Wat een rare reactie. Als die ouders op normale manier zouden komen vragen waarom een leraar een bepaalde keuze heeft genomen, zou er helemaal niets aan de hand zijn. Het probleem is echter niet dat ouders het komen vragen, maar hoe ze het komen vragen.quote:,,Leraren schieten te snel in de verdediging. Ze moeten beter hun mannetje leren staan en durven uit te leggen waarom ze bepaalde keuzes maken'', vindt directeur Peter Hulsen.
Dit dus.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:31 schreef Eenskijken het volgende:
Zegt genoeg over de verloedering van de maatschappij. Dat dit nu al een "gedragsregel" is. Vroeger was dat gewoon een beetje fatsoen in je bol hebben.
Waar zie je nog een meester in het onderwijs? Dat is zeldzaam geworden. En het onderwijs verwijft helaas te veel.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:45 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Is de branche ook zelf schuld. Blijft een dooddoener maar toen Meester Jan Jan Lul werd is de glijdende schaal ingezet. Ze zijn nu vrienden van de leerlingen en ouders en zo worden ze ook behandeld.
Dan lees jij dat stuk toch anders dan ik. Nergens legt ie de schuld bij de leraren het enige wat hij zegt is dat leraren steviger in hun schoenen moeten leren staanquote:Op dinsdag 5 september 2017 08:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat een rare reactie. Als die ouders op normale manier zouden komen vragen waarom een leraar een bepaalde keuze heeft genomen, zou er helemaal niets aan de hand zijn. Het probleem is echter niet dat ouders het komen vragen, maar hoe ze het komen vragen.
Oftewel, Peter Hulsen probeert de schuld bij de leraren te leggen met een argument dat helemaal niets met het probleem te maken heeft.
En waar baseer je dit op? Waar conflicten ontstaan mag er best kritisch gekeken worden naar beide partijen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:40 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat een rare reactie. Als die ouders op normale manier zouden komen vragen waarom een leraar een bepaalde keuze heeft genomen, zou er helemaal niets aan de hand zijn. Het probleem is echter niet dat ouders het komen vragen, maar hoe ze het komen vragen.
Oftewel, Peter Hulsen probeert de schuld bij de leraren te leggen met een argument dat helemaal niets met het probleem te maken heeft.
Hij zegt dat dit komt doordat leraren niet bereid zijn uit te leggen waarom ze bepaalde keuzes maken. Dat is echter niet het probleem. Het probleem zijn de onbeschofte omgangsvormen van sommige ouders. Die komen niet doordat leraren niet bereid zijn iets uit te leggen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:48 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Dan lees jij dat stuk toch anders dan ik. Nergens legt ie de schuld bij de leraren het enige wat hij zegt is dat leraren steviger in hun schoenen moeten leren staan
Logisch nadenken. De enigen die schuld hebben aan onbeschoft gedrag van ouders, zijn ouders die zich onbeschoft gedragen. Die leraren lokken dat niet uit door hun keuzes niet of onvoldoende uit te leggen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:51 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
En waar baseer je dit op? Waar conflicten ontstaan mag er best kritisch gekeken worden naar beide partijen.
Onzin, leraren kunnen zich ook onbeschoft gedragen. Tevens kunnen leraren een ondervraging door ouders over keuzes die de leraar heeft gemaakt als onbeschoft ervaren als zij met de neus op hun fouten worden gedrukt.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:53 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Logisch nadenken. De enigen die schuld hebben aan onbeschoft gedrag van ouders, zijn ouders die zich onbeschoft gedragen. Die leraren lokken dat niet uit door hun keuzes niet of onvoldoende uit te leggen.
Op de school van mijn dochter zijn verschillende meesters. Maar inderdaad, ze zijn in de minderheid.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waar zie je nog een meester in het onderwijs? Dat is zeldzaam geworden. En het onderwijs verwijft helaas te veel.
quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:58 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Onzin, leraren kunnen zich ook onbeschoft gedragen. Tevens kunnen leraren een ondervraging door ouders over keuzes die de leraar heeft gemaakt als onbeschoft ervaren als zij met de neus op hun fouten worden gedrukt.
Ik zie hier nergens staan dat ze het onbeschoft vinden om een leraar duidelijk te vragen naar diens beweegredenen.quote:vloeken en schelden, bedreigen, discrimineren of leraren aanspreken in het bijzijn van leerlingen of andere ouders en met 'een zeer negatieve gesprekshouding de leerkracht van zijn of haar gedachtegang op de hoogte brengen'.
Hij zegt nergens dat leraren niet bereid zijn hun keuzes uit te leggen. Hij zegt dat leraren overrompeld worden door ouders en dan in de verdediging schieten.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hij zegt dat dit komt doordat leraren niet bereid zijn uit te leggen waarom ze bepaalde keuzes maken. Dat is echter niet het probleem. Het probleem zijn de onbeschofte omgangsvormen van sommige ouders. Die komen niet doordat leraren niet bereid zijn iets uit te leggen.
Daarnaast leg je alsnog het probleem bij de leraren neer als je stelt dat ze steviger in hun schoenen moeten leren staan. Prima als je dat wilt, maar het probleem is dat sommige ouders ronduit onbeschoft zijn. Dat los je niet op door sterker in je schoenen te staan.
Er staat ook dit tussen:quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
[..]
Ik zie hier nergens staan dat ze het onbeschoft vinden om een leraar duidelijk te vragen naar diens beweegredenen.
Mijn zoon zat vorig jaar in groep 8 bij een meester, mijn dochter in groep 6 ook een meester. Die dochter zit nu in 7/8 met de meester van groep 8 van vorig jaar. De meester van groep 6 doet nu groep 4. Volgens mij is het op die basisschool 60/40 juf/meester.quote:Op dinsdag 5 september 2017 08:48 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waar zie je nog een meester in het onderwijs? Dat is zeldzaam geworden. En het onderwijs verwijft helaas te veel.
Er staat niet 'Leraren kunnen niet omgaan met onbeschofte ouders', er staat 'Leraren kunnen niet omgaan met het moeten uitleggen van hun keuzes'.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:06 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Hij zegt nergens dat leraren niet bereid zijn hun keuzes uit te leggen. Hij zegt dat leraren overrompeld worden door ouders en dan in de verdediging schieten.
Als iemand onbeschoft doet tegen je zul je zelf de controle over dat gesprek moeten terugpakken, dat is wat er bedoeld wordt. Ze geven de leraren handvatten om dat te doen door tegen ouders te kunnen zeggen dat er na school rustig over gesproken kan worden maar niet nu. In dat gesprek moet de leraar rustig en duidelijk zijn redenen uitleggen aan de ouders, geen discussie maar uitleg
Dan moet je wel even het hele stuk citeren:quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:06 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Er staat ook dit tussen:
met 'een zeer negatieve gesprekshouding de leerkracht van zijn of haar gedachtegang op de hoogte brengen'.
Dit kan door iedere leerkracht anders worden ervaren en worden beoordeeld. Per slot van rekening kun je iedere vorm van kritiek als negatief ervaren.
Oftewel, het probleem is dat die mensen dat op ongepaste momenten doen. Net zoals jij niet wilt dat de ene klant je even komt vertellen hoe je je werk moet doen terwijl je met een andere klant staat te praten.quote:leraren aanspreken in het bijzijn van leerlingen of andere ouders en met 'een zeer negatieve gesprekshouding de leerkracht van zijn of haar gedachtegang op de hoogte brengen
Nee hoor, want het punt is de "negatieve" toon erachter en die kan zoals ik net zei door iedereen anders ervaren worden. Ongeacht wie er bij staat.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:14 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan moet je wel even het hele stuk citeren:
[..]
Oftewel, het probleem is dat die mensen dat op ongepaste momenten doen. Net zoals jij niet wilt dat de ene klant je even komt vertellen hoe je je werk moet doen terwijl je met een andere klant staat te praten.
tja.. als leraar moet je met ouders omgaan, dat betekend dus ook dat je met onbeschofte ouders moet kunnen omgaan. Leraren daarvoor handvatten aanreiken is alleen maar positief, dat is ook de enige manier om de ouders op te voeden.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Er staat niet 'Leraren kunnen niet omgaan met onbeschofte ouders', er staat 'Leraren kunnen niet omgaan met het moeten uitleggen van hun keuzes'.
Sowieso leg je opnieuw het probleem bij de leraar: die zou niet moeten hoeven leren om te gaan met onbeschofte ouders, omdat onbeschofte ouders zich gewoon zouden moeten gedragen.
Het lijkt me dat dit zacht is uitgedrukt.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:06 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Er staat ook dit tussen:
met 'een zeer negatieve gesprekshouding de leerkracht van zijn of haar gedachtegang op de hoogte brengen'.
Dat het zacht uitgedrukt is weet ik niet. Maar over het schelden ben ik het helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:24 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het lijkt me dat dit zacht is uitgedrukt.
Zodra ouders gaan schelden is de grens bereikt.
En wat zou dan volgens jou dan de vervolgstap moeten zijn?quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:24 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Het lijkt me dat dit zacht is uitgedrukt.
Zodra ouders gaan schelden is de grens bereikt.
Schelden: gesprek met de directeur en waarschuwingquote:Op dinsdag 5 september 2017 09:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
En wat zou dan volgens jou dan de vervolgstap moeten zijn?
Een maand niet meer toelaten op het schoolplein.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
En wat zou dan volgens jou dan de vervolgstap moeten zijn?
Dan wordt het probleem naar een andere school verplaatst.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:31 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Schelden: gesprek met de directeur en waarschuwing
Doodsbedreigingen: van school af.
Doodsbedreigingen: aangifte.quote:
eens met het laatste.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:31 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Schelden: gesprek met de directeur en waarschuwing
Doodsbedreigingen: van school af.
Je moet de leraren vooropstellen totdat het evenwicht weer normaal is. Nu leggen leraren massaal het loodje. Nu heel duidelijke regels maken waardoor leraren zich gesteund voelen en er weer tegenaan kunnen. Dus bij doodsbedreigingen: van school af.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:34 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Doodsbedreigingen: aangifte.
Ja, verder weg van huis en met nieuwe regels.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:33 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dan wordt het probleem naar een andere school verplaatst.
Oh, ik bedoelde "ook". My bad. Dus naast van school af, ook aangifte (maar alleen als er bewijs is: schriftelijk of op een video, anders kost het te veel tijd en wordt er toch niks mee gedaan).quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:35 schreef Loekie1 het volgende:
Je moet de leraren vooropstellen totdat het evenwicht weer normaal is. Nu leggen leraren massaal het loodje. Nu heel duidelijke regels maken waardoor leraren zich gesteund voelen en er weer tegenaan kunnen. Dus bij doodsbedreigingen: van school af.
Bij bedreigingen en zo zou dat opgevolgd moeten worden met een aangifte. Maar velen doen dat niet ook omdat de reputatie van de school belangrijker lijkt te zijn. Of omdat ze bang zijn. Misstanden komen derhalve pas laat naar buiten. Vaak werken vele organisaties langs elkaar denk aan jeugdzorg en dergelijke. Het is een complex probleem.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:35 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je moet de leraren vooropstellen totdat het evenwicht weer normaal is. Nu leggen leraren massaal het loodje.
De ene week de leerlingen uitleggen dat als 1 iemand van een bevolkingsgroep een misdaad pleegt dat je daar niet de hele groep voor moet beschuldigen. En dan de andere week de hele klas laten nablijven voor iets wat 2 studenten hebben gedaan.. Herken het zelf ook terug.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:31 schreef ootjekatootje het volgende:
Leraren kunnen ook rare wezens zijn.
Hier een overspannen invaller die onze groep3-er met de hele klas liet nablijven omdat twee andere meisjes bleven kletsen.
Sorry hoor, maar voor die onzin hoeft de rest niet te laat te komen op de sportclub. Dan loop ik toch echt de klas in na 10 minuten wachten.
Dat is geen reden om iemand te zeggen dat z'n kop eraf moet.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:40 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
De ene week de leerlingen uitleggen dat als 1 iemand van een bevolkingsgroep een misdaad pleegt dat je daar niet de hele groep voor moet beschuldigen. En dan de andere week de hele klas laten nablijven voor iets wat 2 studenten hebben gedaan.. Herken het zelf ook terug.
Nee, maar wel een goede reden om gepaste kritiek te gevenquote:Op dinsdag 5 september 2017 09:41 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat is geen reden om iemand te zeggen dat z'n kop eraf moet.
Gepaste kritiek mag altijd, maar in dit topic gaat het om ONgepaste kritiek.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:43 schreef Luckyseven het volgende:
Nee, maar wel een goede reden om gepaste kritiek te geven
Jammer genoeg wel... De meeste ouders zijn nu ronduit onbeschoftquote:Op dinsdag 5 september 2017 09:43 schreef detaris het volgende:
Als ik vroeger op mijn donder kreeg van een leraar werd dat na school nog eens dunnetjes overgedaan door mijn ouders.
Tijden veranderen.
Dat zei ze toch ook niet? Ze ging alleen na 10 minuten wel naar binnen om haar kind op te halen.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:41 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Goed voorbeeld voor je kinderen wel.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:31 schreef ootjekatootje het volgende:
Leraren kunnen ook rare wezens zijn.
Hier een overspannen invaller die onze groep3-er met de hele klas liet nablijven omdat twee andere meisjes bleven kletsen.
Sorry hoor, maar voor die onzin hoeft de rest niet te laat te komen op de sportclub. Dan loop ik toch echt de klas in na 10 minuten wachten.
Dan kijk je ff door het raam en dan zie je dat iedereen nog in de klas zit en wacht je gewoon op je beurt.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zei ze toch ook niet? Ze ging alleen na 10 minuten wel naar binnen om haar kind op te halen.
En ja, als mijn kind 10 minuten na het einde van schooltijd nog niet buiten is wil ik ook wel weten wat er aan de hand is.
"Ja maar Floris-Krispijn moet naar de sportclub!"quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:47 schreef fathank het volgende:
Dan kijk je ff door het raam en dan zie je dat iedereen nog in de klas zit en wacht je gewoon op je beurt.
Ik loop naar binnen met de mededeling dat ik Ootje meeneem en als dat een probleem is we daar later nog even over praten.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:41 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Dat we een tokkieopmerking als "ik sla je kop eraf" als doodsbedreiging zijn gaan zien werkt ook niet echt mee.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:41 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Je bent zelf net zo erg. Je wacht maar gewoon totdat de hele klas mag gaan.quote:Op dinsdag 5 september 2017 09:50 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik loop naar binnen met de mededeling dat ik Ootje meeneem en als dat een probleem is we daar later nog even over praten.
Die Gilles de la Tourette-types zien dat klassikaal nablijven als kans om zo'n lerares op fb Hitler te noemen...
Het ergste is dat ze dan ook nog likes krijgt van haar Tokkie-vriendinnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |