abonnement Unibet Coolblue
pi_172594867
Beste lezers,

Ik merk bij veel sollicitaties dat bedrijven graag een foto bij iemands CV willen, maar mag je dit wettelijk verplichten? Het is begrijpelijk dat iemand met bijvoorbeeld brandwonden in het gezicht liever niet op de foto wil, omdat de angst er is daarop te worden afgewezen.

Wheels
  zaterdag 22 juli 2017 @ 13:52:13 #2
455506 Pietjanhenkcorneel
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_172594912
Een bedrijf kan niks 'wettelijk' verplichten nee, dat doet de overheid. En je kan hem niet meesturen, maar de kans dat je dan uitgenodigd wordt voor een gesprek is natuurlijk nihil..
  zaterdag 22 juli 2017 @ 13:52:14 #3
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_172594913
Lijkt mij niet he. Maar grote kans dat als zo'n bedrijf er om vraagt en jij doet dat niet.. dat je dan in de stapel komt die voor de kliko bestemd is...
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_172595071
Als het voor in een winkel of receptie is, zal de interviewer vast een vieze man zijn die een lekker wijf zoekt om hele dag op te geilen.
En ja waarom zou hij een lelijke vrouw aannemen als het ook een jong ding kan zijn.
Maar ook met brandwonden kan je ook lekker jong ding zijn, en als ze je daarop afwijzen is het discriminatie.
5 Ferrari's op videoband!
pi_172595136
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:01 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Als het voor in een winkel of receptie is, zal de interviewer vast een vieze man zijn die een lekker wijf zoekt om hele dag op te geilen.
En ja waarom zou hij een lelijke vrouw aannemen als het ook een jong ding kan zijn.
Maar ook met brandwonden kan je ook lekker jong ding zijn, en als ze je daarop afwijzen is het discriminatie.
Tja.. Discriminatie.. In de afwijzing staat bijna standaard ''vanwege alle sollicitaties'' Maar als je binnen een paar dagen al antwoord hebt dan weet je meestal wel genoeg.
pi_172595170
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:04 schreef Wheels het volgende:

[..]

Tja.. Discriminatie.. In de afwijzing staat bijna standaard ''vanwege alle sollicitaties'' Maar als je binnen een paar dagen al antwoord hebt dan weet je meestal wel genoeg.
Wat voor functie is het?

Als het voor in een winkel is zoeken ze een knappe metroseksuele dude met skinny jeans, opgeschoren kapsel met scheiding etc.
5 Ferrari's op videoband!
pi_172595214
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:05 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Wat voor functie is het?

Als het voor in een winkel is zoeken ze een knappe metroseksuele dude met skinny jeans, opgeschoren kapsel met scheiding etc.
Geen specifieke winkel oid, maar eerder een algemene vraag ;)
pi_172595537
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:07 schreef Wheels het volgende:

[..]

Geen specifieke winkel oid, maar eerder een algemene vraag ;)
Dan worden dus lelijke mensen niet aangenomen.
Er is vast wel een gepensioneerde advocaat die zich verveelt, zoals die in de zaak Miljoenenjacht, die een proces wil starten omdat sollicitanten worden afgewezen om hun lelijk gezicht.
5 Ferrari's op videoband!
pi_172595544
Bij een sollicitatie is het toch belangrijk om te weten met wie je te maken hebt. Het wordt voor het bedrijf wel een collega, waar je het hele jaar mee moet werken. Als je geen foto mee stuurt, zien ze je erna toch wel tijdens het gesprek. Je moet een keer je gezicht laten zien. Als je dan een brandwond in je gezicht hebt, dan zullen ze dat direct zien. Zorg er gewoon altijd voor dat je een goed CV hebt, altijd je best doet en er zo representatief mogelijk uit ziet (wat binnen je mogelijkheden ligt). Dan kom je er altijd positief uit.

Daarom vindt ik de discussie's ook altijd zo zinloos over: geslacht, foto, afkomst, leeftijd etc.

Als je goed naar een cv kijkt, zie je toch wel of iemand oud of jong is. Geslacht, afkomst komt ook naar voren. Als ze een vrouw / man zoeken, kan je daar toch niets aan doen. Als ze discrimineren op één van die vlakken, moet je je afvragen of je er wel wilt werken.
pi_172595786
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:24 schreef RealRS het volgende:
Bij een sollicitatie is het toch belangrijk om te weten met wie je te maken hebt. Het wordt voor het bedrijf wel een collega, waar je het hele jaar mee moet werken. Als je geen foto mee stuurt, zien ze je erna toch wel tijdens het gesprek. Je moet een keer je gezicht laten zien. Als je dan een brandwond in je gezicht hebt, dan zullen ze dat direct zien. Zorg er gewoon altijd voor dat je een goed CV hebt, altijd je best doet en er zo representatief mogelijk uit ziet (wat binnen je mogelijkheden ligt). Dan kom je er altijd positief uit.

Daarom vindt ik de discussie's ook altijd zo zinloos over: geslacht, foto, afkomst, leeftijd etc.

Als je goed naar een cv kijkt, zie je toch wel of iemand oud of jong is. Geslacht, afkomst komt ook naar voren. Als ze een vrouw / man zoeken, kan je daar toch niets aan doen. Als ze discrimineren op één van die vlakken, moet je je afvragen of je er wel wilt werken.
Klopt.

Je kan in feite alleen een zaak maken, als iemand van een bedrijf een fout maakt en een mail intern wil versturen maar per ongeluk replied naar de sollicitant waarin hij iets zegt van 'hey Robert, kijk deze lelijke gast, hij denkt hier te komen werken hahaha, ik zal hem een afwijsmailtje terugsturen'.

zoals:

5 Ferrari's op videoband!
pi_172595822
Lijkt mij niet, maar mijn ervaring is dat men altijd wel even op je LinkedIn spiekt. Dus ze komen er toch wel achter.
pi_172595952
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:37 schreef DoubleDip het volgende:
Lijkt mij niet, maar mijn ervaring is dat men altijd wel even op je LinkedIn spiekt. Dus ze komen er toch wel achter.
Officieel mag dat natuurlijk niet meer vanwege privacy. Mij valt het juist op dat recruiters van bedrijven helemaal niet op Linkedin kijken voor een gesprek. Verbaast mij altijd omdat het weinig moeite is. Vaak lezen de inhoudelijke personen je cv pas als je komt.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 14:47:28 #13
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_172596006
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:34 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

Klopt.

Je kan in feite alleen een zaak maken, als iemand van een bedrijf een fout maakt en een mail intern wil versturen maar per ongeluk replied naar de sollicitant waarin hij iets zegt van 'hey Robert, kijk deze lelijke gast, hij denkt hier te komen werken hahaha, ik zal hem een afwijsmailtje terugsturen'.

zoals:

[ afbeelding ]
That Good Ol' Fashioned Racism. _O_
wooblabalurg
pi_172596997
Het kan, en mag, mits het relevante informatie oplevert voor de in te vullen vacature. Solliciteren naar de vacature van 'fotomodel'? Ja, relevant. Solliciteren naar de functie van 'Banketbakker'? Nee, niet relevant.
pi_172597112
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 13:50 schreef Wheels het volgende:
Beste lezers,

Ik merk bij veel sollicitaties dat bedrijven graag een foto bij iemands CV willen, maar mag je dit wettelijk verplichten? Het is begrijpelijk dat iemand met bijvoorbeeld brandwonden in het gezicht liever niet op de foto wil, omdat de angst er is daarop te worden afgewezen.

Wheels
Denk je dan dat ze iemand aannemen zonder dat persoon gezien te hebben.
pi_172597127
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 15:48 schreef hoechst het volgende:

[..]

Denk je dan dat ze iemand aannemen zonder dat persoon gezien te hebben.
Daar heb je een sollicitatiegesprek voor.
pi_172597160
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 15:49 schreef Wheels het volgende:

[..]

Daar heb je een sollicitatiegesprek voor.
dan zien ze toch in dat gesprek dat jij er zo uit ziet..
word je alsnog afgewimpeld.
  zaterdag 22 juli 2017 @ 16:10:42 #18
455506 Pietjanhenkcorneel
Hoi. Ik ben P,J,H en C
pi_172597511
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 14:44 schreef RealRS het volgende:

[..]

Officieel mag dat natuurlijk niet meer vanwege privacy. Mij valt het juist op dat recruiters van bedrijven helemaal niet op Linkedin kijken voor een gesprek. Verbaast mij altijd omdat het weinig moeite is. Vaak lezen de inhoudelijke personen je cv pas als je komt.
Waarom zou je als bedrijf zijnde niet op iemand zijn LinkedIn profiel mogen kijken?
  zaterdag 22 juli 2017 @ 16:14:12 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_172597581
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 16:10 schreef Pietjanhenkcorneel het volgende:

[..]

Waarom zou je als bedrijf zijnde niet op iemand zijn LinkedIn profiel mogen kijken?
Het mag wel degelijk, al wordt er in het onderstaande topic

NWS / Bedrijf mag niet Social Media van sollicitanten checken

een voorstel besproken om het te verbieden. Kansloos verbod overigens, het is toch niet te handhaven. Voor zover het al wenselijk is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 22 juli 2017 @ 16:27:42 #20
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_172597937
Ze hoeven je niet te verplichten, alle cv's zonder foto verdwijnen direct in de prullenbak.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_172597993
Als je een veel voorkomende naam hebt, weten ze met zo'n foto zeker dat ze 't goede Facebook en LinkedIn profiel checken _O- _O-
pi_172598243
Wat maakt het uit verder. Het zegt wat over het soort bedrijf dat wel.
pi_172598330
Nog nooit gedaan, maar als ze m'n naam door Google halen vinden ze vanzelf een foto.
pi_172598550
Tja, onderdeel van de selectieprocedure, doe je weinig aan.


quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 16:42 schreef aloa het volgende:
Wat maakt het uit verder. Het zegt wat over het soort bedrijf dat wel.
hoezo, zijn ze nu racistisch?

kom op man, als jij zelfstandig ondernemer en je wil iemand voor je hebben werken wil je toch ook weten wie er op gesprek komt. Je zit er elke dag naast
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_172599519
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 16:57 schreef ._HAAK_. het volgende:
kom op man, als jij zelfstandig ondernemer en je wil iemand voor je hebben werken wil je toch ook weten wie er op gesprek komt. Je zit er elke dag naast
Dat zie je wel vanzelf als je iemand - op basis van motivatie, opleiding en ervaring - hebt uitgenodigd voor een gesprek.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')