abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_175419252
registreer om deze reclame te verbergen
1 december 2017
Aan de ochtendhemel is een mooie samenstand te zien van de blauwwitte ster Spica in het sterrenbeeld Maagd en de iets zwakkere, oranjerode planeet Mars, linksboven Spica. Kijk rond 06.30 uur in het zuidoosten. Een half uur later, als het al begint te schemeren, is linksonder het tweetal ook de planeet Jupiter zichtbaar.

3 december 2017
Volle Maan (17.47 uur). Vannacht is het 'supermaan': de grootste en helderste Volle Maan aan de hemel in dit kalenderjaar. Op kleine afstand rechtsboven de maan is Aldebaran te zien, in het sterrenbeeld Stier. Bekijk de samenstand rond 20.00 uur, aan de oostelijke hemel.

4 december 2017
Vanavond staat de maan rond middernacht hoog boven de zuidoostelijke horizon, omringd door de heldere sterren van de Winterzeshoek: Capella in het sterrenbeeld Voerman (bijna in het zenit), Castor en Pollux in de Tweelingen (links van de maan), Procyon in de Kleine Hond (linksonder), Sirius in de Grote Hond (ver onder de maan, laag aan de hemel), Rigel in het sterrenbeeld Orion (rechtsonder) en Aldebaran in de Stier (rechtsboven). Op wat kleinere afstand rechtsonder de maan zie je de oranjerode ster Betelgeuze, ook in Orion.

8 december 2017
Als de maan rond 22.30 uur opkomt in het oosten, is er een bedekking gaande van de ster Regulus in de Leeuw. Om 23.13 uur komt de ster aan de rechterbovenzijde van de maan weer tevoorschijn; de maan staat dan nog maar 5 graden boven de horizon. Om de wederverschijning te zien heb je dus (behalve een verrekijker) een vrij uitzicht op het oosten nodig. Rond 03.00 uur (9 december) is de afstand tussen maan en ster alweer flink toegenomen, en is hoog aan de zuidoostelijke hemel een mooie nauwe samenstand zichtbaar.

13 december 2017
's Morgens zie je aan de zuidoostelijke hemel een mooie groepering van de afnemende maan, de ster Spica (rechtsonder de maan) en de planeet Mars (linksonder). Lager aan de hemel zie je de reuzenplaneet Jupiter, die een stuk helderder is. Vannacht is ook het maximum van de Geminiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Tweelingen. Er is vrijwel geen storend maanlicht.

14 december 2017
De maan wordt vanmorgen geflankeerd door de heldere planeet Jupiter (schuin linksonder de maan) en de zwakkere planeet Mars (rechts van de maan). Nog verder naar rechts staat de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Kijk vanaf 06.30 uur.

15 december 2017
Aan het begin van de ochtendschemering, rond 07.00 uur, zie je laag in het zuidoosten een fraaie samenstand van de maansikkel en de planeet Jupiter. Rechtsboven Jupiter staan de planeet Mars en de ster Spica in de Maagd.

18 december 2017
Nieuwe Maan (07.30 uur).

21 december 2017
Vandaag begint de sterrenkundige winter (17.28 uur): de zon bereikt zijn zuidelijkste positie aan de sterrenhemel. 21 december is de kortste dag van het jaar. Vannacht is ook het maximum van de Ursiden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Grote Beer. De waarnemingsomstandigheden zijn gunstig: het is net Nieuwe Maan geweest. Saturnus staat vandaag in conjunctie met de zon: gezien vanaf de aarde beweegt de geringde planeet op grote afstand achter de zon langs, waardoor hij geruime tijd niet zichtbaar is.

22 december 2017
Jupiter bereikt vandaag zijn kleinste schijnbare afstand tot de dubbelster Zubenelgenubi in het sterrenbeeld Weegschaal. Kijk rond 07.00 uur in het zuidoosten.

26 december 2017
Eerste Kwartier (10.20 uur). Rond 19.00 uur staat de half verlichte maan hoog in het zuiden; rechtsboven de maan zie je het Herfstvierkant.

30 december 2017
Samenstand van de maan en de ster Aldebaran in de Stier, direct links van de maan. Bekijk het tweetal rond 19.00 uur, hoog aan de oostzuidoostelijke hemel.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_175419560
Dit weekend weer eens een supermoon. De enige van dit jaar als ik het goed heb.
Altijd wel leuk om even te kijken :)
If you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you - Nietzsche
pi_175421183
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 09:48 schreef Prisha het volgende:
Dit weekend weer eens een supermoon. De enige van dit jaar als ik het goed heb.
Altijd wel leuk om even te kijken :)
En vanuit Venlo een passage van de ISS voor de maan.
Als het helder is probeer ik dat te filmen.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_175421213
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:20 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Cool. TVP voor het filmpje :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_175421252
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:20 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

yes, cool! ^O^
zie graag t filmpje als t lukt
pi_175421485
quote:
7s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:21 schreef Geralt het volgende:

[..]

Cool. TVP voor het filmpje :)
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 december 2017 11:23 schreef Prisha het volgende:

[..]

yes, cool! ^O^
zie graag t filmpje als t lukt
Als ik het van thuis uit film. Dan duurt de passage (linker helft van de maan) in 2.83 seconden voorbij
En 2,5 km verder van huis 3.22 seconden. En precies in het midden 3.60 seconden

http://transit-finder.com/
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
pi_175452217
dat wordt niks met de ISS overgang..
Dikke (uitsneeuwende)mist al de hele dag.
  zondag 3 december 2017 @ 13:58:51 #58
442280 Prisha
Live life!
pi_175469336
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 december 2017 17:03 schreef -CRASH- het volgende:
dat wordt niks met de ISS overgang..
Dikke (uitsneeuwende)mist al de hele dag.
Nederland weer -O- jammer.
pi_175498423
Net nog even wat foto's gemaakt van de maan van vanavond.
Telescoop buiten gezet, compactcamera erbij en klikken maar.
Nou ja, zo simpel ging het niet, was nog heel gedoe om camera goed voor het occulair te krijgen maar is wel gelukt :)
Nu nog eens kijken of ik hier een afbeelding kan plaatsen.
pi_175543443
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 22:10 schreef Klapskaats het volgende:
Net nog even wat foto's gemaakt van de maan van vanavond.
Telescoop buiten gezet, compactcamera erbij en klikken maar.
Nou ja, zo simpel ging het niet, was nog heel gedoe om camera goed voor het occulair te krijgen maar is wel gelukt :)
Nu nog eens kijken of ik hier een afbeelding kan plaatsen.
en?
pi_175548012
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 08:15 schreef Prisha het volgende:

[..]

en?
Via Tinypic geprobeerd. Na 2 pogingen kregen ik bij poging 3 een trojan waarschuwing.
pi_175548767
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 12:31 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Via Tinypic geprobeerd. Na 2 pogingen kregen ik bij poging 3 een trojan waarschuwing.
lukt bij mij ook niet zo geweldig meer met tinypic. Ik gebruik nu imgbb.com, dat gaat best goed.
pi_175550692
Er was eerst toch een (augmented reality) app met de locaties van hemellichamen voor Android? Heeft iemand hier nog een tip voor zo'n app?
pi_175555969
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 14:32 schreef naiipajiiau het volgende:
Er was eerst toch een (augmented reality) app met de locaties van hemellichamen voor Android? Heeft iemand hier nog een tip voor zo'n app?
er zijn een aantal apps. Sky View bijvoorbeeld, en uiteraard Stellarium.
pi_175563077
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 13:17 schreef Prisha het volgende:

[..]

lukt bij mij ook niet zo geweldig meer met tinypic. Ik gebruik nu imgbb.com, dat gaat best goed.
Lukt het hier ook om een foto plaatsen via photobucket?
pi_175564977
quote:
0s.gif Op donderdag 7 december 2017 22:26 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Lukt het hier ook om een foto plaatsen via photobucket?
Ik dacht van wel
pi_175566831
Nou, nog maar een poging dan:
https://farm5.staticflickr.com/4551/38030178725_fcddab8760_m.jpg

[ Bericht 90% gewijzigd door Klapskaats op 08-12-2017 18:02:42 ]
pi_175593558
quote:
mooie foto, wel beetje Klein :)
pi_175593560
08-12-2017

Gunstig jaar voor winterse meteorenzwerm

db76198e11b09f3c2e099ad71a3b4d6c.jpg
De meteoren van de Geminidenzwerm lijken uit het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini) te komen. (hemel.waarnemen.com)

Op donderdag 14 december vindt het maximum plaats van de Geminiden, de op een na grootste jaarlijkse meteorenzwerm aan de sterrenhemel. De omstandigheden zijn dit jaar bijzonder gunstig. In de nacht van woensdag op donderdag zijn bij helder weer met het blote oog meer dan 100 'vallende sterren' per uur te zien, zegt de Nijmeegse astronoom Marc van der Sluys, die de website hemel.waarnemen.com beheert.

De Geminiden zijn vernoemd naar het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini), waar de meteoren vandaan lijken te komen. Dit sterrenbeeld staat bij ons 's avonds boven de oostelijke en 's ochtends boven de westelijke horizon. De meteorenzwerm bestaat uit achtergelaten puin van de planeto´de (en mogelijk uitgedoofde komeet) Phaethon. Doordat de aarde in zijn baan om de zon door de puinwolk beweegt, zien wij deze
meteorenzwerm ieder jaar rond dezelfde datum.

De Geminiden kenmerken zich door hun helderheid, hun gelige kleur en de korte sporen die ze nalaten.

Vallende sterren zijn lichtflitsen die af en toe aan de sterrenhemel verschijnen. De flitsen hebben niets met sterren te maken, maar worden veroorzaakt door ruimtepuin, vaak niet groter dan een zandkorrel, dat op circa 100 kilometer hoogte in de aardatmosfeer terechtkomt. Door de hoge snelheden van het ruimtepuin wordt de lucht vˇˇr zo’n gruisdeeltje gecomprimeerd, verhit en aan het gloeien gebracht, wat wij zien als een flitsje. De snelheden van de Geminiden zijn met circa 125.000 km/uur vrij gemiddeld.

De piek van de Geminiden is met minder dan 24 uur vrij kort, waardoor de Geminiden vaak ongunstig vallen. Doordat het maximum 's nachts rond 5 uur plaatsvindt en de maan tot dat moment onder de horizon staat zijn de astronomische omstandigheden dit jaar ideaal.

Volgens hemel.waarnemen.com neemt het aantal meteoren gedurende de nacht toe van circa 80 per uur rond middernacht (kijk naar het zuidoosten) tot meer
dan 100 per uur rond 4 uur (in het zuidwesten). De laatste keer dat de Geminiden zo gunstig vielen was in 2009. Om de meteoren waar te nemen is geen speciale apparatuur nodig; het blote oog, een heldere hemel en warme kleding volstaan. Door een donkere plaats op te zoeken kunnen ook zwakkere meteoren worden waargenomen.

(allesoversterrenkunde)
pi_175595613
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 09:33 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

mooie foto, wel beetje Klein :)
Ja ik snap ook niet hoe dat kan. Had hem eerst hier geplaatst via photobucket, toen was ie pagina groot. Volgende dag was ie weg, moest eerst photobucket maar upgraden. Ja niet dus :)
pi_175595622
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 09:34 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
08-12-2017

Gunstig jaar voor winterse meteorenzwerm

[ afbeelding ]
De meteoren van de Geminidenzwerm lijken uit het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini) te komen. (hemel.waarnemen.com)

Op donderdag 14 december vindt het maximum plaats van de Geminiden, de op een na grootste jaarlijkse meteorenzwerm aan de sterrenhemel. De omstandigheden zijn dit jaar bijzonder gunstig. In de nacht van woensdag op donderdag zijn bij helder weer met het blote oog meer dan 100 'vallende sterren' per uur te zien, zegt de Nijmeegse astronoom Marc van der Sluys, die de website hemel.waarnemen.com beheert.

De Geminiden zijn vernoemd naar het sterrenbeeld Tweelingen (Gemini), waar de meteoren vandaan lijken te komen. Dit sterrenbeeld staat bij ons 's avonds boven de oostelijke en 's ochtends boven de westelijke horizon. De meteorenzwerm bestaat uit achtergelaten puin van de planeto´de (en mogelijk uitgedoofde komeet) Phaethon. Doordat de aarde in zijn baan om de zon door de puinwolk beweegt, zien wij deze
meteorenzwerm ieder jaar rond dezelfde datum.

De Geminiden kenmerken zich door hun helderheid, hun gelige kleur en de korte sporen die ze nalaten.

Vallende sterren zijn lichtflitsen die af en toe aan de sterrenhemel verschijnen. De flitsen hebben niets met sterren te maken, maar worden veroorzaakt door ruimtepuin, vaak niet groter dan een zandkorrel, dat op circa 100 kilometer hoogte in de aardatmosfeer terechtkomt. Door de hoge snelheden van het ruimtepuin wordt de lucht vˇˇr zo’n gruisdeeltje gecomprimeerd, verhit en aan het gloeien gebracht, wat wij zien als een flitsje. De snelheden van de Geminiden zijn met circa 125.000 km/uur vrij gemiddeld.

De piek van de Geminiden is met minder dan 24 uur vrij kort, waardoor de Geminiden vaak ongunstig vallen. Doordat het maximum 's nachts rond 5 uur plaatsvindt en de maan tot dat moment onder de horizon staat zijn de astronomische omstandigheden dit jaar ideaal.

Volgens hemel.waarnemen.com neemt het aantal meteoren gedurende de nacht toe van circa 80 per uur rond middernacht (kijk naar het zuidoosten) tot meer
dan 100 per uur rond 4 uur (in het zuidwesten). De laatste keer dat de Geminiden zo gunstig vielen was in 2009. Om de meteoren waar te nemen is geen speciale apparatuur nodig; het blote oog, een heldere hemel en warme kleding volstaan. Door een donkere plaats op te zoeken kunnen ook zwakkere meteoren worden waargenomen.

(allesoversterrenkunde)
Hard hopen dat het tegen die tijd nog eens helder wil worden.
pi_175598666
quote:
klein maar wel mooi ^O^
  zaterdag 9 december 2017 @ 14:45:35 #73
440166 Sigaartje
Geraniumbejaarde
pi_175598803
Ik moet eerlijk zeggen, voor een camera achter een oculair zeer geslaagd. Heb het eens gedaan achter een 9 cm
met camera, die zag er niet zo mooi uit.
Complimenten.
Vredesdruif schreef op 5 september: Nog een grote bek ook. Triest geval ben je.
Flippingcoin schreef op 30 september: Koekebakker.
Wollah schreef op 30 september: Slaat nergens op. Reageer gewoon inhoudelijk of reageer anders niet.
pi_175600518
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 14:45 schreef Sigaartje het volgende:
Ik moet eerlijk zeggen, voor een camera achter een oculair zeer geslaagd. Heb het eens gedaan achter een 9 cm
met camera, die zag er niet zo mooi uit.
Complimenten.
Kostte wel wat moeite hoor :) Hoop heen en weer geschuif met camera op een statief. Niet echt handig. Binnenkort toch eens gaan kijken voor een camera adapter, of zien dat ik er zelf 1 kan bouwen.
pi_175620857
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 16:33 schreef Klapskaats het volgende:

[..]

Kostte wel wat moeite hoor :) Hoop heen en weer geschuif met camera op een statief. Niet echt handig. Binnenkort toch eens gaan kijken voor een camera adapter, of zien dat ik er zelf 1 kan bouwen.
zoiets? :P

camera_set_up_Eric.jpg

dit was overigens de set-up van mijn broer van de afgelopen zomer, toen we de eclipse fotografeerden.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')