om die fitnessapparaten? vorig weekend nog niet; maar ik snap het wel.quote:
https://www.haarlemsdagbl(...)t&utm_medium=twitterquote:De Hema neemt in de loop van de volgende maand haar intrek op de begane grond en eerste verdieping van het voormalige pand van V&D/Hudson’s Bay aan het Verwulft. Daar begint het concern een Hemarkt. Het gaat vooralsnog om een tijdelijk huurcontract, maar de Hema wil zich er graag definitief vestigen met een complete winkel, zo laat een woordvoerder weten. In het pand van de Hema aan de Kruisstraat moet dan een supermarkt van Jumbo komen.
De Hemarkt valt te omschrijven als de outletformule van de Hema, die al in meerdere steden is neergestreken. Daar worden producten voor een billijk prijsje verkocht. ,,Wij bieden onze voorraden daar tegen een gereduceerde prijs aan. Wat ons betreft is de outlet het begin’’, zegt de woordvoerder, ,,van daaruit willen we kijken wat er verder mogelijk is op deze plek. Daar we moeten met eigenaar asr-vastgoed nog wel uitkomen. Wij willen het liefst een complete Hema in een van de mooiste panden van de stad. Wij zijn heel blij met deze kans.’’ Met de inrichting van de begane grond en eerste verdieping is al begonnen, de opening is over drie of vier weken.
Kruisstraat
Mocht de Hema definitief neerstrijken in het monumentale warenhuis dan wordt het filiaal in de Kruisstraat opgeheven. Dat winkelpand wordt dan omgebouwd tot een supermarkt van Jumbo, zo is onlangs al overeengekomen bij het sluiten van de samenwerkingsovereenkomst tussen Hema en Jumbo, die gezamenlijk een nieuw winkelconcept gaan ontwikkelen. ,,Dat speelt nu nog niet’’, zegt de woordvoerder, ,,maar de verhuizing naar het Verwulft biedt straks die mogelijkheid.’’
Of bij een definitieve verhuizing van de Hema het hele pand aan het Verwulft wordt betrokken is volgens de woordvoerder nog niet duidelijk, evenmin of er op de bovenste verdieping bijvoorbeeld weer een restaurant zou komen.
Discussie
Het Canadese warenhuis Hudson’s Bay sloot in december alle vestigingen in Nederland en zadelde een flink aantal steden op met lege grote winkelpanden. In Haarlem barstte de afgelopen maanden een discussie los over een nieuwe invulling van het rijksmonument. Zo is door de gemeente vluchtig onderzocht of de centrale bibliotheek hier kon worden ondergebracht, maar dat bleek niet haalbaar. Een culturele invulling komt veelvuldig voorbij als mogelijkheid. Zo zijn er vijf culturele instellingen in Haarlem die samen een oogje op een deel van het gebouw hebben laten vallen. Wonen op de bovenste verdiepingen is ook geopperd. De gemeente zou in de kelder graag een fietsenstalling zien om de overlast van het fietsparkeren rond de Botermarkt aan te pakken, ze is daarover nog in gesprek met asr-vastgoed.
Zal niet veel groter zijn/worden dan de Albert Heijn even verderop.quote:
ik vind het idee maar niks, supermarkten voegen niks toe in de binnenstad.quote:Op woensdag 29 april 2020 22:23 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Zal niet veel groter zijn/worden dan de Albert Heijn even verderop.
Nou, kom maar op met die Jumbo!quote:Op woensdag 29 april 2020 22:31 schreef fespo het volgende:
[..]
ik vind het idee maar niks, supermarkten voegen niks toe in de binnenstad.
Dat zou erg chill zijn. Met name die Jumbo.quote:Op woensdag 29 april 2020 18:42 schreef borisz het volgende:
[..]
https://www.haarlemsdagbl(...)t&utm_medium=twitter
https://haarlem105.nl/haarlem-culinair-gaat-wel-door-dit-jaar/quote:Haarlem Culinair gaat dit jaar door en wel op 3, 4, 5 en 6 september. Dat heeft de organisatie vanochtend aan Haarlem105 laten weten. De kaartverkoop is inmiddels gestart.
Vanwege de maatregelen rond het coronavirus ziet het programma er wel iets anders uit dan eerdere jaren. Bezoekers kunnen een plek reserveren in tijdvakken van drie uur. In die drie uur schotelen zes restaurants één gerecht voor, elk restaurant een eigen gang. Het culinaire evenement vindt net als eerdere jaren plaats op de Grote Markt. Het terrein wordt ingedeeld in vakken, zodat bezoekers genoeg afstand van elkaar kunnen houden. De organisatie denkt op deze manier ongeveer 300 bezoekers te kunnen ontvangen.
Welke restaurants er dit jaar meedoen wordt maandag bekend.
Haarlem Culinair is daarmee het eerste food-festival dat dit jaar wél doorgaat. Proefpark maakte eerder bekend dat er dit jaar definitief geen editie van hun festival in het Kenaupark meer komt.
Ik sla dit jaar over. 45 euro pp zonder drank voor een paar hapjes vind ik te duur.quote:Op zaterdag 11 juli 2020 13:40 schreef borisz het volgende:
https://haarlem105.nl/haarlem-culinair-gaat-wel-door-dit-jaar/
Kleur heeft daar niks mee te maken. Inkomen wel.quote:Op zondag 12 juli 2020 15:14 schreef Homey het volgende:
Mijn ervaring bij haarlem culinair dat het behoorlijk aan de prijs is. Het is een feestje voor de witte elite uit Aerdenhout en Bloemendaal. Mensen van kleur worden door de hoge prijzen en geen halal opties geweerd. Niet inclusief dus. Jammer.
Gaan jullie nu zelfs hier de rascismekaart spelen?quote:Op zondag 12 juli 2020 15:14 schreef Homey het volgende:
Mijn ervaring bij haarlem culinair dat het behoorlijk aan de prijs is. Het is een feestje voor de witte elite uit Aerdenhout en Bloemendaal. Mensen van kleur worden door de hoge prijzen en geen halal opties geweerd. Niet inclusief dus. Jammer.
Je ziet alleen witte mensen bij Haarlem culinair. Feit. Dat ze geen halal opties aanbieden, weren ze de facto mensen van kleur.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 08:58 schreef Symphonic het volgende:
[..]
Gaan jullie nu zelfs hier de rascismekaart spelen?
https://www.haarlemsdagbl(...)t-verkeer-om-te-leidquote:Als brug valt de Schalkwijkerbrug in Haarlem niet eens direct op. Veel automobilisten zullen hem passeren zonder er bij stil te staan dat ze op dat moment het water over gaan. Daar komt verandering in. De brug moet namelijk nodig worden vervangen. Het geld is er, maar de vraag is nog: hoe leiden we het verkeer een jaar lang om?
De Schalkwijkerbrug verbindt de Schalkwijkerstraat met de Antoniestraat. Ze leidt het verkeer over het water van de Herensingel even voordat dat het Spaarne raakt.
De brug is zeker in de spits een druk verkeerspunt. Hij vormt niet alleen een schakel tussen stadscentrum en Schalkwijk maar middels de afslag Lange Herenvest ook richting Noord en uitvalsweg Amsterdamsevaart.
Daarbij is de Schalkwijkstraat ook een belangrijke busroute. Hij is onder meer onderdeel van de R-net buslijn 300 van Haarlem via Hoofddorp en Schiphol naar Amsterdam-Bijlmer.
Duidelijk is dat de vervanging van de brug nogal wat consequenties heeft voor diverse verkeersstromen. Toch is vervanging onvermijdelijk. De brug vertoont scheuren, het beton is van niet al te beste kwaliteit en brokkelt af en het draagvermogen van de brug begint een probleem te worden.
Bijna honderd jaar
De huidige brug stamt uit 1926. Zijn honderdste verjaardag zal hij niet halen. De bedoeling dat hij vanaf het derde kwartaal van volgend jaar plaats gaat maken voor een nieuwe brug. Het verwijderen van de huidige en de aanleg van de nieuwe gaat naar verwachting ruim een jaar duren. Eind 2022 moet de klus zijn geklaard.
Een miljoen euro gaat de operatie kosten. Die uitgave is al ingepland in het zogeheten Investeringsplan. Om binnenkort met de voorbereidingsfase te kunnen beginnen wil het college dat de gemeenteraad alvast 2 ton daarvan beschikbaar stelt. Van dat geldt zal onder meer het ontwerp voor de nieuwe Schalkwijkerbrug worden betaald.
De vraag hoe het verkeer te zijner tijd wordt omgeleid, zal ook onderdeel worden van de voorbereidingen.
Is er ondertussen gevaar dat de huidige brug het vroegtijdig begeeft en we er doorheen zakken? Nee, dat ligt niet in de lijn der verwachting. De gemeente laat weten, dat de brug momenteel dagelijks wordt gemonitord en dat dit gedurende de voorbereiding zal worden gecontinueerd.
Een jaar is best lang, maar het is niet voor niets.quote:Op dinsdag 14 juli 2020 11:42 schreef pfefferkatze het volgende:
Waarom duurt dat een jaar
Na de nodige aanpassingen, alles via het Zuider Buiten Spaarne met een tijdelijke weg omleiden naar de Buitenrustbrug? Zullen de bewoners blij mee zijn uiteraard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |