abonnement Unibet Coolblue
pi_172989311
Ik wil een vaatwasser aanschaffen, maar twijfel over inbouw of vrijstaand. Mijn gedachte is om over een tijdje zelf een front + werkblad te maken in de stijl van mijn keuken, maar daar heb ik nu nog even geen tijd voor. Toch zou ik wel vast graag de vaatwasser hebben.

Is een inbouwvaatwasser los te gebruiken? Zo ja, wat ik heb ik daarvoor nodig (behalve af- en aanvoer)? Moet ik hem vastzetten? Heb ik een front nodig (die zijn vrij duur!)? Nog iets anders dat ik vergeet?
pi_172989520
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 08:33 schreef Pinklady89 het volgende:
Is een inbouwvaatwasser los te gebruiken? Zo ja, wat ik heb ik daarvoor nodig (behalve af- en aanvoer)? Moet ik hem vastzetten? Heb ik een front nodig (die zijn vrij duur!)? Nog iets anders dat ik vergeet?
Ja, dat kan, maar is geen porem om te zien. Vastzetten hoeft niet, je hebt naast aan-&afvoer ook een aparte groep voor het elektrisch nodig. Front is dus iets dat bij de rest van je keuken hoort te passen.

Naast het feit dat inbouwvaatwassers vrij duur zijn, zou je ook een vrijstaande kunenn kopen, en in de loop van de tijd de verschillende afdekplaten eraf kunnen slopen en vervangen door "keuken-eigen" beplating.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172989577
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 08:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, dat kan, maar is geen porem om te zien. Vastzetten hoeft niet, je hebt naast aan-&afvoer ook een aparte groep voor het elektrisch nodig. Front is dus iets dat bij de rest van je keuken hoort te passen.

Naast het feit dat inbouwvaatwassers vrij duur zijn, zou je ook een vrijstaande kunenn kopen, en in de loop van de tijd de verschillende afdekplaten eraf kunnen slopen en vervangen door "keuken-eigen" beplating.
In welke zin: geen porem om te zien? Voor nu maakt me dat niet uit. Het gaat me meer om het gebruik. Of bedoel je dat het er ook niet uitziet als ik straks een ombouw heb gemaakt?

En een aparte groep voor elektra: de vaatwasser kan dus niet samen met de oven in een contactdoos? Want in dat geval wordt een vaatwasser sowieso een uitdaging.
pi_172989578
Het is niet strikt noodzakelijk, maar vastzetten kan wel handig zijn omdat je een inbouwvaatwasser wel makkelijker voorover trekt. En het deurmechanisme is berekend op het gewicht van een front, zonder front blijft de deur niet open staan.
pi_172989869
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 08:59 schreef Pinklady89 het volgende:

In welke zin: geen porem om te zien? Voor nu maakt me dat niet uit. Het gaat me meer om het gebruik. Of bedoel je dat het er ook niet uitziet als ik straks een ombouw heb gemaakt?

En een aparte groep voor elektra: de vaatwasser kan dus niet samen met de oven in een contactdoos? Want in dat geval wordt een vaatwasser sowieso een uitdaging.
Je kijkt tegen een stalen plaat met goedkope plastic details aan. Ook zitten er vrij scherpe randjes aan.

Mocht je een tijdelijk front nodig hebben, dan heb ik nog wel iets staan dat voor weinig weg mag.
pi_172989902
ik denk dat je een handgreep moet hebben. die zal normaal op het frontje zitten.

mijn inbouw koelkast waar ik onderbouw van heb gemaakt stond te laag op de grond. daar heb ik pootjes onder moeten zetten.
pi_172989984
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 08:59 schreef Pinklady89 het volgende:
En een aparte groep voor elektra: de vaatwasser kan dus niet samen met de oven in een contactdoos? Want in dat geval wordt een vaatwasser sowieso een uitdaging.
Ik weet niet wat de meest recente voorschriften zijn, maar tot 2015 moesten grootverbruikers (qua vermogen >2000 Watt) op een aparte groep. Misschien is het met nieuwe regels iets ruimer geworden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172991543
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 09:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de meest recente voorschriften zijn, maar tot 2015 moesten grootverbruikers (qua vermogen >2000 Watt) op een aparte groep. Misschien is het met nieuwe regels iets ruimer geworden?
Ja meende dat het niet meer hoeft
pi_172992636
ik vermoed dat het nieuw wel moet maar in bestaande situaties niet.

wij hebben de vaatwasser bij de oven en de koelkast met de boiler.

dit omdat ik over de koelkast en de boiler niet kan bepalen wanneer ze aangaan. de vaatwasser gaat na het eten pas aan dan is de oven uit. heel soms gaat het verkeerd dan gaat de stroom uit. even de vaatwasser uitzetten wil dan helpen.

ik heb overigens wel een 6 pits fornuis met een oven die de volledige stop gebruikt. kan mij voorstellen dat het bij kleinere ovens helemaal geen probleem is.

doelstelling is overigens wel om 4 extra groepen in de keuken en bijkeuken te maken. maar dan moet ook de groepenkast vervangen worden. dat kost een behoorlijke duit terwijl we geen probleem hebben nu.
pi_172995273
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 augustus 2017 09:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik weet niet wat de meest recente voorschriften zijn, maar tot 2015 moesten grootverbruikers (qua vermogen >2000 Watt) op een aparte groep. Misschien is het met nieuwe regels iets ruimer geworden?
Het is nu niet meer verplicht om een eigen groep voor elk zwaar apparaat te hebben, zolang rekening gehouden wordt met gelijktijdigheid.

De (niet omkeerbare) airco kan dus prima samen met de elektrische badkamerkachel op 1 groep. Je zal normaal gesproken immers niet gelijktijdig flink verwarmen en flink koelen.

Ook de oven en vaatwasser kunnen en mogen bij thuisgebruik samen op 1 groep. De oven wordt immers gebruikt voor de maaltijd, en de vaatwasser na de maaltijd.

Ook kun je op de groep van een grootverbruiker prima enkele kleine verbruikers toevoegen, zoals de koelkast, vriezer of afzuigkap.

Overigens ben ik voorstander van het gewoon scheiden van gebruikers. In een huis met kruipruimte is het niet zo veel werk om extra groepen in de keuken aan te (laten) leggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')