Lemijn, dat artikel las ik ook. En ik werd eens te meer erin bevestigd dat NL op dit vlak enorm achterloopt. Zo jammer en ook zonde. Allereerst in de verlofregelingen. Want het is heel normaal vind ik dat je nu het idee hebt er nog niet aan toe te zijn weer veel te werken (en je baby ook nog niet). Het is ook gewoon heel snel om nu alweer drie/vier dagen te gaan werken en veel tijd gescheiden te zijn van je kind.
Vervolgens in de kwaliteit van de opvang in NL in vergelijking met andere landen. Ook de kosten daarvan. Want die verhouding prijs - kwaliteit is echt scheef. En vervolgens ook in het sterke aanwezige idee in onze maatschappij dat het zielig en slecht is als kinderen veel dagen naar de opvang gaan. Die vicieuze cirkel die wordt beschreven (kwaliteit opvang niet zo best = niet veel dagen naar opvang = niet veel investering in die opvang) is deels waar, denk ik. Want ook al was die kwaliteit beter, dan nog is dat idee in onze samenleving heel erg sterk. Daarom zou het ook een langetermijninvestering zijn als opvang beter en goedkoper werd.
Maar goed, even mijn ervaring tot nu toe met een kind dat drie dagen per week naar een redelijk groot en vrij hectisch kdv gaat: I gaat er vanaf dag 1, toen ze 7 maanden was, zingend naar toe. Nu doet ze dat letterlijk, als baby zag ik echter ook al dat ze het naar haar zin had. Zij is daar in haar element. Wel merk ik dat twee/drie vaste leidster het belangrijkste is: ze hecht zich sterk en als er eentje op vakantie is en er invallers zijn, dan heeft ze daar wel eens last van.
Drie dagen vind ik juist een voordeel wat betreft continuïteit en hechting. Ik hoorde bijvoorbeeld ook dat bij opvang in Frankrijk ze eigenlijk geen kinderen voor 'maar' 1 of 2 dagen willen, omdat je zo niet goed een band en gewenning opbouwt. Daar zit echt wel wat in, vind ik.
Verder vind ik nu het met kind 2 weer heel fijn en dat heb ik ook echt bewust gedaan, dat ik heel lang verlof heb (het kost me best veel geld, omdat het een aantal maanden onbetaald is), omdat het voor mijn gevoel het eerste half jaar tot een jaar voor moeder & kind beter en fijner is om bij elkaar te zijn, bijvoorbeeld ook gelet op borstvoeding, de onderbroken nachten en daardoor niet optimaal functioneren, het herstellen na de bevalling, goede hechting baby en ouders.
Ik hoop nu vooral dat Y het net zo fijn zal hebben op het kdv als I.
SQ, ik hoop dat het goed ging! Wil je die baan ook graag? (Dat ze jou graag willen, is logisch natuurlijk!

)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"