ok, thanks, daar kan ik wel een beetje iets mee.quote:Op zondag 24 september 2017 10:00 schreef oldford het volgende:
Er zijn in ieder geval slechte exemplaren te koop.
Zie bijvoorbeeld: https://www.problemcar.nl(...)luchtmassameter.html
De meest goedkope scannertjes laten alleen foutcodes zien en dat is niet genoeg in veel gevallen.
Live data is eigenlijk wel een must.
Helaas schiet die data schromelijk te kort bij hogedruk inspuitingen (zowel benzine als diesel).
Dat is niet een probkleem van de betrokken scanners, maar van de specificaties van EOBD/OBD2.
Je krijgt alleen de werkelijke waardes (inspuitdruk, turbodruk, etc.) te zien en niet de gewenste waarde. Je moet wel heel erg veel van een motor afweten om in 1 oogopslag te zien of de b.v. de raildruk wel exact goed is op een bepaald moment bij een bepaalde belasting.
Kun je met die restrictie leven en met de restrictie dat je alleen de motor en een eventuele automatische/gerobotiseerde versnellingsbak kunt uitlezen dan zijn er wel redelijk goede.
Zou ik het houden bij PC software zoals ScanXL of Scanmaster Elm.
MB C320cdi '06.quote:Op zondag 24 september 2017 11:32 schreef oldford het volgende:
Welke motor hebben we het over? Bouwjaar? Ecu merk en type?
BT protocol voor die dingen op de iPhones is iets te gesloten, voor de appels moet er dus gebruik gemaakt worden van een ad-hoc WiFI verbinding. Eigenlijk verandert er vrij weinig en het is allemaal out of the box werkend, dus dongle in de OBD, en op de iPhone via WiFi verbinding maken.quote:Op zondag 24 september 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
Wat is trouwens de meerwaarde van WIFI op zo'n stick? Lijkt me alleen handig als je met zo'n ding in een garage oid bezig bent toch? Ik wil alleen onder het rijden een beetje waardes af kunnen lezen en evt loggen als dat mogeljk is.
EDC16xxx is je ecu.quote:Op zondag 24 september 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
Wat is trouwens de meerwaarde van WIFI op zo'n stick? Lijkt me alleen handig als je met zo'n ding in een garage oid bezig bent toch? Ik wil alleen onder het rijden een beetje waardes af kunnen lezen en evt loggen als dat mogeljk is.
ik doe niet mee aan de mode, ik heb gewoon Android OS, dus die wifi shizzle is voor mij niet belangrijk?quote:Op zondag 24 september 2017 14:43 schreef house_is_a_feeling het volgende:
[..]
BT protocol voor die dingen op de iPhones is iets te gesloten, voor de appels moet er dus gebruik gemaakt worden van een ad-hoc WiFI verbinding. Eigenlijk verandert er vrij weinig en het is allemaal out of the box werkend, dus dongle in de OBD, en op de iPhone via WiFi verbinding maken.
En voor de echte 'danger to manifold' melding rijden we toch allemaal met een laptop op de passagiersstoel
Thanksquote:
Nee, dan is het niet relevant iddquote:Op zondag 24 september 2017 15:02 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ik doe niet mee aan de mode, ik heb gewoon Android OS, dus die wifi shizzle is voor mij niet belangrijk?
benieuwd of die goed werkt.quote:
Ik ben uiteraard ook benieuwd.. Heeft een '98er Forester OBD2? Die dingen zouden gewoon overal op moeten werken.quote:Op zondag 8 oktober 2017 14:23 schreef Snuitebolletje het volgende:
[..]
benieuwd of die goed werkt.
Ben zelf ook op zoek naar zo een ding, ben alleen bang dat ie t niet doet op een sub forester 12/98.
als hij nog oldskool OBD heeft zou hij iig foutcodes moeten kunnen uitlezen enzo? (mits de stekker past)quote:Op zondag 8 oktober 2017 16:08 schreef oldford het volgende:
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.
Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
ben ook wel benieuwd wat er nu op zit. Wel een aansluiting in de stuurcolom, auto is splinternieuw modelletje in ‘98 geweest. Zou die er niet al op voorbereid zijn?quote:Op zondag 8 oktober 2017 16:08 schreef oldford het volgende:
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.
Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
Wat bedoel je met "oldschool OBD"? Het Subaru fabrieks protocol?quote:Op zondag 8 oktober 2017 16:26 schreef Sounddragon het volgende:
als hij nog oldskool OBD heeft zou hij iig foutcodes moeten kunnen uitlezen enzo? (mits de stekker past)
de eerste vorm van uitlezen, die je kon fiksen door middel van knippercode bij sommige auto's. Oudere Opels o.a. Kon je door 2 pootjes door te verbinden met een draadje of paperclip uitlezen door het laten knipperen van het mil-lampje. Dat bedoel ik met oldskool, dat is toch ook OBD?quote:Op zondag 8 oktober 2017 17:59 schreef oldford het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "oldschool OBD"? Het Subaru fabrieks protocol?
Dat is niet oldschool. Dat zit er vandaag de dag nog steeds op en dat zal er altijd wel op blijven zitten.
Je kunt bij niet-EOBD voertuigen in principe niets uitlezen met een EOBD stekker.
Alleen bij Ford en sommige GM/Opel producten lukt het wel, omdat die het fabrieks protocol hebben laten opnemen als een OBD2/EOBD protocol.
Het probleem met OBD is dat hoewel de basiseisen en de foutmeldingscodes redelijk standaard zijn, het geen echte standaard is. Vandaar dat garage's zo'n apparaat met meerdere connectors en in het geval van universele garage's ook meerdere ROM-kaarten met software hebben.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:35 schreef Sounddragon het volgende:
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
Kan goedkoper met even zoeken, bijvoorbeeld na 1 minuut zoeken:quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:59 schreef BMWK111RS het volgende:
Toch gevonden, schrik alleen niet van de prijs.
http://www.ebay.nl/itm/Me(...)1:g:F1kAAOSw0NtZa0Oi
Maar die is zonder notebookquote:Op woensdag 11 oktober 2017 18:14 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Kan goedkoper met even zoeken, bijvoorbeeld na 1 minuut zoeken:
https://www.aliexpress.co(...)ect/32828047258.html
Ben je nog tevreden met dat ding?quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:35 schreef Sounddragon het volgende:
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
jeh, werkt op zich prima, torque doet het perfect.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 18:32 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ben je nog tevreden met dat ding?
Ik heb er ook 1 nodig.
Werkt hij goed met de torque app?
Ja duidelijk, niet echt nodig om 80 euro uit te geven.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 20:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
jeh, werkt op zich prima, torque doet het perfect.
Wat ik inmiddels wel heb ondervonden, is dat de app die je eraan hangt het eigenlijke verschil maakt. Nou heb ik heen goedkoopie gehad voor deze, dus daar kan ik niks over zeggen, maar als ik de verhalen en reviews on zhe mighty interwebz moet geloven zit het verschil hem voornamelijk in data transfer speed en het fatsoenlijk aanhouden van de verbinding.
Ik heb inmiddels een paar minor foutmeldingen gehad, o.a. Bijvoorbeeld een defecte gloeistift, die gaf een lampje, geen bc melding, en ook niks op de free scannertjes die ik nu beschikbaar heb inclusief torque.. Maar als ik een MB specialized pakte vond die hem wel, inclusief de cilindernummers. Helaas kost dat appie wel 40 ekkies.Voor die 40 euro pakt dat ding dan weer wel ālles waar een draadje aan zit en in je auto zit, inclusief van alle andere benzen up to date..
Hij leest dus gewoon perfect uit, koppelt supersnel, foutloos en bijna zonder uitzondering, maar of je dingen kunt uitlezen ligt heel erg aan de software die je er vervolgens aan hangt.
Geen idee wat je ermee wilt gaan doen. Ik denk dat als je gewoon af en toe je data of een storinkje wilt uitlezen, je dat best met een goedkope kanquote:Op zaterdag 27 januari 2018 20:13 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ja duidelijk, niet echt nodig om 80 euro uit te geven.
Ik kan ook een goedkopere nemen.
Ja dat is het idd, bedankt voor de toelichtingquote:Op zaterdag 27 januari 2018 20:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Geen idee wat je ermee wilt gaan doen. Ik denk dat als je gewoon af en toe je data of een storinkje wilt uitlezen, je dat best met een goedkope kan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |