Dus als ik het goed begrijp, geloof je niet wat de ANWB-meneer zegt.quote:Op zondag 12 november 2017 19:21 schreef babipangang het volgende:
Gisteren na 3 weken vakantie teruggekomen bij mijn auto met lege accu. Vanmorgen aangeduwd en starten gelukt. Uur gereden (accu lampje bleef branden) , trage ruitenwisser en auto haperde bij aanzetten verlichting. Vervolgens valt auto zonder reden uit. Weer aangeduwd en verder gereden.
15 minuten later valt auto weer uit. Niet meer aan te duwen.
ANWB gebeld, komt langs, sluit startkabels aan en auto start zonder problemen. Meldingen op dashboard zijn weg, ruitenwisser verlichting werkt weer 100%. Monteur geeft aan dat dynamo niet goed is.
Wie kan mij in eenvoudige taal uitleggen wat er aan de hand is? Ik dacht dat een motor gewoon werkt zolang hij brandstof krijgt? Waarom valt een auto uit als de dynamo niet in orde is? Waarom krijg ik hem niet aangeduwd en een monteur sluit startkabels/lader aan en alle issues zijn verholpen? Hoe kan het dat ik hem de eerste en tweede keer wel krijg aangeduwd?
Gaat om een daihatsu cuore uit 2000, dus heel weinig electronica.
Ik begrijp er niks van
Die op miraculeuze wijze verdwijnt als de ANWB-meneer komt. Dynamo is wel het meest aannemelijke verhaal.quote:
Ik geloof het wel, maar ik wil de exacte werking eens wetenquote:Op zondag 12 november 2017 19:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp, geloof je niet wat de ANWB-meneer zegt.
Je auto heeft bougies, die zorgen voor de ontsteking van je brandstof waardoor je motor blijft draaien, als je dynamo niet goed meer werkt is er te weinig stroom om dit door te laten lopen en zal de auto afslaan. met het aanduwen genereer je veel minder stroom dan met startkabels dus daarom wilde hij niet meer starten met aanduwen maar wel bij de ANWB meneer met de startkabels.quote:Op zondag 12 november 2017 19:21 schreef babipangang het volgende:
Gisteren na 3 weken vakantie teruggekomen bij mijn auto met lege accu. Vanmorgen aangeduwd en starten gelukt. Uur gereden (accu lampje bleef branden) , trage ruitenwisser en auto haperde bij aanzetten verlichting. Vervolgens valt auto zonder reden uit. Weer aangeduwd en verder gereden.
15 minuten later valt auto weer uit. Niet meer aan te duwen.
ANWB gebeld, komt langs, sluit startkabels aan en auto start zonder problemen. Meldingen op dashboard zijn weg, ruitenwisser verlichting werkt weer 100%. Monteur geeft aan dat dynamo niet goed is.
Wie kan mij in eenvoudige taal uitleggen wat er aan de hand is? Ik dacht dat een motor gewoon werkt zolang hij brandstof krijgt? Waarom valt een auto uit als de dynamo niet in orde is? Waarom krijg ik hem niet aangeduwd en een monteur sluit startkabels/lader aan en alle issues zijn verholpen? Hoe kan het dat ik hem de eerste en tweede keer wel krijg aangeduwd?
Gaat om een daihatsu cuore uit 2000, dus heel weinig electronica.
Ik begrijp er niks van
als je accu niet het benodigde voltage kan opwekken om de dynamo stuurstroom te leveren kan dat. ANWB meneer geeft dat ding een impuls boven het benodigde voltage, dynamo gaat laden, kan zijn stroom alleen niet kwijt in de accu die wellicht kromme platen heeft die sluiting maken en daardoor een cel uitschakelt.quote:Op zondag 12 november 2017 19:44 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Die op miraculeuze wijze verdwijnt als de ANWB-meneer komt. Dynamo is wel het meest aannemelijke verhaal.
dynamo begeeft het vaak in stappenquote:Op zondag 12 november 2017 19:42 schreef Fer het volgende:
Je kan proberen de accupolen en klemmen even op te schuren, wel heel toevallig dat de dynamo het nu begeeft. Je hebt immers het eerste uur ermee kunnen rijden. Kan ook kortsluiting in de accu zijn.
En voor de rest, een motor heeft wel spanning nodig voor de ontsteking en de ecu.
nee die krijgt wat corrosie op de koolborstels en rotor jij start en dat schuurt ff. kan een mogelijkheid zijn. laat spanningsregelaar/koolborstels eens vervangen kost een paar tientjesquote:Op zondag 12 november 2017 22:11 schreef Fer het volgende:
Maar is het niet heel toevallig dat deze na 3 weken stilstand de geest geeft?
Enige wat ik mij kan voorstellen, dat er nog een klein beetje energie in de accu zat en dat hij daarop heeft gereden, zonder dat de accu bijgeladen werd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |