abonnement Unibet Coolblue
pi_173873024
Ik ben een dakopbouw aan het realiseren op mijn 1910-gebouwde tussenwoning. Met beide buren heb ik een erfdienstbaarheidsovereenkomst gesloten via de notaris om toestemming te krijgen om de hele muur te gebruiken voor de bouw van deze opbouw. In ruil voor deze toestemming mogen de buren tzt deze muur gebruiken om hun eigen dakopbouw te realiseren als ze dat willen.

Bij een van de buren zit de CV rookafvoer precies tegen de erfgrensmuur. Die moet dus verplaatst worden want hij zit tegen de nieuwe dakopbouwmuur. Uiteraard gebeurt dat op mijn kosten want ik ben aan het bouwen.

Maar dat wil de buurvrouw niet. Ik mag er niet aanzitten en vandaag heeft ze de dakbedekkers weggestuurd die de daklekkage bij haar kwamen repareren !

Maar volgens mij moet volgens de huidige eisen de afvoer op minimaal 50 cm afstand van de erfgrens komen.

Wie heeft er gelijk of beter, wat zegt de wet? Ik wil graag het dak dicht maken (gebruik nu zeilen) want nog een code geel of orange en er is weer lekkage.

En kan ik die toestemming om te verplaatsen afdwingen en zo ja, volgens wat voor (snelle) procedure?

Ik zie uit naar jullie reacties. Voor de volgende code geel of orange :-)
  dinsdag 19 september 2017 @ 16:51:18 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_173873368
Ik begrijp niet zo goed waarom het verplaatsen van die afvoer niet eerder is besproken. Jullie hebben immers wel onderling die erfdienstbaarheid geregeld.
The love you take is equal to the love you make.
pi_173873638
Eerste is de erfdienstbaarheid geregeld om in't algemeen toestemming te krijgen de volledige muur te gebruiken. Pas daarna - toen we het dak gingen opmaken - kwam dit issue aan het licht.

Het spreekt vanzelf dat je e.e.a. op basis van de meest actuele regelgeving aanpast. Ik had nooit voorzien dat dit een probleem zou kunnen worden want alle kosten zijn voor mij.

Hoe dan ook, dat is achteraf praten.
  dinsdag 19 september 2017 @ 17:22:24 #4
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_173873915
Maar de huidige eisen gelden niet voor een woning uit 1910 hè?
Ik denk dat je pech hebt.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_173874653
je hebt toestemming om daar een muur tegen te zetten? Dan kun je dat dus gewoon doen. Waar ze met haar cv afvoer blijft moet ze zelf weten.
pi_173874738
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 18:06 schreef Artbij2 het volgende:
je hebt toestemming om daar een muur tegen te zetten? Dan kun je dat dus gewoon doen. Waar ze met haar cv afvoer blijft moet ze zelf weten.
Dit lijkt mij ook.
Jij hebt aangeboden om het voor de buren te betalen. Zij weigeren dit. Mocht het op een later moment blijken dat het toch aangepast niet worden heb jij naar mijn mening je plicht gedaan en zoeken ze het maar uit.
  dinsdag 19 september 2017 @ 18:24:33 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173874877
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 19 september 2017 @ 19:02:15 #8
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_173875492
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 16:31 schreef wtkoos het volgende:
Wie heeft er gelijk of beter, wat zegt de wet?
Eens met Leinekien dat het raar is dat dit nu pas aan de orde is. Anyway, waar de rookgasafvoer nu moet zitten volgens de regels is niet van belang, aangezien het een bestaande situatie is. (edit- er vanuitgaande dat de afvoer in een periode geplaatst is dat er geen bouwbesluitregels voor waren, of andere regels golden) Juridisch gezien heb jij pech en zij gelijk.
Maar goed, daarmee ben je er natuurlijk nog niet.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_173875677
Rookgasafvoer verplaatsen is nooit een goed idee, dan komt er nml. een knik in de afvoer. Erg slecht voor de trek. Jij wil je dak omhoog, dan moet haar afvoer omhoog. Omhoog dus, beslist níet opzij. Dit is echt de enige oplossing. Dus een extra pijpje op haar afvoer, met tui-draadjes. Zie je vaak.
pi_173875719
Afhankelijk van de gemeentelijke verordening, maar meestal 1 tot 2 meter van de erfgrens af. Helaas kan er wel verjaring optreden na 20 jaar en dan is de huidige plek wettelijk bindend.
<hr>
pi_173875860
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 17:04 schreef wtkoos het volgende:
Het spreekt vanzelf dat je e.e.a. op basis van de meest actuele regelgeving aanpast.
Wat denk je dat dat voor praktische problemen oplevert?

Jij gaat verbouwen dus jij bent gebonden aan de regelgeving ten tijde van de aan-/verbouw. Daar heeft de buurvrouw hoogstwaarschijnlijk niks mee van doen.
pi_173878567
Ben ik de enige die het verhaal niet snapt? Je bent bezig een dakopbouw te maken, maar nu lekt het dak, bij jouw of de buren? en het komt door de rookgasafvoer?
.
pi_173879827
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:23 schreef Deshain het volgende:

[..]

Wat denk je dat dat voor praktische problemen oplevert?

Jij gaat verbouwen dus jij bent gebonden aan de regelgeving ten tijde van de aan-/verbouw. Daar heeft de buurvrouw hoogstwaarschijnlijk niks mee van doen.
Nee, maar de rookgasafvoer van de buren staat kennelijk op zo'n plek dat de opbouw niet geplaatst kan/mag worden zonder aanpassingen aan die rookgasafvoer.

Wel raar dat de aannemer dit pas tijdens de bouw opmerkt.
pi_173879891
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:17 schreef Dawnbreaker het volgende:
Afhankelijk van de gemeentelijke verordening, maar meestal 1 tot 2 meter van de erfgrens af. Helaas kan er wel verjaring optreden na 20 jaar en dan is de huidige plek wettelijk bindend.
Aangezien het landelijk geregeld is (zie onderstaande quote van Pietverdriet) mag een gemeentelijke verordening hier geen eisen aan stellen.

quote:
Helaas stelt het Bouwbesluit alleen een SMARTe afstandseis voor nieuwbouw, voor bestaande bouw blijft het beperkt tot het begrip 'doelmatig'.

Je zou het wel op artikel 2.90 lid 1 en 2 kunnen gooien. Een afvoer die op 0 cm van de erfgrens ligt, voldoet per definitie niet aan de eisen die aan de weerstand tegen brandoverslag gesteld worden. Of je moet de rookgasafvoer van een brandklep voorzien, maar juist dat is gezien de functie van een rookgasafvoer niet echt een adequate optie.

TS zou bouw- en woningtoezicht moeten verzoeken om te gaan handhaven in deze situatie.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_173880338
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2017 19:15 schreef paardendokter het volgende:
Rookgasafvoer verplaatsen is nooit een goed idee, dan komt er nml. een knik in de afvoer. Erg slecht voor de trek. Jij wil je dak omhoog, dan moet haar afvoer omhoog. Omhoog dus, beslist níet opzij. Dit is echt de enige oplossing. Dus een extra pijpje op haar afvoer, met tui-draadjes. Zie je vaak.
Volgens mij is dit toch een oplossing waar iedereen mee kan leven? Of is op de plek van de doorvoer het dak bij de buurvrouw sowieso niet meer waterdicht te maken? Dan sta je in een patstelling.
pi_173882838
bedankt voor alle reacties.

@ paardedokter. OMhoog gaan is een optie maar de doorvoer zit zo dicht op de muur dat er rondom geen afsluiting kan worden gemaakt. Daat is voor de dakbedekker dus geen optie ivm lekkage.

Er is geen praktisch nadeel voor haar . Maar ik moet wel haar toestemming hebben (lijkt mij).

@Stravromulabeta..

Ik ga bouw en woning toezicht er bij halen. misschien kunnen die bemiddelen. Goede tip .
pi_173895390
En zie zijn geweest en hebben bemiddeld. Ze gaven aan dat ik vooraf met buurvrouw had moeten overleggen dat het nodig zou zijn de afvoer te verleggen. Nu ik dat niet gedaan had, moest ik haar toestemming krijgen of de bouw aanpassen.

Toen een expert loodgieter/CV er bij gehaald van haar keus en die gaf aan dat het toch echt beter zou zijn die uitlaat te verplaatsen ook ivm waterdicht krijgen van het dak. En dat de door mij aangedragen oplossing prima was, geen nadelen had voor functioneren/veiligheid van ketel.

Aan't eind van de middag ging ze akkoord mits e.e.a door erkend bedrijf gedaan zou worden.

Prima natuurlijk.

Amen !
pi_173895461
quote:
0s.gif Op woensdag 20 september 2017 19:01 schreef wtkoos het volgende:
En zie zijn geweest en hebben bemiddeld. Ze gaven aan dat ik vooraf met buurvrouw had moeten overleggen dat het nodig zou zijn de afvoer te verleggen. Nu ik dat niet gedaan had, moest ik haar toestemming krijgen of de bouw aanpassen.

Toen een expert loodgieter/CV er bij gehaald van haar keus en die gaf aan dat het toch echt beter zou zijn die uitlaat te verplaatsen ook ivm waterdicht krijgen van het dak. En dat de door mij aangedragen oplossing prima was, geen nadelen had voor functioneren/veiligheid van ketel.

Aan't eind van de middag ging ze akkoord mits e.e.a door erkend bedrijf gedaan zou worden.

Prima natuurlijk.

Amen !
^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')