abonnement Unibet Coolblue
pi_175042912
Zijn er mensen die er ervaring mee hebben? Ik begin volgende week met mijn fulltime baan en moet voor mijn master alleen nog een scriptie schrijven. Heb vrij weinig motivatie omdat ik er ben achtergekomen dat ik rechten wel leuk vind maar dat het beroepenveld niks voor mij is, maar ik vind het zonde om nu te stoppen omdat ik al mijn tentamens wel heb gehaald en een universitaire master toch mooi op je CV staat ook al doe ik niks binnen het vakgebied van die master.
  maandag 13 november 2017 @ 13:46:58 #2
242879 Onnoman
The On And Only
pi_175042931
ik :)
moest bloed huilen maar het is me gelukt
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_175043225
Ik niet, collega wel. Het was pittig omdat ze veel reistijd had (vaak pas om 19 uur thuis) en dan nog aan de scriptie moest. Hoewel ze er daarvoor al lang over deed maakt ze wel voortgang en heeft ze ook al eens twee weken verlof opgenomen zodat ze fulltime aan de scriptie kon. Misschien een optie als je merkt dat je echt niet verder komt. Voor de rest deed ze het vooral in de avonden. Lijkt me erg pittig maar niet onmogelijk, al zal je wel het nodige doorzettingsvermogen moeten hebben.
pi_175043418
Als je de discipline hebt om er in je eigen tijd aan te zitten is het wel te doen. Bij een scriptie 'werk' je er ook aan door er juist niet mee bezig te zijn en te verwerken waar je heengaat. Een baan om je hoofd van je scriptie af te houden is dan juist wel fijn. Gewoon in de avond even een uurtje eraan werken en in het weekend dan moet het wel lukken.
Play hard, go pro.
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 november 2017 @ 14:21:22 #5
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_175043666
Ik vond parttime al muah. Heeft me ook doen besluiten om een half jaar extra te pakken. Ik presteer beter onder druk, maar dit was even iets te veel van het goede.

Maar als je geen strakke deadline hebt, is het goed te combineren als je het niet erg vind om weinig vrije tijd over te houden.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_175044069
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 14:07 schreef Aethereal het volgende:
Als je de discipline hebt om er in je eigen tijd aan te zitten is het wel te doen.
Dit. Noodzakelijke voorwaarde.

Ik heb het gezien bij de mensen om me heen. Alleen de mensen met een ijzeren discipline lukte het, bij de rest bleef dat ding hen maar achtervolgen, maar vluchtten ze weg in baan en andere belangrijke zaken. Heb een keer een jongen gesproken die het ook had gecombineerd, maar die dat achteraf gezien nooit weer op deze manier zou doen. Hij vond het verschrikkelijk. Volgens mij heeft hij er ook een paar jaar over gedaan.

En of dat nou een fulltime of parttime baan is, maakt niet uit. Iedereen vindt altijd wel een excuus om niet aan de scriptie te hoeven zitten.

[ Bericht 10% gewijzigd door Postbus100 op 13-11-2017 14:48:49 ]
Somebody that I used to know
pi_175044974
quote:
2s.gif Op maandag 13 november 2017 14:43 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Dit. Noodzakelijke voorwaarde.

Ik heb het gezien bij de mensen om me heen. Alleen de mensen met een ijzeren discipline lukte het, bij de rest bleef dat ding hen maar achtervolgen, maar vluchtten ze weg in baan en andere belangrijke zaken. Heb een keer een jongen gesproken die het ook had gecombineerd, maar die dat achteraf gezien nooit weer op deze manier zou doen. Hij vond het verschrikkelijk. Volgens mij heeft hij er ook een paar jaar over gedaan.

En of dat nou een fulltime of parttime baan is, maakt niet uit. Iedereen vindt altijd wel een excuus om niet aan de scriptie te hoeven zitten.
Dit ook wel ja. Bij drie dagen werken bijvoorbeeld zit je ook met discipline vaak maar een dag of 2 er aan te werken omdat je ook wel iets van een weekend over wilt houden. Dan schiet het nog niet echt op.
pi_175045025
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 15:31 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Dit ook wel ja. Bij drie dagen werken bijvoorbeeld zit je ook met discipline vaak maar een dag of 2 er aan te werken omdat je ook wel iets van een weekend over wilt houden. Dan schiet het nog niet echt op.
Waarvan je 1 dag nodig hebt om bij te komen van je zware werkweek (en dat heb je natuurlijk verdiend) en je 1 dag ineens moet afspreken met vrienden die toevallig net over zijn gekomen naar Nederland en je die echt moet zien. En in het geval die vrienden er niet zijn, heeft het ook geen zin om die ene dag nog te werken, want wat kan je nou doen in één dag?

Kortom: altijd een excuus.
Somebody that I used to know
  maandag 13 november 2017 @ 16:17:45 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_175046045
Hoeveel studiepunten is die scriptie? Het maakt natuurlijk wel uit of het een projectje is van 15 ects, of dat je een onderzoek van 45 ects doet.

En over wat voor periode wil je het uitsmeren?
Huilen dan.
pi_175046671
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2017 16:17 schreef Isdatzo het volgende:
Hoeveel studiepunten is die scriptie? Het maakt natuurlijk wel uit of het een projectje is van 15 ects, of dat je een onderzoek van 45 ects doet.

En over wat voor periode wil je het uitsmeren?
Dat is trouwens wel een goede. TS, als je het doet: maak een plan. Echt. En realistisch. En committeer je daaraan.
Somebody that I used to know
pi_175047580
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2017 16:17 schreef Isdatzo het volgende:
Hoeveel studiepunten is die scriptie? Het maakt natuurlijk wel uit of het een projectje is van 15 ects, of dat je een onderzoek van 45 ects doet.

En over wat voor periode wil je het uitsmeren?
Nouja projectje... Ik schrijf een 10EC scriptie, en ik vind het best een aardige klus. Veel uitzoekwerk en literatuuronderzoek, ook al is het geen 45EC, maar ook daar kan je wel een jaar of langer over doen als je niet oplet.
pi_175047795
Heb trouwens al het voorwerk gedaan, moet nu slechts nog 36000 woorden op papier zetten. Mijn plan was om mijn weekenden er aan te besteden omdat ik in de avond echt geen zin meer heb
  maandag 13 november 2017 @ 18:09:29 #13
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_175048312
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 17:30 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Nouja projectje... Ik schrijf een 10EC scriptie, en ik vind het best een aardige klus. Veel uitzoekwerk en literatuuronderzoek, ook al is het geen 45EC, maar ook daar kan je wel een jaar of langer over doen als je niet oplet.
Dan gaat er ergens iets fout en ben je misschien niet zo geschikt voor het project?

Bij mijn studie moet je 60 tot 75 ECTS vullen met een scriptie (30 tot 45 ECTS) én 1 of (meestal) meerdere andere (onderzoeks)projecten (7.5-30 ECTS). Dan zou je volgens jouw logica jaren bezig zijn.
Huilen dan.
pi_175048627
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2017 18:09 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Dan gaat er ergens iets fout en ben je misschien niet zo geschikt voor het project?

Bij mijn studie moet je 60 tot 75 ECTS vullen met een scriptie (30 tot 45 ECTS) én 1 of (meestal) meerdere andere (onderzoeks)projecten (7.5-30 ECTS). Dan zou je volgens jouw logica jaren bezig zijn.
Schrijven zelf valt mee, maar het is ook een proces en begeleiders kunnen helaas traag zijn met reageren. Je moet jezelf de tijd gunnen over de materie na te denken en je mening te vormen. Dat allemaal aan de hand van een aardige stapel literatuur. Ik ken weinig mensen die hun 10EC scriptie binnen het half jaar hebben afgerond.
pi_175048696
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 18:27 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Schrijven zelf valt mee, maar het is ook een proces en begeleiders kunnen helaas traag zijn met reageren. Je moet jezelf de tijd gunnen over de materie na te denken en je mening te vormen. Dat allemaal aan de hand van een aardige stapel literatuur. Ik ken weinig mensen die hun 10EC scriptie binnen het half jaar hebben afgerond.
Ik kon mijn 10EC bachelor scriptie in een maand schrijven, en ik kreeg er een 8 voor. Ik kreeg er gelijk mijn bul bij :7
  maandag 13 november 2017 @ 18:39:28 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_175048863
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 18:27 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Schrijven zelf valt mee, maar het is ook een proces en begeleiders kunnen helaas traag zijn met reageren. Je moet jezelf de tijd gunnen over de materie na te denken en je mening te vormen. Dat allemaal aan de hand van een aardige stapel literatuur. Ik ken weinig mensen die hun 10EC scriptie binnen het half jaar hebben afgerond.
Worden jullie er niet op afgerekend wanneer je over iets van 10 ECTS een halfjaar doet? Rare gang van zaken. Dat is drie keer de tijd die ervoor staat.

Meer dan 4 weken vertraging en de examencommissie besluit of je verder mag (na uitleg en met nieuwe planning) of niet. Die 4 weken geldt ook voor projecten van 45 ECTS.
Huilen dan.
pi_175049186
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 18:30 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik kon mijn 10EC bachelor scriptie in een maand schrijven, en ik kreeg er een 8 voor. Ik kreeg er gelijk mijn bul bij :7
Bachelorscriptie was bij mij 5EC en 3 maanden had je ervoor. Maar daarnaast volgde ik nog wat moeilijke vakken.

quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2017 18:39 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Worden jullie er niet op afgerekend wanneer je over iets van 10 ECTS een halfjaar doet? Rare gang van zaken. Dat is drie keer de tijd die ervoor staat.

Meer dan 4 weken vertraging en de examencommissie besluit of je verder mag (na uitleg en met nieuwe planning) of niet. Die 4 weken geldt ook voor projecten van 45 ECTS.
Doe je hbo? Komt heel schools over. Als dit op de uni zou gelden werd iedereen er af geschopt denk ik. Veel mensen werken ook in het werkveld naast hun studie om ervaring op te doen (ik ook), dus dat levert de nodige vertraging op. Daarnaast kunnen begeleiders enorm vertragend werken. Heb door mijn begeleider (verder een prima docent met goede feedback) zeker een maand vertraging opgelopen. Een studiegenoot kon rustig 3 maanden of langer wachten voordat er een keer (slechte) feedback kwam.

Overigens geldt voor scripties helaas niet het zelfde als voor vakken. 10EC is niet 10x28 uur, maar echt een stuk meer voor ongeveer iedereen.
  maandag 13 november 2017 @ 19:17:30 #18
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_175049629
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 18:55 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Bachelorscriptie was bij mij 5EC en 3 maanden had je ervoor. Maar daarnaast volgde ik nog wat moeilijke vakken.
Serieus, 3 maanden voor 5(!) ECTS? Voor onze BSc-scriptie kon je kiezen tussen 7.5 ECTS (literatuurstudie, de meeste mensen die dat deden volgden er een 7.5-punten vak naast, 1 periode) of 15 ECTS (eigen project, 1 volle periode).
quote:
[..]

Doe je hbo? Komt heel schools over. Als dit op de uni zou gelden werd iedereen er af geschopt denk ik.
WO. Het plannen van een onderzoek en het enigszins binnen de gestelde termijn afronden is ook een onderdeel van het proces waarop je beoordeeld wordt. Of in elk geval: dat zou het moeten zijn.
quote:
Veel mensen werken ook in het werkveld naast hun studie om ervaring op te doen (ik ook), dus dat levert de nodige vertraging op. Daarnaast kunnen begeleiders enorm vertragend werken. Heb door mijn begeleider (verder een prima docent met goede feedback) zeker een maand vertraging opgelopen. Een studiegenoot kon rustig 3 maanden of langer wachten voordat er een keer (slechte) feedback kwam.
Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Natuurlijk kan het voorkomen dat iemand een paar dagen heel druk is of in het buitenland zit, maar weken of maanden wachten slaat natuurlijk nergens op.
quote:
Overigens geldt voor scripties helaas niet het zelfde als voor vakken. 10EC is niet 10x28 uur, maar echt een stuk meer voor ongeveer iedereen.
Dan ben je ofwel ongeschikt voor je studie ofwel je kan heel slecht inschatten hoeveel werk iets is en je begeleider(s) waarschuwen je daar niet voor(?).
Huilen dan.
pi_175051278
quote:
7s.gif Op maandag 13 november 2017 19:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Serieus, 3 maanden voor 5(!) ECTS? Voor onze BSc-scriptie kon je kiezen tussen 7.5 ECTS (literatuurstudie, de meeste mensen die dat deden volgden er een 7.5-punten vak naast, 1 periode) of 15 ECTS (eigen project, 1 volle periode).

[..]

WO. Het plannen van een onderzoek en het enigszins binnen de gestelde termijn afronden is ook een onderdeel van het proces waarop je beoordeeld wordt. Of in elk geval: dat zou het moeten zijn.

[..]

Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Natuurlijk kan het voorkomen dat iemand een paar dagen heel druk is of in het buitenland zit, maar weken of maanden wachten slaat natuurlijk nergens op.

[..]

Dan ben je ofwel ongeschikt voor je studie ofwel je kan heel slecht inschatten hoeveel werk iets is en je begeleider(s) waarschuwen je daar niet voor(?).
Die drie maanden was inclusief een paar verplicht bijeenkomsten met 5 anderen en de begeleider, die commentaar gaf en ideeën spuide over wat je met de stof kon. Uiteraard is dit niet hoe de masterscriptie werkt.

Geen idee of planning wordt meegenomen, zelfstandigheid iig wel, en werkervaring op doen is iig bij mijn studie belangrijk. Het gaat niet zozeer om zo snel mogelijk werken, wel om nauwkeurig en zelfstandig zijn en het proces/over je onderwerp nadenken en tot nieuwe inzichten komen.

Mijn begeleider was bezig met een proefschrift, gaf les op de uni en werkte daarnaast ook nog (plus gezin). Dat was erg druk en dat snap ik, hoewel ik soms vind dat ie wat sneller mocht zijn. Begeleider van die studiegenoot zit in de top van een groot kantoor en heeft amper tijd, snap echt niet wat die man nog doet als begeleider. Maarja je moet het ermee doen, iedereen bij hem had er last van. Totaal onbereikbaar ook.

Gebeurt vaak zat dat mensen denken klaar te zijn en het niet zijn, maar het is ook een proces en je moet jezelf de tijd gunnen om er over na te denken en je de stof eigen te maken. Met 3 dagen werk ernaast red je het gewoon niet in een paar maanden.
pi_175060255
Ik heb 4x9 gewerkt tijdens mijn deeltijd-afstuderen. Hbo-bachelor, 30 ECTS. Een of twee avonden en structureel minimaal 1,5 dag in het weekend. Je sociale leven op een laag pitje en discipline zijn vereist. Ik vond het een zwaar jaar. De combinatie tussen werk en scriptie bood geen voordeel.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_175060412
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:16 schreef baskick het volgende:
Ik heb 4x9 gewerkt tijdens mijn deeltijd-afstuderen. Hbo-bachelor, 30 ECTS. Een of twee avonden en structureel minimaal 1,5 dag in het weekend. Je sociale leven op een laag pitje en discipline zijn vereist. Ik vond het een zwaar jaar. De combinatie tussen werk en scriptie bood geen voordeel.
Echt niet? Ik vind het juist fijn om een paar dagen even wat anders te doen. Dan heb ik daarna een frissere kijk op mijn onderwerp en zie ik mijn eigen fouten beter.
pi_175060528
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:30 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Echt niet? Ik vind het juist fijn om een paar dagen even wat anders te doen. Dan heb ik daarna een frissere kijk op mijn onderwerp en zie ik mijn eigen fouten beter.
Ik bedoelde dat mijn werk los stond van mijn scriptie-onderwerp. Het is niet dat mijn werkzaamheden op kantoor bijdroegen aan mijn scriptie. Geen tijdwinst, door die combinatie.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_175069684
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 08:39 schreef baskick het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat mijn werk los stond van mijn scriptie-onderwerp. Het is niet dat mijn werkzaamheden op kantoor bijdroegen aan mijn scriptie. Geen tijdwinst, door die combinatie.
Nee snap ik, gold voor mij idd ook niet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')