abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 14:52:37 #1
149959 SQ
snelle trees
pi_174471755
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League
Beide organisaties hebben een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/


disclaimer
pi_174473535
Tandjes en bv :X :'(
pi_174473641
Hahaha dat plaatje! Zo waar.
pi_174482289
*duimt dat deze baby net zo laat tanden krijgt als zijn zus..*

Aii een kloof. Eén keer gehad in de kraamweek :X Smeren met lanoline hielp hier toen wel goed trouwens SQ.

Ik hobbel gezellig door het volgende probleem. Een teruggelopen productie nadat je ziek bent geweest. Herstelt zich dat vanzelf? Ik merkte vandaag met kolven dat ik ineens beduidend minder kolf. (Normaal heb ik veel te veel en nu zelfs te weinig. Lang leve de vriezervoorraad.) Mijn borsten voelen ook sinds het buikgriepfestijn echt een stuk leger (maar geen pijn meer gelukkig). Of ik moet ongesteld worden, maar ik hoopte eigenlijk dat dat nog wel even zou duren.. }:|
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:17:34 #5
171422 LadyBlack
paint it black
pi_174482910
Dat plaatje :D!

Enne kazy, als het goed is regelt je baby dat gauw genoeg weer voor zichzelf :Y)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 23:58:48 #6
269689 crew  Viv
pi_174485711
Beterschap SQ! :* Ik heb trouwens nog een pakje Rite Aid Hydrogel Breast Discs liggen, 9 van de 12 stuks ongebruikt. Wat hier vooral goed hielp was die piranha niet meer zo vaak laten aanhappen. :+ Het mag weg tegen verzendkosten.
pi_174489052
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 22:17 schreef LadyBlack het volgende:
Dat plaatje :D!

Enne kazy, als het goed is regelt je baby dat gauw genoeg weer voor zichzelf :Y)
Ah, mooi! Toch weer dat vraag- en aanbod dus :Y

Zo stom he, ik heb toch echt al eerder 14 maanden borstvoeding gegeven en dan nu ineens dingen hebben waarvan ik denk ehhh.. hoe zit dat eigenlijk?
pi_174489705
Dat soort productiedingetjes kosten mij meestal een nachtrust en dan de volgende dag weer lekplekken en spuugbaby *O* ;)
  woensdag 18 oktober 2017 @ 11:03:54 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_174489751
Ik kreeg vandaag een onderzoeker over de vloer voor een kolfonderzoek.
"Geef je nog borstvoeding met die tanden???!!"
_O- O+
disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 18 oktober 2017 @ 11:04:44 #10
269689 crew  Viv
pi_174489759
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 11:03 schreef Stormqueen het volgende:
Ik kreeg vandaag een onderzoeker over de vloer voor een kolfonderzoek.
"Geef je nog borstvoeding met die tanden???!!"
_O- O+
Wat voor een kolfonderzoek? :o

Edit: ah, gevonden :7 : https://webcache.googleus(...)&hl=en&ct=clnk&gl=nl
  woensdag 18 oktober 2017 @ 11:06:42 #11
149959 SQ
snelle trees
pi_174489792
Ja die :P

Mochten er geïnteresseerden zijn in omgeving 040, dan kan ik je wel referren.

[ Bericht 30% gewijzigd door SQ op 18-10-2017 11:12:35 ]
disclaimer
pi_174492684
:D haha dat plaatje! Yup!
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
  woensdag 18 oktober 2017 @ 23:15:24 #13
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174504620
In het kader van hoe zit dat eigenlijk: als ik kolf dan zijn er een paar straaltjes, maar als baby loslaat veel meer. Betekent dat dan dat een deel van de borst/melkvoorraad niet wordt geleegd? Of anders gezegd: communiceert 1 melkuitgang met 1 setje klieren?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 19 oktober 2017 @ 09:11:56 #14
269689 crew  Viv
pi_174508204
Lemijn, de borst wordt wel goed geleegd als je lang genoeg doorkolft. Dan zal je zien dat het ene straaltje ophoudt en dat ergens anders een nieuw straaltje begint. :) Anders zou langdurig fulltime kolven ook niet mogelijk zijn, als je borsten iedere dag een seintje zouden krijgen dat er minder melk geproduceerd mag gaan worden. ;)
  donderdag 19 oktober 2017 @ 09:22:12 #15
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_174508309
Hm, als ik kolf zie ik altijd dezelfde straaltjes. Rechts maar twee, links een stuk of 7. Maargoed, mijn borst is idd na een half uur kolven nog hartstikke vol...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 09:23:52 #16
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174508329
Ik zie ook altijd dezelfde straaltjes, rechts meer dan links. Rechts lijkt ook meer te produceren.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 19 oktober 2017 @ 10:13:44 #17
269689 crew  Viv
pi_174508992
Bij mij heeft rechts een hoger vacuüm (als in: het hoogste standje van een krachtige kolf) nodig dan links, dus als ik met een lager vacuüm kolf heb ik links wel straaltjes en rechts veel minder. Misschien is dat bij jullie ook zo. :Y)
pi_174512236
Ik heb weer eens een beginnersvraag. Ik wil binnenkort gaan beginnen met wat kolven om alvast een voorraadje op te bouwen om mee te kunnen oefenen straks. En ook om vast wat handigheid te krijgen in het kolven/bijbehorende handelingen zelf. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet aanpakken. :D
Is het gewoon een kwestie van de borst die hij het laatste drinkt nakolven? Gaat dit dan niet ten koste van wat hij drinkt op die dag? Moet ik dan doorgaan tot de borst 'leeg' is, of kan ik ook gewoon maar een beetje kolven?
En qua oefenen met de fles, beginnen met kleine hoeveelheden? En op wat voor moment is dat dan handig? Als dit al honderdduizend keer beantwoord is, hoor ik t ook graag, dan ga ik wel even zoeken in voorgaande topics. :@
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_174527922
ik kan je alleen mijn ervaring geven. Geen idee of dat goed is, ik ben ook maar ergens mee begonnen, maar dit werkt op dit moment voor mij.
Ik kolf sinds N. 2,5 week is elke ochtend na de eerste voeding van de dag (ik vind dit zelf een handig moment). Ze drinkt altijd maar 1 borst, na de voeding kolf ik beide borsten zo leeg mogelijk (ongeveer 10 minuten). ik haal daarmee een opbrengst tussen 180 en 230 ml en die gaat de dag erna de diepvries in als voorraad.(die al behoorlijk volloopt op deze manier). Ik heb zo dus ook altijd sowieso 1 voeding in de koelkast zodat papa altijd een flesje kan geven. ik was laatst 2,5 uur weg en ze had tot 5 minuten voor ik weg ging gedronken, wilde na 1,5 uur weer en toen ik thuis kwam alweer aan de borst.
Ik heb via een berekening de eerste keer bepaald wat ik in het flesje zou doen en dat dronk ze met gemak op. Die berekening is dan ook maar een richtlijn, het is even proberen aan welke hoeveelheid jouw kleine behoefte heeft.
linkje naar de berekening: https://www.lalecheleague(...)eel-melk-in-een-fles

Als we willen oefenen met een flesje gebruiken we (een deel van) de voorraad die ik die ochtend heb gekolfd. Tijdens het flesje kolf ik dan opnieuw beide borsten leeg.
Over het moment heb ik nooit zo nagedacht, wat voor jullie goed voelt.

Als ik straks ga werken zal het weer heel anders gaan. Dan kolf ik denk ik puur de voedingen die ze anders zou drinken en niet nog eens (bewust) voor extra voorraad. Dat ervaar ik tegen die tijd wel weer, voor nu werkt dit voor mij.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 22:58:53 #20
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174528256
Goede vraag Nanuke, ik wil ook een klein voorraadje aanleggen want ik binnenkort een paar keer wat langer van huis dus dan moeten er wel een paar flesjes beschikbaar zijn.

Voor het oefenen kolf ik een paar keer per week een bodempje, gelijk vooraf of na een voeding. Dat drinkt hij braaf op en dan vind ik het wel weer mooi. Wat Nolita doet durf ik niet zo goed, ben bang dat mijn productie dan weer teveel wordt, al is dat misschien onzin als je het elke dag doet, dan is je productie gewoon 200ml per dag meer dan je kind drinkt? Maar ik heb helemaal geen zin om elke dag te moeten kolven.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 19 oktober 2017 @ 22:59:19 #21
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174528265
Oh ja nog bedankt voor de straaltjes-ervaringen :Y)
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 19 oktober 2017 @ 23:59:05 #22
269689 crew  Viv
pi_174529675
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 22:59 schreef Lemijn het volgende:
Oh ja nog bedankt voor de straaltjes-ervaringen :Y)
:D Tof hè, hoe je (ook als arts ;) ) door de borstvoeding nog heel wat nieuws leert over het menselijk lichaam (en dat van jezelf in het bijzonder).

Over een voorraadje aanleggen: lang niet iedereen zal 180-230 ml kolven na de eerste voeding van de dag (wat wel een slim moment is overigens, want dan is er de meeste melk vanwege een piek in prolactine 's nachts). Als je bang bent voor overproductie kan je ook iets van 50 ml nakolven en dan stoppen, en dat van meerdere dagen bij elkaar sprokkelen voor 1 flesje. Dan ben je helaas toch wel regelmatig aan het kolven tot je buffer bereikt is. -O-
pi_174529848
Ik deed ongeveer wat Nolita deed, bij kind 1 bijna dagelijks, bij kind 2 om de dag of in het weekend. En dan max
80 cc, in 20 minuten vaak. Hoeveelheden verschillen zo per persoon! Een vast moment is handig, maar hoeft niet.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 06:58:20 #24
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174531527
Hoeveelheden verschillen idd heel erg per persoon :Y
Ik kom niet eens op 180ml als ik ipv een voeding kolf, laat staan erna :D

Voor een voorraadje in de vriezer kolfde ik gewoon wanneer ik tijd had. Meestal 's avonds als allebei de kinderen in bed lagen en de jongste net gevoed was. Meestal was dat maar 50ml en die zette ik dan direct in de vriezer.
Met het oefenen van een flesje kolfde ik maar 20ml, maar ze was een flesweigeraar dus ik wilde niet te veel elke keer weg moeten gooien. Die 20ml gaf ik dan direct.
Ik heb uiteindelijk niet echt een grote voorraad opgebouwd, ik heb iig gezorgd dat ik voor de eerste dag op de opvang voldoende voeding had, de rest kolfde ik op de dagen dat ik werkte en deed het dan in de koelkast (ze lustte in het begin geen melk uit de vriezer 🙄)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_174532219
Ik kolfde ook altijd hooguit 120-150cc oid, maar daar was ik dolblij mee aangezien ik bij N. altijd maar tot 90 kwam

[ Bericht 0% gewijzigd door Selvaria op 20-10-2017 08:51:03 ]
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:43:23 #26
149959 SQ
snelle trees
pi_174532362
Ik kolfde in de eerste maanden alleen als ik stuwing voelde. Structureel 200cc extra gaan kolven per dag klinkt me redelijk zinloos, voor een incidenteel avondje weg heb je geen liters vriezervoorraad nodig toch?
disclaimer
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 08:44:26 #27
149959 SQ
snelle trees
pi_174532375
Ik kolfde overigens in mijn eerste werkweken met gemak 500cc per werkdag, nu is dat echt altijd ongeveer 300. Dus noud is ook echt minder gaan drinken :D
disclaimer
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:13:20 #28
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174532612
Ja dat is ook nog wel wat: straks ligt de hele vriezer vol en drinkt ie geen ontdooide melk!

Als je niet kolfde zou je dus niet eens zo duidelijk weten dat hij minder drinkt, SQ! Het verschil is wel groot zeg. Gaat het ongeveer gelijk op met meer vast voedsel?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174532634
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 08:43 schreef Stormqueen het volgende:
Ik kolfde in de eerste maanden alleen als ik stuwing voelde. Structureel 200cc extra gaan kolven per dag klinkt me redelijk zinloos, voor een incidenteel avondje weg heb je geen liters vriezervoorraad nodig toch?
Dit is zeker waar, maar zoals iedereen zegt is hoeveelheid voor iedereen anders. Ik heb het geluk snel veel bij elkaar te hebben. Daarnaast weet ik nog niet of het kolven haalbaar is als ik weer aan het werk ben. Dat moet zich nog uitwijzen. Als dat niet zo is ben ik heel blij met mijn voorraad waarmee ik haar dan nog even wat langer volledig van borstvoeding kan voorzien.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 09:21:44 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_174532694
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 09:13 schreef Lemijn het volgende:
Ja dat is ook nog wel wat: straks ligt de hele vriezer vol en drinkt ie geen ontdooide melk!

Als je niet kolfde zou je dus niet eens zo duidelijk weten dat hij minder drinkt, SQ! Het verschil is wel groot zeg. Gaat het ongeveer gelijk op met meer vast voedsel?
ja dat wel. Even voor de beeldvorming, deze baby eet per dag een boterham met pindakaas, een stuk fruit en een bord avondeten (van ca. 150 gram denk ik). Dat is echt enorm veel in vergelijking met mijn dochter destijds. Die eet pas hele boterhammen sinds ze 2 is ofzo :') (en al die tijd wel op de +1 lijn zitten).
disclaimer
pi_174533074
Ik had beide keren ongeveer 1.5 liter in de vriezer en pas rond een maand of 8 werd deze structureel minder omdat ik minder kolfde per dag en ik vaker weg was zonder kolfmogelijkheid (of zin :P). Toen was ik er wel blij mee.

Mijn baby eet 4 boterhammen (zonder korst wel) per dag, en dat weerhoudt haar niet 280 cc drinken op opvangdagen en weet ik hoe veel als ik er wel ben. Ook +1 lijn. Het wordt hier (nog) niet minder door meer vast voedsel. Ze drinkt wel bijna niks anders.
pi_174533537
Uitgebreide antwoorden allemaal, dank! *O* Hier kan ik wel wat mee. Ik heb om te proberen na de ochtendvoeding de laatste borst nagekolfd, want meneer ging weer slapen en er stond nog heel veel spanning op. Enkel de druk eraf gaf 40 ml. Ik denk dat als ik dat elke dag een beetje probeer, dat ik niet keihard ga overproduceren. De voorraad in de vriezer wordt dan ook niet gelijk mega, en als t niet lukt omdat hij wel beide borsten goed drinkt is het ook niet erg. :) Blijkt dat hij dan de fles ook goed wil drinken kan ik altijd verder kijken voor als ik een keer een avond weg ben. Maar dat gaat nog wel even duren, denk ik. :P
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_174535318
Ik heb grotere flessenspenen gehaald, want de fles gaat nog steeds moeizaam. Bij grote honger drinkt hij wel, maar slechts het hoognodige. Dus de vriezer puilt ook uit... Gisteravond heeft man de grotere speen gebruikt en het lijkt wel effect te hebben! Dus we gaan op die voet verder. Prima als hij minder drinkt als ik weg ben, maar het is zo jammer dat we dat dan 's nachts weer moeten inhalen, vandaar.
pi_174536894
Die van jou toch ook een moeilijke drinker, Wup? Dat ging toch soepeltjes eerst? Hopelijk is dit de oplossing!

Hier juist kolf-stress. Ze drinkt steeds meer en ik kolf stabiel max 300 cc...

Voorraad heb ik nooit veel gehad, maar ik kolf (nog steeds) elke niet-werkdag even met wen handkolfje. Kost weinig tijd, levert 50-100 cc op.
pi_174537696
Eerst weigerde hij de fles, toen dronk hij even supergoed uit de fles en daarna alleen nog maar het hoognodige. Lekker voorspelbaar he, die baby's :')
pi_174544613
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 13:34 schreef WupWup het volgende:
Eerst weigerde hij de fles, toen dronk hij even supergoed uit de fles en daarna alleen nog maar het hoognodige. Lekker voorspelbaar he, die baby's :')
Elke dag weer een verrassing, leuk hè O+ . Ik hoop dat je binnenkort verrast wordt door goed flesdrinken en goede nachtrust :P
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:02:09 #37
149959 SQ
snelle trees
pi_174544782
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 13:34 schreef WupWup het volgende:
Eerst weigerde hij de fles, toen dronk hij even supergoed uit de fles en daarna alleen nog maar het hoognodige. Lekker voorspelbaar he, die baby's :')
ja hier precies zo :')
En toch oogt ie niet heel uitgedroogd verder :P
disclaimer
pi_174545036
Oh nee, het is 10 kilo baby in maat 80, hij heeft wat reserves...
  zondag 22 oktober 2017 @ 16:10:04 #39
149959 SQ
snelle trees
pi_174580010
Nou, mijn flesweigeraap eet wél pap heb ik net ontdekt. Dat wordt veel rijstebloem eten Noud :')
disclaimer
pi_174596627
Vivi een jaar borstvoeding *O*

Lastig, die baby’s, steeds wat anders willen :P fijn dat de grotere speen lijkt te helpen Wup!
pi_174596714
***Sara walst ff binnen***

Ja haaaai, ik hoor hier wel (maar geen tijd meer om te posten want godnonders druk met de m'n tornadopeuter en high-maintenance baby)

Maar anyway, op Coursera.org (mag ik hier websites noemen eigenlijk?) Kun je een online cursus Lactation Biology volgen. Videocolleges duren ongeveer een kolfbeurt. Haske leerzaam enzo.

Kee doeg!
pi_174597267
Oh, wat grappig!

Ik had een van mijn gevreesde nachten weg. Ze werd een paar keer wakker, maar gaat van flesjes ook gewoon weer slapen blijkt. :Y ik heb braaf gekolfd vannacht. Best prima. Nu overdag ook weer kolven en dan meteen extra respect voor de fulltime-kolvers.
pi_174600562
Fijn dat het goed ging, Helio! Zo zie je maar dat die papa’s meer op kunnen lossen dan je denkt hè, ook als je borstvoeding geeft! Ik denk vaak: ik ga wel, ze wil vast drinken. Maar pas was ik zo moe dat ik m’n man stuurde. Ging ze zo weer slapen :D . Weer wat geleerd...

quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 16:10 schreef Stormqueen het volgende:
Nou, mijn flesweigeraap eet wél pap heb ik net ontdekt. Dat wordt veel rijstebloem eten Noud :')
Das een goeie oplossing! Maak je dat met kv of bv?
  maandag 23 oktober 2017 @ 11:50:10 #44
149959 SQ
snelle trees
pi_174600625
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 08:28 schreef Heliotrope het volgende:
Oh, wat grappig!

Ik had een van mijn gevreesde nachten weg. Ze werd een paar keer wakker, maar gaat van flesjes ook gewoon weer slapen blijkt. :Y ik heb braaf gekolfd vannacht. Best prima. Nu overdag ook weer kolven en dan meteen extra respect voor de fulltime-kolvers.
boh 's nachts kolven, mafkees :D
Ik zou de gelegenheid met zes handen aangrijpen om even een ruk van 12-6 te doen en dan maar vroeg de stuwing wegkolven _O- Maar fijn dat alles goed ging!

Marel, die maak ik dan gewoon met de zojuist geweigerde fles borstvoeding _O-
(ik geef hem normaal geen fles maar ik kwam gisteren thuis net nadat mijn man hem een fles had geprobeerd te geven en heb het zo opgelost, voelde toch beter dan weer zo'n plens de gootsteen in).
disclaimer
pi_174600977
Marel, ja precies! Inderdaad, dat denk ik ook vaak. Maar vaker je man sturen dus ;)

quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 11:50 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

boh 's nachts kolven, mafkees :D
Ik zou de gelegenheid met zes handen aangrijpen om even een ruk van 12-6 te doen en dan maar vroeg de stuwing wegkolven _O- Maar fijn dat alles goed ging!

Marel, die maak ik dan gewoon met de zojuist geweigerde fles borstvoeding _O-
(ik geef hem normaal geen fles maar ik kwam gisteren thuis net nadat mijn man hem een fles had geprobeerd te geven en heb het zo opgelost, voelde toch beter dan weer zo'n plens de gootsteen in).
:D ik moest werken tot midden in de nacht, anders had ik die kans ook zeer zeker gegrepen hoor!
Daarna iig niet wakker geworden van stuwing ;)

En handig dat hij dat wel wil, inderdaad minder zonde.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 23 oktober 2017 @ 12:12:00 #46
269689 crew  Viv
pi_174601024
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 03:02 schreef Heliotrope het volgende:
Vivi een jaar borstvoeding *O*
Ja!! *O*
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 04:29 schreef Sara82 het volgende:
Maar anyway, op Coursera.org (mag ik hier websites noemen eigenlijk?) Kun je een online cursus Lactation Biology volgen. Videocolleges duren ongeveer een kolfbeurt. Haske leerzaam enzo.
Je hebt vast geen aandelen, dus mag een linkje wel. ;) Ik kwam het gisteravond toevallig ook tegen!
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 08:28 schreef Heliotrope het volgende:
Nu overdag ook weer kolven en dan meteen extra respect voor de fulltime-kolvers.
Oh ja, daar wou ik nog op terugkomen laatst. Terwijl het consultatiebureau hier nogal onverschillig doet over het fulltime kolven, krijg ik van jullie juist altijd heel veel waardering. Niet dat ik het daarvoor doe, maar het is wel erg fijn! O+ _O_

SQ fijn dat het in de vorm van pap wel lukt. :Y)
pi_174603630
Relaxed dat jullie partners het eens kunnen overnemen. Dat gaat hier (nog?) niet op. Zoals gisteravond, toen na een kwartier slaap het alarm alweer afging. Man ging het proberen, maar na vijf minuten ging baby in overdrive, dus ben ik maar weer gaan borsten. Half HHB gemist :')
  maandag 23 oktober 2017 @ 14:20:53 #48
149959 SQ
snelle trees
pi_174603774
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:16 schreef WupWup het volgende:
Relaxed dat jullie partners het eens kunnen overnemen. Dat gaat hier (nog?) niet op. Zoals gisteravond, toen na een kwartier slaap het alarm alweer afging. Man ging het proberen, maar na vijf minuten ging baby in overdrive, dus ben ik maar weer gaan borsten. Half HHB gemist :')
Ja en borsten onder het tv kijken is echt echt echt geen optie meer.
Eigenlijk is alleen borsten in het donker op zolder nog een optie momenteel :')
disclaimer
pi_174605051
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:16 schreef WupWup het volgende:
Relaxed dat jullie partners het eens kunnen overnemen. Dat gaat hier (nog?) niet op. Zoals gisteravond, toen na een kwartier slaap het alarm alweer afging. Man ging het proberen, maar na vijf minuten ging baby in overdrive, dus ben ik maar weer gaan borsten. Half HHB gemist :')
Die van mij had ‘m heel lief op pauze gezet ;)

Op de bank chillen en tv kijken terwijl baby zich in slaap drinkt lukt ook nauwelijks meer inderdaad. Ik mis die tijd :'( . Zit ik weer elke avond 45 min in een donkere, koude slaapkamer }:|
pi_174605143
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:14 schreef marel88 het volgende:

[..]

Die van mij had ‘m heel lief op pauze gezet ;)

Op de bank chillen en tv kijken terwijl baby zich in slaap drinkt lukt ook nauwelijks meer inderdaad. Ik mis die tijd :'( . Zit ik weer elke avond 45 min in een donkere, koude slaapkamer }:|
+1

En in bed voeden staat tegenwoordig ook al garant voor keten.
Dus zitten op de donkere slaapkamer en overdag hopen dat broerlief niet ook even nog kijken komt zodat er weer reden tot worstel en draai is :')
pi_174605195
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:16 schreef WupWup het volgende:
Relaxed dat jullie partners het eens kunnen overnemen. Dat gaat hier (nog?) niet op. Zoals gisteravond, toen na een kwartier slaap het alarm alweer afging. Man ging het proberen, maar na vijf minuten ging baby in overdrive, dus ben ik maar weer gaan borsten. Half HHB gemist :')
Haha we hadden dezelfde avond :D
  maandag 23 oktober 2017 @ 19:58:54 #52
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174611653
quote:
0s.gif Op maandag 23 oktober 2017 14:20 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ja en borsten onder het tv kijken is echt echt echt geen optie meer.
Eigenlijk is alleen borsten in het donker op zolder nog een optie momenteel :')
+2

Ze neemt de fles ook niet, maar ik moet wel een flesje mee nemen als we wat langer van huis zijn, terwijl ik juist dan borstvoeding zo handig vind }:|
Thuis neemt ze geen fles, buitenshuis geen borst 8)7
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_174613370
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 15:14 schreef marel88 het volgende:

Op de bank chillen en tv kijken terwijl baby zich in slaap drinkt lukt ook nauwelijks meer inderdaad. Ik mis die tijd :'( . Zit ik weer elke avond 45 min in een donkere, koude slaapkamer }:|
Herkenbaar. Maar lang leve de e-reader. O+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:15:04 #54
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174623671
Ik snap wel dat Jacob die ontdooide melk niet blieft. Wat een smerig spul zeg :X
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174623706
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 12:15 schreef Lemijn het volgende:
Ik snap wel dat Jacob die ontdooide melk niet blieft. Wat een smerig spul zeg :X
Heb je het geproefd? :+
M drinkt eigenlijk alles, das wel makkelijk (warm, koud, koelkast, vriezer). Nouja behalve rechtstreeks uit de bron dan, maar he, je kan niet alles hebben :+
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:31:08 #56
269689 crew  Viv
pi_174623981
quote:
1s.gif Op maandag 23 oktober 2017 19:58 schreef Sylver_ het volgende:
Thuis neemt ze geen fles, buitenshuis geen borst 8)7
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 12:16 schreef Miezziej het volgende:
M drinkt eigenlijk alles, das wel makkelijk (warm, koud, koelkast, vriezer). Nouja behalve rechtstreeks uit de bron dan, maar he, je kan niet alles hebben :+
Kindjes met een mening :') O+
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:50:45 #57
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174624352
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 12:16 schreef Miezziej het volgende:

[..]

Heb je het geproefd? :+
M drinkt eigenlijk alles, das wel makkelijk (warm, koud, koelkast, vriezer). Nouja behalve rechtstreeks uit de bron dan, maar he, je kan niet alles hebben :+
Ja tuurlijk heb ik geproefd. Jij niet? Ik stop het in mijn kind tenslotte.
Vers gekolfde melk smaakt lekker. Zoetig. Dit was echt niet te hachelen.

Wel jammer dat de meest simpele optie bij jou niet werkt natuurlijk...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174624545
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 12:50 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Ja tuurlijk heb ik geproefd. Jij niet? Ik stop het in mijn kind tenslotte.
Vers gekolfde melk smaakt lekker. Zoetig. Dit was echt niet te hachelen.

Wel jammer dat de meest simpele optie bij jou niet werkt natuurlijk...
Nee, ik durf niet :@ :')
Ik heb weleens een druppel geproefd, telt dat? :+

Beetje offtopic, maar versegekolfde bv vind ik eigenlijk best geurloos. Toen ik kolven ging afbouwen en ook kv wilde proberen, moest ik best wennen aan de geur en structuur daarvan ofzo :')

Ik heb weleens gelezen dat de melk pasteuriseren kan helpen bij vriezermelk.
https://www.lalecheleague(...)seren-van-moedermelk
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:40:28 #59
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174625631
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 oktober 2017 13:01 schreef Miezziej het volgende:

[..]

Nee, ik durf niet :@ :')
Ik heb weleens een druppel geproefd, telt dat? :+
Haha, het hoeft ook niet hoor. En ik nam ook geen slokken, maar was wel oprecht nieuwsgierig naar de smaak.
quote:
Beetje offtopic, maar versegekolfde bv vind ik eigenlijk best geurloos. Toen ik kolven ging afbouwen en ook kv wilde proberen, moest ik best wennen aan de geur en structuur daarvan ofzo :')

Ik heb weleens gelezen dat de melk pasteuriseren kan helpen bij vriezermelk.
https://www.lalecheleague(...)seren-van-moedermelk
Dat is waar ook, bedankt! Ik heb heb er net toch nog 10ml ingekregen dus misschien is het een kwestie van wennen.

En ja, KV ruikt echt anders he? Dat heb ik pre-baby ook wel eens geproefd trouwens :o maar vond het matig.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:41:33 #60
149959 SQ
snelle trees
pi_174625667
borstvoeding is veel lekkerder dan nutrilon :D
Ik vind aan nutrilon zo'n kazige lucht hangen :r
disclaimer
pi_174626298
Mijn lichaam is trouwens helemaal in de war. M is bijna 15 maanden en ik ben nog niet ongesteld geweest. Sinds vorige week kolf ik 2 keer per dag (daarvoor ongeveer een maandje 3x). Sinds gister na het toiletbezoek een beetje bloed, maar mijn ondergoed blijft wel gewoon schoon zeg maar. Pff, als dit een aankomende menstruatie is, hoop ik dat het snel doorkomt, want volgende week 20 uur in vliegtuig :')
*ik ben een beetje bang ervoor :@ :')
  dinsdag 24 oktober 2017 @ 19:56:00 #62
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174634191
Ik vond nutrilon toch beter smaken dan ik had gedacht! :9

Ohjee Miez, zul je zien dat het net dan losbarst.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_174645341
Het is nu opgehouden :') zal je zien dat ik opeens ovulatiebloedingen krijg ofzo en dat het over 2 weken begint :') Dan maar extra veel lekker Vietnamees eten..

Borstvoeding blijft toch wel een emotioneel iets voor mij. Mijn schoonmoeder zei gister dat ik beter kan stoppen met borstvoeding en beter dreumesmelk kan geven, want borstvoeding is 'niet meer goed' na een jaar :( Ik werd er gewoon boos van (bleef wel rustig hoor, maar van binnen was ik boos), toen ik zei over o.a. de who en verschillende onderzoeken geloofde ze me gewoon niet.
Pfff *adem in.. Adem uit.
pi_174645526
Nee, na een jaar is je melk bedorven, logisch toch! o|O
pi_174649085
Miezziej jouw schoonmoeder.. :X Gevalletje onwetendheid maar toch..

Nooit geweten dat ontdooide bv heel anders smaakt dan verse trouwens. Mijn baby lurkt sowieso alles of het nu uit de fles of borst komt en of het nu koud/warm/uit de vriezer komt. Het is niet zo’n fijnproever geloof ik :P Gisteren op het kdv vroegen ze zelfs of we niet een grotere fles konden meegeven, want hij dronk zo lekker zijn flesjes leeg. Whut :o (Er kan nu max 150 ml in. Leek me eigenlijk wel genoeg voor een 3-4 maander, maar blijkbaar zuipt hij alles zo op..)

Gelukkig is mijn productie wel weer opgekrikt nu. Dat heeft zich inderdaad vanzelf opgelost *O*
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:42:37 #66
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174686931
Jacob is nu 3 maanden en vanaf 6 weken ongeveer kolf ik onregelmatig een beetje om de fles te oefenen. De borstvoeding an sich loopt prima, Jacob groeit gestaag uit zijn kleren. Maar dat kolven levert steeds minder op.
Wat ik meestal doe is net voor of na een voeding de andere kant nakolven. In het begin stopte ik dan na 40cc maar vanmorgen kwam er gewoon geen TSR, alleen maar druppels. Eerder deze week was er wel een TSR maar wat lafjes en leverde het alsnog maar 20cc op.

Toeval? Vaker oefenen? Niet zo zorgen maken over dat ik over 2 weken een hele dag weg moet en dan 3 flesjes klaar wil hebben staan? Ik vind het probleem te klein voor synto neusspray.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:46:52 #67
149959 SQ
snelle trees
pi_174687022
quote:
18s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 09:42 schreef Lemijn het volgende:
Jacob is nu 3 maanden en vanaf 6 weken ongeveer kolf ik onregelmatig een beetje om de fles te oefenen. De borstvoeding an sich loopt prima, Jacob groeit gestaag uit zijn kleren. Maar dat kolven levert steeds minder op.
Wat ik meestal doe is net voor of na een voeding de andere kant nakolven. In het begin stopte ik dan na 40cc maar vanmorgen kwam er gewoon geen TSR, alleen maar druppels. Eerder deze week was er wel een TSR maar wat lafjes en leverde het alsnog maar 20cc op.

Toeval? Vaker oefenen? Niet zo zorgen maken over dat ik over 2 weken een hele dag weg moet en dan 3 flesjes klaar wil hebben staan? Ik vind het probleem te klein voor synto neusspray.
kolf je altijd na? Want ik kolf echt niks meer na een voeding, mijn baby drinkt alles zelf op :')

- en daarbij, krijg ik zelden meer dan 2-3 toeschietreflexen, dus als baby al gedronken heeft is die bron voor de komende 1-2 uur wel droog.
disclaimer
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:48:44 #68
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174687051
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 09:46 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

kolf je altijd na? Want ik kolf echt niks meer na een voeding, mijn baby drinkt alles zelf op :')
Vroeger wel, maar dat levert inderdaad echt nog geen halve druppel op. Nu deed ik de andere kant. Daar zou ik nog wel wat verwachten want die is vannacht voor het laatst geleegd. Nakolven in mijn tekst hierboven is dus eigenlijk een verkeerd woord, ik bedoelde meer qua timing. Dat is nog uit de overproductie-tijd, dat ik geen extra voedingssignaal wilde creëren. Had ik toen maar vaker een flesje eronder gehangen :')
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:49:25 #69
149959 SQ
snelle trees
pi_174687060
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 09:48 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Vroeger wel, maar dat levert inderdaad echt nog geen halve druppel op. Nu deed ik de andere kant. Daar zou ik nog wel wat verwachten want die is vannacht voor het laatst geleegd. Nakolven in mijn tekst hierboven is dus eigenlijk een verkeerd woord, ik bedoelde meer qua timing. Dat is nog uit de overproductie-tijd, dat ik geen extra voedingssignaal wilde creëren. Had ik toen maar vaker een flesje eronder gehangen :')
Ja, ik heb ook nog ge-edit. Misschien kan jouw lijf ook maar een max aantal tsr's aan in korte tijd en kun je dan beter een uurtje wachten.
disclaimer
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 09:52:02 #70
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174687106
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 09:49 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ja, ik heb ook nog ge-edit. Misschien kan jouw lijf ook maar een max aantal tsr's aan in korte tijd en kun je dan beter een uurtje wachten.
Hee kijk, dat heb ik nooit eerder gehoord maar klinkt wel plausibel. Baby dronk vanmorgen in 2 of 3 sessies dus dat is best aannemelijk. Dank ik probeer het zo nog eens :)
als ik jullie toch niet had. dan was ik ook wel gelukkig hoor. en J nog in leven. maar dit is wel fijn *;
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174688475
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 09:52 schreef Lemijn het volgende:

[..]

Hee kijk, dat heb ik nooit eerder gehoord maar klinkt wel plausibel. Baby dronk vanmorgen in 2 of 3 sessies dus dat is best aannemelijk. Dank ik probeer het zo nog eens :)
als ik jullie toch niet had. dan was ik ook wel gelukkig hoor. en J nog in leven. maar dit is wel fijn *;
Beetje meer credits graag :{w

Ik ken die theorie ook niet. Ik vraag me ook af of hij opgaat. Gezien het proces van oxytocinerelease tijdens een bevalling.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 13:51:04 #72
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174691007
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 11:13 schreef WupWup het volgende:

[..]

Beetje meer credits graag :{w

Ik ken die theorie ook niet. Ik vraag me ook af of hij opgaat. Gezien het proces van oxytocinerelease tijdens een bevalling.
Als de theorie niet juist is, doe me dan eens een verklaring of oplossing voor die lege flesjes :'(
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174691572
Lemijn; je kolft toch op een dag dat je ook voed of niet? Dan vind ik het niet zo gek dat je weinig bij elkaar kolft, want met 3 maanden kan je productie echt superafgestemd zijn op wat je kindje drinkt en er dus weinig 'over' zijn. Als je echt ipv een voeding kolft krijg je, gezien het harde groeien van je J, vast meer bij elkaar. Om echt extra productie te krijgen via een kolf moet je behoorlijk vaak en consequent kolven. Kind krijgt zoiets nu eenmaal vaak superveel sneller en efficienter voor elkaar tijdens regelen dan een kolf.
Ik heb er verder geen verstand van maar was echt een barre 'erbij' kolver en kolfde de eerste werkdag zo plotseling 500 ml bij elkaar
pi_174691662
Over die TSR's: er zijn best verschillen tussen vrouwen. Ergens online gelezen dat sommigen meerdere tsr 's hebben terwijl anderen er dan in hetzelfde tijdsbestek maar 1 hebben: opbrengst onder de streep vergelijkbaar! Wonderlijk toch he?
Aanvulling/correctie voor degenen die het interessant vinden, check dit: moedermelknetwerk.nl/kolven-stap-voor-stap/toeschietreflex
Bizar zeg, qua gevoel (1, misschien 2 duidelijke veel melk momenten per voeding) had ik altijd gedacht op het ene patroon te zitten, terwijl de opbrengst (hoogtijdagen 150 ml/10 min) een heel ander patroon zou zijn :D

[ Bericht 49% gewijzigd door Vosje6 op 27-10-2017 15:17:50 ]
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:56:18 #75
171422 LadyBlack
paint it black
pi_174701999
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:26 schreef Vosje6 het volgende:
Ik heb er verder geen verstand van maar was echt een barre 'erbij' kolver en kolfde de eerste werkdag zo plotseling 500 300 ml bij elkaar
+1
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:03:12 #76
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174702219
Mja. Denk dat je gelijk hebt vosje. En echt de productie ophogen zit ik nier op te wachten. Ik wil gewoon even wat meer, maar zo werkt het niet he... leuk hoor die natuur die het allemaal goed regelt. Maar dat betekent wel dat ik om binnenkort een dag weg te kunnen misschien toch maar dat pak kunstvoeding moet gaan halen. Hoewel ook prima, voelt dat toch raar. oO<
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:12:31 #77
171422 LadyBlack
paint it black
pi_174702477
Sja. Je kunt het maar in huis hebben, alleen al om de stress van het kolven te halen. En dikke kans dat je het niet eens nodig hebt :)
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:14:38 #78
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174702532
quote:
18s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 09:42 schreef Lemijn het volgende:
Jacob is nu 3 maanden en vanaf 6 weken ongeveer kolf ik onregelmatig een beetje om de fles te oefenen. De borstvoeding an sich loopt prima, Jacob groeit gestaag uit zijn kleren. Maar dat kolven levert steeds minder op.
Wat ik meestal doe is net voor of na een voeding de andere kant nakolven. In het begin stopte ik dan na 40cc maar vanmorgen kwam er gewoon geen TSR, alleen maar druppels. Eerder deze week was er wel een TSR maar wat lafjes en leverde het alsnog maar 20cc op.

Toeval? Vaker oefenen? Niet zo zorgen maken over dat ik over 2 weken een hele dag weg moet en dan 3 flesjes klaar wil hebben staan? Ik vind het probleem te klein voor synto neusspray.
Doet de kolf het nog wel goed?

De van mij had laatst een klein beetje minder zuigkracht en ik kreeg toen ook geen tsr.
Pas veel later bedacht dat ik zo'n membraam wellicht moest vervangen en toen lukte het weer.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:20:13 #79
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174702732
Heb al een nieuwe membraan gepakt maar had geen effect. En in plaats van een voeding was vanmiddag ook knudde. Maar ik ga niet het topic verder kapen met m’n luxeprobleem hoor. Ik sla morgen een dagje over en haal inderdaad even zo’n minipakje omdat ik nu al mopper als ik dat ding zie ongeveer. |:( Dat kan nooit helpen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174702755
Toen ik nog met A thuis zat (verlof) kolfde ik met heel veel moeite 50cc. En toen ik weer ging werken en A overdag niet meer bij mij kon drinken, nam ik iedere dag 1200cc mee naar huis :')
Kolven tussen gewone voedingen door zegt idd niet zoveel...

En tevens jompel...2 jaar bv hierzo! *O* Had nooit verwacht dat ik het zo lang vol zou houden! Peuter drinkt alleen nog 's avonds voor het slapen gaan. Wordt ze heel relaxed van (en ik ook :z)
pi_174702973
1200ml whut :o

Lemijn, oh meid, als ik die quick fix voor je had... donormelk heb ik wel voor je though, mocht je dat willen. Controleer je kolf even op slijtage en aansluitingen. Verder kan het ook helpen om je borsten aan te raken tijdens het kolven, gewoon hand-huidcontact.
pi_174703115
Ik verving zogenaamd een voeding, door elke dag om dezelfde tijd te kolven. Eerst allemaal kleine beetjes (die ik gewoon bij elkaar deed), maar echt in no time een hele voeding. Op andere tijdstippen kwam er bijna niks, want mijn productie was afgesteld op mini, maar die ene ingelaste 'voeding' bleef goed hangen en omdat het er maar eentje was, kon ik 'm ook af en toe overslaan en vrij gemakkelijk stoppen na een paar maanden. Ik had het zelf niet nodig, maar deed 't om te kunnen doneren.

Lemijn kolf je electrisch of met de hand? Hier werkte de handkolf in het begin beter dan de electrische, maar dat zal voor iedereen anders zijn, net als dat kolven 't gewoon niet voor iedereen is.
Make your own kind of music.
pi_174703295
Haha ja, de eerste paar weken kolfde ik 3x en had elke keer 2 flesjes van 200ml tot de rand gevuld. Was veel meer dan A nodig had. Heb dan ook een aantal liter gedoneerd.

Na die paar weken ben ik "nog maar" 2x gaan kolven en dat leverde 's ochtends 400 en 's middags 300ml op. Stuk minder dus. Was vooral blij dat ik toen weer een normale BH-maat kreeg :')
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:44:22 #84
269689 crew  Viv
pi_174703528
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 14:29 schreef Vosje6 het volgende:
Over die TSR's: er zijn best verschillen tussen vrouwen. Ergens online gelezen dat sommigen meerdere tsr 's hebben terwijl anderen er dan in hetzelfde tijdsbestek maar 1 hebben: opbrengst onder de streep vergelijkbaar! Wonderlijk toch he?
Aanvulling/correctie voor degenen die het interessant vinden, check dit: moedermelknetwerk.nl/kolven-stap-voor-stap/toeschietreflex
Bizar zeg, qua gevoel (1, misschien 2 duidelijke veel melk momenten per voeding) had ik altijd gedacht op het ene patroon te zitten, terwijl de opbrengst (hoogtijdagen 150 ml/10 min) een heel ander patroon zou zijn :D
Ja, die had ik een tijd geleden ook gepost. :) Volgens mij moet je niet op die ml/min letten, dat is wat ze toen gemeten hebben, maar het gaat om het patroon. Ik heb duidelijk A, pas bij de tweede TSR komt er veel melk, en tussen de TSR's in komt er vrijwel niks uit. Dit herkende ik achteraf gezien ook van het drinken aan de borst: een paar effectieve slokken en dan sabbelen/wachten tot de volgende TSR.
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 oktober 2017 22:20 schreef Aerenia het volgende:
Toen ik nog met A thuis zat (verlof) kolfde ik met heel veel moeite 50cc. En toen ik weer ging werken en A overdag niet meer bij mij kon drinken, nam ik iedere dag 1200cc mee naar huis :')
Kolven tussen gewone voedingen door zegt idd niet zoveel...

En tevens jompel...2 jaar bv hierzo! *O* Had nooit verwacht dat ik het zo lang vol zou houden! Peuter drinkt alleen nog 's avonds voor het slapen gaan. Wordt ze heel relaxed van (en ik ook :z)
Wow 1200 cc op het werk! :D Ik kolf altijd in plaats van voedingen, maar ik weet niet of ik ooit 1200 in een etmaal gehaald heb. Op het werk sowieso maar zo'n 450 maximaal.

Gefeliciteerd met de 2 jaar! *O*
  vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:45:43 #85
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174703561
Gefeliciteerd met het halen van de WHOnorm, Aerenia!

En 1200ml! :o
Jouw ochtendopbrengst was al meer dan mijn hele dagopbrengst :D
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_174709053
Als je hekel aan de kolf wat bedaard is zou ik doen wat CE deed Lemijn! Al haal je in het begin maar minibeetjes, bij elkaar sprokkel je zo wat leuks bij elkaar. Backup beetje kv heb ik om dezelfde reden als jij (weinig tussendoor gekolfd) ook in huis gehad-dat geeft idd een stukje rust (en dus bij nr 2 niet eens nodig gehad).
1200 ml :D; wat fijn dat je er iemand mee kon helpen Aerenia! En fijn dat jij en je verse peuter nog zo kunnen genieten van de bv :)
Zelf wordt ik er de laatste tijd wat kriegel van af en toe, maar dreumes lijkt het echt nog nodig te hebben, dus ik zie wel waar het schip strandt
pi_174712988
Ben nu ook begonnen met vriezer-voorraad door twee keer te kolven ipv een live-voeding. (En dan nutrilon erin) Dat gaat hier heel goed. Dat los tussendoor en nakolven werkte hier ook niet. Begonnen met werk zonder kolfstress en overproductie.

Het is geen gif hè?

(En deze nieuwe lust dus gelukkig wél kv, damn, dat scheelt echt een hele hoop stress tijdens het werk.)
pi_174713014
En goed bezig aerenia, fijn dat het zo lang gelukt is!
pi_174729244
Lemijn, het zou ook nog kunnen dat je borsten niet goed op een kolf an sich reageren. Is kolven met de hand een optie?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 oktober 2017 @ 09:28:09 #90
269689 crew  Viv
pi_174729408
Of met de Harmony kolven terwijl Jacob aan de andere borst drinkt, zodat je van de TSR's profiteert die hij triggert. Niet super frequent in het handvat knijpen, maar vooral een vacuüm creëren.

Als ik met de Harmony kolf, krijg ik veel minder vaak een TSR dan met mijn elektrische kolf of bij live voeden destijds.

Wat Sara82 zegt, kv geven zodat je een voorraad bv kan opbouwen, dat klinkt misschien tegenstrijdig maar het heeft als voordeel dat je de flessen kv kunt spreiden. Zodat hij op jouw dag weg niet ineens 3 flessen kv achter elkaar krijgt. Het is geen gif, maar ik merkte het hier wel degelijk aan ZZ's ontlasting als ze 1 fles kv per dag kreeg (verstopping).
pi_174732803
Goede tips al hierboven voor je Lemijn :)
Ik zou ook de kv optie aandragen. Nu met kind 2 had ik me voorgenomen minder 'spastisch' te doen over het geven van kv en dat geeft naast rust, ook een kind dat het zonder morren opdrinkt :) De overgang van stoppen met bv overdag (live & gekolfd) was met de oudste best lastig. Het duurde een paar weken voordat hij goed kv dronk. Nu krijgt m'n baby op opvangdagen 2 flessen bv en 1 kv en dat gaat helemaal prima :)
pi_174733649
Het voelt haast als vloeken in de kerk hoor, maar ik doe ook even een jompel voor kv. *O* Alleen het gevoel al dat ik iets achter de hand had en dus geen stress had om de flesjes tijdens het kolven te moeten vullen zorgde ervoor dat ik eel relaxter zat te kolven bij L. dan bij N. Na een dag werken had ik soms genoeg (+/- 360 cc) en soms net te weinig (250-300cc voor L., maar ik ben dan ook echt een kolfsukkel, ondanks neusspray, goed werkende kolf, compressie en alles wat je maar kan verzinnen. :+
pi_174746182
Bij M. had ik wel mijn productie verhoogd door tijdelijk iedere dag in de ochtend tussen twee voedingen door te kolven. (Steeds tussen dezelfde voedingen door.) Overigens kolfde ik dan steeds maar een beetje (max 30-50 ml) om niet te veel extra melk te produceren. Zo had ik uiteindelijk genoeg verzameld om de eerste twee werkdagen door te komen en daarna ben ik gestopt met het extra kolven. Dat ging eigenlijk prima, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet ziet zitten.

Ik weet nog dat als ik na een voeding kolfde er inderdaad ook niks meer uit kwam.
pi_174748302
Wat een hoeveelheden kolven jullie allemaal! Ik kolfte met een tweeling afgelopen week 150 ml totaal per keer op m'n werk en dat was een flinke verbetering tov eerdere weken. En ze drinken 110 pp... (al is dat ook maar natte vinger werk, volgens de formule 150xkilo's zouden ze op 90 zitten). Hier drinken ze dus op het kdv kunstvoeding, en thuis bij m'n man gekolft, dan komt het ongeveer uit. Als backup hebben we overigens van die zakjes nutrilon ipv een blik, al hebben we die na de kraamweek alleen nog maar tijdens de vakantie gebruikt omdat ik geen melk mee wilde nemen, niet omdat het nodig was.

Maar terug komend op Lemijn las ik op de site van Medela dat je voor opbouw van voorraad het beste een uur na de eerste ochtendvoeding kunt kolven omdat je dan het meeste melk hebt. Wellicht brengt dat wat meer op? Ik vind kolven met een baby in huis sowieso maar lastig, altijd bang dat ik die dan te kort doe als die plotseling wil omdat ik perse voorraad wil opbouwen... en nu met twee (+1 rondwandelende peuter) is dat sowieso geen doen.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸&gt;&lt;(((º&gt;
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 oktober 2017 @ 23:58:24 #95
269689 crew  Viv
pi_174749299
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2017 13:39 schreef Selvaria het volgende:
Na een dag werken had ik soms genoeg (+/- 360 cc) en soms net te weinig (250-300cc voor L., maar ik ben dan ook echt een kolfsukkel, ondanks neusspray, goed werkende kolf, compressie en alles wat je maar kan verzinnen. :+
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2017 23:01 schreef FlyingFish het volgende:
Wat een hoeveelheden kolven jullie allemaal! Ik kolfte met een tweeling afgelopen week 150 ml totaal per keer op m'n werk en dat was een flinke verbetering tov eerdere weken. En ze drinken 110 pp...
Ik heb op het werk (zelfs met 3 keer kolven) nooit zoveel gekolfd als ZZ in de tussentijd dronk op het kdv. Dat ik soms toch maanden geen Nutrilon nodig had, kwam doordat ik voor werktijd al 1 keer kolfde en na werktijd nog 1-3 keer. Daarvan was de laatste sessie het langst (1-2 uur powerkolven, dus met pauzes), als ZZ al naar bed was. Als ik thuis live zou voeden en alleen op het werk zou kolven, dan had ik dus hetzelfde als jullie, en ik vind mezelf geen kolfsukkel (en jullie dus ook niet). :)
pi_174750477
Vaste voedingen... ochtendvoedingen... ik heb vooral een doorlopend buffet :')
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:51:25 #97
149959 SQ
snelle trees
pi_174757005
Ik kreeg net in de kolfkamer van een andere moeder de vraag waarom ik in godsnaam ging kolven als mijn baby geen flesjes drinkt.
Dat ik dat júist doe omdát hij geen flesjes drinkt landde niet helemaal :')
disclaimer
  maandag 30 oktober 2017 @ 13:58:18 #98
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174757136
Het voelt ook wat tegenstrijdig als je niet in de materie zit denk ik, SQ :P

Ella krijgt ook kv op het kdv tegenwoordig. Ik ben gestopt met kolven toen ik erachter kwam dat ik geen pijnlijke stuwing kreeg na een hele dag niet kolven toen mijn kolf het niet deed en ik niks mee had om het te fixen.

Ze drinkt 's ochtends en 's avonds en vooral 's nachts nog volop, ben benieuwd of ik het daarmee in stand kan houden.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  maandag 30 oktober 2017 @ 14:37:05 #99
149959 SQ
snelle trees
pi_174758021
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 13:58 schreef Sylver_ het volgende:
Het voelt ook wat tegenstrijdig als je niet in de materie zit denk ik, SQ :P

Ella krijgt ook kv op het kdv tegenwoordig. Ik ben gestopt met kolven toen ik erachter kwam dat ik geen pijnlijke stuwing kreeg na een hele dag niet kolven toen mijn kolf het niet deed en ik niks mee had om het te fixen.

Ze drinkt 's ochtends en 's avonds en vooral 's nachts nog volop, ben benieuwd of ik het daarmee in stand kan houden.
Nee nou ja, dit was een kolvende moeder :+ Maar wel een met flesdrinkers, want ze voedde haar tweeling niet live ;)
Ben je nu bewust aan het afbouwen? Fijn dat je er geen last van hebt iig!
disclaimer
pi_174758732
Bijzondere vraag Sq!

Ik ben het kolven zoooooooo zat.
Ik kolf nog 1 keer per dienst voor Jan Doedel want mevrouw blieft de helft van de flessen niet.
Alweer zoals haar broer die ook bij 9/10 maanden flessen ging weigeren.
En het lijkt erop dat de voorkeurstiet links het wederom beter doet dan rechts want die begint ze ook vaker te weigeren, net zoals haar broer deed :')

Dus gisteren @work niet gekolfd, maar heb net niet genoeg voorraad tot einde van het jaar dat ze 1 is.
En wil gewoon wel dat er als ik werk 1 fles aangeboden wordt, ookal lijkt die uiteindelijk wel (deels) in de gootsteen te belanden.
Nog ff doorzetten maar
  maandag 30 oktober 2017 @ 15:26:07 #101
149959 SQ
snelle trees
pi_174758841
Ja, heel begrijpelijk blue. Mijn hobby zal het ook nooit worden. Bij mauw ben ik met 8,5 maand gestopt omdat ik letterlijk agressief werd van de kolf :') maar ja, die dronk gewoon flessen. Ik kan de productie nog niet missen zolang hij het vertikt.
disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 30 oktober 2017 @ 16:16:25 #102
269689 crew  Viv
pi_174759853
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 15:26 schreef Stormqueen het volgende:
Ja, heel begrijpelijk blue. Mijn hobby zal het ook nooit worden. Bij mauw ben ik met 8,5 maand gestopt omdat ik letterlijk agressief werd van de kolf :') maar ja, die dronk gewoon flessen. Ik kan de productie nog niet missen zolang hij het vertikt.
Zou pumping agitation bestaan, zoals nursing agitation? :') Ik word alleen agressief als mijn kolf niet doet wat hij moet doen, en dat je vanwege de adrenaline dan geen TSR krijgt maakt me nóg bozer. :(
  maandag 30 oktober 2017 @ 16:28:18 #103
149959 SQ
snelle trees
pi_174760060
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 16:16 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Zou pumping agitation bestaan, zoals nursing agitation? :') Ik word alleen agressief als mijn kolf niet doet wat hij moet doen, en dat je vanwege de adrenaline dan geen TSR krijgt maakt me nóg bozer. :(
Ik denk het wel ja.
Oooh man ja zo'n slurpende niet-vacuum trekkende kutkolf, argh :')

Maar ik deed dus mee aan dat kolfonderzoek, en ik zit nu in de tweede fase waarin ik als het goed is meer ontspannen zou zijn, en ineens schiet mijn opbrengst omhoog :o
Van 280-300 cc naar ineens 370 cc vandaag. Dat vind ik best een flink verschil :D
disclaimer
pi_174760388
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 16:16 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Zou pumping agitation bestaan, zoals nursing agitation? :') Ik word alleen agressief als mijn kolf niet doet wat hij moet doen, en dat je vanwege de adrenaline dan geen TSR krijgt maakt me nóg bozer. :(
Weet je dat ik dat toevallig gisteren me nog zat af te vragen :')
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 30 oktober 2017 @ 17:04:22 #105
269689 crew  Viv
pi_174760711
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 16:45 schreef BlueEyes het volgende:
Weet je dat ik dat toevallig gisteren me nog zat af te vragen :')
Nou met n=3 ervaringsdeskundigen hier, vragen we er bij deze patent op aan. ;)

SQ wat hebben ze dan voor je geregeld dat je nu meer ontspannen bent? :Y) Of bedoel je je nieuwe baan? :D
  maandag 30 oktober 2017 @ 17:06:15 #106
149959 SQ
snelle trees
pi_174760737
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 17:04 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Nou met n=3 ervaringsdeskundigen hier, vragen we er bij deze patent op aan. ;)

SQ wat hebben ze dan voor je geregeld dat je nu meer ontspannen bent? :Y) Of bedoel je je nieuwe baan? :D
Ik kan de details verder niet neerplempen maar het lijkt wel echt te werken.
Maar denk dat het wel herkenbaar is voor mensen die veel kolven. Hoe gehaaster je bent, hoe kutter het gaat.
disclaimer
pi_174762764
Ik ben vandaag voor het eerst helemaal zonder kolf naar mijn werk gegaan. *O* Ik voed nog in de ochtend en avond en soms 's nachts (meestal geef ik een fles, omdat ze van het drinken aan de borst op de een of andere manier heel wakker wordt en dan gaat spelen 's nachts :') 8)7 ) en dat vind ik wel prima nu met 9 maanden. :)
  maandag 30 oktober 2017 @ 19:30:54 #108
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174763484
Oh wauw, dat is een flinke vooruitgang SQ.
Ik ben wel benieuwd naar de bevindingen van dat onderzoek.

Ik kolf altijd belabberd op het werk, idd wat je zegt: te gestresst. Dat is ook de reden dat ik gestopt ben met kolven toen bleek dat het kwa stuwing goed te doen is.

Ik ben niet bewust aan het afbouwen, maar zou het ook geen ramp vinden als het zou gebeuren. Ik weet dat als het echt moet ze wel uit een flesje drinkt, dat scheelt.
Ik wilde iig de 6 maanden halen en dat is gelukkig gelukt :)

Ik zie wel waar het schip strandt. Ik ben blij nog moedermelk te kunnen geven en hoop het nog een tijd te kunnen doen, maar mocht mijn productie op deze manier toch afnemen dan heb ik daar wel vrede mee.
Voor nu vind ik het vooral 's nachts nog super handig dat ik geen flesjes hoef te maken :)

BE wat frusterend dat ze de melk die je met tegenzin kolft niet drinkt 😒
Kan je niet kleinere flesjes maken zodat je het wel redt tot ze 1 is? Aangezien nu vaak een deel wordt weggegooid.

Selv, drinkt ze tussendoor ook niet meer live als je thuis bent?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_174764445
Ik vroor in per 150 ml want dat dronk ze max. En ook maar 1 voeding nog per dag dat ik werk.
Doe ik idd nu niet meer. Ik vries nu in per 100 en de beetjes die overblijven sprokkel ik bij elkaar om weer 1 voeding van te maken.
Als ze maar 1 is dan laat ik het gewoon los en mag ze van mij gewone melk drinken. Alleen voor mezelf wil ik tot 1 jaar graag dat ze bv of water drinkt.
pi_174765845
Heel soms nog Sylver, maar meestal niet. Ik vind het wel prima zo: geen gedoe op mijn werk meer, weer gewone beha's aan ( *O* , ik droeg van die seksloze slappe dingen :') ) en toch nog minstens twee van die knusse momentjes op een dag.
pi_174765872
Blue. :* Ik vind je een bikkel dat je zo doorzet, klinkt heel vervelend.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 30 oktober 2017 @ 20:56:51 #112
269689 crew  Viv
pi_174766050
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 17:06 schreef Stormqueen het volgende:
Ik kan de details verder niet neerplempen maar het lijkt wel echt te werken.
Maar denk dat het wel herkenbaar is voor mensen die veel kolven. Hoe gehaaster je bent, hoe kutter het gaat.
Ik ben benieuwd naar de onderzoeksresultaten. :)

En ja, als er bij mij ook maar enigszins mentale druk op staat, kan ik een 2e TSR echt vergeten en kolf ik dus vrijwel niks. In mijn verloftijd had ik nog geen buffer en probeerde ik toch zo min mogelijk Nutrilon te geven, en ging mijn man een keer naar zijn werk met de goed bedoelde opmerking "Nog maar 20 ml tot je weer een voeding compleet hebt!". Ik heb serieus nog een uur daarna gekolfd maar het was echt kansloos, ik was boos op hem joh! :X En op het werk probeer ik altijd een buffer in te bouwen tussen het kolven en de volgende afspraak, want van het idee dat ik over 30 minuten iets heb schiet ik ook op slot. :')
pi_174766385
Oh wat lastig :o Ik herken het eigenlijk niet, al hielp de keer in de kolfkamer niet toen er iemand op de deur kwam rammen omdat ze haar melk uit de koelkast wilde halen |:(

Wel weer superirritant inderdaad als je kolf niet vacuum zuigt, in mijn geval (Freestyle) meestal omdat het membraan net niet goed vastgeklikt zit of omdat er ergens een minuscule waterdruppel zit.

Sq interessant onderzoek, is het wetenschappelijk of van kolfproducent?
  maandag 30 oktober 2017 @ 21:12:21 #114
149959 SQ
snelle trees
pi_174766467
Kolfproducent tevens huidige werkgever :+

Ik doe de deur van de kolfkamer niet meer op slot nadat ik zelf een keer degene was die haar kinderen pas een uur!!! later van de opvang kon halen omdat mijn melk nog in het hok stond.
Soms lopen er mensen binnen, maar die vinden het zelf altijd erger dan ik :+
disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 30 oktober 2017 @ 21:26:45 #115
269689 crew  Viv
pi_174766881
Oh, het idee dat mensen de kolfruimte in kunnen lopen kan het voor mij al verpesten. :') Ik doe de deur op slot als ik binnenkom en controleer het altijd nog een keer voordat ik ga zitten. #neurotisch
Bij ons is de kolfruimte eigenlijk het magazijn voor kantoorartikelen, de moedermelk gaat elders in de koelkast (keukentje op de afdeling). En ik ben de enige kolfster, er was er nog eentje maar die kolfde op hele andere tijden en ze is inmiddels gestopt.
  maandag 30 oktober 2017 @ 21:28:25 #116
149959 SQ
snelle trees
pi_174766936
Ja, in dat geval zou ik ook de deur op slot doen ;) maar bij ons zijn er wel meer en ook bezoekers moeten soms kunnen kolven.
En het is vooral omdat ik de frustratie zo goed ken van eindeloos wachten, meetings moeten missen en niet naar huis kunnen. Dat gun ik een ander ook niet.

Maar goed, ik ken in dat opzicht ook geen schaamte verder, we zijn allemaal vrouwen met tieten waar melk uit komt :P
disclaimer
pi_174767417
Kun je de gekolfde melk dan niet elders in de koelkast zetten na je laatste kolfronde, ofzo?

Ik kolf nog twee keer omdat ze ook nog 2 flessen drinkt overdag (10 maanden), maar zodra ze neigt naar eentje laten vallen ga ik ook gauw minderen.
Stress/haast voor een volgende afspraak is bij mij ook erg van invloed. Lastig te beïnvloeden soms.
  maandag 30 oktober 2017 @ 21:52:00 #118
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174767751
Dat de telefoon niet stopt met rinkelen, dat ik mijn collega's druk heen en weer hoor hollen, dat over 30 min mijn afspraak er is en ik nog maar 50ml heb gekolfd...

Voordat ik ging kolven wist is niet dat de omgeving zó erg van invloed kan zijn.
Sommige dagen was ik verbaasd dat ik überhaupt nog 100ml had weten te kolven.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 30 oktober 2017 @ 22:51:18 #119
269689 crew  Viv
pi_174769603
quote:
1s.gif Op maandag 30 oktober 2017 21:52 schreef Sylver_ het volgende:
Dat de telefoon niet stopt met rinkelen, dat ik mijn collega's druk heen en weer hoor hollen
Oh ja, me bezwaard voelen is nog zo'n garantie voor een mislukte kolfsessie. }:| Gelukkig heb ik daar op het werk geen last van. Ten tijde van mijn kolfrecht had ik er gewoon recht op en nu kolf ik in eigen tijd. Het scheelt wel dat mijn collega's eigenlijk niet harder hoeven te werken als ik even niks doe, mijn werk stapelt zich dan gewoon op. :') Thuis heb ik er wel last van, als het kolven eigenlijk niet goed uitkomt en mijn man veel tegelijk moet doen.
pi_174776528
Kut :( Na het kolven er achter komen dat de doppen van je flesjes nog thuis liggen }:|

Even kijken of de kantine aluminiumfolie heeft oid :')
pi_174776811
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 11:26 schreef Fazzoletti het volgende:
Kut :( Na het kolven er achter komen dat de doppen van je flesjes nog thuis liggen }:|

Even kijken of de kantine aluminiumfolie heeft oid :')
Spa flesje leeg kiepen en overgieten!
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:57:42 #122
149959 SQ
snelle trees
pi_174777080
quote:
0s.gif Op maandag 30 oktober 2017 16:28 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Ik denk het wel ja.
Oooh man ja zo'n slurpende niet-vacuum trekkende kutkolf, argh :')

Maar ik deed dus mee aan dat kolfonderzoek, en ik zit nu in de tweede fase waarin ik als het goed is meer ontspannen zou zijn, en ineens schiet mijn opbrengst omhoog :o
Van 280-300 cc naar ineens 370 cc vandaag. Dat vind ik best een flink verschil :D
zojuist een historisch dieptepunt gekolfd tijdens de ochtendronde. Achterlijke fokwet :')
disclaimer
pi_174777148
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 11:57 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

zojuist een historisch dieptepunt gekolfd tijdens de ochtendronde. Achterlijke fokwet :')
Ik zondag ook. En toen een dag later ongesteld :{
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:04:49 #124
149959 SQ
snelle trees
pi_174777197
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:02 schreef WupWup het volgende:

[..]

Ik zondag ook. En toen een dag later ongesteld :{
nee dat is hier niet aan de orde. Hoop ik, want dit is cyclusdag 10 :P
disclaimer
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 31 oktober 2017 @ 12:51:54 #125
269689 crew  Viv
pi_174777965
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 11:57 schreef Stormqueen het volgende:
zojuist een historisch dieptepunt gekolfd tijdens de ochtendronde. Achterlijke fokwet :')
Moet je voor het onderzoek nog bijzonderheden melden die van invloed kunnen zijn? :+

Ik bedacht me gisteren trouwens nog dat ik wel een enorm Zen jaar heb gehad, dat het ondanks alle mogelijke verstoringen toch meestal wel goedkwam met mijn opbrengst. :D
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:24:28 #126
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174778495
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 12:51 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Moet je voor het onderzoek nog bijzonderheden melden die van invloed kunnen zijn? :+

Ik bedacht me gisteren trouwens nog dat ik wel een enorm Zen jaar heb gehad, dat het ondanks alle mogelijke verstoringen toch meestal wel goedkwam met mijn opbrengst. :D
"Bijzonderheden: had erover op fok gepost."
KuikenGuppy
  dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:27:23 #127
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174778542
quote:
12s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 13:24 schreef Burdie het volgende:

[..]

"Bijzonderheden: had erover op fok gepost."
Whehe
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174778591
Hier ook fokwet met stresstest. Zojuist gehoord dat er (beginnende) zwam bestreden moet worden in onze kruipruimte :'( . Alsof we nog niet genoeg verbouwd hebben en gedoe hebben gehad. Leuk zo'n oud huis :'( Nu doe ik toch een poging om te kolven :+
pi_174790092
Even een vraag: Y heeft tot nu toe nauwelijks gespuugd en ook weinig last gehad van krampjes e.d. Maar sinds een paar dagen is hij ineens wel behoorlijk aan het spugen. Het is niet zo dat hij enorm vaak en veel drinkt. Hij heeft sowieso niet zo vaak echt schreeuwende honger, dus soms bied ik aan, ook al lijkt hij niet heel hongerig. Hij drinkt dan wat maar die melk komt er nu steeds weer uit na een half uurtje of zo. Hij heeft geen krampjes en blijft er ook vrolijk onder. Wat kan de reden van het plotselinge spugen zijn? Ben ik hem toch aan het overvoeren of zoiets? Hij heeft volgens mij niets onder de leden verder.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174791255
Laat je Y goed boeren? Over de schouder als ze wat steviger zijn en anders gewoon in de houding dat die eet. Ook boeren sommige niet of maar soms. En spugen lijkt nogal veel in verhouding van wat het eigenlijk is. En als die echt honger heeft laat die wel van zich horen. Dan wordt die ontroostbaar. En ja in de begintijd moeten die darmpjes flink ontwikkelen dus begrijpelijk dat er soms wat uitgespuugd wordt. Die eerste 3 maandjes zijn gewoon vechten. Moet jij eens je lichaamsgewicht verdubbelen in 3 maanden, kost je geheid een hoop energie en moeite. Zo ook voor de kleine man/vrouw
pi_174791723
Hij is alweer vijf maanden. :) . Daarom verbaast het me: de eerste maanden spuugde hij (vrijwel) niet. Hij boert prima.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174791807
Geef je al bijvoeding? Kan daar een relatie mee zijn?
pi_174797435
Ja, dat is een mogelijkheid. Alhoewel het echt minimaal is. Gisteren bijvoorbeeld heeft hij niets gehad en maandag een paar hapjes geprakte banaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 1 november 2017 @ 10:10:40 #134
269689 crew  Viv
pi_174798416
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2017 13:29 schreef Minarosa het volgende:
Hier ook fokwet met stresstest. Zojuist gehoord dat er (beginnende) zwam bestreden moet worden in onze kruipruimte :'( . Alsof we nog niet genoeg verbouwd hebben en gedoe hebben gehad. Leuk zo'n oud huis :'( Nu doe ik toch een poging om te kolven :+
Was het nog gelukt? ;)

Wat trouwens ook funest is voor je opbrengst: ik was gisteren ziek geworden en heb de hele dag maar 500 ml aan vocht binnengehouden. Ik kolfde 155 ml. :') Als ze live zou drinken had ik dus een boze dreumes aan de borst gehad.
  woensdag 1 november 2017 @ 15:21:51 #135
409579 LuDann
All the way
pi_174804282
Vervelend van het spugen Franny. Ik zou het ook zoeken in de bijvoeding denk ik.

Buh, supervervelend lijkt me dat, dat stress en drukte zoveel invloed heeft op de kolfresultaten.

Ik voel me weer een beetje thuis in dit topic. Ik heb nu met 25 weken weer een druppel melk zo nu en dan en peuter vraagt nu af en toe zelf weer om de borst. Dat heeft ze de afgelopen maanden niet echt gedaan. Goed mogelijk dat ik ga tandemvoeden straks, ben benieuwd hoe dat gaat.
  woensdag 1 november 2017 @ 18:24:39 #136
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174807736
Was ze gestopt omdat er geen melk meer kwam, Ludann?

Wow Vivi, dat is wel hel weinig. Gaat het al weer wat beter met je?

Ik twijfel of ik zal kolven of afwacht of er zo nog gedronken gaat worden.
Ella is ziek en drinkt beduidend minder. Dat ging de hele dag wel goed en normaal drinkt ze dan een flinke tijd voor het slapen gaan. Nu ging ze echter slapen na maar kort gedronken te hebben waardoor ik nu toch wel last van stuwing heb links.

Ik las dat het belangrijk is om bij koorts vaker aan te leggen, maar ze wil niet. Ze had gedurende de dag wat matige plasluiers, maar hoe krijg je er meer vocht in? Toch ORS geven?
Vanochtend wilde ze nog wel wat stukjes mandarijn leegzuigen, maar vanavond moest ze kokhalzen van een tomaat en gooide zo haar schaarse hoeveelheid drinken er weer uit :{
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_174810264
Zo naar Sylver, als ze zo ziek zijn dat ook vocht lastig gaat. Ik heb altijd begrepen dat het op zich prima is zolang er iig nog regelmatig iets geplast wordt. Vaak ieniemieniebeetjes aanbieden, stukjes fruit voor de energie en het vocht en hopen dat het heel snel bijtrekt :*
Het is echt ziekenexplosie momenteel he? De virussen tieren welig zeg maar. Hiero is dreumes niet ziek gelukkig, maar ik wel. Fijn joh, wil je extra rust pakken, heeft kindlief niet alleen doorkomende kiezen, maar ook wintertijdverwarring. Moeders mogen ook gewoon niet zelf ziek zijn he :'). Beterschap Vivi.
Kolven onder stress: ik stond die enkele keren dat ik kolfde buiten mijn comfort zone best versteld van de opbrengst-in positieve zin dan. Misschien juist omdat ik geen hooggespannen verwachtingen had of zo :P
Klinkt alsof je mups idd misschien af en toe wat te vol zit Franny. Blijft hij blij en groeiende, dan kan het verder geen kwaad natuurlijk
pi_174810333
Ha wat snel weer melk trouwens Ludann; bijzonder toch dat een lichaam zo druk bezig is met alles in gereedheid brengen voor het verse beebje straks O+
pi_174810591
Het is niet alleen vocht, maar ook antistoffen en voedingsstoffen wat je geeft. Ik zou zelf zo vaak mogelijk proberen te voeden. Pas in elk geval op dat je geen bo oploopt als je borsten niet goed geleegd worden.
  woensdag 1 november 2017 @ 20:45:12 #140
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174811263
Ze plast gelukkig nog wel.

Ik heb ook het liefste dat ze aan de borst drinkt. Niet in de laatste plaats omdat ze nu al op het onderste lijntje van de gewichtscurve zit. Als ze niet wil eten en ook nog eens minimaal melk drinkt dan duikt ze gelijk onder het lijntje.

Maar ze is sowieso al een slechte drinker overdag, dus dit helpt niet mee.
Jammergenoeg wil ze alleen bij honger aan de borst, niet voor troost oid.
Maar ik heb mijn hoop gezet op de nacht, ze wilde net gelukkig wel slapend drinken.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  woensdag 1 november 2017 @ 20:47:49 #141
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174811338
Beterschap ook voor jou Vosje!
Rot dat je als moeder maar moeilijk kunt uitzieken he.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  woensdag 1 november 2017 @ 21:31:06 #142
409579 LuDann
All the way
pi_174812837
@sylver: ik had met 8 weken al geen melk meer maar peuter dronk droog door, alleen wel met een sterk verminderde frequentie. En na een maand ofzo ook eindelijk geen nachtvoedingen meer. :o De laatste 2 maanden vroeg ze er zelf alleen niet zo vaak meer om (paar keer per week hooguit) maar ik bood het nog wel aan zo eens per dag, bij opstaan. Bij het naar bed gaan wil ze niet meer. Nu vraagt ze er bij het opstaan zelf weer om en zegt ook dat er melk is.

Beterschap aan Ella! Zo sneu altijd. Ik zou gewoon doorgaan met aanbieden. Ik heb zelf wel altijd gekolfd in dit soort situaties, om de productie op gang te houden en om BO te voorkomen. Maar ik ben dus nogal gevoelig voor productiewisselingen en BO.

@vosje: ja he. O+ En jij ook beterschap! Ik overigens ook weinig last van weinig opbrengst door stress. Met uitzondering dan die keer dat ik vergeten was de wc op slot te doen, dat was wel storend toen iemand de deur opentrok. :')
pi_174812949
Ik zou wel wat kolven Sylver. Ik zou toch ook bang zijn voor een productiedip als je nu minder voedt over een periode van een paar dagen. Het drinkt voor je dochter ook prettiger als er niet een grote sloot naar binnen gutst als ze met stuwing gaat drinken. Grotere kans dat het dan niet binnen blijft. Leegkolven hoeft ook niet, Maar iets ertussen in zou ik zeggen :P.

Beterschap!
Venus in pocketformaat
© loveli
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 1 november 2017 @ 22:29:49 #144
269689 crew  Viv
pi_174814663
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 18:24 schreef Sylver_ het volgende:
Wow Vivi, dat is wel hel weinig. Gaat het al weer wat beter met je?
Mijn dagopbrengst was de laatste dagen 400 ml (met 1 keer per dag kolven), maandagavond (toen ik ziek werd) was het 310 ml en gisteren dus de helft daarvan. Vandaag gaat het wat beter met me, ook redelijk normaal kunnen drinken (gisteren durfde ik niet meer zo goed na het spugen :X ), dus ik ben benieuwd! Nu aan het kolven. :Y)

Beterschap Ella en Vosje6! :*
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 21:31 schreef LuDann het volgende:
Ik overigens ook weinig last van weinig opbrengst door stress. Met uitzondering dan die keer dat ik vergeten was de wc op slot te doen, dat was wel storend toen iemand de deur opentrok. :')
Huuu :X
  woensdag 1 november 2017 @ 22:46:14 #145
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174815136
Oh wacht... er gaat heel traag een lampje branden hier. Ik ben niet lekker (luchtweg-virus), kan dan ook mijn productie zakken? Slechte combinatie met vaccinatie-verdriet |:(

Beterschap voor degenen hierboven!
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174815197
Thanks voor de beterschappen allemaal, ben benieuwd naar vannacht want dreumes deed er 1.5 uur over om te gasn slapen net (hij zal toch niet ziek worden...)

Boh, klinkt alsof je het echt enprm te pakken had-hopelijk knap je dan nu snel op Vivi.
Schiet me te binnen nu Sylver; bij ziek en zorg om vocht gebruikte ik weleens vers gekolfde melk om wat stukjes brood in te dippen. Dat vond kindlief heerlijk (had meestal oorontstekingen, dus wel andere situatie want borstweigeren).
  woensdag 1 november 2017 @ 23:04:23 #147
409579 LuDann
All the way
pi_174815641
Beterschap aan Vivi en Lemijn ook!

Bijzonder vind ik dat, hoe je lichaam zo op ziekte reageert. Ik had toen Wolk 8 maanden was een onverklaarbare daling in productie. Een paar dagen later werd ik ook niet zo lekker en had een beetje zeurende buikpijn. Na een week toch maar weer eens naar de huisarts die me doorstuurde naar het ziekenhuis. Nog geen half uur na de echo lag ik op de operatietafel: blindedarmonsteking. Mijn borsten wisten het gewoon als eerst. :P
pi_174816443
Wow LuDann das frappant!
Verklaring voor niet slapen dreumes ontdekt... helaas net tweemaal achter elkaar alles ondergespuugd (en we aten spinazie vandaag :r ). Soms zit het mee, maar deze week niet :N
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 2 november 2017 @ 00:32:10 #149
269689 crew  Viv
pi_174817111
Bijzonder inderdaad LuDann!

Je had al zo'n voorgevoel Vosje6. :X

Eindstand voor vandaag: 275 ml. :Y)
pi_174818373
Vanochtend een kleine spuugsessie na borst 1, maar meneer wilde heel graag toch ook nr 2 en daarna is er niets meer uitgegaan *O* Toch handig dat licht verteerbare mama ORS :)
  donderdag 2 november 2017 @ 11:03:55 #151
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174820883
Ohjee, wat een zieken. Beterschap voor je dreumes ook, Vosje.

Ah Vivi, het loopt weer op? :P

Ella heeft vannacht heel veel kleine beetjes gedronken ^O^ En zelfs zoveel gedronken dat ze lekkage had en ons hele bed nat was. Denk dat ze wel aan voldoende vocht is gekomen :P
Nog wel ziek, maar ze drinkt vandaag beter.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_174822807
Gelukkig sylver! Wel jammer van het natte bed :')
pi_174825272
Fijn dat ze weer wilde drinken Sylver! Wel jammer van het bed inderdaad..

Ik heb deze borstvoedingsronde ook veel meer last productiedips dan bij mijn oudste. Toen had ik er helemaal geen last van -behalve die ene keer vlak voor een menstruatie- en nu krabbel ik weer op van mijn tweede dip. Ook (weer) ziek geweest. Stomme weerstand }:|
pi_174825459
Fijn Sylver! En jammer van de extra was natuurlijk ;)
Kazy, dat is ook echt zo vervelend dat gedip. Het lijkt net alsof mijn weerstand verslechterd is sinds de tweede. Nu worden de kinders minder vaak/heftig ziek en pak ikzelf ieder virusje mee, lijkt het. }:|
pi_174825743
Boventanden (net doorgekomen) die 'schrapen' tijdens het drinken :X
Iemand nog goeie tips?
Heb nu soort van schaafwondje op mijn linkertepel.
En rechts blieft mevrouw niet meer dus die kant voeden ter ontlasting van links lukt even niet .
  donderdag 2 november 2017 @ 22:07:30 #156
171422 LadyBlack
paint it black
pi_174834467
Als ik de tip wist zou ik t zeggen Blue, maar ik heb 3x langdurig met stukke tepels gezeten dus waarschijnlijk doe ik het niet goed :')

Sterkte though :X
  donderdag 2 november 2017 @ 22:12:42 #157
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174834583
Rite Aid pads gebruiken tussen de voedingen in, en bij het aanleggen opletten dat ze echt een goede grote hap maakt.
KuikenGuppy
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 2 november 2017 @ 22:34:47 #158
269689 crew  Viv
pi_174835319
Ik heb nog zo'n doosje Rite Aid hydrogel breast discs liggen met 9 stuks (goed tot mei 2018), mag weg tegen verzendkosten (nieuwprijs is 11 euro voor 12 stuks). :)

En sterkte! :*
pi_174835494
Oh bah Blue sterkte :{

Hier hapt ze ineens links niet meer goed aan :') doet zeer en tepel is ook scheef na loslaten... Maar ik krijg t niet goed gecorrigeerd (of een zeer boze baby), ga straks maar eens proberen om haar in rugbyhouding te voeden...

Kan ook weer doorkomende tandjes zijn natuurlijk, die onderste 2 zijn niet nieuw meer :+
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 november 2017 @ 01:04:37 #160
269689 crew  Viv
pi_174837699
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 11:03 schreef Sylver_ het volgende:
Ah Vivi, het loopt weer op? :P
Dat dacht ik ook, maar de dagopbrengst was vandaag maar 200 ml, na 2 keer uitgebreid kolven (powerkolfsessie vanmiddag en zojuist van elk 2 uur). -O- Ik snap er niks meer van!
pi_174837895
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 22:40 schreef tombolafan het volgende:
Oh bah Blue sterkte :{

Hier hapt ze ineens links niet meer goed aan :') doet zeer en tepel is ook scheef na loslaten... Maar ik krijg t niet goed gecorrigeerd (of een zeer boze baby), ga straks maar eens proberen om haar in rugbyhouding te voeden...

Kan ook weer doorkomende tandjes zijn natuurlijk, die onderste 2 zijn niet nieuw meer :+
waarnaar wijst je tepel dan?
Schudden voor gebruik
pi_174837898
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 01:04 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook, maar de dagopbrengst was vandaag maar 200 ml, na 2 keer uitgebreid kolven (powerkolfsessie vanmiddag en zojuist van elk 2 uur). -O- Ik snap er niks meer van!
heb je al eens sudoku's gemaakt tijdens het kolven?

Gekke vraag misschien :D
Schudden voor gebruik
pi_174838371
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 01:55 schreef Stippelrientje het volgende:

[..]

waarnaar wijst je tepel dan?
eeeh hij is zeg maar schuin afgeplat en dan t lage stuk bij haar onderlip zeg maar. :D
Is dat te begrijpen?

Vandaag t/m morgen weg dus kolven, zaterdagavond maar weer proberen (vannacht was geen succes met proberen anders aan te leggen :') )
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 november 2017 @ 08:09:59 #164
269689 crew  Viv
pi_174838980
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 01:57 schreef Stippelrientje het volgende:
heb je al eens sudoku's gemaakt tijdens het kolven?

Gekke vraag misschien :D
Stippel, over enkele dagen kolf ik al een jaar fulltime, in mijn geval goed voor ruim 1000 uur aan het kolfapparaat. Ik ben me bewust van de invloed van spanning en ontspanning, daar ging het hier eerder deze week nog over, maar als dat speelde dan zou ik niet verbaasd zijn over een enorm tegenvallende dagopbrengst.

Edit: Ter illustratie, 7 weken geleden dronk ze nog 800 ml moedermelk per dag en vandaag kan ik haar maar 200 ml geven. Ik was wel aan het afbouwen, maar dit gaat me veel te snel ineens. :'(
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 05:54 schreef tombolafan het volgende:
eeeh hij is zeg maar schuin afgeplat en dan t lage stuk bij haar onderlip zeg maar. :D
Is dat te begrijpen?
Ja, zoals een nieuwe lippenstift. ;) Typisch kenmerk van een te kleine hap en een voorbode van kloven!

[ Bericht 3% gewijzigd door Viv op 03-11-2017 09:16:22 ]
pi_174839713
Rondom tanden had ik zoiets wel ooit, maar heb er nooit heel aan gedaan en dan ging het ook vanzelf weer over (soms na een korte kloofjesperiode helaas). Hopelijk lost het zich met het wennen aan de nieuwe tanden vanzelf voor je op tombo. Dat gezegd hebbende is extra opletten met aanleggen natuurlijk nooit verkeerd :)
pi_174840669
Vivi, wat erg dat je productie ineens zo gekelderd is. Dan ben je al ziek, en dan krijg je dit ook nog. Bah. :* Ik hoop dat het weer een beetje bijtrekt.

Ik heb maar een gekke ontdekking gedaan deze week. Ik heb 's ochtends zoveel melk dat ik wel eens een bekertje onder de borst hang die niet gedronken wordt omdat het er nog net niet uitstroomt. Dat leverde tot 2x toe ruim 50ml melk op uit rechts. Nu had ik t vanochtend met links gedaan, maar daar kwam echt maar 10ml uit. Blijkbaar is rechts een beetje overproductief, of zo. :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_174841127
Oh en een iets minder grappig verhaal. Mijn baby van nog geen 6 weken heeft al ruim 24 uur geen poepluier meer geproduceerd. Moet ik me nu zorgen gaan maken? En is er iets wat ik kan doen? Ik heb niet het idee dat hij er slecht van is, hij doet als normaal; kirt vrolijk, slaapt (weer) goed en krijst ook van de krampjes af en toe. Maar in de kraamweek is me verteld dat ze tot 6 weken wel een poepluier op een dag moeten hebben, daarna kan de frequentie afnemen. En nouja. Dan slaat toch de twijfel toe.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_174841177
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:53 schreef Nanuke het volgende:
Oh en een iets minder grappig verhaal. Mijn baby van nog geen 6 weken heeft al ruim 24 uur geen poepluier meer geproduceerd. Moet ik me nu zorgen gaan maken? En is er iets wat ik kan doen? Ik heb niet het idee dat hij er slecht van is, hij doet als normaal; kirt vrolijk, slaapt (weer) goed en krijst ook van de krampjes af en toe. Maar in de kraamweek is me verteld dat ze tot 6 weken wel een poepluier op een dag moeten hebben, daarna kan de frequentie afnemen. En nouja. Dan slaat toch de twijfel toe.
mij is altijd verteld dat het bij bv babies wel 2 weken mag duren tussen poepluiers. zeker als hij verder vrolijk is, geen enkel probleem zou ik denken.
  vrijdag 3 november 2017 @ 11:05:21 #169
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174841314
Ik zou me niet te druk maken. Die zes weken is geen keiharde grens lijkt me en hij krijgt zo te lezen genoeg.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 november 2017 @ 11:22:54 #170
269689 crew  Viv
pi_174841520
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 10:56 schreef Jagärtrut het volgende:
mij is altijd verteld dat het bij bv babies wel 2 weken mag duren tussen poepluiers. zeker als hij verder vrolijk is, geen enkel probleem zou ik denken.
Dat heb ik hier in het topic ook altijd opgepikt: alles is normaal bij borstvoedingspoep, van tig poepluiers per dag tot eens in de twee weken, als het kindje er verder maar geen last van heeft.

Mijn kraam heeft dat van die 6 weken ook niet gezegd.
pi_174842471
Mij is alletwee verteld: eerste weken iedere 24 uur, daarna kan bij bv varieren van meerdere malen per dag tot weken niet. Zonder overlast alles prima. Mijnes deed de eerste weken dus al soms een dag overslaan, maar groeide als kool en was blij dus dat zag ik niet als problematisch
  vrijdag 3 november 2017 @ 15:56:18 #172
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174846464
Voor het geval dat iemand zich herinnert dat ik weken geleden vroeg naar de geur van borstvoedingspoep: het enorme stinken was toch een fase. Niet dat het nu opeens lekker ruikt, maar die nare geur is er wel weer af. Wonderlijk spul toch.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174846831
Haha herkenbaar Lemijn.

Balen van je productie Vivi. Ben je zo lang bezig en dan stort het ineens in. Hopelijk trekt het toch nog bij :*

Nanuke: over je eerste post > bizar he dat het zo kan verschillen. Geen idee of het daarmee te maken heeft, maar ik heb wel eens gelezen dat de meeste vrouwen één borst hebben die meer melk produceert dan de andere. Bij mij lijkt het in ieder geval te kloppen. Dat is ook de rechterborst (ik kolf daar bijv. ook echt 2x zoveel uit).
pi_174847331
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 05:54 schreef tombolafan het volgende:

[..]

eeeh hij is zeg maar schuin afgeplat en dan t lage stuk bij haar onderlip zeg maar. :D
Is dat te begrijpen?

Vandaag t/m morgen weg dus kolven, zaterdagavond maar weer proberen (vannacht was geen succes met proberen anders aan te leggen :') )
Ik volg het topic niet op de voet.
Maar hoe leg je nu aan?

Overigens die kleine tandjes :o :'( kunnen soms zo schrapen met loslaten ..
Hapt je kindje wel een grote hap met aanhappen?

succes met kolven! Ik hoop dat je verlichting vindt.
Schudden voor gebruik
pi_174847381
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:09 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Stippel, over enkele dagen kolf ik al een jaar fulltime, in mijn geval goed voor ruim 1000 uur aan het kolfapparaat. Ik ben me bewust van de invloed van spanning en ontspanning, daar ging het hier eerder deze week nog over, maar als dat speelde dan zou ik niet verbaasd zijn over een enorm tegenvallende dagopbrengst.

Edit: Ter illustratie, 7 weken geleden dronk ze nog 800 ml moedermelk per dag en vandaag kan ik haar maar 200 ml geven. Ik was wel aan het afbouwen, maar dit gaat me veel te snel ineens. :'(

Ik volg niet iedereen op de voet. Dat houd ik voor mijzelf niet eens goed bij :D
Sorry, als ik je het gevoel gaf alsof je er niks vanaf weet. Dat is nooit de intentie geweest.

Dat gaat idd hard met afbouwen.
Schudden voor gebruik
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:57:38 #176
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174848666
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 08:09 schreef ViviRAWRS het volgende:
Stippel, over enkele dagen kolf ik al een jaar fulltime, in mijn geval goed voor ruim 1000 uur aan het kolfapparaat. Ik ben me bewust van de invloed van spanning en ontspanning, daar ging het hier eerder deze week nog over, maar als dat speelde dan zou ik niet verbaasd zijn over een enorm tegenvallende dagopbrengst.

Edit: Ter illustratie, 7 weken geleden dronk ze nog 800 ml moedermelk per dag en vandaag kan ik haar maar 200 ml geven. Ik was wel aan het afbouwen, maar dit gaat me veel te snel ineens. :'(
Oi, die edit had ik gemist. Kan me voorstellen dat je dat te snel gaat zeg! Overweeg je nog om het weer op te krikken?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:07:01 #177
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174848817
Kan het niet zo zijn dat het nog van het ziek zijn is, Vivi? En dat het weer aantrekt als je helemaal beter bent?
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:08:08 #178
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174848839
Volgens mij hoeft het geen overproductie te zijn hoor, Nanuke.
Tenminste, bij mij produceert rechts meer, maar links is gek genoeg altijd degene die lekt
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 november 2017 @ 18:53:58 #179
269689 crew  Viv
pi_174849625
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 18:07 schreef Sylver_ het volgende:
Kan het niet zo zijn dat het nog van het ziek zijn is, Vivi? En dat het weer aantrekt als je helemaal beter bent?
Ja dat had ik ook bedacht, en het is al uitgekomen, ik ben weer zieker geworden. :') En dat laatste hoop ik, maar ga er geen speciale dingen voor doen (powerkolven doe ik sowieso wel regelmatig).
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 november 2017 @ 19:07:21 #180
269689 crew  Viv
pi_174849921
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:45 schreef Stippelrientje het volgende:
Ik volg niet iedereen op de voet. Dat houd ik voor mijzelf niet eens goed bij :D
Sorry, als ik je het gevoel gaf alsof je er niks vanaf weet. Dat is nooit de intentie geweest.

Dat gaat idd hard met afbouwen.
Sorry voor mijn venijnige toon vanochtend, ik voelde me niet fijn door die opbrengst en toen had ik echt zoiets van "jij met je Sudoku's!" :( Dat het goed bedoeld was, wist ik wel. O+
pi_174852497
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:17 schreef kazy het volgende:
Nanuke: over je eerste post > bizar he dat het zo kan verschillen. Geen idee of het daarmee te maken heeft, maar ik heb wel eens gelezen dat de meeste vrouwen één borst hebben die meer melk produceert dan de andere. Bij mij lijkt het in ieder geval te kloppen. Dat is ook de rechterborst (ik kolf daar bijv. ook echt 2x zoveel uit).
Dat wist ik inderdaad ook wel, maar dat het zoveel scheelt vind ik wel wat gek. Of nouja, opvallend meer. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_174853769
Even een vraagje, misschien dat hier iemand het weet. Mijn dochtertje krijgt nog borstvoeding, ik ben ruim 14 weken zwanger. Nu heeft ze blaasjes rondom de mond, huisarts dacht aan koortslip en ik moest maar meteen stoppen met borstvoeding. Ze vond het ook wel vreemd dat ik nu nog borstvoeding gaf.
Ik heb zelf nooit een koortslip gehad, weet dus niet of ik het virus bij mij draag.
Kolven heb ik niet zo veel zin in, heb al meer dan een jaar niet gekolfd en de kolf al lang weggedaan.
Heb nog wel een handkolf, dus kan wel kolven om de druk eraf te halen.
Heb de meeste moeite om zo abrupt te moeten stoppen, is dat ook echt nodig of is het omdat de huisarts het ook raar vond dat ik zwanger ben en nog borstvoeding geef. Daar begon ik later aan te twijfelen.
  vrijdag 3 november 2017 @ 22:16:17 #183
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_174854225
Ik vind het maar een raar advies. In mijn ervaring wordt er al snel geroepen dat je maar met bv moet stoppen als met het even niet weet.
Heeft ze gezegd waaróm ze vond dat je moest stoppen?
KuikenGuppy
pi_174854304
Als je in aanraking komt met het vocht in die blaasjes, kun je inderdaad besmet raken. De tepel lijkt me een ontzettend vervelende en pijnlijke plek om een koortsplek te krijgen. Voor je zwangerschap hoef je je geen zorgen te maken. Een besmetting met of uitbraak van het herpesvirus is niet erg voor de ongeboren kleine. Mocht het echter zo ver komen dat het een genitale herpesuitbraak wordt, dan zal daar voor de bevalling mogelijk wel rekening mee moeten worden gehouden. En voor een pasgeborene is het virus bijzonder vervelend: het kan tot hersenvliesontsteking leiden en dat is serious shit. Maar goed, terug naar de realiteit: kans is aanzienlijk dat je allang in aanraking bent gekomen met het virus. Houdt er dus rekening mee dat je een uitbraak kunt krijgen op je borsten. Ik zou dán zelf wel stoppen met voeden, eventueel kolven, omdat het pijnlijk is, omdat het weefsel broos is en om heen-en-weerbesmetting te voorkomen.
In hoeverre is je dochter nog afhankelijk van moedermelk en hoeveel productie heb je nog met 14 weken zws? Ik denk dat je dat ook in je rekensom moet meenemen.
pi_174854324
Kan het geen hand- voet- mondziekte zijn? Of krentenbaard?
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 november 2017 @ 22:25:00 #186
269689 crew  Viv
pi_174854452
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:59 schreef Sethiwe het volgende:
Heb de meeste moeite om zo abrupt te moeten stoppen, is dat ook echt nodig
Jouw buikbaby loopt alleen gevaar om besmet te worden als jij voor het eerst een koortslip hebt op het moment van de bevalling of na de bevalling, dus over een week of 23-26. Je zou het dus juist beter nu kunnen doormaken dan straks, als je het inderdaad nog niet gehad hebt.

Edit: en wat WupWup zegt, langzaam vandaag. :')
pi_174855144
Ook recidiefuitbraken kunnen je baby besmetten. Of bedoel je niet dat je alleen risico loopt bij een primoinfectie?
pi_174855201
Dank je wel voor jullie reacties.

Ik twijfel ook of het hand voet en mondziekte kan zijn.
Ze heeft geen korstjes gekregen, maar wel kapotte blaasjes. Maar met name in de mondhoek.

Ze is met 22 maanden niet met afhankelijk van borstvoeding, ze eet en drinkt voldoende. Ik denk dat het qua productie mee of tegenvalt, voel nu wel wat druk ontstaan nu ik 2 voedingen heb overgeslagen.
Ik ga goed in de gaten houden of ik zelf geen koortsplek ga krijgen.
pi_174858095
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:07 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Sorry voor mijn venijnige toon vanochtend, ik voelde me niet fijn door die opbrengst en toen had ik echt zoiets van "jij met je Sudoku's!" :( Dat het goed bedoeld was, wist ik wel. O+
beterschap :*
Schudden voor gebruik
pi_174858109
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 21:11 schreef Nanuke het volgende:

[..]

Dat wist ik inderdaad ook wel, maar dat het zoveel scheelt vind ik wel wat gek. Of nouja, opvallend meer. :)
hier links soms 180, rechts 25

:')

Terwijl er in beide meer zit dan ik gekolft krijg is links altijd sneller vol en drinkt en pompt makkelijker dan rechts.

Ik ben trouwens rechtshandig.

Heb van mijn zusje die net gestopt is met kolven haar motertje gehad die ik op mijn handkolf kan klikken... ik ben benieuwd hoe dat gaat.
Schudden voor gebruik
pi_174858149
Sethiwe zijn het geen aften of hmv?
Zit het ook in haar mondje misschien? Ik hoop dat ze geen pijn heeft bij eten en drinken.

Helpt bv juist niet ook de infectie sneller aan/tegen te gaan? Vraag ik mij af.
Schudden voor gebruik
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 4 november 2017 @ 07:25:25 #192
269689 crew  Viv
pi_174858703
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 22:55 schreef WupWup het volgende:
Ook recidiefuitbraken kunnen je baby besmetten. Of bedoel je niet dat je alleen risico loopt bij een primoinfectie?
Zo staat het op de site van het RIVM, maar dat klopt inderdaad niet met het advies dat iedereen met een primaire of recidief koortslip moet oppassen bij pasgeborenen. Waarschijnlijk worden hier de omstandigheden bedoeld waarbij de baby besmet geboren wordt.
pi_174860864
In de lci richtlijn staat dat het minder waarschijnlijk is dat een recidiefuitbraak besmetting veroorzaakt, maar het kan wel. Vooral omdat de consequenties zo groot zijn, better safe then sorry. Overigens schijn je ook in delen van asymptomatische periodes virusdeeltjes uit te scheiden. Blijft ingewikkelde materie met veel mitsen en maren :)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 4 november 2017 @ 12:23:35 #194
269689 crew  Viv
pi_174861664
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2017 11:42 schreef WupWup het volgende:
In de lci richtlijn staat dat het minder waarschijnlijk is dat een recidiefuitbraak besmetting veroorzaakt, maar het kan wel. Vooral omdat de consequenties zo groot zijn, better safe then sorry. Overigens schijn je ook in delen van asymptomatische periodes virusdeeltjes uit te scheiden. Blijft ingewikkelde materie met veel mitsen en maren :)
Lekker dan, dat ze binnen hun eigen website niet consequent zijn. :')
pi_174867741
Ik twijfel nog steeds of het een koortslip is. Zijn geen korstjes te zien, huid is nu week, waardoor er een wit velletje op zit.
Bij de huisarts zag ik wel een paar kleine kapotte blaasjes in de mond. Volgens huisarts passend bij koortslip.
Ze eet en drinkt wel redelijk goed, niet gemerkt dat ze er pijnklachten van heeft.
pi_174870525
W. En ik bereikten donderdagochtend de 2jaarWHOmijlpaal.

En alsof hij dat zelf wel ook een mooi gegeven vond, was dat ook meteen ons laatste bv moment. Hij vraagt er niet meer om en bij aanbod (voor het naar bed gaan bood ik het nog aan), zegt ‘ie sinds donderdag “nee mama, nie drinkuh.”
Dus het is goed zo. Einde van een mooie bv periode O+
pi_174871815
Gefeliciteerd Sillie! *O*
Knap dat jullie de WHO-norm hebben gehaald! En mooi ook dat jullie meteen konden stoppen! :)

A is volgens mij nog niet van plan om te stoppen, maar aangezien ze alleen nog voor het naar bed gaan drinkt en als ze wakker wordt 's nachts, vind ik dat wel prima.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 4 november 2017 @ 22:19:52 #198
269689 crew  Viv
pi_174872548
Sillie fijn dat je 2 jaar borstvoeding hebt kunnen geven en wat bijzonder dat hij precies nu zelf gestopt is. O+
pi_174873467
Wauw, 2 jaar borstvoeding. O+ Wat super dat jullie dat samen gedaan hebben. *O* Mijn omgeving kijkt al ietwat raar als ik zeg dat mijn doel ligt op sowieso 6 maanden maar hopelijk het hele eerste jaar, en dat ik daarna wel verder zie hoe het loopt. Maar ik vind 2 jaar echt prachtig, en helemaal als het zo op een wederzijdse manier mooi wordt afgesloten. O+
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_174873643
Wat fijn Sillie om de 2 jaar vol te hebben kunnen maken, gefeliciteerd. Bijzonder dat hij dan zelf ook aangeeft dat hij niet meer wil drinken.
pi_174889193
Vraagje:

Ik wil binnenkort langs de huisarts omdat ik ruim 2 1/2 jaar na de bevalling nog altijd niet ongesteld ben geweest. Nu ben ik mij aan het kijken wat de opties zijn als ik nog niet wil stoppen met voeden.

Zijn er medicijnen waar mijn menstruatie mee opgewekt kan worden die ook met bv mogen?

Linkjes zodat ik zelf op onderzoek kan gaan zijn ook welkom.
pi_174891071
Als de oorzaak werkelijk ligt in het voeden en dus een te hoog prolactinegehalte wat je cyclus tegenhoudt, dan zit de oplossing in minder voeden of stoppen. Als je medicatie zou gaan slikken om een cyclus te bevorderen wanneer de oorzaak ligt bij voeden, dan ga je met die medicatie je productie tegenwerken. Terwijl je die juist wil behouden. Anders minderde je wel, volg je me? ;)
Als er daarentegen een losstaand cyclusprobleem is, dan kun je prima medicatie gebruiken en doorvoeden.
pi_174891873
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2017 20:24 schreef WupWup het volgende:
Als de oorzaak werkelijk ligt in het voeden en dus een te hoog prolactinegehalte wat je cyclus tegenhoudt, dan zit de oplossing in minder voeden of stoppen. Als je medicatie zou gaan slikken om een cyclus te bevorderen wanneer de oorzaak ligt bij voeden, dan ga je met die medicatie je productie tegenwerken. Terwijl je die juist wil behouden. Anders minderde je wel, volg je me? ;)
Als er daarentegen een losstaand cyclusprobleem is, dan kun je prima medicatie gebruiken en doorvoeden.
Klinkt redelijk logisch inderdaad. Ik ga het aankaarten bij de ha, dan zie ik van daaruit weer verder.
pi_174902041
Vivi: Wat balen dat je productie zo ineens afneemt :(

Silly: Super knap van je 2 jaar mijlpaal!

Ik merk dat ik nog best wel een noob ben betreft voeding voor baby's :@
Ik hoop een jaar bv te kunnen geven en daarna zie ik wel.
Maar hoe ziet een eet/drinkdag er ongeveer uit van een baby van 6 maanden en 1 jaar.
pi_174902175
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 13:10 schreef Memoru het volgende:
Vivi: Wat balen dat je productie zo ineens afneemt :(

Silly: Super knap van je 2 jaar mijlpaal!

Ik merk dat ik nog best wel een noob ben betreft voeding voor baby's :@
Ik hoop een jaar bv te kunnen geven en daarna zie ik wel.
Maar hoe ziet een eet/drinkdag er ongeveer uit van een baby van 6 maanden en 1 jaar.
dat is vrij verschillend, mijn baby van 8 maanden krijgt nog om de 3 uur de borst en verder likt ze af en toe aan iets maar that's it :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_174902232
Die van mij van 8 maanden vreet als een bootwerker en drinkt daarnaast elke 2-3 uur. 's nachts is dat elke 2-3 minuten. Hij moet zijn postuur natuurlijk onderhouden :')
  maandag 6 november 2017 @ 13:44:07 #207
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174902570
Mijn baby van 7,5 maand wil wel eens een hapje nemen van iets (tenzij mango, die wil ze helemaal en yoghurt het liefst ook een heel bekertje vol) en drinkt overdag als we thuis zijn af en toe 2 minuten aan de borst. Wat ze 's nachts dan weer inhaalt met elke 2-3 uur drinken.

Gefeliciteerd Sillie! Mooie mijlpaal en wat grappig dat hij zelf het advies van de who zo nauw volgt ;)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
  maandag 6 november 2017 @ 14:00:06 #208
149959 SQ
snelle trees
pi_174902840
Mijn baby van 8 maanden eet meer dan zijn zus van 3. Hij drinkt overdag 3 slokken en 's nachts elk uur.
*knuffelt wup*
disclaimer
  maandag 6 november 2017 @ 14:29:57 #209
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_174903410
Mijn 14 maand dreumes drinkt overdag zeker elke 2 uur maar kan ook gerust vaker zijn.in de avond vanaf een uur of 8 drinkt hij ieder uur, maar kan ook gerust zo 3 uur achter elkaar zijn Hij slaapt tot ik naar bed ga in mijn armen anders kon ik nooit meer beneden zijn -O- en als ik naar bed ga ligt hij ook in mijn armen anders kan ik nooit meer slapen -O- ik geef eigenlijk non-stop de borst bijna als hij in mijn buurt is. ik wil het wel verminderen maar het is de struggle nog niet waard.

oh en hij eet ook ontbijt, lunch en avondeten gewoon volledige portie.
  maandag 6 november 2017 @ 14:42:23 #210
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174903660
Ik hoop toch dat mijn driemaander de nachtelijke frequentie van elke 2-3 uur drinken het komende half jaar een beetje wil verruimen :@. Is jullie observatie dat je daar niks in kan sturen? Of wil je het ook niet/ is het energietechnisch onaantrekkelijk.
Ik ben tot nu toe erg kome wat komt qua voeden maar ooit moet ik weer werken en ik vraag me weleens af waarom het ene kind andere nachten maakt dan het andere kind. Al vermoed ik dat het beste antwoord is dat je juist aan dat denken geen energie moet besteden...
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174903706
Met 13 maanden (toen ik weer ging werken) was ik het zat. T dronk toen ook elke anderhalf uur 's nachts (overdag veel minder), en we zijn vrij rigoreus gestopt met 's nachts voeden. Dat waren drie vreselijke nachten, waarna hij goed ging slapen. Eerder was ik er niet klaar voor, maar op een gegeven moment kon ik echt niet meer.
pi_174903831
Dat vraag ik me ook af, vooral ‘s nachts :P hier met 10 maanden ook veel voedsel overdag (meer dan peuter), maar alsnog om de drie uur drinken, ook in de nacht. In goede perioden is dat, bij nietblij nog een stuk vaker. De paar pogingen om het anders te doen, om alleen te knuffelen/troosten ipv voeden kosten alleen maar heel veel nachtelijke energie. Dus dat proberen we even, en geven we dan weer tot nader order op :P
pi_174903865
Oh, daar zie ik het meeste tegen op met baby nr. 2. Weer eindeloos die gebroken nachten. -O-

@ heliotrope: Wij hebben ook een heleboel halfslachtige pogingen gedaan het te rekken. Die kostten inderdaad meer dan dat ze opleverden. Maar, uiteindelijk hebben we een slaapconsult gehad, en samen besloten 's nachts geen bv meer te geven. Ik had op dat moment een punt bereikt waar bij mij de maat vol was, en we hadden dus ook hulp van buitenaf, wat nog een stok achter de deur was om door te zetten. Ik denk dat doorpakken en consistent zijn hierbij het belangrijkste zijn. Je instellen dat het even echt vervelend zal zijn, maar daarna vast beter. Maar, 10 maand is ook anders dan 13-14 maand.
  maandag 6 november 2017 @ 15:25:32 #214
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_174904407
Ik vraag me dat ook af, alleen is N nu 2jr 3mnd... Ik wil echt niet meer 's nachts voeden (vannacht was het weer 6x), en we willen ook graag dat ze in haar eigen bed gaat slapen ipv bij ons... Ik denk alleen dat ze daar zelf helemaal nog niet klaar voor is, en dat als we haar gaan dwingen, dat het krijsen wordt. Dat wil ik haar echt niet aandoen, als ze het blijkbaar nog zo nodig heeft... Tips?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_174904532
Ik ben 's nachts op een gegeven moment gestopt (net na 1 jaar denk ik) met de borst. Hij mocht knuffelen en water drinken. Dat heeft er langzaam voor gezorgd dat hij minder wakker werd 's nachts, tot hij in principe doorsliep.
pi_174904593
Bij 2j3m kun je tot op zekere hoogte dingen bespreken, maar in elk geval je grenzen duidelijk maken. En ja, dat kan resulteren in verdriet. Het is dan aan jou of je dat acceptabel vindt of een no go. Ik vind het niet mijn taak als moeder om alle verdriet te voorkomen, want het is onderdeel van het leven. Wel ben ik er om te troosten en te helpen ermee om te gaan.

Lemijn, het is nu een keuze tussen voeden of krijsen. Zover je dat een keuze kunt noemen ;) Ik geloof dat mijn oudsten ergens tussen anderhalf en twee stopten met nachtvoedingen.
  maandag 6 november 2017 @ 16:10:56 #217
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_174905254
Het is nu de moeite niet waard voor mij, in zijn eigen bed durft hij echt niet en ik sta niet open voor laten huilen ik weet ondertussen dat ze allemaal vanaf een jaar of 2 a 3 er vanzelf aan toe zullen zijn.

En naast mij liggen en niet voeden is janken en boosheid, ik slaap liever half door met een kind aan mijn borst dan helemaal niet.
  maandag 6 november 2017 @ 16:12:21 #218
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_174905276
Ja, dat vraag ik me dus af, of het het gedoe waard is. Of kan ik beter wachten tot ze er zelf aan toe is? En hoe weet ik dat dat zo is?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 6 november 2017 @ 16:27:42 #219
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174905514
Voor mij is het theorie he, want ik vind het voorlopig meer dan prima om gewoon te doen wat hij nodig heeft. Maar los van wanneer een kind er zelf aan toe is, lijkt me de factor ‘ouder(s) trekt het niet meer’ ook van belang. Als omgaan met kind overdag eronder lijdt, of je werk.

SaskiaR, wat bedoel je met er wel of niet aan toe? Zonder melk, of zonder drinken, of ander bed? En wil ze dit alleen maar liever, of is het alternatief echt geen optie voor haar?
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  maandag 6 november 2017 @ 16:44:18 #220
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_174905839
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 16:27 schreef Lemijn het volgende:
Voor mij is het theorie he, want ik vind het voorlopig meer dan prima om gewoon te doen wat hij nodig heeft. Maar los van wanneer een kind er zelf aan toe is, lijkt me de factor ‘ouder(s) trekt het niet meer’ ook van belang. Als omgaan met kind overdag eronder lijdt, of je werk.

SaskiaR, wat bedoel je met er wel of niet aan toe? Zonder melk, of zonder drinken, of ander bed? En wil ze dit alleen maar liever, of is het alternatief echt geen optie voor haar?
Eraan toe, bedoel dat ik ze zelf graag zonder melk wil. Ik stel me voor dat dat net zoiets is als wanneer een kind zindelijk wordt. Op een gegeven moment is het het juiste moment en dan is het heel makkelijk. Momenteel als ze wakker wordt, zoekt ze meteen, nog half slapend, naar de borst. Dan drinkt ze wat en valt weer in slaap. Meestal gaat dat heel makkelijk, alleen soms duurt het wat langer. Als ik nu zou weigeren bv te geven, wordt dat krijsen en duurt het allemaal langer voordat we weer slapen.
Als ze in haar eigen bed ligt, zou ik dus op moeten staan om haar bv te geven, of mijn man zou haar water moeten gaan geven. Dus bv stoppen en naar eigen bed overstappen lijkt me het makkelijkst tegelijkertijd. Maar ik twijfel of ze daar nu al klaar voor is, of dat het veel makkelijker gaat over een paar maanden. Maarja, hoe weet je dat?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 6 november 2017 @ 16:54:15 #221
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_174906028
Je weet het nooit, denk ik. Op een gegeven moment gaat ze of stuur je het en je zal nooit weten hoe het anders was gelopen. Zoals met veel dingen. Helaas. Daarom is de factor van je eigen behoefte ook best relevant, volgens mij. Juist omdat er niet maar één goed moment is.
Verder lijkt het me logisch dat ze nu geniet van de nabijheid van jou en de melk. Daar is ze al haar hele leven aan gewend. Maar fysiek gezien kan ze wel zonder, lijkt me.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_174906965
Nou, als het gaat om ergens aan toe zijn: mijn 3 jaar en 10 maanden kind wil nog steeds niets liever dan aan de borst zijn. Niet 's nachts hoor, Maar ik vraag me echt af wanneer zij er aan toe is om helemaal zonder bv te zijn. Op mijn initiatief is het al zeer minimaal, maar dat kwam dus echt van mij. Ik 'vrees' dat er kinderen zijn die dit heel lang kunnen volhouden. Dan wordt ergens aan toe zijn heel rekbaar. Het zal er toch op neer komen dat ik die knoop zal moeten doorhakken, hoe jammer ik het ook vind dat het niet van haar uit komt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174931373
Jagar: ja, denk ook dat het alleen werkt met doorpakken en consistent zijn. En dat lukt alleen maar als je het ècht heel zat bent, denk ik. Fijn dat het zo bij jullie lukte!
Geen echte tips voor de heellangvoedsters. Ik ben bij peuter met 18 mnd gestopt, op mijn verzoek, maar dat ging vrij soepel. Ik herken ook het ‘moet vanuit kind komen’ daarin niet zo. Voor mij is er echt een grens tot 1 jaar, van melk nodig hebben, en erna. Ofzo. Voor zover dat te volgen is.
pi_174931414
quote:
2s.gif Op maandag 6 november 2017 18:02 schreef Franny_G het volgende:
Nou, als het gaat om ergens aan toe zijn: mijn 3 jaar en 10 maanden kind wil nog steeds niets liever dan aan de borst zijn. Niet 's nachts hoor, Maar ik vraag me echt af wanneer zij er aan toe is om helemaal zonder bv te zijn. Op mijn initiatief is het al zeer minimaal, maar dat kwam dus echt van mij. Ik 'vrees' dat er kinderen zijn die dit heel lang kunnen volhouden. Dan wordt ergens aan toe zijn heel rekbaar. Het zal er toch op neer komen dat ik die knoop zal moeten doorhakken, hoe jammer ik het ook vind dat het niet van haar uit komt.
De natuurlijke zoogleeftijd ligt ergens tussen de 3 en 7 jaar, geloof ik? Dus dan kun je wel even onderweg zijn, ja :D
Make your own kind of music.
pi_174931859
Wij hebben Sticker destijds cold turkey van die borst af gehaald. Het was onze wens om hem daarin te volgen, maar een half jaar na Elva (hij had toen dus 2,5 jaar bv gehad) was ik nog steeds s' nachts elke 3 uur in de weer en dat ging me fysiek enorm opbreken. Ik had ook best een klap gehad, fysiek (en mentaal..) gezien en ik kon niet meer. Vond het allemaal zo zwaar worden. Het was een enorm lastig besluit, we hebben het er beide moeilijk mee gehad omdat het niet past bij hoe wij willen opvoeden maar we moesten concluderen dat soms de realiteit toch zwaarder weegt dan je droombeeld. En dat er een grens is aan wat je als moeder kan hebben, en dat het nooit iets is om je voor te schamen. Waar die grens dan ook ligt.

Mijn man is met hem een week gaan logeren bij mijn schoonouders. Doordat ik niet in de buurt was, was de mogelijkheid tot de borst er ook gewoon niet. De eerste nacht werd hij een paar keer wakker, en elke keer was hij boos en verdrietig maar hij liet zich ook gewoon elke keer troosten door papa. De tweede nacht werd hij nog maar 1 keer wakker, en daarna was het klaar. Toen ze weer thuis waren heeft hij me de eerste nacht nog gevraagd naar de borst, toen ik zei dat het niet meer kon haalde hij zijn schouders op en viel weer in slaap. Ik verbaasde me over zijn onverschilligheid, de liefde zat minder diep dan ik vooraf had ingeschat :D

Succesverhaaltje dus dit, want sinds die week slaapt hij door (kotspartijen en nachtmerries uitgezonderd, uiteraard) :)
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 7 november 2017 @ 22:35:08 #226
269689 crew  Viv
pi_174932779
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2017 21:57 schreef L-E het volgende:
En dat er een grens is aan wat je als moeder kan hebben, en dat het nooit iets is om je voor te schamen. Waar die grens dan ook ligt.
Mooi verwoord, en voor meerdere situaties van toepassing. O+ :*
  dinsdag 7 november 2017 @ 22:56:09 #227
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_174933412
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2017 16:44 schreef SaskiaR het volgende:

[..]

Eraan toe, bedoel dat ik ze zelf graag zonder melk wil. Ik stel me voor dat dat net zoiets is als wanneer een kind zindelijk wordt. Op een gegeven moment is het het juiste moment en dan is het heel makkelijk. Momenteel als ze wakker wordt, zoekt ze meteen, nog half slapend, naar de borst. Dan drinkt ze wat en valt weer in slaap. Meestal gaat dat heel makkelijk, alleen soms duurt het wat langer. Als ik nu zou weigeren bv te geven, wordt dat krijsen en duurt het allemaal langer voordat we weer slapen.
Als ze in haar eigen bed ligt, zou ik dus op moeten staan om haar bv te geven, of mijn man zou haar water moeten gaan geven. Dus bv stoppen en naar eigen bed overstappen lijkt me het makkelijkst tegelijkertijd. Maar ik twijfel of ze daar nu al klaar voor is, of dat het veel makkelijker gaat over een paar maanden. Maarja, hoe weet je dat?
Een flesje/tuitbeker water in haar bedje? Werkt heel goed bij mijn zoontje.
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 8 november 2017 @ 08:13:14 #228
269689 crew  Viv
pi_174935943
Zo, ik ben weer beter denk ik, nu afwachten wat mijn productie gaat doen. Sinds vrijdag krijgt ze 200 ml moedermelk per dag en sommige dagen kolfde ik dat niet eens (ik had een mini buffer van 150 ml). Mijlpaal: vandaag krijgt ze voor het eerst een fles kv op de opvang. Dat geeft juist wel weer hoe goed het altijd gegaan is afgelopen jaar. :)
  woensdag 8 november 2017 @ 09:22:24 #229
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_174936585
Oh idd, Vivi! Ella had het met 5 maanden al eens. Jij kolfpro! 😁
Ben benieuwd of je productie weer omhoog gaat. Wel fijn dat je weer beter bent.

Ella bijt mij 's nachts ;( Dus nu had ik een flesje gekolfde melk klaar staan om nog enigszins een tepel over te houden. Valt dat even tegen! Moet ik 's nachts eruit en echt wakker worden om een flesje te verwarmen en te geven :o Ik ben verwend :P
2 uur later kwam ze weer, borst geprobeerd maar auw! Maar een flesje kv gegeven, want ik was toch heel erg wakker geworden toen er aan mijn tepel geknaagd werd :(
Maar nu wordt er dus niet bij me gedronken 's nachts en overdag doet ze ook maar minimaal. Ik weet niet of mijn productie dat gaat trekken.
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_174994900
En, hoe is het met je productie Vivi?

En met het bijten, Sylver?

Vannacht tussen 22-7 heeft ze denk ik 6x gedronken. Schreeuwend wakker en alleen dat is goed. Ik wil niet zozeer van het voeden af, maar ben soms wel een beetje bang dat ik daardoor het slechte slapen in stand houd ofzo. Maar ja, ook geen idee hoe het zonder zou zijn.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 11 november 2017 @ 12:49:16 #231
269689 crew  Viv
pi_174997210
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 10:20 schreef Heliotrope het volgende:
En, hoe is het met je productie Vivi?
Het is wel een beetje bijgetrokken, maar helaas niet tot op het niveau van voordat ik ziek werd (toen nog zo'n 440 ml per dag, nu zo'n 285 ml). Ik heb er toch wel vrede mee, ze heeft een ruim jaar heel veel moedermelk gehad en elke fles die ze nu nog krijgt is mooi meegenomen. :)
quote:
Vannacht tussen 22-7 heeft ze denk ik 6x gedronken. Schreeuwend wakker en alleen dat is goed. Ik wil niet zozeer van het voeden af, maar ben soms wel een beetje bang dat ik daardoor het slechte slapen in stand houd ofzo. Maar ja, ook geen idee hoe het zonder zou zijn.
Oef, 6 keer! :X
pi_174997420
Hoe doet iedereen dat met dagjes uit zonder baby en borstvoeding?
Een avondje sporten lukt me nog door voor ik ga te kolven, maar langer dan 4 uur weg..hoe dan?
In het openbaar kolven zie ik dan weer niet zitten zeg maar..En niet kolven is ivm productie niet wenselijk lijkt me (nog los van evt stuwing).
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen!


vivi, fijn dat je er vrede mee hebt. Een jaar borstvoeding en dat met alleen maar kolven..goed gedaan hoor!
pi_174997447
foutje
  zaterdag 11 november 2017 @ 13:01:49 #234
149959 SQ
snelle trees
pi_174997463
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:59 schreef Nolita het volgende:
Hoe doet iedereen dat met dagjes uit zonder baby en borstvoeding?
Een avondje sporten lukt me nog door voor ik ga te kolven, maar langer dan 4 uur weg..hoe dan?
In het openbaar kolven zie ik dan weer niet zitten zeg maar..En niet kolven is ivm productie niet wenselijk lijkt me (nog los van evt stuwing).
Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen!
Toch wel "in het openbaar" kolven ;)
Waar zou je heen gaan? Er zijn bijna overal wel ruimtes waar je dat even kan doen hoor :Y
disclaimer
pi_174997919
Ja dat, of niet langer dan een paar uur weg :) Hoe oud is je baby Nolita? Ik had er zeker het eerste half jaar zelf ook niet zo’n behoefte aan om langer dan een paar uur weg te gaan zonder kind, dus dat maakte het ook wel makkelijk.

Het aantal keer dat ik uiteindelijk ergens anders dan thuis of op mijn werk gekolfd heb is denk ik hooguit vijf keer? Was vooral met cursussen van werk of zo. En dat is met twee kinderen die allebei lang (meer dan 1 jaar borstvoeding) hebben gekregen. Het zegt denk ik meer over mijn uithuizigheid trouwens, haha.

Vivi, groot respect voor jou!
pi_174999365
Ik heb bij de eerste 2 inderdaad geen lange dagjes weg gedaan zonder baby. Bij deze baby wel een paar keer en het verbaast me positief dat er bijna altijd wel een plekje is om te kolven. Mensen reageren ook superrelaxed als ik het vraag! Sinds ik vrienden ben met m’n handkolf is het helemaal makkelijk, geen stroom nodig dus dan komt elke afgesloten ruimte al in aanmerking als kolfruimte.
  zaterdag 11 november 2017 @ 19:25:27 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175005012
Hoeveel drinken jullie 1-jarige babies nog? Ik kom dus gerust nog op 6 voedingen per dag, maar merk eigenlijk dat als het een drukke dag is (zoals vandaag) Guppy er helemaal niet om vraagt op de momenten dat ik hem normaal voed, dus dat sommige momenten misschien meer gewoonte geworden zijn dan behoefte.
En kan hij nu koelmelk krijgen ipv kv als ik een dag weg ben/als hij bij de gastouder is...?
KuikenGuppy
pi_175005203
Hij mag dan wel koemelk drinken, qua voedingswaarde staat dat niet in verhouding met een voeding moedermelk. Dus dan moet je je afvragen of hij voldoende vaste voeding binnenkrijgt om die moedermelkvoeding te laten vervallen. Zo nee, zou ik geneigd zijn om dan toch een fles kunstvoeding te geven (als moedermelk niet voorhanden is).
  zaterdag 11 november 2017 @ 19:40:42 #239
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175005358
Zoiets dacht ik zelf ook wel eigenlijk :). En woei voor een jaar bv *O* dat ging gemakkelijker/sneller voorbij dan bij de eerste.

[ Bericht 0% gewijzigd door Burdie op 11-11-2017 19:58:13 ]
KuikenGuppy
pi_175006034
Mijn 1-jarige zit op gemiddeld drie voedingen. Bedtijd, onze bedtijd en in de ochtend. Op de opvang krijgt ze nog 1 fles kv maar op de dag dat lief met haar thuis is, is het gewoon vaste voeding en water/thee. Ze eet verder als een bootwerker en zeker de voeding voordat zij gaat slapen is vooral een momentje voor ons samen. Donkere kamer, knuffelen en als ik een keer niet thuis ben, gaat ze ook prima zonder slapen.
Ik zou het eigenlijk gewoon eens proberen met gewoon melk of thee. Hij haalt het wel in als het niet bevalt denk ik?
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  zaterdag 11 november 2017 @ 20:55:18 #241
171422 LadyBlack
paint it black
pi_175007080
S is inmiddels 20 maanden en drinkt al een aardig tijdje alleen voor het slapengaan 's middags en 's avonds. Ohja en 's nachts dus want het slaapt na een paar weken toch maar niet meer in zn eigen bed :')

Hij krijgt echter voor het slapen ook een dikke fles kv. Hij kan het vocht wel gebruiken en eet lang niet altijd goed. Dus ik heb gewoon nog een bus nutrilon 1 staan. Hij zal m vanzelf wel gaan laten staan of weigeren lijkt me zo.
  zaterdag 11 november 2017 @ 22:06:29 #242
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175008694
Goede vraag Nolita, ik had een soortgelijke vannacht. Ik was zo'n 5 uur van huis geweest en dat ging borsttechnisch prima. Maar eenmaal thuis (na mindernacht, moe, kind diep in slaap) wist ik even niet wat wijs was. Ik besloot naar bed te gaan in de verwachting dat J wel snel zou komen drinken, maar een uur later sliep hij nog en ben ik de spanning eraf gaan kolven. Maar als ik in slaap had kunnen vallen had ik dat gedaan, denk ik. Mijn vraag is of het qua productie kwaad zou kunnen om dat bijvoorbeeld eens per week te doen: een avondvoeding overslaan en dan 's nachts weer gewoon voeden. J dronk een half flesje in mijn afwezigheid trouwens, *O* .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 11 november 2017 @ 22:09:01 #243
269689 crew  Viv
pi_175008746
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 19:40 schreef Burdie het volgende:
En woei voor een jaar bv *O* dat ging gemakkelijker/sneller voorbij dan bij de eerste.
Woei! *O* En grappig van dat laatste, ik had juist de indruk dat het bij Guppy minder gemakkelijk ging, dat je bij tijd en wijle aan het doorbikkelen was om hem desondanks dezelfde basis te bieden als Kuiken gehad heeft.
  zaterdag 11 november 2017 @ 22:30:01 #244
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175009062
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 22:09 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Woei! *O* En grappig van dat laatste, ik had juist de indruk dat het bij Guppy minder gemakkelijk ging, dat je bij tijd en wijle aan het doorbikkelen was om hem desondanks dezelfde basis te bieden als Kuiken gehad heeft.
Nou zo heeft het wel een tijdje gevoeld, maar resumerend kom ik nu eigenlijk tot de conclusie dat ik dit afgelopen jaar minder zwaar vond dan het eerste jaar voeden van Kuiken :).
KuikenGuppy
  zaterdag 11 november 2017 @ 22:32:05 #245
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175009095
Bedankt voor jullie ervaringen met 1-jarigen trouwens, we zullen het wel zien. Ik ga proberen het wat meer los te laten ipv aan onze vaste momentjes vasthouden.
KuikenGuppy
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 11 november 2017 @ 22:44:19 #246
269689 crew  Viv
pi_175009292
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 22:30 schreef Burdie het volgende:
Nou zo heeft het wel een tijdje gevoeld, maar resumerend kom ik nu eigenlijk tot de conclusie dat ik dit afgelopen jaar minder zwaar vond dan het eerste jaar voeden van Kuiken :).
Mooi zo! Op naar de 2 jaar dan. :Y)
pi_175073925
Is grappig hoe ik tegenwoordig tegen de voedingen die we nog doen aankijk. Aan de ene kant relaxed want het is vooral zo'n heerlijke rustbrenger en pas bij ziek en niet eten een geruststelling dat dat wel naar binnenging. Aan de andere kant zie ik het stiekem ookwel zitten als meneertje er binnenkort de brui aan zou geven. Geen bv bestendige kleding meer (alhoewel bij mij bestaat uit een wat rekbaar topje en handig los te maken bh), geen stiekem toch rekening houden met iig een ochtend en avondvoeding. Maar ja; met mijn vroege vogel ben ik toch echt wel blij dat ik hem weer rozig kan voeden als hij om 4:00 snachts per abuis denkt dat het ochtend is :')
pi_175076243
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2017 13:01 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Toch wel "in het openbaar" kolven ;)
Waar zou je heen gaan? Er zijn bijna overal wel ruimtes waar je dat even kan doen hoor :Y
Ik heb niets op de planning maar blijf over een aantal weekjes na een training tot middernacht weg ongeveer en zal dan ergens moeten kolven. Dat krijg ik wel geregeld, maar vroeg me dus meteen af (kreeg het een beetje benauwd) hoe dat zou moeten als je een hele dag weg zou gaan! (teamuitjes / dagje shoppen tzt)
Voor nu ga ik in de modus van dat zie ik dan wel weer!
pi_175081399
Als je een dagje gaat shoppen in een (grote) stad dan is een borstvoedingswinkel misschien een optie? Daar hebben ze vaak wel ruimte om te kolven of te voeden. Of een bibliotheek misschien?
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
  woensdag 15 november 2017 @ 08:31:28 #250
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_175081721
Ik zou gewoon geen hele dag gaan shoppen :D Maar dat is sowieso mijn grootste nachtmerrieacticiviteit :+.
KuikenGuppy
  woensdag 15 november 2017 @ 11:06:31 #251
149959 SQ
snelle trees
pi_175084241
Ik woon praktisch in het centrum dus als ik ga shoppen is dat tussen twee kolfbeurten in. Vergeet niet dat je minder frequent hoeft te kolven als je kindje ouder wordt. Dan kun je prima 5/6 uur er tussen laten ;)
disclaimer
pi_175085201
Ik heb het wel een keer gedaan, een dag shoppen in een stad wat verder weg. Toen kolfde ik voor vertrek (na een voeding nog zodat het “leeg was”) en tussendoor hadden we een lunchplek gereserveerd. Van te voren had ik ze gebeld en uitgelegd dat ik zou moeten kolven, hadden ze een plekje voor vrijgemaakt. En voor de voeding daarna was ik weer thuis. Ging prima..
pi_175085868
kijk, top om wat ervaringsverhalen te lezen!
De wat grotere steden liggen op reisafstand van 45 minuten, de kleinere stad dichtbij kan ik idd tussendoor doen.
Ik zal het vast allemaal eens gaan ervaren!
pi_175090528
Ik wil vanavond graag naar dansles, al was het maar om met onze groep even te socialiseren. Dat valt precies om Dirk zijn laatste voeding heen. Naar aanleiding van jullie ervaringen is nu het idee: kolven voor ik wegga, krijgt hij zijn flesje van papa als ik weg ben, kolven als ik terug ben. (Want anders zit er bijna 5 uur tussen en ik denk dat mijn tieten dan echt ontploffen ook) Kan ik er dan wel op vertrouwen dat hij vannacht genoeg krijgt als hij voor z'n voeding komt? :@

Ik vind het maar spannend hoor, zo'n avondje weg. En dan ben ik nog geen 10 minuten verderop ook.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_175097883
als ik een avond ga sporten leg ik haar 3 kwartier voor ik weg moet nog even aan om vervolgens beide borsten leeg te kolven (ze drinkt meestal maar 1 kant).
papa geeft dan een flesje en als ik terug ben drinkt ze al snel weer bij mij.
Ik ben ongeveer 3-4 uurtjes van huis.

wanneer je bij thuiskomst weer kolft is dat eigenlijk een voeding die hij normaal niet drinkt. Ik zou eens uitproberen hoe het voelt en anders alleen de druk eraf kolven?

oh ik lees nu dat het vanavond al is dus ben benieuwd hoe het is gegaan!
pi_175105731
Aanleggen voor ik wegga heeft uit ervaring niet zoveel zin. Dan drinkt hij 3 slokjes en vervolgens komtie een uur later alsnog. Het kolven voor ik wegging was dus vooral om te zorgen dat mijn borsten goed leeg waren. Ik lek heel snel en met dansles vond ik dat toch een minder fijn idee.

Ik had er niet bij stilgestaan dat ik het kolven als ik terug kwam evt had kunnen overslaan. Nou vind ik het niet erg (liever te vaak dan te weinig) en bleek het uiteindelijk maar goed ook. Want meneer besloot ineens na de fles van papa rond 22.45 te slapen tot 5.15. Doet hij nooit! Maar dat hadden mijn borsten dus niet leuk gevonden als ze dan om half 9 voor het laatst geleegd waren. :D

Al met al viel het me heel erg mee. Het is even wennen om dat kolven een beetje handig te plannen omdat zijn voedingen sturen niet echt wil. En ik vind het erg lastig om in te schatten hoeveel hij nou precies drinkt. Maar dat went vast vanzelf. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_175106142
kijk, zo is het toch maar wat uitproberen wat voor jou werkt heb ik het idee. Je kunt ook niet snel iets verkeerd doen, je merkt dat snel genoeg en kunt het dan een volgende keer anders doen.
Hier zijn de voedingen ook altijd weer anders kwa tijd die ze ertussen laat. ik kolf dus altijd na een voeding of net voor ik weg ga.

Een leuke avond gehad verder?
pi_175113404
Uitproberen is nou net iets wat ik lastig vind, maar gelukkig kan ik hier inderdaad niet echt iets verkeerd aan doen. En sowieso fijn om hier een beetje te horen wat anderen doen. :)

Mijn avond was heel leuk! Ik was van plan alleen te gaan kijken, maar uiteindelijk heb ik toch ook meegedanst. Fijn om even zonder kind te zijn, wat te bewegen en het (een beetje dan) over andere dingen te hebben.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  donderdag 16 november 2017 @ 21:15:05 #259
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175120022
Ik vind het ook wennen hoor! Het voeden zelf doen we met ogen dicht en multitaskend en pijnloos enzo, en kolven lukt inmiddels ook redelijk (jeej), maar wat te doen als lang van huis is hier ook nog zoeken. Wat ik tot nu toe doe is hem zo vol mogelijk proppen voor vertrek en daarna red ik het wel zo’n 6 uur, blijkt. Thuis kolven daarna levert weinig op dus algelopen nacht heb ik een J uit zijn bed gelicht en heeft hij braaf slapend de volste borst geleegd. Hij dronk dan weer geen druppel uit de fles, maar dat is een ander verhaal...

Mijn gevoel zegt dat af en toe een voeding overslaan of extra kolven niet zoveel uitmaakt. Zolang baby maar zijn gang kan gaan, en dat is (per 24 uur) zoveel melk binnenkrijgen als hij nodig vindt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  donderdag 16 november 2017 @ 21:30:01 #260
149959 SQ
snelle trees
pi_175120415
Zolang dat incidenteel is maakt dat inderdaad niet veel uit.
En hoe groter je baby, hoe minder problematisch het ook voor jezelf wordt. Qua stuwing enzo.
disclaimer
  zondag 19 november 2017 @ 20:38:58 #261
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175180097
Mensen met een Medela Freestyle, als je kolft met stekker in stopcontact, zie je dan dat laadsymbool op het display? Beetje rare vraag misschien. Maar ik zie het 1 sec en dan weer het symbool voor halflege accu en nou vraag ik me af of ie wel laadt. Lang leve de tweedehands kolf. Die is doorgemeten en nog goed genoeg werkt maar wel meer herrie maakt dan gemiddeld. Lekker dan.

En er was niet één magische speen/flescombi voor de weigeraars uit het verleden he? Jacob ging best redelijk maar hij snapt het gewoon niet meer. Opent z'n mond voor alles dus ook een fles maar gaat dan een beetje likken en kauwen en afhankelijk van zijn humeur wordt de per ongeluk verkregen melk doorgeslikt of boos eruit gewerkt.

Laatste vraag voor Vivi: jij hebt die pumpin pals borstschilden toch? Ik las net even op die site. Het ziet er best relaxed uit maar ook prijzig. Deed jij zo'n combipakket met verschillende maten? Heeft dat nut? :?
De reden dat ik het overweeg is dat ik nu al een tyfushekel heb aan kolven en ik ben nog niet eens aan het werk. Ik heb het wel aantrekkelijk gemaakt met altijd een kopje thee en een boek en een warme trui enzo :') . Waarschijnlijk helpt het ook niet echt dat het een beetje voor nop is momenteel. Ik vul de vriezer voor nooit en gooi elke dag de fles leeg na oefenen (en ik doe er heus niet veel in, maar toch).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 19 november 2017 @ 20:46:16 #262
149959 SQ
snelle trees
pi_175180360
Noud drinkt nog steeds alleen maar het hoognodige, lemijn. Soms gaat het nooit over :')
Balen dat ie nou toch dwars gaat liggen :{ maar de kans dat hij het uiteindelijk alsnog gewoon gaat doen is best groot. Bij jou heeft ie altijd een fijnere optie, het kan bij een ander zomaar heel anders gaan!
disclaimer
  zondag 19 november 2017 @ 20:51:56 #263
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175180541
Dat houd ik mezelf ook maar voor, SQ. En mij lijkt dat ze op het kdv wel geduld en ervaring hebben. Ik laat het iedereen proberen (want: niet ik) maar dat helpt tot nu toe niet. En met name 's avonds is het balen want dan wordt hij echt zo boos dat hij niet zoals nu gewoon uitgebreid zijn drink-slaap-repeat-ding kan doen.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 19 november 2017 @ 21:08:38 #264
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175181112
Volgens mij kan ik in m’n eentje dit hele topic volschrijven. Het voelt als voornaamste dat ik nu doe. Met liefde hoor. En soms een tikje benauwend. Maar vooral uit vanzelfsprekendheid. Ik weet dat voeden anders kan en dat dat ook prima is, maar stoppen komt geen seconde in me op, ook niet als hij weer in de rondte ligt te kloten op een onhandige voedingsplek of bij misbruik van z’n tandjes of andere redenen waarom mijn omgeving soms bewonderend doet. Dat hoeft echt niet.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175181902
Lemijn, ik heb die borst schilden hier ook liggen, ongebruikt :) Ze passen niet op m'n spectra kolf }:| Als je ze wil overnemen kan dat!
pi_175181941
Het is veeleisend maar inderdaad voor mij ook vanzelfsprekend. Ik merk nu Y zes maanden is wel dat de vermoeidheid en het benauwende gevoel weer even opspeelt. Bij I had ik dat rond die tijd echt erg, omdat het clusteren toen vrij heftig was terwijl ik er toch een beetje vanuit was gegaan dat het minder zou worden. En na een half jaar begint het gewoon wel erin te hakken en is de euforie over dat het goed gaat etc wel voorbij. Ook fysiek merk ik het nu weer. Gewichtsverlies is wel minder snel deze keer, omdat ik er heel alert op ben. Maar toch vreet het me weer een beetje op, en moet ik echt veel eten en drinken om (soms letterlijk) op de been te blijven. Ik ben al een paar keer bijna van m'n stokje gegaan omdat ik een middag wat te weinig gegeten had. :o .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_175182015
Oh en over flesjes; ik heb weken geoefend zonder succes. Na 3x kdv was ze om en sindsdien is de fles geen probleem meer! (Alleen van mij accepteert ze het niet :') )
Maar als je in die oefenfase zit is het rete frustrerend :*
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 19 november 2017 @ 23:08:23 #268
269689 crew  Viv
pi_175185077
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 20:38 schreef Lemijn het volgende:
Mensen met een Medela Freestyle, als je kolft met stekker in stopcontact, zie je dan dat laadsymbool op het display? Beetje rare vraag misschien. Maar ik zie het 1 sec en dan weer het symbool voor halflege accu en nou vraag ik me af of ie wel laadt. Lang leve de tweedehands kolf. Die is doorgemeten en nog goed genoeg werkt maar wel meer herrie maakt dan gemiddeld. Lekker dan.
Ik kan het display straks wel even checken, ik heb ook een tweedehands Freestyle liggen. Er zijn inderdaad stille en minder stille versies in omloop. Die van mij maakte zo'n takkeherrie dat ik liever de Symphony huurkolf bleef gebruiken à ¤2,50 per dag. :')
quote:
Laatste vraag voor Vivi: jij hebt die pumpin pals borstschilden toch? Ik las net even op die site. Het ziet er best relaxed uit maar ook prijzig. Deed jij zo'n combipakket met verschillende maten? Heeft dat nut? :?
Klopt, super comfy dingen zijn dat! Ik kocht ze hier, dus per stuk te bestellen. Omdat ik van Medela steeds grotere maten nodig had (een paar dagen na de overstap op een grotere maat begon het weer te schuren) heb ik van L en XL allebei 2 stuks besteld. Aanvankelijk paste L het beste maar na een paar weken ben ik overgestapt op XL. De maat van je tepels is kennelijk aan verandering onderhevig. :') Als je één maat bestelt, heb je dus kans dat je kort daarna nog eens moet bestellen (en 2 keer verzendkosten betaalt), dat is ook de gedachte achter die combipakketten. Maar neem die van Fazz over! :Y)
quote:
De reden dat ik het overweeg is dat ik nu al een tyfushekel heb aan kolven en ik ben nog niet eens aan het werk. Ik heb het wel aantrekkelijk gemaakt met altijd een kopje thee en een boek en een warme trui enzo :') .
Alles wat ervoor zorgt dat je comfortabeler kan kolven is zijn geld dubbel en dwars waard, vind ik. :Y Heb je ook een kolfbh? Ik kolfde de eerste weken niet handsfree, want ik wilde niet al te veel geld uitgeven terwijl ik niet wist hoelang ik het zou gebruiken, en wát een verademing was het toen ik 'm alsnog gekocht had! _O_
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 20 november 2017 @ 00:31:55 #269
269689 crew  Viv
pi_175186412
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 20:38 schreef Lemijn het volgende:
Mensen met een Medela Freestyle, als je kolft met stekker in stopcontact, zie je dan dat laadsymbool op het display?
Gecheckt hier:

[UIT] in stopcontact = 2 icoontjes: stekker en batterij
[AAN] in stopcontact = 1 icoontje: stekker

Hopelijk heb je er wat aan. :)
pi_175187974
Lees heel voorzichtig vast wat mee want sterk in overweging om een poging tot het geven van borstvoeding te wagen. Duurt nog een hele tijd want ben pas 17 weken zwanger van ons tweede kindje maar wil me goed voorbereiden en inlezen.
Meteen een vraag: iemand van jullie ervaring met het geven van BV met een beschadigde borst (bijv. na een verkleining oid)?
pi_175188158
Malteser, als je een borst OK in je voorgeschiedenis hebt, is het misschien wel een idee om prenataal al eens met een lactatiekundige te praten. Zij kan je precies vertellen wat jouw mogelijkheden en beperkingen zijn en je hebt dan een toegankelijke hulp na de bevalling.
  maandag 20 november 2017 @ 09:38:09 #272
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175188870
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 00:31 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Gecheckt hier:

[UIT] in stopcontact = 2 icoontjes: stekker en batterij
[AAN] in stopcontact = 1 icoontje: stekker

Hopelijk heb je er wat aan. :)
Zeker, dat betekent dat er echt wat mis is met deze. Toch maar een account op wish.com overwegen misschien :P

En ik heb een kolfbh, namelijk een goedkope van de hema ofzo met geknipte gaten. Werkt prima!

Franny, ik vind het ook ene klus hoor, genoeg binnenkrijgen. En ook om het extra niet alleen te doen met truffelpepernoten :o
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175189271
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:54 schreef WupWup het volgende:
Malteser, als je een borst OK in je voorgeschiedenis hebt, is het misschien wel een idee om prenataal al eens met een lactatiekundige te praten. Zij kan je precies vertellen wat jouw mogelijkheden en beperkingen zijn en je hebt dan een toegankelijke hulp na de bevalling.
Dat is een goede tip! Ga ik achteraan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 20 november 2017 @ 10:06:40 #274
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175189429
Spannend dat je het wil proberen Malteser! En dan extra fijn om je goed voor te bereiden, denk ik. :*
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175189520
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 09:55 schreef Malteser het volgende:

[..]

Dat is een goede tip! Ga ik achteraan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dapper dat je overweegt het te proberen! Mocht je ervaringen met bv met lastig verleden willen, PM/mail gerust :*
  Moderator maandag 20 november 2017 @ 13:57:27 #276
382129 crew  Donna
pi_175194318
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 08:54 schreef WupWup het volgende:
Malteser, als je een borst OK in je voorgeschiedenis hebt, is het misschien wel een idee om prenataal al eens met een lactatiekundige te praten. Zij kan je precies vertellen wat jouw mogelijkheden en beperkingen zijn en je hebt dan een toegankelijke hulp na de bevalling.
Zo'n gesprek vooraf, is dat ook aan te raden als je platte tepels hebt?
pi_175194500
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 13:57 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Zo'n gesprek vooraf, is dat ook aan te raden als je platte tepels hebt?
Je kunt altijd een gesprek vooraf vragen als dat je prettig lijkt :) Ik heb mini met succes bijna twee jaar borstvoeding gegeven (ze is nu even gestopt, ben benieuwd of ze als de baby er is weer verder drinkt) en ik heb ook een gesprek gepland staan, ondanks dat ik geen moeilijkheden voorzie. Gewoon om alles even te bespreken en om lege spuitjes te halen.

Malteser, wat stoer dat je ‘t gaat proberen :*
Make your own kind of music.
pi_175195700
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 14:06 schreef CassElliot het volgende:

Malteser, wat stoer dat je ‘t gaat proberen :*
Dit inderdaad. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
  maandag 20 november 2017 @ 15:07:56 #279
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_175195823
Dat zeker! :Y
Maar zelfs als de ene borst geen melk heeft, kan je nog met de andere voeden, dacht ik? In elk geval de moeite waard om te vragen aan de lk.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_175199040
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 13:57 schreef DonnaRush het volgende:

[..]

Zo'n gesprek vooraf, is dat ook aan te raden als je platte tepels hebt?
Niet per se. Vlakke tepels zijn geen belemmering voor een succesvolle borstvoeding. Maar het kan natuurlijk geen kwaad! En als jij graag veel info hebt, zou ik het zeker doen.
  Moderator maandag 20 november 2017 @ 18:09:57 #281
382129 crew  Donna
pi_175199681
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 17:37 schreef WupWup het volgende:

[..]

Niet per se. Vlakke tepels zijn geen belemmering voor een succesvolle borstvoeding. Maar het kan natuurlijk geen kwaad! En als jij graag veel info hebt, zou ik het zeker doen.
Ja ik weet dat het geen belemmering hoeft te zijn (en er lijken lichte plopjes omhoog te komen, dus wie weet krijg ik nog wel 'echte' tepels) maar ik zag op internet al allemaal tips voor vlakke tepels en het lijkt me wel fijn om even te horen wat nou echt handig is want sommige van die tips zijn maar tegenstrijdig.
Sowieso heb ik een lactatiekundige als cursusleidster van de zwangerschapscursus straks en is er uiteraard een borstvoedingsavond, dus dan kan ik wel wat vragen ook.
Maar ik wist niet dat je zo'n kundige ook vooraf kan laten komen dus heb alweer wat geleerd!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 21 november 2017 @ 00:39:24 #282
269689 crew  Viv
pi_175209169
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 09:38 schreef Lemijn het volgende:
Zeker, dat betekent dat er echt wat mis is met deze. Toch maar een account op wish.com overwegen misschien :P
Ja, moet je even aan Memoru vragen welke dat precies is. Of je mag mijn takkeherrie-kolf wel overnemen. :')
quote:
En ik heb een kolfbh, namelijk een goedkope van de hema ofzo met geknipte gaten. Werkt prima!
Ah mooi! Dat leek mij te wiebelig dus ik heb een eckte van Medela (wel via amazon.de, voor 25 euro in plaats van 45 euro in NL webshops).

Malteser wat dapper dat je ervoor open staat. :*
pi_175211235
Deze heb ik:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar duurt wel even voor die binnen is. (8dec - 24 dec)
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:35:45 #284
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175222572
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2017 08:15 schreef Memoru het volgende:
Deze heb ik:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar duurt wel even voor die binnen is. (8dec - 24 dec)
Dank! Ik ga het gewoon proberen :o
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  dinsdag 21 november 2017 @ 18:36:41 #285
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_175222589
Overigens heeft Jacob net vriezermelk gedronken *O*
Via fingerfeeding, maar hee, je kan niet alles (tegelijk) hebben. Ben allang blij dat hij het doorslikte.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_175224239
Go Jacob! *O* Niet meer helemaal kolven voor niks!

Wij gaan dat vanavond ook uitproberen, vriezermelk. Ik ben benieuwd. :)
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_175253243
Wat goed Lemijn!

M’n baby sliep op eens door vannacht *O* maar rond 6 deed m’n borst zo’n zeer dat ik haar uit bed heb gehaald. Ze heeft zeker 45 min gedronken maar de borst blijft pijnlijk. Is er nog iets dat ik daaraan kan doen? Kolf is mee naar werk dus ik dacht er aan om die sessie naar voren te halen. Maar aan de andere kant probeer ik juist overdag af te bouwen O-) Tips anyone?
pi_175253620
Afbouwen vergeten, leegmaken die hap. Anders zit je straks misschien met een borstontsteking :X Lekker warm maken voor het kolven, als je ruimte hebt ook tijdens het kolven en goed voelen naar harde plekken (verstoppingen), ook in de diepte. Díe moeten weer soepel worden. En als je die weghebt, kan je borst best nog een tijdje beurs aanvoelen.
pi_175253687
Dat dacht ik ook al Wup, afbouwen maar even in de koelkast :+
Dank voor je tips :*
  donderdag 23 november 2017 @ 12:27:55 #290
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_175257552
Potver, vervelend die doorslapende baby's, Fazz :P

Ella is morgen 8 maanden, ik denk dat we dat nog net redden met 1 voeding en dat het dan klaar is.
Mijn productie ging hard achteruit toen een hoop nachtvoedingen wegvielen. Ik heb nog even 's ochtends en 's avonds kunnen voeden, maar de laatste paar dagen moest ik steeds vaker een flesje na geven. Vanochtend waren mijn borsten nog erg soepel, dus tot nu toe nog geen voeding gegeven vandaag.

Ik wilde heel graag de eerste 6 maanden voeden en dat is iig gelukt :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_175258853
Fijn dat je je doel behaald hebt sylver!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 23 november 2017 @ 17:47:29 #292
269689 crew  Viv
pi_175263256
Klinkt alsof je er wel vrede mee hebt Sylver, fijn als dat inderdaad zo is. :)
  donderdag 23 november 2017 @ 20:29:38 #293
231121 Sylver_
Gooi mielies!
pi_175266479
Ja, wel vrede mee. Het is ook erg gemoedelijk gegaan, dat is wel fijn :)
Ignorance is bliss, but knowledge is power.
pi_175269362
Fijn dat het zo gegaan is Sylver :)

Leeg kolven haalde het beurse gevoel niet weg helaas. Ik begon me steeds rotter te voelen en ben naar huis gegaan. Veel geslapen (met paracetamol) en vanavond baby goed laten drinken. Er zitten geen harde plekken in maar de borst is wel enorm gevoelig en pijnlijk. Ik denk dat ik haar zo nog even extra laat drinken, hopelijk morgen minder last :{
pi_175269494
Wat ellendig fazz. Waarschijnlijk zit er toch ergens een verstopping. Blijven leegmaken. Je kunt een pamper vullen met warm water, die vouwt zich precies om je borst heen en blijft lang warm.
pi_175269647
Fijn Sylver. Heb je toch maar mooi gedaan! :)

Fazz, ik heb het een paar weken geleden ook gehad. Geen harde plek te ontdekken, maar wel onwijs beurs/pijnlijk en zelf niet lekker. De tips die wup geeft maakten dat het hier echt snel weer beter ging (al heb ik wel het idee dat sinds die keer de productie in die borst minder groot is). Sterkte, ik vond het het heel naar. :*
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_175313239
De gevoeligheid in m’n borst is nu helemaal weg! Gelukkig :)
Wel ingeruild voor een mega koortslip helaas }:|
pi_175324522
En, de 8 maanden inderdaad gehaald Sylver?

Fijn Fazz, dat het weer weg/over is.
pi_175345125
Heeft iemand anti-bijttips? Zesmaander met twee venijnige ondertandjes plant deze regelmatig in mijn tepel, met name aan het einde van de voeding. Ik probeer hem op tijd los te koppelen maar ben niet altijd op tijd. Au :{
  maandag 27 november 2017 @ 19:44:34 #300
149959 SQ
snelle trees
pi_175345283
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 19:39 schreef Minarosa het volgende:
Heeft iemand anti-bijttips? Zesmaander met twee venijnige ondertandjes plant deze regelmatig in mijn tepel, met name aan het einde van de voeding. Ik probeer hem op tijd los te koppelen maar ben niet altijd op tijd. Au :{
nee. Hopen dat het ophoudt. Was hier gelukkig vrij snel.

Ik had vandaag tijdens het kolven ineens een bloedende tepel :? Heel raar want volgens mij heb ik geen kloof?
disclaimer
pi_175346256
Lurker hier :@ ik heb een vraag waar jullie mij hopelijk mee kunnen helpen O+

Half juli is onze zoon geboren met 32 weken, daarmee begon plotseling ons borstvoedings avontuur O+ In eerste instantie weken lang full time kolven maar toen hij na 6,5 week eindelijk mee naar huis mocht dronk hij gelukkig direct alles aan de borst. Twee weken een flinke overproductie terug gedrongen en sindsdien drinkt hij altijd 1 borst en dat gaat eigenlijk altijd goed.
Sinds ruim een week is hij alleen ineens heel goed gaan slapen :o :D rond 19 uur naar bed en pas weer wakker ergens tussen 4 en 7. Maar nu, dat is erg lang zonder drinken en nu weet ik niet zo goed of mijn productie hier ook content mee is. Hij had vanavond niet genoeg aan 1 kant, gelukkig wel aan 2 kanten. Paar dagen terug ook anderhalf uur geclusterd. En af en toe wel erg onrustig drinken. Overdag drinkt hij nu 5 tot 6 keer.
Wat is wijsheid, ‘s avonds kolven? Mijn borsten het evenwicht zelf laten vinden? Overgaan op twee borsten?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')