abonnement Unibet Coolblue
pi_174861493
Beste Fokkers (die goed zijn in wiskunde)

Ik zit met het volgende. Er is onlangs een module ontwikkeld waar ik niets mee te maken heb (en die ik wel moet nakijken). Mijn vraag luidt: hoe kan ik tot een cijfer komen (met welke berekening) gelet op de volgende eisen:

Studenten leven een portfolio in bestaande uit 9 onderdelen.
De distributie van punten per onderdeel is als volgt (De hieronder genoemde punten zijn dus maximum aantal punten die je als student kunt halen per onderdeel) : (ond= onderdeel)

ond 1 = 5 points
ond 2 = 15 points
ond 3 = 10 points
ond 4 = 10 points
ond 5 = 5 points
ond 6 = 5 points
ond 7 = 30 points
ond 8 = 20 points

Nu wordt het ingewikkeld. Cijfer per student voor onderdelen 1,2,3,4 en 8 moet worden ingevuld in ons cijferinvoersysteem onder kopje "portfolio". Het cijfer voor onderdelen 5,6 en 7 moet worden ingevuld in ons cijferinvoersysteem onder kopje "mondeling". Dat houdt in dat ik cijfer voor onderdelen 1,2,3,4 en 8 apart moet berekenen en cijfer voor onderdelen 5,6 en 7 ook.

Dus:

1.Hoe (via welke berekening) kun je tot een cijfer (dus niet punten want dat heb ik al) komen per onderdeel (in de wetenschap dat cijfers uitgedrukt worden als volgt (10 = 1) en (100= 10)?

2. Hoe (via welke berekening) kun je tot een cijfer (dus niet punten want dat kan ik optellen) voor onderdelen 5,6 en 7 enerzijds (dus bij elkaar) en 1,2,3 en 4 en 8 anderzijds (wederom bij elkaar)?

Alvast hartelijk dank!
pi_174861598
Behaalde punten delen door maximaal te behalen punten?

Hoezo ben jij leraar als je zoiets basaal niet kan?
pi_174861622
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:20 schreef jatochneetoch het volgende:
Behaalde punten delen door maximaal te behalen punten?

Hoezo ben jij leraar als je zoiets basaal niet kan?
Ik val in. Maar met alle respect, zou je dit ajb expliciet in een formule zetten want ik begrijp het nog steeds niet (en zoals je kunt lezen is het niet 1 cijfer voor alle onderdelen)
pi_174861670
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:21 schreef Dietrichbuxtehude het volgende:

[..]

Ik val in. Maar met alle respect, zou je dit ajb expliciet in een formule zetten want ik begrijp het nog steeds niet
A=behaalde punten
B=maximum te behalen punten
C=minimum cijfer
D=maximum cijfer
Cijfer = C+(A/B)*(D-C)
pi_174861676
Warrig verhaal.
Begin eens bij het einde.
Wat moet er uiteindelijk worden opgeleverd?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174861710
Mondeling weegt 40%, schriftelijk weegt 60% ??
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174861779
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:24 schreef Oud_student het volgende:
Warrig verhaal.
Begin eens bij het einde.
Wat moet er uiteindelijk worden opgeleverd?
"je cijfer wordt berekend aan de hand van een portfolio bestaande uit de volgende individuele opdrachten (items).


ond 1 = 5 points
ond 2 = 15 points
ond 3 = 10 points
ond 4 = 10 points
ond 5 = 5 points
ond 6 = 5 points
ond 7 = 30 points
ond 8 = 20 points

Cijfers voor items 5, 6 en 7 vallen onder noemer "Oral exam" ( ?/40) . Cijfers voor onderdelen 1,2,3,4 en 8 vallen onder noemer "portfolio" (?/60).
pi_174861792
Waarom is er geen gedetailleerde beschrijving hoe je een beoordeling moet doen.
Want hoe weet je hoeveel punten je moet geven voor een onderdeel?
Mogen halve punten ook, of tot 3 cijfers achter de komma?
En zo zijn er wrs nog veel meer vragen.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174861821
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:30 schreef Oud_student het volgende:
Waarom is er geen gedetailleerde beschrijving hoe je een beoordeling moet doen.
Want hoe weet je hoeveel punten je moet geven voor een onderdeel?
Mogen halve punten ook, of tot 3 cijfers achter de komma?
En zo zijn er wrs nog veel meer vragen.
Er is GEEN gedetailleerde beschrijving hoe je tot een bepaald punt komt per onderdeel . Als docent moet ik zelf de afweging maken of iemand 3 van de 5 punten krijgt of 6 van 10 etc.
Met alle respect, dat is nu geen issue. Echter, de berekening (zie mijn vorige bericht) wel
pi_174861834
OK moet het eindresultaat uiteindelijk 1 cijfer opleveren?
Zo ja, op welke schaal en hoeveel decimalen?
Wat is de grens voor voldoende en onvoldoende 5,45 of 5,5 of 5,6 of etc.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174861844
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:32 schreef Oud_student het volgende:
OK moet het eindresultaat uiteindelijk 1 cijfer opleveren?
Zo ja, op welke schaal en hoeveel decimalen?
Wat is de grens voor voldoende en onvoldoende 5,45 of 5,5 of 5,6 of etc.
"je cijfer wordt berekend aan de hand van een portfolio bestaande uit de volgende individuele opdrachten (items).

ond 1 = 5 points
ond 2 = 15 points
ond 3 = 10 points
ond 4 = 10 points
ond 5 = 5 points
ond 6 = 5 points
ond 7 = 30 points
ond 8 = 20 points

Cijfers voor items 5, 6 en 7 vallen onder noemer "Oral exam" ( ?/40) . Cijfers voor onderdelen 1,2,3,4 en 8 vallen onder noemer "portfolio" (?/60).
pi_174861847
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:31 schreef Dietrichbuxtehude het volgende:

[..]

Er is GEEN gedetailleerde beschrijving hoe je tot een bepaald punt komt per onderdeel . Als docent moet ik zelf de afweging maken of iemand 3 van de 5 punten krijgt of 6 van 10 etc.
Met alle respect, dat is nu geen issue. Echter, de berekening (zie mijn vorige bericht) wel
Dan maakt de berekening ook niet veel uit, kun je ook naar eigen inzicht doen.
Wat voor een opleiding is dit eigenlijk?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174861896
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:33 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dan maakt de berekening ook niet veel uit, kun je ook naar eigen inzicht doen.
Wat voor een opleiding is dit eigenlijk?
Vak voor een coaching sessie presenting.
Maar kun je alsjeblieft mij helpen met de berekening
pi_174861966
A=behaalde punten
B=maximum te behalen punten
C=minimum cijfer
D=maximum cijfer
Cijfer = C+(A/B)*(D-C)
(met dankaan jatochneetoch)

Ik ga dit even proberen
pi_174862415
Waarom doe je zo moeilijk

Het cijfer is toch alle punten opgeteld / 10?
  zaterdag 4 november 2017 @ 13:42:59 #16
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_174862906
En jij bent docent? Wat een treurnis.

Aannemend dat er geen minimum cijfer is en dat een 10 een perfecte score is:
Cijfer mondeling: (behaalde punten mondeling / maximale punten mondeling) * 10
Cijfer portfolio: (behaalde punten portfolio / maximale punten portfolio) *10
Cijfer per module: (behaalde punten module / maximale punten module) * 10.
Huilen dan.
pi_174863371
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:20 schreef jatochneetoch het volgende:
Hoezo ben jij leraar als je zoiets basaal niet kan?
En Mark Rutte blijft maar roepen dat Nederland een kenniseconomie is. :')
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_174863682
Het is al gezegd, maar dat iemand die dit niet kan de volgende generatie opleidt is best een beetje treurig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174863977
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 12:31 schreef Dietrichbuxtehude het volgende:

Er is GEEN gedetailleerde beschrijving hoe je tot een bepaald punt komt per onderdeel . Als docent moet ik zelf de afweging maken of iemand 3 van de 5 punten krijgt of 6 van 10 etc.
Met alle respect, dat is nu geen issue. Echter, de berekening (zie mijn vorige bericht) wel
Hier maak ik mij ook zorgen over.
"In mijn tijd" werden er exacte voorschriften gehanteerd hoe bepaalde fouten te beoordelen, aftrek van halve of hele punten of zelfs decimalen.
Dan krijg je een objectieve beoordeling.
Maar vaak hebben hogescholen er baat bij om zoveel mogelijk studenten te laten slagen, dat is wrs de reden om alles aan de docent over te laten .....
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_174864331
Dit is precies de reden dat ik naar toets inzage ga en m’n cijfer herbereken. Jezus man
  zaterdag 4 november 2017 @ 15:32:08 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174864373
Of het nu wel of niet je eigen module is die je na moet kijken, je bent kennelijk in dienst van een universiteit of HBO en je kunt dit niet uitrekenen.

Conclusie: Meijerink had gelijk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174864543
quote:
Nu wordt het ingewikkeld. Cijfer per student voor onderdelen 1,2,3,4 en 8 moet worden ingevuld in ons cijferinvoersysteem onder kopje "portfolio". Het cijfer voor onderdelen 5,6 en 7 moet worden ingevuld in ons cijferinvoersysteem onder kopje "mondeling". Dat houdt in dat ik cijfer voor onderdelen 1,2,3,4 en 8 apart moet berekenen en cijfer voor onderdelen 5,6 en 7 ook.

en wat gaat dat cijferinvoersysteem dan doen? (6xA+4xB)/10 of A en B bij elkaar optellen? Dus lever je 2 deelscores af op een schaal tot 10 of lever een deelscore af op een schaal tot 6 en een deelscore op een schaal tot 4?

In het eerste geval is deelscore portfolio: (5xond1+15xond2+10xond3+10xond4+20xond6)/60 met een beoordelingsschaal 0-10 per onderdeel

In het tweede geval kun je 2 dingen doen: of per onderdeel bepalen hoeveel punten van het maximum toegekend worden 4/5, 11/15 enz. en deze optellen waarbij je bv op 43/60 komt. Stel dat je voor net andere onderdeel 21/40 haalt heb je in totaal 64/100 oftewel een 6,4
of je kunt de formule (5xond1+15xond2+10xond3+10xond4+20xond6)/100 gebruiken wat met dezelfde scores op 4,3 uit komt voor het onderdeel portfolio.

hoop dat je hier verder mee komt, maar je moet wel weten hoe het cijferinvoersysteem werkt.
pi_174864565
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 15:32 schreef Janneke141 het volgende:
Of het nu wel of niet je eigen module is die je na moet kijken, je bent kennelijk in dienst van een universiteit of HBO en je kunt dit niet uitrekenen.

Conclusie: Meijerink had gelijk.
moet je voorstellen hoe dat er op de PABO aan toe gaat.... en dan maar klagen over het salaris _O-
pi_174878022
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 15:02 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Hier maak ik mij ook zorgen over.
"In mijn tijd" werden er exacte voorschriften gehanteerd hoe bepaalde fouten te beoordelen, aftrek van halve of hele punten of zelfs decimalen.
Dan krijg je een objectieve beoordeling.
Maar vaak hebben hogescholen er baat bij om zoveel mogelijk studenten te laten slagen, dat is wrs de reden om alles aan de docent over te laten .....
Tegenwoordig worden er meestal toetsmatrijzen gebruikt, en nakijkmodellen zouden in de regel wel precies moeten bevatten hoe je je punten berekent. Maar dat gebeurt niet altijd goed, en dat zal "in jouw tijd" ook niet altijd even goed gegaan zijn. Je opmerking om "zoveel mogelijk studenten te laten slagen" slaat dan wmb ook nergens op. Sterker nog, die toetsmatrijzen en BKE-kwalificering zijn juist ontwikkeld na meerdere signalen dat dit tekortschoot.

Niet alles valt onder de noemer "vroegah was alles betah".
-
pi_174878077
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 09:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tegenwoordig worden er meestal toetsmatrijzen gebruikt, en nakijkmodellen zouden in de regel wel precies moeten bevatten hoe je je punten berekent. Maar dat gebeurt niet altijd goed, en dat zal "in jouw tijd" ook niet altijd even goed gegaan zijn. Je opmerking om "zoveel mogelijk studenten te laten slagen" slaat dan wmb ook nergens op. Sterker nog, die toetsmatrijzen en BKE-kwalificering zijn juist ontwikkeld na meerdere signalen dat dit tekortschoot.

Niet alles valt onder de noemer "vroegah was alles betah".
Kijk maar wat TS mag doen, hij mag zonder enig voorschrift punten uitdelen per onderdeel.
En hoe hij het eindcijfer berekent wordt aan hemzelf overgelaten
I rest my case
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')