abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 december 2002 @ 23:04:20 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_7378517
Balkenende en de Geus hebben een wetsvoorstel in het geniep gemaakt waarbij toetreding alleen kan door beroepsziekte. Wordt onder de pet gehouden door Balkenende en de Geus. Wordt niet in de verkiezingscampagne gebruikt. Waar Pim Fortuyn om werd weggehoond, wordt op geniepige wijze ingevoerd straks.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_7378539
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:04 schreef Staal het volgende:
Balkenende en de Geus hebben een wetsvoorstel in het geniep gemaakt waarbij toetreding alleen kan door beroepsziekte. Wordt onder de pet gehouden door Balkenende en de Geus. Wordt niet in de verkiezingscampagne gebruikt. Waar Pim Fortuyn om werd weggehoond, wordt op geniepige wijze ingevoerd straks.
Balkenende is ook een achterbaks politicus. Maar ja, daar is de kiezer te blind voor om dat te zien.
  maandag 16 december 2002 @ 23:06:08 #3
22259 Fogerty
slapende account
pi_7378560
Ah, dan kopieer ik mijn post even hierheen. Het verdient idd ook wel een apart topic.

Wel uitgelekte stukken waar ik nogal van schrik. "Dit moet geheim blijven tot na de verkiezingen". Tuurlijk kun je raden dat het altijd zo gaat, maar ik vind het toch altijd weer even schrikken als er zo'n "bewijs" opduikt dat het idd echt gebeurt.

Hieperdepiep hoera!
  maandag 16 december 2002 @ 23:08:33 #4
19775 Slam
The True AoD
pi_7378611
Ik zag het net op DenHaag Vandaag, een geheim wetsvoorstel wat stil moest blijven tot na de nieuwe verkiezingen!
Heel erg achterbaks en buitengewoon asociaal.

CDA de Geus het sociale gezicht van dit kabinet my ass!

Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
  maandag 16 december 2002 @ 23:09:26 #5
42366 Staal
pi_7378632
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:05 schreef gelly het volgende:

[..]

Balkenende is ook een achterbaks politicus. Maar ja, daar is de kiezer te blind voor om dat te zien.

Die gereformeerde glimpiepers denken altijd dat ze procuratiehouders zijn van God. Hou ze in de gaten.

Balkenende is sowieso een vreemde snuiter, met zijn geweldige team, waarvan er drie al zijn opgehoepeld en een vierde zwaar aangeschoten wild is. Die gast is in staat om een team te bouwen zeg.

[Dit bericht is gewijzigd door Staal op 16-12-2002 23:11]

Un certain jeune homme
pi_7378644
Linkse hetze tegen de rechtse politiek!

Hoelang zal 't duren voordat deze reacties hier opduiken?

Het plan is asociaal, en het achterhouden voor de kiezers is nog veel asocialer!

Maar, laten we afwachten wat De Geus erop te zeggen heeft. Hij moet wel de kans hebben zich te verdedigen.

pi_7378666
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:09 schreef Staal het volgende:

[..]

Die geroformeerde glimpiepers denken altijd dat ze procuratiehouders zijn van God. Hou ze in de gaten.

Balkenende is sowieso een vreemde snuiter, met zijn geweldige team, waarvan er drie al zijn opgehoepeld en een vierde zwaar aangeschoten wild is.

Nou nou, ik ben zelf ook gereformeerd opgevoed. Laat die belediging maar achterwege.
pi_7378688
Zo geheim nou ook weer niet. Was al een tijdje bekend bij het UWV enzo. Maar ik ben het met je eens dat het niet gaat zoals het hoort. Voorstel moet eerst gedaan worden in het openbaar.
  maandag 16 december 2002 @ 23:12:51 #9
42366 Staal
pi_7378695
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:11 schreef gelly het volgende:

[..]

Nou nou, ik ben zelf ook gereformeerd opgevoed. Laat die belediging maar achterwege.

Dan zou jij het moeten weten. Is toch geen belediging trouwens. Is toch zo.
Un certain jeune homme
pi_7378724
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:12 schreef Staal het volgende:

[..]

Dan zou jij het moeten weten. Is toch geen belediging trouwens. Is toch zo.

Dat geformeerden achterbaks zijn ? Dat lijkt me toch vooral afhankelijk van de persoon, sommigen zijn achterbaks en anderen weer niet. Net als bij "normale" mensen

Natuurlijk is het geloof hypocriet, maar dat is een andere discussie die al elders gevoerd wordt.

pi_7378728
"De kiezer moet weer vertrouwen krijgen in de politiek", dat was toch ook zo'n gevleugelde Balkenende I - leus?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_7378729
Dit was toch wat Fortuyn wilde. Het volk moet toch tevreden achterover leunen nu???
pi_7378741
Wat leuk dat iedereen het met elkaar eens is tot nu toe in dit topic
  maandag 16 december 2002 @ 23:15:44 #14
19775 Slam
The True AoD
pi_7378750
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:14 schreef SCH het volgende:
Dit was toch wat Fortuyn wilde. Het volk moet toch tevreden achterover leunen nu???
Fortuyn is dood. En ze volgelingen maken er een soep van.
Es ist geil ein Arschloch zu sein!!!!
  maandag 16 december 2002 @ 23:17:09 #15
42366 Staal
pi_7378791
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:14 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat geformeerden achterbaks zijn ? Dat lijkt me toch vooral afhankelijk van de persoon, sommigen zijn achterbaks en anderen weer niet. Net als bij "normale" mensen

Ik bedoel dat ze denken dat ze een heel speciale band hebben met God, specialer dan andere mensen en dat dat dus verwachtingen schept.

Voor de rest: iedereen is hypocriet. Dit is niet hypocriet zijn, maar gemeen spel.

quote:
Natuurlijk is het geloof hypocriet, maar dat is een andere discussie die al elders gevoerd wordt.
In wetenschap, filosofie en theologie?
[/quote]
Un certain jeune homme
pi_7378796
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:15 schreef Slam het volgende:

[..]

Fortuyn is dood. En ze volgelingen maken er een soep van.

Nee die voeren nu 1 van zijn verschrikkelijk slechte ideen uit. Dat kun je moeilijk soep noemen, eerder de geest
  maandag 16 december 2002 @ 23:18:04 #17
42366 Staal
pi_7378808
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:14 schreef Zander het volgende:
"De kiezer moet weer vertrouwen krijgen in de politiek", dat was toch ook zo'n gevleugelde Balkenende I - leus?
Je moet je verantwoordelijkheid nemen, zegt hij altijd. En niets uitsluiten.
Un certain jeune homme
pi_7378911
Het plan is helemaal niet asociaal, maar je moet je dan wel kunnen verzekeren tegen niet-beroepsziekten. Het plan van de SER was veel asocialer; mensen met burn-out en ME e.d. niet in de WAO.
  maandag 16 december 2002 @ 23:24:02 #19
25153 MrLunk
a journey thru cyberspace
pi_7378938
Ben benieuwd wat dit voor effect heeft op de volgende peilingen...
pi_7378962
quote:
Ik geloof Marijnissen ook wel als hij zegt dat ze het wetsvoorstel bewust tot na de verkiezingen uit de publiciteit wilden houden... Het gaat ze wellicht nog een paar sociale stemmen van het CDA kosten. Ook geloof ik wel dat Balkenende indien nodig LPF zal vragen om mee te doen aan de coalitie met de VVD... En Mat Herben zal dan wel minister worden natuurlijk... Wat een vreemde lui zijn het toch.
I´m back.
pi_7378967
Het is ronduit beschamend, dergelijke achterkamertjes-politiek. En toch zijn we dit van het CDA gewend. Men beroept zich altijd op 'de zorgzame samenleving' terwijl deze partij met Lubbers als MP al de AOW'tjes van onze grootouders praktisch heeft gehalveerd. Opa na een leven van hard werken gedwongen naar de Aldi, en dan nog selectief moeten shoppen. Dat is mijn indruk van het CDA. En jawel, veel mensen stemmen CDA uit religieuze overweging, zonder vragen te stellen. Kijk maar eens naar Brabant en Limburg, de bolwerken van deze partij. Ik kots er op. JPB lijkt zeker op Harry Potter want hij tovert gevoelige voorstellen als dit direct onder tafel, om na de verkiezingen dit uitgewerkte plan door de formatie heen te jassen.
Eigen brokjes eerst.
  maandag 16 december 2002 @ 23:27:47 #22
42366 Staal
pi_7379022
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:22 schreef fokje het volgende:
Het plan is helemaal niet asociaal, maar je moet je dan wel kunnen verzekeren tegen niet-beroepsziekten. Het plan van de SER was veel asocialer; mensen met burn-out en ME e.d. niet in de WAO.
Maar het moet ook betaalbaar voor iedereen zijn, zo'n particuliere verzekering. Dat zal niet haalbaar zijn voor iedereen.

Hierdoor ontstaan er weer erg grote verschillen tussen de haves en de have-nots.

Un certain jeune homme
pi_7379099
quote:
Kortom we schaffen de WAO maar helemaal af? Dit soort plannetjes zijn er al decennia, en in elk land waar ze het hebben is het alleen een garantie op eindeloze rechtszaken en een vetpot voor particuliere verzekeringen.
pi_7379122
quote:
Ja we kunnen heel trots zijn op dit fantastische kabinet. Geen achterkamertjespolitiek meer ? Netjes hoor
pi_7379133
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:27 schreef Staal het volgende:

[..]

Maar het moet ook betaalbaar voor iedereen zijn, zo'n particuliere verzekering. Dat zal niet haalbaar zijn voor iedereen.

Hierdoor ontstaan er weer erg grote verschillen tussen de haves en de have-nots.

Of de vakbonden dwingen de werkgevers tot collectieve bedrijfsregelingen.
  maandag 16 december 2002 @ 23:32:57 #26
42366 Staal
pi_7379144
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:30 schreef HiZ het volgende:

[..]

Kortom we schaffen de WAO maar helemaal af? Dit soort plannetjes zijn er al decennia, en in elk land waar ze het hebben is het alleen een garantie op eindeloze rechtszaken en een vetpot voor particuliere verzekeringen.

Dat zal inderdaad één van de gevolgen zijn.
Un certain jeune homme
pi_7379201
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:27 schreef Staal het volgende:

[..]

Je hebt wellicht gelijk, het zal ook zo z'n haken en ogen hebben. Alleen viel destijds niemand over de plannen van de SER, die écht asociaal zijn in mijn ogen. Maar ik weet niet wat voor constructie Balkenende voor ogen heeft.
  maandag 16 december 2002 @ 23:35:22 #28
42366 Staal
pi_7379206
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:31 schreef DimeBag het volgende:

[..]

Ja we kunnen heel trots zijn op dit fantastische kabinet. Geen achterkamertjespolitiek meer ? Netjes hoor

Ja, je moet je verantwoordelijkheid nemen en niets uitsluiten, zoals Balkenende bijna op iedere vraag antwoordt.
Un certain jeune homme
  maandag 16 december 2002 @ 23:52:15 #29
42366 Staal
pi_7379617
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:35 schreef fokje het volgende:

[..]

Je hebt wellicht gelijk, het zal ook zo z'n haken en ogen hebben. Alleen viel destijds niemand over de plannen van de SER, die écht asociaal zijn in mijn ogen. Maar ik weet niet wat voor constructie Balkenende voor ogen heeft.

Geen sociaal risico meer. Dus voor dat sociale risico zal je wel een particuliere verzekering kunnen afsluiten, zoals zelfstandigen nu doen.

Dat is zonder meer erg duur. Ik verwacht dat dan hele volksstammen niet verzekerd zullen zijn en dus terugvallen op een bijstandsuitkering als het noodlot hen treft.

Zoals Hiz al uitlegt zullen de vakbonden een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij CAO-onderhandelingen afdwingen, zoals na het einde van de ziektewet ook werd gedaan met het doorbetalen bij ziekte.

Als echter de wao op die manier voor een belangrijk deel op de schouders terecht komt van het bedrijfsleven dan wordt de arbeid in Nederland een stuk duurder en dus onze concurrentiepositie verslechterd.

Un certain jeune homme
pi_7379873
Ik had begrepen dat het SER plan nog veel verder ging dan het plan van PF... want die kwam tenslotte met dit voorstel en werd door iedereen voor asociaal uitgemaakt.
Maar misschien eerst het spoeddebat afwachten en zien wat de reactie van de Geus is.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:06:12 #31
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_7379924
bron ANP:
quote:
DEN HAAG (ANP) - SP-lijsttrekker Marijnissen wil dinsdag een spoeddebat over een vermeend plan om de WAO te hervormen. Marijnissen zei maandag de hand te hebben gelegd op een vertrouwelijk plan om de WAO in haar bestaande vorm af te breken.

Volgens het nieuwe voorstel zouden alleen mensen die als gevolg van hun werk arbeidsongeschikt zijn geworden in aanmerking komen voor een uitkering. Marijnissen ziet dat als een terugkeer naar de situatie van voor 1967 toen de WAO werd ingevoerd.

Bronnen bij het ministerie van Sociale Zaken in Den Haag ontkennen echter dat er sprake van is dat het zogenoemde 'risque professionel' het leidend principe wordt van een nieuwe WAO-regeling. Marijnissen claimt dat het ,,geheime'' document wordt begeleid door een instructie om over het onderwerp niet naar buiten te treden voor 22 januari. Op die dag worden de Tweede-Kamerverkiezingen gehouden

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:08:07 #32
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7379954
hohoho.
het enige dat nu bekend is dat het al dan niet uitgewerkte voorstel behelst dat de WAO alleen geldt voor mensen met een aantoonbare arbeidsongeschiktheid gerelateerd aan de arbeid die men verrichtte.

Er is bij mij nog niet verder bekend hoe omgegaan wordt met arbeidsongeschiktheid als gevolg van een niet aan arbeid gerelateerde ongeschiktheid.

Los van het verhaal staat dat het natuurlijk dat het belachelijk is dat Nederland in verhouding de meeste mensen in de WAO heeft. En of de arbeidsvoorwaarden in Nederland nu echt zo veel slechter zijn dan in andere europese landen? Er zit veel te veel verborgen werkeloosheid in de WAO.

De WAO omvang is een heel groot probleem. En bij voorbaat iedere poging tot het oplossen van het probleem de grond in boren zonder zelf met een goed, eerlijk en betaalbaar alternatief te komen, is nogal goedkoop.

wat moet ik hier nu neerzetten?
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:11:28 #33
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_7380021
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:08 schreef evert het volgende:
De WAO omvang is een heel groot probleem. En bij voorbaat iedere poging tot het oplossen van het probleem de grond in boren zonder zelf met een goed, eerlijk en betaalbaar alternatief te komen, is nogal goedkoop.
Nóg goedkoper is het opzettelijk geheim willen houden tot na de verkiezingen

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_7380121
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:11 schreef Verbal het volgende:

[..]

V.

Is dat wel zo, of wordt dat slechts gesuggereerd?
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:19:52 #35
136 V.
pi_7380177
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:17 schreef fokje het volgende:

[..]

Is dat wel zo, of wordt dat slechts gesuggereerd?

Er schijnt een schrijven bij de papieren die Marijnissen in bezit had gezeten te hebben, waarop een ambtenaar uit naam van De Geus zou hebben geschreven dat er tot 22 januari niets over naar buiten zou mogen komen, ivm lastige vragen enzo.

Daarover wordt morgen ook opheldering gevraagd.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:23:21 #36
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7380244
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:19 schreef Verbal het volgende:

[..]

Er schijnt een schrijven bij de papieren die Marijnissen in bezit had gezeten te hebben, waarop een ambtenaar uit naam van De Geus zou hebben geschreven dat er tot 22 januari niets over naar buiten zou mogen komen, ivm lastige vragen enzo.

Daarover wordt morgen ook opheldering gevraagd.

V.

precies. en zullen wij daar morgen dan pas op reageren, als blijkt of het waar is of niet?
(je weet wel, iemand is pas schuldig als schuld bewezen is)
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:24:27 #37
136 V.
pi_7380264
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:23 schreef evert het volgende:

[..]

precies. en zullen wij daar morgen dan pas op reageren, als blijkt of het waar is of niet?
(je weet wel, iemand is pas schuldig als schuld bewezen is)

Zeg ik ergens van niet dan?

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_7380351
quote:
Op maandag 16 december 2002 23:22 schreef fokje het volgende:
Het plan van de SER was veel asocialer; mensen met burn-out en ME e.d. niet in de WAO.
Wat is het verschil met het huidige plan? Het blijft toch hetzelfde alleen anders geformuleerd?

Ben moe, ik zie het even niet

Vroeger zou ik me nooit druk gemaakt hebben over degelijke plannen, want dat zou toch nooit voor mij gelden. Dacht ik. En nu zit ik ruim een jaar in de WAO. En mijn klachten zijn niet beroepsgerelateerd nee. Mss is het wel mijn "geluk" dat ik er nu in zit en niet over een jaar

Ik vind het in ieder geval achterbaks en laag om op om die wijze een plan te willen doordrukken en ik vind dat er op zijn minst een flinke compensatie of tegemoetkoming moet komen voor degenen die zich wel (particulier) willen maar niet kunnen bijverzekeren (als dat plan doorgaat).

#geen
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:35:11 #39
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7380423
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:24 schreef Verbal het volgende:

[..]

Zeg ik ergens van niet dan?

V.

ja, post van 00.11. daar maak je geen enkel voorbehoud en ga je uit van dat het verhaal zoals het er nu ligt, de waarheid is.
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:38:08 #40
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7380450
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:30 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Wat is het verschil met het huidige plan? Het blijft toch hetzelfde alleen anders geformuleerd?

Ben moe, ik zie het even niet

Vroeger zou ik me nooit druk gemaakt hebben over degelijke plannen, want dat zou toch nooit voor mij gelden. Dacht ik. En nu zit ik ruim een jaar in de WAO. En mijn klachten zijn niet beroepsgerelateerd nee. Mss is het wel mijn "geluk" dat ik er nu in zit en niet over een jaar

Ik vind het in ieder geval achterbaks en laag om op om die wijze een plan te willen doordrukken en ik vind dat er op zijn minst een flinke compensatie of tegemoetkoming moet komen voor degenen die zich wel (particulier) willen maar niet kunnen bijverzekeren (als dat plan doorgaat).

achterbaks en laag? laten wij nu eerst eens afwachten wat waar is van dit gerucht. en doordrukken?
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:39:04 #41
136 V.
pi_7380462
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:35 schreef evert het volgende:

[..]

ja, post van 00.11. daar maak je geen enkel voorbehoud en ga je uit van dat het verhaal zoals het er nu ligt, de waarheid is.

Ik zeg DAT het geheimhouden van een voorstel goedkoop is, ja.

Dat is nog niet vastgesteld, zeg ik in mijn post daarna dmv de woorden 'schijnt' en 'zou' en 'opheldering' enzo.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_7380480
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:38 schreef evert het volgende:

[..]

achterbaks en laag? laten wij nu eerst eens afwachten wat waar is van dit gerucht. en doordrukken?

Ben moe zei ik al en mijn formulering is mss teveel op emoties gebaseerd

Ben iig benieuwd wat de uitkomst zal zijn morgen.

Maar waar een gerucht is is vaak ook een kern van waarheid...

#geen
  dinsdag 17 december 2002 @ 00:49:00 #43
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7380566
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:40 schreef DuchessX het volgende:

[..]

Ben moe zei ik al en mijn formulering is mss teveel op emoties gebaseerd

Ben iig benieuwd wat de uitkomst zal zijn morgen.

Maar waar een gerucht is is vaak ook een kern van waarheid...

ja, maar dat er iets moet gebeuren met de wao is al jaren bekend.
de vraag is wat. ik vermoed een splitsing tussen arbeidsgerelateerde arbeidsongeschiktheid en een andere vorm van compensatie voor arbeidsongeschiktheid wat niet gerelateerd is aan arbeid.
pi_7382389
Zullen we deze topic nog maar ff in de truth gooien? Zal waarschijnlijk ook wel blijven staan. Zo kan elke partij over een andere gaan beweren dat er een brief is.
[url=http://members.home.nl/luijtelaar/cinema.htm]cinema[/url] mijn homecinema | ik ben liever dood dan links | bush, de nieuwe messias
pi_7383429
Allemaal gezeur over dat voorstel.
De inhoud kan je natuurlijk verschillende meningen over hebben.

Maar wat volgens mij net zo erg is, is dat ze op het ministerie lekken.
Zo kun je nooit eerst een wetsvoorstel maken, laten doorrekenen en dan presenteren, iedereen bemoeit zich er tijdens het maken er al mee.

Voor zo ver ik net van de Geus heb begrepen is dit een begin van een wetsvoorstel waar aan alle kanten nog geschaaft moet worden.
Tevens is het niet zo als Marijnissen voorstelde, hij riep natuurlijk wat zijn mogelijke aanhang wil horen.
Maar hij laat dan weg dat voor niet beroepsziekten een andere regeling komt die ieder kan maar niet hoeft te verzekeren.
Tevens gaat dan de ingehouden premie op je loon fors omlaag.
Met het verschil kan je je dan bijverzekeren voor niet beroepsziektes.
Uit vrije wil natuurlijk.

dinsdag 17 december 2002 @ 12:34:49 #46
3542 Gia
User under construction
pi_7385148
Iemand die niet meer in staat is te werken door de schuld van een ander, moet dit verhalen op die ander, of diens verzekering. Er zitten veel mensen in de WAO tengevolge van een ongeluk of een medische misser. Die zouden hun geld moeten krijgen van de verzekeringsmaatschappij van de schuldige partij. Maar die maatschappijen zijn maar wat blij met de WAO.

Bij mij was het ook zo. Ik ben tengevolge van een medische fout 10 jaar geleden in de WAO gekomen, terwijl ik een jaar daarvoor een secretaresse-opleiding had afgerond. De verzekeringsmaatschappij, die even gebeld was...., vond dat ik als moeder toch niet zou zijn blijven werken en vergoedde dus geen inkomensderving.
Gelukkig is er dan nog WAO, maar ik vind dat dit eigenlijk door hun betaald had moeten worden.

Ook in geval van een ongeluk. Voor blijvende invaliditeit staat vrijwel in elke polis 1 miljoen gulden, maar het wordt volgens mij zelden uitbetaald omdat die mensen toch in de WAO komen.

pi_7392102
quote:
De Geus gooit WAO-stuk weg

DEN HAAG - Minister De Geus van Sociale Zaken heeft dinsdag een ongevraagd ambtelijk stuk over de herinvoering van een 'risque professionel' in de WAO in de prullenbak gegooid. De verantwoordelijke ambtenaren hebben de wind van voren gekregen. De Geus heeft dat dinsdag desgevraagd gezegd.

Hij reageerde op uitlatingen van SP-leider Marijnissen. Die beschikt over een uitgelekte versie van het gewraakte stuk. Later op de dag spreekt de Kamer met De Geus over de kwestie.

Aanvankelijk ontkende het departement van Sociale Zaken het bestaan van het stuk. Een risque professionel (alleen een WAO-uitkering bij arbeidsongeschiktheid die rechtstreeks door het werk is veroorzaakt) zou slechts overwogen worden voor een beperkte groep gedeeltelijk arbeidsongeschikten, omdat internationale verplichtingen dit onvermijdelijk zouden maken.

Maar in de loop van dinsdag ontdekte De Geus dat ambtenaren wel degelijk een ontwerp-wetsontwerp hadden gemaakt waarin het risque professionel de basis van de WAO zou vormen. Dat zou neerkomen op een terugkeer naar de situatie voor 1967, het jaar waarin de WAO werd ingevoerd. De CDA-minister riep de ambtenaren direct op het matje en heeft het stuk in hun bijzijn "ritueel in de prullenmand" gegooid. "De interne coördinatie op het ministerie spoorde niet met de koers van de minister", aldus De Geus. Hij heeft de topambtenaren die het WAO-dossier coördineren nog eens goed duidelijk gemaakt welke kant hij op wil met het politiek zeer beladen vraagstuk.

De Geus is boos dat dit heeft kunnen gebeuren. "Een risque professionel is in strijd met het regeerakkoord en ook met mijn eigen opvattingen." Volgens de CDA-bewindsman had het stuk van de hand van enkele "overijverige ambtenaren" nooit tot stand mogen komen. "Dit is eens maar nooit weer. Als dit nog eens gebeurt verlies ik het vertrouwen in de betreffende ambtenaren."

Marijnissen is blij dat het stuk van tafel is. "Al voor het debat succes", stelt hij tevreden vast. Wel wil hij nog opheldering over de "draaikonterij" van De Geus. "Ik wil weten wat er achter de schermen heeft gespeeld. Ik kan me niet voorstellen dat hij van niks wist. Het was bijna een compleet wetsontwerp", aldus Marijnissen.

bron: http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.geus.wao.stuk.risque.html

Een Minister die niet weet wat zijn ambtenaren doen. Dat is natuurlijk niets nieuws. Maar dat zijn ambtenaren in het geheim werken aan wetsontwerpen waar hij niet om heeft gevraagd is wel nieuws. Zo heel erg nieuws dat je je af kunt vragen wie er weg zou moeten: de ambtenaren in kwestie of de Minister die zijn ambtenaren niet onder controle heeft.
  dinsdag 17 december 2002 @ 18:05:30 #48
5097 Mass
Back in town
pi_7392598
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 17:39 schreef Madame het volgende:

[..]

Een Minister die niet weet wat zijn ambtenaren doen. Dat is natuurlijk niets nieuws. Maar dat zijn ambtenaren in het geheim werken aan wetsontwerpen waar hij niet om heeft gevraagd is wel nieuws.

En het wetontwerp wat vrijwel niemand kent vervolgens doorspelen aan de SP?
Hoe komt de SP aan dat voorstel? Lek op het ministerie...ik dacht dat ambtenaren onafhankelijk moesten zijn, ook al hebben ze natuurlijk bepaalde politieke voorkeuren?
Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
pi_7392687
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 18:05 schreef Mass het volgende:

[..]

En het wetontwerp wat vrijwel niemand kent vervolgens doorspelen aan de SP?
Hoe komt de SP aan dat voorstel? Lek op het ministerie...ik dacht dat ambtenaren onafhankelijk moesten zijn, ook al hebben ze natuurlijk bepaalde politieke voorkeuren?

Dat was een klokkenluider...
I´m back.
pi_7392711
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 17:39 schreef Madame het volgende:

[..]

Een Minister die niet weet wat zijn ambtenaren doen. Dat is natuurlijk niets nieuws. Maar dat zijn ambtenaren in het geheim werken aan wetsontwerpen waar hij niet om heeft gevraagd is wel nieuws. Zo heel erg nieuws dat je je af kunt vragen wie er weg zou moeten: de ambtenaren in kwestie of de Minister die zijn ambtenaren niet onder controle heeft.

Dat lijkt me duidelijk... De minister is verantwoordelijk...
I´m back.
  dinsdag 17 december 2002 @ 18:13:57 #51
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_7392749
quote:
Op dinsdag 17 december 2002 00:11 schreef Verbal het volgende:

[..]

V.

(als... er verkiezingen komen...)
Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  dinsdag 17 december 2002 @ 18:35:33 #52
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_7393187
De hele LPF-fractie heeft bewezen niet geschikt te zijn voor hun werk.

-------------------------------------------------------> WAO voor de LPF ?, nee dus.

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
pi_7394173
Natuurlijk stom dat ze dat niet naar buiten hebben gebracht, maar het idee vind ik op zich niet verkeerd.

Een stukje uit mijn inmiddels dichtgegooide topic:

quote:
Ik schreef even geleden:

In de Spits stond er vanmorgen ook al iets over, en ik had het een beetje verkeerd gelezen. Namelijk dat de SP die WAO wilde hervormen. Maarja, dan kunnen ze net zogoed hun partij opzeggen.
Maare, mijn mening?

Ik vind dat de WAO te ver doorgeschoten is in zijn huidige vorm. Als ik elke zaterdag in MIJN EIGEN TIJD ga voetballen en daarbij mijn been breek en dus een x aantal weken thuis kan zitten, mag de baas betalen.

Dit is toch te gek voor woorden? Ik vind wel dat er iets van "opvang" moet zijn voor deze mensen, maar niet dat de baas er de dupe van wordt als jij elke zaterdag met je blubberbuik gaat voetballen en daarbij met je lompe acties een been breekt.

Of als je gaat klussen en je flikkert van het keukentrapje af.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')