abonnement Unibet Coolblue
pi_173183216
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 12:58 schreef x3ro het volgende:
Omdat het zoals de gemiddelde woning een laagbouw betreft en ook deze laagbouw woningen normaliter niet zijn voorzien van een bliksemafleider?
Toch zou het installeren van sprinklers heel veel schelen. Een gebouw met een goede installatie kan nog steeds brand krijgen maar het kan niet meer afbranden. Door rook zal er best nog wel wat beesten dood gaan maar het gros blijft dan wel leven.

Alleen de kosten zullen wel behoorlijk oplopen voor een grote stal. En vlees mag niets kosten.

Bliksemafleiders stonden vroeger wel op huizen in de polder, op een stal die boven de omgeving uitsteekt zou het ook een oplossing kunnen zijn maar ook dan weer centjes tellen en dan zal een enkele stal vergoeden goedkoper zijn dan daken vol met koperdraad waar je weer een bewaker naast moet zetten tegen diefstal.
  woensdag 16 augustus 2017 @ 14:13:27 #102
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_173183490
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 14:03 schreef nanuk het volgende:

[..]

Toch zou het installeren van sprinklers heel veel schelen. Een gebouw met een goede installatie kan nog steeds brand krijgen maar het kan niet meer afbranden. Door rook zal er best nog wel wat beesten dood gaan maar het gros blijft dan wel leven.

Alleen de kosten zullen wel behoorlijk oplopen voor een grote stal. En vlees mag niets kosten.

Bliksemafleiders stonden vroeger wel op huizen in de polder, op een stal die boven de omgeving uitsteekt zou het ook een oplossing kunnen zijn maar ook dan weer centjes tellen en dan zal een enkele stal vergoeden goedkoper zijn dan daken vol met koperdraad waar je weer een bewaker naast moet zetten tegen diefstal.
Probleem bij stallen is dat de dieren in bepaalde gevallen zoals bij zeugen individueel in kooien zitten. Evacueren bij brand in zo'n situatie is daarom ook bijna niet te doen.

Verder denk ik dat bliksemafleiders op een dak wel gedaan zouden worden mits dit afdoende zou zijn. Zo'n boer gaat er bij brand namelijk echt niet op vooruit, dus zelf wenden ze zó'n situatie ook veel liever af.

Dat een sprinklersysteem uitkomst zou kunnen bieden ben ik het verder wel mee eens. Alleen ben ik bang dat het retrofitten hiervan ivm afwatering etc. in bestaande stallen niet haalbaar is (cq niet te betalen).
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_173184149
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 14:13 schreef x3ro het volgende:

Dat een sprinklersysteem uitkomst zou kunnen bieden ben ik het verder wel mee eens. Alleen ben ik bang dat het retrofitten hiervan ivm afwatering etc. in bestaande stallen niet haalbaar is (cq niet te betalen).
Het grote probleem van sprinklers is dat je walgelijk veel (drink)water nodig hebt. In een winkelstraat zal dat nog wel lukken maar midden in de polder is de waterleiding niet zo groot. Dan moet je dus voorraadkelders bouwen en dat is ook weer kostbaar. Slootwater geeft grotere kans op verstopping. Afwatering is niet zo'n probleem, behalve dan dat de mesttank over gaat lopen maar dat is altijd beter dan een afgebrande stal.
pi_173184786
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 14:03 schreef nanuk het volgende:

[..]

Toch zou het installeren van sprinklers heel veel schelen. Een gebouw met een goede installatie kan nog steeds brand krijgen maar het kan niet meer afbranden. Door rook zal er best nog wel wat beesten dood gaan maar het gros blijft dan wel leven.

Alleen de kosten zullen wel behoorlijk oplopen voor een grote stal. En vlees mag niets kosten.

Bliksemafleiders stonden vroeger wel op huizen in de polder, op een stal die boven de omgeving uitsteekt zou het ook een oplossing kunnen zijn maar ook dan weer centjes tellen en dan zal een enkele stal vergoeden goedkoper zijn dan daken vol met koperdraad waar je weer een bewaker naast moet zetten tegen diefstal.
Zijn bliksemafleiders standaard van koper dan? Weet iig genoeg huizen met rieten daken met bliksemafleiders, maar ken geen enkel geval van diefstal daarvan.

En uiteraard gaat de consument die voor het goedkoopste gaat en geen moeite heeft met eenheidsworst niet meer betalen. Als iedereen naar elkaar blijft wijzen zal die race to the bottom ook gewoon doorgaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 14:35 schreef nanuk het volgende:

[..]

Het grote probleem van sprinklers is dat je walgelijk veel (drink)water nodig hebt. In een winkelstraat zal dat nog wel lukken maar midden in de polder is de waterleiding niet zo groot. Dan moet je dus voorraadkelders bouwen en dat is ook weer kostbaar. Slootwater geeft grotere kans op verstopping. Afwatering is niet zo'n probleem, behalve dan dat de mesttank over gaat lopen maar dat is altijd beter dan een afgebrande stal.
Gewoon grondwater gebruiken zoals bij beregeningsinstallaties geen optie? Zal niet in waterwin- en beschermingsgebieden kunnen, maar verder wel lijkt me.
pi_173184946
quote:
1s.gif Op maandag 14 augustus 2017 08:22 schreef halfway het volgende:

[..]

Het barst er vaak van de muizen en ratten die aan kabels vreten.
In maneges, grote steden enz enz enz ook. Waarom vliegen die gebouwen dan niet relatief vaak in de fik?
pi_173188360
Burning Souls organiseert dinsdag 5 september een demonstratie tegen de stalbranden. GENOEG IS GENOEG! Dit voorjaar hebben wij een brandbrief aangeboden aan de politiek. Tot NU toe is er helemaal niets gedaan, zelfs de motie van Ouwehand is verworpen en de stalbranden nemen alleen maar schrikbarend toe. Er zijn nu tot en met augustus ruim 300.000 dieren verbrand ten opzichte van vorig jaar toen zijn er 201.000 dieren omgekomen tijdens stalbranden. Het aantal slachtoffers neemt alleen maar toe, terwijl het actieplan stalbranden wat er nu ligt spreekt van verbetering, welke verbetering? Wij zullen de politiek wederom vragen om de stand van zaken en eisen dat er NU een betere regel en wetgeving komt!

Geef je alleen op als je daadwerkelijk aanwezig zal zijn, klik anders op "geïnteresseerd"

Blijf altijd rustig, vreedzaam, positief en geweldloos.
Het betreft een vreedzame actie, elke vorm van agressie, geweld, racisme wordt niet geaccepteerd!

Graag donker gekleed, geen leer, bont (namaak)
Wij zullen 1 minuut stilte houden om de slachtoffers van alle branden te herdenken.
Willen jullie ook bloemen neerleggen en een kaarsje branden, neem deze dan zelf mee.

Maak een mooi spandoek of bord.

Wij hopen op jullie komst!!
https://nl-nl.facebook.com/Burning-Souls-760760907405354/

Ik loop maar niet mee, ik loop toch alleen maar te huilen.

Woensdag 16 augustus zijn bij een hevige brand in een kippenfarm 40.000 kippen een gruweldood gestorven. Vrijdag 18 augustus organiseert Burning Souls een wake om deze dieren te herdenken. Wij weten dat het kort dag is maar hopen op jullie aanwezigheid.
https://nl-nl.facebook.com/Burning-Souls-760760907405354/
pi_173190806
quote:
1s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 15:09 schreef Brybry het volgende:

[..]

In maneges, grote steden enz enz enz ook. Waarom vliegen die gebouwen dan niet relatief vaak in de fik?
Meer geld voor veiligheidsmaatregelen. Vlees moet zo goedkoop mogelijk zijn, dus waar beknibbeld kan worden wordt dat ook gedaan.
pi_173191380
quote:
10s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 10:17 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Er rijden daar gewoon tractoren over de openbare weg, die hoeven geen rekening te houden met wat bloemen in de berm.
Klopt. Maar het wordt over het algemeen uit fatsoen wel gedaan.
Of rijd jij altijd even opzettelijk door een bosje bloemen met foto als je die naast een autoweg ziet staan ?
pi_173200698
Wat mij betreft moet er goed onderzocht worden wat de oorzaak is van de recente branden. Daar mogen/moeten dan ook passende maatregelen bij verzonnen worden. Maar daar zullen de verzekeringen zelf wel aan gaan werken. Anders is het een schone zaak voor de overheid.

Waar ik me aan stoor is de geheimzinnigheid van de branch, die aantallen zijn ze gewoon niet helder over en dat zaait onrust. Maar ik stoor me ook aan de sentimentele reacties van burning souls en consorten, het zou me niet verbazen als het de zelfde groep mensen is die verbaal vluchtelingen terug de zee en dus de dood in jaagt. Aan de andere kant is het platrijden van die bloemen ook weer walgelijk, dat doe je gewoon niet. (punt).

Wanneer komt er weer een beetje respect voor elkaar.
pi_173201117
quote:
0s.gif Op woensdag 16 augustus 2017 19:32 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Klopt. Maar het wordt over het algemeen uit fatsoen wel gedaan.
Of rijd jij altijd even opzettelijk door een bosje bloemen met foto als je die naast een autoweg ziet staan ?
Knap dat jij weet dat het opzettelijk is.
pi_173201686
quote:
7s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 08:45 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Knap dat jij weet dat het opzettelijk is.
Nou, met een tractor kan je toch slecht claimen dat je opeens moest uitwijken.

De bloemen liggen helemaal boven in de foto. Het spoor verlaat onderin de foto al de weg. Naar mijn idee is er dan ruimte zat om even af te remmen voor de bloemen. Opzettelijk in de zin van expres kan je misschien niet hard maken maar dat het per ongeluk gebeurt is ook weer niet.
pi_173201698
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:20 schreef nanuk het volgende:

[..]

Nou, met een tractor kan je toch slecht claimen dat je opeens moest uitwijken.
[ afbeelding ]
De bloemen liggen helemaal boven in de foto. Het spoor verlaat onderin de foto al de weg. Naar mijn idee is er dan ruimte zat om even af te remmen voor de bloemen. Opzettelijk in de zin van expres kan je misschien niet hard maken maar dat het per ongeluk gedaan gebeurt is ook weer niet.
Dankje dat je zelf al het antwoord geeft.
pi_173201722
quote:
10s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:20 schreef HenkieVdV het volgende:

[..]

Dankje dat je zelf al het antwoord geeft.
Je mist het punt. De bestuurder heeft ook geen enkele moeite gedaan het te vermijden in die zin is het dus wel opzettelijk.
pi_173201731
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 09:21 schreef nanuk het volgende:

[..]

Je mist het punt. De bestuurder heeft ook geen enkele moeite gedaan het te vermijden in die zin is het dus wel opzettelijk.
Oh oké, was je erbij ja? :')
pi_173211770
Ik hoorde op de radio dat de motie van de PvdD om het aantal stalbranden terug te dringen, is verworpen.

MOTIE VAN HET LID OUWEHAND
Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg van 28 juni 2017
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat ondanks het actieplan Stalbranden er in 2016 maar liefst 201.000 dieren zijn omgekomen en dat de teller voor 2017 alweer richting de 100.000 gaat;
constaterende dat in het huidige actieplan Stalbranden belangrijke aanbevelingen van wetenschappers niet of onvoldoende zijn opgevolgd en dat sinds de start van het actieplan in 2011 geen dalende trend is te ontwaren in het aantal stalbranden;
verzoekt de regering, aanvullende maatregelen te treffen om zowel het aantal stalbranden terug te dringen als het aantal dieren dat omkomt bij een stalbrand,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ouwehand
Tweede Kamer, vergaderjaar 2016-2017, 34 725 XIII, nr. 14
http://www.parlementairem(...)pmj1ey0/vkfgo37vjoib

Dat wil je toch niet geloven.

In juli werd een motie door Partij voor de Dieren en PVV voor extra maatregelen om het aantal het stalbranden en het aantal slachtoffers van stalbranden terug te dringen, verworpen door VVD, CDA, D66, CU en SGP.

https://nos.nl/artikel/21(...)eer-dode-dieren.html
Weet waarop u stemt volgende keer.

Ondertussen Standpunt.nl over verbieden megastallen n.a.v. branden: 87% is voor.
Dit doet mensen heel veel, maar het kabinet doet net of het niks is.
http://www.nporadio1.nl/standpunt
  donderdag 17 augustus 2017 @ 17:05:54 #116
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173212369
Van die volgevreten oranje stropdassen en het christentuig had ik geen compassie verwacht. D66 valt me tegen.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_173212464
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 16:37 schreef Loekie1 het volgende:
Ik hoorde op de radio dat de motie van de PvdD om het aantal stalbranden terug te dringen, is verworpen.

MOTIE VAN HET LID OUWEHAND
Voorgesteld tijdens het Wetgevingsoverleg van 28 juni 2017
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat ondanks het actieplan Stalbranden er in 2016 maar liefst 201.000 dieren zijn omgekomen en dat de teller voor 2017 alweer richting de 100.000 gaat;
constaterende dat in het huidige actieplan Stalbranden belangrijke aanbevelingen van wetenschappers niet of onvoldoende zijn opgevolgd en dat sinds de start van het actieplan in 2011 geen dalende trend is te ontwaren in het aantal stalbranden;
verzoekt de regering, aanvullende maatregelen te treffen om zowel het aantal stalbranden terug te dringen als het aantal dieren dat omkomt bij een stalbrand,
en gaat over tot de orde van de dag.
Ouwehand
Tweede Kamer, vergaderjaar 2016-2017, 34 725 XIII, nr. 14
http://www.parlementairem(...)pmj1ey0/vkfgo37vjoib

Dat wil je toch niet geloven.

In juli werd een motie door Partij voor de Dieren en PVV voor extra maatregelen om het aantal het stalbranden en het aantal slachtoffers van stalbranden terug te dringen, verworpen door VVD, CDA, D66, CU en SGP.

https://nos.nl/artikel/21(...)eer-dode-dieren.html
Weet waarop u stemt volgende keer.

Ondertussen Standpunt.nl over verbieden megastallen n.a.v. branden: 87% is voor.
Dit doet mensen heel veel, maar het kabinet doet net of het niks is.
http://www.nporadio1.nl/standpunt
Je wilt het niet geloven inderdaad, maar het is zo logisch als wat. Heel wat boeren stemmen CDA en die zitten niet te wachten op (dure) maatregelen t.b.v. dierenwelzijn of milieu.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 17:17:20 #118
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173212532
Wel heel erg dat dit minimum aan menselijkheid en inzicht al niet te verwachten valt bij een meerderheid van de volksvertegenwoordig. Industrie boven bescherming, de race to the bottom boven een duurzame toekomst. Hoe kun je dan van consumenten meer verwachten.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 17 augustus 2017 @ 17:31:35 #119
224960 highender
Travellin' Light
pi_173212804
quote:
15s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 17:05 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Van die volgevreten oranje stropdassen en het christentuig had ik geen compassie verwacht. D66 valt me tegen.
Mwah, D66 is voor zover ik weet vooral humanistisch.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 18:15:33 #120
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173213722
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 17 augustus 2017 @ 18:33:25 #121
224960 highender
Travellin' Light
pi_173214143
quote:
Bij de standpunten lees ik dat het voornamelijk om de veiligheid van mensen gaat, ik vraag me dan ook af of ze er hetzelfde over zouden denken wanneer het risico op zoönosen bij de huidige gang van zaken (vrijwel) nihil zou zijn.

De 2de link zegt mij niets anders dan dat ze vragen gaan stellen, maar goed, hopelijk zijn het kritische vragen met effect.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 19:26:37 #122
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173215429
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 18:33 schreef highender het volgende:

[..]

Bij de standpunten lees ik dat het voornamelijk om de veiligheid van mensen gaat, ik vraag me dan ook af of ze er hetzelfde over zouden denken wanneer het risico op zoönosen bij de huidige gang van zaken (vrijwel) nihil zou zijn.

De 2de link zegt mij niets anders dan dat ze vragen gaan stellen, maar goed, hopelijk zijn het kritische vragen met effect.
Ja het artikel verwijst naar boerderij.nl en daar kan ik niks lezen.

Verder zie ik niet veel over stalbranden, wel eea over dierenwelzijn in de veeteelt hier https://www.dierencoalitie.nl/d66verkiezingsprogramma2017/

quote:
Een goede boer zorgt goed voor zijn dieren. We zien echter nog steeds gebruiken in de veeteelt die ten koste gaan van het welzijn van dieren. D66 wil dat de goede zorg voor dieren verder wordt versterkt. Dat vraagt om veetransporten die korter en comfortabeler worden. En om het stoppen van het doden van slachtvarkens en ganzen met CO2 en met de inzet van CO2- vergassing bij het ruimen van pluimvee. D66 is voorstander van een gedeeltelijke vervanging van dierlijke eiwitten in voedsel door plantaardige alternatieven, omdat dit beter is voor dieren, voor de planeet en voor de consument. Met de voedingssector en supermarkten werken we samen aan minder kiloknallers, meer verantwoord vlees, meer en betere plantaardige voeding en succesvollere promotie hiervan. Nederland weert, zoveel mogelijk in Europees verband, textielproducten waarvoor dieren zijn mishandeld, zoals bepaalde soorten wol, bont, dons en exotisch leer.”
Ze hebben het verder veel over 'balans' tussen bedrijsvoering en dierenwelzijn, lijkt mij dat die balans zwaar zoek gaat met de frequentie van stalbranden maar wellicht hebben zij een ander idee van hoe die balans moet zijn.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_173240662
Er was op radio 1 een man die duidelijk kon uitleggen dat het niet kan, brandveilig maken van megastallen. Hij legde uitvoerig uit waarom het niet kan. Toch was hij voor megastallen, de boodschap was: ermee leren leven.

SWIFTERBANT - Zo'n 30 dierenactivisten hebben vanmiddag aan de Tarpanweg een 'wake' bijgewoond ter nagedachtenis aan de 40.000 kippen die deze week omkwamen bij een stalbrand.

De samenkomst was georganiseerd door de actiegroep 'Burning Souls'. Er was een minuut stilte en er werden bloemen gelegd bij een spandoek.

Tijdens de bijeenkomst kwam de regen met bakken uit de hemel.

De wake werd gehouden op eerbiedige afstand van de getroffen boerderij. De politie hield een oogje in het zeil, maar hoefde niet in actie te komen bij de vreedzame gebeurtenis.
https://dedrontenaar.nl/s(...)jdens-wake-stalbrand

Bizar dat ze steeds de politie erbij halen. Dit zijn mensen met serieus verdriet over beesten die een vreselijke rotdood tegemoet zijn gegaan.
pi_173275668
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 19:57 schreef Loekie1 het volgende:
Er was op radio 1 een man die duidelijk kon uitleggen dat het niet kan, brandveilig maken van megastallen. Hij legde uitvoerig uit waarom het niet kan. Toch was hij voor megastallen, de boodschap was: ermee leren leven.
Zei hij ook waarom ? We hebben megastallen immers alleen maar nodig omdat we ruwweg 10x zoveel vlees per week eten als gezond wordt genoemd...
  zondag 20 augustus 2017 @ 13:03:07 #125
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_173276432
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2017 12:24 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Zei hij ook waarom ? We hebben megastallen immers alleen maar nodig omdat we ruwweg 10x zoveel vlees per week eten als gezond wordt genoemd...
Consumenten gaan nu eenmaal niet spontaan massaal minder vlees eten, dat gaat simpelweg niet gebeuren. Als het niet hier vandaan komt wordt het uit het buitenland gehaald.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')