abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_173613665
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Hij speelde bij Anderlecht en de Rode Duivels. Maar toen Remco Evenepoel op een koersfiets kroop, vielen de monden pas echt open. “Dit heb ik nog nooit meegemaakt”

Hij leek op weg om de nieuwe Leander Dedoncker te worden. Maar plots vond Anderlecht Remco Evenepoel, de aanvoerder bij de U17, niet meer goed genoeg. Hij ging dan maar fietsen en hij doet dat zo goed dat hij het speerpunt van onze junioren wordt op het WK in Bergen. “Zo iemand heb ik nog nooit meegemaakt”, zegt bondscoach Carlo Bomans. In zoverre zelfs dat er wordt gedroomd van een potentiële Tourwinnaar.

Remco Evenepoel, onthoud die naam. De 17-jarige renner uit Schepdaal koerst nog maar amper vijf maanden en heeft al zes zeges achter de naam. Daarbij onder andere de koninginnenrit in de Ronde van het Baskenland en vorig weekend nog de GP Philippe Gilbert op de top van La Redoute. “Ik had op mijn fiets de hellingen gekleefd met daarbij uitroeptekens waar ik wou toeslaan. Eerst eens testen op een kleine heuvel, daarna naar de vluchters rijden op de Côte de Vecquée en finaal iedereen lossen op La Redoute”, zegt Evenepoel. “Het kwam uit.” Het doet zowaar denken aan Frank Vandenbroucke toen die in 1999 Luik-Bastenaken-Luik won. Ook dat godenkind had voorspeld waar precies hij zou aanvallen.

Zieke mama

Het verhaal van Remco Evenepoel is uniek. Hij werd op zijn vierde op een voetbalkamp ontdekt door RSC Anderlecht. “Ik speelde er jaren aan een stuk alles en trok op mijn elfde naar PSV, bij een gastgezin. Maar na drie jaar keerde ik terug naar Anderlecht omdat mijn mama ziek was en ik meer bij haar wou zijn. Ik werd er aanvoerder bij de U15 en ook bij de Rode Duivels. Ik was een verdedigende middenvelder, de toekomst als voetballer lachte mij toe.”

Maar de droom om de nieuwe Leander Dendoncker te worden spatte uiteen. “Bij de U17 mocht ik plots niet meer meedoen. Ik heb nooit een uitleg gekregen. Ik ging nog naar KV Mechelen, maar mijn voetbalplezier was weg. Anderlecht wou mij ook niet loslaten, waardoor ik alleen nog vriendenmatchen mocht spelen. Ik heb er eind maart de brui aan gegeven.”

Remco ging dan maar wat rondrijden op de fiets van zijn papa Patrick, een ex-prof. “Ik heb altijd graag met de fiets gereden. Op vakantie ging ik met papa vaak mountainbiken. Ik vroeg een licentie aan en een week later reed ik mijn eerste koers. Ik eindigde in het peloton. In mijn tweede koers, het provinciaal kampioenschap tijdrijden, werd ik tiende. Op een gewone fiets. Ik werd onmiddellijk ingelijfd bij het Forte Young Cycling Team van Patrick Verschueren.”

Waarna hij meteen uitgroeide tot een topper. In zoverre zelfs dat hij nu al een contract tekende bij Axeon Hagens Berman, het team van Axel Merckx. “Ik trek er in 2019 naartoe, als eerstejaarsbelofte”, zegt het wielertalent. “Volgend jaar ben ik nog tweedejaarsjunior en studeer ik af. Daarna ga ik naar de Verenigde Staten.”

Hoe goed Evenepoel kan worden, is nog niet duidelijk. “Maar zoiets heb ik toch nog niet meegemaakt”, zegt juniorenbondscoach Carlo Bomans. “Hij fietst amper vijf maanden, hé. En hij leert ongelooflijk snel. Hoe hij bergop kan rijden, ongelooflijk. In het begin kon hij niet dalen, nu rijdt hij ook daar er iedereen af. Hij kan ook tijdrijden. Alleen zijn spurt moet beter. Hoewel, hij komt altijd alleen aan. Hij heeft nog niet echt moeten spurten.”

Remco beseft dat hij ooit in een pot met wielerelixir is gevallen. “Ja, zoals ik worden er wellicht niet veel geboren. Ik heb een talent meegekregen dat ik moet koesteren. Ik ga er dan ook voluit voor. Ik ben een echte ronderenner: ik kan goed klimmen en tijdrijden. Ook de heuvelklassiekers kan ik aan. Ik kan heel lang hoge wattages trappen en hoe langer de inspanning, hoe liever. Op nijdige hellingen ben ik ook explosief. Zoals Gilbert? Ja, maar ik kan langere hellingen ook aan. Ik zou mij toch meer vergelijken met Julian Alaphilippe. Alleen op kasseien rijden gaat mij niet af.”

Zijn lichaam is er ook niet voor gemaakt, met zijn 62 kilo. “Sinds ik gestopt ben met voetballen is er acht kilogram af. Dat is mijn voetbalvet, dat je nodig hebt om wat body te hebben om in duel te gaan. Ik ben wat tengerder geworden. Mijn beenspieren zijn nu ook uitgerekt. Qua voeding is er eigenlijk niks veranderd. Ik eet alleen wat meer koolhydraten. Ik verzorgde mij als voetballer al goed.”

Eerste grote test

Het fietsen vindt hij nu ook plezanter dan het voetballen. “In de koers is er minder jaloezie. In het voetbal wordt er niet toegegeven dat de andere beter is, in de koers wel. Hier heerst ook kameraadschap, bij Anderlecht was het ieder voor zich. Voor de renners was het ook raar dat er vanuit het niets plots een renner meedeed die iedereen klopte. Maar ze hebben mij goed onthaald, ik kreeg zelfs tips en hulp. Ik voel bewondering, geen jaloezie. Dit is een andere wereld in vergelijking met het voetbal. Wielrennen is wel veel lastiger. Je moet door een bepaalde pijngrens gaan. De inspanningen duren ook veel langer. Mentaal moet je sterker zijn.”

Het WK is straks een eerste grote test. Daar moet Remco strijden tegen de besten van de wereld. “Het parcours is toch vrij heuvelachtig. En er zit toch een klim van 2 kilometer in. En het mag slecht weer zijn. Wat mij betreft: hoe zwaarder, hoe beter. Ik kan op het einde van de koers ook altijd iets meer, ik heb dat tikkeltje extra.”

Omdat zijn ontwikkeling zo snel gegaan is, heeft hij nog geen Nations Cup kunnen rijden. Dus in Bergen komt hij de supertop voor het eerst tegen. “Ik durf er geen uitspraken over te doen, want Remco is echt geen gewone”, zegt bondscoach Bomans. “Maar zijn kop is goed, hij houdt de voetjes op de grond. Hij is enorm leergierig en straalt vertrouwen uit. Hij wordt ook goed omringd door zijn ouders. We gaan er ook op letten dat we hem niet opbranden. We gaan hem goed begeleiden en hem volgend jaar stap voor stap brengen in de grotere koersen.”
Nieuwe hypeBelg, daar zijn vast wel liefhebbers voor hier ^O^
pi_173615025
quote:
10s.gif Op woensdag 6 september 2017 02:30 schreef wimderon het volgende:

[..]

:D
pi_173622762
Het andere Godenkind heeft weer toegeslagen zie ik.
pi_173622972
Groenewegen heeft na de Sjamps Eliezee weinig meer gepresteerd.
pi_173623019
quote:

[..]

Goed verhaal :D
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_173635417
Tao Hart heeft aan z'n tijdritpositie gewerkt, benieuwd wat dat oplevert vandaag.
pi_173635548
10 mijl tijdrit, dat moet er eentje voor Dowsett worden.
pi_173635893
quote:

[..]

De belgische Kai Reus!
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_173636000
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 11:15 schreef Columbiafan het volgende:
10 mijl tijdrit, dat moet er eentje voor Dowsett worden.
Zou ook Kwiatkowski, Thomas, Roglic, van Emden, Boom, Küng, Tony Martin, Kiryienka, Campenaerts, Mullen of Castroviejo kunnen worden ;)
pi_173636042
quote:
1s.gif Op woensdag 6 september 2017 16:50 schreef Slobeend het volgende:
Groenewegen heeft na de Sjamps Eliezee weinig meer gepresteerd.
Zo slecht is het anders niet. BinckBank Tour viel wat tegen met 2x 4e en 1x 5e, maar daarna 3e in Hamburg en nu 2e en 4e in Groot-Brittannië, waarin ie gisteren misschien had kunnen winnen mits iets betere plaatsing. Die gaat heus nog wel een koers winnen dit jaar.
pi_173636219
quote:
U23 Männer
Zeitfahren:
Julian Braun (Team Lotto-Kern Haus/27.09.1995 in Altenkirchen)
Patrick Haller (rad-net ROSE Team/09.07.1997 in Ingolstadt)

Straßenrennen (5 Startplätze):
Patrick Haller (rad-net ROSE Team/09.07.1997 in Ingolstadt)
Lennard Kämna (Team Sunweb / 09.09.1996 in Wedel)
Max Kanter (Team Sunweb Development/ 22.10.1997 in Cottbus)
Florian Nowak (Hermann Radteam/ 26. 01.1995 in Garmisch-P.)
Johannes Schinnagel (Team Felbermayr Simplon Wels/ 29.05.1996 in Rothenburg ob der Tauber)
Lennard K. officieel genaaid door Sunweb, de topfavoriet op goud in de U23 TT moet in de TTT voor een top 5 van z'n ploeg rijden. BDR loopt hier gewoon een bijna zekere medaille mis, Haller en Braun zijn hooguit top 20 kandidaten.
  donderdag 7 september 2017 @ 11:58:13 #63
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_173636240
Wanneer wordt de Nederlandse selectie eigenlijk bekend?
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_173636324
quote:
13s.gif Op donderdag 7 september 2017 11:56 schreef Columbiafan het volgende:

[..]

Lennard K. officieel genaaid door Sunweb, de topfavoriet op goud in de U23 TT moet in de TTT voor een top 5 van z'n ploeg rijden. BDR loopt hier gewoon een bijna zekere medaille mis, Haller en Braun zijn hooguit top 20 kandidaten.
Doe niet zo dramatisch man. Hij rijdt toch in de eerste plaats voor Sunweb? Hij had best TTT en U23 TT kunnen combineren en niet die wegrit rijden.
pi_173636332
quote:
13s.gif Op donderdag 7 september 2017 11:56 schreef Columbiafan het volgende:

[..]

Top 5? Sunweb kan gewoon winnen. Als Kämna uit het goede hout is gesneden geeft hij zelf ook de voorkeur aan dit schema.
pi_173636425
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:03 schreef TheArt het volgende:

[..]

Doe niet zo dramatisch man. Hij rijdt toch in de eerste plaats voor Sunweb? Hij had best TTT en U23 TT kunnen combineren en niet die wegrit rijden.
Dat kan helemaal niet. Zondag is de TTT en maandag de beloftentijdrit. Ik snap de UCI niet, die zouden die U23 TT op dinsdag of woensdag moeten leggen. Geen enkele junior combineert met de TTT dus die kunnen perfect hun TT op maandag rijden. Nu worden jongens als Pedersen, Cavagna, Ganna en Lennard potentieel gedwongen te kiezen. Overigens liet Argos in 2012 Tom Dumoulin wel voor eigen kans gaan in de U23 TT, die moest toen niet aan de bak op zondag in de TTT. Ik vind het gewoon een beetje zonde. Ik weet best dat een wereldtitel bij de beloften niet zo heel veel betekent, maar een regenboogtrui blijft altijd iets speciaals.
pi_173636448
Arndt in plaats van Politt voor de tijdrit snap ik trouwens ook niet.
pi_173636560
Is de beloftentijdrit te vergelijken met de tijdrit van de profs?
pi_173636668
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:09 schreef Columbiafan het volgende:

[..]

Dat kan helemaal niet. Zondag is de TTT en maandag de beloftentijdrit. Ik snap de UCI niet, die zouden die U23 TT op dinsdag of woensdag moeten leggen. Geen enkele junior combineert met de TTT dus die kunnen perfect hun TT op maandag rijden. Nu worden jongens als Pedersen, Cavagna, Ganna en Lennard potentieel gedwongen te kiezen. Overigens liet Argos in 2012 Tom Dumoulin wel voor eigen kans gaan in de U23 TT, die moest toen niet aan de bak op zondag in de TTT. Ik vind het gewoon een beetje zonde. Ik weet best dat een wereldtitel bij de beloften niet zo heel veel betekent, maar een regenboogtrui blijft altijd iets speciaals.
Toen had Argos ook wel een ploeg van niks voor de ploegentijdrit, met Dumoulin waren ze dan misschien 15de ipv 18de geworden.. Nu is Sunweb gewoon kansrijk voor het podium met deze ploeg en willen ze een zo goed mogelijke ploeg opstellen. Kan me voorstellen dat ze dan geen rekening houden met andere belangen, zoals een renner die misschien een dag later wereldkampioen bij de beloften wil worden.
pi_173636692
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:18 schreef Koffieplanter het volgende:
Is de beloftentijdrit te vergelijken met de tijdrit van de profs?
Niet volledig, de zware klim zit er niet in. Wel vrij heuvelachtig, en een klim van 1,5 kilometer aan 7 procent. McNulty lijkt dus wel in het voordeel tov de Denen, maar op zo'n zwaar parcours lijken me Cavagna en Ganna als WT-profs ook wel grote kanshebbers.
pi_173636751
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:24 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Toen had Argos ook wel een ploeg van niks voor de ploegentijdrit, met Dumoulin waren ze dan misschien 15de ipv 18de geworden.. Nu is Sunweb gewoon kansrijk voor het podium met deze ploeg en willen ze een zo goed mogelijke ploeg opstellen. Kan me voorstellen dat ze dan geen rekening houden met andere belangen, zoals een renner die misschien een dag later wereldkampioen bij de beloften wil worden.
Is een medaille in de TTT meer waard dan een wereldtitel U23 voor een renner? Oprechte vraag.
pi_173636784
Sam Oomen selecteren voor de U23 wedstrijden (TT+ wegrit) leek me trouwens ook wel zinvol.
pi_173636878
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:28 schreef Columbiafan het volgende:

[..]

Is een medaille in de TTT meer waard dan een wereldtitel U23 voor een renner? Oprechte vraag.
Voor Sunweb lijkt me dat zeker ja, misschien voor de renner zelf niet inderdaad.
pi_173636972
quote:

[..]

Het grootste Belgische rondetalent sinds Stijn Devolder _O_
pi_173636997
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 12:33 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Voor Sunweb lijkt me dat zeker ja, misschien voor de renner zelf niet inderdaad.
Ik snap Sunweb wel, maar heb er een beetje een dubbel gevoel bij. Op de keper beschouwd heeft Lennard dit, door z'n uitstekende prestaties dit seizoen, aan zichzelf te danken?
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')