt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_175330272
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 21:11 schreef watisernouweer het volgende:

[..]

Psies: remember Walter White. Wat een kostenberg voor Iets meer dan een jaar extra leven, wat een bijwerkingen, wat een kots en ontluistering, operaties om de neveneffecten van bestraling op te heffen, bakken vol ellende ........
Tv series zijn inderdaad dé manier om een realistisch beeld te krijgen van dat soort situaties.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_175331594
quote:
7s.gif Op zondag 26 november 2017 21:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Nogmaals, het is gemakkelijk om er zo over te denken als gezond mens vanachter je pc of mobiel. Als je de dood in de ogen kijkt wordt het vaak gewoon anders, zeker wanneer je nog jong bent en een gezin hebt.
Ja. En dan speelt geld even geen rol. Ga je kinderen maar even dag zeggen.
pi_175331654
quote:
7s.gif Op zondag 26 november 2017 21:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Nogmaals, het is gemakkelijk om er zo over te denken als gezond mens vanachter je pc of mobiel. Als je de dood in de ogen kijkt wordt het vaak gewoon anders, zeker wanneer je nog jong bent en een gezin hebt.
Nee hoor, ik geloof niet in kwakzalverij, ook niet met de dood in de ogen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')