Bron:quote:...
Ruim zes op de tien mensen (62%) met een gezond gewicht kijkt wel eens iemand met overgewicht na. 28 procent veroordeelt wel eens iemand als diegene wat eet en 12 procent lacht mensen met overgewicht uit. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 19.533 mensen, waaronder 1.500 mensen die obesitas hebben.
Bijna de helft van de Nederlanders heeft overgewicht. 14 procent heeft ernstig overgewicht (obesitas).
Eigen schuld
Als iemand te zwaar is, is het volgens de helft van de deelnemers (50%) vooral zijn eigen schuld. Een kwart (23%) vindt daarom dat mensen met overgewicht zelf mee moeten betalen aan de behandeling van ziektes die het gevolg van overgewicht zijn en 19 procent zegt dat mensen die te zwaar zijn een hogere zorgpremie moeten betalen dan mensen met een gezond gewicht.
'Ik voel me vernederd'
EenVandaag ondervroeg ook 1.500 mensen met obesitas. Meer dan de helft (53%) van hen geeft aan dat hun gewicht een negatieve invloed op hun leven heeft. Ze hebben lichamelijke klachten of maken zich zorgen over de gezondheidsrisico's die ze lopen. Ook schamen ze zich voor hun lichaam: "Wat ik ook aantrek, ik kan niet verbergen dat ik te dik ben en dus heb ik altijd het gevoel dat ik word bekeken." Sommige mensen voelen zich vernederd: "Het is ongelooflijk pijnlijk dat ik in speciale winkels kleding moet kopen en in andere stoelen moet zitten."
Oplossing
Gezond eten goedkoper maken is volgens de deelnemers een goede manier om overgewicht tegen te gaan, net als lessen over een gezonde leefstijl op de basisschool. Ook het bij wet vastleggen van de hoeveelheid zout en suiker in een product kan op steun rekenen. Voor zaken die de consument geld kosten, zoals een zogenaamde vettaks, is minder draagvlak.
Vanavond presenteert Gijs Rademaker de uitslagen van het onderzoek in EenVandaag. De uitzending (18.15 uur, NPO1) staat geheel in het teken van obesitas.
Over het onderzoek
Aan het onderzoek deden 19.533 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 9 tot en met 15 augustus 2017.
Het EenVandaag Opiniepanel bestaat uit ruim 55.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De uitslag van de peilingen onder het EenVandaag Opiniepanel zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2017.
Panelleden krijgen ongeveer één keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. Op de meeste onderzoeken respondeert 50 tot 60 procent van de panelleden.
De software van de onderzoeken is van Vision Critical.
En als je gewoon niet kan koken en daarom alleen groenten uit de diepvries of blik eet?quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 09:48 schreef Voetbalmeisje het volgende:
Het verschil tussen vers, diepvries en blikgroenten proef je wel. En anders kan je gewoon niet koken.
Dat wilde ik nog even zeggen.
Als het goed smaakt zie ik geen probleem, ik eet vrijwel de hele winter groenten uit de diepvries, wel groenten uit mijn eigen tuin.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:03 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
En als je gewoon niet kan koken en daarom alleen groenten uit de diepvries of blik eet?
Dus dan pak je maar de vette hap of zoquote:Op vrijdag 25 augustus 2017 09:48 schreef Voetbalmeisje het volgende:
Het verschil tussen vers, diepvries en blikgroenten proef je wel. En anders kan je gewoon niet koken.
Dat wilde ik nog even zeggen.
Ok. Ik dacht dat je van diepvries (rechtstreeks uit supermarkt) of blik, dik wordt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:06 schreef 8777 het volgende:
[..]
Als het goed smaakt zie ik geen probleem, ik eet vrijwel de hele winter groenten uit de diepvries, wel groenten uit mijn eigen tuin.
Blik is natuurlijk wel minder gezond dan vers, maar nog altijd gezonder dan een frikandel, zak borrelnootjes of een salade vol met vette saus.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:11 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Ok. Ik dacht dat je van diepvries (rechtstreeks uit supermarkt) of blik, dik wordt.
Nee, is gewoon hetzelfde als vers zeg maar. Oogsten en invriezen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:11 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Ok. Ik dacht dat je van diepvries (rechtstreeks uit supermarkt) of blik, dik wordt.
Hoe kom je daarbij? Blik is qua vitaminen en dergelijke echt niet minder gezond. Enkel wat meer zout.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Blik is natuurlijk wel minder gezond dan vers, maar nog altijd gezonder dan een frikandel, zak borrelnootjes of een salade vol met vette saus.
blik minder gezond?quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Blik is natuurlijk wel minder gezond dan vers, maar nog altijd gezonder dan een frikandel, zak borrelnootjes of een salade vol met vette saus.
Met het seizoen mee eten scheelt al flink in de knip. Of bij de boerenwinkel kopen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 12:13 schreef agter het volgende:
Ik zou het niet erg vinden als verse producten wat gunstiger geprijsd zouden zijn tov al de troep.
Dat is niet de conckusie uit jouw linkjes.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 12:27 schreef Halcon het volgende:
http://www.voedingscentru(...)-groenteuitblik.aspx
https://www.consumentenbond.nl/dieet/verse-of-conservegroenten
Verse groenten zijn gezonder.
Aan groente uit pot of blik kan wel zout en/of suiker zijn toegevoegdquote:Op vrijdag 25 augustus 2017 12:39 schreef Steenkool het volgende:
[..]
Dat is niet de conckusie uit jouw linkjes.
quote:De belangrijkste reden is dat groenten vaak al binnen enkele uren na de oogst verwerkt worden voor diepvries en blik of pot. Dit is veel sneller dan het verse product bij u thuis in de pan ligt; dat kan dagen tot weken duren. In de tussentijd kan de hoeveelheid van de kwetsbaarste vitaminen in de verse groenten al fors zijn afgenomen.
Dat heb ik gelezen, ja.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 12:44 schreef Halcon het volgende:
[..]
Aan groente uit pot of blik kan wel zout en/of suiker zijn toegevoegd
Als je fruit uit blik of pot koopt, let er dan op of het fruit 'op siroop' is. Dit betekent dat ze drijven in een mengsel van water en suiker, waardoor ze minder gezond zijn dan vers fruit.
Alleen bij de rodekool, worteltjes en doperwten is het gehalte aan vitamine C lager dan gemiddelde bij verse groente.
De hoeveelheid foliumzuur is alleen lager bij sperziebonen en worteltjes.
Uit ons onderzoek blijkt dat groenten uit blik, pot en diepvries wat betreft de gehaltes vitaminen en mineralen nauwelijks onderdoen voor verse groenten.
Wel zijn groenten uit blik of pot veel zouter dan verse groente. Zout wordt toegevoegd voor de smaak en ook om de structuur te verbeteren. Het Voedingscentrum hanteert een bovengrens van 0,3 milligram zout per 100 gram. Alle door ons geteste groente in blik en pot komen hier bovenuit. Dit is dus ongunstig voor de bloeddruk. Wie zijn of haar zoutinname wil beperken, kan dus beter kiezen voor diepvries- of verse groenten.
Ook belangrijk, je definitie van vers:
[..]
Klopt. Wat betreft diepvries heb je in theorie groot gelijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 12:13 schreef SeLang het volgende:
Diepvries is volgens mij het meest gezond. Binnen enkele uren na de oogst wordt het snel ingevroren en blijft alle goedheid bewaard.
Blikgroente wordt net als diepvries snel na de oogst al ingeblikt. Maar het wordt natuurlijk wel bij hogere temperaturen bewaard dus ik zou denken dat het niet zo gezond is als diepvries. "Verse" groente is meestal al enkele dagen oud. Of ingeblikt beter of slechter is dan "verse" groenten dat weet ik eigenlijk niet.
Heb je ook volledig gelijk in. Ik had tot een jaar geleden een pot koekjes op tafel staan omdat dat "leuk" stond. Wat gebeurde er, ik nam om 8 uur 's avonds de medicatie en om 9 uur vrat ik die hele pot leeg. Sindsdien haal ik het niet meer.quote:Op donderdag 24 augustus 2017 23:01 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Wat ik niet begrijp is dat als je van jezelf weet dat je medicijnen zorgen voor een onbeheersbare eetlust, dat je dan wel schijnbaar voldoende eten in huis haalt om aan die eetlust te voldoen. Als je gewoon wat minder dingen koopt kun je ze ook niet opeten
Of andersom: ongezond eten duurder maken.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 12:21 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Met het seizoen mee eten scheelt al flink in de knip. Of bij de boerenwinkel kopen.
Dat is toch de manier. Het begint bij die meuk niet kopen. Wat je niet koopt, eet je ook niet op. Ik heb er ook veel respect voor voor mensen die het roer zo om kunnen gooien.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 12:52 schreef Mutiilation het volgende:
[..]
Heb je ook volledig gelijk in. Ik had tot een jaar geleden een pot koekjes op tafel staan omdat dat "leuk" stond. Wat gebeurde er, ik nam om 8 uur 's avonds de medicatie en om 9 uur vrat ik die hele pot leeg. Sindsdien haal ik het niet meer.
Weeg nu 85 kilo. Jaar geleden was dat 98. Toen ik bijna de 100 aantikte heb ik het roer omgegooid.
Het is ook gewoon een zwak excuus. Het is geen onwetendheid of het gewoon echt niet snappen. Niemand (die niet zwakbegaafd is) kan moddervet worden zonder dat ze snappen waarom. Het is gewoon écht niet willen, en dan is dom spelen lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat heb ik een stuk minder tot niet voor mensen die maar blijven mekkeren dat gezond eten zo duur is en dat als ze geen vers eten kopen dat ze dan net zo goed frikandellen kunnen eten als bv. diepvriesgroenten.
Wat bazel je nou?quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:09 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dus dan pak je maar de vette hap of zo
Dat lijkt me belangrijk. Als ik hier in de bedrijfskantine kijk kost een frikandel 0.80 eurocent. Een bak zelf samen te stellen salade 2 euro. En het dan vreemd vinden dat de meeste mensen frikandellen eten bij de lunch.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:02 schreef agter het volgende:
[..]
Of andersom: ongezond eten duurder maken.
Oh, daar zou ik wel wat van zeggen, ja. Mailtje/ praatje naar/met de OR en HR.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat lijkt me belangrijk. Als ik hier in de bedrijfskantine kijk kost een frikandel 0.80 eurocent. Een bak zelf samen te stellen salade 2 euro. En het dan vreemd vinden dat de meeste mensen frikandellen eten bij de lunch.
Het is gewoon een keuze van die mensen om voor de frikandel te gaan. De 'normale' mensen die zich wel kunnen beheersen en de keuze hebben gemaakt gezond te eten, kunnen dan niet meer één keer in de week hun frikandel van 80 cent eten omdat er mensen zijn die elke dag voor de frikandellen gaan en die betutteld moeten worden?quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:40 schreef agter het volgende:
[..]
Oh, daar zou ik wel wat van zeggen, ja. Mailtje/ praatje naar/met de OR en HR.
Belachelijk. Zo push je mensen richting ongezond eten.
Er is niets mis met het stimuleren van een gezonde keuze met eten.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:49 schreef Steenkool het volgende:
[..]
Het is gewoon een keuze van die mensen om voor de frikandel te gaan. De 'normale' mensen die zich wel kunnen beheersen en de keuze hebben gemaakt gezond te eten, kunnen dan niet meer één keer in de week hun frikandel van 80 cent eten omdat er mensen zijn die elke dag voor de frikandellen gaan en die betutteld moeten worden?
Een frikandel is nou eenmaal veel goedkoper dan een verse salade.
Ze willen niet, ze willen gewoon echt niet.
Zoals je zelf ook schrijft: het gaat om niet-gezond voedsel. Dat is ook ongezond als je wel zelfbeheersing hebt en het eens in de week eet (wat ik al vaak vind voor junk-food).quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:48 schreef ems. het volgende:
Of gewoon je eigen sla maken voordat je gaat werken. Lijkt me een beetje krom om de mensen die wel zelfbeheersing hebben te straffen door het duurder maken van niet-gezond voedsel.
Sowieso scheelt eigen voedsel meenemen verschrikkelijk veel geld, gezond of ongezond.
Je kunt ook zelf wat meenemen natuurlijk. Kleine moeite om zelf boterhammetjes te smeren of salade te maken.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat lijkt me belangrijk. Als ik hier in de bedrijfskantine kijk kost een frikandel 0.80 eurocent. Een bak zelf samen te stellen salade 2 euro. En het dan vreemd vinden dat de meeste mensen frikandellen eten bij de lunch.
Dan willen ze niet. Laat ze lekkerquote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:49 schreef Steenkool het volgende:
[..]
Het is gewoon een keuze van die mensen om voor de frikandel te gaan. De 'normale' mensen die zich wel kunnen beheersen en de keuze hebben gemaakt gezond te eten, kunnen dan niet meer één keer in de week hun frikandel van 80 cent eten omdat er mensen zijn die elke dag voor de frikandellen gaan en die betutteld moeten worden?
Een frikandel is nou eenmaal veel goedkoper dan een verse salade.
Ze willen niet, ze willen gewoon echt niet.
Dat is waar, maar ik wil niet beperkt worden in mijn keuze omdat een paar mensen zich niet in kunnen houden.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 14:02 schreef agter het volgende:
[..]
Er is niets mis met het stimuleren van een gezonde keuze met eten.
Veel bedrijven hebben een schaal met gratis appels staan.
Ja, en het staat mensen toch vrij om dat te eten? Voor de rest maakt een wekelijks frikandelletje (of meer) echt geen drol uit zolang je gezond leeft.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 14:05 schreef agter het volgende:
[..]
Zoals je zelf ook schrijft: het gaat om niet-gezond voedsel. Dat is ook ongezond als je wel zelfbeheersing hebt en het eens in de week eet (wat ik al vaak vind voor junk-food).
Ja, ik laat ze lekker. Mij maakt het niets uit dat ze zich doodvreten. Daarom slaat ongezond eten duurder maken of niet meer aanbieden nergens op.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 14:08 schreef Voetbalmeisje het volgende:
[..]
Dan willen ze niet. Laat ze lekker
Ik heb het geluk dat ik niks geef om een frikandel. Eet het misschien 2x per jaar. Heb liever een bord groente met aardappels.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is toch de manier. Het begint bij die meuk niet kopen. Wat je niet koopt, eet je ook niet op. Ik heb er ook veel respect voor voor mensen die het roer zo om kunnen gooien.
Dat heb ik een stuk minder tot niet voor mensen die maar blijven mekkeren dat gezond eten zo duur is en dat als ze geen vers eten kopen dat ze dan net zo goed frikandellen kunnen eten als bv. diepvriesgroenten.
Niemand beperkt je in je keuze.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 14:09 schreef Steenkool het volgende:
[..]
Dat is waar, maar ik wil niet beperkt worden in mijn keuze omdat een paar mensen zich niet in kunnen houden.
Als die mensen op hun werk geen frikandel kunnen krijgen flikkeren ze er thuis wel een in het vet. Het is immers een keuze. Waarom zouden ze die keuze wel in de supermarkt, maar niet in de kantine kunnen maken?
Ze 'maken' de prijzen niet hoger. Een salade is nou eenmaal duurder dan seperatorvlees met opvulmiddel.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 14:25 schreef agter het volgende:
[..]
Niemand beperkt je in je keuze.
Maar het stimuleren van een gezond eetpatroon moeten we juist aanmoedigen.
En dat doe je niet door gezonde keuzes 2 of 3 keer zo duur te maken dan de ongezonde keuze.
Maar ik vind het allemaal prima.![]()
Iedereen de frikandel van 80 cent en maar klagen dat we met zijn allen dikker worden.
En dat de kosten van de gezondheidszorg toenemen. Gek hè..
Je lult gewoon uit je nek of je kunt niet begrijpend lezen, want niemand zegt dat hier.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is toch de manier. Het begint bij die meuk niet kopen. Wat je niet koopt, eet je ook niet op. Ik heb er ook veel respect voor voor mensen die het roer zo om kunnen gooien.
Broodje gezond is lang niet zo gezond, ironisch genoeg.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 20:35 schreef Buurtzwaan het volgende:
Ik stoor me best wel aan de dure prijzen voor een broodje gezond en de relatief goedkope prijs voor een Mcdonalds hamburger.
Er zit verschil tussen wat overgewicht en morbide obesitas. Dat laatste.is ziek en die mensen moeten geholpen worden. Zo dik word je niet zomaar en wat mij betreft helpt een dokter je daar dan mee.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 04:06 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dat lijkt me een schromelijke onderschatting.
41% geeft het in dit onderzoek in ieder geval toequote:Op zaterdag 26 augustus 2017 04:06 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Dat lijkt me een schromelijke onderschatting.
Vreemden of mensen die je kent?quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:04 schreef Velda het volgende:
Ik weeg meer dan gemiddeld en kan wel beamen dat veel mensen daar tamelijk schofterig mee omgaan. Alsof je ineens een sort tweederangs burger bent omdat je dikker bent.
Gelukkig zijn het meestal toch al geen mensen waar je veel mee te maken wilt hebben die zo reageren.
Hoe bedoel je schofterig?quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:04 schreef Velda het volgende:
Ik weeg meer dan gemiddeld en kan wel beamen dat veel mensen daar tamelijk schofterig mee omgaan. Alsof je ineens een sort tweederangs burger bent omdat je dikker bent.
Gelukkig zijn het meestal toch al geen mensen waar je veel mee te maken wilt hebben die zo reageren.
Instrueer het personeel gewoon om "weet je het zeker, bolle" te roepen als iemand met flink overgewicht een frikandel kiest. Mensen zijn heel gevoelig voor sociale druk en de rest kan gewoon voor een normale prijs een frikandel blijven eten, ideaal.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk je eigen onzekerheid die dat tegen je zegt óf er is iets anders mis met jouw gedrag.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:04 schreef Velda het volgende:
Ik weet nu al dat je links stemt.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 13:02 schreef agter het volgende:
[..]
Of andersom: ongezond eten duurder maken.
beetje een obsessie voor je.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:53 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik weet nu al dat je links stemt.
En de rest van de maatschappij op kosten jagen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:54 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Het probleem van mensen met overgewicht lost zichzelf toch vanzelf op als ze rond hun 50-60e hart en vaatziekten krijgen.
dan ben je niet gelijk dood hoor, je wordt als hartpatient alleen maar duurder voor de maatschappijquote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:54 schreef Insomnia2.0 het volgende:
Het probleem van mensen met overgewicht lost zichzelf toch vanzelf op als ze rond hun 50-60e hart en vaatziekten krijgen.
Terwijl ze iedereen vertellen dat dikke mensen niemand tot last zijn.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:43 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
dan ben je niet gelijk dood hoor, je wordt als hartpatient alleen maar duurder voor de maatschappij
wie is 'ze'quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:45 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Terwijl ze iedereen vertellen dat dikke mensen niemand tot last zijn.
De vervuiler betaalt, daar is niets links aan.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:53 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik weet nu al dat je links stemt.
Wel als het om milieu gaat.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:52 schreef agter het volgende:
[..]
De vervuiler betaalt, daar is niets links aan.
Ik denk altijd dat er zich veel PVVers onder de dikke rokende medemens bevinden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:43 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
er zijn er zat die beide combineren
Argument van niks als je het mij vraagt.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:41 schreef agter het volgende:
[..]
En de rest van de maatschappij op kosten jagen.
Vaak is het idd een gedragsprobleem, waardoor mensen in een vicieuze cirkel terecht komen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:07 schreef Yiwei het volgende:
Dik an sich, is geen direct probleem voor mij. Dat is hun "probleem", eigen verantwoordelijkheid enzo. Alsof ze zelf niet weten dat ze dik zijn, en dat chips, alcohol enzo beter achterwege gelaten kan worden. Daarnaast is het wel te verwachten dat iedereen een keer dik is (geweest); zwangerschap, andere prioriteiten, etc.
Het probleem is klagen en maar niks ervoor willen doen. Manipulatie, leugens, onsportieve geest, hun vies huis moeten opruimen wegens bezoek in een zwijnenstal, steeds moeten aanhoren dat ze jaloers zijn op andermans figuur en ga zo maar door. De lijst houdt niet op.
Voor werk kwam ik ze jarenlang tegen. Prive zie ik ze ook als familieleden of kennis. Ze zijn overal aanwezig. Ik word knettergek van ze. Dagelijks, wekelijks gezeik dat ze willen afvallen. Terwijl ze dit bandje draaien, gaan ze verder met hun koffie en een reep chocola. En dan zie ik ineens chocola en andermans arm richting mijn mond gaan. Ze dringen hun levensstijl aan en invaseren ermee. Grote kans dat de omgeving ook dik wordt of blijft.
Net een virus. Nee, nog erger dan virus. Virus gaat nl. Weg als het bestreden is. Dit problematiek gaat niet weg en er is eigenlijk bijna geen weerstand tegen mogelijk. Beste oplossing is deze groepering met dit soort gedrag te vermijden.
Ik denk dat het ook vaak een psychisch en mentaal probleem is.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:22 schreef Tuned22 het volgende:
[..]
Vaak is het idd een gedragsprobleem, waardoor mensen in een vicieuze cirkel terecht komen.
De onderliggende oorzaak van te veel eten en zelfs verwaarlozing, is dan ook veelal psychisch.
Als mensen zich beter voelen door eten, ofwel compensatie zoeken, dan is dat volgens mij moeilijk af te leren. De knop omzetten zullen ze zelf moeten doen.
Daarom verzorgingsstaat opheffen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:41 schreef agter het volgende:
[..]
En vergeet niet, dikke mensen kweken dikke kinderen. Nieuwe sociale onderlaag.
Als je de economie naar de klote wil hebben kun je dat doen ja.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:42 schreef Insomnia2.0 het volgende:
[..]
Daarom verzorgingsstaat opheffen.
Eensquote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak een psychisch en mentaal probleem is.
Dit maakt het echter wel een complex probleem en niet zo simplistisch als sommigen hier willen voorstellen.
Ik denk dat veel mensen zonder de juiste ondersteuning of begeleiding zich niet structureel van dit probleem kunnen ontdoen.
Ik heb jonge kinderen, dus de afgelopen jaren vaak bij het consultatiebureau geweest. Dat is toch altijd schrikken, zoveel dikke kinderen en uiteraard ook dikke ouders.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 12:41 schreef agter het volgende:
[..]
En vergeet niet, dikke mensen kweken dikke kinderen. Nieuwe sociale onderlaag.
Dat is mss nog het ergste ervan.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 14:00 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik heb jonge kinderen, dus de afgelopen jaren vaak bij het consultatiebureau geweest. Dat is toch altijd schrikken, zoveel dikke kinderen en uiteraard ook dikke ouders.
Ik kan daar gewoon niet bij. Eigenlijk zou je als je kinderen wil verwekken moeten zorgen dat je fit bent. Dus niet te dik, stoppen met roken (dat laatste is gelukkig wel gemeengoed), gezond eten, enz.
Maar ja, de meeste mensen kiezen voor gemak.
lijkt me gevalletje Prader-Willi: http://stichtingpws.nl/wat-is-pws/quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 16:34 schreef summer2bird het volgende:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170414_02833875
Dit ookWaarbij de ouders wéten dat het eten te veel is maar niks willen veranderen
Dat kind gaat nooit een goed leven leiden. Als ze overleeft
quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 16:40 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
lijkt me gevalletje Prader-Willi: http://stichtingpws.nl/wat-is-pws/
Ouder zijn zelf niet dik
Ik had eens ergens gelezen dat er weer veel zout in zat door de sausjes die ze erop doen. Maar bij een Mcdonalds hamburger komt er dan naast zout het vet erbij. Dan weet ik wel wat ik kies.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 22:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Broodje gezond is lang niet zo gezond, ironisch genoeg.
Oh ja als je moet kiezen tussen een hamburger en een broodje gezond. Maar ik bedoel ook dat ham, ei en kaas best veel verzadigd vet bevatten.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 17:34 schreef Buurtzwaan het volgende:
[..]
Ik had eens ergens gelezen dat er weer veel zout in zat door de sausjes die ze erop doen. Maar bij een Mcdonalds hamburger komt er dan naast zout het vet erbij. Dan weet ik wel wat ik kies.![]()
Sommigen zullen het zelfs met ondersteuning of begeleiding nooit van z'n/haar leven lukken. Zelfs een poging tot verbetering doorvoeren is kansloos. Ze hebben de karakter eigenschappen niet en/of de omstandigheden er niet voor. Bij 1 iemand verandering doorvoeren, is een strijd met de hele omgeving zoals de vrienden, familie, cultuur, etc. Op zo'n moment is het een strijd van 1 persoon tegen bijv. 30 mensen met x jaar geschiedenis en banden wat erbij komt kijken. Daarnaast is het op diverse vlakken tegen de natuur in.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 13:31 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ik denk dat het ook vaak een psychisch en mentaal probleem is.
Dit maakt het echter wel een complex probleem en niet zo simplistisch als sommigen hier willen voorstellen.
Ik denk dat veel mensen zonder de juiste ondersteuning of begeleiding zich niet structureel van dit probleem kunnen ontdoen.
misschien lopen slankere mensen niet op straat om moment dat jij er op let?quote:Op zondag 27 augustus 2017 18:36 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Trouwens de 40% dikke mensen die genoemd is in de OP n.a.v. de enquete is niet representatief met mijn straatbeeld. Die 40% is te laag, bij mij in de stad in het eerder 70-90% dik. Ik ben de afgelopen dagen n.a.v. dit topic extra gaan opletten op straat nl.
Ik heb inderdaad gelet op verschillende dagen, tijdstippen en plekken. Ik heb mezelf maar getroost dat ik ze in ieder geval in de sportschool zie. De rest is aan het hiken in een bos, bezig met strandwandeling, de hond aan het uitlaten ofzo?quote:Op zondag 27 augustus 2017 18:42 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
misschien lopen slankere mensen niet op straat om moment dat jij er op let?
Ik zie in de spits bijna nooit hele dikke mensen in de trein bv, sowieso niet zo vaak in de trein, maar dat lijkt me niet representatief voor gehele bevolking van mijn regio
werken?quote:Op zondag 27 augustus 2017 18:48 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad gelet op verschillende dagen, tijdstippen en plekken. Ik heb mezelf maar getroost dat ik ze in ieder geval in de sportschool zie. De rest is aan het hiken in een bos, bezig met strandwandeling, de hond aan het uitlaten ofzo?
Er zijn echt te veel dikke mensen, maar 70-90% is een zware overschatting. Dan heb je ofwel een vervormd beeld over wat dik is, of zijn de mensen in jouw stad totaal niet representatief.quote:Op zondag 27 augustus 2017 18:36 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Sommigen zullen het zelfs met ondersteuning of begeleiding nooit van z'n/haar leven lukken. Zelfs een poging tot verbetering doorvoeren is kansloos. Ze hebben de karakter eigenschappen niet en/of de omstandigheden er niet voor. Bij 1 iemand verandering doorvoeren, is een strijd met de hele omgeving zoals de vrienden, familie, cultuur, etc. Op zo'n moment is het een strijd van 1 persoon tegen bijv. 30 mensen met x jaar geschiedenis en banden wat erbij komt kijken. Daarnaast is het op diverse vlakken tegen de natuur in.
------------
Trouwens de 40% dikke mensen die genoemd is in de OP n.a.v. de enquete is niet representatief met mijn straatbeeld. Die 40% is te laag, bij mij in de stad in het eerder 70-90% dik. Ik ben de afgelopen dagen n.a.v. dit topic extra gaan opletten op straat nl. Wie weet is het een drogredenering dat dikke mensen heus wel weten dat ze dik zijn.
Dat betekent dat ze gezonde voeding niet als substitutie zien, maar als additie. Dus als al het zooi -chips, pizza, chocola, bier- is gekocht en op is gegeten. Dan pas komt groente, fruit enzo bovenop. In hun hoofd hebben ze al dan niet snikkie dubbel budgetten. Ze tellen het bij elkaar op.quote:Op zondag 27 augustus 2017 18:56 schreef thekolere het volgende:
Gisteren boodschappen gedaan. ¤65,- voor een week, 2 personen. Fruit, groente, vlees, aardappelen, eieren, zilvervliesrijst en zuivel. ¤9,- per dag voor 2 personen en 3 maaltijden en gezond. Hoezo duur?
quote:
Ik heb het er maar bij neergelegd dat ik in een dikke-mensen-stad woon. Als ik in andere steden en/of dorpen kom, valt het inderdaad vaak op dat het anders is. Op bepaalde plekken in mijn stad is die 70-90% voor dik zijn zelfs te laag, bijv. Wat ik zie is dan 1 op de 60 is niet dik.quote:Op zondag 27 augustus 2017 19:44 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Er zijn echt te veel dikke mensen, maar 70-90% is een zware overschatting. Dan heb je ofwel een vervormd beeld over wat dik is, of zijn de mensen in jouw stad totaal niet representatief.
Wat is voor jou dik en in welke stad woon je (als je dit wil zeggen) ?quote:Op maandag 28 augustus 2017 13:07 schreef Yiwei het volgende:
[..]
[..]
Ik heb het er maar bij neergelegd dat ik in een dikke-mensen-stad woon. Als ik in andere steden en/of dorpen kom, valt het inderdaad vaak op dat het anders is. Op bepaalde plekken in mijn stad is die 70-90% voor dik zijn zelfs te laag, bijv. Wat ik zie is dan 1 op de 60 is niet dik.
De samenvatting: minder etenquote:Op maandag 28 augustus 2017 15:16 schreef ietjefietje het volgende:
Studies show that low-carb diets reduce your appetite and make you eat fewer calories
Dat zie je ook heel duidelijk bij de 'Secret Eaters' dan komt er bewijs dat ze ongeveer 6000 calorieën per dag eten. Ongelooflijk!quote:
Dikke mensen zijn goedkoper dan gezonde mensen, dus dat is geen argument.quote:Op zaterdag 26 augustus 2017 11:54 schreef Insomnia2.0 het volgende:
quote:Op maandag 28 augustus 2017 19:05 schreef Anus_Cocainus het volgende:
[..]
Dikke mensen zijn goedkoper dan gezonde mensen, dus dat is geen argument.
Dat zeg ik zomaar omdat het heel logisch is.quote:Op maandag 28 augustus 2017 19:07 schreef summer2bird het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
http://www.skinnytwinkie.com/2012/11/the-cost-of-obesity/
Dat zou ik niet zomaar zeggen.
Toch denk ik dat men meer bereid is om belasting opzij te leggen voor de ouderen dan de obesenquote:Op maandag 28 augustus 2017 19:11 schreef Anus_Cocainus het volgende:
[..]
Dat zeg ik zomaar omdat het heel logisch is.
Gezond levende mensen worden ouder, terwijl je juist in die oudere jaren verreweg het meeste geld kost.
Zoek maar eens op wat oudjes kosten, dan valt obesitas best mee.
http://www.cbc.ca/beta/ne(...)eople-study-1.764092
https://www.forbes.com/si(...)rending#6de53d241365
Dat is het mooie van deze samenleving. Je bepaalt niet zelf wie je hulp verdient. Het leven is geen spelshow.quote:Op maandag 28 augustus 2017 19:15 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Toch denk ik dat men meer bereid is om belasting opzij te leggen voor de ouderen dan de obesen
Soms zou ik mijn ideologische veren af willen gooien en daar wel voor willen pleiten. Gewoon voor alles, uitkeringen, zorg, asielopvang, straffen etc. Dat zou tenminste nog enigszins lollig zijn, in plaats van dat zure gezeik over wie wel en niet geholpen mag worden.quote:Op maandag 28 augustus 2017 19:35 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat is het mooie van deze samenleving. Je bepaalt niet zelf wie je hulp verdient. Het leven is geen spelshow.
Ik begrijp je. Dat subjectieve quasimorele gejank over wie hoeveel recht heeft op dat godgegeven heilige belastinggeld. Misschien kun je het inderdaad het beste zien als de uit de hand gelopen grap die het is.quote:Op maandag 28 augustus 2017 20:14 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Soms zou ik mijn ideologische veren af willen gooien en daar wel voor willen pleiten. Gewoon voor alles, uitkeringen, zorg, asielopvang, straffen etc. Dat zou tenminste nog enigszins lollig zijn, in plaats van dat zure gezeik over wie wel en niet geholpen mag worden.
En dikke belastingen op vetten en suikers. Naast rekenen, schrijven en lezen ook een voeding/kookles inbrengen vanaf de basisschool.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:33 schreef summer2bird het volgende:
Ik vind het alleen zo apart dat er zoveel geld gepompt wordt in de gevolgen van obesitas en de oorzaak een stuk minder geld krijgt.
Waarom is wordt een dientiste niet volledig vergoed bijvoorbeeld?
Dit!quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dikke belastingen op vetten en suikers. Naast rekenen, schrijven en lezen ook een voeding/kookles inbrengen vanaf de basisschool.
Dit.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En dikke belastingen op vetten en suikers. Naast rekenen, schrijven en lezen ook een voeding/kookles inbrengen vanaf de basisschool.
Het is weggestopt in een hoekje van een vak als Verzorging. Je moet mazzel hebben om met biologie het verschil te leren tussen een eiwit en koolhydraat, maar echte uitdagende kookopdrachten zit er voor heel veel leerlingen niet in.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:37 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Dit!
Kookles doet mij trouwens denken aan de middel bare school. Waarom mijn zusje op kader wel kookles kreeg en ik op de havo alleen theoretische lessen kreeg
Nee, dat is waar.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:38 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is weggestopt in een hoekje van een vak als Verzorging. Je moet mazzel hebben om met biologie het verschil te leren tussen een eiwit en koolhydraat, maar echte uitdagende kookopdrachten zit er voor heel veel leerlingen niet in.
Volgens mij is dat op dit moment wel op de meeste scholen het geval, maar zoals jij al aangaf in de vorm van een theoretische les.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:39 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Nee, dat is waar.
Maar een stukje gezonde voeding zou best bij biologie of verzorging gegeven mogen.
Dit is de verantwoordelijkheid van de ouders, zoals kinderen leren lopen.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:39 schreef summer2bird het volgende:
Maar een stukje gezonde voeding zou best bij biologie of verzorging gegeven mogen.
Dit is toch ook zo bij ziektes, bijv. Als bepaalde voedingstypen uitgesloten moeten worden. Dan wordt het volledig vergoed. Zelfs als mensen geen ziektes hebben, kunnen ze per jaar ook x aantal sessies krijgen tegen 100% vergoeding van de zorgverzekeraar. Alleen moet er gekeken worden of de eigen risico al is opgemaakt. Wellicht dat het per zorgverzekeraar kan verschillen als er geen ziekte is.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:33 schreef summer2bird het volgende:
Waarom wordt een dientiste niet volledig vergoed bijvoorbeeld?
De grens waarbij iemand dik is: als het bij de buik flubbert. In de zomer waarbij minder kleren worden aangetrokken, zie ik dan ook de armen, benen en de rug mee flubberen. Sowieso als de vetrollen zichtbaar zijn. Hoogstens is dit dan niet de categorie morbide obesitas.quote:
Nu is het voornamelijk veel overlast van ze, of van mensen aangezien bijna iedereen in mijn stad dik is.quote:Op maandag 28 augustus 2017 13:57 schreef Rauw. het volgende:
Je bent er wel "mee bezig" Yiwei, is dat gelieerd aan je beroep of iets dergelijks?
user is denk ik een beetje aan trollenquote:Op maandag 28 augustus 2017 23:55 schreef Quotidien het volgende:
Wat een bizarre aversie voor dikke mensen heb je.
Ik zou eerst kijken naar hoeveel zout een blikje of potje sperziebonen bevat, voordat je (nier)problemen e.d. krijgt. Verse gekookte sperziebonen zonder zout, zou mijn voorkeur hebben.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:14 schreef 8777 het volgende:
En wist je trouwens dat je een te dikke hond heel goed blikjes of potjes sperziebonen kunt geven? Weinig calorieën en vult goed
In gewoon hondenvoer zitten ook bergen zout, alle honden die ik heb gehad aten rauw vlees met resten van ons eten, de meeste werden gezond een jaar of 12.quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 07:15 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik zou eerst kijken naar hoeveel zout een blikje of potje sperziebonen bevat, voordat je (nier)problemen e.d. krijgt. Verse gekookte sperziebonen zonder zout, zou mijn voorkeur hebben.
Beter zet je de hond op dieet met voeding die voor een hond bedoeld is en geef je het dier meer beweging.
Het mee laten eten met de pot is vaak al een oorzaak van overgewicht bij dieren.
Ik heb het ook niet over fabrieksvoer, dat zit idd vol met granen en zouten.quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 07:20 schreef 8777 het volgende:
[..]
In gewoon hondenvoer zitten ook bergen zout, alle honden die ik heb gehad aten rauw vlees met resten van ons eten, de meeste werden gezond een jaar of 12.
het ging over sperziebonen , maar hondenvoer is hier sowieso niet zo relevantquote:Op dinsdag 29 augustus 2017 07:23 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Ik heb het ook niet over fabrieksvoer, dat zit idd vol met granen en zouten.
En over de pot mee-eten.. dan gaat het bijvoorbeeld over dat hondlief regelmatig een frikandelbroodje krijgt, omdat hij dat zo lekker vindt.
Dit moet een grap zijn.quote:Op maandag 28 augustus 2017 23:17 schreef Yiwei het volgende:
[..]
De grens waarbij iemand dik is: als het bij de buik flubbert. In de zomer waarbij minder kleren worden aangetrokken, zie ik dan ook de armen, benen en de rug mee flubberen. Sowieso als de vetrollen zichtbaar zijn. Hoogstens is dit dan niet de categorie morbide obesitas.
[..]
Nu is het voornamelijk veel overlast van ze, of van mensen aangezien bijna iedereen in mijn stad dik is.
Bijv. Geluidsoverlast, in de zomer gaan ze bijna elke dag tot in de nacht borrelen met hun wijnen. Hallo, mensen moeten werken en dus slapen!
Of ik kan niet normaal winkelen, omdat mensen tegen me aan botsen. En dan kijk ik: hmmm, zoveelste keer dat het een dik mens is. En als iemand op je voet stapt, nou dan wou je wel dat diegene klein en ondergewicht had. Of als ik spullen heb gekocht, worden spaarzegels vaak vergeten. Dan ik kijk: hmmm weer een dik mens die het vergeet.
Of in de sportschool bij het douchen, dan is er meer schuim en spat het ook verder. Bijna uitgegleden.
Het leven is lastiger met teveel dikke mensen in de buurt.
Klopt, veel verder dan een cupasoup maken kwam ik destijds niet, best treurig.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:38 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het is weggestopt in een hoekje van een vak als Verzorging. Je moet mazzel hebben om met biologie het verschil te leren tussen een eiwit en koolhydraat, maar echte uitdagende kookopdrachten zit er voor heel veel leerlingen niet in.
Welke dat?quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 07:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het probleem is denk ik ook dat mensen geen idee hebben dat ze omgezond eten. Toen ik zwangerschapsdiabetes had moest ik aan een dieet. Toen kwam ik erachter welke producten echt not done zijn waarvan ik dacht dat ze enigzins gezond zijn
Bijvoorbeeld volkoren ontbijtkoek. Ik dacht omdat er volkoren in zit, het wel gezond moest zijn. Blijkt dat zoiets gewoon een verkooptruc is, want het is één grote suikerbom met héél weinig volkoren.quote:
Heb je zelf niet gewoon morbide obesitas zonder dat je het doorhebt? Het is toch ongewoon dat er zoveel/vaak mensen tegen je aanbotsen?quote:Op maandag 28 augustus 2017 23:17 schreef Yiwei het volgende:
[..]
De grens waarbij iemand dik is: als het bij de buik flubbert. In de zomer waarbij minder kleren worden aangetrokken, zie ik dan ook de armen, benen en de rug mee flubberen. Sowieso als de vetrollen zichtbaar zijn. Hoogstens is dit dan niet de categorie morbide obesitas.
[..]
Nu is het voornamelijk veel overlast van ze, of van mensen aangezien bijna iedereen in mijn stad dik is.
Bijv. Geluidsoverlast, in de zomer gaan ze bijna elke dag tot in de nacht borrelen met hun wijnen. Hallo, mensen moeten werken en dus slapen!
Of ik kan niet normaal winkelen, omdat mensen tegen me aan botsen. En dan kijk ik: hmmm, zoveelste keer dat het een dik mens is. En als iemand op je voet stapt, nou dan wou je wel dat diegene klein en ondergewicht had. Of als ik spullen heb gekocht, worden spaarzegels vaak vergeten. Dan ik kijk: hmmm weer een dik mens die het vergeet.
Of in de sportschool bij het douchen, dan is er meer schuim en spat het ook verder. Bijna uitgegleden.
Show me on the doll where the obese man touched you.quote:Op maandag 28 augustus 2017 23:17 schreef Yiwei het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
Beide niet gehad op school, maar van vroeger uit reikten dergelijke opleidingen ook niet zo ver. Als je ziet hoe de meeste oudere mensen in mijn omgeving eten zie je toch wel dat er niet heel veel kennis is over voeding. Denk dat bijvoorbeeld mijn oma (die van de huishoudschool komt) voor 80% koolhydraten neemt.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:38 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hier moet natuurlijk wel wat nuance in gebracht worden. Belasting over toegevoegde vetten en suikers boven een bepaalde hoeveelheid mg/g, en vooralsnog alleen bepaalde type vetten en suikers.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Geen mens die ooit nog aan een duursport kan doen aangezien de benodigde koolhydraten onbetaalbaar zijn geworden. Iedereen onder modaal verplicht vegeteren op de bank.quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Onzin je kan prima aan duursporten doen op weinig koolhydraten.quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 10:15 schreef Nobu het volgende:
[..]
Geen mens die ooit nog aan een duursport kan doen aangezien de benodigde koolhydraten onbetaalbaar zijn geworden. Iedereen onder modaal verplicht vegeteren op de bank.![]()
Jij hebt toch een antiliaanse vrouw, die kan toch wel goed koken?quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:03 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
En als je gewoon niet kan koken en daarom alleen groenten uit de diepvries of blik eet?
Dat kan je, als je prestaties je verder niets kunnen schelen.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 17:03 schreef Elpis het volgende:
[..]
Onzin je kan prima aan duursporten doen op weinig koolhydraten.
Genoeg low carb sporters.
Vet is een essentieel onderdeel van je voeding, waarom wil je dat extra belasten?quote:Op maandag 28 augustus 2017 21:35 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het gaat niet om gezond eten, ook met gezond eten kan je heel dik worden.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 18:07 schreef thekolere het volgende:
Avondeten nu: bloemkool, kipfilet en zoete aardappel. Heel moeilijk om gezond te eten!
Omdat heel veel mensen blijkbaar nog niet snappen wat macronutriënten zijn en denken dat het een goed idee is om één (of twee) daarvan (grotendeels) te verbannen uit hun dieet.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 19:40 schreef Anus_Cocainus het volgende:
[..]
Vet is een essentieel onderdeel van je voeding, waarom wil je dat extra belasten?
Zeg je nou dat Dapne Schippers slecht presteert?quote:Op woensdag 30 augustus 2017 17:28 schreef Nobu het volgende:
Dat kan je, als je prestaties je verder niets kunnen schelen.
Dik zijn is de uiterlijke manifestatie van een hele lijst ernstige tekortkomingen. Prima dus om op basis daarvan mensen te beoordelen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2017 08:36 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Het niet respecteren van mensen om hoe ze eruit zien is natuurlijk gewoon een verschrikkelijke eigenschap. You can fix fat but you can't fix stupid.
Dafne Schippers, is dat niet die vrouw die hooguit 25 seconden achter elkaar op topniveau hoeft te presteren? Duursportertje hoor.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 22:17 schreef Elpis het volgende:
[..]
Zeg je nou dat Dapne Schippers slecht presteert?
Stimuleren van een gezond eetpatroon (of gezond voedsel) is natuurlijk prima. Maar wanneer dat gebeurt door ongezonde zaken duurder te maken is dat natuurlijk wel weer beperkend in je keuze. Je bent dan immers bezig met het bestraffen van ongezond gedrag / eten.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 14:25 schreef agter het volgende:
[..]
Niemand beperkt je in je keuze.
Maar het stimuleren van een gezond eetpatroon moeten we juist aanmoedigen.
En dat doe je niet door gezonde keuzes 2 of 3 keer zo duur te maken dan de ongezonde keuze.
Maar ik vind het allemaal prima.![]()
Iedereen de frikandel van 80 cent en maar klagen dat we met zijn allen dikker worden.
En dat de kosten van de gezondheidszorg toenemen. Gek hè..
Gezond eten is spotgoedkoop.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 00:55 schreef Quotidien het volgende:
Zou het niet zo zijn dat als iedereen gezond ging eten, de prijs van gezond eten omlaag gaat?
Zeker als het gaat om overgewicht.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 01:58 schreef Anus_Cocainus het volgende:
[..]
Ja precies, ik snap die discussie ook niet echt...
Groente en fruit zijn een stuk duurder dan ongezond eten.quote:
8 bananen ofzo v. een hele tablet cotedor praliné min 1 reepje. Van die 8 bananen kun je ook een ongezonde suikerroes krijgen hoor. Dus zo gezond.. hm...quote:Op donderdag 31 augustus 2017 02:09 schreef Grems het volgende:
[..]
Zeker als het gaat om overgewicht.
300kcal van de aller- allerongezondste shit is nog altijd goedkoper dan 900kcal van datzelfde spul.
Ja klopt, tomaten bijvoorbeeld en paprika. Maar groenten en fruit van t seizoen.. Appels en komkommers. Meloenen. Witlof. Heb ik de laatste tijd voorbij zien komen. Ijsbergsla zelf snijden ipv voorverpakt..quote:Op donderdag 31 augustus 2017 02:35 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Groente en fruit zijn een stuk duurder dan ongezond eten.
Onzin. Broccoli, boerenkool, appels, bonen, rijst etc etc allemaal spotgoedkoop. Fatties doen altijd alsof het enige alternatief op McDonald's biologischespeltquinoa uit Kazachstan is.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 02:35 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Rijst is echt (een van) het slechtste wat je kunt eten kwa koolhydraten. Kwa calorieen neem je ook nogeens teveel. 1 bord rijst is al, ik gok 600 calorieen. Kun je ook 8 snee extra volkorenbrood van eten. Vult veel beter. Want rijst eet je zo weg.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:02 schreef Grems het volgende:
[..]
Onzin. Broccoli, boerenkool, appels, bonen, rijst etc etc allemaal spotgoedkoop. Fatties doen altijd alsof het enige alternatief op McDonald's biologischespeltquinoa uit Kazachstan is.
Als je calorieen telt ja.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:20 schreef Quotidien het volgende:
Rijst zit helemaal niet zoveel kcal in hoor, rijst en kip is juist een typische afvalmaaltijd.
Log uit.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:13 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Rijst is echt (een van) het slechtste wat je kunt eten kwa koolhydraten. Kwa calorieen neem je ook nogeens teveel. 1 bord rijst is al, ik gok 600 calorieen. Kun je ook 8 snee extra volkorenbrood van eten. Vult veel beter. Want rijst eet je zo weg.
Tenzij je in een heel arm gebied woont waar vrijwel geen eten is. En je hebt die calorieen nodig om de dag door te komen. Is rijst heel slecht voor mensen die willen afvallen.
Hoezo log uit. Het is 137kcal per 100 gram bereid produkt. Weeg jij eens voor de gein op een digitale weegschaal je bord witte rijst (zonder bord en ander eten) en reken uit.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:28 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Log uit.
https://www.voedingswaard(...)edingsmiddel/?id=795
Met je 600kcal.
Dat heb ik jarenlang gedaan toen ik aan bodybuilding deed. 80gr ongekookte rijst at ik per maaltijd. Gekookt was dat ongeveer het dubbele aan gewicht. Echt je praat over zaken waar je nauwelijks verstand van hebt.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:32 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Hoezo log uit. Het is 137kcal per 100 gram bereid produkt. Weeg jij eens voor de gein op een digitale weegschaal je bord witte rijst (zonder bord en ander eten) en reken uit.
Tot deze zin dacht ik dat je gewoon een enorm kutwijf was. Heel netjes gedaan.quote:Op maandag 28 augustus 2017 23:17 schreef Yiwei het volgende:
[..]
[..]
Zoals iemand anders aangaf lul je echt maar wat, mensen eten geen halve kilo rijst bij een maaltijd.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:32 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Hoezo log uit. Het is 137kcal per 100 gram bereid produkt. Weeg jij eens voor de gein op een digitale weegschaal je bord witte rijst (zonder bord en ander eten) en reken uit.
Een kommetje rijst is al 300-400 calorieen hoor. Ik deed nog conservatief. Rijst daar zit watergewicht in.
Een hele bord witte rijst. Weeg het een keer en reken uit. Ik zit er echt niet ver naast.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:36 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Dat heb ik jarenlang gedaan toen ik aan bodybuilding deed. 80gr ongekookte rijst at ik per maaltijd. Gekookt was dat ongeveer het dubbele aan gewicht. Echt je praat over zaken waar je nauwelijks verstand van hebt.
En hoe zit het met het vlees?quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:09 schreef Quotidien het volgende:
Ik ben niet dik hoor, vrij smal zelfs. Maar ik probeer zuinig te doen en als ik alles heb laat ik groente toch vaak liggen om te besparen. Wel een gewoonte die ik wil veranderen.
ik vind dat ik best veel voor mijn fuji appels betaal. Het ligt eraan wat je eet. Kijk, van die vieze rooie appels zullen best goedkoop zijn bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:02 schreef Grems het volgende:
[..]
Onzin. Broccoli, boerenkool, appels, bonen, rijst etc etc allemaal spotgoedkoop. Fatties doen altijd alsof het enige alternatief op McDonald's biologischespeltquinoa uit Kazachstan is.
8 bananen.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 02:35 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
8 bananen ofzo v. een hele tablet cotedor praliné min 1 reepje. Van die 8 bananen kun je ook een ongezonde suikerroes krijgen hoor. Dus zo gezond.. hm...
Ja die bananen hebben goede voedingsstoffen, maar je hebt mensen die er bijvoorbeeld migraine door kunnen krijgen van zoveel fruitsuiker in één keer.
Ik durf bijna te wedden dat die mensen met migraine beter een hele cotedor tablet kunnen opvreten in een keer, dan 8 bananen in één keer. Heeft met cortisol en insuline te maken.
Nogmaals, een pond sperciebonen voor ¤0.49, pond spinazie hetzelfde bedrag, bloemkool ¤1.29. Aardappels of zilvervliesrijst erbij. Lekker stukje vlees en klaar.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 02:35 schreef Quotidien het volgende:
[..]
Nam altijd zilvervliesrijst.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:36 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Dat heb ik jarenlang gedaan toen ik aan bodybuilding deed. 80gr ongekookte rijst at ik per maaltijd. Gekookt was dat ongeveer het dubbele aan gewicht. Echt je praat over zaken waar je nauwelijks verstand van hebt.
Je bedoeld elstars of jonagolds? Die zijn echt prima te doen.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 06:54 schreef Voetbalmeisje het volgende:
[..]
ik vind dat ik best veel voor mijn fuji appels betaal. Het ligt eraan wat je eet. Kijk, van die vieze rooie appels zullen best goedkoop zijn bijvoorbeeld.
Wortels kunnen nog veel goedkoper dan dat. Koop jij van die voorgewassen, voorgesneden, bijgekleurde knabbelpeentjes? Diefstal van je portemonnee.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 08:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat een flauwekul dat groenten en fruit duur zijn. Ja, je hebt duurdere soorten en die zijn niet minder gezond dan de goedkopere soorten. Bananen, elstar appelen, diepvriesfruit (bij AH verschillende soorten fruit),... Diepvriesgroenten ook prima te doen en het kost geen drol. Ik neem vaak een zakje wortels voor onderweg. Een zak van 300 gram, voor wat? Iets van een euro? Voor een habbekrats heb je weer genoeg vitaminen binnen.
Groenten en fruit op de markt is vaak ook goedkoper als in de winkel.
Ik vind dat altijd zo'n kulreden dat het moeilijk is gezond te eten omdat het allemaal zo duur is. Dat is namelijk helemaal niet waar.
Ja, in zakjes. Gewassen in ijswaterquote:Op donderdag 31 augustus 2017 08:53 schreef Kamina het volgende:
[..]
Wortels kunnen nog veel goedkoper dan dat. Koop jij van die voorgewassen, voorgesneden, bijgekleurde knabbelpeentjes? Diefstal van je portemonnee.
Ja maar die zijn goedkoop, daar moet wel wat mis mee zijn. Minderwaardig voedsel.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 08:52 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Je bedoeld elstars of jonagolds? Die zijn echt prima te doen.
Of jij hebt hele grote borden en kommen of je schept er een beste kop bovenop.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:49 schreef Tamabralski het volgende:
Een hele bord witte rijst. Weeg het een keer en reken uit. Ik zit er echt niet ver naast.
quote:Op donderdag 31 augustus 2017 09:38 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Ja maar die zijn goedkoop, daar moet wel wat mis mee zijn. Minderwaardig voedsel.
Ook mensen met schildklierproblemen kunnen er iets aan doen. Dat is nou het hele probleem. Ook zij worden niet moddervet door normaal te eten.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 09:44 schreef michiel_merk het volgende:
Op de markt zijn groentes/fruit, aardig goedkoop, vooral eind van de dagJe moet er iets meer moeite voor doen, maar gezondheid boven alles. Mensen die wat aan de schildklier o.i.d hebben kunnen er niks aan doen..Voor mensen die gewoon teveel of ongezond eten, en te zwaar zijn heb ik wat minder begrip.
Hoezo zijn rode appels nu weer vies?quote:Op donderdag 31 augustus 2017 06:54 schreef Voetbalmeisje het volgende:
[..]
ik vind dat ik best veel voor mijn fuji appels betaal. Het ligt eraan wat je eet. Kijk, van die vieze rooie appels zullen best goedkoop zijn bijvoorbeeld.
De ironie is dat low carb lastiger is voor sprinters dan voor duursporters.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 23:19 schreef Nobu het volgende:
[..]
Dafne Schippers, is dat niet die vrouw die hooguit 25 seconden achter elkaar op topniveau hoeft te presteren? Duursportertje hoor.
vergelijkingen trekken met Schippers lijken me uberhaubt vrij onzinnig, ze is niet representatief voor de gemiddelde mens aangezien zij in de wereldtop meedraait en de gemiddelde mens niet.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:23 schreef Elpis het volgende:
[..]
De ironie is dat low carb lastiger is voor sprinters dan voor duursporters.
Maar verdiep je er vooral niet in hoor.
Kom gewoon met een duursporter die op dat achterlijke dieet een deuk in een pakje boter loopt/fietst/ zwemt/weetikhet in plaats van allerlei irrelevante zijstappen te maken. Wil je anders kogelstoters ook nog even in de discussie betrekken?quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:23 schreef Elpis het volgende:
[..]
De ironie is dat low carb lastiger is voor sprinters dan voor duursporters.
Maar verdiep je er vooral niet in hoor.
Mja het is Nobu die stelt dat we zonder koolhydraten geen topsporters meer hebben en bankhangers worden.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:28 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
vergelijkingen trekken met Schippers lijken me uberhaubt vrij onzinnig, ze is niet representatief voor de gemiddelde mens aangezien zij in de wereldtop meedraait en de gemiddelde mens niet.
Hij zei duursporters en ondanks dat je wel erg uit de hoogte reageert heb je nog geen voorbeeld gegeven dat het tegendeel zou moeten bewijzen.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:30 schreef Elpis het volgende:
[..]
Mja het is Nobu die stelt dat we zonder koolhydraten geen topsporters meer hebben en bankhangers worden.
Nou mea culpa hoor. Mag het ook wetenschappelijk onderzoek zijn?quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:45 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Hij zei duursporters en ondanks dat je wel erg uit de hoogte reageert heb je nog geen voorbeeld gegeven dat het tegendeel zou moeten bewijzen.
en dan noem je een (1) voorbeeld. Zoek ander even een wielrenner of marathonloper is die in wereldtop meedraait en geen kolhydraten eet.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:30 schreef Elpis het volgende:
[..]
Mja het is Nobu die stelt dat we zonder koolhydraten geen topsporters meer hebben en bankhangers worden.
quote:Maar verdiep je er vooral niet in hoor.
quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:47 schreef Elpis het volgende:
[..]
Nou mea culpa hoor. Mag het ook wetenschappelijk onderzoek zijn?
Ik ben niet bekend in de wereld van bekende ultra lopers.
http://www.ergogenics.org(...)oudingsvermogen.html
quote:Het effect was echter niet statistisch significant
Toch wel. Dit is een van de vele excuses die dikke mensen maken om de kern van het probleem te ontkennen, namelijk dat ze gewoon te veel eten voor hun bewegingspatroon.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:52 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
Verder is dit geneuzel totaal niet relevant voor dit topic natuurlijk
1 bord kale rijst is 600 kcals? Hoe groot is jouw bord wel niet dan...quote:Op donderdag 31 augustus 2017 03:13 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Rijst is echt (een van) het slechtste wat je kunt eten kwa koolhydraten. Kwa calorieen neem je ook nogeens teveel. 1 bord rijst is al, ik gok 600 calorieen. Kun je ook 8 snee extra volkorenbrood van eten. Vult veel beter. Want rijst eet je zo weg.
Tenzij je in een heel arm gebied woont waar vrijwel geen eten is. En je hebt die calorieen nodig om de dag door te komen. Is rijst heel slecht voor mensen die willen afvallen.
Wat er op volgt is nog erger.quote:
Het bijbehorende staafdiagrammetje zou toch zelfs de grootste onbenul moeten overtuigen zou je denken. De helft laat zelfs een afname in prestatie zien en de hele zaak wordt uit verband getrokken door een enkele sporter die op de eerste dag veel slechter presteerde dan de rest. Hoe duidelijk wil je het hebben?quote:Op donderdag 31 augustus 2017 11:14 schreef AnanYaw het volgende:
[..]
Wat er op volgt is nog erger.
Kritiek op belangen van bedrijven in wetenschappelijk onderzoek valt oprecht veel voor te zeggen. Alleen wanneer je 7 proefpersonen hebt en zo'n minuscuul verschil kan ik je, zonder het na te rekenen, ook wel vertellen dat het statistisch niet significant is. Maar op die website zijn ze gelukkig niet gehinderd door enig kennis.
Het maakt niet uit wat waar is of niet, want ze hebben geen behoefte aan goedkope dingen. Ze voelen zich waardig en okay als ze A-merk kopen. Dit kan te maken hebben met bijv. Gescheiden ouders, mishandelde jeugdverleden, narcistische trekken, etc. Vandaar dat ze ook vaak geldproblemen hebben, geld gaan lenen. Uiteraard geldt dit net zoals andere beschrijvingen maar voor een gedeelte van de (dikke) bevolking.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 08:48 schreef Sunshine1982 het volgende:
Wat een flauwekul dat groenten en fruit duur zijn. Ja, je hebt duurdere soorten en die zijn niet minder gezond dan de goedkopere soorten. Bananen, elstar appelen, diepvriesfruit (bij AH verschillende soorten fruit),... Diepvriesgroenten ook prima te doen en het kost geen drol. Ik neem vaak een zakje wortels voor onderweg. Een zak van 300 gram, voor wat? Iets van een euro? Voor een habbekrats heb je weer genoeg vitaminen binnen.
Groenten en fruit op de markt is vaak ook goedkoper als in de winkel.
Ik vind dat altijd zo'n kulreden dat het moeilijk is gezond te eten omdat het allemaal zo duur is. Dat is namelijk helemaal niet waar.
Dan moeten ze niet zeuren dat er weinig begrip voor is.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 12:59 schreef Yiwei het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wat waar is of niet, want ze hebben geen behoefte aan goedkope dingen. Ze voelen zich waardig en okay als ze A-merk kopen. Dit kan te maken met bijv. Gescheiden ouders, mishandelde jeugdverleden, narcistische trekken, etc. Vandaar dat ze ook vaak geldproblemen hebben, geld gaan lenen. Uiteraard geldt dit net zoals andere beschrijvingen maar voor een gedeelte van de (dikke) bevolking.
Ja, die heeft prima fruit.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 13:04 schreef ems. het volgende:
Voor goedkoop groente en fruit (en trouwens vaak ook kwalitatief beter spul, iig waar ik woon) kan je het best langs de turk gaan.
Ik eet vrijwel nooit vlees omdat ik amper kook, en als ik kook is het pasta.quote:
Alles waar "GEZOND!!!11!1!1!" op staat vermijd ikquote:Op donderdag 31 augustus 2017 19:31 schreef thekolere het volgende:
Met de komst van het gemaksvoedsel is ook het overgewicht toegenomen. Heb een collega begint zijn ochtend met 3 " snelle jelle's ", een granenreep en een redbull. Hij snapt niet waarom hij vet en moe is!
Het is nog simpeler: is het verpakt en staan er ingrediënten op de verpakking? Dan is het bewerkt.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 19:36 schreef Maraca het volgende:
[..]
Alles waar "GEZOND!!!11!1!1!" op staat vermijd ikheel vaak troep. Dat soort mensen zoals jouw collega probeer ik altijd uit te leggen:
Voorkant = reclame, achterkant = informatie
Dat maakt het niet persé ongezond natuurlijk. Maar het is het wel waard de achterkant te lezen.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 19:55 schreef agter het volgende:
[..]
Het is nog simpeler: is het verpakt en staan er ingrediënten op de verpakking? Dan is het bewerkt.
Dat dus. Helemaal onbewerkt eten is vrij lastig en mijn inziens ook niet nodig.quote:Op zaterdag 2 september 2017 07:33 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Dat maakt het niet persé ongezond natuurlijk. Maar het is het wel waard de achterkant te lezen.
Mensen moeten eens voor echt volwaardig eten kiezen.quote:Op zaterdag 2 september 2017 10:27 schreef Soldier2000 het volgende:
Suiker, transvetten en zout zijn verslavend en ons bewerkt voedsel zit daar vol mee. Zolang dit blijft en niet duidelijk op de verpakking wordt aangegeven gaan er in de toekomst alleen maar meer mensen last van overgewicht krijgen.
Als het zo eenvoudig was dan hadden we dit probleem toch nietquote:Op zaterdag 2 september 2017 10:54 schreef agter het volgende:
[..]
Mensen moeten eens voor echt volwaardig eten kiezen.
Het is aan mensen zelf om dat eten te pakken waar zo weinig mogelijk verschillende ingrediënten inzitten.
Zo moeilijk is dat niet.
Want hoe langer de ingredientenlijst, hoe meer troep je binnen krijgt.
Op een bloemkool of een banaan staan helemaal geen ingredientenlijst. Prima dus.
Daarom is educatie van belangquote:Op zaterdag 2 september 2017 11:21 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Als het zo eenvoudig was dan hadden we dit probleem toch niet
Misschien eerst maar eens aan groot deel van de oplichtingspraktijken die de voedingsindustrie erop na houden de kop omdraaien.quote:Op zaterdag 2 september 2017 11:29 schreef Maraca het volgende:
[..]
Daarom is educatie van belangdat mensen snappen dat ontbijtkoek en eierkoeken niet gezond zijn, en het niet eten puur omdat een commerciële "voedingsdeskundige" zegt dat het gezond is. Zelf nadenken
daar moeten we heen
Ik was net in de supermarkt en ging even naar de "verantwoorde tussendoortjes" kijken. 20% suikerquote:Op zaterdag 2 september 2017 12:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Misschien eerst maar eens aan groot deel van de oplichtingspraktijken die de voedingsindustrie erop na houden de kop omdraaien.
Maar mooi wel 0% vet!!!quote:Op zaterdag 2 september 2017 13:02 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ik was net in de supermarkt en ging even naar de "verantwoorde tussendoortjes" kijken. 20% suiker!!! Zo jammer weer
"Oh Truus, kijk mij eens verantwoord en goed bezig zijn! Snap echt niet dat ik aankom en niet afval"quote:
"lekker nog een eierkoek bij de koffie want dat mag van Sonja!"quote:Op zaterdag 2 september 2017 13:04 schreef Maraca het volgende:
[..]
"Oh Truus, kijk mij eens verantwoord en goed bezig zijn! Snap echt niet dat ik aankom en niet afval"
Net nog een verantwoord tussendoortje genomen met 12% suiker en minder dan 1% vet. Nu heb ik vast diabetes.quote:Op zaterdag 2 september 2017 13:02 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ik was net in de supermarkt en ging even naar de "verantwoorde tussendoortjes" kijken. 20% suiker!!! Zo jammer weer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
quote:Op zaterdag 2 september 2017 13:56 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Net nog een verantwoord tussendoortje genomen met 12% suiker en minder dan 1% vet. Nu heb ik vast diabetes.Nou ja, er is mijn inziens wel een verschil tussen suikers en toegevoegde suikers. Eet dan toch liever een banaan als tussendoortje dan een "verantwoord tussendoortje"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
Daar zit geen wezenlijk verschil in, het zij beide suikers.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:03 schreef Maraca het volgende:
[..]
Nou ja, er is mijn inziens wel een verschil tussen suikers en toegevoegde suikers. Eet dan toch liever een banaan als tussendoortje dan een "verantwoord tussendoortje"
Voor de suikers an sich maakt het niet uit. Maar een banaan zijn geen lege kcal, dus daarom is een banaan beter dan, laten we zeggen, brood met pasta. Door de vezels krijg je ook een minder hoge suikerpiek. Maar het suiker, blijft suiker en daarin maakt het niet uit of het toegevoegd is. Je kan ook havermout met toegevoegd suiker eten en wat fruit. Maakt het niet per definitie slechter dan een banaan.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:03 schreef Maraca het volgende:
[..]
Nou ja, er is mijn inziens wel een verschil tussen suikers en toegevoegde suikers. Eet dan toch liever een banaan als tussendoortje dan een "verantwoord tussendoortje"
Weet ikquote:Op zaterdag 2 september 2017 14:10 schreef Rauw. het volgende:
[..]
Daar zit geen wezenlijk verschil in, het zij beide suikers.
Wél is een banaan "verstandiger" ivm de overige nutrienten die erin zitten.
Aan het eind van de dag gaat het om kcal in, kcal uit, en maakt het dus geen kut uit of je 2000kcal bananen eet of 2000kcal chocola.
Dat is voor mij ook de reden dat ik zoveel mogelijk lege suikers probeer te mijden.quote:Op zaterdag 2 september 2017 14:15 schreef Maraca het volgende:
[..]
Weet ikbedoelde ook meer dat het voor mij persoonlijk wat uitmaakt. Probeer zoveel mogelijk toegevoegde suikers te vermijden. Maar dat had er mee te maken dat ik teveel suikers binnen kreeg waardoor ik ook crashes had. Vandaar dat ik er ook op let bij het kopen van producten. Sinds ik dat doe heb ik ook minder last van pieken en dalen
Dat suikers = suikers lijkt mij evident
Wat een stomme term.quote:Op zaterdag 2 september 2017 18:19 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
suikers als in snoep vs suikers in fruit. Snoep heeft geen vitamientjes of vezels, fruit wel
Zelf heb ik een caloriebehoefte( ivm krachtraining ) van 4000 kcal per dag. Op een gegeven moment ben ik toegevoegde suikers gaan mijden. Wel bleef ik calorieen tellen. En raad eens......? Ik viel af. Niets aan mijn trainingsroutine veranderd.quote:Op zaterdag 2 september 2017 13:57 schreef Spanky78 het volgende:
Als je wilt afvallen werkt het crashdieet van Sonja Bakker prima.
Of het heel gezond is' is iets anders. Ik zie in dit topic wel heel veel zelfbenoemde experts opstaan. Met een hoop onzin ook nog.
Als je wilt afvallen moet je minder calorieën innemen dan je gebruikt. Dan val je af. Dus ja. Crashdieten met eierkoeken werken gewoon.
Daarnaast is er heel veel nog onbekend over wat wel en niet gezond is. Ons metabolisme is nogal complex. Met ghreline, insuline, leptine , cortisonen, schildklierhormoon en een hoop feedback loop and + invloed vanuit de darmen. Daarnaast nog onbekende systemen en met ontdekte hormonen als irisine.
Dus iedereen hier die roept dat het allemaal zo simpel is en suiker de duivel...klets niet zo.
De NPO.quote:Op vrijdag 25 augustus 2017 10:31 schreef SpecialK het volgende:
Ik snap het artikel niet zo goed... het lijkt net alsof de hoofdinsteek is "dikke mensen worden belachelijk gemaakt door de maatschappij "... om dan vervolgens halverwege aan de noodrem te trekken en over te gaan op "vanavond bij NPO, tips om beter te leren eten!".
Bizar.
quote:Op zaterdag 2 september 2017 23:03 schreef Harmankardon het volgende:
Wat een neppe rotzooi![]()
[ afbeelding ]
Ik ken alleen lege kcal, dus producten met weinig micro nutriënten of stoffen waar je wat aan hebt. Zoals wit brood.quote:
Witbrood heeft tegenwoordig voldoende vezels en jood, want dat is beleid.quote:Op zondag 3 september 2017 10:10 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ik ken alleen lege kcal, dus producten met weinig micro nutriënten of stoffen waar je wat aan hebt. Zoals wit brood.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |