abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 augustus 2017 @ 16:50:06 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173139240
De bitcoins lijken voorlopig nog niet over te waaien als alternatief geld. Nog steeds redelijk obscuur maar je kunt je voorstellen dat deze munt op een gegeven moment meer voeten aan de grond krijgt.

En dat brengt ook risico's met zich mee. Het feit dat deze munt geen enkele regulering kent maakt deze kwetsbaar voor grote koersschommelingen. Een bitcoint zeepbel die de economie bedreigt is daarom mogelijk. Bovendien is het ook een paradijs om geld wit te wassen of terroristische daden mee te financieren.

Daarom een open discussie. Is het wenselijk dat we beleid gaan maken op bitcoins? En zo ja, wat moet er dan mee gebeuren? Om eerlijk te zijn weet ik ook te weinig van de bitcoin om daar nu concrete voorstellen voor te doen.

https://www.trouw.nl/same(...)oet-zetten~a6a37c87/

http://www.finanzen.nl/aa(...)-is-nodig-1002091721
pi_173139326
Bitcoins vallen onder financieele diensten en valuta dus zijn al gereguleerd op dat vlak, bitcoins worden door geen enkele centrale bank gesteund en zijn geen wettig betaalmiddel maar wel valuta.. Verder zijn er simpelweg niet genoeg Bitcoins om de economie te beinvloeden dus dat is nogal overdreven.

Alle valuta is een paradijs om geld mee wit te wassen, btw.
  maandag 14 augustus 2017 @ 16:54:31 #3
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_173139345
Ja maar nee. Het voordeel van de bitcoins is juist dat het niet gereguleerd wordt. En als we het over zeepbellen hebben dan is de bitcoin zeepbel maar één van de vele die blijven groeien en barsten binnen de economie dus dat vind ik een mindere reden om het dan wel te laten reguleren? Er valt uiteindelijk wel wat te zeggen wat betreft de anonimiteit van de bitcoins maar het economische reilen en zeilen van de bitcoins moet gewoon blijven hoe het gaat. Het is juist in het leven geroepen om de banken en internationale organisaties te ontwijken en met goede redenen, bitcoins is op zijn minst goed voor de diversiteit binnen de economie.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_173139428
Ik zie het meer als een (extreem risicovolle/speculatieve) vreemde valuta. Een specifieke buitenlandse valuta of aandeel/index kan ook een zeepbel of een vluchthaven zijn, worden die door de Nederlandse overheid of belastingdienst anders behandeld dan Bitcoins? Volgens mij niet en ik zie daar ook geen reden toe.

Oftewel: Bitcoins gewoon behandelen als vreemde valuta.
pi_173139642
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 16:58 schreef MrBadGuy het volgende:
Ik zie het meer als een (extreem risicovolle/speculatieve) vreemde valuta. Een specifieke buitenlandse valuta of aandeel/index kan ook een zeepbel of een vluchthaven zijn, worden die door de Nederlandse overheid of belastingdienst anders behandeld dan Bitcoins? Volgens mij niet en ik zie daar ook geen reden toe.

Oftewel: Bitcoins gewoon behandelen als vreemde valuta.
Dat worden ze ook door de belastingdienst.
pi_173139678
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat worden ze ook door de belastingdienst.
Precies, prima zo dus :)
pi_173139709
Het is gewoon natuurlijk maar een digitale tulpenbol.
pi_173139714
quote:
11s.gif Op maandag 14 augustus 2017 16:54 schreef jogy het volgende:
Ja maar nee. Het voordeel van de bitcoins is juist dat het niet gereguleerd wordt. En als we het over zeepbellen hebben dan is de bitcoin zeepbel maar één van de vele die blijven groeien en barsten binnen de economie dus dat vind ik een mindere reden om het dan wel te laten reguleren? Er valt uiteindelijk wel wat te zeggen wat betreft de anonimiteit van de bitcoins maar het economische reilen en zeilen van de bitcoins moet gewoon blijven hoe het gaat. Het is juist in het leven geroepen om de banken en internationale organisaties te ontwijken en met goede redenen, bitcoins is op zijn minst goed voor de diversiteit binnen de economie.
Mjah, even advocaat van de duivel spelen hier maar als Nederland of, zeg, de EU bitcoins wil reguleren dan kan het dat gewoon doen, natuurlijk, het is dan totaal niet relevant of Bitcoin daarvoor wel of niet opgericht is.
pi_173139939
Hoe zou men bitcoins willen reguleren? Het is gedecentraliseerd, er zit geen instantie of autoriteit achter, de technologie erachter is open source. Succes met je regulatie. :')
pi_173139981
Iemand van de oude wereld die denkt dat Bitcoins te reguleren vallen :D helaas, bitcoin is decentraal dus niet te reguleren.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173140049
quote:
14s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:21 schreef Farenji het volgende:
Hoe zou men bitcoins willen reguleren? Het is gedecentraliseerd, er zit geen instantie of autoriteit achter, de technologie erachter is open source. Succes met je regulatie. :')
Ach kom, het is ten eerste helemaal niet zo decentraal aangezien de generatie ervan in handen is van syndicaten, ten tweede kunnen overheden het accepteren van bitcoins strafbaar stellen waarna geen enkele legale toko ze meer gaat accepteren en dan daalt de koers tot peanuts.

Doe nou niet zo stoer, aub, de echte wereld heeft wapens genoeg als het dat wil, er is gewoon nauwelijks interesse om zich met bitcoin bezig te houden als overheid.
pi_173140141
quote:
14s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:21 schreef Farenji het volgende:
Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen inderdaad. Stel dat cryptocoins echt doorbreken en mensen hun spaarrekeningen laten overzetten. Dan gaan de belastinginkomsten aardig dalen, want echt controleren kan men het op dit moment niet. Dan gaan er toch bepaalde regels komen en controlediensten.
Vraag me af hoe dat in zijn werk gaat. Of bezit gaat op een andere manier getaxeerd cq geschat worden. Op basis van uitgavenpatroon/salaris/adres of iets dergelijks.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_173140248
quote:
2s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:09 schreef machtpen het volgende:
Wat goed verzonnen.

Dat hoorde ik in 2012 en 5 jaar later en bij een >100x hogere prijs hoor ik dat nog steeds.

Laat me je 1 ding vertellen over tulpenbollen: tulpenbollen zijn geen wereldwijd, onvervalsbaar, decentraal, cryptografisch beveiligd betaalsysteem.
pi_173140277
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 16:53 schreef Tijger_m het volgende:
Verder zijn er simpelweg niet genoeg Bitcoins om de economie te beinvloeden dus dat is nogal overdreven.
Er zijn op dit moment 16,5 miljoen bitcoins in omloop. Dat worden er maximaal 21 miljoen. Iedere bitcoin is onder te verdelen in 100.000.000 satoshi's. Dat maakt dat er op dit moment 1,65 miljoen miljard (bitcoin)satoshi's in omloop zijn. Er is een even groot aantal Bitcoin Cash satoshi's en dan zijn er nog talloze andere cryptovaluta. Ik zou er niet zo snel op rekenen dat die geen impact hebben. Er is dit jaar een flink aantal startups gefinancierd/gecrowdsourced met uitsluitend crypto's, voor tientallen tot honderden miljoenen dollars per startup.
pi_173140305
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:38 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Er zijn op dit moment 16,5 miljoen bitcoins in omloop. Dat worden er maximaal 21 miljoen. Iedere bitcoin is onder te verdelen in 100.000.000 satoshi's. Dat maakt dat er op dit moment 1,65 miljoen miljard (bitcoin)satoshi's in omloop zijn. Er is een even groot aantal Bitcoin Cash satoshi's en dan zijn er nog talloze andere cryptovaluta. Ik zou er niet zo snel op rekenen dat die geen impact hebben. Er is dit jaar een flink aantal startups gefinancierd/gecrowdsourced met uitsluitend crypto's, voor tientallen tot honderden miljoenen dollars per startup.
Noem eens wat namen want ik heb nog nooit gehoord van een startup die gefinancieerd is met honderden miljoenen aan Bitcoins of andere crypto currencies.
pi_173140309
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ach kom, het is ten eerste helemaal niet zo decentraal aangezien de generatie ervan in handen is van syndicaten, ten tweede kunnen overheden het accepteren van bitcoins strafbaar stellen waarna geen enkele legale toko ze meer gaat accepteren en dan daalt de koers tot peanuts.

Doe nou niet zo stoer, aub, de echte wereld heeft wapens genoeg als het dat wil, er is gewoon nauwelijks interesse om zich met bitcoin bezig te houden als overheid.
Bitcoins strafbaar maken :D hoe wil je dat in hemelsnaam voor elkaar boksen qua techniek _O- typisch ouderwets denken.
pi_173140311
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:31 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Ik vraag me af hoe ze dat gaan doen inderdaad. Stel dat cryptocoins echt doorbreken en mensen hun spaarrekeningen laten overzetten. Dan gaan de belastinginkomsten aardig dalen, want echt controleren kan men het op dit moment niet. Dan gaan er toch bepaalde regels komen en controlediensten.
Vraag me af hoe dat in zijn werk gaat. Of bezit gaat op een andere manier getaxeerd cq geschat worden. Op basis van uitgavenpatroon/salaris/adres of iets dergelijks.
Op het moment dat je Bitcoins (of andere digitale valuta) bezig kan je dat inderdaad perfect verborgen houden. Meer dan een private key heb je niet nodig om over 5 jaar weer bij je spaarpot in BTC te kunnen en een private key kan je weer vermommen als een rijtje woorden. Succes met het opsporen.

Maar...

Er komt toch weer een moment dat je het uit wil laten betalen en dan mag je alsnog aan de Belastingdienst uitleggen hoe je aan het geld komt.

Ik zie dus niet de zin of noodzaak van extra regelgeving, voor zover het al enig effect zou hebben.
pi_173140337
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:39 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Bitcoins strafbaar maken :D hoe wil je dat in hemelsnaam voor elkaar boksen qua techniek _O- typisch ouderwets denken.
Eh, even kijken, ik geloof dat we dat, heel ouderwets, een wetsvoorstel noemen. Waarmee het een misdaad word om bitcoins aan te nemen, bijvoorbeeld.
  maandag 14 augustus 2017 @ 17:42:38 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173140380
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:31 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Dat is dus ook mijn gedachte. Iets moet doe geldstromen kunnen monitoren. Helaas is mijn technische kennis van de bitcoin te beperkt daarvoor om echt een voorstel te kunnen doen.
pi_173140386
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dan zal je niet alleen Bitcoin moeten verbieden maar ook de ruim 900 andere coins en veelal legale projecten waar je Bitcoin tegen kan traden.

Bitcoin stop je echt niet meer.
pi_173140399
quote:
Blijf dat volhouden, over 10 jaar horen we je nog wel.
pi_173140411
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:40 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Eh, even kijken, ik geloof dat we dat, heel ouderwets, een wetsvoorstel noemen. Waarmee het een misdaad word om bitcoins aan te nemen, bijvoorbeeld.
En de andere 900 cryptocurrencies waar je BTC tegen kan traden? In welke landen wil je dat allemaal verbieden? :') Desnoods ga je naar Zwitserland, waar zich inmiddels heel wat bedrijven achter coins gevestigd hebben.
  Moderator maandag 14 augustus 2017 @ 17:44:07 #23
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_173140415
quote:
De tulpenmanie werd niet ondersteund door de blockchain technologie. Een cruciaal verschil.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_173140422
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Laat me je 1 ding vertellen over tulpenbollen: tulpenbollen zijn geen wereldwijd, onvervalsbaar, decentraal, cryptografisch beveiligd betaalsysteem.
Digitale tulpenbollen wel , ik verkoop ze zelfs voor een bitcoin per stuk. Doe maar even dm bij interesse.
pi_173140427
quote:
0s.gif Op maandag 14 augustus 2017 17:42 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Dan zal je niet alleen Bitcoin moeten verbieden maar ook de ruim 900 andere coins en veelal legale projecten waar je Bitcoin tegen kan traden.

Bitcoin stop je echt niet meer.
Het was ook maar een vingeroefening, ik gaf duidelijk aan dat het een advocaat van de duivel post was ;)

Natuurlijk kunnen ze uit het legale systeem gedwongen worden, ik denk alleen dat er geen enkel zwaarwegend belang is om het te doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')