De Pet Shop Boys bestaan uit Neil Tennant en Chris Lowe en zij ontlenen hun naam aan vrienden die een dergelijke zaak werkten. Hun muziek kan omschreven worden als dance-achtig, soms house-ig, soms disco, door allmusic omschreven als dance-pop, ach... het heeft van alles wel wat weg en misschien zijn zij wel de pioniers geweest van sommige van de hedendaagse stromingen.
Op de een of andere manier wisten zij in de jaren tachtig in ieder geval altijd vernieuwend te blijven en keer op keer met wat anders aan te komen. Ook zijn zij van invloed geweest op velen en hebben zij aan verschillende albums meegewerkt en met vele artiesten, bijvoorbeeld Robbie Williams, Tina Turner en Liza Minelli. Tevens hebben zij vele remixes/covers gemaakt van nummers als bijvoorbeeld Hallo Spaceboy van Bowie en Boys and Girls van Blur, maar zo zijn er nog een aantal te noemen.
Bekende hits van hen zijn o.a. West End Girls, Where The Streets Have no Name (een medley met Can't take my eyes off you), New York City Boy, het onvergetelijke en door anderen gecoverde It's A Sin, Go West (een cover van de Village People), Opportunities (Let's Make Lots of Money)(dit nummer werd twee keer uitgebracht, pas de tweede keer werd het een hit) en Always on My Mind (ook een cover).
De laatste jaren valt hun muziek toch enigszins tegen, ze moeten het dan ook meer van de reeds behaalde glorie hebben ipv hun nieuwe werk.
Hun muziek wordt toch wel met enige regelmaat afgedaan als fout en als homomuziek, waardoor de muziek naar mijn idee niet op haar juiste waarde geschat wordt.
Zijn er nog meer liefhebbers van hun muziek of mensen met een mening hierover?
Link naar info over hun concert eerder dit jaar: Pet Shop Boys - 27 juni - Music Hall, A'dam
Ik vindt de stem van die zanger wel cool
quote:Nou, eigenlijk vond ik hun meest recente album wel enigszins geslaagd. Lang niet zo fout als eerder werk, veel rustiger en kalmer... Minder geforceerd gepiel met latin en foute disco. Een beetje de oude sound weer waar ze ook oorspronkelijk mee doorbraken (West End Girls).
Op woensdag 18 december 2002 03:38 schreef Seborik het volgende:
De laatste jaren valt hun muziek toch enigszins tegen, ze moeten het dan ook meer van de reeds behaalde glorie hebben ipv hun nieuwe werk.
quote:De stem van Neil Tennant is zeker mooi en altijd erg typisch, je herkent hem altijd direct.
Op woensdag 18 december 2002 09:49 schreef DrMarten het volgende:
Leuke muziek, idd mede door de stem van de zanger.
Overigens:
Pet Shop Boys - Home and Dry (Blank & Jones Dub Mix)
Hun laatste paar albums vind ik steevast op het eerste gehoor niks, maar na herhaaldelijk luisteren blijken er altijd wel een paar pareltjes tussen te zitten. Zonder Oakey zou ik die nooit ontdekt hebben, en ik ben hem daar dan ook zeer erkentelijk voor.
Wat het predikaat 'homomuziek' betreft, ik denk dat dat juist is. Sinds ze officieel uit de kast zijn gekomen (begin jaren 90 geloof ik), is in Neils teksten steeds duidelijker de nadruk komen te liggen op gays en de gayscene, waar de teksten voorheen altijd een beetje vaag waren. Ik denk dus dat de PSB er juist trots op zijn dat wij hun muziek 'homomuziek' noemen; ze zouden het zelf niet anders willen.
Hoewel ik zelf hetero ben, storen de gayteksten mij absoluut niet. Liefde blijft liefde, en versieren blijft versieren, of het nou om mannetjes of vrouwtjes gaat. Ik vind het gewoon goede teksten, waarin Neil met veel humor blijk geeft van een brede kennis van kunst, literatuur en geschiedenis.
quote:De laatste keer dat ik keek kon het toch nog het beste omschreven worden als synthpop volgens mij hoor..
Op woensdag 18 december 2002 03:38 schreef Seborik het volgende:
Hun muziek kan omschreven worden als dance-achtig, soms house-ig, soms disco, door allmusic omschreven als dance-pop, ach... het heeft van alles wel wat weg en misschien zijn zij wel de pioniers geweest van sommige van de hedendaagse stromingen.
quote:Die uitspraak is gebasseerd op wat ik op Allmusic kon vinden over hun stijl.
Op woensdag 18 december 2002 12:28 schreef lordhelmet het volgende:[..]
De laatste keer dat ik keek kon het toch nog het beste omschreven worden als synthpop volgens mij hoor..
quote:Ik bedoel meer dat wanneer die term gebruikt wordt, de muziek meteen minder serieus genomen wordt dan wanneer die term niet gebruikt zou worden, vertel maar eens aan iemand dat je naar de Pet Shop Boys bent geweest zonder daarbij toch minstens een lach te krijgen.
Op woensdag 18 december 2002 12:24 schreef Frollo het volgende:
Wat het predikaat 'homomuziek' betreft, ik denk dat dat juist is. Sinds ze officieel uit de kast zijn gekomen (begin jaren 90 geloof ik), is in Neils teksten steeds duidelijker de nadruk komen te liggen op gays en de gayscene, waar de teksten voorheen altijd een beetje vaag waren. Ik denk dus dat de PSB er juist trots op zijn dat wij hun muziek 'homomuziek' noemen; ze zouden het zelf niet anders willen.
quote:Hier heb je trouwens wel heel erg gelijk in.
Op woensdag 18 december 2002 12:24 schreef Frollo het volgende:
Ik denk dus dat de PSB er juist trots op zijn dat wij hun muziek 'homomuziek' noemen; ze zouden het zelf niet anders willen.
Bij het concert hadden ze dan ook roze t-shirts te koop of andere felle kleuren met teksten als "Quite heavy metal" en dergelijke, erg grappig, jammer dat ze zo duur waren.
quote:Tja, maar ik weet niet hoe ik het anders moet noemen. Ga maar na. Ze coveren de Village People, gebruiken regelmatig muzikale citaten uit de rijke discohistorie, zingen over versieren in gay-bars, maken musicals over homorelaties, en schrijven nummers voor Liza Minelli. Ik heb hier maar één woord voor: homomuziek! Het is inderdaad zo dat 90% van de mensheid dit uitlegt als 'niet-serieuze muziek', maar ik weet er eenvoudigweg geen andere term voor.
Op woensdag 18 december 2002 12:35 schreef Seborik het volgende:
Ik bedoel meer dat wanneer die term gebruikt wordt, de muziek meteen minder serieus genomen wordt dan wanneer die term niet gebruikt zou worden, vertel maar eens aan iemand dat je naar de Pet Shop Boys bent geweest zonder daarbij toch minstens een lach te krijgen.
Voor mij zijn de PSB werelds, omdat ze humor combineren met camp en bovendien vaak zeer pakkende melodieën en arrangementen hebben. Laag op laag op laag zeg maar (waarbij Neils stem gewoon één van de lagen is). Foute muziek vind ik het niet (hoewel veel mensen dat anders zien), het is zeker een stuk minder fout dan de Rolling Stones, Tina Turner of Phil Collins. Het zijn veelal mensen die menen dat popmuziek in een rock-formaat moet zitten die dit vinden...
Ook ik moet net als Frollo altijd even wennen aan hun nieuwe albums, zo ook met Release, maar dat kan ook komen omdat er bijna alleen ballads opstaan (en ik juist meer van uptempo houd).
Favoriete nummers: Red Letter Day, Closer to Heaven, Paninaro, Left to my own devices, Always on my mind.
Ik zie uit naar de DVD van hun laatste tournee die ik helaas heb moeten missen... En een DVD met al hun clips natuurlijk
quote:Volgens mij is er een gangbare term voor: 'nichtenpop'. Dit is verder niet negatief bedoeld.
Op woensdag 18 december 2002 12:45 schreef Frollo het volgende:[..]
...homomuziek! Het is inderdaad zo dat 90% van de mensheid dit uitlegt als 'niet-serieuze muziek', maar ik weet er eenvoudigweg geen andere term voor.
Zelf ben ik het eens met de meesten hier: ze worden door velen ondergewaardeerd en dat komt, volgens mij, voornamelijk door dat etiket. Helaas, want hun muziek zit goed in elkaar en ook live zijn ze erg goed (dit baseer ik trouwens alleen op opnamen van concerten die ik heb gezien. Ik was helaas nog nooit 'live' bij een concert).
quote:Oakey en ik zijn er een paar jaar geleden wel live bij geweest. En dat was geen succes kan ik je vertellen. De show was mooi, maar het geluid was zeer slecht afgesteld. Het klonk echt nergens naar.
Op woensdag 18 december 2002 13:52 schreef 4br4x4s het volgende:
hun muziek zit goed in elkaar en ook live zijn ze erg goed (dit baseer ik trouwens alleen op opnamen van concerten die ik heb gezien. Ik was helaas nog nooit 'live' bij een concert).
quote:Toch maar een DVD kopen dus. Ik weet trouwens niet zeker of het opnamen waren of dat het een 'live' uitzending was. Volgens mij het laatste. De show zat in elk geval goed in elkaar en de sfeer leek prima (maar ook hier heeft de regie natuurlijk invloed).
Op woensdag 18 december 2002 13:58 schreef Frollo het volgende:[..]
...Je kan dus best stellen dat hun concerten in de huiskamer beter zijn dan in de zaal.
Maaruh, specifiek homo-muziek? Dat vind ik wel heel kort door de bocht..
quote:Het is ook niet specifiek homo-muziek, het draagt alleen dat etiket en Frollo heeft eerder al aangegeven waarom:
Op woensdag 18 december 2002 14:23 schreef chocolatemoeze het volgende:
Maaruh, specifiek homo-muziek? Dat vind ik wel heel kort door de bocht..
quote:
Op woensdag 18 december 2002 12:45 schreef Frollo het volgende:
...Ze coveren de Village People, gebruiken regelmatig muzikale citaten uit de rijke discohistorie, zingen over versieren in gay-bars, maken musicals over homorelaties, en schrijven nummers voor Liza Minelli. Ik heb hier maar één woord voor: homomuziek! Het is inderdaad zo dat 90% van de mensheid dit uitlegt als 'niet-serieuze muziek', maar ik weet er eenvoudigweg geen andere term voor.
quote:Se a Vida e (that's the way life is) uit 1996 van het album Bilingual, wel een leuk nummer.
Op woensdag 18 december 2002 16:26 schreef Acathla het volgende:
Geef mij naar Sé a Vida é (oid)
quote:Ik ben ook wel benieuwd naar een eventuele dvd met daarop al hun clips.
Op woensdag 18 december 2002 13:36 schreef Oakey het volgende:
Ik zie uit naar de DVD van hun laatste tournee die ik helaas heb moeten missen...En een DVD met al hun clips natuurlijk
Daarin blonken ze ook altijd al uit in originaliteit, ik heb ze nu ook al gedownload en op een cd'tje gebrand, maar dat is toch niet echt the real thing. Misschien komt het er nog weleens van, ik hoop het in ieder geval van wel.
quote:Ik vond de clip altijd zo koel. Leuke jongens
Op donderdag 19 december 2002 08:13 schreef Seborik het volgende:[..]
Se a Vida e (that's the way life is) uit 1996 van het album Bilingual, wel een leuk nummer.
quote:Bilingual is sowieso een goed album. Met Red Letter Day en The Survivors als hoogtepunten. Vooral het laatstgenoemde nummer zet ik graag op als ik me k*t voel
Op donderdag 19 december 2002 08:13 schreef Seborik het volgende:
Se a Vida e (that's the way life is) uit 1996 van het album Bilingual, wel een leuk nummer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |