abonnement Unibet Coolblue
pi_174492902
Ha, ik zit met een uitdaging.

We wonen in een appartementen complex van 5 hoog (begane grond en 4 bewoonde verdiepingen). Dit appartementen complex is 7 jaar geleden neergezet met allemaal dezelfde ketels.

Nu beginnen er steeds meer ketels te knallen (soms best heel luid en de afvoer/aanvoer springt hierdoor soms zelfs los). Ook maken er een paar af en toe een luid brommend geluid. Zie:

Hierna is ook de CO melder afgegaan.

Ergens denk ik dat het aan de ontsteking ligt welke niet goed werkt en de oorzaak van het euvel is. Zijn er hier mensen die een beter idee hebben waar het aan kan liggen?
pi_174492934
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:10 schreef Snuitebolletje het volgende:
Ha, ik zit met een uitdaging.

We wonen in een appartementen complex van 5 hoog (begane grond en 4 bewoonde verdiepingen). Dit appartementen complex is 7 jaar geleden neergezet met allemaal dezelfde ketels.

Nu beginnen er steeds meer ketels te knallen (soms best heel luid en de afvoer/aanvoer springt hierdoor soms zelfs los). Ook maken er een paar af en toe een luid brommend geluid. Zie:

Hierna is ook de CO melder afgegaan.

Ergens denk ik dat het aan de ontsteking ligt welke niet goed werkt en de oorzaak van het euvel is. Zijn er hier mensen die een beter idee hebben waar het aan kan liggen?
Het klinkt meer als een klein kind dat schreeuwt.
  Forum Admin woensdag 18 oktober 2017 @ 14:13:30 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_174492941
Vaak is de lucht/gas verhouding dan niet in orde. Tijd voor een servicebeurt.
pi_174493099
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:10 schreef Snuitebolletje het volgende:
Ergens denk ik dat het aan de ontsteking ligt welke niet goed werkt en de oorzaak van het euvel is. Zijn er hier mensen die een beter idee hebben waar het aan kan liggen?
Welke merk/type ketels? Overigens kunnen er verschillende oorzaken zijn, o.a. de onstekingspen die niet goed is, de aarde niet goed, lambda waarde of de pomp die brommen veroorzaakt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174493121
quote:
7s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:13 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Vaak is de lucht/gas verhouding dan niet in orde. Tijd voor een servicebeurt.
Sorry, dat had ik erbij moeten vermelden. Er zijn vaker servicebeurten geweest, en soms ook een dag nadat er een monteur geweest is voor de servicebeurt.
pi_174493177
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke merk/type ketels? Overigens kunnen er verschillende oorzaken zijn, o.a. de onstekingspen die niet goed is, de aarde niet goed, lambda waarde of de pomp die brommen veroorzaakt.
Intergas ding geloof ik. Een van de simpelste die er zijn. Type zoek ik vanavond even op.
pi_174493190
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:24 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

Sorry, dat had ik erbij moeten vermelden. Er zijn vaker servicebeurten geweest, en soms ook een dag nadat er een monteur geweest is voor de servicebeurt.
Vaak of regelmatig? Ik heb zelf ook gehad dat bij een oudere ketel er een sensor kapot gaat nadat er een monteur is geweest. Bij de laatste onderhoudsbeurt aan m'n oude ketel moest er een sensor worden vervangen en vroeg de monteur of hij ze maar gelijk allemaal mocht vervangen.
pi_174493217
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:28 schreef Jurgendbr het volgende:

[..]

Vaak of regelmatig? Ik heb zelf ook gehad dat bij een oudere ketel er een sensor kapot gaat nadat er een monteur is geweest. Bij de laatste onderhoudsbeurt aan m'n oude ketel moest er een sensor worden vervangen en vroeg de monteur of hij ze maar gelijk allemaal mocht vervangen.
Het zijn ongeveer 5 van de 30 ketels die deze storingen vertonen. Allen van deze 5 hebben jaarlijks onderhoud uit laten voeren.
pi_174493222
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:24 schreef Snuitebolletje het volgende:
Sorry, dat had ik erbij moeten vermelden. Er zijn vaker servicebeurten geweest, en soms ook een dag nadat er een monteur geweest is voor de servicebeurt.
Denk toch een elektrisch probleem: de ontsteking en/of de aarde.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174493242
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 14:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Denk toch een elektrisch probleem: de ontsteking en/of de aarde.
Dat gok ik ook. gezien de onderhoudshistorie.
pi_174494237
CO melder die af gaat is niet best... Koolmonoxide is zeer dodelijk en ruik, proef en zie je niet.

ploffende en brommende ketels is meestal een verkeerde afstelling.
door de ploffen kunnen buizen die niet goed gebeugeld zijn los schieten en voor CO zorgen...

Laat het ajb goed controleren. Hoe lang is de service monteur bezig geweest? Een half uur is te kort om hem schoon te maken en goed af te stellen...
pi_174494365
Dit ga ik even volgen. Ik heb ook een Intergas ketel, en die maakt ook een hoop herrie, ook ploffen bij een koude start, als ik de douche aanzet lijkt het alsof er een auto stationair staat de draaien in de berging (maar het geluid kan natuurlijk ook vervormd zijn doordat de ketel in de berging naast de badkamer zit, als ik in de berging zelf sta hoor ik geen gekke dingen)

CO-melder gaat niet piepen, rookmelder in de berging zelf ook niet, maar we hebben hier in het appartementencomplex ook last van 'spontaan' piepende rookmelders in de gang (die gekoppeld is aan de voordeur. Rookmelder die gaat piepen = voordeur die dicht valt mocht deze open staan. Leuk met oud en nieuw als je even de voordeur uit gaat :X )

Ik heb ooit een snelle zoekactie op Google gedaan, toen ben ik tot de conclusie gekomen dat het 'normaal' is bij deze ketel (en er verder dus niets mee gedaan, ook geen onderhoud)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_174495236
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 15:30 schreef Resistor het volgende:
Dit ga ik even volgen. Ik heb ook een Intergas ketel, en die maakt ook een hoop herrie, ook ploffen bij een koude start, als ik de douche aanzet lijkt het alsof er een auto stationair staat de draaien in de berging (maar het geluid kan natuurlijk ook vervormd zijn doordat de ketel in de berging naast de badkamer zit, als ik in de berging zelf sta hoor ik geen gekke dingen)

CO-melder gaat niet piepen, rookmelder in de berging zelf ook niet, maar we hebben hier in het appartementencomplex ook last van 'spontaan' piepende rookmelders in de gang (die gekoppeld is aan de voordeur. Rookmelder die gaat piepen = voordeur die dicht valt mocht deze open staan. Leuk met oud en nieuw als je even de voordeur uit gaat :X )

Ik heb ooit een snelle zoekactie op Google gedaan, toen ben ik tot de conclusie gekomen dat het 'normaal' is bij deze ketel (en er verder dus niets mee gedaan, ook geen onderhoud)
Elk jaar onderhoud is geen overbodige luxe voor een ketel..
Beter voor de verbranding, minder gas verbruik en een ketel die langer meegaat.
Tevens een stuk veiliger, pakkingen kunnen doorbranden etc.
pi_174496085
Een bekend probleem bij dit type Intergas ketels is het verlopen van de gas/lucht verhouding. Dit kan een monteur gewoon meten, het probleem doet zich vaak voor op laaglast. Gasblok vervangen is de oplossing.

Een slecht ontstekende ketel zou nooit het uit elkaar vallen van de rookgasafvoer mogen veroorzaken. Als dit wel het geval was is de rookgasafvoer niet goed gebeugeld, zie http://www.rogafa.nl/rookgasafvoersysteem/het-nieuwe-beugelen/

Het zou niet de eerste keer zijn dat er doden vallen door de combinatie van een slechte verbranding en een niet goed gebeugelde rookgasafvoer. Pas hiermee erg op.
pi_174496685
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 17:06 schreef Glad_Janus het volgende:
Gasblok vervangen is de oplossing.

Lijkt me niet goedkoop?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174496849
Rond de 150 euro.
pi_174497478
Het is trouwens een intergas HRE 24/18 van 7 jaar oud.
pi_174499651
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 17:06 schreef Glad_Janus het volgende:
Een bekend probleem bij dit type Intergas ketels is het verlopen van de gas/lucht verhouding. Dit kan een monteur gewoon meten, het probleem doet zich vaak voor op laaglast. Gasblok vervangen is de oplossing.

Een slecht ontstekende ketel zou nooit het uit elkaar vallen van de rookgasafvoer mogen veroorzaken. Als dit wel het geval was is de rookgasafvoer niet goed gebeugeld, zie http://www.rogafa.nl/rookgasafvoersysteem/het-nieuwe-beugelen/

Het zou niet de eerste keer zijn dat er doden vallen door de combinatie van een slechte verbranding en een niet goed gebeugelde rookgasafvoer. Pas hiermee erg op.
Dank, duidelijk verhaal.
pi_174524940
Gezien dit een stappelbouw is, ben ik wel benieuwd als iedereen een eigen afvoer op het dak heeft of dat er 1 collectieve uitmonding (clv) is.
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_174525142
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 21:23 schreef badboynova het volgende:
Gezien dit een stappelbouw is, ben ik wel benieuwd als iedereen een eigen afvoer op het dak heeft of dat er 1 collectieve uitmonding (clv) is.
per kolom appartementen 1 eigen aan en afvoer.
pi_174525612
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 21:29 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

per kolom appartementen 1 eigen aan en afvoer.
Als ik het goed begrijp zo dus? (elk kolom/portiek heeft 1 centrale uitmonding op het dak)
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_174531565
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 21:44 schreef badboynova het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp zo dus? (elk kolom/portiek heeft 1 centrale uitmonding op het dak)
[ afbeelding ]
juist, zo moet het ongeveer aangesloten zijn ja.
pi_174572687
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 07:09 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

juist, zo moet het ongeveer aangesloten zijn ja.
Even na vraag bij de vve/verhuurder doen als het clv kanaal ook periodiek gecontroleerd word. Met regelmaat komt het voor dat er iets niet in orde is aan het kanaal, waardoor er problem kunnen onstaan bij de cv ketels die hierop zijn aangesloten.
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_174575614
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 16:19 schreef speedfightrage het volgende:

[..]

Elk jaar onderhoud is geen overbodige luxe voor een ketel..
Beter voor de verbranding, minder gas verbruik en een ketel die langer meegaat.
Tevens een stuk veiliger, pakkingen kunnen doorbranden etc.
Maar als vervolgens de ketel een dag later al problemen vertoont, vraag ik me af hoe deskundig dat personeel is, het is maar goed dat er een verplicht keurmerk komt.
pi_174598987
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 10:46 schreef badboynova het volgende:

[..]

Even na vraag bij de vve/verhuurder doen als het clv kanaal ook periodiek gecontroleerd word. Met regelmaat komt het voor dat er iets niet in orde is aan het kanaal, waardoor er problem kunnen onstaan bij de cv ketels die hierop zijn aangesloten.
Dan is het nog steeds heel vreemd dat er vanuit verschillende rookkanalen dezelfde klachten komen.
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 13:27 schreef klipper het volgende:

[..]

Maar als vervolgens de ketel een dag later al problemen vertoont, vraag ik me af hoe deskundig dat personeel is, het is maar goed dat er een verplicht keurmerk komt.
Daar ben ik het mee eens.
Ondertussen is er contact geweest met Intergas over de ketel, daar geven ze aan dat het onder andere aan de afstelling van de ontsteking zit (die zit vast met daar onder vilt, dit wordt op den duur dunner waardoor de schroef verder aangedraaid kan worden en de ontsteking verder uit elkaar komt met als resultaat een latere ontsteking).

Ook gaf hij aan dat de gasdruk wat hoger geworden kan zijn, en dat er inderdaad meer/minder druk in de aan en afvoer kanalen is gekomen door of vervuiling of andere zaken. Wel zou alles in de ketel zelf op te lossen moeten zijn.

De gemiddelde onderhoudsbeurt bij ons in het pand wordt door Feenstra gedaan, en ik heb er een beetje het "Kwikfit" gevoel bij. Standaard onderhoud van standaard ketels kunnen ze prima. Wij hebben nu eenmaal erg gevoelige ketels (en cheap ass) en zullen daar ook de nadelen van moeten voeren.

[ Bericht 49% gewijzigd door Snuitebolletje op 23-10-2017 10:38:46 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')