https://nos.nl/artikel/21(...)keel-van-madrid.htmlquote:Honderdduizenden mensen in de Catalaanse hoofdstad Barcelona gingen er begin deze maand de straat voor op: 'Independència'. Het gevoel van onafhankelijkheid zit diep bij de Catalanen. Vandaag bereikte de relatie met de Spaanse overheid in Madrid een nieuw dieptepunt.
"Zonder Madrid zijn we beter af, is al jaren de gedachte in Catalonië", zegt correspondent Rop Zoutberg. Het regiobestuur van Catalonië gaat er op 1 oktober zelfs een referendum over houden: ja of nee tegen afscheiding van Spanje. De Spaanse regering wil zo'n referendum koste wat kost voorkomen. Het Constitutioneel Hof heeft de volksraadpleging inmiddels verboden en onwettig verklaard.
Volgens de Spaanse grondwet moet Spanje namelijk bijeen blijven. De regering in Madrid kondigde eerder al aan de financiën van het regiobestuur scherp in de gaten te houden. Geen cent mag er gaan naar de organisatie van het referendum.
Om die reden is vandaag de Spaanse politie verschillende kantoren van het Catalaanse regiobestuur binnengevallen. Ze zoeken naar documenten waaruit blijkt dat er tóch geld gaat naar het referendum. Twaalf mensen zijn aangehouden, onder wie de tweede man van het Catalaanse ministerie van Economische Zaken.
Video afspelen
00:57
Regiobestuurders Catalonië opgepakt
"Het is de zoveelste actie van Madrid om de Catalaanse onafhankelijkheid te dwarsbomen", zegt Zoutberg. "Eerder werd een website over het referendum al geblokkeerd en is propagandamateriaal in beslag genomen."
De strijd tussen het Catalaanse regiobestuur en de regering in Madrid is de laatste tijd heviger geworden. De Catalanen willen zelfbestuur, maar dat is niet nieuw. "De roep om onafhankelijkheid begon al driehonderd jaar geleden, toen Spanje Catalonië veroverde. De gevoelens bij de Catalanen komen en gaan. Vooral als het economisch slechter gaat, is de roep groter."
Helft is voorstander
Volgens peilingen is de helft van de Catalanen vóór afscheiding van Spanje. De rijkste deelstaat van Spanje heeft al een vergaande mate van autonomie: er is een politiemacht, eigen onderwijs en zorg. "Catalaanse bestuurders riepen altijd al om meer autonomie, maar nu willen ze echte onafhankelijkheid", zegt Zoutberg.
700 Catalaanse burgemeesters laten het referendum op 1 oktober doorgaan in hun steden. "Dat is 80 procent van het geheel, maar dus niet iedereen is voorstander", zegt Zoutberg.
Op 11 september demonstreerden honderdduizenden in Barcelona voor onafhankelijkheid AFP
Volgens peilingen wil driekwart van de Catalanen dat het referendum doorgaat. Dat zal niet snel minder worden. Volgens Zoutberg is het daarom de vraag of de politieacties van de Spaanse regering wel verstandig zijn. Vooral de separatisten zijn geholpen met het harde ingrijpen door de Spaanse politie, want dat zet kwaad bloed onder de Catalanen.
Ook het Catalaanse regiobestuur is op ramkoers. Ze hebben gezegd dat ze willen onderhandelen met de Spaanse regering. "Madrid wil daar niet aan, ze willen eerst het mes van de keel", zegt Zoutberg. "Niemand denkt nog na over de vraag wat er moet gebeuren op 2 oktober. Wat moet er gebeuren als Catalonië echt stemt voor onafhankelijkheid? Dat is nog onduidelijk."
Hij ziet dat er in Spanje nu een discussie is losgebarsten over de vraag hoe er moet worden omgegaan met de Catalaanse onafhankelijkheidswens. "Het merendeel van de Spanjaarden zegt vooralsnog: leer de Catalanen maar eens een lesje."
Je moet één ding toegeven, daar in spanje is corruptie tenminste een schandaal.quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:49 schreef Bramito het volgende: [..] ...En hebben ook afleiding van alle corruptieschandalen.
![]()
Nee, ze treden met grof geweld op tegen hun eigen burgers die hun mening willen laten gelden. Daar staat Spanje voor, daar staat de EU voor; misselijke DDR en Sovjet-praktijken anno 2017.quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:52 schreef Ringo het volgende: [..] Nee, Madrid treedt terecht op tegen ongrondwettelijke acties door de Catalaanse overheid.
Aldus de klager over "illegale" referenda.quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:54 schreef Jip141 het volgende:
Zo, stond je te wachten ja, luchtsherrif?
De Spaanse aanpak verdient vast geen schoonheidsprijs, maar wie niet luisteren wil moet maar voelen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:55 schreef Nielsch het volgende:
Nee, ze treden met grof geweld op tegen hun eigen burgers die hun mening willen laten gelden. Daar staat Spanje voor, daar staat de EU voor; misselijke DDR en Sovjet-praktijken anno 2017.
Spanje zal dit gaan voelen, reken daar maar op.quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:56 schreef Ringo het volgende:
[..]
De Spaanse aanpak verdient vast geen schoonheidsprijs, maar wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Nogmaals, hoe kan Catalonie dan ooit wel een "grondwettelijk" referendum houden?quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:56 schreef Ringo het volgende:
[..]
De Spaanse aanpak verdient vast geen schoonheidsprijs, maar wie niet luisteren wil moet maar voelen.
Ik heb trouwens geen voorkeur voor een van beide partijen. Ben toevallig dit jaar in Madrid geweest een week en vorig jaar in Barcelona een week.quote:
Nooit, wellicht.quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:57 schreef skysherrif het volgende:
Nogmaals, hoe kan Catalonie dan ooit wel een "grondwettelijk" referendum houden?
quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:55 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:
[..]
Aldus de klager over "illegale" referenda.
quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:57 schreef Ryan3 het volgende:
Live stream valt weg... iemand nog een andere live stream toevallig?
Vertelquote:Op zondag 1 oktober 2017 10:58 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Ik heb trouwens geen voorkeur voor een van beide partijen. Ben toevallig dit jaar in Madrid geweest een week en vorig jaar in Barcelona een week.
Beide prachtige steden en leuke mensen. Vond Barcelona persoonlijk zelfs leuker.
Ik denk dat de status quo eigenlijk goed was. Enorm veel gedecentraliseerd, Catalonië heeft zelfs een eigen parlement, maar wel nog één land.
Ik denk dat verdere afscheiding, ook al
is Catalonië echt super superprogressief vergeleken met bijvoorbeeld Nederland, meer een soort sprookje is wat veel minder oplevert dan men denkt daar.
Dit optreden is wel echt lelijk en zal kwaad bloed zetten. Ergens wel te begrijpen vanuit Spanje dat ze de rechtsorde willen bewaken maar de uitwerking is nu heel erg jammer.
Zoiets vatten in simpele oneliners als Spaans fascisme is te makkelijk.
Ik denk dat het beter is als ze niet afscheiden voor de situatie in Europa, maar als Catalonie een referendum wil houden moet dat kunnen, maar zeker niet op deze manier de situatie benaderen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:58 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Ik heb trouwens geen voorkeur voor een van beide partijen. Ben toevallig dit jaar in Madrid geweest een week en vorig jaar in Barcelona een week.
Beide prachtige steden en leuke mensen. Vond Barcelona persoonlijk zelfs leuker.
Ik denk dat de status quo eigenlijk goed was. Enorm veel gedecentraliseerd, Catalonië heeft zelfs een eigen parlement, maar wel nog één land.
Ik denk dat verdere afscheiding, ook al
is Catalonië echt super superprogressief vergeleken met bijvoorbeeld Nederland, meer een soort onbewust nationalistisch sprookje is wat veel minder oplevert dan men denkt daar.
Dit optreden is wel echt lelijk en zal kwaad bloed zetten. Ergens wel te begrijpen vanuit Spanje dat ze de rechtsorde willen bewaken maar de uitwerking is nu heel erg jammer.
Zoiets vatten in simpele oneliners als Spaans fascisme is te makkelijk.
Even refreshenquote:Op zondag 1 oktober 2017 10:57 schreef Ryan3 het volgende:
Live stream valt weg... iemand nog een andere live stream toevallig?
https://www.trouw.nl/demo(...)n-roze-bril~a4cd2fa4quote:
Tja, de grondwet verbiedt het. Ik neem aan dat Spanje hun eigen grondwet serieus neemt? Daarbij willen de meeste landen dat risico niet nemen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:01 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Ik denk dat het beter is als ze niet afscheiden voor de situatie in Europa, maar als Catalonie een referendum wil houden moet dat kunnen, maar zeker niet op deze manier de situatie benaderen.
Dat verandert wel zodra ze er wat meer te maken krijgen. Geloof dat we hier over het homohuwelijk ook wel redelijk progressief zijn trouwens.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:01 schreef Jip141 het volgende:
[..]
https://www.trouw.nl/demo(...)n-roze-bril~a4cd2fa4
Hier een uitleg. En ook hoe men daar over het homohuwelijk denkt en over vluchtelingen (vooral dat tweede) is een stuk positiever dan in Nederland.
Nederland heeft dat toch al sinds 2001quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:01 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Hier een uitleg. En ook hoe men daar over het homohuwelijk denkt
De grondwet verbiedt afscheiding.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:02 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Tja, de grondwet verbiedt het. Ik neem aan dat Spanje hun eigen grondwet serieus neemt? Daarbij willen de meeste landen dat risico niet nemen.
Ze hebben er al genoeg mee te maken. Een grote Marokkaanse minderheid ook. Al een paar honderd jaar ook. Ze staan er ook vanwege hun geschiedenis anders in. Dus nee, ze staan er gewoon anders in daar.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:02 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dat verandert wel zodra ze er wat meer te maken krijgen. Geloof dat we hier over het homohuwelijk ook wel redelijk progressief zijn trouwens.
Had ie ook een dochter ?quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
De grondwet verbiedt afscheiding.
Slechts een of ander nationalistisch rechtertje heeft gezegd dat een stemming over de toekomst van de regio illegaal is.
Je weet niet eens waar ik op stem, dus die vooroordelen slaan nergens op.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:04 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Ze hebben er al genoeg mee te maken. Een grote Marokkaanse minderheid ook. Al een paar honderd jaar ook. Ze staan er ook vanwege hun geschiedenis anders in. Dus nee, ze staan er gewoon anders in daar.
Dus denk niet dat jullie daar Baudet of PVV-bondgenootjes aan jullie zijde hebben.
Je kan er gewoon niet op ingaan omdat ik gelijk heb. Geeft verder niet.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:04 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Had ie ook een dochter ?
Ik neem je niet serieus tot je even tot bezinning komt over je zieke posts van vanochtend.
Snap dat nou eens. Je hebt het goede soort referenda en het slechte soort. Het goede soort is wanneer het gunstig is voor 1 groot Europees Reich. Ik durf te wedden wanneer je in zijn posthistorie kijk hij heel enthousiast is over een Schots referendum. Zo rollen al die eurofielen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 10:57 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Nogmaals, hoe kan Catalonie dan ooit wel een "grondwettelijk" referendum houden?
Jij zegt de Spaanse grondwet beter te kunnen uitleggen dan een Spaanse hoge rechter. Dat betwijfel ik.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Je kan er gewoon niet op ingaan omdat ik gelijk heb. Geeft verder niet.
twitter:edwinwinkels twitterde op zondag 01-10-2017 om 11:11:05Alleen al in kleine Catalaanse provincie Terres de l'Ebre 40 gewonden na politieoptreden, volgens TV3. #catalonië reageer retweet
Zijn meer de dorpen/voorsteden waar nu veel gebeurd lijkt het.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:13 schreef SeLang het volgende:
<livestream>
Gebeurt weinig op dit moment maar af en toe komt er een hertje lang die ik zou doen
quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:11 schreef skysherrif het volgende:
https://twitter.com/GissiSim/status/914416202885337088
Steeds meer mensen komen nu de straat op
EU heeft al aangegeven dat ze een onafhankelijk Catalonië graag bij de unie willen hebben.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:13 schreef LelijKnap het volgende:
Kunnen ze eigenlijk ook niet gelijk beter een referendum houden waarin gevraagd wordt of ze wanneer ze wél onafhankelijk worden/mogen zijn wel of niet bij de EU willen?
Ja, daar hebben ze geen camera en observers.... dat is wel een stuk heftiger in ieder geval.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:13 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:edwinwinkels twitterde op zondag 01-10-2017 om 11:11:05Alleen al in kleine Catalaanse provincie Terres de l'Ebre 40 gewonden na politieoptreden, volgens TV3. #catalonië reageer retweet
Mooi toverwoord wel, 'ongrondwettelijk' . Het staat in de GROND(GOD!)wet, dus knielquote:Op zondag 1 oktober 2017 10:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee, Madrid treedt terecht op tegen ongrondwettelijke acties door de Catalaanse overheid.
Andersom, geloof ik, zag eerder in deze reeks kaartje over eerder gehouden referendum waaruit bleek dat Barcelona een lagere score had dan steden en dorpen meer in de periferie. Wrs omdat er ook meer Spanjaarden wonen in Barcelona, denk ik.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:14 schreef skysherrif het volgende:
Dat vraag ik me ook af, zijn het vooral de dorpen die onafhankelijk zijn en steden als Barca die wat minder graag die afscheiding willen.
Hoezo is dit een opstand tegen de EU, Catalanen zijn pro EU....quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:15 schreef Braindead2000 het volgende:
Eindelijk een opstand tegen de fascistische EU..
Die keuze is er niet, aangezien Spanje het lidmaatschap van een onafhankelijk Catalonië altijd zal vetoen. Om dezelfde reden kan Schotland ook nooit EU lid worden bij afscheiding. Spanje erkent geen enkel afscheidend land. Om die reden heeft Spanje als enige EU land ook Kosovo nooit erkend.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:13 schreef LelijKnap het volgende:
Kunnen ze eigenlijk ook niet gelijk beter een referendum houden waarin gevraagd wordt of ze wanneer ze wél onafhankelijk worden/mogen zijn wel of niet bij de EU willen?
Niet direct maar het is wel een populistische revolutie.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:16 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Hoezo is dit een opstand tegen de EU, Catalanen zijn pro EU....
Ongetwijfeld, ik pleit dan ook niet voor een referendum voor de EU-fascistenquote:Op zondag 1 oktober 2017 11:14 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
EU heeft al aangegeven dat ze een onafhankelijk Catalonië graag bij de unie willen hebben.
je doet je naam wel eer aanquote:Op zondag 1 oktober 2017 11:15 schreef Braindead2000 het volgende:
Vergeet het maar. Spanje heeft veto-recht.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:14 schreef Houtenbeen het volgende:
[..]
EU heeft al aangegeven dat ze een onafhankelijk Catalonië graag bij de unie willen hebben.
Maar de rest van de EU wil het wel, dat het het niet kan is een tweedequote:Op zondag 1 oktober 2017 11:18 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vergeet het maar. Spanje heeft veto-recht.
Oh natuurlijk, dat was ik vergeten. Dus pro-Catalonië is óók de keuze om uit de EU te stappen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die keuze is er niet, aangezien Spanje het lidmaatschap van een onafhankelijk Catalonië altijd zal vetoen. Om dezelfde reden heeft kan Schotland ook nooit EU lid worden bij afscheiding. Spanje erkend geen enkel afscheidend land. Om die reden heeft Spanje als enige EU land ook Kosovo nooit erkend.
Juist, daarom was Nederland het eerste land ter wereld dat een huwelijk tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht wettelijk mogelijk maakte.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:01 schreef Jip141 het volgende:
[..]
Hier een uitleg. En ook hoe men daar over het homohuwelijk denkt
Nee, volgens mij willen Catalanen niet uit de EU. Althans dat heb ik tot nu toe niet begrepen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:23 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Oh natuurlijk, dat was ik vergeten. Dus pro-Catalonië is óók de keuze om uit de EU te stappen.
quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:15 schreef Braindead2000 het volgende:
Het gaat nooit gebeuren dat ze bij de EU komen. Dus gaat de economie daar heel snel naar de klote. Binnen drie jaar na onafhankelijkheid zijn ze armer dan Griekenland.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:18 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ongetwijfeld, ik pleit dan ook niet voor een referendum voor de EU-fascisten. Maar ik vraag me af, als de onafhankelijkheid-Catalanen uit Spanje, maar bij de EU willen; why bother?
Belachelijk dat optreden uit Madrid. Stel klootzakken.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:22 schreef bianconeri het volgende:
Spanje heeft dit gevecht al verloren.
Walgelijk als je ziet hoe die figuren optreden hier in de stad.
Vanwege de economie, schoolsysteem en noem maar op was het eigenlijk al geen westers land te noemen maar met dit erbij al helemaal niet.
Niet dat ik wil zeggen dat de Catalanen alle recht van spreken hebben. Maar door dit verliezen de Spanjaarden echt alles.
Nee willen ze niet. Ze zijn pro eu.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, volgens mij willen Catalanen niet uit de EU. Althans dat heb ik tot nu toe niet begrepen.
Ja, maar Spanje is lid van de EU, Catalonië niet. En als ze er niet in kunnen, stem je de facto voor een exit. Onafhankelijkheid weegt blijkbaar zwaarder.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, volgens mij willen Catalanen niet uit de EU. Althans dat heb ik tot nu toe niet begrepen.
Dat zal wel meevallen. Eu landen zullen genoeg verdragen gaan maken met Catalonië. Misschien zo nodig zelfs hulp bieden, maar economie hier is wel redelijk goed.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Het gaat nooit gebeuren dat ze bij de EU komen. Dus gaat de economie daar heel snel naar de klote. Binnen drie jaar na onafhankelijkheid zijn ze armer dan Griekenland.
Bizar gewoon...quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:26 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Belachelijk dat optreden uit Madrid. Stel klootzakken.
Wauw wat een domme opmerkingquote:Op zondag 1 oktober 2017 11:26 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ja, maar Spanje is lid van de EU, Catalonië niet. En als ze er niet in kunnen, stem je de facto voor een exit. Onafhankelijkheid weegt blijkbaar zwaarder.
Zal wel een grappig dingetje worden, twee unies binnen Europaquote:Op zondag 1 oktober 2017 11:23 schreef SeLang het volgende:
Catalonië kan straks misschien een vrijhandelszone vormen met de UK. Zweden en Ierland kunnen zich daar dan een paar jaar later bij aansluiten als ze de EU verlaten.
Juist.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:26 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ja, maar Spanje is lid van de EU, Catalonië niet. En als ze er niet in kunnen, stem je de facto voor een exit. Onafhankelijkheid weegt blijkbaar zwaarder.
braveheart zouden alle catalanen en koerden moeten zien, alleen dan niet met een roze idealistische bril, maar met een realistische brilquote:
Nou dat kun je zelf toch ook wel verzinnen?quote:
burgeroorlogquote:Op zondag 1 oktober 2017 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Als de Catalaanse politie nu gaat optreden tegen de Guardia Civil zijn de rapen écht gaar
De EU onderhandelt als een blok. En Spanje heeft een veto in dat blok. Kortom: Nee. Gaat niet gebeuren.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat zal wel meevallen. Eu landen zullen genoeg verdragen gaan maken met Catalonië. Misschien zo nodig zelfs hulp bieden, maar economie hier is wel redelijk goed.
Sterker sowieso dan geheel Spanje.
Gewoon gelijk slaan en duwenquote:Op zondag 1 oktober 2017 11:32 schreef Glazenmaker het volgende:
https://twitter.com/hildepost/status/914386659243954176
Dit ziet er ook wel uit als gepast geweld van de Spaanse politie die echt Franco voorbij zijn.
Aanpakken die handelquote:Op zondag 1 oktober 2017 11:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Een gevaar voor de democratie die dame.
Lekker met de vuisten ook. Pats hier heb je een democratische kaakslag van de politie.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Gewoon gelijk slaan en duwenWat een tokkies
Genieten voor kereltje Pechtold waarschijnlijk wetende watvoor gruwelijke hekel hij aan referenda heeft.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:33 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Een gevaar voor de democratie die dame.
quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:35 schreef Frozen-assassin het volgende:
Met zulke charges ga je enkel maar meer tegenstand krijgen vanuit Catalonie
Ja idd, want blijkbaar komt men er mee weg te paraderen met pro-EU én pro-onafhankelijk-posters. Alsof dat een optie is.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:30 schreef SeLang het volgende:
[..]
Juist.
Stel, er was de mogelijkheid geweest voor een legaal door Spanje erkend referendum. Dan hadden zowel de voor als tegenstanders campagne gevoerd en hadden de tegenstanders dit punt duidelijk kunnen uitleggen. Waarschijnlijk hadden de separatisten dan gewoon verloren.
Verzoek om derde shirt uit een van vorige seizoenen te gebruiken is in ieder geval afgewezen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:35 schreef PLAE@ het volgende:
Om 16:15 speelt Barcelona thuis. Ben benieuwd wat je daar gaat zien (qua symboliek vanuit het team et cetera).
Onafhankelijke landen kunnen prima handelen met een bepaald land.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:33 schreef Ulx het volgende:
De EU onderhandelt als een blok. En Spanje heeft een veto in dat blok. Kortom: Nee. Gaat niet gebeuren.
Onafhankelijkheid is Exit uit de EU. Geen onderhandelingen. Niks. Gewoon krak-pats-boem. WTO tarieven op hun handelswaar en einde economische voorsprong.
Het punt is gemaakt dat ze er nadien niet meer inkomen.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:30 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nou dat kun je zelf toch ook wel verzinnen?
Alsof ze zelf niet snappen dat ze dan eerst uit EU raken.
Waarmee je goed laat zien wat de agenda van de EU is, waar de EU voor staat en waar de macht ligt.quote:Op zondag 1 oktober 2017 11:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
De EU onderhandelt als een blok. En Spanje heeft een veto in dat blok. Kortom: Nee. Gaat niet gebeuren.
Onafhankelijkheid is Exit uit de EU. Geen onderhandelingen. Niks. Gewoon krak-pats-boem. WTO tarieven op hun handelswaar en einde economische voorsprong.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |