abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185204832
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2019 00:03 schreef Molo het volgende:
Deze?

Die lijkt ook net een soort discobol, en flink duidelijk zichtbaar aan de hemel

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/V838_Monocerotis
Die naam zie ik ook in beeld ja!

Geen idee welke en wat het nou precies is, en verder ook niet heel veel interesse in (puur omdat ik sterrenkunde enzo niet snap), maar ik vroeg me echt af of mijn ogen me nou bedrogen.
  zondag 24 februari 2019 @ 00:11:49 #227
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_185204862
quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2019 00:09 schreef Pizzapuntje het volgende:

[..]

Die naam zie ik ook in beeld ja!

Geen idee welke en wat het nou precies is, en verder ook niet heel veel interesse in (puur omdat ik sterrenkunde enzo niet snap), maar ik vroeg me echt af of mijn ogen me nou bedrogen.
Ik weet er ook niks van hoor, daar heb je die apps voor _O-

Magisch is het gewoon als je dat ziet hč _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_185205894
Het is idd Sirius.
En dat geknipper komt door de trillingen in de atmosfeer.

quote:
1s.gif Op zondag 24 februari 2019 00:03 schreef Molo het volgende:
Deze?

Die lijkt ook net een soort discobol, en flink duidelijk zichtbaar aan de hemel

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/V838_Monocerotis
Deze foto is met de Hubble telescoop gemaakt
Dus zul je nooit dit zien met het blote oog.

[ Bericht 50% gewijzigd door -CRASH- op 24-02-2019 01:34:28 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_185470895
8 maart 2019
Een half uur na zonsondergang, rond 19.00 uur, is laag in het westzuidwesten de smalle maansikkel zichtbaar. Vermoedelijk heb je een verrekijker nodig om op geruime afstand rechtsonder de maan ook de kleine planeet Mercurius te ontwaren.

11 maart 2019
Tussen 20.00 en 23.00 uur zie aan de westelijke hemel een wijde samenstand van de wassende maan en de planeet Mars, rechtsboven de maan.

12 maart 2019
De maan wordt vanavond geflankeerd door twee oranjerode 'sterren': de planeet Mars bevindt zich op grote afstand rechtsonder de maan; de ster Aldebaran in de Stier staat op iets kleinere afstand linksboven de maan. Kijk rond 21.00 uur in het westzuidwesten.

13 maart 2019
Op vrij kleine afstand rechtsonder de bijna halfverlichte maan zie je Aldebaran, de hoofdster in het sterrenbeeld Stier. Om 21.30 uur staat het duo hoog in het westzuidwesten.

14 maart 2019
Eerste Kwartier (11.27 uur). De halfverlichte maan staat vanavond midden in de Winterzeshoek, die gevormd wordt door de heldere sterren Capella, Castor en Pollux, Procyon, Sirius, Rigel en Aldebaran.

16 maart 2019
De wassende maan staat 's avonds rond 21.00 uur zeer hoog in het zuiden. Rechtsboven de maan zie je de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen; op grotere afstand rechtsonder de maan staat de heldere ster Procyon in de Kleine Hond.

18 maart 2019
Fraaie samenstand van de maan en de heldere ster Regulus in het Dierenriemsterrenbeeld Leeuw. Regulus staat op kleine afstand linksonder de maan. Om 21.00 uur staan de twee hemellichamen hoog boven de zuidoostelijke horizon.

20 maart 2019
Vandaag begint de sterrenkundige lente (22.58 uur): de zon beweegt van zuid naar noord over de evenaar. Rond deze datum duren dag en nacht overal op aarde even lang.

21 maart 2019
Volle Maan (02.43 uur). Rond middernacht staat de maan hoog in het zuidoosten; op grote afstand linksonder de maan zie je de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd.

22 maart 2019
Rond 22.00 uur zie je de maan laag in het oostzuidoosten, met rechts ervan de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Diep in de nacht staat het duo hoog in het zuiden.

26 maart 2019
De maan vormt 's morgens een rechthoekige driehoek met de planeet Jupiter en de ster Antares in de Schorpioen. Bekijk de groepering tegen 05.00 uur aan de zuidelijke hemel.

27 maart 2019
's Morgens vroeg is een zeer nauwe samenstand zichtbaar van de afnemende maan en de reuzenplaneet Jupiter, direct rechtsonder de maan. Kijk tussen 03.00 en 05.00 uur in het zuidzuidoosten.

28 maart 2019
Laatste Kwartier (05.10 uur). De half verlichte maan staat 's morgens vroeg aan de hemel vrijwel exact tussen de planeten Jupiter (rechts van de maan) en Saturnus (links). Bekijk de groepering rond 05.00 uur in het zuidzuidoosten.

29 maart 2019
Twee dagen na de nauwe samenstand met Jupiter is vanmorgen een vergelijkbare ontmoeting zichtbaar van de maan en de planeet Saturnus, op kleine afstand linksboven de maan. Om 04.30 uur staat het tweetal heel laag in het zuidoosten; een uur later staan ze hoger aan de hemel, maar is het inmiddels aan het schemeren.
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  maandag 17 juni 2019 @ 00:36:54 #230
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_187463218
Jupiter is prachtig te zien naast de volle maan nu.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_187463791
quote:
3s.gif Op maandag 17 juni 2019 00:36 schreef Perrin het volgende:
Kijk iets naar rechts en je zien Bitcoin taking off...
  maandag 17 juni 2019 @ 01:54:04 #232
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_187463806
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2019 01:51 schreef ZetaOS het volgende:

[..]

Kijk iets naar rechts en je zien Bitcoin taking off...
Echt niet.
pi_187509266
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 08:26 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
8 maart 2019
Een half uur na zonsondergang, rond 19.00 uur, is laag in het westzuidwesten de smalle maansikkel zichtbaar. Vermoedelijk heb je een verrekijker nodig om op geruime afstand rechtsonder de maan ook de kleine planeet Mercurius te ontwaren.

11 maart 2019
Tussen 20.00 en 23.00 uur zie aan de westelijke hemel een wijde samenstand van de wassende maan en de planeet Mars, rechtsboven de maan.

12 maart 2019
De maan wordt vanavond geflankeerd door twee oranjerode 'sterren': de planeet Mars bevindt zich op grote afstand rechtsonder de maan; de ster Aldebaran in de Stier staat op iets kleinere afstand linksboven de maan. Kijk rond 21.00 uur in het westzuidwesten.

13 maart 2019
Op vrij kleine afstand rechtsonder de bijna halfverlichte maan zie je Aldebaran, de hoofdster in het sterrenbeeld Stier. Om 21.30 uur staat het duo hoog in het westzuidwesten.

14 maart 2019
Eerste Kwartier (11.27 uur). De halfverlichte maan staat vanavond midden in de Winterzeshoek, die gevormd wordt door de heldere sterren Capella, Castor en Pollux, Procyon, Sirius, Rigel en Aldebaran.

16 maart 2019
De wassende maan staat 's avonds rond 21.00 uur zeer hoog in het zuiden. Rechtsboven de maan zie je de sterren Castor en Pollux in het sterrenbeeld Tweelingen; op grotere afstand rechtsonder de maan staat de heldere ster Procyon in de Kleine Hond.

18 maart 2019
Fraaie samenstand van de maan en de heldere ster Regulus in het Dierenriemsterrenbeeld Leeuw. Regulus staat op kleine afstand linksonder de maan. Om 21.00 uur staan de twee hemellichamen hoog boven de zuidoostelijke horizon.

20 maart 2019
Vandaag begint de sterrenkundige lente (22.58 uur): de zon beweegt van zuid naar noord over de evenaar. Rond deze datum duren dag en nacht overal op aarde even lang.

21 maart 2019
Volle Maan (02.43 uur). Rond middernacht staat de maan hoog in het zuidoosten; op grote afstand linksonder de maan zie je de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd.

22 maart 2019
Rond 22.00 uur zie je de maan laag in het oostzuidoosten, met rechts ervan de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd. Diep in de nacht staat het duo hoog in het zuiden.

26 maart 2019
De maan vormt 's morgens een rechthoekige driehoek met de planeet Jupiter en de ster Antares in de Schorpioen. Bekijk de groepering tegen 05.00 uur aan de zuidelijke hemel.

27 maart 2019
's Morgens vroeg is een zeer nauwe samenstand zichtbaar van de afnemende maan en de reuzenplaneet Jupiter, direct rechtsonder de maan. Kijk tussen 03.00 en 05.00 uur in het zuidzuidoosten.

28 maart 2019
Laatste Kwartier (05.10 uur). De half verlichte maan staat 's morgens vroeg aan de hemel vrijwel exact tussen de planeten Jupiter (rechts van de maan) en Saturnus (links). Bekijk de groepering rond 05.00 uur in het zuidzuidoosten.

29 maart 2019
Twee dagen na de nauwe samenstand met Jupiter is vanmorgen een vergelijkbare ontmoeting zichtbaar van de maan en de planeet Saturnus, op kleine afstand linksboven de maan. Om 04.30 uur staat het tweetal heel laag in het zuidoosten; een uur later staan ze hoger aan de hemel, maar is het inmiddels aan het schemeren.
Mogen we een update krijgen? Deze lijstjes zijn super handig.
  woensdag 19 juni 2019 @ 21:17:10 #234
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_187509541
quote:
3s.gif Op maandag 17 juni 2019 00:36 schreef Perrin het volgende:
Was maandag inderdaad prachtig en duidelijk te zien _O_

Dank voor de tip, even extra buiten gekeken door deze post ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 19 juni 2019 @ 23:20:06 #235
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_187512310
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 21:04 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:

[..]

http://hemel.waarnemen.com/astrokal/juni_2019.html#19 verandert wel per maand natuurlijk :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_187520333
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 21:04 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:

[..]

sorry, heb de laatste tijd druk.
Ik zal het proberen bij te houden

21 juni 2019
Begin van de sterrenkundige zomer (17.54 uur): de zon bereikt zijn noordelijkste positie aan de sterrenhemel. 21 juni is de langste dag van het jaar.

25 juni 2019
Laatste Kwartier (11.46 uur). 's Morgens om 05.00 uur, kort voor zonsopkomst, staat de halfverlichte maan vrij hoog aan de zuidoostelijke hemel.

30 juni 2019
Richt de blik rond middernacht eens naar het noorden. Laag aan de hemel flonkert de winterster Capella in de Voerman; hoger in het noordoosten is de karakteristieke W-vorm van het sterrenbeeld Cassiopeia te herkennen.

Begin juli nieuwe lijst en anders ff quoten en reminden
pi_187537038
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2019 15:14 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

sorry, heb de laatste tijd druk.
Ik zal het proberen bij te houden

21 juni 2019
Begin van de sterrenkundige zomer (17.54 uur): de zon bereikt zijn noordelijkste positie aan de sterrenhemel. 21 juni is de langste dag van het jaar.

25 juni 2019
Laatste Kwartier (11.46 uur). 's Morgens om 05.00 uur, kort voor zonsopkomst, staat de halfverlichte maan vrij hoog aan de zuidoostelijke hemel.

30 juni 2019
Richt de blik rond middernacht eens naar het noorden. Laag aan de hemel flonkert de winterster Capella in de Voerman; hoger in het noordoosten is de karakteristieke W-vorm van het sterrenbeeld Cassiopeia te herkennen.

Begin juli nieuwe lijst en anders ff quoten en reminden
Geen excuses nodig, je doet het gratis en kost jou alleen maar moeite, het wordt gewaardeerd!
pi_187719792
Volgens de Sterrengids was er vandaag een totale zonsverduistering in de Stille Oceaan.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_187719831
Correctie: is nu bezig.
  dinsdag 2 juli 2019 @ 19:51:10 #240
442280 Prisha
Moonshine!
pi_187719901
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 19:47 schreef Sigaartje het volgende:
Correctie: is nu bezig.
LIve stream van de eclipse in Chile...begint met uitzenden ongeveer 22:00 onze tijd. Totality is rond 22:46 (16:46 lokale tijd)

https://www.exploratorium.edu/eclipse
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_187720009
pi_187731398
5 juli 2019
Vandaag om 00.11 uur staat de aarde in het aphelium, het punt in de baan waar de afstand tot de zon het grootst is: 152,1 miljoen kilometer (1,7% groter dan gemiddeld). 's Avonds rond 23.00 uur, als het nog schemert, is de smalle maansikkel zichtbaar, laag aan de westelijke hemel. Direct links van de maan staat de ster Regulus in het sterrenbeeld Leeuw.

9 juli 2019
Eerste Kwartier (12.55 uur). 's Avonds rond 23.30 uur zie je de halfverlichte maan aan de zuidwestelijke hemel. Op geruime afstand linksonder de maan is de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd zichtbaar. Vandaag staat de geringde planeet Saturnus in oppositie met de zon, in het sterrenbeeld Boogschutter. Gezien vanaf de aarde bevindt Saturnus zich nu tegenover de zon aan de hemel, waardoor hij de gehele nacht zichtbaar is; rond middernacht zie je de planeet in het zuidzuidoosten.

12 juli 2019
Op grote afstand links van de maan staat de planeet Jupiter. Rechtsonder Jupiter is ook de ster Antares zichtbaar, in de Schorpioen. Kijk rond middernacht in het zuidzuidwesten.

16 juli 2019
Volle Maan (23.38 uur). De maan beweegt vanavond voor ruim de helft door de schaduw van de aarde. De gedeeltelijke maansverduistering duurt van 22.02 (rond maansopkomst) tot 01.00 uur (17 juli). Op enige afstand rechts van de maan is de planeet Saturnus zichtbaar.

20 juli 2019
In de nacht van 20 op 21 juli is het precies 50 jaar geleden dat de Amerikaanse Apollo 11-astronaut Neil Armstrong als eerste mens voet op de maan zette.

25 juli 2019
Laatste Kwartier (03.18 uur). Om 05.00 uur, als het al flink aan het schemeren is, staat de halfverlichte maan hoog aan de zuidoostelijke hemel.

27 juli 2019
De maan vormt een rechthoekige driehoek met het Zevengesternte - de beroemde open sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier - en de ster Aldebaran, eveneens in de Stier. Bekijk de groepering 's morgens rond 04.00 uur boven de oostelijke horizon.

28 juli 2019
's Morgens vroeg is een mooie samenstand zichtbaar van de afnemende maan en de ster Aldebaran, de oranjerode hoofdster van het sterrenbeeld Stier. Bekijk het tweetal rond 04.00 uur, vrij laag aan de oostelijke hemel. Aldebaran staar rechts van de maan. Vannacht is het maximum van de Delta Aquariden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Waterman. Vandaag is het precies 100 jaar geleden dat de Internationale Astronomische Unie (IAU) werd opgericht.

30 juli 2019
Maximum van de meteorenzwerm de Alfa Capricorniden. De waarnemingsomstandigheden zijn gunstig: het is bijna Nieuwe Maan. De meteorenzwerm is echter niet heel opvallend; je hebt een donkere omgeving en flink wat geduld nodig om 'vallende sterren' te zien.

31 juli 2019
Rond middernacht zie je boven de oostelijke horizon het Herfstvierkant, gevormd door de helderste sterren van het sterrenbeeld Pegasus.
pi_187745007
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2019 19:45 schreef Sigaartje het volgende:
Volgens de Sterrengids was er vandaag een totale zonsverduistering in de Stille Oceaan.
Ik wacht nog ff...
12 Augustus 2026 Van noordpoolgebied en de Atlantische Oceaan, Rusland, Groenland, het westen van IJsland, het noorden van Spanje en het noordoosten van Portugal. Het punt met maximale totaliteit ligt op zee vlak voor de westkust van IJsland dicht bij het plaatsje Patreksfjörđur en duurt 2 minuten en 18 seconden.

https://nl.wikipedia.org/(...)van_12_augustus_2026
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">[b]ESTOFEX[/b]</a>
pi_187745297
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2019 14:24 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
16 juli 2019
Volle Maan (23.38 uur). De maan beweegt vanavond voor ruim de helft door de schaduw van de aarde. De gedeeltelijke maansverduistering duurt van 22.02 (rond maansopkomst) tot 01.00 uur (17 juli). Op enige afstand rechts van de maan is de planeet Saturnus zichtbaar.
https://www.timeanddate.com/eclipse/lunar/2019-july-16
pi_187746177
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 00:56 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Ik wacht nog ff...
12 Augustus 2026 Van noordpoolgebied en de Atlantische Oceaan, Rusland, Groenland, het westen van IJsland, het noorden van Spanje en het noordoosten van Portugal. Het punt met maximale totaliteit ligt op zee vlak voor de westkust van IJsland dicht bij het plaatsje Patreksfjörđur en duurt 2 minuten en 18 seconden.

[ afbeelding ]

https://nl.wikipedia.org/(...)van_12_augustus_2026
Ik heb een keer een totale zonsverduistering meegemaakt. Het is werkelijk een onverwacht mooie ervaring. De verhalen kloppen gewoon, de plotselinge temperatuurdaling, vogels die stoppen met fluiten en dan die stilte. En dan de corona. Zoiets moet je gewoon een keer meegemaakt hebben in je leven, het is onvergetelijk. Ik had dat niet verwacht.
pi_187746218
Indrukwekkend is het woord. Het maakt diepe indruk op je.
Het was wel grappig, het was op Curacao en ik ben aan de kust gaan kijken. Er waren veel Amerikaanse cruiseschepen op afgekomen. Je zag een flink aantal liggen op zee, allemaal afgekomen op die zonsverduistering. Zal wel een enorme financiele boost hebben gegeven op het eiland.
  donderdag 4 juli 2019 @ 09:08:49 #247
442280 Prisha
Moonshine!
pi_187746388
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 08:43 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik heb een keer een totale zonsverduistering meegemaakt. Het is werkelijk een onverwacht mooie ervaring. De verhalen kloppen gewoon, de plotselinge temperatuurdaling, vogels die stoppen met fluiten en dan die stilte. En dan de corona. Zoiets moet je gewoon een keer meegemaakt hebben in je leven, het is onvergetelijk. Ik had dat niet verwacht.
Ik ook (zie de allereerste posts van deze topic ;) ).
Het is precies wat je zegt. Het is iets wat je niet alleen ziet maar ook beleeft. Ik zal het nooit vergeten O+

2024 wordt mijn tweede. Mexico of Texas denk ik....dit jaar op de dag van de toekomstige eclipse waren alle locaties waar je het kon zien in Noord Amerika bewolkt, behalve Mexico.
Het gaat nog puzzelen worden waar ik het ga kijken. Kijk er nu al naar uit. Maar niks zal die eerste keer kunnen evenaren.
Silence breaks apart, Brightness comes to life
Stream of sounds Wash away the darkness from my soul
pi_187746421
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:08 schreef Prisha het volgende:

[..]

Ik ook (zie de allereerste posts van deze topic ;) ).
Het is precies wat je zegt. Het is iets wat je niet alleen ziet maar ook beleeft. Ik zal het nooit vergeten O+

2024 wordt mijn tweede. Mexico of Texas denk ik....dit jaar op de dag van de toekomstige eclipse waren alle locaties waar je het kon zien in Noord Amerika bewolkt, behalve Mexico.
Het gaat nog puzzelen worden waar ik het ga kijken. Kijk er nu al naar uit. Maar niks zal die eerste keer kunnen evenaren.
Het is iets wat je gewoon niet verwacht. Ik was daar verbaasd over. Alles om je heen verandert in een keer. Het gaat waaien, het wordt kouder, je ziet de binnenplaneten plotseling aan de hemel (het was de eerste keer in mijn leven dat ik Mercurius zag!).
pi_187749428
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 09:11 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Het is iets wat je gewoon niet verwacht. Ik was daar verbaasd over. Alles om je heen verandert in een keer. Het gaat waaien, het wordt kouder, je ziet de binnenplaneten plotseling aan de hemel (het was de eerste keer in mijn leven dat ik Mercurius zag!).
11 november is er een overgang van Mercurius zichtbaar (natuurlijk met gebruik van een zonnefilter)
pi_187750970
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2019 13:10 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

11 november is er een overgang van Mercurius zichtbaar (natuurlijk met gebruik van een zonnefilter)
Gaan we niet doen. Ik ben geen zonneliefhebber. Ik ben meer gespecialiseerd in dubbelsterren. Aan nauwe dubbelsterren kun je ook de conditie van de atmosfeer zien. Soms best frustrerend als je letterlijk de turbulentie in het oculair ziet en je de sterren niet kunt scheiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')