quote:Artikel 16
1. De vereniging voert het beheer over - en draagt de zorg voor het onderhoud van - de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken.
Kan dus zijn dat in jouw (huishoudelijk) reglement anders is bepaald, maar dat lijkt me stug.quote:Artikel 17
1. Tot de gemeenschappelijke gedeelten en de gemeenschappelijke zaken worden onder meer
gerekend, voor zover aanwezig:
[..]
d. zowel de raamkozijnen met de glazen ramen en de sponningen [..] die zich bevinden in de (al dan niet aan balkons of terrassen grenzende) gevels [..];
Een normale geiser-afvoer smelt niet, de jouwe is wel gemolten dus ik durf wel te zeggen dat de monteur gelijkheeft.quote:Op woensdag 18 oktober 2017 21:43 schreef Captein het volgende:
Geiserafvoer had ik uiteindelijk ook maar gelaten voor wat het was (luchttoevoerbuis was gesmolten, niet de gasrookafvoer volgens een monteur), alleen nu is naar boven gekomen dat de afvoer naar het dak waar de geiserafvoerbuis op is aangesloten waarschijnlijk niet geschikt is voor gasrook (maar voor ventilatie/afzuiging) en dat het daardoor is gesmolten. Alleen niemand kan me vertellen of dit echt zo is.
wijsmaken staat in dit geval zwart op wit.quote:Op donderdag 19 oktober 2017 22:59 schreef Peter het volgende:
Leidend is wat er in de splitsingsakte staat, niet wat men zegt/wijsmaakt hè?
Op basis waarvan?quote:Op donderdag 19 oktober 2017 21:07 schreef Captein het volgende:
Ik ben vandaag gebeld met de mededeling dat onderhoud van kitranden aan binnenkant voor de bewoner zijn en dat de kosten wss niet voor vve komen. Opzichter ging in overleg met verkopende partij als zijnde de vorige eigenaar aangezien ik niet te wijten ben. Maar ik zie het somber in...
quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 18:21 schreef Captein het volgende:
@Waterdrinker het is gewoon het standaardmodelregelement. Heb vandaag de opzichter weer gesproken en gediscussieerd over of het nou wel of niet verantwoordelijkheid is van de VvE maar hij zegt van niet omdat het bouwbedrijf dat is langsgeweest heeft gezegd dat het schade is door toedoen bewoners is van binnen uit het appartement, en dus is de vve niet aansprakelijk en zou ik dus aansprakelijk zijn, maar aangezien het duidelijk van een lange periode is, wist hij wel dat het niet mijn schuld is. De woningbouw wil de kosten niet voor hun rekening nemen (verrassend...), als ik er een probleem mee heb moest ik maar naar de makelaar toe. Wat ik bullshit vindt, maargoed. Hij ging nog het eea overleggen en hoor volgende week meer.
@Ivo1985 ja ik heb dus in mijn reparatieomschrijving gezet dat houtrot zit in het kozijn door verrotte kitranden bij het raam, dit heeft hij voor waar aangenomen. Ik weet niet of dit echt zo is, ik heb gezegd dat ik wil dat er iemand naar kijkt of dit echt zo is als ze moeilijk blijven doen.
De rookgasafvoer is gedeeltelijk van platic en gedeeltelijk metaal (dubbelwandig), het plastic gedeelte is gesmolten.
Dus als de vve het niet wil betalen, moeten zij dus de vorige eigenaar aansprakelijk stellen (dus ik moet hen aanschrijven) en niet ik de vorige eigenaar (dus makelaarverhaal slaat nergens op)?
Maar je hebt toch al zwart op wit dat de VvE het zou betalen?quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 18:21 schreef Captein het volgende:
@Waterdrinker het is gewoon het standaardmodelregelement. Heb vandaag de opzichter weer gesproken en gediscussieerd over of het nou wel of niet verantwoordelijkheid is van de VvE maar hij zegt van niet omdat het bouwbedrijf dat is langsgeweest heeft gezegd dat het schade is door toedoen bewoners is van binnen uit het appartement, en dus is de vve niet aansprakelijk en zou ik dus aansprakelijk zijn, maar aangezien het duidelijk van een lange periode is, wist hij wel dat het niet mijn schuld is. De woningbouw wil de kosten niet voor hun rekening nemen (verrassend...), als ik er een probleem mee heb moest ik maar naar de makelaar toe. Wat ik bullshit vindt, maargoed. Hij ging nog het eea overleggen en hoor volgende week meer.
@Ivo1985 ja ik heb dus in mijn reparatieomschrijving gezet dat houtrot zit in het kozijn door verrotte kitranden bij het raam, dit heeft hij voor waar aangenomen. Ik weet niet of dit echt zo is, ik heb gezegd dat ik wil dat er iemand naar kijkt of dit echt zo is als ze moeilijk blijven doen.
De rookgasafvoer is gedeeltelijk van platic en gedeeltelijk metaal (dubbelwandig), het plastic gedeelte is gesmolten.
Dus als de vve het niet wil betalen, moeten zij dus de vorige eigenaar aansprakelijk stellen (dus ik moet hen aanschrijven) en niet ik de vorige eigenaar (dus makelaarverhaal slaat nergens op)?
Ik zou als ik jou was zsm rechtsbijstand inschakelen, iig om de situatie en je opties te bespreken.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 20:17 schreef Captein het volgende:
@Jahnoo de opzichter is in dienst van de vve diensten, dus woont niet in het complex. Hij kan de offerte ook niet goedkeuren (kan t/m bepaald bedrag). Het bedrag van de offerte is zodanig hoog dat er een vergadering moet komen om het goed te keuren (de voorzitter kan dit blijkbaar ook niet). Ik kan wel rechtsbijstand inschakelen, maar dat doe ik pas als het niet anders meer kan... maar mijn geluk kennende zal het wel moeten...
@madam-april ik heb ook tegen die man gezegd dat ik niet snap hoe dit 'probleem' niet eerder is geconstateerd (ik heb al eerder mailcontact gehad of de binnenkant van de buitenkozijnen onder de vve vallen). Toen is gezegd dat ik het niet zelf moest repareren. Maar nu is het verhaal ineens (na ontvangen van de offerte) dat schade is ontstaan door nalatigheid van de bewoner dus niet voor rekening van de vve
. En ik heb al vanaf het begin gezegd dat het nalatigheid is van de vorige bewoner. Dat staat ook in het reparatieverzoek.
Een paar dingen; ongetwijfeld zal de tegenpartij proberen te notuleren, uiteraard in hun voordeelquote:Op donderdag 9 november 2017 20:40 schreef Captein het volgende:
De vergadering is volgende week dinsdag. Nog tips hiervoor?
Dankjewel!quote:Op donderdag 9 november 2017 21:04 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Een paar dingen; ongetwijfeld zal de tegenpartij proberen te notuleren, uiteraard in hun voordeeldus neem iemand mee die de audio opneemt en/of notuleert. Zodra de vergadering dreigt geopend te worden, zeg je zelf: "zal ik even notuleren?" Als de notulen toch door hen worden rondgemaild, en er staat iets in dat je niet bevalt, meteen tegenspreken.
Bepaal je standpunt van tevoren. Onderbouw het zeer goed. Houd er rekening mee dat de tegenpartij stemming gaat maken. Als er voldoende geld in het spel is, stellen ze een goed verhaal op, met mooie emotionele aanknopingspunten zodat mensen tegenstemmen. Dat moet jij ook doen. Flink zielig doen dus, zonder boos te worden.
Als ze sowieso een meerderheid hebben, aanwezig zijn, en dus de stemming een farce is, dan benoem je dat direct. Lachend zeggen wat ze willen bereiken met stemmen, en dat je stemt onder protest vanwege belangenverstrengeling. En dat je sowieso niet akkoord gaat met een negatieve uitkomst.
Yep.quote:Op maandag 13 november 2017 19:26 schreef Captein het volgende:
En als ik niet akkoord ga met een negatieve uitkomst, moet ik juridische stappen gaan nemen, neem ik aan.
Dankje, helemaal helderquote:Op maandag 13 november 2017 20:51 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Yep.
Kan best lonen als het een paar duizend euro is. Maar dan moet je wel zeker zijn van je zaak, en wat voor jou heel logisch lijkt, hoeft voor een jurist beslist geen gesneden koek te zijn.
Dus tsja, kwestie van advocaat in de arm nemen denk ik dan. Maar met dat traject heb ik geen ervaring mee, behalve dat het duurbetaalde huursoldaten zijn.
Thanks, jouw verhaal is heel duidelijk. Ik had op internet ook iets gevonden over dat de schade over gaat op de nieuwe eigenaar (ik dus), maar dat lijkt dus idd niet aan de orde. Verder heb ik de schade gemeld na 1,5 week bij de beheerder en nog 2 dagen later heb ik een reparatieverzoek ingediend bij de vve incl. vermelding van bewonersschade (2x dus, naar de beheerder en de vve zelf, en niemand die me hierop wees), dus lijkt me wel op tijdquote:Op dinsdag 14 november 2017 10:54 schreef HMS het volgende:
Volgens mij klopt het verhaal van je rechtsbijstand prima.
Je koopt namelijk een appartementsrecht, en niet een huis. En de spltsingsakte en het HR zijn daarin duidelijk. Het kozijn maakt deel uit (zoals alle buitendelen) van wat de VVE verantwoordelijk voor is. Dat zorgt ervoor dat de integriteit van het gebouw als geheel niet afhangt van een eigenaar die zijn zaken niet wil regelen. Dus, dat er een goed genoeg kozijn in zit, dat is een verantwoordelijkheid van de VVE. Daar kan de VVE zich niet onderuit werken. Houd ook in dat de VVE de opdrachtgever van de herstelwerkzaamheden is.
Nu claimt de VVE dat het een schade is die komt omdat de eigenaar van het betreffende appartementsrecht niet zijn onderhoudsverplichting is nagekomen. Dat kan. Echter dat onderhoud was dus de verantwoordelijkheid van de toenmalige eigenaar. Zodoende heeft jouw VVE een conflict over schade veroorzaakt door een voormalige eigenaar. Jij hebt de schade technisch niet, dus jij bent geen eiser. Het is ook geen verborgen gebrek, het was al bekend bij verkoop. Dat de VVE daar toen nog niet van op de hoogte was, dat is vervelend voor de VVE, maar niet jouw probleem. Het gebrek is gemeld in de verkoop aan jou. En jij hebt het teruggebriefd naar de VVE. Als er nu een lange periode tussen zit, dan komt de VVE terecht bij jou. Dus de vraag is of het op een redelijke termijn is gemeld bij de VVE na verkrijgen van het appertement.
Technisch gezien ben jij dus geen partij die wat te eisen hebt van een vorige eigenaar van een appartementsrecht. Dat is diegene die de schade werkelijk heeft en dat is de VVE. Jij hebt wel wat te eisen van de VVE. Namelijk dat zij hun verplichting nakomen om het defect te repareren. het is immers iets wat jij niet eens mag laten repareren.
Dus, gewoon de rechtbijstand bij alles betrekken, en met hun een brief gaan opstellen naar de VVE ,als nodig is,om ze in gebreke te stellen, mocht er geen reparatie worden uitgevoerd. Hoe goed of hoe slecht die wordt uitgevoerd, dat is ook weer aan de VVE. Jij kan alleen eisen dat deze tijdig wordt uitgevoerd en kan schade claimen voor gedorven woongenot, als dat er is. Maar het is uiteindelijk een beslissing van de VVE om bijvoorbeeld het kozijn compleet te vervangen of het te laten maken op een andere manier.
Maar het klinkt ernaar dat de VVE van hun probleem jouw probleem wil maken.....maar zo werkt het niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |