"Wetenschapsontkenners", kijk dat is al bijvoorbeeld zo'n manicheische zwart-wit generalisatie. Is iederen die kritiek heeft op wetenschap een wetenschapsontkenner? Wat wordt er eigenlijk ontkent? Zijn daar gradaties in?quote:Op zaterdag 22 juli 2017 18:16 schreef Jigzoz het volgende:
Ik zie die wetenschapsontkenners niet als fout of kwaadaardig. Wel als een interessant soort achterlijk.
Mensen geloven in de meest idiote dingen. Goden en andere bovennatuurlijke onzin, kwakzalverij, waarzeggerij, een platte aarde, complottheorieën, enzovoort. De rechtspopulistische ideologie kun je daar tegenwoordig aan toevoegen.
Maar is iemand die in reïncarnatie gelooft kwaadaardig of fout? En iemand die op homeopathische middelen vertrouwt? Iemand die ervan overtuigd is dat 9/11 een 'inside job' was?
Mensen mogen hun idiote overtuigingen hebben. Of je ze serieus moet nemen is een tweede, maar ze zijn niet kwaadaardig.
Ontkend.quote:Op zaterdag 22 juli 2017 18:32 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
"Wetenschapsontkenners", kijk dat is al bijvoorbeeld zo'n manicheische zwart-wit generalisatie. Is iederen die kritiek heeft op wetenschap een wetenschapsontkenner? Wat wordt er eigenlijk ontkent? Zijn daar gradaties in?
Nee, kwaadaardig zijn ze inderdaad niet. Maar zulke overtuigingen kunnen, potentieel, best heel schadelijk zijn. Hoewel dat in het klimaatdebat best meevalt, denk ik. Maar dat is meer omdat ik bijzonder sceptisch ben over het vermogen van de mensheid om effectieve maatregelen te nemen.quote:Op zaterdag 22 juli 2017 18:16 schreef Jigzoz het volgende:
Maar is iemand die in reïncarnatie gelooft kwaadaardig of fout? En iemand die op homeopathische middelen vertrouwt? Iemand die ervan overtuigd is dat 9/11 een 'inside job' was?
Mensen mogen hun idiote overtuigingen hebben. Of je ze serieus moet nemen is een tweede, maar ze zijn niet kwaadaardig.
Zolang geloven in onzin een niet al te dominante factor is, is er weinig aan de hand. Maar zodra een meerderheid in onzin gaat geloven krijg je dingen als Trump, Erdogan, IS en andere ellende.quote:Op zondag 23 juli 2017 01:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, kwaadaardig zijn ze inderdaad niet. Maar zulke overtuigingen kunnen, potentieel, best heel schadelijk zijn. Hoewel dat in het klimaatdebat best meevalt, denk ik. Maar dat is meer omdat ik bijzonder sceptisch ben over het vermogen van de mensheid om effectieve maatregelen te nemen.
Hoe schadelijk antropogene klimaatverandering precies zal zijn is onduidelijk en zal op termijn wel blijken, maar daar echt iets aan doen lijkt me niet heel realistisch.. en dus hebben geloofsopvattingen erover ook geen (grote) schadelijke impact. Als het probleem groot is dan is het probleem groot ongeacht wat mensen erover geloven.
quote:Op zondag 23 juli 2017 17:42 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]Politieke argumenten verwerp ik inderdaad a priori, dat heb je goed gezien. Niet omdat politiek niet interessant is, maar omdat politiek wetenschappelijk oninteressant is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Niet meer aanwezig in dit forum.
Wetenschap is toch per definitie skeptisch?quote:Op zondag 23 juli 2017 18:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Politieke argumenten verwerp ik inderdaad a priori, dat heb je goed gezien. Niet omdat politiek niet interessant is, maar omdat politiek wetenschappelijk oninteressant is.
Ja, maar de_tevreden_atheist heeft het niet bepaald over wetenschappelijke argumenten vrees ik.quote:Op zondag 23 juli 2017 18:20 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wetenschap is toch per definitie skeptisch?
Ah, zo...quote:Op zondag 23 juli 2017 18:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja, maar de_tevreden_atheist heeft het niet bepaald over wetenschappelijke argumenten vrees ik.
Hij lijkt te denken dat uitspraken die gedaan worden door wetenschappers (ongeacht vakgebied) per definitie wetenschappelijke uitspraken zijn. Een grove denkfout.quote:
Nou, vertel. Kom je die term vaak tegen in artikelen die worden gelinkt door non-sceptici?quote:Op dinsdag 25 juli 2017 07:56 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Enig idee hoe vaak ik de term "klimaatscepticus" tegenkom?
quote:Op maandag 24 juli 2017 23:43 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
In 1976 zong Gerard Cox nog na de warmste zomer van de eeuw: "Het is weer voorbij die mooie zomer"
De enige mensen die bij een mooie zomer klagen zijn de weermannen en -vrouwen.Nu hebben jullie een topic speciaal voor niet-wetenschappelijke beschouwingen, maken jullie er geen gebruik van.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom is dat?
Ik leer graag meer over jullie religie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
Ik ben zelf niet zo erg van de religies, deze meneer hangt er zelfs twee aan:quote:Op dinsdag 25 juli 2017 08:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu hebben jullie een topic speciaal voor niet-wetenschappelijke beschouwingen, maken jullie er geen gebruik van.
Waarom is dat?
Ik leer graag meer over jullie religie.
Of we wel of niet iets voor elkaar zouden moeten krijgen is natuurlijk ook alles behalve een wetenschappelijk vraagstuk. Het is een politiek vraagstuk.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 10:45 schreef MrRatio het volgende:
De goede plek voor de niet-wetenschappelijke kanten van het klimaatdebat.
Aftrap: zoals media zelf vertellen: breng vooral horror stories om iets voor elkaar te krijgen. Niks wetenschappelijks dus, ook al denken de volgelingen daar heel anders over.
Het politiseren van wetenschap is iets dat voornamelijk sceptici doen. De huidige vervuiling van het wetenschappelijke debat komt vrijwel uitsluitend van hen. Wat dat betreft ben ik blij dat dit topic er nu is, en hoop ik dat het topic in W&T zich nu kan beperken tot wetenschappelijke inhoud zonder gejank over 'klimaatalarmisme'.quote:It is up to policy makers, not scientists, to decide whether governments should take concerted mitigating action to try to reduce this risk. On this we do not comment.
Politiek bedrijven op basis van wetenschap is niet hetzelfde als het politiseren van wetenschap. Begrijp je het verschil daartussen?quote:Op dinsdag 25 juli 2017 13:31 schreef MrRatio het volgende:
Oh please, gimme a break......
Het politiseren van wetenschap? Al Gore met zijn horror science fiction film, die verplichte kost werd in scholen.
Obama, Kerry en Macron met de stelling dat Climate change een serieuzer bedreiging is islamitisch terrorisme.
Jesse Klaver die de vorming van een kabinet gijzelt met aandacht voor klimaat.
Doet deze man wetenschappelijke claims op basis van ideologie, of doet hij ideologische uitspraken op basis van wetenschap?quote:Op dinsdag 25 juli 2017 10:46 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Ik ben zelf niet zo erg van de religies, deze meneer hangt er zelfs twee aan:
https://wattsupwiththat.c(...)l-warming-is-a-fact/
Exact die legt wetenschapsbasis naast het geloof waar hij overtuigd van is. Het is enkel een andere invalshoek.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Doet deze man wetenschappelijke claims op basis van ideologie, of doet hij ideologische uitspraken op basis van wetenschap?
Belangrijk verschil.
Wetenschappelijke claims op basis van ideologie. Niks bijzonders, komt vaker voor in klimaatkringen.quote:Op dinsdag 25 juli 2017 14:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Doet deze man wetenschappelijke claims op basis van ideologie, of doet hij ideologische uitspraken op basis van wetenschap?
Belangrijk verschil.
Welke wetenschappelijke claims doet hij dan die in conflict zijn met wat de wetenschap zegt?quote:Op dinsdag 25 juli 2017 16:06 schreef MrRatio het volgende:
[..]
Wetenschappelijke claims op basis van ideologie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |