abonnement Unibet Coolblue
pi_174282504
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:08 schreef oldford het volgende:
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.

Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
ben ook wel benieuwd wat er nu op zit. Wel een aansluiting in de stuurcolom, auto is splinternieuw modelletje in ‘98 geweest. Zou die er niet al op voorbereid zijn?

Goed idee van t apk keurstation.
pi_174283070
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:26 schreef Sounddragon het volgende:
als hij nog oldskool OBD heeft zou hij iig foutcodes moeten kunnen uitlezen enzo? (mits de stekker past)
Wat bedoel je met "oldschool OBD"? Het Subaru fabrieks protocol?
Dat is niet oldschool. Dat zit er vandaag de dag nog steeds op en dat zal er altijd wel op blijven zitten.

Je kunt bij niet-EOBD voertuigen in principe niets uitlezen met een EOBD stekker.
Alleen bij Ford en sommige GM/Opel producten lukt het wel, omdat die het fabrieks protocol hebben laten opnemen als een OBD2/EOBD protocol.
  zondag 8 oktober 2017 @ 21:27:24 #28
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174288247
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 17:59 schreef oldford het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "oldschool OBD"? Het Subaru fabrieks protocol?
Dat is niet oldschool. Dat zit er vandaag de dag nog steeds op en dat zal er altijd wel op blijven zitten.

Je kunt bij niet-EOBD voertuigen in principe niets uitlezen met een EOBD stekker.
Alleen bij Ford en sommige GM/Opel producten lukt het wel, omdat die het fabrieks protocol hebben laten opnemen als een OBD2/EOBD protocol.
de eerste vorm van uitlezen, die je kon fiksen door middel van knippercode bij sommige auto's. Oudere Opels o.a. Kon je door 2 pootjes door te verbinden met een draadje of paperclip uitlezen door het laten knipperen van het mil-lampje. Dat bedoel ik met oldskool, dat is toch ook OBD?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174294503
Ja, dat is OBD (OnBoard Diagnostics).
Maar echt oldschool is het niet. Er zijn nog steeds auto's waar je een lampje kunt laten kinpperen of een nummer op het display kunt krigen via het gaspedaal (b.v. Opel en GM).
  woensdag 11 oktober 2017 @ 17:35:49 #30
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174353475
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174353927
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:35 schreef Sounddragon het volgende:
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
Het probleem met OBD is dat hoewel de basiseisen en de foutmeldingscodes redelijk standaard zijn, het geen echte standaard is. Vandaar dat garage's zo'n apparaat met meerdere connectors en in het geval van universele garage's ook meerdere ROM-kaarten met software hebben.
Wil je je MB goed uitlezen kan je zo'n Chinese clone met de ROM-kaart voor MB kopen. Je bent dan wel enige honderden euro's verder en hebt dan zo'n lelijke handheld of in geval van de nog duurdere apparaten een tablet naast je liggen.
Die adaptertjes waar jij op doelt zijn eigenlijk alleen in staat de meest voorkomende foutcodes aan te geven en kunnen in sommige gevallen ook wat dynamische gegevens weergeven, maar dat laatste valt meer in de categoriëen "mooi meegenomen" en "goh, kijk mij eens interessant naar wat nutteloze gegevens staren" dan "daadwerkelijk bruikbaar"

Voor GM/Opel heet dat ding Tech2 http://www.ebay.nl/itm/GM(...)d:g:kzoAAOSwBahVV6Xh

Voor MB kan ik hem zo snel niet vinden.

.

[ Bericht 8% gewijzigd door BMWK111RS op 11-10-2017 17:58:02 (toevoeging) ]
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_174354099
Toch gevonden, schrik alleen niet van de prijs.

http://www.ebay.nl/itm/Me(...)1:g:F1kAAOSw0NtZa0Oi
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  woensdag 11 oktober 2017 @ 18:14:54 #33
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_174354504
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:59 schreef BMWK111RS het volgende:
Toch gevonden, schrik alleen niet van de prijs.

http://www.ebay.nl/itm/Me(...)1:g:F1kAAOSw0NtZa0Oi
Kan goedkoper met even zoeken, bijvoorbeeld na 1 minuut zoeken:
https://www.aliexpress.co(...)ect/32828047258.html
pi_174355114
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 18:14 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Kan goedkoper met even zoeken, bijvoorbeeld na 1 minuut zoeken:
https://www.aliexpress.co(...)ect/32828047258.html
Maar die is zonder notebook :P
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_176781249
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:35 schreef Sounddragon het volgende:
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
Ben je nog tevreden met dat ding?
Ik heb er ook 1 nodig.
Werkt hij goed met de torque app?
  zaterdag 27 januari 2018 @ 20:10:51 #36
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_176782992
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 18:32 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Ben je nog tevreden met dat ding?
Ik heb er ook 1 nodig.
Werkt hij goed met de torque app?
jeh, werkt op zich prima, torque doet het perfect.

Wat ik inmiddels wel heb ondervonden, is dat de app die je eraan hangt het eigenlijke verschil maakt. Nou heb ik geen goedkoopie gehad voor deze, dus daar kan ik vergeljkend niks over zeggen, maar als ik de verhalen en reviews on zhe mighty interwebz moet geloven zit het verschil hem voornamelijk in data transfer speed en het fatsoenlijk aanhouden van de verbinding.
Ik heb inmiddels een paar minor foutmeldingen gehad, o.a. Bijvoorbeeld een defecte gloeistift, die gaf een lampje, geen bc melding, en ook niks op de free scannertjes die ik nu beschikbaar heb inclusief torque.. Maar als ik een MB specialized pakte vond die hem wel, inclusief de cilindernummers. Helaas kost dat appie wel 40 ekkies.Voor die 40 euro pakt dat ding dan weer wel àlles waar een draadje aan zit en in je auto zit, inclusief van alle andere benzen up to date..

Hij leest dus gewoon perfect uit, koppelt supersnel, foutloos en bijna zonder uitzondering, maar of je dingen kunt uitlezen ligt heel erg aan de software die je er vervolgens aan hangt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_176783043
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 20:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

jeh, werkt op zich prima, torque doet het perfect.

Wat ik inmiddels wel heb ondervonden, is dat de app die je eraan hangt het eigenlijke verschil maakt. Nou heb ik heen goedkoopie gehad voor deze, dus daar kan ik niks over zeggen, maar als ik de verhalen en reviews on zhe mighty interwebz moet geloven zit het verschil hem voornamelijk in data transfer speed en het fatsoenlijk aanhouden van de verbinding.
Ik heb inmiddels een paar minor foutmeldingen gehad, o.a. Bijvoorbeeld een defecte gloeistift, die gaf een lampje, geen bc melding, en ook niks op de free scannertjes die ik nu beschikbaar heb inclusief torque.. Maar als ik een MB specialized pakte vond die hem wel, inclusief de cilindernummers. Helaas kost dat appie wel 40 ekkies.Voor die 40 euro pakt dat ding dan weer wel àlles waar een draadje aan zit en in je auto zit, inclusief van alle andere benzen up to date..

Hij leest dus gewoon perfect uit, koppelt supersnel, foutloos en bijna zonder uitzondering, maar of je dingen kunt uitlezen ligt heel erg aan de software die je er vervolgens aan hangt.
Ja duidelijk, niet echt nodig om 80 euro uit te geven.
Ik kan ook een goedkopere nemen.
  zaterdag 27 januari 2018 @ 20:16:09 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_176783109
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 20:13 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Ja duidelijk, niet echt nodig om 80 euro uit te geven.
Ik kan ook een goedkopere nemen.
Geen idee wat je ermee wilt gaan doen. Ik denk dat als je gewoon af en toe je data of een storinkje wilt uitlezen, je dat best met een goedkope kan :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_176785361
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 20:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Geen idee wat je ermee wilt gaan doen. Ik denk dat als je gewoon af en toe je data of een storinkje wilt uitlezen, je dat best met een goedkope kan :Y
Ja dat is het idd, bedankt voor de toelichting :)
pi_176817943
Ik heb een simpele gekocht bij bol.
In mijn corsa 2003 doet hij het niet echt goed, beetje traag en af en toe een foutmelding.
In de BMW 2002 van 1 van de kinderen doet hij het perfect, supersnel en foutloos.
Misschien is het dan toch ook verschillend per auto.
pi_176819733
Natuurlijk verschilt het per auto.
Ten eerste heb je 5 verschillende protocollen waarop EOBD/OBD2 communiceert.
Er zijn 2 J1850 protocollen (voornamelijk Ford en GM), 2 Iso protocollen en dan is sinds 2008 het Can-protocol verplicht, wat beduidend veel sneller is dan de overige 4.

Wat ook uitmaakt is hoeveel ecu's er in de auto zitten die reageren op het gebruikte protocol.
Als alleen de motor-ecu reageert is dat sneller als wanneer ook de automatische versnellingsbak mee reageert op elk commando.
Bij een hybride kan het dan echt de boel vertragen, als er 4 of 5 ecu's reageren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')