Met z'n pink een fipronil-ei aanrakenquote:Op dinsdag 1 augustus 2017 06:26 schreef Loekie1 het volgende:
"Omdat de resultaten met dit middel goed waren, gingen steeds meer pluimveehouders er gebruik van maken.
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)en-in-nederland.html
Oftewel het is al een tijd aan de gang.
Wie koopt er ook spul uit België.
Ik heb 4370501, Blije Kip eieren. Halve doos is op, maar ik wacht nog even met de rest.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 12:18 schreef ErkendFokker het volgende:
Ik had ook eieren met de code 40709xx. Deze werd pas 1 augustus aan de verboden lijst toegevoegd. Toen had ik de halve doos al op
Dan moet je ze rauw eten.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 12:50 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb nog 4 eitjes ( van de 6 ) waar het stempel onleesbaar van is....
Denk dat het beste is eieren weggooien en afwachten.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 12:21 schreef Loekie1 het volgende:
En supermarkten weten ook niet de nummers van de bedrijven die nog onderzocht worden dus die eieren liggen nog in de schappen.
Precies.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 13:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Ik heb uit voorzorg alle eieren weggeflikkerd en zal voorlopig ook geen ei meer eten.
De NVWA is een stel prutsers gebleken waar je ook niet van op aan kunt.
Poeh poeh, 2 euro aan eieren weggooien....quote:Op woensdag 2 augustus 2017 14:44 schreef Farenji het volgende:
Ik eet de (biologische) eieren die ik thuis nog heb gewoon op. Weggooien vind ik verspilling en aangezien we toch al maandenlang of langer potentieel vervuilde eieren hebben gegeten zullen die paar extra geen verschil maken. Op t werk was in de kantine geen los ei meer te krijgen. Maar de salades (vol mayonaise en dus ei) lagen er nog wel gewoon. Net als eierkoeken.
Ik maak me meer zorgen over de schade aan natuur en milieu, maar daar hoor je op het nieuws vrijwel niks over. En ik ben erg benieuwd naar de echte bron van deze vervuiling; ik mag hopen dat de onderste steen boven komt en de schuldigen ervoor boeten.
Ik durf te verwedden dat je dagelijks ongezien zo'n miljoenen exemplaren poepbacterie binnenkrijgt.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 14:59 schreef venomsnake het volgende:
Het is wat met al die dierlijke producten. Eerst de poepbacterie en nu dit. Lekker hoor, bah.
Deze heb ik ook, heb er nog één over van de tien...quote:Op woensdag 2 augustus 2017 12:18 schreef ErkendFokker het volgende:
Ik had ook eieren met de code 40709xx. Deze werd pas 1 augustus aan de verboden lijst toegevoegd. Toen had ik de halve doos al op
Ik zou onmiddellijk naar de huisarts gaan. Misschien is het nog niet te laat.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 15:32 schreef Voetbalmeisje het volgende:
Wat gebeurt er dan als je zo'n ei opeet? Ik ei twee weken geleden ook een gekookt ei, gewoon over mijn nek. Vond het al raar, maar zal hier misschien wel mee te maken hebben.
Dan had ik allang dood moeten zijn.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 15:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou onmiddellijk naar de huisarts gaan. Misschien is het nog niet te laat.
Niks.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 15:35 schreef Voetbalmeisje het volgende:
[..]
Dan had ik allang dood moeten zijn.
Maar wat gebeurt er dan als je het opeet?
Plus nationale paniekquote:Op woensdag 2 augustus 2017 15:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niks.
Het schijnt een keertje schadelijk te gaan worden als gemiddeld 100 van die eieren per dag eet. Het is totaal van god los dat er nu een paar miljoen eieren plus kippen worden doorgedraaid, wat mij betreft.
Het gaat niet om het geld. Ik vind voedsel weggooien verspilling van grondstoffen. Doe het alleen als het echt niet anders kan en ik koop bewust in. Principedingetje.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 15:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Poeh poeh, 2 euro aan eieren weggooien....
Nou dat vind ik ook maar ik verspil liever grondstoffen dan dat ik een risico neem met mijn gezondheid.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 15:53 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het gaat niet om het geld. Ik vind voedsel weggooien verspilling van grondstoffen. Doe het alleen als het echt niet anders kan en ik koop bewust in. Principedingetje.
Zoals ik zei, die vele tientallen eieren die ik afgelopen maanden heb gegeten, kan ik niet meer met terugwerkende kracht weggooien. Dan zetten die paar eitjes (die misschien wel brandschoon zijn) ook geen zoden aan de dijk.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 17:20 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Nou dat vind ik ook maar ik verspil liever grondstoffen dan dat ik een risico neem met mijn gezondheid.
Het is natuurlijk niet gezegd dat de eieren die je gegeten hebt ook die stof bevatten. Die kans is voor de eieren nu in je koelkast wel aanzienlijk.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 17:26 schreef Farenji het volgende:
[..]
Zoals ik zei, die vele tientallen eieren die ik afgelopen maanden heb gegeten, kan ik niet meer met terugwerkende kracht weggooien. Dan zetten die paar eitjes (die misschien wel brandschoon zijn) ook geen zoden aan de dijk.
Ik zag een moeder met twee kleine kinderen en die kocht twee dozen ... maar was misschien voor papa.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 16:04 schreef FokPoster het volgende:
Ik zag vandaag dat iemand een doosje eieren kocht. Keek toch wel even raar op
Ach zijn ze meteen van de hoofdluis af.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 17:30 schreef maily het volgende:
[..]
Ik zag een moeder met twee kleine kinderen en die kocht twee dozen ... maar was misschien voor papa.
Dat is natuurlijk niet waar. Dit alles speelt al maanden, waarom zouden eieren die ik afgelopen weekend heb gekocht opeens onveiliger zijn dan eieren die ik eerder heb gegeten?quote:Op woensdag 2 augustus 2017 17:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet gezegd dat de eieren die je gegeten hebt ook die stof bevatten. Die kans is voor de eieren nu in je koelkast wel aanzienlijk.
Zijn ze niet. Net een of andere professor van het Voedingscentrum bij 1Vandaag die vertelde dat Fipronil al nauwelijks schadelijk is als je het puur uit een flesje zou drinken, laat staan in een ei.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 18:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Dit alles speelt al maanden, waarom zouden eieren die ik afgelopen weekend heb gekocht opeens onveiliger zijn dan eieren die ik eerder heb gegeten?
Ja, ook dat. Gelukkig ben ik geen bij, maar bijen eten natuurlijk ook geen eieren.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zijn ze niet. Net een of andere professor van het Voedingscentrum bij 1Vandaag die vertelde dat Fipronil al nauwelijks schadelijk is als je het puur uit een flesje zou drinken, laat staan in een ei.
Dat zeg ik niet.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 18:45 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet waar. Dit alles speelt al maanden, waarom zouden eieren die ik afgelopen weekend heb gekocht opeens onveiliger zijn dan eieren die ik eerder heb gegeten?
In zekere zin wel, want ze worden allemaal geruimd.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 19:57 schreef Geert_Ten_Oever het volgende:
en die gaan er ook niet dood aan
de kip waar het ei uitkomt ook niet
http://www.telegraaf.nl/b(...)eidt_zich_uit__.htmlquote:Eierschandaal breidt zich uit
WIESBADEN - Ook in de Duitse deelstaat Hessen wordt gevreesd dat er Nederlandse eieren zijn geleverd die zijn besmet met het verdelgingsmiddel Fipronil. Dit hebben de gezondheidsautoriteiten woensdag in Wiesbaden gezegd.
Ze stellen dat er dankzij goede coördinatie snel wordt ingegrepen en de verdachte eieren worden uit de handel gehaald. Dat is begonnen in de noordelijker gelegen deelstaten Nedersaksen en Noord-Rijnland-Westfalen. Er is een website voor klanten die de nummers van verdachte eieren willen checken. De besmette eieren worden ook door levensmiddelenzaken teruggenomen.
Jij zegt dat je nu eieren hebt met de code die slecht is. Daarvan weten we dus dat de eieren niet goed zijn. Van de eieren die je eerder dit jaar hebt gegeten kennen we de codes niet, daarvan weten we dus niet of ze goed of slecht zijn.quote:
Het artikel van het ad wat daaronder staat is ook vrij duidelijk, je kan veilig eieren eten, zelfs zelfmoord plegen met fipronil is erg lastig. Laat staan de kleine hoeveelheid in die eieren. Laat je niet zo gek maken. Ja, het had niet mogen gebeuren, ja het is fout, maar het valt allemaal wel iets mee. Je overdrijft enorm.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 20:31 schreef Loekie1 het volgende:
Telegraaf blijft verwarring scheppen, AD is duidelijk:
Morgen moet duidelijk worden of er nog meer eieren uit de schappen gehaald worden. (Oftewel, je kunt dus nu nog niet veilig eieren eten.),,Dan liggen er alleen nog maar schone eieren.' Volgens de CBL-directeur gaan er geen andere producten waar eieren in verwerkt zijn teruggeroepen worden, zoals mayonaise of salades. ,,Er is onderzoek gedaan naar die producten, maar daar is niets aangetroffen.
http://www.ad.nl/dossier-(...)-gifeieren~a2a60e2d/'
Morgen gewoon lekker een eitje bij het ontbijt.quote:Het eten van eieren die de giftige stof fipronil bevatten, levert geen acute gezondheidseffecten op. Dat is de inschatting van twee toxicologen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Over mogelijke gevolgen die op langere termijn optreden door het eten van de besmette eieren is volgens hen nu nog niets met zekerheid te zeggen.
"We missen een stuk informatie over de blootstelling. De vraag is hoe lang de eieren met fipronil al op de markt zijn en hoeveel fipronil daar in heeft gezeten", legden toxicologen Janine Ezendam en Jacqueline van Engelen woensdag uit. Maar wat korte termijneffecten betreft, is er geen reden tot zorg, zeggen ze. De hoeveelheden fipronil die via bestrijdingsmiddelen in eieren terecht zijn gekomen, zijn daarvoor te laag. De dosis fipronil die in de onderzochte eieren zit, is weliswaar licht boven de grens die in de EU geldt als veilig bij kortdurende blootstelling, maar de deskundigen wijzen erop dat de marge groot is.
Bij het vaststellen van dit soort waarden wordt de dosis die voor proefdieren net niet schadelijk is voor de zekerheid gedeeld door een veiligheidsfactor. Standaard is die honderd.
Ziek
Ezendam en Van Engelen verwijzen naar voorvallen waarbij mensen probeerden zelfmoord te plegen door een zeer grote hoeveelheid fipronil in te nemen. "Zij werden wel ziek, maar knapten binnen enkele dagen ook weer op."
Het bedrijf ChickFriend gebruikte het bestrijdingsmiddel waar fipronil in blijkt te zitten vorig jaar ook al om bloedluis in stallen tegen te gaan.
De vraag of consumptie van de vervuilde eieren over een langere periode achtereen ook schadelijk is, is lastig te beantwoorden. Volgens de toxicologen is meer informatie nodig over de blootstelling aan fipronil. De duur en omvang van die blootstelling zijn nog onvoldoende in kaart gebracht.
Hoe weet je dat?quote:Op woensdag 2 augustus 2017 22:17 schreef Voetbalmeisje het volgende:
Ik snap de ophef niet. Er is in al die tijd dus niemand ziek van geworden of doodgegaan.
Aha, dat heb ik niet gezegd en dat is ook niet zo. De code staat niet op de lijst. Maar alsnog bestaat er een kans dat ze troep bevatten, omdat niet alle onderzoeken klaar zijn. Maar die kans is evenhoog als dat eerdere eieren troep bevatten.quote:Op woensdag 2 augustus 2017 21:44 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Jij zegt dat je nu eieren hebt met de code die slecht is
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |