abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174959436
Soms is het toch wel handig als je je bedenkt dat je nog ergens een Fok-account had, zodat je weer eens wat 'buitenstaanders' om meningen kunt vragen.

Het volgende is het geval: ik heb, na een sollicitatiegesprek afgelopen dinsdag, vandaag te horen gekregen dat ik aan de slag mag gaan bij de beoogde nieuwe werkgever. Daarbij heeft deze gevraagd of ik aanstaande maandag kan beginnen. In de euforie heb ik daarop bevestigend geantwoord. Ik heb intussen ook ter inzage de arbeidsovereenkomst ontvangen, met als startdatum dus aanstaande maandag, zodat die bij aankomst meteen ondertekend kan worden.

Inmiddels is echter het besef ingedaald dat, hoewel ik momenteel niet meer aan een andere werkgever verbonden ben, ik nog wel wat lopende zaken heb af te ronden en dat ik in de komende week nog wel een aantal afspraken had gepland die ik in meer of minder mate lastig af kan zeggen.

Is het een optie om alsnog te wijzen op de lopende zaken en afspraken en daarbij te verzoeken één week later te beginnen, of is dat, in dit geval (of zelfs in z'n algemeenheid) 'not done'?
pi_174959562
Dit is mij een keer overkomen met aantal uren. Eerst enthousiast toezeggen en later bedenken dat je liever toch anders wilt. Misschien de desbetreffende persoon opbellen en zeggen dat je er nog even over hebt nagedacht en dat het je bij nader inzien beter uitkomt om een week later te beginnen. Of dat voor hen een probleem is. Misschien hebben ze rekening gehouden met een snelle startdatum, misschien was het voor hen volslagen willekeurig. Dat weet je niet. Gewoon even overleggen. Contract heb je toch al binnen handbereik. Gefeliciteerd trouwens. ^O^
Somebody that I used to know
pi_174959576
Prima uitleg.

Gewoon voorleggen.
pi_174962501
Gewoon even uitleggen. Alternatief is om voor de eerste paar dagen snipperdagen in te zetten? Zo is een nieuwe collega van mij ook op dinsdag gestart in plaats van maandag.
pi_174963415
Wellicht is het inderdaad gewoon uit te leggen. Ik vroeg hier even wat meningen omdat de meeste mensen die ik er tot nu toe over heb gesproken mij afraden het aan te kaarten. Je zou er geen goeie sier mee maken; veel beter kun je laten zien dat je ook echt wilt beginnen.

Beide redenaties begrijp ik. Ik twijfel dus nog even verder :P
pi_174963558
Kan je niet gewoon maandag beginnen en voor die afspraak even een uurtje weggaan?
  donderdag 9 november 2017 @ 17:30:49 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174963611
Heb je een proeftijd?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174963642
Iedereen begrijpt het, maar goede sier wordt niet gemaakt.

De afweging kan alleen jij maken. :)
pi_174964476
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 17:27 schreef Dehelerambam het volgende:
Kan je niet gewoon maandag beginnen en voor die afspraak even een uurtje weggaan?
Dat zou best kunnen, ware het niet dat het meerdere afspraken zijn, op onhandige tijden :P

quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 17:30 schreef Janneke141 het volgende:
Heb je een proeftijd?
Ja

quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 17:32 schreef Stratotanker het volgende:
Iedereen begrijpt het, maar goede sier wordt niet gemaakt.

De afweging kan alleen jij maken. :)
Inderdaad. Het is dus nog aan het bezinken.
pi_174964845
Ik kom dit regelmatig tegen en het maakt geen geweldige indruk eerlijk gezegd. Maar momenteel is er wel schaarste aan werknemers dus het zal wel kunnen.
<hr>
pi_174976507
Ik zou het niet aankaarten, maar een oplossing vinden voor je andere afspraken. Als ze echt zo belangrijk waren dan had je, lijkt me, hier wel aan gedacht voordat je de toezegging deed om aanstaande maandag te beginnen.
  vrijdag 10 november 2017 @ 11:12:36 #12
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_174977001
Vraag je oprecht af hoeveel belangrijker die andere afspraken zijn dan een goede indruk achterlaten bij je nieuwe baas.

Aannemende dat die startdatum bewust is gekozen: als een werknemer dit bij mij zou doen, zou hij toch met een achterstand beginnen. En als ik nog een alternatief had gehad, moet het CV van die werknemer wel heel sterk zijn wil ik hem uberhaupt nog laten beginnen.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_174977273
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 11:12 schreef avotar het volgende:
Vraag je oprecht af hoeveel belangrijker die andere afspraken zijn dan een goede indruk achterlaten bij je nieuwe baas.

Aannemende dat die startdatum bewust is gekozen: als een werknemer dit bij mij zou doen, zou hij toch met een achterstand beginnen. En als ik nog een alternatief had gehad, moet het CV van die werknemer wel heel sterk zijn wil ik hem uberhaupt nog laten beginnen.
Ook als er al een arbeidscontract ligt?

Hangt ook van de functie af. Als je een 13 in een dozijn-/lopende-bandwerk voor HR bent, dan boeit het zo'n HR-persoon echt niet heel erg als je alsnog wilt schuiven.

Als je wel een persoonlijke benadering hebt gekregen en je hebt een degelijke functie, dan is het misschien inderdaad iets minder netjes.
  vrijdag 10 november 2017 @ 12:12:36 #14
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_174978114
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 november 2017 11:28 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ook als er al een arbeidscontract ligt?

Hangt ook van de functie af. Als je een 13 in een dozijn-/lopende-bandwerk voor HR bent, dan boeit het zo'n HR-persoon echt niet heel erg als je alsnog wilt schuiven.

Als je wel een persoonlijke benadering hebt gekregen en je hebt een degelijke functie, dan is het misschien inderdaad iets minder netjes.
Zeker en hangt uiteraard van de functie af.

Maar je gaat al gelijk proberen onder de eerste de beste afspraak met je nieuwe baas uit te komen. Zegt wel wat over de instelling.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_174978679
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 12:12 schreef avotar het volgende:

[..]

Zeker en hangt uiteraard van de functie af.

Maar je gaat al gelijk proberen onder de eerste de beste afspraak met je nieuwe baas uit te komen. Zegt wel wat over de instelling.
Er onderuit komen? Dat is ook maar één interpretatie. Een andere interpretatie: je overlegt, communiceert en je bent geen medewerker die zich gewillig en slaafs opstelt. Dat is een andere uitleg.
pi_174986739
Gewoon de waarheid vertellen en vragen wat er mogelijk is.
Even a broken clock is right twice a day.
  Moderator / Kerstkaart terrorist vrijdag 10 november 2017 @ 19:57:19 #17
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_174986877
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2017 17:19 schreef neut-raal het volgende:
Je zou er geen goeie sier mee maken; veel beter kun je laten zien dat je ook echt wilt beginnen.
of juist wel, dat je juist netjes af wilt ronde maakt ook een goede sier.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  zondag 12 november 2017 @ 03:04:55 #18
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_175011949
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2017 16:27 schreef Tegan het volgende:
Gewoon even uitleggen. Alternatief is om voor de eerste paar dagen snipperdagen in te zetten? Zo is een nieuwe collega van mij ook op dinsdag gestart in plaats van maandag.
Als je half november begint zul je bijna geen snipperdagen hebben om in te zetten.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_175012643
quote:
2s.gif Op zondag 12 november 2017 03:04 schreef Mark het volgende:

[..]

Als je half november begint zul je bijna geen snipperdagen hebben om in te zetten.
Als een bedrijf die reden zou opvoeren dan moet je je afvragen of je er wel wilt werken, als ik zou willen zou ik er nu al 10 van volgend jaar kunnen nemen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 12 november 2017 @ 15:57:38 #20
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_175021179
Overleggen is toch wel het sleutelwoord. Leg je probleem voor en kijk of jullie er samen uit kunnen komen, bijv door een paar uurtjes vrij te vragen. Je laat in ieder geval zien dat je meedenkt, en welwillend bent om tot een goede oplossing voor beiden te komen.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  maandag 13 november 2017 @ 08:55:39 #21
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_175037292
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 november 2017 12:49 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Er onderuit komen? Dat is ook maar één interpretatie. Een andere interpretatie: je overlegt, communiceert en je bent geen medewerker die zich gewillig en slaafs opstelt. Dat is een andere uitleg.
Slaafs? Gewillig? Gast...... :%

maar even serieus, de hele manier waarop TS zijn verhaal stelt komt op mij over dat we het hebben over een kappersafspraak en een lunch met zijn BFF.
  woensdag 15 november 2017 @ 22:52:12 #22
199696 JtodaX
Dat ben ik. Jij. Ons.
pi_175100585
1: Waarom dit met je kloonaccount?
2: Hoe is het afgelopen? -_-
Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van de door mij geplaatste berichten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')