abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage / Sport zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:40:05 #26
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 22:31:23 #27
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173266665
Vandaag is de laatste dag dat South West Trains de South Western-franchise in het Verenigd Koninkrijk uitvoert. Stagecoach, het bedrijf achter SWT, rijdt al sinds de privatisering van British Rail in 1996 in het zuiden van Engeland op de lijnen vanuit London Waterloo richting Reading, Exeter, Weymouth en Portsmouth.


Na 21 jaar komt daar dus een einde aan, om 02:00 (BST) wordt het stokje overgenomen door een consortium van FirstGroup en MTR. Tot nu toe heeft First de lippen stijf op elkaar gehouden, er is zelfs nog geen officiële website. De naam lijkt echter 'South Western Railway' te gaan worden, met dit als logo:

pi_173268961
Best kut voor mensen die een reis willen plannen voor morgenochtend
  zaterdag 19 augustus 2017 @ 23:51:31 #29
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173269113
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 23:46 schreef b2py het volgende:
Best kut voor mensen die een reis willen plannen voor morgenochtend
Ik hoop dat ze om 02:00 BST de firewall openzetten en dat de nieuwe website het dan doet. :s)
pi_173270543
Dat bedoel ik
  zondag 20 augustus 2017 @ 00:55:31 #31
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173270614
Ik heb in Tweetdeck een zoekkolommetje toegevoegd voor "SW_trains" en zie nog best een hoop tweets langskomen van mensen die het jammer vinden dat SWT verdwijnt.

Stagecoach en Modern Railways hebben een special uitgebracht over 21 jaar SWT, wat ze zoal bereikt hebben en hoe ze dat doen. Best leuk om eens doorheen te bladeren.
pi_173273574
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 augustus 2017 22:31 schreef James1988 het volgende: De naam lijkt echter 'South Western Railway' te gaan worden, met dit als logo:

Jep.

https://www.southwesternrailway.com/
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_173276958
Dresden-Ústí-Praha: een reis langs de Elbe en de Moldau (deel 3)

Van zondag 30 juli tot woensdag 9 augustus heb ik de tweede hobbyvakantie van 2017 gevierd. Ditmaal ging het eerst naar het Oosten van Duitsland, waarna al snel de grens overgestoken werd naar Tsjechië waar rond de hoofdstad Praag diverse spoorlijnen werden bezocht. Het werd een reis langs de riveren de Elbe en Moldau. In deel 3 blijven we nog één dag rond Ústí nad Labem, maar op vrijdag werd dan toch al vroeg richting de hoofdstad Praag gereden.

Deel 1: PTA / Het grote treinentopic #1076 - Beste reizigers
Deel 2: PTA / Het grote treinentopic #1077 - U roept, IenM draait of niet

Donderdag 3 augustus 2017 zou verreweg de slechtste dag wat weer betreft worden met veel bewolking en zo nu en dan bui. Ik besloot toch op pad te gaan en kreeg zowaar soms nog een beetje zon.

Even ten zuiden van Ústí ligt het dorpje Brná nad Labem. Hier heb je een fotopunt met zicht op de Elbe en Brná zelf. Na een losse loc en een saaie Metrans stond de zon eindelijk hoog genoeg om over de bergen te komen.


Unipetrol Doprava heeft vele fraaie duikbrillen maar voor deze korte ketelwagentrein zat op donderdag 3 augustus 2017 de 186 434.

Omdat er regen in aantocht was moest ik noodgedwongen de stek bij Brná verlaten, want ik had geen paraplu meegenomen. Met de bus was ik in een kwartiertje terug in Ústí en tijdens de overstap op de volgende bus naar stadsdeel Vaňov kon mooi even een paraplu gescoord worden.

Ivm het grijs grauwe weer besloot ik ondanks dat het ook met zon goed te doen is, toch het plan te volgen en naar de bekende stek bij de kerk van Vaňov te gaan. Normaal staat de zon voor de treinen richting Ústí pas na 14:00 goed, wie weet kon ik van de bewolking gebruik maken...


ČD Cargo rijdt dagelijks meerdere kolentreinen over beide spoorlijnen langs de Elbe. In de stromende regen is ČD Cargo-lok 122 001 met een lege set onderweg bij Vaňov richting Ústí nad Labem.

De Tsjechische spoorwegen České dráhy rijden op de linkeroever van de Elbe zowel de Eurocitytreinen, sneltreinen als stoptreinen. De Eurocity rijdt elke twee uur, op de andere uren rijdt er een snelle R-trein tussen Cheb, Ústí en Praag. Daar bovenop rijdt elke twee uur nog een extra R-trein tussen Děčín en Praag die onderweg wat vaker stopt. Deze wordt in de spits uitgebreid tot een uurdienst. Tot slot rijdt er elk uur nog een stoptrein op het traject Ústí-Praag.

De R-treinen tussen Cheb en Praag rijden via Ústí nad Labem, waar de trein van rijrichting wisselt. De locomotief loopt niet om maar er wordt met twee omlopen gereden. Zo kan de trein binnen vijf minuten alweer uit Ústí vertrekken.

De ČD rijdt deze sneltreinen voornamelijk met locomotieven van de serie 162 of 163, maar zo nu en dan wordt ook de van ELL gehuurde 193 270 ingezet. Een aardige afwisseling tussen alle Najbrt2-Knödelpresses die hier af en aan rijden. De inzet van de Vectron's zijn ook in Tsjechië aanstaande, want de ČD zullen vanaf december de doorgaande Eurocity-treinen tussen Hamburg/Berlijn/Dresden en Praag met een Vectron gaan rijden. Ten behoeve van machinistenopleiding worden ze momenteel al ingezet op de lijn Praag-Ústí.


De 193 270 is op donderdag 3 augustus 2017 onderweg met R 609 uit Cheb en rijdt nonstop door tot Praha-Hole¨ovice en Praha hlavní nádra¸í en passeert hier bij de kerk van Vaňov.

De Rychlík-treinen op de as Praag-Ústí-Děčín bestaat in tegenstelling tot bv Praag-Brno nog allemaal uit getrokken materieel. In de namiddag wordt de frequentie weer verhoogd tot een halfuursdienstregeling (waarvan 1x per 2 uur de Eurocity).


In een steeds feller schijnend zonnetje is het de 162 053 die met R 10490 uit Praha Masarykovo nádra¸í al aardig wat stops achter de rug heeft als het hier bij Vaňov bijna in Ústí nad Labem is. Daarna wordt alleen nog doorgereden naar de eindbestemming Děčín hlavní nádra¸í.

Private goederenvervoerder SD Kolejová doprava rijdt een kalksteentrein tussen de groeve bij Mořina (bij Beroun) en de energiecentrale bij het bij Most gelegen Kadaň-Prunéřov.

De afgelegde route is een behoorlijke omweg: de trein rijdt via Hostivice (kopmaken) naar Kralupy nad Vltavou (weer kopmaken). Via de linkeroever van de Elbe wordt via Lovosice en Ústí nad Labem uiteindelijk de spoorlijn richting Most opgereden. Ivm het vele kopmaken rijdt de trein met drie locomotieven: twee voorop en een achterop.


Op donderdag 3 augustus 2017 zijn de verbouwde duikbrillen 753 604 en 753 602 met de beladen trein onderweg naar Kadaň-Prunéřov. en passeren hier de kerk bij Vaňov. Achterop loopt de 753 603 mee.

Omdat er toch echt zon op komst was, besloot ik het fotopunt bij de kerk voor gezien te houden en terug te lopen richting de sluis/dam bij Střekov. Onderweg kwam ik nog wel een fraaie trein tegen die op de foto gezet kon worden. Zoals al eerder opgemerkt blijken de diesellocomotieven van de serie 753 van Advanced World Transport (AWT) ook buiten het grensbaanvak Bad Schandau-Děčín actief te zijn. Het zou ook niet de laatste keer zijn dat ik ze tegenkom op de hoofdlijn tussen Praag en Ústí/Děčín.

Nog nét voordat de zon echt zou gaan doorbreken was het nog net bewolkt genoeg voor een plaatje van de 753 726 en 753 729 die met een ketelwagentrein benzeen (1114) door Vaňov rijden op weg richting Ústí nad Labem en verder. Mocht de zon hebben geschenen dan staat deze hier vol in de lens.

Binnen mum van tijd trok het bijna compleet open en konden nog een paar zonplaten gemaakt worden op de sluis bij Ústí nad Labem-Střekov.


In alweer een laagstaand zonnetje kwam de nog in de groene kleurstelling rondrijdende 122 001 van ČD Cargo voor de tweede keer voor de lens vandaag, nu met een beladen kolentrein in Eanos'n richting Nymburk.

Vanaf de sluis in Ústí nad Labem-Střekov kan je op lange zomeravonden ook foto's maken van treinen richting het noorden. Dit bleek begin augustus al wat lastiger dan gedacht want de zon draait niet meer zo ver door en zakt vrij snel achter de bergen. Precies op het juiste moment kwam dan toch nog de afsluiter van donderdag 3 augustus.


Zoals al eerder beschreven rijdt ČD Cargo niet alleen treinen voor DB Cargo in Duitsland maar zet het ook treinen de grens over voor bijvoorbeeld ITL. Een goed voorbeeld hiervan was deze beladen STVA autotrein uit Nymburk naar Pirna Gbf. De nog in de oude groene ČD Cargo kleurstelling rondrijdende 130 055 rijdt hier met trein 52146 richting Děčín, waarna een 372´er de trein de Tsjechisch/Duitse grens over zou zetten.

Op vrijdag 4 augustus 2017 nam ik vroeg de sneltrein naar Praag. Voor nog geen 6 euro stond ik een kleine anderhalf uur later op het Masarykovo station van Praag. Met de tram en metro kon ik een klein half uur later al inchecken in het hotel en de bagage achterlaten. Vervolgens werd, ondanks de bewolking, toch weer het spoor opgezocht.

Helaas reden deze ochtend nagenoeg alle goederentreinen uit Praag in plaats van naar Praag. Een van de hoogtepunten deze ochtend bleek deze fraaie oude e-loc van AWT. De serie E 669.1 is een door ¦koda Plzeň ontwikkelde en gebouwde zesassige goederenlocomotief waarvan er begin jaren 60 van de vorige eeuw 150 stuks zijn afgeleverd. In 1988 is de locserie omgenummerd in de 181.


De 181 040 heeft een fraaie zwart/oranje outfit en rijdt hier op vrijdag 4 augustus 2017 met een kolentrein door Praha Sedlec op weg richting Kralupy.

Even na het middaguur diende pas zich de eerste goederentrein in 3.5 uur tijd richting Praag aan. Het was voor de derde keer in twee dagen dat ik de good-old 122 001 voor de lens kreeg. De locomotief lijkt mij eerder te achtervolgen dan ik hem.


Met een aardig samengestelde bonte trein passeert de trein hier kort voor Praha Sedlec.

Omdat ik de bewolking en de treinen beu was, besloot ik met een overstap in Kralupy de dieselspoorlijnen ten westen van Praag op te zoeken rondom Kladno.

Ten behoeve van de middelzware rangeerdiensten heeft ČKD Praha tussen 1961 en 1966 in totaal 325 locomotieven van de serie T 334.0 voor de Československé státní dráhy (ČSD) ontwikkeld en gebouwd.

Ze hebben dienst gedaan in heel Tsjechië maar ook daarbuiten: er zijn veel locomotieven gebouwd voor de export waaronder naar de DDR, Roemenië en India. Tot 1973 werden in Slowakije nog enkele vervolgseries gebouwd voor onder andere Hongarije.

De rangeerlocomotieven, inmiddels sinds 1988 omgenummerd in de serie 710, waren zo populair en gebruiksvriendelijk dat een deel van de locomotieven in 1995 nog eens een revisie kreeg. Vanwege het groene uiterlijk hebben ze de bijnaam Rosnička (Laubfrosch, boomkikker) gekregen.


Al weer heel wat jaren staat in Kladno, ten westen van Praag, de T 334 019 on static. Tijdens een kortstondig zonnig moment kon deze "boomkikker" met het stationsgebouw van Kladno op de foto worden gezet.

Spoorlijn (trať) 120 is een 72 km lange spoorlijn tussen Praag, Hostivice, Kladno en Rakovník die vanaf Praha-Bubny nog geheel ongeëlektrificeerd is. De Tsjechische spoorwegen České dráhy exploiteren alle treinen op deze lijn. Het meerendeel hiervan wordt gereden met tweedelige Regionova-stellen, vaak gecombineerd met een tweede treinstel. Verder rijdt er elke twee uur een R-trein tussen Praag en Rakovník, die wordt gereden met gemoderniseerde duikbrillen van de serie 750 met 2 rijtuigen en een stuurstandrijtuig.

Vanwege werkzaamheden aan het spoor van 1 juli tot en met 21 augustus rijden de R-treinen vanuit Praag niet verder dan Kladno. Hierdoor kon deze treindienst met één compositie gereden worden. De tweede compositie met ČD-loc 750 706 stond als reserve op het emplacement van Kladno en werd ongeveer eenmaal per week uitgewisseld met de rijdende compositie.


In aansluiting op de R-trein uit Praag is Regionova-stel 814/914 100 zojuist voor het stationsgebouw gerangeerd en zal over ruim 10 minuten als Os 19870 naar Kladno-Ostrovec vertrekken.

Het station van Kladno bevindt zich nog in de oorspronkelijke staat. De perrons zijn nog niet opgehoogd en het onkruid groeit overal waar het groeien kan. De waterpomp links in beeld laten allang vervlogen tijden zien: hier namen vroeger diverse stoomlocomotieven water.

Tot zover dan deel 3. In deel 4 gaan we nog veel meer dieselen op de enkelsporige lijnen rondom Praag.
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 20 augustus 2017 @ 13:26:58 #34
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_173277053
Nou nou nou _O_ :~
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 20 augustus 2017 @ 13:26:59 #35
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_173277054
NS is momenteel HSL-testen aan het doen met een Benelux-stam tussen Rotterdam en Antwerpen. Loks zijn de 186 003 en 186 008. Geen idee wat ze nu testen, maar zal wel om de loks gaan?
pi_173277628
003 zit software 9 op, dat dus :s)
  zondag 20 augustus 2017 @ 13:49:23 #37
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_173277631
Fraaie plaatjes weer uit Tsjechië!
pi_173277717
Zeer fraai Zug, ook nog voor de vorige series! :Y
pi_173293814
Goedemorgen James hoe is de A27 naar Utrecht deze morgen?
  maandag 21 augustus 2017 @ 07:55:34 #40
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173294104
Geen idee, ik ben net wakker :P
  maandag 21 augustus 2017 @ 09:16:49 #41
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173294770
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 06:30 schreef Bitlord het volgende:
Goedemorgen James hoe is de A27 naar Utrecht deze morgen?
Net in Utrecht aangekomen, de A27 was heerlijk rustig.
pi_173295662
Geen zorgen, over anderhalve week tot twee weken staat het gewoon weer iedere dag vast.
Bier.
  maandag 21 augustus 2017 @ 11:31:14 #43
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_173297027
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 10:07 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Geen zorgen, over anderhalve week tot twee weken staat het gewoon weer iedere dag vast.
...en ben ik weer vaker in de trein te vinden :P
pi_173297259
Graz Airport krijgt een nieuw station door middel van een verdubbeling van het aantal sporen tussen Graz en Werndorf. http://www.railjournal.co(...)ing.html?channel=537

Het project is onderdeel van een groter geheel, de Koralmbahn die Graz en Klagenfurt beter met elkaar verbindt.
pi_173313117
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 13:23 schreef Zug-Chef het volgende:
De R-treinen tussen Cheb en Praag rijden via Ústí nad Labem, waar de trein van rijrichting wisselt. De locomotief loopt niet om maar er wordt met twee omlopen gereden. Zo kan de trein binnen vijf minuten alweer uit Ústí vertrekken.
Hey Z-C,

Ik ben laatst van Praag naar Cheb getreind en ik ben zeker weten niet via Usti gekomen. Dat zou ook wel heel gek zijn als je op de kaart kijkt, wij gingen toen via Pilsen. Foutje of zijn er ook andere routes Praag - Cheb?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2017 23:10:14 ]
  dinsdag 22 augustus 2017 @ 00:56:08 #46
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_173314743
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2017 11:43 schreef b2py het volgende:
Graz Airport krijgt een nieuw station door middel van een verdubbeling van het aantal sporen tussen Graz en Werndorf. http://www.railjournal.co(...)ing.html?channel=537

Het project is onderdeel van een groter geheel, de Koralmbahn die Graz en Klagenfurt beter met elkaar verbindt.
thx, check.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:43:49 #47
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_173318723
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_173318831
Erg mooie foto's, Zug-Chef!
pi_173318951
quote:
quote:
"Dat je reisgegevens opzoekt om een moordenaar te pakken of een grootschalige fraudeur, dat begrijp ik nog wel. Maar wat hier gebeurt is van het niveau: bij iemand aankloppen en kijken hoeveel tandenborstels er staan."
300 euro per maand valt volgens VBOV niet onder grootschalig, dat scheelt
pi_173319103
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 augustus 2017 11:53 schreef b2py het volgende:

[..]

[..]

300 euro per maand valt volgens VBOV niet onder grootschalig, dat scheelt
Als je vindt dat het gebruik voor A toegestaan moet worden, dan moet je B ook toestaan of je krijgt weer hele kromme wetsconstructies waarbij dingen als "In het geval van landsbelang" of "bij risico op zeer ernstig lichamelijk letsel" gebruikt worden. Allemaal dingen die door iedere rechter weer anders geďnterpreteerd worden.

Het moet zo zijn; Translink zal onder geen enkel beding ongeanonimiseerde reisgegevens van iedereen die daar geen expliciete toestemming voor heeft gegeven (middels fucking DigiD natuurlijk) overleggen aan welke andere organisatie dan ook. PUNT FUCKING UIT.
Dit is echt een van de meest ernstige slippery slope gevallen die je je kan bedenken.
Bier.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')