ben ook wel benieuwd wat er nu op zit. Wel een aansluiting in de stuurcolom, auto is splinternieuw modelletje in ‘98 geweest. Zou die er niet al op voorbereid zijn?quote:Op zondag 8 oktober 2017 16:08 schreef oldford het volgende:
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.
Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
Wat bedoel je met "oldschool OBD"? Het Subaru fabrieks protocol?quote:Op zondag 8 oktober 2017 16:26 schreef Sounddragon het volgende:
als hij nog oldskool OBD heeft zou hij iig foutcodes moeten kunnen uitlezen enzo? (mits de stekker past)
de eerste vorm van uitlezen, die je kon fiksen door middel van knippercode bij sommige auto's. Oudere Opels o.a. Kon je door 2 pootjes door te verbinden met een draadje of paperclip uitlezen door het laten knipperen van het mil-lampje. Dat bedoel ik met oldskool, dat is toch ook OBD?quote:Op zondag 8 oktober 2017 17:59 schreef oldford het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "oldschool OBD"? Het Subaru fabrieks protocol?
Dat is niet oldschool. Dat zit er vandaag de dag nog steeds op en dat zal er altijd wel op blijven zitten.
Je kunt bij niet-EOBD voertuigen in principe niets uitlezen met een EOBD stekker.
Alleen bij Ford en sommige GM/Opel producten lukt het wel, omdat die het fabrieks protocol hebben laten opnemen als een OBD2/EOBD protocol.
Het probleem met OBD is dat hoewel de basiseisen en de foutmeldingscodes redelijk standaard zijn, het geen echte standaard is. Vandaar dat garage's zo'n apparaat met meerdere connectors en in het geval van universele garage's ook meerdere ROM-kaarten met software hebben.quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:35 schreef Sounddragon het volgende:
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
Kan goedkoper met even zoeken, bijvoorbeeld na 1 minuut zoeken:quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:59 schreef BMWK111RS het volgende:
Toch gevonden, schrik alleen niet van de prijs.
http://www.ebay.nl/itm/Me(...)1:g:F1kAAOSw0NtZa0Oi
Maar die is zonder notebookquote:Op woensdag 11 oktober 2017 18:14 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
Kan goedkoper met even zoeken, bijvoorbeeld na 1 minuut zoeken:
https://www.aliexpress.co(...)ect/32828047258.html
Ben je nog tevreden met dat ding?quote:Op woensdag 11 oktober 2017 17:35 schreef Sounddragon het volgende:
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
jeh, werkt op zich prima, torque doet het perfect.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 18:32 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ben je nog tevreden met dat ding?
Ik heb er ook 1 nodig.
Werkt hij goed met de torque app?
Ja duidelijk, niet echt nodig om 80 euro uit te geven.quote:Op zaterdag 27 januari 2018 20:10 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
jeh, werkt op zich prima, torque doet het perfect.
Wat ik inmiddels wel heb ondervonden, is dat de app die je eraan hangt het eigenlijke verschil maakt. Nou heb ik heen goedkoopie gehad voor deze, dus daar kan ik niks over zeggen, maar als ik de verhalen en reviews on zhe mighty interwebz moet geloven zit het verschil hem voornamelijk in data transfer speed en het fatsoenlijk aanhouden van de verbinding.
Ik heb inmiddels een paar minor foutmeldingen gehad, o.a. Bijvoorbeeld een defecte gloeistift, die gaf een lampje, geen bc melding, en ook niks op de free scannertjes die ik nu beschikbaar heb inclusief torque.. Maar als ik een MB specialized pakte vond die hem wel, inclusief de cilindernummers. Helaas kost dat appie wel 40 ekkies.Voor die 40 euro pakt dat ding dan weer wel àlles waar een draadje aan zit en in je auto zit, inclusief van alle andere benzen up to date..
Hij leest dus gewoon perfect uit, koppelt supersnel, foutloos en bijna zonder uitzondering, maar of je dingen kunt uitlezen ligt heel erg aan de software die je er vervolgens aan hangt.
Geen idee wat je ermee wilt gaan doen. Ik denk dat als je gewoon af en toe je data of een storinkje wilt uitlezen, je dat best met een goedkope kanquote:Op zaterdag 27 januari 2018 20:13 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
Ja duidelijk, niet echt nodig om 80 euro uit te geven.
Ik kan ook een goedkopere nemen.
Ja dat is het idd, bedankt voor de toelichtingquote:Op zaterdag 27 januari 2018 20:16 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Geen idee wat je ermee wilt gaan doen. Ik denk dat als je gewoon af en toe je data of een storinkje wilt uitlezen, je dat best met een goedkope kan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |