abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:21:28 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174576776
Originele OP:

quote:
Ik snap niet hoe mensen dit kunnen? Ik voel me al slecht als een meisje mij opdringerig vindt. Kennelijk gebeurt het best vaak. 1/3 van de vrouwen geven aan seksuele
aanranding/verkrachting mee te maken. Hoe kunnen sommige mensen dit doen?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174576930
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:21 schreef Samzz het volgende:
Dan ben je alsnog slachtoffer :?.

Ik heb verkrachting kunnen voorkomen. Maar dat maakt mij helaas niet minder slachtoffer van aanranding. Get me now?
Ik was twee keer de (hiërarchisch) ondergeschikte, één keer diep in slaap, één keer lichamelijk verre van sterk genoeg. Alle vier keer compleet verrast, want in situaties die gezien worden als huiselijke- of prive-sfeer. Je mag álles aandragen waarvan je vindt dat ik het heb fout gedaan; ik beloof je dat je niets zult vinden dat ik zelf niet al bedacht heb en waar ik me schuldig over voel. Maar nooit zal ik de suggestie accepteren dat het helemaal voorkomen ervan mijn verantwoordelijkheid is.
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:27:40 #3
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_174576934
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:17 schreef Jopie78 het volgende: [..] Nee, al zou je voetballers wel slachtoffers kunnen noemen. Alleen zij die nu in stilte de pijn dragen, kunnen de grote van het probleem aantonen. Totdat zij zich allemaal uitspreken, zullen de meeste mensen, en ja, ook mannen, het bagataliseren.
Vele vrouwen doen dat al jaren, zo af en toe net als nu massaal. Het is zo'n ontzettend gelul dat als vrouwen zich uitspreken ze dan wel geloofd worden. De cijfers zijn al jaren bekend, mensen spreken zich met regelmaat uit. Toch hoor je keer op keer ditzelfde riedeltje. Gevolgd door ja maar vele vrouwen liegen erover hoor. Ze hadden situaties moeten vermijden, anders kleden, daar maar niet zijn e.d.. Ze hadden zich beter moeten verdedigen en ga zo maar door. Over de daders, ja tja he, mannen verander je niet zomaar hoor. Straks mogen we niet eens meer hoi tegen een vrouw zeggen, hoe kon hij nu weten dat ze niet wilde, ze heeft hem de ogen tot niet uitgekrast?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:28:15 #4
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174576948
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:20 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Gelukkig is dat allemaal wel goedgekomen. Maar het schokt je wezen wel even, dat alles wat je dacht dat je zou doen zo ineens van tafel is. Maarja, je hebt dan nu eenmaal niet rustig de tijd om even na te denken. Er is niet echt veel ruimte en tijd voor rationeel handelen.
Klopt inderdaad. Ik was ook gewoon te veel in schok om meteen te kunnen handelen.

Want laat ik eerlijk zijn, ik had niet gedacht dat dit mij ooit zou overkomen. Misschien naïef. Heb er de prijs voor betaald ook :').

Je kunt bepaalde situaties nog zo hard trainen, dat betekent niet dat als het je opeens overkomt je ook meteen kunt handelen, als je al kunt handelen.

De een bevriest, de ander vecht.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174576958
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:18 schreef Samzz het volgende:

Je snapt mijn punt niet.

Zodra je in de situatie bent dat er iets gebeurt, ben je slachtoffer. Voorkomen dat iets gebeurt kán je pertinent niet omdat je wanneer je aan het wandelen bent geen enkele invloed hebt op het omvormen van de 'die gaan we pakken' gedachte bij de dader. Dat ik, zodra iemand mij ongewenst vastpakt, meteen een mep geeft, maakt mij niet minder slachtoffer van aanranding. Dat ik misschien erger heb voorkomen is mooi, maar maakt het gebeurde niet minder erg of iets waar ik vooraf invloed op had kunnen hebben door zelfbewust en krachtig door t leven te stappen, zonder mezelf als slachtoffer te zien. Als dat zo was geweest, was ik ook nooit aangerand.

Nu ik wel aangerand ben, ondanks mijn krachtige en zelfverzekerde houding, zie ik mezelf wel als slachtoffer. Niet als zielig. Maar desalniettemin een slachtoffer.
Ik snap je punt prima, jij de mijne niet.

In jouw voorbeeld loop je op straat en kom je een vreemde tegen. Jij denkt dat je dan geen invloed hebt op de ander, ik denk van wel, of ik zou in ieder geval niet het idee accepteren dat ik geen invloed heb. Verschil van inzicht.

En nee, op papier maakt je dat niet minder slachtoffer. Heb ook nergens gezegd dat je dan geen slachtoffer bent. Ik denk dat je die situatie had kunnen voorkomen, als je er NU al niet vanuit gaat dat je totaal geen invloed hebt in zo'n situatie.
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:29:14 #6
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174576973
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:27 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik was twee keer de (hiërarchisch) ondergeschikte, één keer diep in slaap, één keer lichamelijk verre van sterk genoeg. Alle vier keer compleet verrast, want in situaties die gezien worden als huiselijke- of prive-sfeer. Je mag álles aandragen waarvan je vindt dat ik het heb fout gedaan; ik beloof je dat je niets zult vinden dat ik zelf niet al bedacht heb en waar ik me schuldig over voel. Maar nooit zal ik de suggestie accepteren dat het helemaal voorkomen ervan mijn verantwoordelijkheid is.
Die verantwoordelijkheid ligt enkel en alleen bij de dader.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174576981
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Vele vrouwen doen dat al jaren, zo af en toe net als nu massaal. Het is zo'n ontzettend gelul dat als vrouwen zich uitspreken ze dan wel geloofd worden. De cijfers zijn al jaren bekend, mensen spreken zich met regelmaat uit. Toch hoor je keer op keer ditzelfde riedeltje. Gevolgd door ja maar vele vrouwen liegen erover hoor. Ze hadden situaties moeten vermijden, anders kleden, daar maar niet zijn e.d.. Ze hadden zich beter moeten verdedigen en ga zo maar door. Over de daders, ja tja he, mannen verander je niet zomaar hoor. Straks mogen we niet eens meer hoi tegen een vrouw zeggen, hoe kon hij nu weten dat ze niet wilde, ze heeft hem de ogen tot niet uitgekrast?
En toch lees je hier door de regels heen, ook in andere topics, dat veel mannen het maar gezeik vinden. Dus het dringt niet door.

Zelfs niet na het posten van de cijfers, 3x.
pi_174577011
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:28 schreef Samzz het volgende:

Klopt inderdaad. Ik was ook gewoon te veel in schok om meteen te kunnen handelen.

Want laat ik eerlijk zijn, ik had niet gedacht dat dit mij ooit zou overkomen. Misschien naïef. Heb er de prijs voor betaald ook :').

Je kunt bepaalde situaties nog zo hard trainen, dat betekent niet dat als het je opeens overkomt je ook meteen kunt handelen, als je al kunt handelen.

De een bevriest, de ander vecht.
Hier zeg je het zelf. Jij dacht dat het jou niet zou overkomen. Ik wist dat op mijn 10e al. En later nog een x.

Dus ik heb wel geleerd dat een verandering in houding wel degelijk het verschil kan maken.

Anyhow. Zondag. Naar het strand. :W
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:31:53 #9
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577036
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:28 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ik snap je punt prima, jij de mijne niet.

In jouw voorbeeld loop je op straat en kom je een vreemde tegen. Jij denkt dat je dan geen invloed hebt op de ander, ik denk van wel, of ik zou in ieder geval niet het idee accepteren dat ik geen invloed heb. Verschil van inzicht.

En nee, op papier maakt je dat niet minder slachtoffer. Heb ook nergens gezegd dat je dan geen slachtoffer bent. Ik denk dat je die situatie had kunnen voorkomen, als je er NU al niet vanuit gaat dat je totaal geen invloed hebt in zo'n situatie.
Hoe zou je op de gedachte, die je niet kent, invloed kunnen hebben :)?

Ik geloof wel dat je altijd invloed kunt hebben op iemand. Maar hoe kan ik een gedachte die ik niet ken beïnvloeden? Daar ben ik wel benieuwd naar. Ik ga er namelijk nog steeds van uit dat ik veilig over straat kan zonder bang te hoeven zijn dat ik mogelijk aangerand word door mannen die voorbij lopen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:33:13 #10
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577066
quote:
17s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:31 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Hier zeg je het zelf. Jij dacht dat het jou niet zou overkomen. Ik wist dat op mijn 10e al. En later nog een x.

Dus ik heb wel geleerd dat een verandering in houding wel degelijk het verschil kan maken.

Anyhow. Zondag. Naar het strand. :W
Ik dacht dat het mij niet zou overkomen omdát ik zelfverzekerd en krachtig overkom, zelfhouding heb. Niets was minder waar.

Welke houding zou ik volgens jou aan moeten meten?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174577161
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:33 schreef Samzz het volgende:

Ik dacht dat het mij niet zou overkomen omdát ik zelfverzekerd en krachtig overkom, zelfhouding heb. Niets was minder waar.

Welke houding zou ik volgens jou aan moeten meten?
Dat geloof ik niet, dat je dat dacht. En dat is ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat je er altijd vanuit moet gaan dat het gebeurt en dat je de houding aanneemt dat je er op voorbereid bent.

Een alerte en zelfbeschermende houding.
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:37:47 #12
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_174577169
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:28 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ik snap je punt prima, jij de mijne niet.

In jouw voorbeeld loop je op straat en kom je een vreemde tegen. Jij denkt dat je dan geen invloed hebt op de ander, ik denk van wel, of ik zou in ieder geval niet het idee accepteren dat ik geen invloed heb. Verschil van inzicht.

En nee, op papier maakt je dat niet minder slachtoffer. Heb ook nergens gezegd dat je dan geen slachtoffer bent. Ik denk dat je die situatie had kunnen voorkomen, als je er NU al niet vanuit gaat dat je totaal geen invloed hebt in zo'n situatie.
Leuk dat jij dat niet wil accepteren, het is gewoon zo dat je geen invloed hebt. Dat is echt heel erg vaak zo.

In mijn vb, ik stond met wat vrienden op een grasveld. Hoe had ik kunnen voorkomen dat die (jonge)man die zo op me afliep dat zou doen? Het is niet dat je verwacht dat iemand zoiets zal doen. Toen hij aan kwam lopen dacht ik gewoon dat hij iemand kende in die groep, of om andere redenen op de groep af kwam. Niet dat hij mij ging aanranden.
Je bent in je hoofd nog aan het verwerken waarom iemand die laatste stappen op jou af doet, dat hij je zo in het openbaar zou aanranden gaat niet eens door je hoofd in die enkele secondes.

Moet ik dan echt elke man die me benaderd maar preventief bewusteloos slaan? Want he, anders heb ik niet genoeg gedaan om het te voorkomen voor het geval die man wat fouts wil doen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_174577175
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:27 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Vele vrouwen doen dat al jaren, zo af en toe net als nu massaal. Het is zo'n ontzettend gelul dat als vrouwen zich uitspreken ze dan wel geloofd worden. De cijfers zijn al jaren bekend, mensen spreken zich met regelmaat uit. Toch hoor je keer op keer ditzelfde riedeltje. Gevolgd door ja maar vele vrouwen liegen erover hoor. Ze hadden situaties moeten vermijden, anders kleden, daar maar niet zijn e.d.. Ze hadden zich beter moeten verdedigen en ga zo maar door. Over de daders, ja tja he, mannen verander je niet zomaar hoor. Straks mogen we niet eens meer hoi tegen een vrouw zeggen, hoe kon hij nu weten dat ze niet wilde, ze heeft hem de ogen tot niet uitgekrast?
Nee, er wordt af en toe een "beest" aangewezen. Maar het zijn vaders, opa's, broers, neven, de oppas, de trainer, etc etc
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:38:46 #14
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_174577191
quote:
3s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:29 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

En toch lees je hier door de regels heen, ook in andere topics, dat veel mannen het maar gezeik vinden. Dus het dringt niet door.

Zelfs niet na het posten van de cijfers, 3x.
Het wil niet doordringen, dat klopt.
Maar dat is wat anders dan zeggen dat ook dat weer de schuld van de slachtoffers is die niet genoeg zeggen/doen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:39:41 #15
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577212
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:37 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet, dat je dat dacht. En dat is ook niet wat ik zeg. Ik zeg dat je er altijd vanuit moet gaan dat het gebeurt en dat je de houding aanneemt dat je er op voorbereid bent.

Een alerte en zelfbeschermende houding.
Dan is discussieren zinloos he. Als je al niet gelooft in waar ik van overtuigd was, sja.

Goed idee wel, over straat gaan alsof iedere man een potentieel verkrachter is. Je snapt de problematiek daarin toch wel?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174577213
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Leuk dat jij dat niet wil accepteren, het is gewoon zo dat je geen invloed hebt. Dat is echt heel erg vaak zo.

In mijn vb, ik stond met wat vrienden op een grasveld. Hoe had ik kunnen voorkomen dat die (jonge)man die zo op me afliep dat zou doen? Het is niet dat je verwacht dat iemand zoiets zal doen. Toen hij aan kwam lopen dacht ik gewoon dat hij iemand kende in die groep, of om andere redenen op de groep af kwam. Niet dat hij mij ging aanranden.
Je bent in je hoofd nog aan het verwerken waarom iemand die laatste stappen op jou af doet, dat hij je zo in het openbaar zou aanranden gaat niet eens door je hoofd in die enkele secondes.

Moet ik dan echt elke man die me benaderd maar preventief bewusteloos slaan? Want he, anders heb ik niet genoeg gedaan om het te voorkomen voor het geval die man wat route wil doen.
Nee, maar wel een snelle inschatting maken van het gevaar. Wederom, het verraste je.

Is het nou zo gek als ik denk dat het niet verrassend is dat mensen, en in dit geval, mannen dit doen?
pi_174577234
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:39 schreef Samzz het volgende:

Dan is discussieren zinloos he. Als je al niet gelooft in waar ik van overtuigd was, sja.

Goed idee wel, over straat gaan alsof iedere man een potentieel verkrachter is. Je snapt de problematiek daarin toch wel?
Niet vanuit een angst, maar vanuit een wetenschap. Je hoeft niet iedereen te benaderen als een potentiele verkrachter, je moet je bewust zijn dat iedereen dat wel kan zijn.
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:41:48 #18
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577256
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:40 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Niet vanuit een angst, maar vanuit een wetenschap. Je hoeft niet iedereen te benaderen als een potentiele verkrachter, je moet je bewust zijn dat iedereen dat wel kan zijn.
Dat ben ik nu wel ja. Helaas.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:42:39 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_174577275
quote:
5s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:39 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Nee, maar wel een snelle inschatting maken van het gevaar. Wederom, het verraste je.

Is het nou zo gek als ik denk dat het niet verrassend is dat mensen, en in dit geval, mannen dit doen?
Welke inschatting?

Ik stond op klaarlichte dag op een grasveld (in een woonwijk) in een groep. Natuurlijk verraste het me.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:44:07 #20
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577317
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Welke inschatting?

Ik stond op klaarlichte dag op een grasveld (in een woonwijk) in een groep. Natuurlijk verraste het me.
Logisch. Ik zou ook totaal verrast zijn.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174577349
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Welke inschatting?

Ik stond op klaarlichte dag op een grasveld (in een woonwijk) in een groep. Natuurlijk verraste het me.
En ik lag een deur naast mijn ouders en kende de beste man als een oudere broer.

Ik praat het niet goed, maar het kan iedereen zijn. Het zou je juist niet moeten verrassen, hoe sneu het ook is.
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:47:38 #22
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577416
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:45 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

En ik lag een deur naast mijn ouders en kende de beste man als een oudere broer.

Ik praat het niet goed, maar het kan iedereen zijn. Het zou je juist niet moeten verrassen, hoe sneu het ook is.
Ik denk dat we hier dingen door elkaar halen.

Ik denk niet dat verrassing heerst over dat het kán gebeuren, maar dat het op dát moment een totale verrassing is en je dus niet altijd in staat bent meteen te reageren.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174577444
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:27 schreef Queller het volgende:

[..]

Ik was twee keer de (hiërarchisch) ondergeschikte, één keer diep in slaap, één keer lichamelijk verre van sterk genoeg. Alle vier keer compleet verrast, want in situaties die gezien worden als huiselijke- of prive-sfeer. Je mag álles aandragen waarvan je vindt dat ik het heb fout gedaan; ik beloof je dat je niets zult vinden dat ik zelf niet al bedacht heb en waar ik me schuldig over voel. Maar nooit zal ik de suggestie accepteren dat het helemaal voorkomen ervan mijn verantwoordelijkheid is.
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:40 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Niet vanuit een angst, maar vanuit een wetenschap. Je hoeft niet iedereen te benaderen als een potentiele verkrachter, je moet je bewust zijn dat iedereen dat wel kan zijn.
Kijk eens aan Queller; het lag blijkbaar niet aan je handelen, maar aan je bewustzijn / houding.
"Pools are perfect for holding water"
pi_174577504
Blijkbaar is het victim-blaming zelfs na 3 topics nog niet afgelopen. Letterlijk misselijkmakend.
"Pools are perfect for holding water"
pi_174577583
Jopie maakt toch gewoon een punt? Verkrachters zijn lafaards. Lafaards kiezen de makkelijkste slachtoffers uit. Dus als je een onzekere uitstraling hebt dan is een aanname dat je niet tegenstribbelt sneller gemaakt dan wanneer je uitstraalt dat je 'in control' bent. Geen garantie natuurlijk als vrouw ben je vaak al de zwakkere als het gaat om brute kracht, maar tegen zo'n beest die zijn driften niet kan beteugelen maakt iemand met de nodige zelfbeheersing wellicht wat meer indruk dan iemand die een blik/houding geeft van doe me alsjeblieft niks?
  zondag 22 oktober 2017 @ 14:55:17 #26
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577616
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:53 schreef Mojo.jojo het volgende:
Jopie maakt toch gewoon een punt? Verkrachters zijn lafaards. Lafaards kiezen de makkelijkste slachtoffers uit. Dus als je een onzekere uitstraling hebt dan is een aanname dat je niet tegenstribbelt sneller gemaakt dan wanneer je uitstraalt dat je 'in control' bent. Geen garantie natuurlijk als vrouw ben je vaak al de zwakkere als het gaat om brute kracht, maar tegen zo'n beest die zijn driften niet kan beteugelen maakt iemand met de nodige zelfbeheersing wellicht wat meer indruk dan iemand die een blik/houding geeft van doe me alsjeblieft niks?
Hoe verklaar je dan dat ik toch aangerand ben? Een blik zoals jij die in je laatste zin omschrijft heb ik nog nooit op mijn gezicht gehad.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174577696
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:55 schreef Samzz het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dan dat ik toch aangerand ben? Een blik zoals jij die in je laatste zin omschrijft heb ik nog nooit op mijn gezicht gehad.
Misschien ligt in die zin met geen garantie je antwoord?

In before: ik noem ze lafaards en beesten. Het is niet jouw schuld. Een verklaring kan ik verder niet geven.
pi_174577701
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:55 schreef Samzz het volgende:

Hoe verklaar je dan dat ik toch aangerand ben? Een blik zoals jij die in je laatste zin omschrijft heb ik nog nooit op mijn gezicht gehad.
Omdat je onder malloten altijd nog grotere malloten hebt. Misschien heb je met jouw houding wel eerdere "ontmoetingen" voorkomen, maar dat ben je je niet bewust.

Je betrekt een algemeen punt op een specifieke situatie, dat is altijd onprettig discussiëren.

Dit is een beetje, als je met een groep aangevallen wordt door 1 leeuw, hoef je niet sneller te zijn dan de leeuw, maar alleen sneller dan de rest van de groep. Als jij de enige bent, dan werkt dat niet meer.
  zondag 22 oktober 2017 @ 15:00:11 #29
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577763
quote:
10s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:58 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Omdat je onder malloten altijd nog grotere malloten hebt. Misschien heb je met jouw houding wel eerdere "ontmoetingen" voorkomen, maar dat ben je je niet bewust.

Je betrekt een algemeen punt op een specifieke situatie, dat is altijd onprettig discussiëren.
Dat algemene punt van je klopt lang niet altijd. Aannemen van wel, dat is onprettig discussiëren.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174577771
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:53 schreef Mojo.jojo het volgende:
Jopie maakt toch gewoon een punt? Verkrachters zijn lafaards. Lafaards kiezen de makkelijkste slachtoffers uit. Dus als je een onzekere uitstraling hebt dan is een aanname dat je niet tegenstribbelt sneller gemaakt dan wanneer je uitstraalt dat je 'in control' bent. Geen garantie natuurlijk als vrouw ben je vaak al de zwakkere als het gaat om brute kracht, maar tegen zo'n beest die zijn driften niet kan beteugelen maakt iemand met de nodige zelfbeheersing wellicht wat meer indruk dan iemand die een blik/houding geeft van doe me alsjeblieft niks?
Dus we gaan gewoon nog een stapje verder ... ipv 'je had iets anders kunnen doen' naar 'je had anders moeten zijn'?

De focus op het handelen (of zijn) van het slachtoffer draagt enorm bij aan het vrijpleiten van het gedrag van de dader. En dan zitten we nu dus met een grote groep mannen die niet weet wat gepast gedrag is, want als ze iets ongepast doen dan is het toch gewoon aan de vrouw om daar iets van te zeggen? En als ze dat niet doet dan zal ze het wel willen.

Waardoor het niet meer de handeling 'aanranding' is die ter discussie ligt, maar de reactie van de vrouw.
"Pools are perfect for holding water"
pi_174577777
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:00 schreef Samzz het volgende:

Dat algemene punt van je klopt lang niet altijd. Aannemen van wel, dat is onprettig discussiëren.
Dat ook ja.
pi_174577811
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:00 schreef probeer het volgende:

Dus we gaan gewoon nog een stapje verder ... ipv 'je had iets anders kunnen doen' naar 'je had anders moeten zijn'?

De focus op het handelen (of zijn) van het slachtoffer draagt enorm bij aan het vrijpleiten van het gedrag van de dader. En dan zitten we nu dus met een grote groep mannen die niet weet wat gepast gedrag is, want als ze iets ongepast doen dan is het toch gewoon aan de vrouw om daar iets van te zeggen? En als ze dat niet doet dan zal ze het wel willen.

Waardoor het niet meer de handeling 'aanranding' is die ter discussie ligt, maar de reactie van de vrouw.
Het is niet het een of het ander.
  zondag 22 oktober 2017 @ 15:01:39 #33
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_174577814
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:58 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Misschien ligt in die zin met geen garantie je antwoord?

In before: ik noem ze lafaards en beesten. Het is niet jouw schuld. Een verklaring kan ik verder niet geven.
Ik weet dat het niet mijn schuld is, ik heb ook geen verklaring. Maar houding aannemen insinueert, vind ik, dat het ergens tóch eigen schuld/verantwoordelijkheid is. Dat is voor mij lastig om te lezen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_174577845
quote:
10s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:01 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Het is niet het een of het ander.
En toch gaat deze hele discussies al 3 topics lang alleen maar over 'het een' ...

Überhaupt discussiëren over het handelen van de vrouw insinueert dat aanranding prima is zolang de vrouw positief reageert.

Het is niet dat er pas sprake is van aanranding wanneer het slachtoffer nee zegt. Dat is het al wanneer de dader zonder toestemming aanrandt.
"Pools are perfect for holding water"
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 zondag 22 oktober 2017 @ 15:03:46 #35
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_174577868
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:28 schreef Samzz het volgende:

[..]

Klopt inderdaad. Ik was ook gewoon te veel in schok om meteen te kunnen handelen.

Want laat ik eerlijk zijn, ik had niet gedacht dat dit mij ooit zou overkomen. Misschien naïef. Heb er de prijs voor betaald ook :').

Je kunt bepaalde situaties nog zo hard trainen, dat betekent niet dat als het je opeens overkomt je ook meteen kunt handelen, als je al kunt handelen.

De een bevriest, de ander vecht.
Herkenbaar , het is mij een paar keer overkomen toen ik nog heel erg jong was.
Ik kon op dat moment niet meer bewegen . :') ( gelukkig ben ik 'alleen maar'aangerand.
Ik had nooit gedacht dat ik in zo'n situatie zou komen, ik was jong . Ik zei dat het mij nooit meer zou overkomen , en toch gebeurde het nog weer .
Ik heb nooit aangifte gedaan toen, voelde me vies en beschaamd.
Ik heb inmiddels helaas door de jaren heen geleerd dat ik heel goed kan vechten als het moet (al ben ik anti geweld) Maar als iemand echt wat wil begin je helemaal niks.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_174577887
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:01 schreef Samzz het volgende:

Ik weet dat het niet mijn schuld is, ik heb ook geen verklaring. Maar houding aannemen insinueert, vind ik, dat het ergens tóch eigen schuld/verantwoordelijkheid is. Dat is voor mij lastig om te lezen.
Dat is heel lastig, maar dat staat er niet. Ik ben ook niet schuldig geweest aan mijn ervaringen, maar in mijn geval had het zeker uitgemaakt als ik anders was opgevoed. Dat maakt mijn ouders niet schuldig, het idee om iemand tegen te spreken die ouder was, kwam niet in mij op.

Ik heb jarenlang gedacht dat het mijn eigen schuld was, omdat ik mezelf in die situatie had gebracht. Had ik maar geweten dat ik ook halverwege nog in schreeuwen uit kon breken.

Dat had het de tweede een stuk moeilijker gemaakt, want van pure angst verstijfde ik weer. Voelde me gelijk weer 10, maar dat was ik niet. Mijn hele houding trok die persoon aan. Angstig, bewust van zijn lage positie.. Ik was een soort wandelende ijskraam voor pedo's.
pi_174577906
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:02 schreef probeer het volgende:

Überhaupt discussiëren over het handelen van de vrouw insinueert dat aanranding prima is zolang de vrouw positief reageert.

Het is niet dat er pas sprake is van aanranding wanneer het slachtoffer nee zegt. Dat is het al wanneer de dader zonder toestemming aanrandt.
In mijn ogen al als iemand zich ongevraagd in je persoonlijke cirkel beweegt.
pi_174577959
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:03 schreef puzziepie het volgende:

Herkenbaar , het is mij een paar keer overkomen toen ik nog heel erg jong was.
Ik kon op dat moment niet meer bewegen . :') ( gelukkig ben ik 'alleen maar'aangerand.
Ik had nooit gedacht dat ik in zo'n situatie zou komen, ik was jong . Ik zei dat het mij nooit meer zou overkomen , en toch gebeurde het nog weer .
Ik heb nooit aangifte gedaan toen, voelde me vies en beschaamd.
Ik heb inmiddels helaas door de jaren heen geleerd dat ik heel goed kan vechten als het moet (al ben ik anti geweld) Maar als iemand echt wat wil begin je helemaal niks.
En juist dat dus. Ik zei ook niets. Ook achteraf niet. Liet het er maar bij.

Die macht had hij jaren later nog, voelde ik me nog steeds niets. Tuurlijk weet ik ook wel dat je soms niets uithaalt, maar zo leeg en weerloos wil ik me nooit meer voelen. Hij is nog steeds schuldig, maar ik ben geen slachtoffer meer.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 zondag 22 oktober 2017 @ 15:22:38 #39
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_174578372
quote:
99s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:07 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

En juist dat dus. Ik zei ook niets. Ook achteraf niet. Liet het er maar bij.

Die macht had hij jaren later nog, voelde ik me nog steeds niets. Tuurlijk weet ik ook wel dat je soms niets uithaalt, maar zo leeg en weerloos wil ik me nooit meer voelen. Hij is nog steeds schuldig, maar ik ben geen slachtoffer meer.
Dat idd :Y
Ik heb de keuze gemaakt geen slachtoffer meer te zijn, , al moet ik erbij vermelden dat ik dit voornamelijk heb geleerd doordat ik een gewelddadige ex had en ik heb moeten vechten voor mijn leven ;(
Ik hoop dat het me nooit meer zal overkomen iig :)
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_174578394
quote:
5s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:39 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Nee, maar wel een snelle inschatting maken van het gevaar. Wederom, het verraste je.

Is het nou zo gek als ik denk dat het niet verrassend is dat mensen, en in dit geval, mannen dit doen?
:D ja, dat is gek, want verreweg de meeste mannen doen dit niet en ik wil ze ook niet allemaal zo benaderen. :{
compact en kleverig.
pi_174578428
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 14:40 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Niet vanuit een angst, maar vanuit een wetenschap. Je hoeft niet iedereen te benaderen als een potentiele verkrachter, je moet je bewust zijn dat iedereen dat wel kan zijn.
nee, dat moet je niet.
Je moet je veilig voelen en ik vind het heel erg voor jou dat jouw ervaringen van jou iemand hebben gemaakt die zich nooit ergens veilig voelt en altijd op haar hoede is ;(
compact en kleverig.
pi_174578444
quote:
14s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:22 schreef puzziepie het volgende:

Dat idd :Y
Ik heb de keuze gemaakt geen slachtoffer meer te zijn, , al moet ik erbij vermelden dat ik dit voornamelijk heb geleerd doordat ik een gewelddadige ex had en ik heb moeten vechten voor mijn leven ;(
Ik hoop dat het me nooit meer zal overkomen iig :)
En als je het wel overkomt, weet je nu dat je gelijk weg moet wezen en dat het niet gaat veranderen.
pi_174578453
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:23 schreef JaniesBrownie het volgende:

:D ja, dat is gek, want verreweg de meeste mannen doen dit niet en ik wil ze ook niet allemaal zo benaderen. :{
Dat hoeft ook niet, het wordt op een gegeven moment instinct.
pi_174578465
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:24 schreef JaniesBrownie het volgende:

nee, dat moet je niet.
Je moet je veilig voelen en ik vind het heel erg voor jou dat jouw ervaringen van jou iemand hebben gemaakt die zich nooit ergens veilig voelt en altijd op haar hoede is ;(
Ik voel me juist extreem veilig overal, omdat ik me 100% in controle VOEL over elke situatie.
pi_174578514
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:00 schreef probeer het volgende:

[..]

Dus we gaan gewoon nog een stapje verder ... ipv 'je had iets anders kunnen doen' naar 'je had anders moeten zijn'?

De focus op het handelen (of zijn) van het slachtoffer draagt enorm bij aan het vrijpleiten van het gedrag van de dader. En dan zitten we nu dus met een grote groep mannen die niet weet wat gepast gedrag is, want als ze iets ongepast doen dan is het toch gewoon aan de vrouw om daar iets van te zeggen? En als ze dat niet doet dan zal ze het wel willen.
Je plakt er een schuldvraag element in. Ik dacht door dit soort mensen als lafaards en beesten te omschrijven wel duidelijk genoeg te zijn aan welke kant ik sta?

Wellicht niet helemaal een goed voorbeeld in deze context, maar om even aan te geven wat uitstraling voor een invloed heeft: ze hebben bij te politie in Amsterdam jaren terug eens een camera achter op een tram gehangen en de hele dag beelden opgenomen. Daarna hebben ze een aantal zakkenrollers die vast zaten gevraagd welke personen ze zouden rollen. Ze kozen bijna allemaal dezelfde personen uit!

Dit is een erge enge gedachte want het maakt de toevalsfactor van op de verkeerde plaats op het verkeerde moment zijn voor sommige slachtoffers minder groot.

Tevens gun ik niemand dit soort ervaringen toe. En het wordt nog wat erger als je dan als slachtoffer ook nog eens de waarom overkomt mij dit nou dingen af gaat en daarmee gaat denken dat het aan jezelf ligt. Maar enig bewustzijn, als je niet perplex overvallen wordt, hoe je niet overkomt als een gemakkelijk slachtoffer lijkt me niet verkeerd. Al is dat voor sommige nu blijkbaar niet het moment.

Zo heb ik ook een vriend, doet geen vlieg kwaad, die al 3 keer is gebeten door verschillende honden. Erg zielig voor hem, ook het nodige medeleven getoond, maar mijn opmerking daarna dat 3 keer nog moeilijk toeval te noemen was werd me in eerste instantie ook niet in dank af genomen. Nu is hij, nadat hij zijn onvrede over mijn opmerking had geuit, op mijn advies toch een keer bij een hondentraining wezen kijken en heeft naderhand wat advies gevraagd. Tot nu toe lijkt het hem te helpen.
pi_174578561
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:28 schreef Mojo.jojo het volgende:

*knip
Honden, en ook mensen, geven echt wel signalen af. Ze zijn subtiel, maar ze zijn er echt.

Je leest vaak dat het mensen vaker overkomt. Bedankt dat je het iets genuanceerder brengt, tact is mij vreemd. :@
pi_174578574
quote:
10s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:26 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ik voel me juist extreem veilig overal, omdat ik me 100% in controle VOEL over elke situatie.
helaas is het alleen niet zo dat je die controle ook hebt.

Je komt met de dingen die je zegt op mij juist wél over als iemand die altijd slachtoffer is gebleven. Doordat je tweede natuur een soort van verdedigende houding tov iedereen is.

Dat is een houding die je niet moet willen. Fijn dat je op die manier voorkomt dat je wat overkomt, maar onbezorgd is t niet. Het is een overlevingshouding, geen gezonde manier van leven.
compact en kleverig.
pi_174578666
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:31 schreef JaniesBrownie het volgende:

helaas is het alleen niet zo dat je die controle ook hebt.

Je komt met de dingen die je zegt op mij juist wél over als iemand die altijd slachtoffer is gebleven. Doordat je tweede natuur een soort van verdedigende houding tov iedereen is.

Dat is een houding die je niet moet willen. Fijn dat je op die manier voorkomt dat je wat overkomt, maar onbezorgd is t niet. Het is een overlevingshouding, geen gezonde manier van leven.
Het is begonnen vanuit overleven. Aangezien ik dat niet meer wilde, moest er een oplossing komen. Ik heb nooit een defensieve houding, ik voel me ook zelden tot nooit aangevallen, omdat het gevoel van controle voldoende is. De geest is een magisch iets.
pi_174578698
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:28 schreef Mojo.jojo het volgende:

[..]

Je plakt er een schuldvraag element in. Ik dacht door dit soort mensen als lafaards en beesten te omschrijven wel duidelijk genoeg te zijn aan welke kant ik sta?

Wellicht niet helemaal een goed voorbeeld in deze context, maar om even aan te geven wat uitstraling voor een invloed heeft: ze hebben bij te politie in Amsterdam jaren terug eens een camera achter op een tram gehangen en de hele dag beelden opgenomen. Daarna hebben ze een aantal zakkenrollers die vast zaten gevraagd welke personen ze zouden rollen. Ze kozen bijna allemaal dezelfde personen uit!

Dit is een erge enge gedachte want het maakt de toevalsfactor van op de verkeerde plaats op het verkeerde moment zijn voor sommige slachtoffers minder groot.
En werden slachtoffers van zakkenrollers dan ook de conclusies van dat sociale experiment in de schoot geworpen? 'We hebben uw zaak onderzocht, en daar komt uit dat u iets heeft, doet of bent waardoor u een slachtoffer bent geworden van zakkenrollers.'

Lijkt me niet he. En dat is wat er nu dus wel bij slachtoffers van aanrandingen / verkrachtingen gebeurt. Maar dan gebaseerd op speculatie ipv een sociaal experiment.

quote:
Tevens gun ik niemand dit soort ervaringen toe. En het wordt nog wat erger als je dan als slachtoffer ook nog eens de waarom overkomt mij dit nou dingen af gaat en daarmee gaat denken dat het aan jezelf ligt. Maar enig bewustzijn, als je niet perplex overvallen wordt, hoe je niet overkomt als een gemakkelijk slachtoffer lijkt me niet verkeerd. Al is dat voor sommige nu blijkbaar niet het moment.
En dat is dan ook precies wat er gebeurt als men het continue over het gedrag of de houding van de slachtoffers heeft. Daar draag je op deze manier alleen maar aan bij.

quote:
Zo heb ik ook een vriend, doet geen vlieg kwaad, die al 3 keer is gebeten door verschillende honden. Erg zielig voor hem, ook het nodige medeleven getoond, maar mijn opmerking daarna dat 3 keer nog moeilijk toeval te noemen was werd me in eerste instantie ook niet in dank af genomen. Nu is hij, nadat hij zijn onvrede over mijn opmerking had geuit, op mijn advies toch een keer bij een hondentraining wezen kijken en heeft naderhand wat advies gevraagd. Tot nu toe lijkt het hem te helpen.
Leuke anekdote, maar mannen zijn geen honden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_174578729
quote:
11s.gif Op zondag 22 oktober 2017 15:31 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Honden, en ook mensen, geven echt wel signalen af. Ze zijn subtiel, maar ze zijn er echt.

Je leest vaak dat het mensen vaker overkomt. Bedankt dat je het iets genuanceerder brengt, tact is mij vreemd. :@
jij brengt het alsof je een agressieve houding moet aannemen, altijd klaar moet staan in de startblokken om iemand onderuit te schoppen en dat klinkt echt niet gezond.

Het klopt dat houding uitmaakt, maar dat is níet waar je moet beginnen met verandering. Het beginnen moet bij opvoeding en bespreekbaar maken wat normaal is en wat niet.
Ik leer mijn dochters dat ze jongens/mannen niet altijd kunnen vertrouwen, dat ze voorzichtig moeten zijn met alleen afspreken, dat is toch triest?
Het moet beginnen bij gesprekken met kinderen over wat normaal gedrag is op seksueel gebied, daarmee voorkom je niet de roofdier verkrachtingen, maar wellicht wel de tongzoenen midden op straat en de jongens die een dronken meisje wellicht teveel pushen, dáár ligt het begin. Niet bij wat je als meisje/vrouw kan doen om het te voorkomen.
compact en kleverig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')