Bron:quote:...
Ruim zes op de tien mensen (62%) met een gezond gewicht kijkt wel eens iemand met overgewicht na. 28 procent veroordeelt wel eens iemand als diegene wat eet en 12 procent lacht mensen met overgewicht uit. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 19.533 mensen, waaronder 1.500 mensen die obesitas hebben.
Bijna de helft van de Nederlanders heeft overgewicht. 14 procent heeft ernstig overgewicht (obesitas).
Eigen schuld
Als iemand te zwaar is, is het volgens de helft van de deelnemers (50%) vooral zijn eigen schuld. Een kwart (23%) vindt daarom dat mensen met overgewicht zelf mee moeten betalen aan de behandeling van ziektes die het gevolg van overgewicht zijn en 19 procent zegt dat mensen die te zwaar zijn een hogere zorgpremie moeten betalen dan mensen met een gezond gewicht.
'Ik voel me vernederd'
EenVandaag ondervroeg ook 1.500 mensen met obesitas. Meer dan de helft (53%) van hen geeft aan dat hun gewicht een negatieve invloed op hun leven heeft. Ze hebben lichamelijke klachten of maken zich zorgen over de gezondheidsrisico's die ze lopen. Ook schamen ze zich voor hun lichaam: "Wat ik ook aantrek, ik kan niet verbergen dat ik te dik ben en dus heb ik altijd het gevoel dat ik word bekeken." Sommige mensen voelen zich vernederd: "Het is ongelooflijk pijnlijk dat ik in speciale winkels kleding moet kopen en in andere stoelen moet zitten."
Oplossing
Gezond eten goedkoper maken is volgens de deelnemers een goede manier om overgewicht tegen te gaan, net als lessen over een gezonde leefstijl op de basisschool. Ook het bij wet vastleggen van de hoeveelheid zout en suiker in een product kan op steun rekenen. Voor zaken die de consument geld kosten, zoals een zogenaamde vettaks, is minder draagvlak.
Vanavond presenteert Gijs Rademaker de uitslagen van het onderzoek in EenVandaag. De uitzending (18.15 uur, NPO1) staat geheel in het teken van obesitas.
Over het onderzoek
Aan het onderzoek deden 19.533 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee. Het onderzoek vond plaats van 9 tot en met 15 augustus 2017.
Het EenVandaag Opiniepanel bestaat uit ruim 55.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De uitslag van de peilingen onder het EenVandaag Opiniepanel zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2017.
Panelleden krijgen ongeveer één keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. Op de meeste onderzoeken respondeert 50 tot 60 procent van de panelleden.
De software van de onderzoeken is van Vision Critical.
Eens. Dat soort dingen zijn echt onbeschoft.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:46 schreef 2thmx het volgende:
Wanneer je als volwassene iemand met overgewicht uitlacht, dan ben je ook wel een behoorlijke droeftoeter.
Wel een vette uitzending trouwens.
Als kind niet dan? die lachen om alle afwijkingen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:46 schreef 2thmx het volgende:
Wanneer je als volwassene iemand met overgewicht uitlacht, dan ben je ook wel een behoorlijke droeftoeter.
Wel een vette uitzending trouwens.
Ben het wel met je eens. Gezonder eten hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik koop nagenoeg geen vettigheid (chocola, chips, koekjes moet ik niks van hebben). En pot groente of diepvriesspinazie kost bijna niks.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:48 schreef WodanIsGroot het volgende:
Ik snap het maar het lijkt me toch een luxe probleem. Ik ben vroeger eens 'te lang' in het buitenland geweest en heb daar maanden geleefd van veelste weinig geld en dus weinig eten. En zonder eten kom je zeker niet aan, dus ik snap dikke mensen eigenlijk ook niet...
Ga het eten dan vervangen door een andere afleidende verslaving denk ik dan wel eens. Je ziet bijvoorbeeld geen dikke junkies om het flauw te stellen.
Inderdaad. Gezond eten kost bijna niets. Groente kost geen drol. Juist vette troep kost veel geld.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:54 schreef Mutiilation het volgende:
Gezonder eten hoeft helemaal niet duur te zijn.
Sorry hoor maar dit vind ik echt zo'n non-argument en ook helemaal geen oplossing. Gezond eten is vrij goedkoop, het grote probleem is vooral dat je een beetje moeite moet steken in het bereiden van een gezonde maaltijd en dat is juist wat veel mensen niet willen. Die gooien liever een kant en klaar lasagne in de magnetron.quote:Gezond eten goedkoper maken is volgens de deelnemers een goede manier om overgewicht tegen te gaan
Ik neem aan dat je dan nog wel iets anders erbij eet.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:01 schreef SeLang het volgende:
Diepvriesgroente kan ook gewoon in de magnetron hoor. Ik doe nooit anders.
je hebt best veel gezonde kant en klaar maaltijden in de supermarkt liggen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:58 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Sorry hoor maar dit vind ik echt zo'n non-argument en ook helemaal geen oplossing. Gezond eten is vrij goedkoop, het grote probleem is vooral dat je een beetje moeite moet steken in het bereiden van een gezonde maaltijd en dat is juist wat veel mensen niet willen. Die gooien liever een kant en klaar lasagne in de magnetron.
Voorbeeld? Ik kan alleen de maaltijdsalades doorgaans hebben. De rest is meestal of fucking zout of bijna smaakloos.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:05 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
je hebt best veel gezonde kant en klaar maaltijden in de supermarkt liggen.
Ik vind juist dat ze te veel smaak toevoegen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:07 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Voorbeeld? Ik kan alleen de maaltijdsalades doorgaans hebben. De rest is meestal of fucking zout of bijna smaakloos.
Noem er eens wat? Ik heb altijd t idee dat in alle kant en klaar maaltijden zoveel toegevoegde zooi zit dat t niet gezond is.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:05 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
je hebt best veel gezonde kant en klaar maaltijden in de supermarkt liggen.
Het is fysisch gezien onmogelijk om aan te komen zonder teveel te eten. Erg afgezaagd maar elk pondje gaat door het mondje. Je lichaam kan niet toveren, die extra massa komt van buiten.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:10 schreef Aalscholver het volgende:
Ik weet dat niet alle mensen met overgewicht ook echt te veel eten.
de roomboter is ±¤6 per kilo tegenwoordigquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 19:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Inderdaad. Gezond eten kost bijna niets. Groente kost geen drol. Juist vette troep kost veel geld.
Gelukkig lukt het wel om rationeel te blijven denken. Complimenten.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:15 schreef spierbal het volgende:
Moet ik ook respect en waardering voor een pedofiel gaan krijgen omdat hij zich niet in bedwang kan houden om kleine kindjes in hun aars te neuken?
bloemkool met aardappelen en gehaktballetjes, boerenkool met worst, sperziebonen met rode kool etc. Vrij veel varianten. Eens dat het niet zo gezond zal zijn als verse zelfgesneden groenten maar zo slecht is het nou ook weer niet. Niet dat je automatisch overwgewivht van krijgt, dat komt echt door andere dingen.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:12 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Noem er eens wat? Ik heb altijd t idee dat in alle kant en klaar maaltijden zoveel toegevoegde zooi zit dat t niet gezond is.
Geweldige vergelijking.quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:15 schreef spierbal het volgende:
Volgens mij is gezond eten hier in Nederland vrij goedkoop.
Maar goed, mensen zoeken het probleem altijd bij een ander, want dat is lekker makkelijk.
Je kan ook denken laat ik beginnen met wat meer bewegen, maar dat gebeurd niet, dus waarom, maar dan ook echt waarom zou ik respect of begrip moeten hebben voor mensen die zichzelf niet kunnen bedwingen.
Moet ik ook respect en waardering voor een pedofiel gaan krijgen omdat hij zich niet in bedwang kan houden om kleine kindjes in hun aars te neuken?
Was dat ook die kerel die verslaafd was aan saucijzenbroodjes?quote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:27 schreef Dawnbreaker het volgende:
Die superdikke oude man die zich beledigd voelde als hij met een kar vol snacks, chips, snoep en toetjes raar wordt aangekeken, want het is allemaal voor zijn kleinkinderen. Dan vraag ik me af of hij zelf leeft op sla en appels of dat hij gewoon echt veel te veel en ongezond eet. Zo enorm dik worden kan niet bij een gezonde levensstijl.
Nee die in die groene hangzakquote:Op zaterdag 19 augustus 2017 20:29 schreef Mutiilation het volgende:
[..]
Was dat ook die kerel die verslaafd was aan saucijzenbroodjes?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |