abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 30 augustus 2017 @ 21:35:24 #1
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
  woensdag 30 augustus 2017 @ 23:13:16 #2
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173493593
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 19:30 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Als je gehaast hebt en men ziet dat, dan kun je dus hard werken. Kijk je wel een beetje uit?

1 van de 67 heb ik ook zó vaak gehad. Soms kan alles weg. Erg frustrerend! ;(

[..]

Dat loepzuiver schieten in hitte is nog best pittig. Dat doet me denken aan een sluipschutter en de ademhaling voor de 'one shot one kill' (toch hetzelfde principe)

Ik had een hele serie van een klein zweefvliegje weg kunnen gooien. Voor spul van 1 a 2 cm heb je echt een statief nodig (of flitser)

De diehoekvlieg vind ik er het beste uitkomen in deze serie. ^O^

M'n Lumix G1 is binnen, dus het spelen kan beginnen........zit er alleen geen USB kabel bij!
De AF werkt maar bij 1 lens, de 14-42mm. Maar ik ben fan van de zoeker :Y

De body ligt veel beter in de hand dan een PEN-Mini en ik heb nu eindelijk draaiknoppen dat ik snel in het menu wat kan veranderen.

Foto's volgen als de extra batterij en kabel binnen zijn....Ben ik voor ¤100,- toch klaar. Vind ik niet verkeerd.

Tijd voor nr 32, Ouwesok
Ik had gelukkig niets bijzonders te doen. Ik moest alleen wel naar die presentatie toe, die gelukkig wel interessant was. Omdat die echter pas tegen 16:30 klaar was en het al flink bewolkt begon te raken heb ik me gehaast naar Te Werve omdat ik niet weet hoe laat ze het hek sluiten. Het is ook eigenlijk alleen toegankelijk voor leden en donateurs van de stichting maar ik ben best goed in dom spelen als het moet ;)

Het spul van 1 á 2 cm is in mijn ogen het grote spul. De uitdaging zit mij in het spul <1cm, net zoals dat driehoekzweefvliegje. Die had ik niet gezien als ze niet eerst vlak voor mijn gezicht zweefde en in stapjes naar beneden vloog, om rustig te landen. Het was echt balen dat het zo vochtig warm was gister, want ik had echt enorme schijtmazzel met insecten die zich practisch aanboden om te poseren. Maar ja, als het zweet met stralen langs je gezicht en rug loopt omdat de zon ondanks de wolken toch nog best warm is op je zwarte outfit... :P

Hopelijk krijgen we nog een paar weken mooi weer, zodat je flink kan gaan spelen met je G1. Kabels zijn zo te zien niet standaard, beetje flauw wel. Voor ¤100 heb je volgens mij best een aardige deal, ik ben benieuwd wat voor moois je daar uit weet te toveren. Klinkt in elk geval positief :)

Nog een vliegje dan maar:
Hydrophoria linogrisea by Ed Rendum, on Flickr

Hydrophoria linogrisea by Ed Rendum, on Flickr
pi_173511442
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2017 23:13 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ik had gelukkig niets bijzonders te doen. Ik moest alleen wel naar die presentatie toe, die gelukkig wel interessant was. Omdat die echter pas tegen 16:30 klaar was en het al flink bewolkt begon te raken heb ik me gehaast naar Te Werve omdat ik niet weet hoe laat ze het hek sluiten. Het is ook eigenlijk alleen toegankelijk voor leden en donateurs van de stichting maar ik ben best goed in dom spelen als het moet ;)

Het spul van 1 á 2 cm is in mijn ogen het grote spul. De uitdaging zit mij in het spul <1cm, net zoals dat driehoekzweefvliegje. Die had ik niet gezien als ze niet eerst vlak voor mijn gezicht zweefde en in stapjes naar beneden vloog, om rustig te landen. Het was echt balen dat het zo vochtig warm was gister, want ik had echt enorme schijtmazzel met insecten die zich practisch aanboden om te poseren. Maar ja, als het zweet met stralen langs je gezicht en rug loopt omdat de zon ondanks de wolken toch nog best warm is op je zwarte outfit... :P

Hopelijk krijgen we nog een paar weken mooi weer, zodat je flink kan gaan spelen met je G1. Kabels zijn zo te zien niet standaard, beetje flauw wel. Voor ¤100 heb je volgens mij best een aardige deal, ik ben benieuwd wat voor moois je daar uit weet te toveren. Klinkt in elk geval positief :)

Nog een vliegje dan maar:
[ link | afbeelding ]Hydrophoria linogrisea by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Hydrophoria linogrisea by Ed Rendum, on Flickr
Dan had je geluk dat je nog tijd had om wat foto's te schieten. Als het hier (midden Nederland) regent, schijnt in Den Haag vaak de zon.

Haha, wat een gluiperd ben je! :)

Als je dát het grote spul vindt, dan schiet je zeker altijd op 1:1. Probeer maar eens facetogen te krijgen van een beestje van 1 cm :{ . Met m'n 105mm krijg ik ze er niet op. Erg jammer! (met de 35mm wèl) Als je zo zweet komen de insecten vanzelf bij je drinken of zout likken.

We krijgen vast nog wel een mooie nazomer. Ik heb net wat geprobeerd met de G1, maar eenmaal thuis op de pc was alles in de laagste resolutie geschoten, blijkbaar.... ;( Als ik de SD kaart in m'n Olympus doe, kan ik de foto's toch uploaden. Had een serie van een gewone oeverlibelle met een gele strontvlieg in z'n bek met de 105mm, maar alles was met énorm veel ruis. Bij de beek heb ik takken in de oever gestoken om beekjuffers te lokken die anders boven het water blijven.

Eerst de handleiding maar goed doornemen, want het is wel een nieuwe interface om 'ff' door te krijgen.


Bruine en rode heidelibelle met de 105mm
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 31 augustus 2017 @ 21:44:22 #4
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173513124
Even afkicken van de 180mm. Met de Minolta AF 70-210 op een tussenring pak ik een fraaie schijnboktor (ja, zo heet dat ding). Een zeer ingehouden flitsje ingezet.

Oedemera nobilis by Ouwesok, on Flickr

We willen facetogen, dan de 30mm er maar weer eens op
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 31 augustus 2017 @ 23:13:38 #5
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173516823
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 21:07 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Dan had je geluk dat je nog tijd had om wat foto's te schieten. Als het hier (midden Nederland) regent, schijnt in Den Haag vaak de zon.

Haha, wat een gluiperd ben je! :)

Als je dát het grote spul vindt, dan schiet je zeker altijd op 1:1. Probeer maar eens facetogen te krijgen van een beestje van 1 cm :{ . Met m'n 105mm krijg ik ze er niet op. Erg jammer! (met de 35mm wèl) Als je zo zweet komen de insecten vanzelf bij je drinken of zout likken.

We krijgen vast nog wel een mooie nazomer. Ik heb net wat geprobeerd met de G1, maar eenmaal thuis op de pc was alles in de laagste resolutie geschoten, blijkbaar.... ;( Als ik de SD kaart in m'n Olympus doe, kan ik de foto's toch uploaden. Had een serie van een gewone oeverlibelle met een gele strontvlieg in z'n bek met de 105mm, maar alles was met énorm veel ruis. Bij de beek heb ik takken in de oever gestoken om beekjuffers te lokken die anders boven het water blijven.

Eerst de handleiding maar goed doornemen, want het is wel een nieuwe interface om 'ff' door te krijgen.

[ afbeelding ]
Bruine en rode heidelibelle met de 105mm
Takken in het water steken is een goed idee. Ik heb zelf ook al met het idee lopen spelen om de volgende fotoronde een bamboestokje mee te nemen voor heidelibellen e.d.

Bij het grotere spul, vooral vlinders met hun bizarre ogen, is het wel leuk om goed op de kop te focussen en die ogen goed scherp te krijgen. Dat probeer ik dan ergens tussen 1:1 en 1:1,5 te krijgen. Het kleine grut zit ook meestal in die range, ligt eraan hoe dichtbij ik kan/mag komen :)

Ik ben normaal ook niet van de handleidingen maar voor mijn 750D heb ik die toch maar doorgebladerd en daarna de Canon app gedownload en wat van de tutorials doorgenomen. Hielp mij in elk geval snel aan de nieuwere en uitgebreidere UI wennen.

Wel balen dat je foto's op de laagste resolutie zijn genomen. Volgens mij is de standaard instelling van veel fabrikanten medium of laag, mijn 1200D en 750D hadden dat ook allebei. Op de 750D is dat gelijk naar JPG+RAW gegaan :)
Heb je geen SD-lezer in je pc/laptop? Of anders zo'n USB-stick waar je een SD in kunt prikken? En anders bestel je toch zo'n kabeltje? Zag dat die iets van ¤5,50 ofzo kosten bij bol.com. Scheelt weer gehannes :)

Facetoogjes op <1cm beestje met de 100mm, ff op original size (niet schrikken als je erop klikt)
Gewone rode bladloper (Xylota segnis) by Ed Rendum, on Flickr
pi_173526922
Wauw mooie foto's zeg!
pi_173532056
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 23:13 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Takken in het water steken is een goed idee. Ik heb zelf ook al met het idee lopen spelen om de volgende fotoronde een bamboestokje mee te nemen voor heidelibellen e.d.

Bij het grotere spul, vooral vlinders met hun bizarre ogen, is het wel leuk om goed op de kop te focussen en die ogen goed scherp te krijgen. Dat probeer ik dan ergens tussen 1:1 en 1:1,5 te krijgen. Het kleine grut zit ook meestal in die range, ligt eraan hoe dichtbij ik kan/mag komen :)

Ik ben normaal ook niet van de handleidingen maar voor mijn 750D heb ik die toch maar doorgebladerd en daarna de Canon app gedownload en wat van de tutorials doorgenomen. Hielp mij in elk geval snel aan de nieuwere en uitgebreidere UI wennen.

Wel balen dat je foto's op de laagste resolutie zijn genomen. Volgens mij is de standaard instelling van veel fabrikanten medium of laag, mijn 1200D en 750D hadden dat ook allebei. Op de 750D is dat gelijk naar JPG+RAW gegaan :)
Heb je geen SD-lezer in je pc/laptop? Of anders zo'n USB-stick waar je een SD in kunt prikken? En anders bestel je toch zo'n kabeltje? Zag dat die iets van ¤5,50 ofzo kosten bij bol.com. Scheelt weer gehannes :)

Facetoogjes op <1cm beestje met de 100mm, ff op original size (niet schrikken als je erop klikt)
[ link | afbeelding ]Gewone rode bladloper (Xylota segnis) by Ed Rendum, on Flickr
Ik zou ze niet in het water steken van een beek, want het stromende water sleurt die tak dan gewoon mee. Zeker als er veel drijvende troep voorbij komt, of als de sluis/stuw open gaat. Gewoon in de oever als een hangende tak ;)

Een zakmes is ook wel handig ipv lopen te zeulen met een bamboestokje. Voor paddenstoelen moet je nl vaak net ff wat weghalen omdat het stoort. Dat zie je thuis op de pc en dan baal je.

Als je zó ver inzoomt, heb je echt wel een statief nodig, want dan is 't bij de geringste beweging al een slechte foto. Maar je kunt dus ook nog 1:1.5 schieten? Niet gek dat jij gaat zweten. :{

Ik heb ook wel eens een portret van een vlinder geprobeerd met de 105mm (zonder statief), maar ze zijn dan steeds net niet scherp.

Ik had maar 1 body die ik net een beetje ken en nu is het helemaal opnieuw beginnen. Een tutorial checken is wel een goeie!

Tja, wil gewoon graag m'n nieuwe speelgoed uitproberen. Door het te doen en fouten te maken leer je juist. Heb al een kabel besteld, maar die is nog niet binnen. Dat het ook werkt op die Olympus is mooi meegenomen. Ik heb verdomd ook nog een SD-reader op m'n pc (gebruik dat nooit!)

Zo, deze vlieg heeft best wel wat ruis, maar je ziet idd wel facetogen. Mag toch wel wat scherper, imho. (je hebt 24Mp)

Gisteren nog even bij 't Emelaarsepad geweest en m'n stokjes staan er allemaal nog prima bij.

Olympus E-PM1 & Sigma 135-400mm 1:4.5-5.6 APO DG - 215mm (met statief)
Calopteryx Splendens by Blue Stormer, on Flickr

De eerste paddenstoel met de Panasonic Lumix G1 en 35mm Macro - SOOC (uit de losse pols)
Fungi - 35mm Macro by Blue Stormer, on Flickr
  vrijdag 1 september 2017 @ 22:52:15 #8
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173534604
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 20:44 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Ik zou ze niet in het water steken van een beek, want het stromende water sleurt die tak dan gewoon mee. Zeker als er veel drijvende troep voorbij komt, of als de sluis/stuw open gaat. Gewoon in de oever als een hangende tak ;)

Een zakmes is ook wel handig ipv lopen te zeulen met een bamboestokje. Voor paddenstoelen moet je nl vaak net ff wat weghalen omdat het stoort. Dat zie je thuis op de pc en dan baal je.

Als je zó ver inzoomt, heb je echt wel een statief nodig, want dan is 't bij de geringste beweging al een slechte foto. Maar je kunt dus ook nog 1:1.5 schieten? Niet gek dat jij gaat zweten. :{

Ik heb ook wel eens een portret van een vlinder geprobeerd met de 105mm (zonder statief), maar ze zijn dan steeds net niet scherp.

Ik had maar 1 body die ik net een beetje ken en nu is het helemaal opnieuw beginnen. Een tutorial checken is wel een goeie!

Tja, wil gewoon graag m'n nieuwe speelgoed uitproberen. Door het te doen en fouten te maken leer je juist. Heb al een kabel besteld, maar die is nog niet binnen. Dat het ook werkt op die Olympus is mooi meegenomen. Ik heb verdomd ook nog een SD-reader op m'n pc (gebruik dat nooit!)

Zo, deze vlieg heeft best wel wat ruis, maar je ziet idd wel facetogen. Mag toch wel wat scherper, imho. (je hebt 24Mp)

Gisteren nog even bij 't Emelaarsepad geweest en m'n stokjes staan er allemaal nog prima bij.

Olympus E-PM1 & Sigma 135-400mm 1:4.5-5.6 APO DG - 215mm (met statief)
[ link | afbeelding ]Calopteryx Splendens by Blue Stormer, on Flickr

De eerste paddenstoel met de Panasonic Lumix G1 en 35mm Macro - SOOC (uit de losse pols)
[ link | afbeelding ]Fungi - 35mm Macro by Blue Stormer, on Flickr
Het mag duidelijk zijn dat ik hier geen enkele beek in de buurt heb. Slootjes vooral en wat meertjes/vijvers. Daar kan je makkelijk een stok in steken :)
Het bamboestokje waar ik het over heb is een dunnetje van ~60cm. Het gaat er om dat je iets stevigers biedt dan het onkruid.

Ik probeer idd altijd zo dichtbij te komen als mijn lens en het insect toelaten. Volgens de indicator op mijn lens zit ik meestal tussen de 1:1 en 1:1,5. Ik moet nu alleen nog een beetje leren handmatig mijn ISO goed te krijgen. Ik had voor die Bladloper best minder dan 800 mogen gebruiken, er was genoeg licht. Gelukkig valt die ruis niet op wanneer de foto als wallpaper op 1 van mijn schermen staat :)

Mooie close-up van die Beekjuffer, ik blijf het prachtige insecten vinden! Al een hele behoorlijke foto van je nieuwe speeltje ^O^
Paddenstoelen heb ik niet zoveel mee, tenzij het champignons zijn ;)

Geen nieuwe foto's op het moment maar wel een (semi) macro-filmpje van vorige week:
(let niet op het kleine stukje slowmotion op het eind)
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 september 2017 @ 13:15:52 #9
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173541654
Vlak voordat de beide 180mm's hun opwachting maakten deed ik nog eens een paar met een wat gangbaarder combinatie, namelijk de Minolta AF 4-5.6/70-210, een hele lichte telezoom en het setje tussenringen waarvan meestal de middelste (20mm) in gebruik is. De zoom wordt daarmee bijziend genoeg om de wat grotere insecten aan te kunnen en ook nog eens over afstanden die voorkomen dat je direct in je gezicht gestoken wordt.

Leptura maculata by Ouwesok, on Flickr

Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

Het verschil met zo'n 180mm is nog niet eens zo ontzettend groot en als je er meer tussenring achter zet kun je er ook insecten formaatje huisvlieg of lieveheersbeestje mee onderscheppen.
Naast het verschijnsel dat een 'echte' macrolens een tandje scherper is binnen dit bereik is de werkelijke winst een stuk ergonomie, een 70-210 als deze stelt op een tussenring best wel moeilijk scherp.
En dat heeft er dan weer iets mee te maken dat zo'n 70-210 eigenlijk ontworpen is om bij 'normale' fotografie snel te kunnen scherpstellen op onderwerpen die zich op enkele meters van de camera bevinden waarbij de scherptediepte eventuele onnauwkeurigheden kan opvangen. Voor closefocussen op insecten waren ze nooit bedoeld.

Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173550227
[/quote]
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 september 2017 22:52 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Het mag duidelijk zijn dat ik hier geen enkele beek in de buurt heb. Slootjes vooral en wat meertjes/vijvers. Daar kan je makkelijk een stok in steken :)
Het bamboestokje waar ik het over heb is een dunnetje van ~60cm. Het gaat er om dat je iets stevigers biedt dan het onkruid.

Ik probeer idd altijd zo dichtbij te komen als mijn lens en het insect toelaten. Volgens de indicator op mijn lens zit ik meestal tussen de 1:1 en 1:1,5. Ik moet nu alleen nog een beetje leren handmatig mijn ISO goed te krijgen. Ik had voor die Bladloper best minder dan 800 mogen gebruiken, er was genoeg licht. Gelukkig valt die ruis niet op wanneer de foto als wallpaper op 1 van mijn schermen staat :)

Mooie close-up van die Beekjuffer, ik blijf het prachtige insecten vinden! Al een hele behoorlijke foto van je nieuwe speeltje ^O^
Paddenstoelen heb ik niet zoveel mee, tenzij het champignons zijn ;)

Geen nieuwe foto's op het moment maar wel een (semi) macro-filmpje van vorige week:
(let niet op het kleine stukje slowmotion op het eind)
Aha. Slootjes zijn ook perfect voor klein spul. Zo'n stokje zal vast werken.

1:1 schieten is mij wat te ver ingezoomd, want ik schiet dat héle kleine bijna spul niet. Als je de ISO vermindert zal je sluitertijd langer worden binnen dezelfde instelling, heb ik gemerkt. (ineens een statief nodig) Die ruis valt ook pas op als ik op de foto klik. Dat zul je bij mijn foto's ook wel zien. Ik vind het alleen vreemd omdat je dus een 24Mp camera hebt en een lens met stabilisatie erin.

Thanks! :-) Binnen de compositie mag er ook wel wat van de omgeving bij voor de sfeer. (daarom dus niet 1:1 tenzij ik facetogen wil)

Er was duidelijk contrast voor de Panasonic met die paddenstoelen, want sommige foto's waren écht belabberd slecht. Met de 135-400mm erop leek het alleen maar ruis. Dit was de enige goede foto (voorlopig)

Paddenstoelen staan stil en zijn perfect om te beginnen met fotografie :-)))

Typerend dat die stadsreuzen zo graag op vlinderstruiken zitten. Grappig filmpje. Zal ook eens wat proberen, want dat doe ik nooit.

Wat kevertjes bij de sloot:
Beetles - 105mm Macro & +3 Macro Filter by Blue Stormer, on Flickr

Nog een beekjuffer:

Calopteryx Splendens Female - 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 september 2017 @ 20:53:10 #11
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173550403
Buitenkansje vanmorgen toen ik een steenrode heidelibel op mijn fiets zag landen. Ik gris de A6000 met de 5.6/180 bij elkaar, ga naar buiten en wordt afgeleid door iets anders dat door de vlinderstruik ritselt.

Die libel vergat ik al snel helemaal :')

Macroglossum stellatarum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173550439
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2017 21:44 schreef Ouwesok het volgende:
Even afkicken van de 180mm. Met de Minolta AF 70-210 op een tussenring pak ik een fraaie schijnboktor (ja, zo heet dat ding). Een zeer ingehouden flitsje ingezet.

[ link | afbeelding ]Oedemera nobilis by Ouwesok, on Flickr

We willen facetogen, dan de 30mm er maar weer eens op
[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 13:15 schreef Ouwesok het volgende:
Vlak voordat de beide 180mm's hun opwachting maakten deed ik nog eens een paar met een wat gangbaarder combinatie, namelijk de Minolta AF 4-5.6/70-210, een hele lichte telezoom en het setje tussenringen waarvan meestal de middelste (20mm) in gebruik is. De zoom wordt daarmee bijziend genoeg om de wat grotere insecten aan te kunnen en ook nog eens over afstanden die voorkomen dat je direct in je gezicht gestoken wordt.

[ link | afbeelding ]Leptura maculata by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Sarcophaga carnaria by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

Het verschil met zo'n 180mm is nog niet eens zo ontzettend groot en als je er meer tussenring achter zet kun je er ook insecten formaatje huisvlieg of lieveheersbeestje mee onderscheppen.
Naast het verschijnsel dat een 'echte' macrolens een tandje scherper is binnen dit bereik is de werkelijke winst een stuk ergonomie, een 70-210 als deze stelt op een tussenring best wel moeilijk scherp.
En dat heeft er dan weer iets mee te maken dat zo'n 70-210 eigenlijk ontworpen is om bij 'normale' fotografie snel te kunnen scherpstellen op onderwerpen die zich op enkele meters van de camera bevinden waarbij de scherptediepte eventuele onnauwkeurigheden kan opvangen. Voor closefocussen op insecten waren ze nooit bedoeld.

[ link | afbeelding ]Lestes sponsa by Ouwesok, on Flickr
Mooie kevers! ^O^

Ik heb de 135-400 weer eens geprobeerd voor een zwevende libelle. Deze staat er al beter op, maar de achtergrond is te druk.

Paardenbijter op 400mm vanaf statief bij De Schammer
Aeshna Mixta - First shot of a hovering dragonfly by Blue Stormer, on Flickr

Blinde grote sabelsprinkhaan langs de snelweg
Blind Tettigonia Viridissima - 35mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

Mocht je nog iets zeldzaams willen fotograferen:

In het nieuwe natuurgebied De Schammer bij Amersfoort is deze zomer de zeer zeldzame kempense heidelibel aangetroffen. Het is de heidelibel met de kleinste verspreiding in Nederland.

https://www.utrechtslands(...)er.html#.Warg4rJJa70
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 september 2017 @ 21:23:58 #13
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173551044
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 20:54 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

[..]

Mooie kevers! ^O^

Ik heb de 135-400 weer eens geprobeerd voor een zwevende libelle. Deze staat er al beter op, maar de achtergrond is te druk.

Paardenbijter op 400mm vanaf statief bij De Schammer
[ link | afbeelding ]Aeshna Mixta - First shot of a hovering dragonfly by Blue Stormer, on Flickr

Blinde grote sabelsprinkhaan langs de snelweg
[ link | afbeelding ]Blind Tettigonia Viridissima - 35mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

Mocht je nog iets zeldzaams willen fotograferen:

In het nieuwe natuurgebied De Schammer bij Amersfoort is deze zomer de zeer zeldzame kempense heidelibel aangetroffen. Het is de heidelibel met de kleinste verspreiding in Nederland.

https://www.utrechtslands(...)er.html#.Warg4rJJa70
Heb je al geprobeerd die 135-400 aan de G1 te koppelen :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173551435
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 20:53 schreef Ouwesok het volgende:
Buitenkansje vanmorgen toen ik een steenrode heidelibel op mijn fiets zag landen. Ik gris de A6000 met de 5.6/180 bij elkaar, ga naar buiten en wordt afgeleid door iets anders dat door de vlinderstruik ritselt.

Die libel vergat ik al snel helemaal :')

[ link | afbeelding ]Macroglossum stellatarum by Ouwesok, on Flickr
Die staat er goed op! :Y Mooi vanaf de zijkant. Bij park Schothorst zijn de vlinderstruiken zo hoog dat ik er een van de onderkant kon nemen ;( (nog maar 1 van gezien in m'n leven)

quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 21:23 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Heb je al geprobeerd die 135-400 aan de G1 te koppelen :?
Ja. Maar dat was dus een ramp, want er zat zoveel ruis in dat ik eerst de handleiding goed door moet nemen voor ik verder ga met schieten met die G1. Toch raar, omdat die paddenstoel er wèl scherp op staat. :{
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 september 2017 @ 21:48:30 #15
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173551549
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 21:41 schreef Blue_Stormer het volgende:

Ja. Maar dat was dus een ramp, want er zat zoveel ruis in dat ik eerst de handleiding goed door moet nemen voor ik verder ga met schieten met die G1. Toch raar, omdat die paddenstoel er wèl scherp op staat. :{
Raar 8)7 Zou allemaal redelijk probleemloos moeten gaan.

Nog wat spullen uit de 5.6/180mm. Vandaag is de 2.8 mee naar buiten geweest, maar dat komt allemaal nog.

Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

Chorthippus brunneus by Ouwesok, on Flickr

Palomena prasina by Ouwesok, on Flickr

Palomena prasina by Ouwesok, on Flickr

[ Bericht 52% gewijzigd door Ouwesok op 02-09-2017 21:55:43 ]
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zaterdag 2 september 2017 @ 22:25:51 #16
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173552443
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 20:44 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Aha. Slootjes zijn ook perfect voor klein spul. Zo'n stokje zal vast werken.

1:1 schieten is mij wat te ver ingezoomd, want ik schiet dat héle kleine bijna spul niet. Als je de ISO vermindert zal je sluitertijd langer worden binnen dezelfde instelling, heb ik gemerkt. (ineens een statief nodig) Die ruis valt ook pas op als ik op de foto klik. Dat zul je bij mijn foto's ook wel zien. Ik vind het alleen vreemd omdat je dus een 24Mp camera hebt en een lens met stabilisatie erin.

Thanks! :-) Binnen de compositie mag er ook wel wat van de omgeving bij voor de sfeer. (daarom dus niet 1:1 tenzij ik facetogen wil)

Er was duidelijk contrast voor de Panasonic met die paddenstoelen, want sommige foto's waren écht belabberd slecht. Met de 135-400mm erop leek het alleen maar ruis. Dit was de enige goede foto (voorlopig)

Paddenstoelen staan stil en zijn perfect om te beginnen met fotografie :-)))

Typerend dat die stadsreuzen zo graag op vlinderstruiken zitten. Grappig filmpje. Zal ook eens wat proberen, want dat doe ik nooit.

Wat kevertjes bij de sloot:
[ link | afbeelding ]Beetles - 105mm Macro & +3 Macro Filter by Blue Stormer, on Flickr

Nog een beekjuffer:

[ link | afbeelding ]Calopteryx Splendens Female - 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr
Toch best weer mooie foto's hoor! ^O^

Dat filmpje heb ik trouwens met een Sony Xperia XZ Premium gemaakt. Die heb ik ff in gebruik ivm de slowmotion (120fps continu) en superslowmotion (960fps burst) met de intentie een zweefvliegje in slowmotion te filmen. Iets wat ik vandaag makkelijk had kunnen proberen maar ik was te druk bezig om ze te proberen te fotograferen:
Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) 03 by Ed Rendum, on Flickr
Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) 04 by Ed Rendum, on Flickr

De ruis die ik had komt door te hoge iso met teveel licht. Op ISO400 (zoals hierboven) valt het al een stuk beter te doen. Ik moet er alleen wel aan denken 'm naar 800 te zetten als het licht iets minder optimaal is, zoals een Schorpioenvlieg die zich in een braamstruik verschanst.. Met 1:1 inzoomen zie je hoe mooi die kleine dingen zijn. Dit Vlinderstrikje is krap 6mm lang:
Vlinderstrikje (Pyrophaena rosarum) by Ed Rendum, on Flickr
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 20:53 schreef Ouwesok het volgende:
Buitenkansje vanmorgen toen ik een steenrode heidelibel op mijn fiets zag landen. Ik gris de A6000 met de 5.6/180 bij elkaar, ga naar buiten en wordt afgeleid door iets anders dat door de vlinderstruik ritselt.

Die libel vergat ik al snel helemaal :')

[ link | afbeelding ]Macroglossum stellatarum by Ouwesok, on Flickr
Cool! Een Kolibrimot zie je niet zo vaak. Heb die denk ik 2 á 3x bij mijn moeder in de tuin gezien.
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 20:54 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

[..]

Mooie kevers! ^O^

Ik heb de 135-400 weer eens geprobeerd voor een zwevende libelle. Deze staat er al beter op, maar de achtergrond is te druk.

Paardenbijter op 400mm vanaf statief bij De Schammer
[ link | afbeelding ]Aeshna Mixta - First shot of a hovering dragonfly by Blue Stormer, on Flickr

Blinde grote sabelsprinkhaan langs de snelweg
[ link | afbeelding ]Blind Tettigonia Viridissima - 35mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

Mocht je nog iets zeldzaams willen fotograferen:

In het nieuwe natuurgebied De Schammer bij Amersfoort is deze zomer de zeer zeldzame kempense heidelibel aangetroffen. Het is de heidelibel met de kleinste verspreiding in Nederland.

https://www.utrechtslands(...)er.html#.Warg4rJJa70
Damn, die vliegende Paardenbijter! _O_
Die sprinkhaan staat er ook goed op ^O^

Voor mij zat er vandaag geen goede sprinkhaanfoto in. De paar die ik kon maken waren niet scherp genoeg qua sprinkhaan. Met een beetje creatief croppen op 1080p heb ik er toch nog wat leuks van kunnen maken:
Droplets 1080p by Ed Rendum, on Flickr
Best jammer, een scherpe sprinkhaan en druppels had helemaal mooi geweest
pi_173572678
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 20:53 schreef Ouwesok het volgende:
Buitenkansje vanmorgen toen ik een steenrode heidelibel op mijn fiets zag landen. Ik gris de A6000 met de 5.6/180 bij elkaar, ga naar buiten en wordt afgeleid door iets anders dat door de vlinderstruik ritselt.

Die libel vergat ik al snel helemaal :')

[ link | afbeelding ]Macroglossum stellatarum by Ouwesok, on Flickr
Die heb je er goed opstaan, ik weet hoe zenuwachtige beestjes het zijn.
#35.
pi_173572714
Beetje donker maar ja.
Koolwitje


Met Vivitar 100 Macro
#35.
pi_173572922
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 september 2017 22:25 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Toch best weer mooie foto's hoor! ^O^

Dat filmpje heb ik trouwens met een Sony Xperia XZ Premium gemaakt. Die heb ik ff in gebruik ivm de slowmotion (120fps continu) en superslowmotion (960fps burst) met de intentie een zweefvliegje in slowmotion te filmen. Iets wat ik vandaag makkelijk had kunnen proberen maar ik was te druk bezig om ze te proberen te fotograferen:
[ link | afbeelding ]Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) 03 by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) 04 by Ed Rendum, on Flickr

De ruis die ik had komt door te hoge iso met teveel licht. Op ISO400 (zoals hierboven) valt het al een stuk beter te doen. Ik moet er alleen wel aan denken 'm naar 800 te zetten als het licht iets minder optimaal is, zoals een Schorpioenvlieg die zich in een braamstruik verschanst.. Met 1:1 inzoomen zie je hoe mooi die kleine dingen zijn. Dit Vlinderstrikje is krap 6mm lang:
[ link | afbeelding ]Vlinderstrikje (Pyrophaena rosarum) by Ed Rendum, on Flickr

[..]

Cool! Een Kolibrimot zie je niet zo vaak. Heb die denk ik 2 á 3x bij mijn moeder in de tuin gezien.

[..]

Damn, die vliegende Paardenbijter! _O_
Die sprinkhaan staat er ook goed op ^O^

Voor mij zat er vandaag geen goede sprinkhaanfoto in. De paar die ik kon maken waren niet scherp genoeg qua sprinkhaan. Met een beetje creatief croppen op 1080p heb ik er toch nog wat leuks van kunnen maken:
[ link | afbeelding ]Droplets 1080p by Ed Rendum, on Flickr
Best jammer, een scherpe sprinkhaan en druppels had helemaal mooi geweest
Thanks! :)

Die kevertjes waren zo'n 1 cm en met dat +3 macro filter kan ik dat kleine spul er makkelijker op krijgen zonder statief.

Ah, met een smartphone. Filmen is weer een andere tak van sport (incl editen) waar je volgens mij een echte filmcamera voor nodig hebt ipv een smartphone.

Hier op Fok! staan erg vette filmpjes:
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 01:42 schreef f1goldmemberf1 het volgende:

Ook ik weer een video gemaakt met de GH5 (voornamelijk met 12-60 lens) en Mavic Pro. Begin steeds meer vertrouwd te raken met een camera, wat een heerlijk apparaat.
Dat vliegje staat er toch redelijk goed op. Het vlinderstrikje is een stuk scherper. ^O^ Als je de ISO op A zet pakt m'n camera al snel 1600 op 1:1. Voor een goedkope compact systeem camera is dat niet echt lekker.

Ik moet alles met de 135-400 editen, want ik wil het scherp en het is geen macro lens.Op Flickr kun je precies zien wat iemand heeft gedaan qua editen. Ik probeer zwaar editen te vermijden, maar soms is het niet anders....

Die paardenbijter is een redelijke poging, maar mooi dat je het cool vindt. Ik ben perfectionistisch en niet snel tevreden ;(

Druppels zijn best lastig om er goed scherp op te krijgen icm DOF. Dat luistert heel nauw. Laat staan als ze op een beestje zitten.


Vanmorgen even bij De Schammer met de 135-400 op de G1. Maar ik was te vroeg, want veel insecten zaten nog op de grond. (deze gaat niet op Flickr, want het is MEGA geedit)

Als ze in 't riet zitten heeft schieten geen zin, want dan stoort de achtergrond. ;(

Een gewone oesterzwam met de G1 en 35mm op statief:
Pleurotus Ostreatus - 35mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

[ Bericht 2% gewijzigd door Blue_Stormer op 03-09-2017 21:47:33 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 september 2017 @ 22:14:01 #20
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173574003
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 21:28 schreef Clayton1 het volgende:

[..]

Die heb je er goed opstaan, ik weet hoe zenuwachtige beestjes het zijn.
Een seconde of tien duurde het hele bezoek van de kolibrievlinder en met een MF-lens is het dan aanpoten om hem in de scherpte te krijgen. Gelukkig is er met de 5.6/180 heel snel scherp te stellen.

Gisteren voor het eerst eens lekker op pad geweest met de 2.8/180mm.
Het gewichtsprobleem is met een slingbelt aardig uit de wereld. Wennen wordt het vooral met de scherpstelling, de lens draait de verkeerde kant op en het scherpstelmechaniek lijkt een doorsmeerbeurtje te moeten hebben. Voor dat laatste moet er nog even wat research worden gedaan en tot die tijd er gewoon mee fotograferen.

Ook dit is ondanks omvang en gewicht best wel een macro om blij mee te zijn :Y

Pararge aegeria by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 3 september 2017 @ 23:08:30 #21
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173575211
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 21:36 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Thanks! :)

Die kevertjes waren zo'n 1 cm en met dat +3 macro filter kan ik dat kleine spul er makkelijker op krijgen zonder statief.

Ah, met een smartphone. Filmen is weer een andere tak van sport (incl editen) waar je volgens mij een echte filmcamera voor nodig hebt ipv een smartphone.

Hier op Fok! staan erg vette filmpjes:

[..]

Dat vliegje staat er toch redelijk goed op. Het vlinderstrikje is een stuk scherper. ^O^ Als je de ISO op A zet pakt m'n camera al snel 1600 op 1:1. Voor een goedkope compact systeem camera is dat niet echt lekker.

Ik moet alles met de 135-400 editen, want ik wil het scherp en het is geen macro lens.Op Flickr kun je precies zien wat iemand heeft gedaan qua editen. Ik probeer zwaar editen te vermijden, maar soms is het niet anders....

Die paardenbijter is een redelijke poging, maar mooi dat je het cool vindt. Ik ben perfectionistisch en niet snel tevreden ;(

Druppels zijn best lastig om er goed scherp op te krijgen icm DOF. Dat luistert heel nauw. Laat staan als ze op een beestje zitten.

[ afbeelding ]
Vanmorgen even bij De Schammer met de 135-400 op de G1. Maar ik was te vroeg, want veel insecten zaten nog op de grond. (deze gaat niet op Flickr, want het is MEGA geedit)

Als ze in 't riet zitten heeft schieten geen zin, want dan stoort de achtergrond. ;(

Een gewone oesterzwam met de G1 en 35mm op statief:
[ link | afbeelding ]Pleurotus Ostreatus - 35mm Macro by Blue Stormer, on Flickr
Mijn camera wil met de ISO op auto al gauw te hoog naar mijn zin zitten. Vooralsnog gebruik ik de auto-stand alleen nog maar voor schaduwrijke stukken, dan valt het qua ruis wel mee.

Die Xperia had ik alleen ff mee om te spelen met de video-functies. Straks nog maar ff de filmpjes eraf halen en op de pc bekijken, morgen wissel ik 'm in voor wat nieuwers en beters (wat heb ik toch een rotbaan). Filmen met de DSLR heb ik me nog niet aan gewaagd ;) Een filmpje met de Xperia's superslowmotion heb ik maar opgegeven, nadat ik meer als landingsplek voor pendelzweefvliegjes werd gebruikt dan dat ik er voor de lens kon krijgen, inclusief eentje die het topje van mijn wijsvinger wel een goede landingsplaats vond :)

Die voorste zwam staat er goed op, ik hoop dat jij niet degene was die ervan had gepeuzeld? ;) De rest van de zwammen vind ik wat minder; de focus lijkt te ver naar voren te liggen.
De paardenbijter vind ik desondanks wel een mooie foto ^O^

Vandaag was ik ook weer een kleine 2,5 uur zoet met zoeken naar mooie onderwerpen. Gelukkig was er weer redelijk wat variatie:
Zuringwants (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr

Citroenpendelzweefvlieg (Helophilus trivittatus) by Ed Rendum, on Flickr

Een Zawrtdijroofvlieg met een stomp:
Zwartdijroofvlieg (Paritamus geniculatus) by Ed Rendum, on Flickr

Deze Hommelbijvlieg deed geen enkele moeite om niet op te vallen:
Hommelbijvlieg (Eristalis intricaria) by Ed Rendum, on Flickr

Deze flinke sluipwesp was ook niet echt te missen:
Sluipwesp (Ichneumon bucculentus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik kwam tussen mijn twee veldjes in nog een Bruine Winterjuffer tegen. Ik kon niet dichterbij komen zonder in een slootje te vallen maar ik vond deze toch best aardig qua detail:
Bruine winterjuffer (Sympecma fusca) by Ed Rendum, on Flickr

Deze Bruine Slakkendoder vond ik een erg opvallende verschijning en toen ik de foto's zag moest ik toch best lachen om de smiley in de vleugelvlekken :)
Bruine Slakkendoder (Tetanocera spec.) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 4 september 2017 @ 00:51:23 #22
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173576066
Amper meer macro te noemen.

Op mijn paadje zie ik in de afstervende planten een werkelijk gigantische keizerlibel hangen, tussen mij en een fel zonnetje in.
Ik doe een poging met de 2.8/180, om aan de goeie kant te komen is nogal een wandeling en je moet dan altijd maar afwachten of ie er nog zit.

Anax imperator by Ouwesok, on Flickr

Na een uur of twee keer ik terug vanuit de achterliggende wildernis die tot mijn grote schrik aan de maaimachien ten prooi was gevallen.
Als goedmakertje blijkt de libel er nog gewoon te hangen, nu lekker in het zonnetje. Als plezierdemper hing hij ook van deze kant net te ver weg voor de 180mm en dichterbij gaan was een hachelijke onderneming door enkele meters brandnetels en dus moest er iets anders uit de tas komen.
Dit zijn dus de gevallen waarin ik blij ben met die 135-400 die makkelijk in mijn tas kan en waarmee ik deze libel wellicht iets beter kan pakken.

Vanaf de rand van de brandnetels
Anax imperator by Ouwesok, on Flickr

Na deze opname, net toen ik het idee had om toch maar een stap of wat de brandnetels in te doen vond de libel het welletjes en vloog weg :')
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173577073
quote:
0s.gif Op zondag 3 september 2017 23:08 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Mijn camera wil met de ISO op auto al gauw te hoog naar mijn zin zitten. Vooralsnog gebruik ik de auto-stand alleen nog maar voor schaduwrijke stukken, dan valt het qua ruis wel mee.

Die Xperia had ik alleen ff mee om te spelen met de video-functies. Straks nog maar ff de filmpjes eraf halen en op de pc bekijken, morgen wissel ik 'm in voor wat nieuwers en beters (wat heb ik toch een rotbaan). Filmen met de DSLR heb ik me nog niet aan gewaagd ;) Een filmpje met de Xperia's superslowmotion heb ik maar opgegeven, nadat ik meer als landingsplek voor pendelzweefvliegjes werd gebruikt dan dat ik er voor de lens kon krijgen, inclusief eentje die het topje van mijn wijsvinger wel een goede landingsplaats vond :)

Die voorste zwam staat er goed op, ik hoop dat jij niet degene was die ervan had gepeuzeld? ;) De rest van de zwammen vind ik wat minder; de focus lijkt te ver naar voren te liggen.
De paardenbijter vind ik desondanks wel een mooie foto ^O^

Vandaag was ik ook weer een kleine 2,5 uur zoet met zoeken naar mooie onderwerpen. Gelukkig was er weer redelijk wat variatie:
[ link | afbeelding ]Zuringwants (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr

[ link | afbeelding ]Citroenpendelzweefvlieg (Helophilus trivittatus) by Ed Rendum, on Flickr

Een Zawrtdijroofvlieg met een stomp:
[ link | afbeelding ]Zwartdijroofvlieg (Paritamus geniculatus) by Ed Rendum, on Flickr

Deze Hommelbijvlieg deed geen enkele moeite om niet op te vallen:
[ link | afbeelding ]Hommelbijvlieg (Eristalis intricaria) by Ed Rendum, on Flickr

Deze flinke sluipwesp was ook niet echt te missen:
[ link | afbeelding ]Sluipwesp (Ichneumon bucculentus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik kwam tussen mijn twee veldjes in nog een Bruine Winterjuffer tegen. Ik kon niet dichterbij komen zonder in een slootje te vallen maar ik vond deze toch best aardig qua detail:
[ link | afbeelding ]Bruine winterjuffer (Sympecma fusca) by Ed Rendum, on Flickr

Deze Bruine Slakkendoder vond ik een erg opvallende verschijning en toen ik de foto's zag moest ik toch best lachen om de smiley in de vleugelvlekken :)
[ link | afbeelding ]Bruine Slakkendoder (Tetanocera spec.) by Ed Rendum, on Flickr
Ach, het is een beetje uitvogelen wat nou werkt. Met paddenstoelen itt insecten kun je eindeloos oefenen met je instellingen en hele reeksen schieten. ;)

Lekker spelen dus. Hoop dat 't beter is dan die Sony.

Nee, ik eet geen schimmels. (behalve in kroketten) Deze zwam was op f3.5 met m'n statief en camera ondersteboven omdat het erg laag bij de grond is. Hier nogmaals, maar dan op f11 https://flic.kr/p/Y7dtyq. De Panasonic heeft iig ISO-100 itt m'n Olympus die begint bij 200. Met f11 en zonnig weer moet ik minnen anders is het zwaar overbelicht als ik omhoog schiet. (of 4 x schieten in f3.5 en stacken voor het behoud van een zachte achtergrond)

Mooie serie! Ze staan er goed op! ^O^
  maandag 4 september 2017 @ 21:55:21 #24
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173590444
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 07:50 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Ach, het is een beetje uitvogelen wat nou werkt. Met paddenstoelen itt insecten kun je eindeloos oefenen met je instellingen en hele reeksen schieten. ;)

Lekker spelen dus. Hoop dat 't beter is dan die Sony.

Nee, ik eet geen schimmels. (behalve in kroketten) Deze zwam was op f3.5 met m'n statief en camera ondersteboven omdat het erg laag bij de grond is. Hier nogmaals, maar dan op f11 https://flic.kr/p/Y7dtyq. De Panasonic heeft iig ISO-100 itt m'n Olympus die begint bij 200. Met f11 en zonnig weer moet ik minnen anders is het zwaar overbelicht als ik omhoog schiet. (of 4 x schieten in f3.5 en stacken voor het behoud van een zachte achtergrond)

Mooie serie! Ze staan er goed op! ^O^
Dank je! :D

Paddenstoelen staan idd stabieler dan bloemen e.d. wat het een goed oefenobject maakt. Ik heb er in elk geval niets mee, ik ben meer van de 'steep learning curve' (a.k.a. stronteigenwijs) maar ieder zijn manier. Op f/11 ziet het er imnsho beter uit, die overige zwammen komen dan meer tot hun recht :)

Gister, toen ik over het landgoed Te Werve liep, fladderde er ineens iets over het pad. Het kwam niet lekker van de grond en verstopte zich vrij snel onder wat grote bladeren. Toen het daarna op een iets betere plek landde zag ik wat het was: een koppeltje Egale Stofuilen. Hoge ISO, want dik bomendek en die nachtvlinders zoeken een donker plekje om vies te doen ;)
Egale stofuil (Hoplodrina blanda m+f) by Ed Rendum, on Flickr

Op het veldje zat een Snorzweefvliegje te relaxen op een boterbloempje:
Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) by Ed Rendum, on Flickr

Deze Gehakkelde Aurelia liep ik bijna voorbij omdat ik naar zweefvliegjes voor me keek. Zo van achter en/of opzij zien ze er zo mooi en elegant uit:
Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr

Maar van voren lijken het wel monsters uit een of andere horrorfilm:
Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr

Een Groot Langlijfje, gecropped op 1080p (in ruststand past dat wel):
Groot Langlijfje (Sphaerophoria scripta) 1080p by Ed Rendum, on Flickr

Een Zuringwants die ik er best goed op vind staan :)
Zuringwants (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik spotte op een blad, vol in het zicht, twee bruine sprinkhanen. Een grote:
Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

En een kleinere (die op de grasspriet zit die over die hierboven loopt, je ziet linksonder nog het topje van de sprieten van deze kleine):
Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Op nog geen halve meter afstand zater er ook nog een groen met bruine (die zich razendsnel verstopte tussen het dichte gras) en nog een iets anders getekende bruine sprinkhaan:
Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Alhoewel ik ongetwijfeld meer dan 100 foto's van Doodshoofdzweefvliegen heb gemaakt, blijven ze mijn favoriete oefenobject. Redelijk groot en, mits je het rustig doet, waarbij je redelijk dichtbij kunt komen. Dit mannetje zat lekker te zonnen en liet me een aantal foto's maken, waarvan dit de beste was:
Doodshoofdzweefvlieg (Myathropa florea) by Ed Rendum, on Flickr

Morgenavond ga ik het laatste restant van de foto's van het weekend doen. Al met al richting de 60 foto's (van de 688).
pi_173591784
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 21:55 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Dank je! :D

Paddenstoelen staan idd stabieler dan bloemen e.d. wat het een goed oefenobject maakt. Ik heb er in elk geval niets mee, ik ben meer van de 'steep learning curve' (a.k.a. stronteigenwijs) maar ieder zijn manier. Op f/11 ziet het er imnsho beter uit, die overige zwammen komen dan meer tot hun recht :)

Gister, toen ik over het landgoed Te Werve liep, fladderde er ineens iets over het pad. Het kwam niet lekker van de grond en verstopte zich vrij snel onder wat grote bladeren. Toen het daarna op een iets betere plek landde zag ik wat het was: een koppeltje Egale Stofuilen. Hoge ISO, want dik bomendek en die nachtvlinders zoeken een donker plekje om vies te doen ;)
[ link | afbeelding ]Egale stofuil (Hoplodrina blanda m+f) by Ed Rendum, on Flickr

Op het veldje zat een Snorzweefvliegje te relaxen op een boterbloempje:
[ link | afbeelding ]Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) by Ed Rendum, on Flickr

Deze Gehakkelde Aurelia liep ik bijna voorbij omdat ik naar zweefvliegjes voor me keek. Zo van achter en/of opzij zien ze er zo mooi en elegant uit:
[ link | afbeelding ]Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr

Maar van voren lijken het wel monsters uit een of andere horrorfilm:
[ link | afbeelding ]Gehakkelde Aurelia (Polygonia c-album) by Ed Rendum, on Flickr

Een Groot Langlijfje, gecropped op 1080p (in ruststand past dat wel):
[ link | afbeelding ]Groot Langlijfje (Sphaerophoria scripta) 1080p by Ed Rendum, on Flickr

Een Zuringwants die ik er best goed op vind staan :)
[ link | afbeelding ]Zuringwants (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr

Ik spotte op een blad, vol in het zicht, twee bruine sprinkhanen. Een grote:
[ link | afbeelding ]Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

En een kleinere (die op de grasspriet zit die over die hierboven loopt, je ziet linksonder nog het topje van de sprieten van deze kleine):
[ link | afbeelding ]Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Op nog geen halve meter afstand zater er ook nog een groen met bruine (die zich razendsnel verstopte tussen het dichte gras) en nog een iets anders getekende bruine sprinkhaan:
[ link | afbeelding ]Bruine Sprinkhaan (Corthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Alhoewel ik ongetwijfeld meer dan 100 foto's van Doodshoofdzweefvliegen heb gemaakt, blijven ze mijn favoriete oefenobject. Redelijk groot en, mits je het rustig doet, waarbij je redelijk dichtbij kunt komen. Dit mannetje zat lekker te zonnen en liet me een aantal foto's maken, waarvan dit de beste was:
[ link | afbeelding ]Doodshoofdzweefvlieg (Myathropa florea) by Ed Rendum, on Flickr

Morgenavond ga ik het laatste restant van de foto's van het weekend doen. Al met al richting de 60 foto's (van de 688).
Fotografie ís een steep learning curve. Of schiet je maar 1 foto van een onderwerp? En schiet je maar 1 onderwerp? Op m'n Flickr profiel kun je zien dat ik allerlei stijlen heb geprobeerd in de afgelopen 18 maanden. Daar zat zoveel troep tussen, dat ik er wel van heb geleerd.

Ik ben begonnen met minimalisme en dat draait puur om compositie. Een gebouw moet er perfect recht op staan, bv. Of je wat hebt met paddenstoelen of niet, het is een stilleven en dát maakt het een mooi onderwerp om mee te oefenen voor je compositie (en instellingen)

Na de zoveelste keer 90%(of 100!) van een macrofotosessie weg te kunnen gooien, word je vanzelf iets minder eigenwijs. Anders kun je net zo goed de hond uitlaten en beestjes spotten met een verrekijker als je die zo mooi vindt. ;(

(Voor deze Olympus had ik een Kodak MD-30 zonder PASM, dus simpelweg kiekjes schieten...)

Ondersteboven schieten met een nieuwe camera is nou niet bepaald handig. Ik ben erg blij met het flip-screen! :Y

Die gehakkelde aurealia en de laatste sprinkhaan staan er goed op! ^O^

Eerst even gekeken waar een libelle z'n territorium is en dan zitten en wachten. Nu kreeg ik hem erop met de 105mm Macro en het is al een stuk scherper. Weliswaar weer een te drukke achtergrond, maar er volgt nog meer...
Hovering Migrant Hawker - 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr
pi_173609046
Beetje bewolkt vandaag, toch beestjes in de tuin.Deze rond 17:15 uur,




Vivitar 100 mm macro
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 september 2017 @ 22:23:37 #27
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173611658
En als bijvangst in een dierentuin duikt er dan ineens een dagpauwoog op.

150-600 in zijn bijziende stand en gewoon proberen :Y

Aglais io by Ouwesok, on Flickr

Aglais io by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  woensdag 6 september 2017 @ 21:46:20 #28
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173629575
quote:
0s.gif Op maandag 4 september 2017 22:53 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Fotografie ís een steep learning curve. Of schiet je maar 1 foto van een onderwerp? En schiet je maar 1 onderwerp? Op m'n Flickr profiel kun je zien dat ik allerlei stijlen heb geprobeerd in de afgelopen 18 maanden. Daar zat zoveel troep tussen, dat ik er wel van heb geleerd.

Ik ben begonnen met minimalisme en dat draait puur om compositie. Een gebouw moet er perfect recht op staan, bv. Of je wat hebt met paddenstoelen of niet, het is een stilleven en dát maakt het een mooi onderwerp om mee te oefenen voor je compositie (en instellingen)

Na de zoveelste keer 90%(of 100!) van een macrofotosessie weg te kunnen gooien, word je vanzelf iets minder eigenwijs. Anders kun je net zo goed de hond uitlaten en beestjes spotten met een verrekijker als je die zo mooi vindt. ;(

(Voor deze Olympus had ik een Kodak MD-30 zonder PASM, dus simpelweg kiekjes schieten...)

Ondersteboven schieten met een nieuwe camera is nou niet bepaald handig. Ik ben erg blij met het flip-screen! :Y

Die gehakkelde aurealia en de laatste sprinkhaan staan er goed op! ^O^

Eerst even gekeken waar een libelle z'n territorium is en dan zitten en wachten. Nu kreeg ik hem erop met de 105mm Macro en het is al een stuk scherper. Weliswaar weer een te drukke achtergrond, maar er volgt nog meer...
[ link | afbeelding ]Hovering Migrant Hawker - 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr
Ik snap je punt. Dat heb ik allemaal heel rustigjes aan gedaan met diverse digitale compacts. Het meest heb ik denk ik met de PowerShot G1 geschoten, dat ding ging overal en nergens mee naartoe. Kantelscherm erop, een 128MB CF erin en eindelijk een goeie zoomlens (daarvoor had ik een PowerShot S10 en een S20) en een hele behoorlijke accu (dezelfde als ik daarna in mijn 300D zou hebben). Heel veel kiekjes en pogingen tot het wat artistiekere. Met de 300D en de krakkemikkige 18-550 en dito 28-135 (alledrie 'frankensteins') heb ik me ook jarenlang vermaakt, alleen was macrofotografie nog nooit in me opgekomen. Geen idee waarom niet, aangezien ik een levenslange fascinatie heb met alles wat vliegt (wat niet door de mens is gemaakt) en dan met name insecten. Tegen de tijd dat ik mijn 1200D kit met 18-55 en 75-300 kocht (juli vorig jaar) begon dat wel te komen en vrij snel daarna heb ik de 100mm L aangeschaft. Macrofotografie en dan met name insectenfotografie, waar ik met name op focus, vind ik een stuk minder vergevingsgezind dan alle andere stijlen. In die zin vind ik macrofotografie ècht een steep learning curve. Als ik 10% of meer aan goeie foto's heb dan vind ik het een geslaagde dag. Dat percentage moet uiteraard wel omhoog. De aanhouder wint en ik geef voorlopig nog niet op. Als straks de pepers hier binnen gaan rijpen dan ga ik ook wel macro-stillevens maken :)

Nog wat beestjes, omdat het er de komende dagen niet in lijkt te zitten. Een jonge zuringwants (nimf):
Zuringwantsnimf (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr

Een van de Bloedrode Heidelibellen op het veldje bij Westhoff:
Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) by Ed Rendum, on Flickr

1080p Crop uit de serie:
Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) 1080p by Ed Rendum, on Flickr

Ik weet waar ik Wespenspinnetjes kan verwachten...
Wespenspin (Argiope bruennichi) by Ed Rendum, on Flickr

Ik vind het best een behoorlijke bal waar ze op zit, als die vol met eitjes zit dan komen daar flink wat spinnetjes uit. Misschien maar eens opzoeken wanneer die uit horen te komen, kijken of ik clusters kleine wespenspinnetjes kan fotograferen :)
pi_173647739
quote:
0s.gif Op woensdag 6 september 2017 21:46 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Ik snap je punt. Dat heb ik allemaal heel rustigjes aan gedaan met diverse digitale compacts. Het meest heb ik denk ik met de PowerShot G1 geschoten, dat ding ging overal en nergens mee naartoe. Kantelscherm erop, een 128MB CF erin en eindelijk een goeie zoomlens (daarvoor had ik een PowerShot S10 en een S20) en een hele behoorlijke accu (dezelfde als ik daarna in mijn 300D zou hebben). Heel veel kiekjes en pogingen tot het wat artistiekere. Met de 300D en de krakkemikkige 18-550 en dito 28-135 (alledrie 'frankensteins') heb ik me ook jarenlang vermaakt, alleen was macrofotografie nog nooit in me opgekomen. Geen idee waarom niet, aangezien ik een levenslange fascinatie heb met alles wat vliegt (wat niet door de mens is gemaakt) en dan met name insecten. Tegen de tijd dat ik mijn 1200D kit met 18-55 en 75-300 kocht (juli vorig jaar) begon dat wel te komen en vrij snel daarna heb ik de 100mm L aangeschaft. Macrofotografie en dan met name insectenfotografie, waar ik met name op focus, vind ik een stuk minder vergevingsgezind dan alle andere stijlen. In die zin vind ik macrofotografie ècht een steep learning curve. Als ik 10% of meer aan goeie foto's heb dan vind ik het een geslaagde dag. Dat percentage moet uiteraard wel omhoog. De aanhouder wint en ik geef voorlopig nog niet op. Als straks de pepers hier binnen gaan rijpen dan ga ik ook wel macro-stillevens maken :)

Nog wat beestjes, omdat het er de komende dagen niet in lijkt te zitten. Een jonge zuringwants (nimf):
[ link | afbeelding ]Zuringwantsnimf (Coreus marginatus) by Ed Rendum, on Flickr

Een van de Bloedrode Heidelibellen op het veldje bij Westhoff:
[ link | afbeelding ]Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) by Ed Rendum, on Flickr

1080p Crop uit de serie:
[ link | afbeelding ]Bloedrode Heidelibel (Sympetrum sanguineum) 1080p by Ed Rendum, on Flickr

Ik weet waar ik Wespenspinnetjes kan verwachten...
[ link | afbeelding ]Wespenspin (Argiope bruennichi) by Ed Rendum, on Flickr

Ik vind het best een behoorlijke bal waar ze op zit, als die vol met eitjes zit dan komen daar flink wat spinnetjes uit. Misschien maar eens opzoeken wanneer die uit horen te komen, kijken of ik clusters kleine wespenspinnetjes kan fotograferen :)
Zo, dan heb je al behoorlijk wat camera's gehad! ^O^

Ik had niks met insecten omdat ik er de kriebels van kreeg (van sommige nog steeds ). Ooit een aanvlieging gehad op de fiets met een paardenbijter en eentje in huis gehad. Paniek in de tent! Ik zag ze vroeger altijd tijdens het vissen en was er bang van ;(

Macrofotografie is een vak apart, want als je een stilleven er niet goed op krijgt, vergeet het insect dan maar. Maar een statief en insecten vind ik een nare combinatie omdat je dan veel gehannes hebt met die 3 poten tussen struiken of bosjes en dan moet je ook nog een compositie proberen te maken.......En weg is het beest.

Die mooie nazomer zit er niet echt in als ik 't weer zo bekijk.

Deze beestjes staan er goed op! Een stuk scherper. Die spin is tof! ^O^
Je zou op Flickr je foto's in wat communities kunnen delen

Bij De Schammer werd ik ff geïnspecteerd door een paardenbijter:
Minimal Migrant Hawker - 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

"De afschrikwekkende naam paardenbijter hebben de libellen te danken aan hun jachtmethode. Ze bejagen weliswaar niet de paarden zelf, maar wel de dazen en vliegen die rondom de paarden aanwezig zijn. Van afstand lijkt het dan alsof het paard wordt aangevallen. Het tegendeel is waar: paarden houden van paardenbijters!"

https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=16949
  donderdag 7 september 2017 @ 22:32:56 #30
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173649029
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 21:37 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Zo, dan heb je al behoorlijk wat camera's gehad! ^O^

Ik had niks met insecten omdat ik er de kriebels van kreeg (van sommige nog steeds ). Ooit een aanvlieging gehad op de fiets met een paardenbijter en eentje in huis gehad. Paniek in de tent! Ik zag ze vroeger altijd tijdens het vissen en was er bang van ;(

Macrofotografie is een vak apart, want als je een stilleven er niet goed op krijgt, vergeet het insect dan maar. Maar een statief en insecten vind ik een nare combinatie omdat je dan veel gehannes hebt met die 3 poten tussen struiken of bosjes en dan moet je ook nog een compositie proberen te maken.......En weg is het beest.

Die mooie nazomer zit er niet echt in als ik 't weer zo bekijk.

Deze beestjes staan er goed op! Een stuk scherper. Die spin is tof! ^O^
Je zou op Flickr je foto's in wat communities kunnen delen

Bij De Schammer werd ik ff geïnspecteerd door een paardenbijter:
[ link | afbeelding ]Minimal Migrant Hawker - 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

"De afschrikwekkende naam paardenbijter hebben de libellen te danken aan hun jachtmethode. Ze bejagen weliswaar niet de paarden zelf, maar wel de dazen en vliegen die rondom de paarden aanwezig zijn. Van afstand lijkt het dan alsof het paard wordt aangevallen. Het tegendeel is waar: paarden houden van paardenbijters!"

https://www.naturetoday.c(...)s/message/?msg=16949
Mooie foto, lekker rustig en een scherpe libel. Bleef 'ie ook nog ff 'hangen' voor de foto?

Insecten in het wild en een statief werkt volgens mij idd niet. Voor de boel stabiel staat kan je weer opschuiven :) Het zou wel kunnen werken bij een vlinderstruik of andere aantrekkelijke bloemen/struiken in de tuin.

Bedankt weer voor de complimenten. Ik was ook wel erg blij met die foto's. Sowieso was ik al blij dat ik mijn eerste wespenspin ever heb gevonden en dan nog met een nest ook :)

Vroeger had ik geen idee van de variatie in zweefvliegen. Tot voor kort had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord van bladlopers, laat staan dat ik wist dat er Gouden Bladlopers bestonden. Hier nog wat foto's van afgelopen weekend, toen ik 3 soorten heb gespot (alleen de Gewone Rode was te ver weg en sneller verdwenen dan ik de 75-300 uit mijn rugzak kon pakken (binnen handbereik):
Gevlekte Gouden Bladloper (Xylota xanthocnema) by Ed Rendum, on Flickr
Gevlekte Gouden Bladloper (Xylota xanthocnema) by Ed Rendum, on Flickr

Het zou evt ook nog een Grote Gouden Bladloper kunnen zijn, vanwege de zwarte banden om de achterpoten. Geen zin om daar nu in te duiken ;) Van deze ben ik vrij zeker dat het een Gevlekte is:
Gevlekte Gouden Bladloper (Xylota xanthocnema) by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 8 september 2017 @ 01:09:28 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173650923
Het nazomertje lijkt er inderdaad even niet in te zitten en dus werp ik me op de voorraad die ik de afgelopen weken heb opgebouwd.

De kolossale 2.8/180mm werkt best wel lastig en een deel van de oorzaak ligt in dat kolossale dat maakt dat je hem moeilijk lang in stelling kunt houden. Komende tijd eens kijken of daar een oplossing voor is.
Wat er met een hoop gebruik opgelost zal moeten worden is de scherpstelling die, afgezien dat ie voor mij de verkeerde kant op draait ook nog eens wat gewenning behoeft in het onderdeel 'precisie'. Oefenen dus want hij is het best wel waard :Y

Drie keer steenrode heidelibel met die Sigma APO 2.8/180mm op de A6000.
Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173682871
Paar shots met de "nieuwe"camera.

Cicade,


Koolwitje,


Het is allemaal nog even wennen.
#35.
pi_173684365
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 22:32 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Mooie foto, lekker rustig en een scherpe libel. Bleef 'ie ook nog ff 'hangen' voor de foto?

Insecten in het wild en een statief werkt volgens mij idd niet. Voor de boel stabiel staat kan je weer opschuiven :) Het zou wel kunnen werken bij een vlinderstruik of andere aantrekkelijke bloemen/struiken in de tuin.

Bedankt weer voor de complimenten. Ik was ook wel erg blij met die foto's. Sowieso was ik al blij dat ik mijn eerste wespenspin ever heb gevonden en dan nog met een nest ook :)

Vroeger had ik geen idee van de variatie in zweefvliegen. Tot voor kort had ik bijvoorbeeld nog nooit gehoord van bladlopers, laat staan dat ik wist dat er Gouden Bladlopers bestonden. Hier nog wat foto's van afgelopen weekend, toen ik 3 soorten heb gespot (alleen de Gewone Rode was te ver weg en sneller verdwenen dan ik de 75-300 uit mijn rugzak kon pakken (binnen handbereik):
[ link | afbeelding ]Gevlekte Gouden Bladloper (Xylota xanthocnema) by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Gevlekte Gouden Bladloper (Xylota xanthocnema) by Ed Rendum, on Flickr

Het zou evt ook nog een Grote Gouden Bladloper kunnen zijn, vanwege de zwarte banden om de achterpoten. Geen zin om daar nu in te duiken ;) Van deze ben ik vrij zeker dat het een Gevlekte is:
[ link | afbeelding ]Gevlekte Gouden Bladloper (Xylota xanthocnema) by Ed Rendum, on Flickr
Nou dan zal ik als #4 in dit topic ook maar weer eens reageren. Waar blijft de rest toch? In het vorige topic waren er nog wel eens anderen...

Dank je! :)

Deze bleef vaak hangen, dus ik heb er best wat kunnen nemen. Weliswaar niet zo scherp als degene hierboven. Ik zat precies in 't midden van 't territorium van 2 paardenbijters, dus ze vlogen letterlijk om m'n oren.

Met lantaarntjes kan een statief wel makkelijk, want die blijven vaak gewoon plakken op riet. Toch eens proberen, want de laatste tijd is er erg veel bewogen. Koffie is niet goed voor me :P

Ik ben benieuwd of je er op tijd bij bent om die bal uit te zien komen met honderden spinnetjes.

Hier nog een paardenbijter, maar een crop. Die andere is veel scherper (behalve de staart)
Migrant Hawker - 2- 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

Net nog even na de regen wat bij De Schammer geschoten. Deze gaan niet op m'n profiel. Ik ga morgen terug voor hopelijk wat betere foto's.




Zwervende heidelibel - Sympetrum fonscolombii


quote:
0s.gif Op vrijdag 8 september 2017 01:09 schreef Ouwesok het volgende:
Het nazomertje lijkt er inderdaad even niet in te zitten en dus werp ik me op de voorraad die ik de afgelopen weken heb opgebouwd.

De kolossale 2.8/180mm werkt best wel lastig en een deel van de oorzaak ligt in dat kolossale dat maakt dat je hem moeilijk lang in stelling kunt houden. Komende tijd eens kijken of daar een oplossing voor is.
Wat er met een hoop gebruik opgelost zal moeten worden is de scherpstelling die, afgezien dat ie voor mij de verkeerde kant op draait ook nog eens wat gewenning behoeft in het onderdeel 'precisie'. Oefenen dus want hij is het best wel waard :Y

Drie keer steenrode heidelibel met die Sigma APO 2.8/180mm op de A6000.
[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr

[ link | afbeelding ]Sympetrum vulgatum by Ouwesok, on Flickr
Morgen schijnt het wel redelijk te worden...

Toch handig een voorraad. Mooie serie van de steenrode heidelibelle! ^O^

En met een monopod voor je kanon?

Ik kan op m'n Olympus instellen welke kant ik de lens op wil laten gaan om scherp te stellen. (geen idee of 't werkt met de lens, nooit geprobeerd)


quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 20:49 schreef Clayton1 het volgende:
Paar shots met de "nieuwe"camera.

Cicade,
[ afbeelding ]

Koolwitje,
[ afbeelding ]

Het is allemaal nog even wennen.
Welke 'nieuwe' camera heb je gehaald?

Ah, zijn die kleine springertjes cicaden. Die zijn verdomd schuw! Het staat er toch redelijk op.

[ Bericht 5% gewijzigd door Blue_Stormer op 09-09-2017 22:18:49 ]
pi_173685528
Welke 'nieuwe' camera heb je gehaald?

Ah, zijn die kleine springertjes cicaden. Die zijn verdomd schuw! Het staat er toch redelijk op.
[/quote]

Ik ben van een 400D naar een 60D gegaan.

idd springertjes, en klein. idd redelijk daarom mocht ie in het topic.
#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 9 september 2017 @ 23:57:50 #35
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173686542
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:05 schreef Blue_Stormer het volgende:

Waar blijft de rest toch?
Er zit nog wel het nodige aan te komen, ik ben nogal tekeergegaan de afgelopen tijd. Werk vergt echter ook tijd.

Even een idee van hoe die Sony 2.8/30mm nou zo ongeveer werkt. Essentie is dat je er vlak bovenop zit


Wespspin vs A58 by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 10 september 2017 @ 00:43:56 #36
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173687152
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 22:05 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Nou dan zal ik als #4 in dit topic ook maar weer eens reageren. Waar blijft de rest toch? In het vorige topic waren er nog wel eens anderen...

Dank je! :)

Deze bleef vaak hangen, dus ik heb er best wat kunnen nemen. Weliswaar niet zo scherp als degene hierboven. Ik zat precies in 't midden van 't territorium van 2 paardenbijters, dus ze vlogen letterlijk om m'n oren.

Met lantaarntjes kan een statief wel makkelijk, want die blijven vaak gewoon plakken op riet. Toch eens proberen, want de laatste tijd is er erg veel bewogen. Koffie is niet goed voor me :P

Ik ben benieuwd of je er op tijd bij bent om die bal uit te zien komen met honderden spinnetjes.

Hier nog een paardenbijter, maar een crop. Die andere is veel scherper (behalve de staart)
[ link | afbeelding ]Migrant Hawker - 2- 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

Net nog even na de regen wat bij De Schammer geschoten. Deze gaan niet op m'n profiel. Ik ga morgen terug voor hopelijk wat betere foto's.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zwervende heidelibel - Sympetrum fonscolombii

[..]
Die laatste foto vind ik wel erg mooi. Die lichte ogen en dat geel in die vleugels, me like :)

Het is idd erg cool om midden in het jachtgebied te zitten van wat libellen, zeker als je dan met je statief wat mooie plaatjes kunt schieten.

Ik hoop dat ik op tijd ben voor die bal idd. Als ze een beetje als kruisspinnen zijn, dan blijven die jonkies vaak als een soort levende balletjes in clusters in de buurt van het nest., Misschien morgen, mits het een beetje ok weer is, een rondje doen. Vandaag had ik geen tijd, ben nu net een half uurtje thuis na Doe Maar @ Live on the Beach. Die ouwetjes kunnen er nog best wat van. Joost Belinfante's 'freestyle' ode aan de Cannabis Sativa Hollandica was meesterlijk :)

De vakantieperiode is wel grotendeels voorbij nu en het weer helpt ook niet echt mee, ik denk dat dat er ook wel voor zorgt dat het topic minder verschillende posters heeft.

Bij gebrek aan verse foto's (hopelijk kan ik er morgen weer wat maken) maar wat yoga-poses van een Blinde Bij:
Blinde Bij (Eristalis Tenax).Yoga - Fly Like an Egyptian by Ed Rendum, on Flickr
Blinde Bij (Eristalis Tenax).Yoga - Superfly by Ed Rendum, on Flickr
Blinde Bij (Eristalis Tenax).Yoga - Old Fly by Ed Rendum, on Flickr
Blinde Bij (Eristalis Tenax).Yoga - Upward Fly by Ed Rendum, on Flickr
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 11 september 2017 @ 00:22:32 #37
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173706201
Eentje. Meer zat er niet in vandaag en misschien maar goed ook want ik was er niet helemaal op gekleed :')

Met de A7 en de Sigma 28-135 die een best wel goeie macrostand heeft.

Panorpa communis by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173720418
In de middagpauze de Tamron 55-200 op een 21mm tussenring.




#35.
pi_173725441
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 23:57 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Er zit nog wel het nodige aan te komen, ik ben nogal tekeergegaan de afgelopen tijd. Werk vergt echter ook tijd.

Even een idee van hoe die Sony 2.8/30mm nou zo ongeveer werkt. Essentie is dat je er vlak bovenop zit

[ link | afbeelding ]
Wespspin vs A58 by Ouwesok, on Flickr
Hehe, ja bij jou komt er altijd nog wel wat aan. :P Maar de laatste post was toch 2 maanden geleden in 't vorige topic.

Of het nou 30, 60 of 105mm is, je zit er sws erg dicht op voor macro.

quote:
0s.gif Op zondag 10 september 2017 00:43 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Die laatste foto vind ik wel erg mooi. Die lichte ogen en dat geel in die vleugels, me like :)

Het is idd erg cool om midden in het jachtgebied te zitten van wat libellen, zeker als je dan met je statief wat mooie plaatjes kunt schieten.

Ik hoop dat ik op tijd ben voor die bal idd. Als ze een beetje als kruisspinnen zijn, dan blijven die jonkies vaak als een soort levende balletjes in clusters in de buurt van het nest., Misschien morgen, mits het een beetje ok weer is, een rondje doen. Vandaag had ik geen tijd, ben nu net een half uurtje thuis na Doe Maar @ Live on the Beach. Die ouwetjes kunnen er nog best wat van. Joost Belinfante's 'freestyle' ode aan de Cannabis Sativa Hollandica was meesterlijk :)

De vakantieperiode is wel grotendeels voorbij nu en het weer helpt ook niet echt mee, ik denk dat dat er ook wel voor zorgt dat het topic minder verschillende posters heeft.

Bij gebrek aan verse foto's (hopelijk kan ik er morgen weer wat maken) maar wat yoga-poses van een Blinde Bij:
[ link | afbeelding ]Blinde Bij (Eristalis Tenax).Yoga - Fly Like an Egyptian by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Blinde Bij (Eristalis Tenax).Yoga - Superfly by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Blinde Bij (Eristalis Tenax).Yoga - Old Fly by Ed Rendum, on Flickr
[ link | afbeelding ]Blinde Bij (Eristalis Tenax).Yoga - Upward Fly by Ed Rendum, on Flickr
Dank je! :)

Ik las dat de buitenlandse libellen nu juist deze kant nog op komen (tot oktober). Dus hopen op nog wat mooi weer, al is wat bewolking beter diffuus licht heb ik gemerkt.

Oh, ik dacht dat Doe Maar een afscheidsconcert had gegeven. Maar het weer heeft de afgelopen 2 maanden nog wel meegewerkt en voor macro hoef je toch niet ver te reizen. Het zij zo.

Wat een workout bij! :)

Afgelopen zondag nog even in een moeras gestaan bij De Schammer toen de zon doorbrak aan 't eind van de middag. ;(

Ischnura Elegans by Blue Stormer, on Flickr
pi_173725485
quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 00:22 schreef Ouwesok het volgende:
Eentje. Meer zat er niet in vandaag en misschien maar goed ook want ik was er niet helemaal op gekleed :')

Met de A7 en de Sigma 28-135 die een best wel goeie macrostand heeft.

[ link | afbeelding ]Panorpa communis by Ouwesok, on Flickr
Dat is niet veel, maar je hebt iig wat.

Het is tijd voor regenlaarzen ;(

quote:
0s.gif Op maandag 11 september 2017 21:10 schreef Clayton1 het volgende:
In de middagpauze de Tamron 55-200 op een 21mm tussenring.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mooie serie! ^O^

Het regent zoveel dat de paddenstoelen uit de grond schieten. M'n lenzen hebben geen stabilisatie, dus pakt m'n G1 de optie niet. Geschoten dus vanaf een statief met de 105
Amanita Fulva - 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr
pi_173739901
Ditmaal Vivitar 100 mm macro op de camera,

Buxusmot op het kozijn.



Zweefvliegje, weet niet welke,


Urntjeswesp,
#35.
  dinsdag 12 september 2017 @ 21:47:49 #42
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173741387
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 06:56 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Dank je! :)

Ik las dat de buitenlandse libellen nu juist deze kant nog op komen (tot oktober). Dus hopen op nog wat mooi weer, al is wat bewolking beter diffuus licht heb ik gemerkt.

Oh, ik dacht dat Doe Maar een afscheidsconcert had gegeven. Maar het weer heeft de afgelopen 2 maanden nog wel meegewerkt en voor macro hoef je toch niet ver te reizen. Het zij zo.

Wat een workout bij! :)

Afgelopen zondag nog even in een moeras gestaan bij De Schammer toen de zon doorbrak aan 't eind van de middag. ;(

[ link | afbeelding ]Ischnura Elegans by Blue Stormer, on Flickr
Een mooi Lantaarntje! Staat er best scherp op. ^O^

Het weer is hier maar uien. Waaide vanmiddag best stevig, ik zag een paar hommels en bijtjes op de distelachtige bloemen langs de Laak, op weg naar huis, maar verder niets merkwaardigs.

Die Blinde Bij was zich aan het poetsen. Een hoop foto's waren dan ook met blurry achterpootjes maar de scherpste leken net yoga-standjes. Dan is het wel erg verleidelijk om dat dan om te dopen tot een yogafotosessie ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:01 schreef Clayton1 het volgende:
Ditmaal Vivitar 100 mm macro op de camera,

Buxusmot op het kozijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zweefvliegje, weet niet welke,
[ afbeelding ]

Urntjeswesp,
[ afbeelding ]
Mooie serie! ^O^
Die Buxusmot vind ik wel erg mooi, met die lange sprieten naar achter. Je zweefvliegje is een Menuetzweefvlieg. Dat zie ik aan de 'dikke dijen' en de rode vlek daarop. Die kleine dingen zijn vrij opvliegerig maar deze zat blijkbaar lekker te relaxen, gezien de vleugelstand :)
pi_173741559
Mooie serie! ^O^
Die Buxusmot vind ik wel erg mooi, met die lange sprieten naar achter. Je zweefvliegje is een Menuetzweefvlieg. Dat zie ik aan de 'dikke dijen' en de rode vlek daarop. Die kleine dingen zijn vrij opvliegerig maar deze zat blijkbaar lekker te relaxen, gezien de vleugelstand :)
[/quote]

Thx,
Buxusmotten zie ik de laatste tijd vrij vaak in mijn tuin, ik weet niet waarom.(ik heb geen buxus.)
Ik twijfelde idd of het een menuetvlieg was, maar dan toch.
#35.
pi_173779681
Dit keer een Taxusspikkelspanner,


Met heel slecht licht onder een afdakje
#35.
pi_173799362
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:01 schreef Clayton1 het volgende:
Ditmaal Vivitar 100 mm macro op de camera,

Buxusmot op het kozijn.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Zweefvliegje, weet niet welke,
[ afbeelding ]

Urntjeswesp,
[ afbeelding ]
Die buxusmot staat er goed op. ^O^

Gewaagd om met dit grauwe weer te schieten. Heeft je nieuwe camera een snellere AF?
pi_173800702
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 september 2017 21:47 schreef EdRendum het volgende:

[..]

Een mooi Lantaarntje! Staat er best scherp op. ^O^

Het weer is hier maar uien. Waaide vanmiddag best stevig, ik zag een paar hommels en bijtjes op de distelachtige bloemen langs de Laak, op weg naar huis, maar verder niets merkwaardigs.

Die Blinde Bij was zich aan het poetsen. Een hoop foto's waren dan ook met blurry achterpootjes maar de scherpste leken net yoga-standjes. Dan is het wel erg verleidelijk om dat dan om te dopen tot een yogafotosessie ;)

[..]

Mooie serie! ^O^
Die Buxusmot vind ik wel erg mooi, met die lange sprieten naar achter. Je zweefvliegje is een Menuetzweefvlieg. Dat zie ik aan de 'dikke dijen' en de rode vlek daarop. Die kleine dingen zijn vrij opvliegerig maar deze zat blijkbaar lekker te relaxen, gezien de vleugelstand :)
Dank je! :)

Dit was tijdens het gouden uur. Man, 't weer is echt verrot de laatste tijd! ;(
Toch zou ik degene die geblurd zijn eens proberen te stacken. Als de blur steeds verschuift, heb je toch een serie om te proberen. Met repetitive shots kan ik nu bepaalde shots daarom niet delen.

Ik heb voor ¤130,- éindelijk de Olympus E-620 met 4500 clicks, een batterijgrip, extra batterij, 14-42mm (4/3), lenskap en een 58mm protector lens. :) Ipv eerst grondig de handleiding te lezen ben ik er na het rotweer eindelijk mee naar de Schammer gegaan. Het was zo zompig dat het er een moeras was en ik érg blij was dat ik regenlaarzen aan had.

Er zat zovéél ruis in dat Neat noodzakelijk is. Noise reduction kan ik nog steeds niet vinden in 't (G) menu na Googlen. Misschien een firmware upgrade nodig? Zie het hele G menu niet. :? De AF is wèl een stuk sneller met deze camera, maar ik moet 'ff' de interface leren kennen.

Tettigonia Viridissima - 2- 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

Voor de zekerheid ook de E-PM1 Mini mee, want die ken ik onderhand wel een beetje.

Sympetrum Fonscolombii by Blue Stormer, on Flickr

En het is toch wel handiger om in Raw +jpeg te schieten, want ik had de AWB setting verkeerd staan op de Panasonic G1 laatst...Een slechte edit tot gevolg om er nog wat van te brouwen.


Paardenbijter
  zaterdag 16 september 2017 @ 10:55:22 #47
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_173806227
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 22:34 schreef Blue_Stormer het volgende:

[..]

Dank je! :)

Dit was tijdens het gouden uur. Man, 't weer is echt verrot de laatste tijd! ;(
Toch zou ik degene die geblurd zijn eens proberen te stacken. Als de blur steeds verschuift, heb je toch een serie om te proberen. Met repetitive shots kan ik nu bepaalde shots daarom niet delen.

Ik heb voor ¤130,- éindelijk de Olympus E-620 met 4500 clicks, een batterijgrip, extra batterij, 14-42mm (4/3), lenskap en een 58mm protector lens. :) Ipv eerst grondig de handleiding te lezen ben ik er na het rotweer eindelijk mee naar de Schammer gegaan. Het was zo zompig dat het er een moeras was en ik érg blij was dat ik regenlaarzen aan had.

Er zat zovéél ruis in dat Neat noodzakelijk is. Noise reduction kan ik nog steeds niet vinden in 't (G) menu na Googlen. Misschien een firmware upgrade nodig? Zie het hele G menu niet. :? De AF is wèl een stuk sneller met deze camera, maar ik moet 'ff' de interface leren kennen.

[ link | afbeelding ]Tettigonia Viridissima - 2- 105mm Macro by Blue Stormer, on Flickr

Voor de zekerheid ook de E-PM1 Mini mee, want die ken ik onderhand wel een beetje.

[ link | afbeelding ]Sympetrum Fonscolombii by Blue Stormer, on Flickr

En het is toch wel handiger om in Raw +jpeg te schieten, want ik had de AWB setting verkeerd staan op de Panasonic G1 laatst...Een slechte edit tot gevolg om er nog wat van te brouwen.

[ afbeelding ]
Paardenbijter
Het is de laatste paar weken idd full blown herfst. Ik zag gister nog wel een blauwe glazenmaker vliegen langs de Laak maar die was sneller weg dan ik mijn LG V30 uit mijn zak kon halen. Vanmiddag hoop ik op droog weer en wat beestjes in mijn moeder's tuin. Ik hoop ook dat mijn broertje een wide-angle heeft liggen die ik kan lenen voor morgen, anders heb ik nog een macro/wide-angle opschroeflensje liggen (maar die kwaliteit is volgens mij niet super). Heb wel zin om klassieke auto's te fotograferen op de Vlietdagen.

Voor zulke bedragen is het idd wel leuk om je collectie uit te breiden. Die sprinkhaan ziet er in elk geval goed uit. Een beetje donker maar met dit weer en het feit dat die beestjes meestal in struiken verstopt zitten is dat wel logisch.

Ik schiet alleen nog maar raw+jpeg. Storage genoeg en ik kan meer met raw in CDPP. Misschien dat ik nog eens ga proberen om wat foto's van die blinde bij te stacken maar dat klinkt als een hoop meet- en uitzoekwerk. De achterpootjes staan telkens op een andere positie en ook het lichaam staat niet altijd op dezelfde plek. Klinkt als een projectje voor een saaie, regenachtige zondag :)

De foto van die heidelibel vind ik een stuk mooier dan die paardenbijter. Van die laatste zou ik zelf de brightness iets hebben gereduceerd om het iets minder fel te laten lijken.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 september 2017 @ 14:51:09 #48
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173809776
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2017 22:34 schreef Blue_Stormer het volgende:

Ik heb voor ¤130,- éindelijk de Olympus E-620 met 4500 clicks, een batterijgrip, extra batterij, 14-42mm (4/3), lenskap en een 58mm protector lens. :) Ipv eerst grondig de handleiding te lezen ben ik er na het rotweer eindelijk mee naar de Schammer gegaan. Het was zo zompig dat het er een moeras was en ik érg blij was dat ik regenlaarzen aan had.

Er zat zovéél ruis in dat Neat noodzakelijk is. Noise reduction kan ik nog steeds niet vinden in 't (G) menu na Googlen. Misschien een firmware upgrade nodig? Zie het hele G menu niet. :? De AF is wèl een stuk sneller met deze camera, maar ik moet 'ff' de interface leren kennen.

Nette prijs voor een toch wel redelijk compleet setje :Y

Wennen moet je altijd even aan een nieuwe camera. Als je hem eenmaal in de vingers hebt, ga dan zoveel mogelijk RAW gebruiken zodat je meer nabewerkingsmogelijkheden hebt. Je zult zien dat er altijd wel iets extra's uit je opname is te halen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_173816478
Urntjeswesp die net een vlieg aan het oppeuzelen is.



Toen ging hij verhuizen, maar verliest zijn maaltje niet uit het oog.

#35.
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 september 2017 @ 23:31:37 #50
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_173819920
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2017 21:02 schreef Clayton1 het volgende:
Urntjeswesp die net een vlieg aan het oppeuzelen is.

[ afbeelding ]

Toen ging hij verhuizen, maar verliest zijn maaltje niet uit het oog.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo te zien zit je daar beter in de beestjes dan ik hier.

Vanmiddag nadat de regen ophield was er nog even tijd voor wat buitenlucht. De paar kleine vliegjes die ik zag lieten zich niet echt goed benaderen. Daarnaast was het licht ook zo goed als niet aanwezig.
Toen maar de A7 opgetuigd met de 5.6/180 voor wat herfstige plaatjes waarbij ik toch nog maar even een spin wist te vereeuwigen met fraaie pasteltinten in de achtergrond.

Spin by Ouwesok, on Flickr
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')