abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 woensdag 26 juli 2017 @ 09:35:09 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_172683733
Ongeveer een jaar geleden anderhalf uur lang genoten van het eerbetoon van De Wereld Draait Door aan Mart Smeets. Je kunt vinden van hem wat je wil, arrogant, hooghartig, egocentrisch, dominant, weet ik veel wat hem allemaal werd verweten. Eén ding kon je hem niet ontzeggen......vakmanschap. Hoe hij in precies drie minuten, zittend op de rand van een stoep op een zuid Frans dorpsplein, een Touretappe improviserend versloeg, waar later pas de beelden aan werden toegevoegd, is uniek. Je staat er niet altijd bij stil hoeveel er wordt geïmproviseerd door de verslaggevers en programmamakers. In welke chaos en hectiek ze soms moeten werken.

Heb ooit een reportage gezien over de chaos achter de schermen bij het Tour de France programma 'De Avondetappe' van de NOS. Rennen, vloeken, zenuwen, zweten, haasten, kabels ontwarren, stekkers repareren. Van het ene gehucht naar het andere dorp racen. De zooi afbreken en de boel weer opbouwen. Tussendoor je voorbereiden en het script inzien. Kijken waar het hotel zich bevindt en afwachten wat en wanneer er kan worden gegeten. Daar tussen loopt de Mastodont goedkeurend te delegeren. Hand op de rug, frisse lucht inademend voor de uitzending die avond.

1...2...3.....Go! 'Goeieavond dames en heren, welkom in het pittoreske St. Donderjeu sùr la Mêre. We bevinden ons in de nabijheid van Bordeaux, 60 kilometer verder naar het zuiden waar gisteren, op indrukwekkende wijze, Polleke de Metselaere in een geweldige sprint won. Een etappe die ons van zonneschijn naar hagelstenen zo groot als tennisballen bracht.' En los is Mart. Niks mis met lieve Dioontje, ik geniet altijd van haar stralende lach en guitige blik. Maar soms, eigenlijk vaak, verlang ik naar een stekelige opmerking, of een prikkelende vraag van de chagrijn acterende, hooghartige wielerkenner Mart Smeets. Als Mart lachte vond ie iets echt leuk. Hij was de conservator van zijn eigen humeur. De schaterlach bewaarder voor zijn opvolgster.

De grootste lach was altijd als ie op het eind van de uitzending Dalidah aankondigde. Dalidah de bloedmooie Franse zangeres die treurig, alleen en verlaten zelfmoord pleegde. Dan hief ie zijn glas, proostte met zijn tafelgasten en leek ie opgelucht weer heelhuids de finish gehaald te hebben. DaMart heeft een mooier afscheid gekregen dan Dalidah. Herman Brood zei ooit tegen Theo van Gogh: 'Ik ben het type niet om dood te gaan.' Dit hadden woorden van Mart Smeets geweest kunnen zijn.

Anderhalf uur klasse-TV voor een klasbak, een patron in de televisie-sport-wereld, die groter werd dan de programma's die hij presenteerde. Vervloekt en verguisd, bewonderd en aanbeden. Geen tussenweg, geen zwart of wit. Mart was Mart, een geval apart. Ik miste hem de laatste jaren in de Tour. Hij nam vorig jaar definitief afscheid tijdens de Olympische Spelen van Rio. Waar hij iedere ochtend, integraal, de basketbalwedstrijden van commentaar voorzag. Zijn laatste woorden waren ongeveer zo: 'Met deze eclatante en verwachte zege van de Amerikanen zitten de Spelen er voor mij op. Ik heb er van genoten, ik hoop u thuis ook. Au revoir en tot ziens. Dit was het,'

Een tijdperk van memorabele sportmomenten ligt achter ons, begeleid door een bij leven legendarische commentator, programmamaker, maar vooral schaats- en wielerverslaggever. Ex-schaatscoach en co-commentator Leen Pfrommer zittend naast Smeets: 'Mart jongen, wat doe je nou? Je moet nog een rondje.' Helaas was Mart weer eens eigenwijs. Krom gebogen liep twee meter sporthistorie de studio uit, één keer keek ie nog achterom en dacht: 'Het was mooi, het is goed zo.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 26 juli 2017 @ 09:41:40 #2
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_172683841
Eens. De avondetappe met Mart was 12x beter dan wat we nu voorgeschoteld krijgen
Laffe huichelaar
  woensdag 26 juli 2017 @ 09:42:32 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172683856
quote:
Toch missen "we" Mart Smeets..........
Nee hoor. Moeilijke man om naar te luisteren met zijn kant-noch-wal gelul en zijn overgedramatiseer van alles.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172683919
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2017 09:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee hoor. Moeilijke man om naar te luisteren met zijn kant-noch-wal gelul en zijn overgedramatiseer van alles.
Ja hoor. Zonder Mart is het maar saai die avondetappe met de nietszeggende vragen van Dione.
  woensdag 26 juli 2017 @ 09:46:17 #5
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_172683925
quote:
7s.gif Op woensdag 26 juli 2017 09:42 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nee hoor. Moeilijke man om naar te luisteren met zijn kant-noch-wal gelul en zijn overgedramatiseer van alles.
Toch gaat de tour om meer dan wattages, tactieken en technieken. De avondetappe nu is de Sky va de televisie, alleen maar bezig met de technische kant van de zaak.

Bij Martgod ging het om de romantiek en de show die de tour is
Laffe huichelaar
  woensdag 26 juli 2017 @ 09:52:23 #6
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_172684051
Spreek voor jezelf. Ik vind het juist een stuk beter, zo zonder Mart Smeets ( :r ).
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_172684059
quote:
2s.gif Op woensdag 26 juli 2017 09:52 schreef KaBuf het volgende:
Spreek voor jezelf. Ik vind het juist een stuk beter, zo zonder Mart Smeets ( :r ).
Sky fan gespot :7
  Trouwste user 2022 woensdag 26 juli 2017 @ 09:53:10 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_172684065
quote:
2s.gif Op woensdag 26 juli 2017 09:52 schreef KaBuf het volgende:
Spreek voor jezelf. Ik vind het juist een stuk beter, zo zonder Mart Smeets ( :r ).
Wat begrijp je niet aan aanhalingstekens ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172684071
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 09:53 schreef tong80 het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan aanhalingstekens ?

:P
Mag jij dat zeggen? Ja dat mag jij zeggen!
  Trouwste user 2022 woensdag 26 juli 2017 @ 09:54:08 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_172684080
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 09:53 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Mag jij dat zeggen? Ja dat mag jij zeggen!
:D

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172684193
Zeker missen we de tijd van de avondetappe met Mart maar dan wel de Mart van meer dan tien (vijftien?) jaar geleden. Zijn laatste jaren waren zijn minste en naar die tijd verlang ik absoluut niet terug. En met de huidige avondetappe vind ik vrij weinig mis, het is gewoon anders maar dat moet ook.

Mart werd bijzonder arrogant, op het narcistische af en wilde hij de avondetappe blijven doen terwijl hij het wielrennen nauwelijks meer volgde. Het straalde af op het hele programma. De filosoferende mijmeringen, het terugblikken op heroïsche momenten van voor de tv of de verhalen achter de (on)bekende renner werden steeds sporadischer. Kan aan de andere kant ook niet anders, je kan niet tig keer hetzelfde verhaal vertellen (uitgezonderd de live verslagen), dus dat mag de nieuwe avondetappe niet teveel verweten worden

Maar ik kijk graag terug naar de oude kolderieke beelden van Mart waarbij hij vaker de verkeerde naam noemde dan de goede renner, zelfs tot na de finish. Maar de momenten waar hij op tv anderen beschimpt en beledigt, dat mis ik absoluut niet, integendeel
pi_172684223
Elk jaar de verhalen over Zoetemelk en Jansen weten we nu wel. Daar heb je een punt. Dat kwam bij Mart elk jaar uitvoerig weer terug. Net zoals het jaarlijkse verhaal aan tafel van Peter Winnen.
  woensdag 26 juli 2017 @ 10:03:44 #13
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_172684237
Ik kijk liever naar Dione dan naar die papzak.
Fade to Black
pi_172684740
Eens met de TS. Mooi geschreven Tong.
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
  Trouwste user 2022 woensdag 26 juli 2017 @ 11:48:59 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_172686269
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 10:28 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Eens met de TS. Mooi geschreven Tong.
Dank je. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_172686320
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 09:41 schreef timmmmm het volgende:
Eens. De avondetappe met Mart was 12x beter dan wat we nu voorgeschoteld krijgen
Dit. Begin al een beetje nostalgisch te worden. Lekker met m'n pa de avondetappe kijken met een biertje of glas wijn er bij. Heerlijk. De Mart kon gewoon de sfeer van de tour de France heel goed vertalen naar de kijker.

Mooie tijden.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
pi_172687610
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:51 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Dit. Begin al een beetje nostalgisch te worden. Lekker met m'n pa de avondetappe kijken met een biertje of glas wijn er bij. Heerlijk. De Mart kon gewoon de sfeer van de tour de France heel goed vertalen naar de kijker.

Mooie tijden.
Met Dionne heb je toch het idee dat je in die oersaaie Thialf zit.
  woensdag 26 juli 2017 @ 13:33:33 #18
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_172688322
quote:
1s.gif Op woensdag 26 juli 2017 11:51 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Dit. Begin al een beetje nostalgisch te worden. Lekker met m'n pa de avondetappe kijken met een biertje of glas wijn er bij. Heerlijk. De Mart kon gewoon de sfeer van de tour de France heel goed vertalen naar de kijker.

Mooie tijden.
Die sfeer is al een tijd anders omdat het fietsen tegenwoordig als wetenschap benaderd wordt. Mart ging daar niet in mee, de huidige avondetappe wel
Laffe huichelaar
  woensdag 26 juli 2017 @ 20:42:40 #19
268045 Boezeidekoe
Ik ben een tong80 fan,jij ook?
pi_172697183
Als kind ben ik opgegroeid met het commentaar van Jean Nelissen en Mart Smeets bij het wielrennen. Mede door dit illustere duo ben ik van het wielrennen gaan houden. Iedere keer als ik D&D aan het woord hoor, verlang ik (onbewust) terug naar het wielrennen van de jaren '80 en '90, toen we nog commentatoren hadden die de kijker geboeid aan de buis liet kluisteren ipv ze weg te jagen.
pi_172697205
Ow is die vent dood? Had ik niet meegekregen :@ RIP ;(
"Ah, Siwa. My Home. A sacred oasis."
  Moderator / Redactie Sport / Weblog maandag 31 juli 2017 @ 18:47:29 #21
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_172812242
welkom in MLN
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Trouwste user 2022 maandag 31 juli 2017 @ 20:57:23 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_172815933
quote:
10s.gif Op maandag 31 juli 2017 18:47 schreef rubbereend het volgende:
welkom in MLN
:)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 8 augustus 2017 @ 16:02:01 #23
2796 Rocket Ride
Na regen komt prijzenregen
pi_172997989
Het jarenlange dwepen met Lance stond me tegen. Voor de rest genoot ik van hem, lekker dat overdreven praten, met superlatieven gooien en de vragen voor zijn tafelgenoten zo lang maken dat ze eigenlijk geen idee meer hebben wat nou de vraag is.
pi_173445064
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juli 2017 09:45 schreef Handleiding het volgende:

Ja hoor. Zonder Mart is het maar saai die avondetappe met de nietszeggende vragen van Dione.
Niet alleen nietszeggende vragen,ook qua looks is het gewoon drie keer niks, 0,zielloos een wit vlak.
Alleen Tongieboy vind haar buurmeisje look wel leuk en schattig.


De baas die even 'boobie' Jinek laat zien dat hij verbaal nog altijd zijn mannetje kan staan tegenover haar zogenaamde spitsvondigheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2017 17:22:31 ]
pi_173445154
Persoonlijk mis ik meer de goeiemorgen topics als ik heel eerlijk ben Tong :T

:@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')