abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175082269
Voor de aanleg van decentrale balansventilatie zoek ik een gatzaag voor het maken van gaten van 180 mm. Die zijn echter lastig te vinden, duur en lijken ook eens heel ondiep te zijn.

Hiermee zou ik dus steeds maar een klein stukje kunnen boren, zou ik dan het binnengedeelte moeten uitbreken, wat me tamelijk onhandig lijkt. Wat is nu de handigste manier om een gat van 180 mm in mijn muur te maken?
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_175082324
Met een dunne boor gaatjes boren langs de omtrek en uithakken langs de "stippel lijn "
't gaat om hoe je ermee omgaat
  woensdag 15 november 2017 @ 09:19:05 #3
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175082358
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 09:16 schreef Simba het volgende:
Met een dunne boor gaatjes boren langs de omtrek en uithakken langs de "stippel lijn "
En dan meer aan kleine boortjes en beitels kwijt zijn dan gewoon een fatsoenlijke diamantgatenboor.

https://www.vidaxl.nl/e/8(...)0y6s_sBoC9qwQAvD_BwE

60 euro, niet moeilijk doen.
And so is the past
pi_175082446
diamantboor huren
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Moderator woensdag 15 november 2017 @ 09:48:25 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175082778
Gewoon uitbesteden, je kunt veel beter iemand van een beton boor/hak/zaag bedrijf inhuren voor dat ene gat :)
pi_175083993
quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2017 09:19 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

En dan meer aan kleine boortjes en beitels kwijt zijn dan gewoon een fatsoenlijke diamantgatenboor.

Kijk, zoiets zocht ik nou. Als ik de foto's zo zie moet ik daar dan nog wel een centreerboor oid bij kopen om het aan de boormachine te kunnen aansluiten.
a decent omelette.
pi_175084040
quote:
14s.gif Op woensdag 15 november 2017 09:19 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Want die boortjes kan je daarna niet meer gebruiken?:')

Vraag me af of die diamantboor in een normale machine past. Lijkt me niet eigenlijk.

Ik zou ook kleine gaatjes boren, die dan uitboren met een grotere voor zodat de gaten dichter bij elkaar komen, paar klappen met de hamer en t middenstuk valt er zo uit
pi_175084157
Boels, verhuurt bijna alles. ^O^
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_175085457
Ik heb 't met een houten mal met rondom tig gaatjes gedaan (mal tegen muur, dan gatjes doorboren met gewone klopboormachine).

Voordeel: snel klaar en materiaal voorhanden.

Nadeel: toch veel stof en gruis. Nou was ik toch daar aan 't verbouwen, maar anders zou ik een natte methode toch de voorkeur geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 15-11-2017 16:37:39 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 15 november 2017 @ 12:15:09 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175085505
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:54 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Want die boortjes kan je daarna niet meer gebruiken?:')

Vraag me af of die diamantboor in een normale machine past. Lijkt me niet eigenlijk.

Ik zou ook kleine gaatjes boren, die dan uitboren met een grotere voor zodat de gaten dichter bij elkaar komen, paar klappen met de hamer en t middenstuk valt er zo uit
Waarom zou je botte boren nog gebruiken? Afhankelijk van het soort beton is dit gewoon galgenwerk. Leuke optie voor een gemetselde muur van 6 dik eventueel maar meer ook niet.
And so is the past
pi_175085644
Zie dit topic. K&W / Met zo min mogelijk moeite een gat in de muur maken.

Evt. foto's kan ik nog wel voor je opduikelen als je (TS) ze wilt bekijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175086639
quote:
7s.gif Op woensdag 15 november 2017 12:15 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Waarom zou je botte boren nog gebruiken? Afhankelijk van het soort beton is dit gewoon galgenwerk. Leuke optie voor een gemetselde muur van 6 dik eventueel maar meer ook niet.
Misschien moet je betere boortjes kopen dan. ;) Daarbij is een steenboor nooit echt scherp.

Meerdere malen op deze manier gedaan, ook door een betonnen binnenmuur. Gaat prima, als je het bestellen, pakket ophalen en alles meerekent is het nog een stuk sneller ook.
pi_175087882
Ik vind het idee van losse boortjes niet zo heel relaxed. Ik heb het idee dat het gat toch minder mooi rond wordt en aangezien ik het ga gebruiken voor mijn nieuwe decentrale balansventilatie heb ik liever dat het gat goed sluit rond de buis die ik ga aanleggen. Daarnaast lijkt het me ook erg lastig om dat dat goed uit te bikken door een muur van 30 centimeter dik.
a decent omelette.
pi_175089883
Ik heb dat gedaan door de voegen eruit te boren. Vervolgens een paar stenen eruit. Daarna netjes aansmeren. Maar ik had toch al stof en gruis.
pi_175089990
Ik zit ook te denken aan een airco in de slaapkamer en dan moet er een gat in naar buiten... ja niet handig. Voor de afzuigkap heb ik dat met boortjes en uitbikken gedaan, super veel werk en grote bende.

Mooier zou zijn om het te doen met een diamantboor, maar ja... die zijn duur en je hebt er een speciale boormachine voor nodig, vaak nog een stelling of beugel ook.

Hoe dan ook een lastige klus. Uitbesteden is misschien het makkelijkst. Ik ben er ook nog niet over uit.

Vooral als het huis verder helemaal bewoond en gaaf is, is het stof en/of het water toch echt een probleem.
Laat die handjes wapperen!
pi_175095426
Ik zou serieus kijken naar uitbesteden. Scheelt je veel gedoe en hoeft waarschijnlijk niet superveel te kosten als je flexibel bent met de datum. Dan kan er iemand langs komen als ze ergens in de buurt driekwart dag werk hebben en kunnen ze mooi 's middags bij jou nog even aan de slag.
pi_175095570
quote:
2s.gif Op woensdag 15 november 2017 10:51 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Kijk, zoiets zocht ik nou. Als ik de foto's zo zie moet ik daar dan nog wel een centreerboor oid bij kopen om het aan de boormachine te kunnen aansluiten.
En wat voor boormachine heb je dan? Je kan geen huis en tuin sds boormachine gebruiken met gatzaag voor 30cm massief betonnen muur.
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_175120798
quote:
Op woensdag 15 november 2017 13:13 schreef Makrolon het volgende:
Misschien moet je betere boortjes kopen dan. ;) Daarbij is een steenboor nooit echt scherp.

Meerdere malen op deze manier gedaan, ook door een betonnen binnenmuur. Gaat prima, als je het bestellen, pakket ophalen en alles meerekent is het nog een stuk sneller ook.
Dit dus.
Op de bouw zie je ook nooit iemand, compleet achterhaald, staan te kutkammen met een watergekoelde diamantboor.
pi_175122929
quote:
6s.gif Op donderdag 16 november 2017 21:41 schreef Treinhomo het volgende:
Op de bouw zie je ook nooit iemand, compleet achterhaald, staan te kutkammen met een watergekoelde diamantboor.
Ja, menig diamantboorbedrijf is de laatste jaren zeker failliet gegaan doordat aannemers veel liever allemaal kleine gaatjes boren in een muur voor een groot gat _O- 8)7
  Moderator vrijdag 17 november 2017 @ 06:14:26 #20
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175125854
quote:
6s.gif Op donderdag 16 november 2017 21:41 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Dit dus.
Nee, dat zie je echt nooit meer. :P
Tegenwoordig zie je doorgaans wel dat men steeds meer droog boort met stofafzuiging.
pi_175126265
Zorg in ieder geval dat je een boor met statief neemt, anders gaat het niet goed komen. Ik had het boren van het gat en het plaatsen van mechanische ventilatie uitbesteed, aannemer had een diamantboor zonder statief gehuurd en het gat is niet echt bepaald netjes geworden :')
pi_175132217
Ik zou dit gewoon lekker uitbesteden. Geen gedoe, iemand boort het gat voor je en neemt ook mooi alle rommel mee. Bovendien hoef je geen duur gereedschap te kopen wat je daarna waarschijnlijk nooit meer gebruikt.
IT'er in hart en nieren
pi_175323874
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 november 2017 08:03 schreef usernaamvergeten het volgende:
Zorg in ieder geval dat je een boor met statief neemt, anders gaat het niet goed komen. Ik had het boren van het gat en het plaatsen van mechanische ventilatie uitbesteed, aannemer had een diamantboor zonder statief gehuurd en het gat is niet echt bepaald netjes geworden :')
Misschien had de aannemer een diamantboorbedrijf moeten bellen.

Als je wat rond belt en niet moeilijk bent qua datum of dat het misschien net na werktijd kan is de kans groot dat iemand dat voor rond de 100 euro netjes komt boren.
pi_175324318
Dat gat zit er voor ¤100,- nog voor woensdag in als je een betonboorder belt.
pi_175327707
Ik heb een gat van 160 laten boren voor 50 euro. Was wel zwart werk. Ging met een watergekoelde diamantboor net onder het plafond tbv afvoer afzuigkap.

Ging uit het handje. Wel joekel van een boormachine.

Zou er zelf niet aan beginnen. Er komt apparatuur bij kijken welke behoorlijk kostbaar is en dus niet de moeite is voor thuis als je slechts 1 keer zo'n gat moet boren.

Ik denk verder dat het niet zo netjes gaat dat je buis er precies pas doorheen gaat. Zal je daarna toch moeten afwerken.

Dat rondom kleine gaatjes boren en uithakken lijkt mij monnikenwerk. Maar je hebt het over 30cm muur? Waarschijnlijk bedoel je 2x 10cm en daarbij 10cm loze spouw? Dan wordt het al een stuk makkelijker als je vanaf beide kanten erbij kan.

Maar dan nog, zoek iemand die zo'n gat voor je kan boren.

edit:die 2 x 10 cm wat ik schrijf klopt denk ik ook niet. Het uitgezaagde stuk uit de binnenmuur heb ik nog steeds in de garage liggen, perfect mooi rond cilindertje. Maar is toch wel 15 a 20 cm dik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')