quote:Vliegtuigliefhebbers moeten maandagmiddag in Amsterdam naar boven kijken: vier exemplaren van de eenmotorige Fokker S-11 vliegen dan de route die vroeger per schip werd afgelegd.
Het is een initiatief van de stichting Fokker Four, omdat het maandag precies 70 jaar geleden is dat dit eerste trainingsvliegtuig van Fokker de lucht in ging.
De vier nog vliegende S-11's zullen nauwkeurig de route volgen die ze in 1947 per trekschuit aflegden, van de voormalige Fokkerfabriek in Amsterdam-Noord naar Schiphol-Oost.
"We zullen een aantal cirkels boven Amsterdam en omgeving vliegen," zegt Martin Schoonderbeek van Fokker Four, "over alle plekken die van belang zijn geweest bij de ontwikkeling en de bouw van het toestel."
Staal en linnen
De stichting van oud-Luchtmachtvliegers is nog de grootste gebruiker van het toestel. "We zijn de enige Nederlandse partij die nog met Fokkers vliegt, nu KLM eerder dit jaar afscheid heeft genomen van haar toestellen. We willen graag deze vliegende historie aan de mensen blijven laten zien."
De tweepersoons S-11 was een van de laatste toestellen die Fokker bouwde op de manier waarmee het in de jaren twintig van de vorige eeuw de grootste vliegtuigfabrikant van de wereld was geworden: met een romp van stalen buizen overspannen met linnen. "Je zit nog op kussentjes met bloemenmotief."
Het model was een trainingsvliegtuig waar vliegers van de luchtmacht en de marine tot in de vroege jaren zeventig hun eerste vliegervaring in opdeden.
Het tweepersoons vliegtuig werd later ook geëxporteerd naar Brazilië, Italië, Israël en vloog tot in de jaren zeventig nog in Paraguay en Bolivia.
Fokker succesvol
"De S-11 is voor heel veel vliegers van de luchtmacht belangrijk geweest, omdat ze er hun eerste deel van de opleiding in hebben gevolgd voordat ze naar de Starfighter, F-5 of F16 gingen," zegt Schoonderbeek.
"Bovendien was het het toestel waarmee Fokker na de oorlog weer succesvol werd. Het is uniek dat dit toestel na 70 jaar nog vliegt."
De S-11 is het laatste type toestel dat Fokker in Amsterdam-Noord bouwde, voordat Fokker zijn vliegtuigproductie op Schiphol Oost en in Woensdrecht concentreerde.
De S-11 was, wat aantallen betrof, het succesvolste Fokkervliegtuig. De fabrikant bouwde in Amsterdam 100 toestellen. In Italië werden 180 toestellen in licentie gebouwd, in Brazilië nog eens 100.
En Aeroflot komt deze zomer met de Airbus A330-200 naar Schiphol:quote:* Omstreeks 12:00 uur start de rondvlucht vanaf Lelystad Airport via Monnickendam naar de Noorderbegraafplaats in Amsterdam-Noord, waar een rondje gevlogen wordt boven het Monument voor de 206 Amsterdammers die in 1943 omkwamen bij geallieerde bombardementen op de Fokkerfabriek in Noord.
* Daarna volgt een rondje boven de Papaverweg 31-33, waar de Fokkerfabriek heeft gestaan.
* Vervolgens nemen de vliegtuigen de vaarroute waarlangs de toestellen zeventig jaar geleden van Noord naar Schiphol werden vervoerd: Van Hasseltkanaal, IJ, Kostverlorenvaart, de Nieuwe Meer en de Ringvaart naar Schiphol-Oost waar de vlucht rond 13.30 landt op de Oostbaan.
* Na een korte pauze op Schiphol-Oost gaat de vlucht precies om 14:36 uur - het startmoment van de eerste proefvlucht in 1947 - weer de lucht in, gevolgd door een rondje om de toren van Schiphol en, na een rondje boven de A'DAM Toren, terug naar Lelystad.
quote:Aeroflot vliegt in de komende zomer met een Airbus A330-200 tussen Amsterdam en Moskou Sjeremetjevo, zo meldt Routesonline. Dat is een forse capaciteitsverhoging voor de Russische maatschappij, die normaal met narrowbody-toestellen naar Nederland vliegt.
De A330-200 zal vanaf 1 juni dienst doen op de vluchten SU2550 vanuit Sjeremetjevo (vertrek 09:25) en SU2551 vanuit Schiphol (vertrek 13:15). De andere twee dagelijkse vluchten van Aeroflot blijven uitgevoerd worden door – veel kleinere – Airbus A320’s en A321’s.
A330-200
Er kunnen maximaal 241 passagiers meevliegen in de Russische A330-200’s. Vooral de businessclass-passagiers gaan er op vooruit, omdat zij in dat toestel over zogeheten angle-flat-stoelen beschikken. Ook voor reizigers in economy is er door de 2-4-2 opstelling meer comfort.
Gave timingquote:Op dinsdag 19 december 2017 15:16 schreef Iemand91 het volgende:
Op 3 januari vliegt hij de laatste Delta 747-400 naar Arizona en gaat dan met pensioen.
Waarom zit er een foto van een triple bij?quote:Op zondag 17 december 2017 00:14 schreef Iemand91 het volgende:
Afgelopen dinsdag rolde de 11e 787-9 (PH-BHN) voor KLM de productiehal uit:
[ afbeelding ]
Verwachte levering aan KLM is over ongeveer een maand.
Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:quote:Op woensdag 20 december 2017 19:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Waarom zit er een foto van een triple bij?
Hij stond in de achtergrond... niet gezien.quote:Op woensdag 20 december 2017 19:21 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Omdat dat op dat moment een van de weinige foto's waren met de KLM kist erop. Nu niet meer:
[ afbeelding ]
quote:SEATTLE - Vliegtuigbouwers Boeing en Embraer voeren gesprekken over een mogelijke overname. Dat bevestigen beide partijen. Daarmee lijkt Boeing een antwoord te zoeken op de nauwe samenwerking die Airbus en Bombardier eerder dit jaar aangingen.
Ingewijden melden aan de Wall Street Journal dat Boeing 3,7 miljard dollar zou willen betalen voor Embraer. Het Braziliaanse bedrijf is marktleider op het gebied van regionale vliegtuigen en de grote concurrent van Bombardier, waarmee Airbus samenwerkt.
De Braziliaanse overheid moet wel goedkeuring geven omdat zij een veto heeft bij een eventuele overname van Embraer. Het in 1969 opgerichte bedrijf maakt vliegtuigen voor middellange afstanden. Boeing en Embraer zijn al samenwerkingspartners bij verschillende projecten.
Het zou de grootste overname zijn voor Boeing sinds de koop van de Amerikaanse rivaal McDonnell Douglas in 1997.
De laatste tijd vindt een flinke consolidatieslag plaats in de luchtvaartindustrie. In oktober nam het Europese Airbus nog een meerderheidsbelang in het CSeries-programma van het Canadese Bombardier.
Ja, echt top. Nog meer diversiteit in vliegtuigland.quote:Op donderdag 21 december 2017 21:55 schreef Iemand91 het volgende:
BOEING VOERT OVERNAMEGESPREKKEN MET EMBRAER
[..]
Dit brengt de vloot naar 8 stuks in het NAVO-verband waar Nederland, België, Duitsland, Noorwegen, Luxemburg deze toestellen aanschaffen.quote:BRUSSELS (Reuters) - Belgium will invest 258 million euros ($305.8 million) in a air-to-air refueling plane to expand European defense capacity, the Belgium ministry of defense said on Friday.
The investment will increase the number of European tanker planes to eight from seven and is part of a 2012 project to improve Europe’s capacity in this regard.
The project had chosen the Airbus A330-MRTT plane, which apart from refueling different kinds of fighter aircraft, such as the F-35 and Eurofighter models, can also be used for transporting goods and passengers.
Wat denk je.quote:Op zondag 24 december 2017 17:34 schreef FredvZ het volgende:
Was iemand dit al opgevallen in Google Maps:
[ afbeelding ]
twitter:flightradar24 twitterde op maandag 25-12-2017 om 06:17:02After a brief trip back to the workshop for some carrots and a fresh load of toys, Santa is back in action. reageer retweet
Een outbound lijnvlucht heeft altijd een oneven flightnumber (dus KL887 naar Hong Kong toe). De inbound is dan de 888.quote:Op zondag 24 december 2017 22:16 schreef Iemand91 het volgende:
[ afbeelding ]
De carrière van deze dame zit er bijna op.
Momenteel is PH-BFF onderweg als KL888 naar Hong Kong.
Morgenavond komt ze rond 7 uur als KL889 terug.
Zoals het nu lijkt is dit haar laatste rotatie.
Daar gaan de Russen en de Chinezen wel voor zorgen in de komende jaren.quote:Op vrijdag 22 december 2017 16:14 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja, echt top. Nog meer diversiteit in vliegtuigland.
En water is nat.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:57 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus lijkt bereid te zijn de A380 de nek om te draaien als een nieuwe order van Emirates uitblijft.
Lekkere onderhandelingspositie voor Emirates.quote:Op woensdag 27 december 2017 16:57 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus lijkt bereid te zijn de A380 de nek om te draaien als een nieuwe order van Emirates uitblijft.
https://www.reuters.com/a(...)ources-idUSKBN1EL11L
Imo is het vliegtuig net wat te vroeg gekomen. In de toekomst kan het best aantrekkelijk worden omdat steeds meer vliegvelden tegen hun grenzen aan gaan lopen, al zal de markt nooit heel groot worden
De A380 is puur een Emirates product (geworden).quote:Op woensdag 27 december 2017 21:09 schreef Sunri5e het volgende:
Lekkere onderhandelingspositie voor Emirates.
Die zijn er nog steeds hoor. Op dit moment zijn er 5 A340's onderweg van of naar München.quote:Op donderdag 28 december 2017 13:33 schreef Hojdhopper het volgende:
Weet iemand of ik ergens kan nakijken hoe het A340 schema van LH eruit ziet of wanener dit gewijzigd is? Gevoeld stonden ze tot een maand geleden nog elke dag op München, maar kan nu geen LH A340 vluchten meer vinden vanaf München.
Ah, dan heb ik misschien verkeerd gezocht oid. Op korte termijn idd genoeg te zien in München, die A380s en daarnaast een handvol A350s.quote:Op donderdag 28 december 2017 14:10 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Die zijn er nog steeds hoor. Op dit moment zijn er 5 A340's onderweg van of naar München.
Toevallig ook niet in de war met hun A340-300's die door Lufthansa CityLine worden gevlogen, allen met een Star Alliance paintjob?
Overigens gaan ze ook laatste toestellen naar Brussels Airlines die ze met hun crew gaan wet leasen aan Lufthansa met Eurowings paintjob.
En komende zomer gaan er 5 Lufthansa A380's verhuizen van Frankfurt naar Múnchen en gaan er in ruil waarschijnlijk een aantal (5?) A340-600's van Múnchen naar Frankfurt.
Ook hebben er de afgelopen (kerst)dagen een hoop toestellen stilgestaan vanwege de mindere vraag naar vluchten.
Hier bijvoorbeeld Frankfurt:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan hoop je maar dat dat beest een beetje rustig blijft.quote:Een vliegtuig van Delta Air Lines keerde zaterdag vlak na vertrek om, vanwege een vogel die in de cockpit zat.
Vogel
In een verklaring meldt de luchtvaartmaatschappij dat de piloot de vogel vlak na het opstijgen ontdekt werd. Waarschijnlijk was het dier tijdens het boarden aan boord gekomen.
Vrij
Vlucht 1943 was onderweg naar Atlanta, maar om mogelijke afleiding door het dier te voorkomen keerde de piloot om. Eenmaal terug in Detroit werd het dier vrijgelaten. Het is niet bekend om welk soort vogel het ging.
Met dank aan Trump:quote:Op maandag 1 januari 2018 00:40 schreef derLudolf het volgende:
Opdat 2018 weer een jaar mag worden zonder burgerluchtvaart ongevallen
(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 02-01-2018 om 15:13:13Since taking office I have been very strict on Commercial Aviation. Good news - it was just reported that there were Zero deaths in 2017, the best and safest year on record! https://t.co/jfJxEvzBd3 reageer retweet
Zal wel alleen op Amerikaans grondgebied zijn. Dat is immers het enige dat telt voor hem.quote:Op woensdag 3 januari 2018 00:08 schreef OEM het volgende:
[..]
Met dank aan Trump:(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)twitter:realDonaldTrump twitterde op dinsdag 02-01-2018 om 15:13:13Since taking office I have been very strict on Commercial Aviation. Good news - it was just reported that there were Zero deaths in 2017, the best and safest year on record! https://t.co/jfJxEvzBd3 reageer retweet
quote:Op woensdag 3 januari 2018 00:08 schreef OEM het volgende:
(Geen doden in de burgerluchtvaart in 2017 lijkt me ook niet helemaal waar, maar dat terzijde)
De burgerluchtvaart had zijn eerste dodelijke ongeval van 2017 al op 16 januari:quote:Op woensdag 3 januari 2018 09:50 schreef Karstman het volgende:
Zal wel alleen op Amerikaans grondgebied zijn. Dat is immers het enige dat telt voor hem.
Als jouw vriendin leest dat je het over "stewardess" hebt, is het gelijk je ex. Flight Attendant!quote:Op donderdag 4 januari 2018 13:11 schreef Hojdhopper het volgende:
Zo, het jaar begint goed: mijn vriendin is aangenomen bij Lufthansa (stewardess). Nu toch maar een goed voornemen: lekker vaak meevliegen!
Haha snap je punt, gelukkig gebruikt ze het woord zelf soms ook nog.quote:Op donderdag 4 januari 2018 14:39 schreef flipsen het volgende:
[..]
Als jouw vriendin leest dat je het over "stewardess" hebt, is het gelijk je ex. Flight Attendant!Maar gefeliciteerd
Zoals in het artikel staat hebben er toestellen úren lang op de tarmac gestaan na landing.quote:NEW YORK - Winterstorm Grayson heeft het vliegverkeer in het Noordoosten van de Verenigde Staten de afgelopen twee dagen flink verstoord. Nasdaq bericht over 4.000 annuleringen op donderdag en op social media spreken reizigers over een ‘meltdown’ op New York’s JFK Airport. Ook zaterdag houden de problemen aan.
Volgens Nasdaq is United Airlines het grootste slachtoffer van de storm met een aantal van 560 annuleringen op donderdag. Ook American Airlines, Delta Air Lines, JetBlue Airways, Spirit Airlines en Southwest Airlines werden door Grayson verplicht tot het annuleren van veel vluchten.
New York JFK
Op sociale media doen verschillende passagiers hun beklag over de situatie in New York vrijdag en zaterdagochtend, bijvoorbeeld over het lange wachten bij het ophalen van de bagage. Mensen zijn vooral boos over de wachttijden op het asfalt. Zo stelt een twitteraar drie uur in het vliegtuig te zitten in afwachting van een beschikbare gate. De piloot zou hebben aangegeven dat het chaos was bij de luchtverkeersleiding.
Op Twitter werd ook duidelijk dat sommige reizigers vanuit het vliegtuig het alarmnummer 911 hebben gebeld en hebben gedreigd “de nooddeuren open te breken”. Volgens Flightradar24 hadden verschillende vluchten hetzelfde probleem na het landen en hebben sommige vliegtuigen tijdens het wachten een rondje gereden over de luchthaven. Ook zaterdag houden de problemen aan. Vliegtuigen van Lufthansa en Austrian Airlines zie al waren vertrokken richting JFK hebben rechtsomkeert gemaakt naar respectievelijk Frankfurt en Wenen vanwege beperkte capaciteit op de luchthaven.
Schiphol
Ook het vliegverkeer op Schiphol had last van het winterweer in de VS. Zo zijn donderdag drie van vijf vertrekkende vluchten naar New York geannuleerd, evenals vluchten naar Boston. Op vrijdag zijn alle inkomende vluchten vanuit New York gecanceld en hadden alle inkomende vluchten een dag later flinke vetraging. De vluchten van Schiphol naar Boston en Philadelphia verliepen vrijdag weer volgens schema.
Het ergste van de winterstorm lijkt voorbij, al kan het de komende dagen in het noordoosten van de VS erg koud worden. Volgens de New York Times kunnen er gevaarlijk lage temperaturen gehaald worden tot wel -40 graden Celsius rond New York en in New England.
twitter:SWFairport twitterde op vrijdag 05-01-2018 om 19:30:22Stewart International - The "Little" Airport That Could 😉World's biggest passenger jet forced to land at small Ne… https://t.co/3rp2pESzbs reageer retweet
Zit je lekker in je First Class suite, moet je uiteindelijk nog in de fucking kou over een trapje naar de "terminal" lopen, samen met het plebs en niets geen Lounge of Priority service voor je bagagequote:Op zondag 7 januari 2018 11:17 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Door de storm kreeg een klein vliegveld bij New York ook een onverwachte bezoekertwitter:SWFairport twitterde op vrijdag 05-01-2018 om 19:30:22Stewart International - The "Little" Airport That Could 😉World's biggest passenger jet forced to land at small Ne… https://t.co/3rp2pESzbs reageer retweet
En de laatste 130 kilometer per bus afleggen, voor de volledige Ryanair-experiencequote:Op zondag 7 januari 2018 11:50 schreef flipsen het volgende:
[..]
Zit je lekker in je First Class suite, moet je uiteindelijk nog in de fucking kou over een trapje naar de "terminal" lopen, samen met het plebs en niets geen Lounge of Priority service voor je bagage
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |