abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_174637992
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:29 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Sorry, ik heb er geen ervaring mee. Even zoeken naar muilkorf op maat bracht mij hier: http://www.bumas-shop.com/nl/ Misschien is dat wat? Het ziet er wel vrolijk uit in ieder geval.

Hopelijk is die andere hond er snel weer boven op.

[..]

Dat is toch niet te vertalen naar mensen. De hond van TS zat aan de lijn, dan is TS er toch om in te grijpen. Die hond mag gerust grommen, snauwen en misschien een klein hapje uitdelen maar in de tussentijd grijpt de eigenaar in. De hond hoeft niet in zijn eentje zijn belager uit te schakelen, daar is de baas voor. Er hoeft dus ook geen bloed te vloeien. Sowieso denkt een normale hond niet in termen van 'een belager uitschakelen'. Het rijden is gewoon irritant en erg onbeleefd, maar een gemiddelde hond reageert daar op zonder direct voor de kill te gaan. Een gemiddelde 'dader'-hond reageert ook op een flinke snauw en/of grom, en hoeft helemaal niet (half) dood gebeten te worden voordat hij afdruipt.
Heb je zelf een hond?
pi_174638007
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:59 schreef madam-april het volgende:

[..]

Heb je zelf een hond?
Lieve labjes toch?
pi_174638201
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:52 schreef 8777 het volgende:

[..]

Aanleren gaat moeilijk worden, hij vindt een sticker van een appel of kiwi al heel erg, die plakken we soms op zijn kop maar daar wordt ie dol van.
WTF, WAAROM doe je dat als je weet dat ie het heel erg vindt :{

Ik vond je tot nu toe overkomen als een best ok baasje dat in deze betreffende situatie niet helemaal juist gereageerd had maar ik ga nu twijfelen...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_174638216
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Normale hond blabla
Bla bla gemiddeld blabla

Dat is hier niet van toepassing. Als alles en iedereen gemiddeld was, zou er nooit iets opvallends gebeuren. Gelukkig is niet alles en iedereen gemiddeld, keerzijde daarvan is dat wel eens de grenzen van het acceptabele en wenselijke gepasseerd worden en dat daar wel eens op gereageerd wordt op een manier die je liever niet zou zien. Actie is reactie ofzo...

Als je zelf dieren hebt, weet je dat een en ander snel verder uit de hand kan lopen dan je in eerste instantie verwacht. Simpelweg omdat dieren ook levende wezen zijn die impulsief kunnen reageren op een situatie die ze niet verwachten.

Om in jouw termen verder te gaan. Normaal geeft de hond signalen dat hij bepaald gedrag niet accepteert. Normaal druipt de 'belager' daarop af. Als baasje zie je jouw hond een signaal geven, dus je denkt: "prima mijn hond geeft duidelijk signaal". Maar 'belager' druipt niet af. Zowel baasje als hond hebben dit door. Voordat baasje echter over kan gaan tot handelen, handelt hond al. Het is net zo normaal voor de belaagde hond om te handelen als dat het normaal is dat zijn baasje moet ingrijpen. Het is dan simpelweg een kwestie "wie is het eerst".

Zie het als een ingreep op een rij-examen waarbij plots een kind (of loslopende hond, wat jij wil) de weg op rent. Zowel leerling als examinator zullen hun best doen om zo snel mogelijk in te grijpen middels een noodstop. De ene keer is de leerling het snelst, de andere keer is de examinator het snelst. Kind of hond is in beide gevallen de veroorzaker van de situatie. En het is zowel leerling als examinator niet aan te rekenen dat de ander eerder/sneller was met ingrijpen. Gewoon niet.
Jij zegt dat een hond 'mag' ingrijpen op een extreme manier. Daar ben ik het mee oneens, een hond mag dat niet. Dat dat soms wel gebeurd is een tweede; dat blijkt wel uit deze situatie waarin de eigenaar niet snel genoeg was en de hond het nodig vond zelf tamelijk heftig in te grijpen. Maar dit zou voorkomen moeten worden door tijdig en adequaat reageren van de eigenaar (helaas niet altijd mogelijk), en/of de hond een korf om te doen zodat ernstige verwondingen in ieder geval voorkomen kunnen worden.

quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:59 schreef madam-april het volgende:

[..]

Heb je zelf een hond?
Nee, ik heb er vier. Ik fok Labradors en heb er daar drie van, plus een Havanezer, en we hebben pas geleden onze Schnauzer na 13 jaar in laten slapen. En ik heb ook tamelijk ruime ervaring met andere honden(rassen), en 3 cursussen gevolgd op honden-gebied. Is dat goed genoeg? ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_174638504
quote:
15s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 22:07 schreef tombolafan het volgende:

[..]

WTF, WAAROM doe je dat als je weet dat ie het heel erg vindt :{

Ik vond je tot nu toe overkomen als een best ok baasje dat in deze betreffende situatie niet helemaal juist gereageerd had maar ik ga nu twijfelen...
Omdat wij zijn baasjes zijn en hij de hond.
En je twijfelt sowieso al aan mijn capaciteiten heb ik het idee. Maar dat steekt mij niks.
pi_174638615
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 22:20 schreef 8777 het volgende:

[..]

Omdat wij zijn baasjes zijn en hij de hond.
En je twijfelt sowieso al aan mijn capaciteiten heb ik het idee. Maar dat steekt mij niks.
maar het feit dat je baasje bent geeft je toch niet het recht hem te sarren? :{

Dan snap ik wel dat hij niet op jou vertrouwt om hem uit een rotsituatie te halen en dat ie zelf uitvalt...

Ik wens je sterkte, ik meende dat ik dacht dat je het best ok deed en je bewust was van hoe het beste te handelen maar dat had ik kennelijk fout. Hoop dat het goed gaat als we straks een baby bij komt...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_174638761
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 22:23 schreef tombolafan het volgende:

[..]

maar het feit dat je baasje bent geeft je toch niet het recht hem te sarren? :{

Dan snap ik wel dat hij niet op jou vertrouwt om hem uit een rotsituatie te halen en dat ie zelf uitvalt...

Ik wens je sterkte, ik meende dat ik dacht dat je het best ok deed en je bewust was van hoe het beste te handelen maar dat had ik kennelijk fout. Hoop dat het goed gaat als we straks een baby bij komt...
Godsamme wat ben jij een ongelooflijk dom wijf. Flikker alsjeblieft op als je niks zinnigs te zeggen hebt.
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:30:42 #158
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_174638784
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 18:52 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Als jouw hond was aangelijnd, waarom liet je hem dan bijten?
Vanwege de lijn voelt de hond nog meer verbinding met zijn baas en wil deze extra beschermen. Honden die los lopen vechten minder snel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_174639409
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 21:05 schreef 8777 het volgende:

[..]

Ik heb nog niks van de verzekering gehoord maar indien ze niet uitkeren zal ik zelf de kosten betalen.
Ik vroeg me alleen af of ik daadwerkelijk schuldig ben aan een situatie waar ik niet veel aan kon doen.
Ik vind het wel sneu voor die andere hond, hij bedoelde het niet slecht.
Juist in dit specifieke geval (schade veroorzaakt door eigen gedraging van een dier) is 'schuld' van de bezitter van het die niet echt van belang. :)
Lees bijvoorbeeld (of google zelf op Artikel 6:179):
https://lenaertsvoorvaart(...)kheid-voor-dieren-2/

Het kan wel zo zijn dat de kosten voor de schadevergoeding wordt verdeeld, omdat in dit geval ook degene die schade heeft fouten heeft gemaakt. Eigen schuld: Artikel 6:101.
pi_174639565
quote:

[..]

Aanleren gaat moeilijk worden, hij vindt een sticker van een appel of kiwi al heel erg, die plakken we soms op zijn kop maar daar wordt ie dol van.
Ik heb hem getraind met een clicker en voedsel, omdat dat hem drijft, kan ik een korf ook zo aanleren? En hoe? Een frolic of een stukje frikandel in de korf om te zorgen dat hij zijn snuit erin wil steken?
Ik had daar laatst toevallig een filmpje van gezien, daar deden ze dat inderdaad zo, maar wel heel langzaam. Ik probeer me te bedenken waar.. Volgens mij was het van die politiehond die werd getraind. Even zoeken.

Deze:
pi_174639819
Moderator hier mag een slotje op.
Ik heb genoeg advies gehad waar ik ook echt iets aan had.
Dankjewel Cause-mayhem, miss Isis en Leandra.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 00:10:17 #162
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_174640924
quote:

[..]

Ik heb hem getraind met een clicker en voedsel, omdat dat hem drijft, kan ik een korf ook zo aanleren? En hoe? Een frolic of een stukje frikandel in de korf om te zorgen dat hij zijn snuit erin wil steken?
JA, met clicker goed aan te leren.
Maak kleine stapjes tot je doel. Eerst de korf aanraken, dan neus in de opening steken, even (los) om de snoet houden, enz. Maak er een spel van, maak een fijne associatie met de korf. Zorg dat de korf staat voor leuk, beloning, ontspanning.

Het uiteindelijke doel is dat de hond zijn neus al in die korf steekt voordat je het vraagt, met een blij hoofd. Denk aan een puzzel en maak losse puzzelstukjes.
Is de hond nog niet toe aan de korf om zijn snoet, laat hem dan eerst de korf aanraken met zijn neus (waarschijnlijk ken je dat spelletje al wel als je bekend bent met clicker training).
Voor jezelf, zie het als een spel, hoe leer jij je hond aan om blij klaar te zitten zodat jij die korf (makkelijk) om kan doen? Die mindset helpt enorm bij het aanleren van wat dan ook. Heb geduld, zorg dat je fumdament (ontspanning en leuk bij de hond) goed zit en je hebt een hond die graag de korf draagt en die met een beetje geluk zelfs minder lange tenen krijgt buiten.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 00:32:32 #163
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_174641109
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 22:30 schreef daNpy het volgende:

[..]

Vanwege de lijn voelt de hond nog meer verbinding met zijn baas en wil deze extra beschermen. Honden die los lopen vechten minder snel.
Dat heeft niet zoveel met beschermen van de baas te maken. De andere hond richtte niet op de baas.
Het ontbreken van vluchtroutes zet de hond op scherp. Zelfs de zelfverzekerde, dominante hond heeft ruimte nodig en heeft behoefte aan potientiele vluchtroutes.
Dat maakt dat er in zo'n situatie sneller een overreactie komt. De normale zeer tolerante hond maakt ineens een hoop misbaar, het mannetjesputtertje trekt bloed.

Hoe beter de hond weet dat hij op zijn eigenaar kan vertrouwen om zulke zaken op te lossen, hoe milder de overreactie. Maar, zeker bij dit soort rassen/mixen, is dit ook iets waar je op moet staan als eigenaar, dat jij het oplost en niet hij.
Neem altijd zo vroeg mogelijk (bij voorkeur voor de escalatie, let op situaties die kunnen leiden tot) resoluut de teugels in handen. Zet je hond in een blijf daar (achter me) en vang de situatie op. Smoor in de kiem, of wees resoluut tegen de andere hond. Mits veilig voor jezelf.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 25 oktober 2017 @ 06:37:56 #164
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_174641927
Laatst had een eigenaar van een dergelijke ook ruzie met mij. Ik bracht mijn kinderen naar school en een man met zo'n hond komt me (aangelijnd) tegemoet. Ik laat mijn kinderen half op de straat lopen omdat deze meneer midden op de stoep loopt met de opmerking naar mijn kinderen dat dit gevaarlijke honden zijn en ze er altijd uit de weg moeten gaan.
Deze meneer vond mij .... nou ja... iets met ziektes en zo. Je snapt het vast wel.
Triest.

Maar wat ik niet snap hier, jouw hond heeft gebeten. Ook al werd hij geprovoceerd, dan nog. Hij mag toch gewoon niet bijten?
Als ik iemand sla, ook al ben ik dat niet van plan en word ik geprovoceerd, dan nog ben ik toch gewoon schuldig?

quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 00:03 schreef 8777 het volgende:

[..]

Hij begrijpt niet dat honden geen mensen zijn en dat ook honden gedragscodes hebben.
Ik heb deze hond al 8 jaar en hij heeft nog nooit een mens of een andere hond gebeten.
"Dat doet ie anders nooit..."
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_174644968
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 18:47 schreef 8777 het volgende:
Vanmorgen heeft mijn hond een andere hond gebeten, en niet te zuinig.
Situatie: mijn hond zat aan de riem, die andere hond liep los.
Was geen losloopgebied ofzo.
De gebeten hond moest geopereerd worden aan zijn verwondingen en zijn baasje wil dat ik die rekening ga betalen.
Ben ik hier verplicht toe?
Ik zou ook gaan bijten als ik met een strak touw om m'n nek een uurtje naar buiten mag onder begeleiding.

Wie is hier schuldig? De mens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')