Goede vraag!quote:Op maandag 20 november 2017 11:41 schreef anndb het volgende:
Wat voor alcohol percentage zou je straks op moeten zitten?
Ik ben benieuwd. Heb je iets om het te meten daarna of niet? :-)quote:Op maandag 20 november 2017 11:45 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Goede vraag!
Ik weet het niet is mijn antwoord.
Maar ik hoop op een percentage boven de 10 % ABV
Hoe hoog het kan worden is afhankelijk van het suikergehalte de soort gist en hoeveelheid startzuurstof en afwezigheid van zuurstof na het starten van de vergisting en de temperatuur en de duur en snelheid van het proces (en waarschijnlijk nog meer factoren die ik nog niet weet).
Het is voor mij dus ook een verrassing
Boven de ~15% kom je niet zonder destilleren, dan gaat de gist dood.quote:Op maandag 20 november 2017 12:19 schreef anndb het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd. Heb je iets om het te meten daarna of niet? :-)
Denk dat je toch wel redelijk hoog zal komen eigenlijk (maar ben ook geen kenner).
Jawel er zijn gistsoorten die wel de 20 % kunnen halen maar veel hoger gaat het niet.quote:Op maandag 20 november 2017 18:43 schreef PJR het volgende:
[..]
Boven de ~15% kom je niet zonder destilleren, dan gaat de gist dood.
Ah, inderdaad.quote:Op maandag 20 november 2017 23:39 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Jawel er zijn gistsoorten die wel de 20 % kunnen halen maar veel hoger gaat het niet.
En het is mogelijk om een hoger percentage te behalen zonder destilleren.
Namelijk scheiding door ontdooien alcohol wordt eerder weer vloeibaar nadat het bevroren is geweest
Thanks!quote:
Thanks!quote:
Thanks!quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:45 schreef Boy_Zonderman het volgende:
Heeuj, wat een leuk topic.
Ik ben benieuwd hoe het je gaat smaken!
Dankquote:Op woensdag 22 november 2017 11:03 schreef Farenji het volgende:
Tof experiment. Wat voor gist heb je gebruikt? Gewoon bakkersgist of iets anders?
Ja dat kan ookquote:Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef Farenji het volgende:
Als het uitgeprutteld is kun je ook een tweede fermentatie op fles doen, dan doe je een beetje suiker erbij om de fermentatie weer een kickstartje te geven en dan in afgesloten plastic(!!!) flessen. Die staan dan binnen een paar dagen op spanning, als ze echt keihard zijn is het klaar en dan heeft je drank een lekkere fizz. Voorzichtig openen!
Zou dit niet als het klaar is ook even tijd nodig hebben? Of is dat juist enkel bij distillatie? Want mijn schoonvader heeft ook wel eens "wijn" gemaakt, dat was in het begin echt niet te zuipen maar na een paar maanden liggen was het toch een stuk beter. Weet niet of dat met dit fruit sap zo en niet destileren ook zo is.quote:Op donderdag 23 november 2017 10:43 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Ja dat kan ook![]()
eerst maar eens meten op hoeveel % ze straks zitten en een proefslokje nemen om te beslissen of het te drinken is of dat ik het weg kieper.
Ja een paar weken en/of maanden lageren is meestal een verbetering.quote:Op donderdag 23 november 2017 11:26 schreef anndb het volgende:
[..]
Zou dit niet als het klaar is ook even tijd nodig hebben? Of is dat juist enkel bij distillatie? Want mijn schoonvader heeft ook wel eens "wijn" gemaakt, dat was in het begin echt niet te zuipen maar na een paar maanden liggen was het toch een stuk beter. Weet niet of dat met dit fruit sap zo en niet destileren ook zo is.
Dat heb ik een keer gedaan met appelsap. Eerst beetje gisten met een ballon erboven (ik had gist uit bier met nagisting op fles gebruikt) en daarna inderdaad met wat suiker in een afgesloten plastic fles. Ik had zo'n ouderwetse harde Coca-cola fles gebruikt, en die heeft het gehouden al scheelde het niet veel! De ziel van de fles was naar buiten gedrukt en van de kenmerkende vorm was ook weinig meer over. Oppassen dus!quote:Op donderdag 23 november 2017 09:45 schreef Farenji het volgende:
Als het uitgeprutteld is kun je ook een tweede fermentatie op fles doen, dan doe je een beetje suiker erbij om de fermentatie weer een kickstartje te geven en dan in afgesloten plastic(!!!) flessen. Die staan dan binnen een paar dagen op spanning, als ze echt keihard zijn is het klaar en dan heeft je drank een lekkere fizz. Voorzichtig openen!
Filteren door een sok geen optie?quote:Op donderdag 23 november 2017 23:38 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Vals spel...
Ja ik ga waarschijnlijk nog meer vals spelen...
Ik ga met het bottelen en daarvoor overhevelen gebruik maken van een slang met droesemkop.
Dat is natuurlijk nooit beschikbaar in de jail dus is het vals spel.![]()
Maar goed ik wil wel hooch zonder smurrie erin dus dan maar vals spelen![]()
quote:Op donderdag 23 november 2017 23:44 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Dat heb ik een keer gedaan met appelsap. Eerst beetje gisten met een ballon erboven (ik had gist uit bier met nagisting op fles gebruikt) en daarna inderdaad met wat suiker in een afgesloten plastic fles. Ik had zo'n ouderwetse harde Coca-cola fles gebruikt, en die heeft het gehouden al scheelde het niet veel! De ziel van de fles was naar buiten gedrukt en van de kenmerkende vorm was ook weinig meer over. Oppassen dus!
Was overigens wel lekker
Dat is wel hoe ze het doen ja maar gist kan afhankelijk van de soort 3 Mu groot zijn en daardoor kan zo'n sok nooit alle gist en resten tegenhouden.quote:Op donderdag 23 november 2017 23:45 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Filteren door een sok geen optie?
Reduceren door alleen de toplaag weg te zuigen werkt dus ook niet..quote:Op donderdag 23 november 2017 23:55 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
[..]
Dat is wel hoe ze het doen ja maar gist kan afhankelijk van de soort 3 Mu groot zijn en daardoor kan zo'n sok nooit alle gist en resten tegenhouden.
Patience is a virtue...quote:Op vrijdag 24 november 2017 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon laten staan, de gist zinkt vanzelf af, mits je de juiste gist hebt gebruikt'
Ja dat kan maar dat is niet zoals het in de bak zou kunnen gaanquote:Op vrijdag 24 november 2017 09:44 schreef Farenji het volgende:
Kun je niet klaren met eiwit of gelatine, of nog beter, met bentoniet (klei)? Doet men met wijn ook.
Wat extra suiker of fruitsuiker toevoegenquote:Op donderdag 23 november 2017 23:55 schreef Farenji het volgende:
Ik maak zelf regelmatig ginger ale, op basis van "ginger bug", van de opgekweekte gistculturen die van nature op/in gemberwortel voorkomen. Dat kost zo'n twee weken aan fermenteren voordat het goed op smaak is en hoe langer je het laat staan hoe beter (droger) het wordt. Alleen wordt dat nauwelijks alcoholisch, hoogstens paar procent. Maar lekker is het wel.
Ah joh, dan is er vandaag gewoon wat gebeurd in de bak en moet het een dagje langer wachten. Je hebt niet alles onder controle als je in de lik zitquote:Op maandag 27 november 2017 20:40 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Gaat 'm niet worden vandaag....
Graf is weer in isolatie gegooidquote:Op maandag 27 november 2017 23:00 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Ah joh, dan is er vandaag gewoon wat gebeurd in de bak en moet het een dagje langer wachten. Je hebt niet alles onder controle als je in de lik zit
quote:Op maandag 27 november 2017 23:00 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]
Ah joh, dan is er vandaag gewoon wat gebeurd in de bak en moet het een dagje langer wachten. Je hebt niet alles onder controle als je in de lik zit
Was maar evenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |