abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 3 november 2017 @ 15:25:50 #1
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174846002
Als ik in de spiegel kijk, mijn haar zit goed (net bij de kapper geweest, of paar dagen geleden, goeie lengte dus), m'n baardje staat er goed bij, leuke kleding aan etc. kortom ik zie er op mijn best uit, dan vind ik mezelf er eigenlijk best wel heel erg lekker uit zien. Ik ben best wel qua uiterlijk m'n eigen type haha. Ben overigens ook bi. Ik zou die jongen in de spiegel zeker niet afslaan als ik zelf iemand anders was. Dit is allemaal puur uiterlijk...

Voor de rest vind ik mezelf toch niet echt beter dan anderen, en ik sta al helemaal niet graag in het middelpunt van de belangstelling. Ben niet het type van 'kijk mij eens even'. Ja, als ik er op m'n best uitzie, dan mag ik ook best gezien worden. Maar ik heb niet het innerlijke idee dat iedereen me geweldig vind en ik het helemaal ben en blabla. Op dat vlak ervaar ik niet iets wat je volgens mij narcistisch kan noemen.

Aan de andere kant vind ik mezelf bij vlagen geniaal en komt het idee de dingen allemaal op de juiste manier te zien en alles toch ook wel eens voorbij. Maar ik kan dat tegelijkertijd ook wel weer goed relativeren. Neem mezelf overigens ook zeker niet te serieus in het leven.

Wat is op basis van dit stukje jullie diagnose? Ben ik een narcist of toch niet? Doorvragen mag uiteraard.
pi_174846108
Ja
  vrijdag 3 november 2017 @ 15:32:12 #3
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_174846109
Nee. De simpelste vraag om erachter te komen of iemand een narcist is, is door dat letterlijk te vragen aan diegene. Narcisten zien dat niet als iets negatiefs, dus zullen ze het met trots toegeven. Jij twijfelt er behoorlijk aan.

https://www.psychologytod(...)-one-simple-question
pi_174846114
Als dit het is, lijk je me niet narcistisch. Je hebt zelfvertrouwen en hoewel misschien niet altijd realistisch, is dat erg handig in dit leven.

Wel grappig dat het stukje alleen over jezelf gaat. Hoe verhoud je je tot anderen?
  vrijdag 3 november 2017 @ 15:33:23 #5
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_174846129
Elk mens heeft wel iets narcistisch in zich. Uiteindelijk ben je ook in de eerste plaats verantwoordelijk voor je eigen geluk (en daar is niets mis mee).

Het wordt problematisch als je anderen misbruikt voor eigen gewin. Gebrek aan empathie voor anderen is kenmerkend voor een echte narcist.

De vraag hoe je je tot anderen verhoudt is de cruciale.
pi_174846180
Criteria uit de DSM IV:
quote:
Er is sprake van narcistische persoonlijkheidsstoornis als er aan vijf of meer van onderstaande criteria wordt voldaan:

De persoon is geobsedeerd door fantasieën over roem, macht, succes, schoonheid, genialiteit, seksuele prestaties of een ideale, blijvende liefde.
De persoon vindt zichzelf uniek en meent alleen begrepen te worden door even unieke en speciale mensen (of instellingen).
De persoon heeft het gevoel zelf heel belangrijk te zijn (gevoelens van grootsheid waarbij overdreven wordt over de eigen prestaties, talent, contacten, kennissen en persoonlijke eigenschappen). De persoon eist als superieur beschouwd te worden, ook al geven zijn prestaties hiertoe geen aanleiding.
De persoon manipuleert en gebruikt anderen om zijn eigen doelen te bereiken.
De persoon heeft een onderontwikkeld inlevingsvermogen en kan hierdoor geen rekening houden met de opvattingen en behoeften van anderen.
De persoon heeft een enorme behoefte aan aandacht, bevestiging, bewondering en wil gevreesd of berucht zijn.
De persoon is vaak jaloers, wat gepaard kan gaan met woede. Omdat deze persoon denkt dat anderen jaloers op hem zijn en zich op dezelfde manier gedragen als hij, kunnen zich paranoïde wanen voordoen.
De persoon gelooft in het feit dat hij meer rechten heeft dan anderen. Hij eist dat anderen zich aanpassen aan zijn verwachting (vaak onredelijk) van een voorkeursbehandeling.
De persoon voelt zich superieur, boven de wet verheven en alom aanwezig (magisch denken). De persoon gedraagt zich arrogant. Bij tegenspraak door mensen die hij als minderwaardig beschouwt, wordt de persoon kwaad.
Wat denk je zelf?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_174846799
Het enige wat ik lees zijn redenen waarom je geen narcist bent. Op basis waar van denk je zelf dat je wel een narcist bent?
pi_174847348
Onze hele maatschappij is narcistisch.
  vrijdag 3 november 2017 @ 16:44:41 #9
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_174847367
Een narcist zou al nooit dit topic openen. Volgens mij denk je zelf ook niet echt dat je narcisme hebt of wel.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 3 november 2017 @ 16:48:24 #10
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_174847445
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:16 schreef CyberTijn het volgende:
Het enige wat ik lees zijn redenen waarom je geen narcist bent. Op basis waar van denk je zelf dat je wel een narcist bent?
Dat hij zichzelf zo nu en dan lekker vindt. Dat is eerder gewoon gezond zelfvertrouwen. :)
pi_174847596
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:48 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Dat hij zichzelf zo nu en dan lekker vindt. Dat is eerder gewoon gezond zelfvertrouwen. :)
Of misplaatst :P
Maar misschien issie gewoon erg ijdel
pi_174847629
Je bent niet direct een narcist als je jezelf geefbaar vindt. Ja, misschien een gewone narcist. Maar geen persoonlijkheidsstoornis. Waarom maak je je hier druk om?
pi_174848211
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:58 schreef -Strawberry- het volgende:
Je bent niet direct een narcist als je jezelf geefbaar vindt. Ja, misschien een gewone narcist. Maar geen persoonlijkheidsstoornis. Waarom maak je je hier druk om?
Wat is een gewone narcist?
En wanneer is narcisme een persoonlijkheidsstoornis?
pi_174848991
quote:
6s.gif Op vrijdag 3 november 2017 15:32 schreef Gary_Oak het volgende:
Nee. De simpelste vraag om erachter te komen of iemand een narcist is, is door dat letterlijk te vragen aan diegene. Narcisten zien dat niet als iets negatiefs, dus zullen ze het met trots toegeven. Jij twijfelt er behoorlijk aan.

https://www.psychologytod(...)-one-simple-question
Dit dus. Narcisten twijfelen nooit en zeker niet openlijk. Diep binnenin hebben ze wel een negatief zelfbeeld maar dat zullen ze publiek nooit bekennen.

Gebeurtenissen waarbij de faalbaarheid van de narcist naar voren komen en de narcist op gewezen wordt, zullen ontkent of de persoon die dit aan de kaak stelt geïntimideerd of zelfs vermoord worden.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:56:26 #15
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174849673
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 november 2017 18:17 schreef Godshand het volgende:

[..]

Dit dus. Narcisten twijfelen nooit en zeker niet openlijk. Diep binnenin hebben ze wel een negatief zelfbeeld maar dat zullen ze publiek nooit bekennen.

Gebeurtenissen waarbij de faalbaarheid van de narcist naar voren komen en de narcist op gewezen wordt, zullen ontkent of de persoon die dit aan de kaak stelt geïntimideerd of zelfs vermoord worden.
Nou ben ik hier ook wel redelijk anoniem hè. })

Reacties gelezen. Even m'n eten opeten, en dan reageren op een paar dingen.....
pi_174849820
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:31 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Wat is een gewone narcist?
En wanneer is narcisme een persoonlijkheidsstoornis?
Een narcist is iemand waarvan we in de volksmond zeggen dat die nogal vol is van zichzelf.

Als dat ziekelijke vormen aanneemt krijg je een soort Trump en spreken we van een persoonlijkheidsstoornis. Zo iemand is zijn omgeving tot last en liegt, heeft weinig empathie en doet alles voor eigen gewin. Leeft op aandacht, ten koste van anderen
pi_174852373
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 15:36 schreef Njosnavelin het volgende:
Criteria uit de DSM IV:

[..]

Wat denk je zelf?
Als je aan deze criteria voldoet, ben je dan een narcist?
1 + 1 = blauw
pi_174852618
quote:
5s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:06 schreef Kamina het volgende:

[..]

Als je aan deze criteria voldoet, ben je dan een narcist?
Dat staat er toch?

Al zijn zelfdiagnoses niet zo'n goed idee natuurlijk.
pi_174852766
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat staat er toch?

Al zijn zelfdiagnoses niet zo'n goed idee natuurlijk.
Ik ken zat mensen die aan deze criteria voldoen, maar vind hun persoonlijkheden geheel niet storend.
1 + 1 = blauw
  vrijdag 3 november 2017 @ 21:34:08 #20
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_174853031
Het is juist goed dat je jezelf knap vindt. Met een gezonde dosis zelfvertrouwen kom je ver.

Hoe oud ben je?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_174853108
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:22 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ik ken zat mensen die aan deze criteria voldoen, maar vind hun persoonlijkheden geheel niet storend.
Gelukkig ben jij geen psycholoog dan.

Maar goed, zo iemand kan zelf ook depressief worden als zijn broze ego niet de bewondering krijgt die het 'verdient'
pi_174853148
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:36 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Gelukkig ben jij geen psycholoog dan
De DSM toch ook niet? En jij ook niet, of wel?
1 + 1 = blauw
  vrijdag 3 november 2017 @ 23:59:42 #23
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174856068
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 15:32 schreef Dehelerambam het volgende:
Als dit het is, lijk je me niet narcistisch. Je hebt zelfvertrouwen en hoewel misschien niet altijd realistisch, is dat erg handig in dit leven.

Wel grappig dat het stukje alleen over jezelf gaat. Hoe verhoud je je tot anderen?
Ik ben eigenlijk heel vriendelijk naar anderen toe, tenzij ik ze niet mag of er niets mee heb. Maar die laat ik vooral gewoon links liggen, niets bijzonders lijkt me.

Nee, ik gebruik zeker geen mensen voor eigen gewin, heb ook voldoende empathie en zit niet berekenend in elkaar. Heb in principe het beste met mensen voor en sta met weinig meer intenties naar mensen dan er gewoon prettig contact mee te ervaren.

In die zin kan ik het ook niet echt ontdekken bij mezelf.
Het zal ook wel meevallen. Maar soms betrap ik mezelf wel op trekjes.
  zaterdag 4 november 2017 @ 00:07:33 #24
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174856228
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:16 schreef CyberTijn het volgende:
Het enige wat ik lees zijn redenen waarom je geen narcist bent. Op basis waar van denk je zelf dat je wel een narcist bent?
Redelijk op mezelf, tikkeltje egocentrisch ingesteld, graag naar mezelf in de spiegel kijken. Ook is ergens wel de dieper liggende onzekerheid waar m'n narcistische neigingen wellicht een dieperliggende compensatie van zijn.
Ik vind ook wanneer het gaat om mezelf van binnen, als denkende geest zeg maar, dat ik wel een grote reikwijdte qua intelligentie heb.
Dat soort dingen doen me wel eens twijfelen of ik niet gewoon een beetje narcistisch ben. Maar aan de andere kant denk ik niet dat ik er ongezonde zelf-obsessies op nahoudt, verslaving aan aandacht, geadoreerd willen worden enz. wat zo kenmerkend is voor serieus narcisme. Dat heb ik allemaal niet.
Ja soms op facebook of zo. Denken te hebben gefaald als je op een reactie niet genoeg lachebekjes of likes krijgt. En die neiging van ik dan wel weer een tikkeltje sad trouwens. :') Maar ik zie daarin wel weer hoe belangrijk ik mezelf op dat moment wel niet vind.
pi_174856241
Narcistisch :')

Verre van. Je bent pas narcistisch als je mensen manipuleert omdat jij vindt dat je recht hebt op iets. Je voelt je niet schuldig en weet de boel te bedriegen zonder dat het er bovenop ligt. Kijk bijvoorbeeld naar trump. Zijn houding en hoe hij handen schudt lijken meer op narcisme dan alleen jezelf knap vinden ;)
  zaterdag 4 november 2017 @ 00:08:50 #26
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174856256
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:43 schreef Hiddendoe het volgende:
Onze hele maatschappij is narcistisch.
Wellicht is het ergens ook iets typisch van deze tijd. Dat zou ook kunnen.
pi_174856328
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:08 schreef Onderbroekomjehoofd het volgende:

[..]

Wellicht is het ergens ook iets typisch van deze tijd. Dat zou ook kunnen.
Ik zou er iig niet wakker van liggen. Ik heb dat gevoel ook weleens ;)
  zaterdag 4 november 2017 @ 00:14:39 #28
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174856368
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Een narcist is iemand waarvan we in de volksmond zeggen dat die nogal vol is van zichzelf.

Als dat ziekelijke vormen aanneemt krijg je een soort Trump en spreken we van een persoonlijkheidsstoornis. Zo iemand is zijn omgeving tot last en liegt, heeft weinig empathie en doet alles voor eigen gewin. Leeft op aandacht, ten koste van anderen
Ja dat is echt het klassieke plaatje van de problematische, ziekelijke narcist. Dat ongezonde herken ik gelukkig niet. Wat me eigenlijk nog geweldiger maakt. :6 Haha.
  zaterdag 4 november 2017 @ 00:19:13 #29
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174856437
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:12 schreef Fatoeman het volgende:

[..]

Ik zou er iig niet wakker van liggen. Ik heb dat gevoel ook weleens ;)
Ach, soms je zelf een beetje kritisch onderzoeken kan in elk geval geen kwaad volgens mij. B:)B

Soms denk ik wel eens dat het ook sterk is toegenomen in deze nieuwe wereld van social media en alles. Online posten, het wereldje op tv en alle andere massamedia. Constant beoordelen we elkaar. We leren onszelf te exploiteren met foto's, video's, beoordelingen, beoordelingen. Het is misschien niet gek dat narcisme daardoor toeneemt onder de mensen. Vroeger was dat er allemaal niet.
pi_174856505
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Een narcist is iemand waarvan we in de volksmond zeggen dat die nogal vol is van zichzelf.

Als dat ziekelijke vormen aanneemt krijg je een soort Trump en spreken we van een persoonlijkheidsstoornis. Zo iemand is zijn omgeving tot last en liegt, heeft weinig empathie en doet alles voor eigen gewin. Leeft op aandacht, ten koste van anderen
Sinds wanneer is Trump gediagnosticeerd met een antisociale persoonlijkheidsstoornis?
  zaterdag 4 november 2017 @ 00:23:16 #31
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174856508
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:08 schreef Fatoeman het volgende:
Narcistisch :')

Verre van. Je bent pas narcistisch als je mensen manipuleert omdat jij vindt dat je recht hebt op iets. Je voelt je niet schuldig en weet de boel te bedriegen zonder dat het er bovenop ligt. Kijk bijvoorbeeld naar trump. Zijn houding en hoe hij handen schudt lijken meer op narcisme dan alleen jezelf knap vinden ;)
Ja als je echt een hardcore narcist bent (met de stoornis) dan ben je extreem self-centred. Tot op het eenzame af. Je niet kunnen verbinden met mensen, geen gelijkwaardigheid aan kunnen gaan enz. Maar ook een diepe minachting naar anderen (of hoort dit laatste meer bij antisociale stoornis?).
Nou in lichte mate ervaar dat ik ook ergens wel soms. Vooral het écht kunnen verbinden met anderen . Maar ja, dat heeft misschien ook wel weerte maken met andere, onderliggende issues op persoonlijk vlak.
pi_174856550
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:23 schreef Onderbroekomjehoofd het volgende:

[..]

Ja als je echt een hardcore narcist bent (met de stoornis) dan ben je extreem self-centred. Tot op het eenzame af. Je niet kunnen verbinden met mensen, geen gelijkwaardigheid aan kunnen gaan enz. Maar ook een diepe minachting naar anderen (of hoort dit laatste meer bij antisociale stoornis?).
Nou in lichte mate ervaar dat ik ook ergens wel soms. Vooral het écht kunnen verbinden met anderen . Maar ja, dat heeft misschien ook wel weerte maken met andere, onderliggende issues op persoonlijk vlak.
Ik denk dat van het niet kunnen binden dat dat vooral met andere dingen te maken heeft. Ik heb dat ook wel. Het lijkt allemaal zo oppervlakkig te zijn
  zaterdag 4 november 2017 @ 01:44:12 #33
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174857570
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:26 schreef Fatoeman het volgende:

[..]

Ik denk dat van het niet kunnen binden dat dat vooral met andere dingen te maken heeft. Ik heb dat ook wel. Het lijkt allemaal zo oppervlakkig te zijn
Ja idd. :'(
vrschrik'lijk.
pi_174858674
Je vraagt om een diagnose, maar wat zijn de problemen waar je mee worstelt?
pi_174859270
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:14 schreef Onderbroekomjehoofd het volgende:

[..]

Ja dat is echt het klassieke plaatje van de problematische, ziekelijke narcist. Dat ongezonde herken ik gelukkig niet. Wat me eigenlijk nog geweldiger maakt. :6 Haha.
Ha ha, prachtige humor!
pi_174861048
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

Sinds wanneer is Trump gediagnosticeerd met een antisociale persoonlijkheidsstoornis?
Waar heb ik het over ASPS?

Ik had het over narcisme, waar veel experts het bij Trump wel over eens zijn. Al moet je als president altijd wel een beetje narcistisch zijn, bij hem is het ziekelijk. Hij kan geen kritiek incasseren, heeft weinig tot geen empathie en alles draait om zijn ego. Weet alles in speeches ook zo te draaien dat het om hem gaat. Hij overdrijft zijn eigen prestaties gigantisch. Echt een prototype narcist.
pi_174861068
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 00:23 schreef Onderbroekomjehoofd het volgende:

[..]

Ja als je echt een hardcore narcist bent (met de stoornis) dan ben je extreem self-centred. Tot op het eenzame af. Je niet kunnen verbinden met mensen, geen gelijkwaardigheid aan kunnen gaan enz. Maar ook een diepe minachting naar anderen (of hoort dit laatste meer bij antisociale stoornis?).
Nou in lichte mate ervaar dat ik ook ergens wel soms. Vooral het écht kunnen verbinden met anderen . Maar ja, dat heeft misschien ook wel weerte maken met andere, onderliggende issues op persoonlijk vlak.
Minachting, jaloezie, etc.

En je kwetsbaar opstellen doet een narcist liever niet, dus dan worden relaties erg lastig. Wederkerigheid ontbreekt ook.
  zondag 5 november 2017 @ 10:17:18 #38
463917 Buurtzwaan
Houdt van de polder
pi_174878617
Narcisten hebben in het algemeen conflicten met anderen in de omgeving, omdat ze anderen voor hun eigen gewin gebruiken. Jij komt over als iemand die ijdel is en zelf-geil is, maar dat maakt je niet meteen narcist.
pi_174880213
Echte narcisten praten over zichzelf in derde persoon enkelvoud.
  zondag 5 november 2017 @ 13:31:03 #40
472715 Onderbroekomjehoofd
Ik weet het allemaal ook niet
pi_174882144
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 10:17 schreef Buurtzwaan het volgende:
Narcisten hebben in het algemeen conflicten met anderen in de omgeving, omdat ze anderen voor hun eigen gewin gebruiken. Jij komt over als iemand die ijdel is en zelf-geil is, maar dat maakt je niet meteen narcist.
Ook lang niet altijd trouwens hoor. Heb ook dagen dat ik dat helemaal niet heb...
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 12:05 schreef Bananenpap het volgende:
Echte narcisten praten over zichzelf in derde persoon enkelvoud.
Hoe doe je dat precies dan?

Dat je zo praat van: 'Zlatan, heeft vandaag goed gespeeld', terwijl je dan zelf Zlatan bent?
pi_174882207
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 13:31 schreef Onderbroekomjehoofd het volgende:

[..]

Ook lang niet altijd trouwens hoor. Heb ook dagen dat ik dat helemaal niet heb...

[..]

Hoe doe je dat precies dan?

Dat je zo praat van: 'Zlatan, heeft vandaag goed gespeeld', terwijl je dan zelf Zlatan bent?
Was niet echt een serieuze opmerking, maar het valt mij wel vaak op. Gisteren ook met iemand gepraat die echt compleet vol van zichzelf was en de hele tijd op zo'n manier sprak zoals jij nu aangeeft. Vond het wel grappig eigenlijk.
pi_174882858
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:31 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]

Wat is een gewone narcist?
En wanneer is narcisme een persoonlijkheidsstoornis?
Verschil in IQ maakt de beleving voor anderen veel uit. Of de frequentie aan blootstelling bepaalt ook wel of iemand de extremiteiten gaat zien en/of herkent.
  zondag 5 november 2017 @ 14:08:43 #43
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_174883055
Laatst een verhaal gelezen over een meisje van 18 met narcisme die haar vriendje tot zelfmoord heeft gedwongen, en na diens dood op social media allerlei campagnes voor zelfmoordslachtoffers is begonnen. Dat zet in perspectief hoe ver iemand met echt narcisme kan gaan en dat iemand die gewoon een beetje arrogant is echt niet meteen aan narcisme lijdt.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_174885152
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 14:08 schreef Quotidien het volgende:
Laatst een verhaal gelezen over een meisje van 18 met narcisme die haar vriendje tot zelfmoord heeft gedwongen, en na diens dood op social media allerlei campagnes voor zelfmoordslachtoffers is begonnen. Dat zet in perspectief hoe ver iemand met echt narcisme kan gaan en dat iemand die gewoon een beetje arrogant is echt niet meteen aan narcisme lijdt.
Damn, dat is wel een extreem geval.
pi_174888917
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat staat er toch?

Al zijn zelfdiagnoses niet zo'n goed idee natuurlijk.
Dat vind ik altijd het probleem met psychologische tests. Want ook als een professional jou bevraagt, ben jij het nog altijd zelf die het antwoord geeft.

Jij leest de vraag, denkt na over jezelf en geeft antwoord. Is dat veel betrouwbaarder als een psycholoog de vragen heeft uitgeprint en onder je neus heeft geschoven ipv dat je in je eentje op een website zit te klikken!? (Dikke kans dat je ook onder begeleiding de test op een computer invult overigens).

En hoe betrouwbaar zijn die tests überhaupt!? Je voelt toch van kilometers aankomen hoe elk antwoord gewogen en geïnterpreteerd zal worden!? Je zou wel gek zijn om bijvoorbeeld bij een test tijdens een sollicitatieprocedure aan te vinken dat je iemand wel iets aan zou kunnen doen of dat je het leuk vindt om andere mensen treiteren (Okay, bij zulke tests worden doorgaans dan ook niet zulke extremen als antwoordmogelijkheid gegeven, maar dan nog...)
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_174889048
Opzich is er niets mis met van jezelf houden, het wordt pas vervelend als je je niet kan verplaatsen in de gedachtegang van een ander (empathie), als je dat mist, wordt het behouden van relaties en omgang met mensen een serieus probleem.
pi_174893150
quote:
2s.gif Op zondag 5 november 2017 18:46 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Dat vind ik altijd het probleem met psychologische tests. Want ook als een professional jou bevraagt, ben jij het nog altijd zelf die het antwoord geeft.

Jij leest de vraag, denkt na over jezelf en geeft antwoord. Is dat veel betrouwbaarder als een psycholoog de vragen heeft uitgeprint en onder je neus heeft geschoven ipv dat je in je eentje op een website zit te klikken!? (Dikke kans dat je ook onder begeleiding de test op een computer invult overigens).

En hoe betrouwbaar zijn die tests überhaupt!? Je voelt toch van kilometers aankomen hoe elk antwoord gewogen en geïnterpreteerd zal worden!? Je zou wel gek zijn om bijvoorbeeld bij een test tijdens een sollicitatieprocedure aan te vinken dat je iemand wel iets aan zou kunnen doen of dat je het leuk vindt om andere mensen treiteren (Okay, bij zulke tests worden doorgaans dan ook niet zulke extremen als antwoordmogelijkheid gegeven, maar dan nog...)
De tests zijn betrouwbaar. Valide is een andere vraag. :P Ze meten misschien niet hoe iemand echt is, maar hoe iemand zichzelf ziet (of hoe iemand wil dat jij hem/haar ziet). Daar heb je gelijk in. Natuurlijk zijn psychologen zich daar ook bewust van. Sterker nog, daar worden best wat colleges aan gewijd.

De meetinstrumenten die worden gebruikt zitten vaak wel zo in elkaar dat enige inconsistentie in de antwoorden zichtbaar is wanneer je de vragen niet naar waarheid invult. Omdat de vragenlijsten bij uitgebreide onderzoeken vrij lang zijn, is het moeilijk om consistent dezelfde leugens vol te houden. Ook vereist het wel een bepaald inzicht in jezelf en in de vragen, wat niet iedereen heeft.

Bovendien heb je er bij een psycholoog niet zoveel aan om te liegen, aangezien je er meestal zit omdat je geholpen wil worden. In andere gevallen waarbij je wel baat hebt bij liegen, zoals bij assessments of verplicht psychologisch onderzoek (vanwege bijvoorbeeld criminele overtredingen) is dat een ander verhaal. Maar dan combineren ze het vaak met interviews; interviews met jou, met je familie en omgeving. Discrepanties worden dan ook eerder duidelijk.

En de psycholoog bespreekt vaak de antwoorden met je naderhand, dus ook inconsistente antwoorden of vragen waar twijfel over bestaat. Daarmee is het nooit gelijk aan een zelfdiagnose (gesteld aan de hand van herkenning in bepaalde symptomen, zonder dat je weet hoe je die moet interpreteren). Meetinstrumenten vragen naar specifieke gedragingen en kennen een bepaalde score toe, wat natuurlijk al een heel ander beeld geeft dan simpelweg een paar symptomen in jezelf herkennen. Je scoort dan binnen een bepaalde 'normaal', of niet. Dat wordt gebaseerd op normgroepen.

In theorie, stel je hebt een meetinstrument die meet hoe betrouwbaar jij bent als medewerker. Vrijwel iedereen wil daar positief uitkomen. Het kan zijn dat juist de mensen die liegen op de test gemiddeld té hoog scoren waardoor ze buiten de norm vallen, en daardoor verdacht zijn. Je zou dan als bedrijf bijvoorbeeld bewust kunnen kiezen voor iemand die gemiddeld scoort, en de mensen die laag én hoog scoren niet uitnodigen. Het kan dus maar zo dat wanneer je jezelf bewust beter voor doet, er juist een vreemde score uitkomt die argwaan opwerkt.

Maar inderdaad, het is een bekend probleem. Bepaalde populaties zijn standaard lastiger beoordelen. Zoals, ja, narcisten. Daarom zijn er bijv. steeds meer selectieprocedures die geen vragenlijsten gebruiken, maar SJT's of gamification. Daarmee krijg je meer ongefilterde reacties van sollicitanten.
pi_174893892
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 11:53 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Waar heb ik het over ASPS?

Ik had het over narcisme, waar veel experts het bij Trump wel over eens zijn. Al moet je als president altijd wel een beetje narcistisch zijn, bij hem is het ziekelijk. Hij kan geen kritiek incasseren, heeft weinig tot geen empathie en alles draait om zijn ego. Weet alles in speeches ook zo te draaien dat het om hem gaat. Hij overdrijft zijn eigen prestaties gigantisch. Echt een prototype narcist.
Narcistische persoonlijkheidsstoornis bestaat niet meer in het DSM-V. Dat valt nu onder antisociale persoonlijkheidsstoornis.

Maar dat terzijde. Sinds wanneer is hij gediagnosticeerd met een antisociale/narcistische persoonlijkheidsstoornis?
pi_174894494
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 21:43 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

De tests zijn betrouwbaar. Valide is een andere vraag. :P Ze meten misschien niet hoe iemand echt is, maar hoe iemand zichzelf ziet (of hoe iemand wil dat jij hem/haar ziet). Daar heb je gelijk in. Natuurlijk zijn psychologen zich daar ook bewust van. Sterker nog, daar worden best wat colleges aan gewijd.

De meetinstrumenten die worden gebruikt zitten vaak wel zo in elkaar dat enige inconsistentie in de antwoorden zichtbaar is wanneer je de vragen niet naar waarheid invult. Omdat de vragenlijsten bij uitgebreide onderzoeken vrij lang zijn, is het moeilijk om consistent dezelfde leugens vol te houden. Ook vereist het wel een bepaald inzicht in jezelf en in de vragen, wat niet iedereen heeft.

Bovendien heb je er bij een psycholoog niet zoveel aan om te liegen, aangezien je er meestal zit omdat je geholpen wil worden. In andere gevallen waarbij je wel baat hebt bij liegen, zoals bij assessments of verplicht psychologisch onderzoek (vanwege bijvoorbeeld criminele overtredingen) is dat een ander verhaal. Maar dan combineren ze het vaak met interviews; interviews met jou, met je familie en omgeving. Discrepanties worden dan ook eerder duidelijk.

En de psycholoog bespreekt vaak de antwoorden met je naderhand, dus ook inconsistente antwoorden of vragen waar twijfel over bestaat. Daarmee is het nooit gelijk aan een zelfdiagnose (gesteld aan de hand van herkenning in bepaalde symptomen, zonder dat je weet hoe je die moet interpreteren). Meetinstrumenten vragen naar specifieke gedragingen en kennen een bepaalde score toe, wat natuurlijk al een heel ander beeld geeft dan simpelweg een paar symptomen in jezelf herkennen. Je scoort dan binnen een bepaalde 'normaal', of niet. Dat wordt gebaseerd op normgroepen.

In theorie, stel je hebt een meetinstrument die meet hoe betrouwbaar jij bent als medewerker. Vrijwel iedereen wil daar positief uitkomen. Het kan zijn dat juist de mensen die liegen op de test gemiddeld té hoog scoren waardoor ze buiten de norm vallen, en daardoor verdacht zijn. Je zou dan als bedrijf bijvoorbeeld bewust kunnen kiezen voor iemand die gemiddeld scoort, en de mensen die laag én hoog scoren niet uitnodigen. Het kan dus maar zo dat wanneer je jezelf bewust beter voor doet, er juist een vreemde score uitkomt die argwaan opwerkt.

Maar inderdaad, het is een bekend probleem. Bepaalde populaties zijn standaard lastiger beoordelen. Zoals, ja, narcisten. Daarom zijn er bijv. steeds meer selectieprocedures die geen vragenlijsten gebruiken, maar SJT's of gamification. Daarmee krijg je meer ongefilterde reacties van sollicitanten.
Wat is voor jou als psycholoog (dat studeer je toch!?) het verschil tussen valide en betrouwbaar!? Ik bedoel iig de overeenkomst tussen testresultaat en je daadwerkelijke karakter.

De lengte van die tests is idd vaak absurd. Ook komen dezelfde vragen tig keer terug, maar dan net even anders geformuleerd en een fractioneel ander voorbeeld.
Ik snap dat ter controle is. Het probleem is alleen dat het ook net een andere herinnering (en je handelen toen) kan triggeren. Het zijn immers heel vaak voorbeelden met de vraag hoe jij daar in zou reageren.

Stel bijvoorbeeld dat je mij vraagt of ik harmonieus functioneer in een groep. Dan zal ik 1 van de antwoorden in het midden aangeven. Ik ben helemaal geen trouble seeker en gedonder en gezeik loopt meestal niet goed af voor mij (ik word de groep uitgekickt), dus ik vermijd conflict liever.
Echter, als je mij vraagt of ik conflicten altijd uit de weg ga dan is het antwoord 'nee'. Als het echt een belachelijke situatie is en ik word onheus bejegend, dan ga ik er snoeihard in.
Conclusie: Puntenjager is helemaal niet harmonieus en maakt problemen. Zijn eerste antwoord zal gelogen zijn, want het komt niet overeen met het antwoord op de controlevraag (ik weet niet hoe die gelijksoortige vragen officieel genoemd worden). De conclusie is alleen niet correct. Mijn beide antwoorden zijn waar.

Het ligt er dus maar net aan waar je precies bij jezelf aan denkt als je 1 van de meerkeuze antwoorden aanvinkt. Ook kun je jezelf vaak wel in verschillende antwoorden vinden. Dan moet je het antwoord geven dat het best bij je past krijg je altijd te horen. Alleen maar al te vaak is dat haast niet te doen en prik je maar blind 1 van de 2 of zelfs 3 antwoorden die wel mogelijk zijn. Echter door de uitvergroting van kleine verschillen in de eindscore per categorie krijg je dan wèl een behoorlijk vertekend resultaat. Om maar te zwijgen over de discrepantie die dan opeens aanwezig is in die controlevragen (maar in je karakter helemaal niet zo sterk).

[ Bericht 0% gewijzigd door Puntenjager op 05-11-2017 22:48:24 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_174894906
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 22:08 schreef madam-april het volgende:

[..]

Narcistische persoonlijkheidsstoornis bestaat niet meer in het DSM-V. Dat valt nu onder antisociale persoonlijkheidsstoornis.

Maar dat terzijde. Sinds wanneer is hij gediagnosticeerd met een antisociale/narcistische persoonlijkheidsstoornis?
Als hij al officieel gediagnosticeerd is, zal hij dat natuurlijk nooit openbaar maken. Sterker nog, zelfs een simpel IQ-testje weigert hij te doen. Hij scoort echter wèl veeeuuul hoger qua IQ dan zijn bloedeigen minister van buitenlandse zaken (Tillerson) :')
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_174896399
quote:
2s.gif Op zondag 5 november 2017 22:45 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Als hij al officieel gediagnosticeerd is, zal hij dat natuurlijk nooit openbaar maken. Sterker nog, zelfs een simpel IQ-testje weigert hij te doen. Hij scoort echter wèl veeeuuul hoger qua IQ dan zijn bloedeigen minister van buitenlandse zaken (Tillerson) :')
Ik reageerde hierop:

quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:03 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Een narcist is iemand waarvan we in de volksmond zeggen dat die nogal vol is van zichzelf.

Als dat ziekelijke vormen aanneemt krijg je een soort Trump en spreken we van een persoonlijkheidsstoornis. Zo iemand is zijn omgeving tot last en liegt, heeft weinig empathie en doet alles voor eigen gewin. Leeft op aandacht, ten koste van anderen
Ze stelt dat Trump en persoonlijkheidsstoornis heeft. Zolang hij niet officieel gediagnosticeerd is, is dat niet met zekerheid te zeggen. Vandaar mijn vraag, wanneer heeft hij die officiële diagnose gekregen.
pi_174896448
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 00:07 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik reageerde hierop:

[..]

Ze stelt dat Trump en persoonlijkheidsstoornis heeft. Zolang hij niet officieel gediagnosticeerd is, is dat niet met zekerheid te zeggen. Vandaar mijn vraag, wanneer heeft hij die officiële diagnose gekregen.
Als Trump geen narcist is, dan is niemand het. Bedoel, damn waar moet je dat type mensen anders in godsnaam nog in zoeken als voorbeeld? _O-
pi_174896538
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2017 00:07 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik reageerde hierop:

[..]

Ze stelt dat Trump en persoonlijkheidsstoornis heeft. Zolang hij niet officieel gediagnosticeerd is, is dat niet met zekerheid te zeggen. Vandaar mijn vraag, wanneer heeft hij die officiële diagnose gekregen.
Nee, niet met zekerheid. Wèl met grote waarschijnlijkheid.

Overigens schrijft -Aardbeitje- "een soort Trump". Ze zegt dus niet dat Trump officieel is gediagnosticeerd met narcisme.
Maar goed, ze impliceert wèl dat Trump een ziekelijke Narcist is. Maar zelfs voor de grootste Trump-adept lijkt het me toch moeilijk om dat niet te zien :?

quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 00:11 schreef Roberta_J het volgende:

[..]

Als Trump geen narcist is, dan is niemand het. Bedoel, damn waar moet je dat type mensen anders in godsnaam nog in zoeken als voorbeeld? _O-
Dit dus.

[ Bericht 18% gewijzigd door Puntenjager op 06-11-2017 00:34:58 ]
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_174896683
nee, je bent een dromer en nog jong, als je straks misschien terminale kanker krijgt of iemand anders overlijd aan kanker waarvan je houdt of je wordt dakloos ofzo dan zullen die dromerige gedachte wel weg gaan.

Je kan ook gewoon ouder worden met gedoseerde tegenslagen die het leven altijd met zich meebrengt, dan zal het op den duur ook wel minder worden.
pi_174897845
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 22:08 schreef madam-april het volgende:

[..]

Narcistische persoonlijkheidsstoornis bestaat niet meer in het DSM-V. Dat valt nu onder antisociale persoonlijkheidsstoornis.

Maar dat terzijde. Sinds wanneer is hij gediagnosticeerd met een antisociale/narcistische persoonlijkheidsstoornis?
Het ding met een openlijk narcist is dat de symptomen voor zich spreken. Ze zijn makkelijk herkennen. En zoals ik al zei: er zijn klinisch psychologen die hem ook zien als het prototype narcist, in hoeverre die stoornis nog op zichzelf bestaat dan.

Verder wat hierboven wordt gezegd. Laten we de discussie over Trump verder niet doen. Ik ben ervan overtuigd dat hij op het spectrum valt, maar het is geen officiële diagnose nee. Voor wat het waard is :P

(Overigens pas geleden een lezing gehad over ASPD en narcisme, daar werd niet geschroomd om Trump als voorbeeld te nemen door experts in het vakgebied. Dat zegt wel iets.)
pi_174897996
quote:
14s.gif Op zondag 5 november 2017 22:29 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')