abonnement Unibet Coolblue
  zondag 15 oktober 2017 @ 14:54:29 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174432172
Er worden overal in de wereld een hoop verkiezingen gehouden die interessant zijn om te volgen, maar die in POL niet echt aan bod komen of slechts een of twee reacties krijgen. Zo hebben we deze maand geen enkele aandacht geschonken aan de nationale verkiezingen van Portugal en Zwitserland alsmede aan de eerste parlementsverkiezingen in Egypte sinds Sisi daar de president is. Vandaag zijn er nationale verkiezingen in Polen en die lijken ook niet aan bod te komen.

Dit topic is niet bedoeld om alle andere topics te vervangen. Open vooral je topics over de VS, Frankrijk etc. Dit topic is enkel bedoeld om de drempel om buitenlandse verkiezingen te volgen iets te verlagen voor iedereen die geïnteresseerd is in internationale politiek. Kom hier vooral met korte updates, nieuwsfeitjes, interessante artikelen en eigen opmerkingen/analyses over welke buitenlandse verkiezingen dan ook.

Een klein overzichtje van interessante verkiezingen die er op het moment van schrijven aankomen (vandaag zijn er vier):

Tijd voor een nieuw lijstje

Tussendoor zullen er nog vele anderen zijn in relevante landen waarvan de datum nog niet vastligt.

Handige links om op elk willekeurig moment te zien welke verkiezingen eraan komen:
- http://www.electionguide.org
- https://www.ndi.org/electionscalendar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174436080
Hier heb je de eerste dan.

ÖVP aan kop in verkiezingen Oostenrijk. De conservatieve ÖVP onder leiding van Sebastian Kurz en de rechtse FPÖ van Heinz-Christian Strache hebben de parlementsverkiezingen in Oostenrijk gewonnen, blijkt uit prognoses op basis van voorlopige uitslagen.

Beide partijen boekten met respectievelijk 30,5 en 26,8 procent van de stemmen flinke winst ten opzichte van de vorige verkiezingen in 2013.

De sociaal-democratische SPÖ van de huidige kanselier Christian Kern leed met 26,2 procent een licht verlies. Twee groene partijen en een liberale partij zweven elk rond de 5 procent.

Voortzetting van de coalitie van SPÖ en ÖVP ligt na hun breuk in mei niet in de lijn der verwachting, daarvoor zijn in de campagnes te veel harde woorden gevallen.

ÖVP-leider Kurz kan met zijn 31 jaar de jongste kanselier uit de Oostenrijkse geschiedenis worden. Hij heeft zich uitgesproken voor een streng migratiebeleid, iets waar ook de FPÖ voor staat.
https://www.telegraaf.nl/(...)kiezingen-oostenrijk

Nederland krijgt nu dus nog veel meer 'vluchtelingen' binnen. Dat land dat het beste betaalt en vluchtelingvriendelijk is, is namelijk de winnaar.

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 19 oktober 2017 @ 08:52:53 #3
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_174508022
Terugkomend op Nieuw-Zeeland.

Er is een deal tussen Labour, NZ First en de Groenen. Daarmee wordt de grootste partij, de Nationals, buitenspel gezet. Labour is voor het eerst sinds november 2008 aan de macht in Nieuw-Zeeland.


De 37-jarige Jacinda Ardern wordt de nieuwe Prime Minister.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 19 oktober 2017 @ 09:33:01 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174508508
Ze heeft haar looks iig mee.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174508750
Zou ze aan paardrijden doen?
pi_174508819
quote:
10s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 09:50 schreef 99.999 het volgende:
Zou ze aan paardrijden doen?
Of aan keihard ballen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_174564895
Omstreden populist Andrej Babis wint verkiezingen in Tsjechië
https://www.nu.nl/buitenl(...)gen-in-tsjechie.html

Horen jullie ook een krakend geluid? Dat is de EU die op instorten staat. *O*
pi_174566107
Nice :)

Een slowak nog ook , grappig.
pi_174567768
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 21:01 schreef Braindead2000 het volgende:
Omstreden populist Andrej Babis wint verkiezingen in Tsjechië
https://www.nu.nl/buitenl(...)gen-in-tsjechie.html

Horen jullie ook een krakend geluid? Dat is de EU die op instorten staat. *O*
Interview mee gelezen in de NRC toevallig van de week. Hij was erg voor Europese samenwerking, alleen op bepaalde vlakken het oneens met de Europese Commissie. Als ik het me goed herinner waren de woorden: 'Europa moet één groot dorp worden.''
pi_174567888
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 23:01 schreef bamibij het volgende:

[..]

Interview mee gelezen in de NRC toevallig van de week. Hij was erg voor Europese samenwerking, alleen op bepaalde vlakken het oneens met de Europese Commissie. Als ik het me goed herinner waren de woorden: 'Europa moet één groot dorp worden.''
Ik denk dan frans en consorten. Het niet massaal willen binnenhalen van moslims toch zwaar opvatten. (anti eu in hun ogen)


Zodra je op dit punt kritisch ben ben je af in de EU.

Hongarije bijv die wilde juist meer samenwerking maar dat is weer niet de samenwerking zoals progressief europa voor oog heeft. Het land heeft een jaar of 2 gevraagd om hulp voordat ze het hekje gingen bouwen.

[ Bericht 6% gewijzigd door HendrikV op 22-10-2017 23:18:00 ]
pi_174644535
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 08:52 schreef borisz het volgende:
Terugkomend op Nieuw-Zeeland.

Er is een deal tussen Labour, NZ First en de Groenen. Daarmee wordt de grootste partij, de Nationals, buitenspel gezet. Labour is voor het eerst sinds november 2008 aan de macht in Nieuw-Zeeland.

[ afbeelding ]
De 37-jarige Jacinda Ardern wordt de nieuwe Prime Minister.
Ik ben benieuwd hoe ze het gaan doen. De Nieuw-Zeelanders zijn erg gehecht aan het twee-partijenstelsel en dat de grootste partij niet in de regering zit was nogal een schok voor veel national stemmers. Ik ben heel benieuwd hoe deze coalitie het gaat doen, vooral met het populistische nz first.
pi_174729554
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2017 23:01 schreef bamibij het volgende:

[..]

Interview mee gelezen in de NRC toevallig van de week. Hij was erg voor Europese samenwerking, alleen op bepaalde vlakken het oneens met de Europese Commissie. Als ik het me goed herinner waren de woorden: 'Europa moet één groot dorp worden.''
De kans dat Tsjechië uit de EU stapt is gering:
Ook Tsjechië keert Europa de rug niet toe
  zaterdag 16 december 2017 @ 01:03:41 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_175755914
De ÖVP en de FPÖ gaan samen de regering vormen in Oostenrijk

https://www.telegraaf.nl/(...)-regering-oostenrijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_175757467
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 01:03 schreef Pietverdriet het volgende:
De ÖVP en de FPÖ gaan samen de regering vormen in Oostenrijk

https://www.telegraaf.nl/(...)-regering-oostenrijk
Ook weer blij mee?
pi_175757502
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 01:03 schreef Pietverdriet het volgende:
De ÖVP en de FPÖ gaan samen de regering vormen in Oostenrijk

https://www.telegraaf.nl/(...)-regering-oostenrijk
Weer een schaapje over de dam. O+
pi_175757513
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 december 2017 09:11 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ook weer blij mee?
Oostenrijk uit de EU gooien? Ik zie niet in hoe wij beschaafde Eurofielen dit kunnen tolereren. Ik stel voor om per direct Oostenrijk uit de EU te gooien. Eens?
  zaterdag 16 december 2017 @ 09:31:10 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175757606
Best aardig artikeltjes bij de buren.
https://www.nzz.ch/intern(...)poe-steht-ld.1340121

En over de geschiedenis van Oostenrijkse coalities:
https://www.nzz.ch/intern(...)en-anlauf-ld.1338143

Deze combi lijkt mij beter dan een Oostenrijk dat braaf achter de Frans-Duitse as aanhobbelt. Eigenlijk zou NL binnen de EU wat meer samen moeten optreden met Oostenrijk. Nu wordt Oostenrijk een beetje richting Visegrad/Plintenburg geduwd.

-Economisch redelijk vergelijkbaar.
-Qua bevolkingsgrootte idem.
-Beide gemankeerde grootmachten uit het verre verleden.
-Beide vazalstaten van buurlanden sinds 1918
-Zij Niki Lauda en Franz Klammer; wij Johan en Barney.

[ Bericht 6% gewijzigd door Hyperdude op 16-12-2017 09:40:06 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175757642
Wij hebben echter internationaal nog enige invloed. Oostenrijk heeft totaal niks in de melk te brokkelen. Mede door dit soort coalities.
  zaterdag 16 december 2017 @ 09:39:18 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175757663
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 09:35 schreef 99.999 het volgende:
Wij hebben echter internationaal nog enige invloed. Oostenrijk heeft totaal niks in de melk te brokkelen. Mede door dit soort coalities.
Die invloed is, volgens mij, erg gekoppeld aan ons gedrag als Duitse provincie/schoothondje en als vrijwel enige bondgenoot van de UK binnen de EU. Beide aflopende zaken. Sinds F. en D. samen de EU besturen, neemt onze invloed al snel af.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175757678
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 09:35 schreef 99.999 het volgende:
Wij hebben echter internationaal nog enige invloed. Oostenrijk heeft totaal niks in de melk te brokkelen. Mede door dit soort coalities.
Dit klinkt wel een beetje mild. Oostenrijk is nu zelfs officieel een land dat door nazi's geleid wordt.

Zie dit topic bijvoorbeeld:

NWS / FPÖ-kandidaat 'nazi' noemen mag van Oostenrijkse rechter

Niet de minsten die het met me eens zijn, zowat heel POL. Zelfs jij ontkent het niet. Dan moet je het toch wel met me eens zijn dat we dat naziland uit de EU moeten gooien of iig economisch moeten boycotten?
pi_175757750
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 09:31 schreef Hyperdude het volgende:

-Economisch redelijk vergelijkbaar.
-Qua bevolkingsgrootte idem.
-Beide gemankeerde grootmachten uit het verre verleden.
-Beide vazalstaten van buurlanden sinds 1918
-Zij Niki Lauda en Franz Klammer; wij Johan en Barney.

Even een factcheck: de economie van Nederland is twee keer zo groot en totaal anders opgebouwd dan die van Oostenrijk, Nederland heeft ongeveer twee keer zoveel inwoners als Oostenrijk.
  zaterdag 16 december 2017 @ 09:55:17 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175757769
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 december 2017 09:53 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Even een factcheck: de economie van Nederland is twee keer zo groot en totaal anders opgebouwd dan die van Oostenrijk, Nederland heeft ongeveer twee keer zoveel inwoners als Oostenrijk.
OK, maar per inwoner scheelt het dus niet zoveel. :P
Lijken mij wel beide landen die weinig te vertellen hebben als D en F echt wat willen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175757851
quote:
11s.gif Op zaterdag 16 december 2017 09:55 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

OK, maar per inwoner scheelt het dus niet zoveel. :P
Lijken mij wel beide landen die weinig te vertellen hebben als D en F wat willen.
Nee, maar dan kan je ook wel zeggen dat we meer met Guernsey moeten optrekken, dat scheelt nog minder :P

En de directe invloed van een land qua stemkracht in de Europese Raad (die de koers van de EU bepaalt), kun je aflezen aan het aantal inwoners. Dan staat NL 7e, in de middenmoot dus.

Hier kan je er trouwens mee peelen: http://www.consilium.euro(...)m/voting-calculator/ Zat mogelijkheden waarin iets zonder D&F er toch doorheen kan komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')