https://nos.nl/artikel/21(...)t-de-milieuzone.htmlquote:Nederland verandert in een lappendeken van milieuzones, zegt Peter Staal, directeur van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club. "Het is een symboolmaatregel om de achterban te pleasen. Eigenlijk gewoon autootje pesten."
Staal reageert op het nieuws dat dieselauto's van voor 2004 vanaf volgend jaar het centrum van Arnhem niet meer in mogen. Arnhem hanteert hiermee de strengste norm van Nederland. In andere grote steden worden diesels van voor 2001 geweerd. "Alle milieuzones moeten hetzelfde werken in Nederland", zegt Staal. "Maar dat is alsnog de minst beste optie, wij zijn tegen álle milieuzones."
Want die regels werken in de praktijk niet, zegt Staal. "In de metingen zien we niet terug dat het werkt." De gemeente Arnhem heeft echter berekend dat door het weren van de ongeveer 800 oudere dieselauto's de uitstoot van roetdeeltjes met ruim 17 procent zou dalen. Fijnstof zou afnemen met 10 procent.
De milieuzone van Arnhem Gemeente Arnhem
Toch zijn er veel betere maatregelen te bedenken in plaats van milieuzones, gaat Staal verder. "Als het gaat om schone lucht werken andere maatregelen veel beter, zoals bijvoorbeeld streekbussen. Andere bronnen zijn veel vervuilender."
Volgens de Arnhemse wethouder van mobiliteit Geert Ritsma leven de bewoners in de binnenstad gemiddeld een jaar korter door de slechte lucht. "Die situatie kunnen wij als verantwoordelijke politici natuurlijk niet laten bestaan, en daarom grijpen we nu in."
Dat doen de politici alleen maar om de achterban tevreden te stellen: de maatregel werkt niet en kost ook nog eens geld, vindt Staal. "Dit moeten we niet doen. De burgers betalen voor het handhaven van die regelgeving. Er moet overal hetzelfde beleid komen, dan snappen we het ten minste."
Ik snap niet dat ze nog op de weg rijden, die oude diesels. Je ziet de roet walmen.
Autobestuurder
NOS-verslaggever Martijn Bink hield vandaag een aantal autobestuurders aan in Arnhem. "Ik snap niet dat ze nog op de weg rijden, die oude diesels. Je ziet de roet walmen", zegt een man. Een vrouw is blij dat er aan het milieu gedacht wordt. "Dat doe ik zelf ook, ik doe ook aan afval scheiden."
Een man is minder blij. "Nu moet ik een nieuwe auto gaan kopen, anders mag ik Arnhem niet meer in", zegt hij.
Ach meneer, u kunt ook gewoon het OV of, teh horror, de fiets nemen, desnoods vanaf een parkeerplaats buiten de milieuzone. U hoeft uw leven niet anders in te delen, hoor. U hoeft uw baan niet op te zeggen, u hoeft niet te verhuizen, en u hoeft ook geen nieuwe auto te kopen.quote:Een man is minder blij. "Nu moet ik een nieuwe auto gaan kopen, anders mag ik Arnhem niet meer in", zegt hij.
schijnbaar is t in Arnhem gemeten slechter. Autovrije binnensteden zou ik prima vinden verder.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:07 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ja op zich zijn die oudere diesels inderdaad wel vrij vervuilend, maar het is ook niet alsof Nederlandse steden nu omhuld zijn in wolken van smog. Beetje symboolpolitiek is dit nu als ze 5km buiten de stad wel mogen rijden.
Meneer heeft een pickup met aanhanger vol spullen die hij volgens mij voor zijn werk gebruikt.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:08 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Ach meneer, u kunt ook gewoon het OV of, teh horror, de fiets nemen, desnoods vanaf een parkeerplaats buiten de milieuzone. U hoeft uw leven niet anders in te delen, hoor. U hoeft uw baan niet op te zeggen, u hoeft niet te verhuizen, en u hoeft ook geen nieuwe auto te kopen.
Overdrijven is ook een vak. Dag meneer
Als hij zijn auto voor zijn werk nodig heeft, kan hij gewoon een ontheffing aanvragenquote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Meneer heeft een pickup met aanhanger vol spullen die hij volgens mij voor zijn werk gebruikt.
![]()
Snelle oordeler.
Nou ja zolang de landelijke overheid het niet doet... Als maar genoeg steden zo'n milieuzone hebben wordt het vanzelf kut om zo'n wagen te hebben.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:07 schreef MadJackthePirate het volgende:
Ja op zich zijn die oudere diesels inderdaad wel vrij vervuilend, maar het is ook niet alsof Nederlandse steden nu omhuld zijn in wolken van smog. Beetje symboolpolitiek is dit nu als ze 5km buiten de stad wel mogen rijden.
doen ze juist om het een beetje in de ban te houden. er rijden gewoon teveel auto's door de stad.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:09 schreef Janneke141 het volgende:
Misschien zou het ook helpen tegen de luchtvervuiling als ze in die stad de stoplichten eens zo aanpassen dat het een beetje doorstroomt.
Gelukkig heb jij alvast hele reglement van Arnhem doorgelezen. Eigenlijk verdient die random pickup meneer die er voor het eerst van hoorde van de journalist niet eens een rijbewijs vanwege zijn domheid.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:10 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als hij zijn auto voor zijn werk nodig heeft, kan hij gewoon een ontheffing aanvragen
Prima, maar dan wél met maatregelen om die steden bereikbaar te houden. En daar ontbreekt het volkomen aan.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:09 schreef Handleiding het volgende:
[..]
schijnbaar is t in Arnhem gemeten slechter. Autovrije binnensteden zou ik prima vinden verder.
In Arnhem is t OV echt heel erg primaquote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Prima, maar dan wél met maatregelen om die steden bereikbaar te houden. En daar ontbreekt het volkomen aan.
Ik zou liever hebben dat ze de grote wegen en parkeerplaatsen in de steden zouden omleggen. Juist in de woonwijken in de binnenstad waar mensen wonen is het soms handig om iets groots te brengen met de auto. Of iemand die slecht ter been is op te halen. Daar heb je wel gespecialiseerde bedrijven voor, maar dat kost weer extra geld en als het niet nodig is...quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:09 schreef Handleiding het volgende:
[..]
schijnbaar is t in Arnhem gemeten slechter. Autovrije binnensteden zou ik prima vinden verder.
Mensen isoleren in de stadquote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:19 schreef Fer het volgende:
14 jaar is lang genoeg voor zo’n stinkdiesel, nu nog bestelauto’s ouder dan 10, taxies, stadsbussen en brommers weren.
Het is allemaal niet echt doordacht, zie Utrecht.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:03 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
https://nos.nl/artikel/21(...)t-de-milieuzone.html
Helemaal mooi. Weg met die oude wrakken op de weg. Al begrijp ik niet waarom al die klote tweetakt brommertjes en scootertjes niet meteen worden meegenomen.
ps.
Lekkere clickbait titel van de staatsomroep.
Ja, de geallieerden.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:16 schreef noodgang het volgende:
en waarom zou je überhaupt naar Arnhem willen gaan?
lekker shoppen bij de Primark.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:16 schreef noodgang het volgende:
en waarom zou je überhaupt naar Arnhem willen gaan?
Trolley bus?quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:26 schreef Sloggi het volgende:
Het valt allemaal reuze mee als ik dat plaatje zie. Het gaat alleen om het centrum (dat toch al amper bereikbaar is met de auto) en de ringweg om het centrum.
Het OV is overigens prima geregeld in Arnhem.
Lees je eerst maar eens in voordat je uit je onderbuik reageertquote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:25 schreef Super_Fucker_II het volgende:
Inderdaad, die vuile brommers en scooters op het fietspad zijn een grote ergernis.
Opmerkelijk dat de politieke bestuurders hun kinderen aan die vervuiling blootstellen.
Ook het risico op ongelukken, door de veelal achterlijke bestuurders, zal aangepakt moeten worden.
Als kind ben ik aangereden door een aso met een opgevoerde brommer. Levenslange litteken op mijn mond (tand door lip), maar het had veel erger kunnen aflopen als ik aan de andere kant van mijn fiets stond (ik liep met mijn fiets om over te steken bij mijn huis). Mijn fiets en zijn brommer waren totaal loss en hij had zijn been gebroken.
Het is algemeen bekend dat pubers en vooral jongens roekeloos en onverantwoord zijn. Met 40/50 km per uur kan je makkelijk jezelf of iemand onherstelbaar beschadigen of doden, en helemaal als de brommers opgevoerd zijn (dat massaal gebeurd). Zuipen mag ook pas op 18 jarige leeftijd (dat ook eigenlijk te vroeg is), maar jezelf of anderen potentieel beschadigen is toegestaan. Kromme wetgeving.
Als ik nu fiets en er komt een brommer langs voel ik de fijnstof in mijn longen terecht komen. Men heeft het over roken, maar deze vervuiling is volgens mij aanzienlijk schadelijker. Dat zullen toekomstige studies ook gaan uitwijzen. Fijnstof door diesel-/benzinemotoren wordt (is) de nieuwe asbest.
Droom verder. Ik weet niet welke rapporten jij gelezen hebt of wat jij niet gelezen hebt en of je ervaringen hebt met dodelijke ongelukken door brommers.quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:29 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Lees je eerst maar eens in voordat je uit je onderbuik reageert
Jouw argument is dus:quote:Op woensdag 25 oktober 2017 21:36 schreef Super_Fucker_II het volgende:
[..]
Droom verder. Ik weet niet welke rapporten jij gelezen hebt of wat jij niet gelezen hebt en of je ervaringen hebt met dodelijke ongelukken door brommers.
Erg makkelijk om alleen 'onderbuik' te roepen, zonder tegenargumenten te noemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |