abonnement Unibet Coolblue
pi_172546698
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 11:53 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Wat dat betreft dus stiekem weer een scheve vergelijking van Jigzoz. Misschien als hij iets had geroepen over pogingen tot het verbannen van de term "cracker" maar ik denk dat hij zich ook wel beseft dat blanken zich daar nagenoeg 0,0 van zulke woorden aantrekken. En dat brengt misschien net eventjes iets te pijnlijk naar boven hoe lichtgevoelig bepaalde bevolkingsgroepen zijn mbt taalgebruik :P
Ik vraag me af of je de individuele klaagneger en zeurmoslim kan projecteren op de hele groep. Het zijn vooral de boegbeelden der kleinzerigheid die in beeld komen, wat dan weer een bepaald beeld schept.

Heb nooit een neger gehoord die geen neger genoemd wilde worden.

Sonny en Sylvana is toch meer een tragikomisch duo van de beeldbuis.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  donderdag 20 juli 2017 @ 12:02:44 #177
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172546845
quote:
12s.gif Op donderdag 20 juli 2017 11:55 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je de individuele klaagneger en zeurmoslim kan projecteren op de hele groep. Het zijn vooral de boegbeelden der kleinzerigheid die in beeld komen, wat dan weer een bepaald beeld schept.

Heb nooit een neger gehoord die geen neger genoemd wilde worden.
Ik ken ze wel maar inderdaad zijn het bepaalde sub-groepen binnen die gemeenschap en vaak grotere politieke groepen blanken die zich overmatig druk maken over taalgebruik en zogenaamde koloniale sentimenten.

Ik onderken overigens dat donkere mensen in Nederland een stuk relaxter zijn over dit soort onzin dan in de VS waar dit soort PC-cultuur een stuk meer voorkomt.

quote:
Sonny en Sylvana is toch meer een tragikomisch duo van de beeldbuis.
Die zich ik idd ook niet als representatief voor de gemeenschap waar ze zichzelf representatief voor zien. :P
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172546894
Je hoeft een bepaalde politieke overtuiging maar rechts-conservatief te noemen en de verontwaardiging barst los. Vreemd genoeg in dezelfde hoek die het blijkbaar geen enkel probleem vindt om mensen 'negers' te noemen terwijl ze weten dat sommige mensen daar aanstoot aan nemen.

Dat heeft niets te maken met een jij-bak, maar alles met hypocrisie.
pi_172546907
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik ken ze wel maar inderdaad zijn het bepaalde sub-groepen binnen die gemeenschap en vaak grotere politieke groepen blanken die zich overmatig druk maken over taalgebruik en zogenaamde koloniale sentimenten.

Ik onderken overigens dat donkere mensen in Nederland een stuk relaxter zijn over dit soort onzin dan in de VS waar dit soort PC-cultuur een stuk meer voorkomt.

[..]

Die zich ik idd ook niet als representatief voor de gemeenschap waar ze zichzelf representatief voor zien. :P
Ik ben best relax en ook niet lichtgevoelig. Ik begrijp niet waarom mensen een woord in de mond willen nemen welke afstamt van de slavernij. Hoewel ik begrijp dat er veel onwetendheid over is.
pi_172547070
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:06 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

Ik ben best relax en ook niet lichtgevoelig. Ik begrijp niet waarom mensen een woord in de mond willen nemen welke afstamt van de slavernij. Hoewel ik begrijp dat er veel onwetendheid over is.
Wellicht moeten we de woorden "keten", "schip", "meester" en "suiker" dan ook maar schrappen in het Newspeakwoordenboek 2018.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172547115
quote:
8s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:13 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Wellicht moeten we de woorden "keten", "schip", "meester" en "suiker" dan ook maar schrappen in het Newspeakwoordenboek 2018.
Whaha grappig he.
pi_172547205
quote:
8s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:13 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Wellicht moeten we de woorden "keten", "schip", "meester" en "suiker" dan ook maar schrappen in het Newspeakwoordenboek 2018.
Dus dan is 'nazi' ook een prima benaming voor een rechtspopulist?

Rekening houden met historische connotaties is tenslotte maar new-speak.
  donderdag 20 juli 2017 @ 12:23:47 #183
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172547281
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:05 schreef Jigzoz het volgende:
Je hoeft een bepaalde politieke overtuiging maar rechts-conservatief te noemen en de verontwaardiging barst los.
Ik denk dat dat vooral een signaal is dat je mensen verkeerd aan het bejegenen bent. Echte rechts-conservatieve mensen zullen trots zijn om conservatief en rechts genoemd te worden. En dat is ook niet iets om je voor te schamen wat mij betreft.

Het is voor mensen irritant als je ze echter labels gaat geven die niet kloppen bij hun meningen. Ik heb jou ook wel eens dingen zien roepen over hoe ik een rechts-extremist zou zijn. Nja als centrum-links persoon moet ik daar best wel om lachen. Sommige mensen raken geïrriteerd. Begrijpelijk. En ik vind het ook begrijpelijk dat je geirriteerd raakt als Prem je een neger noemt overigens.... dat is allemaal prima maar de vraag is.. ga je vervolgens als een baby bij de overheid aankloppen om Prem met een stok te laten slaan of accepteer je gewoon dat dit soort dingen horen bij een vrije open samenleving en discussie.

quote:
Vreemd genoeg in dezelfde hoek die het blijkbaar geen enkel probleem vindt om mensen 'negers' te noemen terwijl ze weten dat sommige mensen daar aanstoot aan nemen.
Aanstoot nemen boeit me inderdaad bizar weinig.

quote:
Dat heeft niets te maken met een jij-bak, maar alles met hypocrisie.
Jij vindt dat dit 'rechtertje stappen' geoorloofd is omdat "hullie het ook doen" of dat aanstootnemen geoorloofd is omdat "hullie het ook doen". Dat is jij-bakken pur sang.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  donderdag 20 juli 2017 @ 12:24:30 #184
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172547290
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:15 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

Whaha grappig he.
Volgens je eigen bron wordt het woord neger dus al sinds 1863 niet meer gebruikt voor een slaaf. Nou voel ik me soms wel oud, maar nog geen 154 jaar. Ken ook eigenlijk geen mensen die zo oud zijn.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  donderdag 20 juli 2017 @ 12:27:34 #185
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172547331
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:06 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

Ik ben best relax en ook niet lichtgevoelig. Ik begrijp niet waarom mensen een woord in de mond willen nemen welke afstamt van de slavernij. Hoewel ik begrijp dat er veel onwetendheid over is.
Ik denk dat woorden kunnen veranderen. In de zin dat de betekenis en de emotionele lading kan veranderen. En het kan gebeuren dat daar een splitsing ontstaat waar een deel van de bevolking vast blijft houden aan een oudere context. Dan praat je dus uiteindelijk langs elkaar heen.

Wat hier echter aan de hand lijkt te zijn is dat nagenoeg de hele samenleving is verschoven naar een andere betekenis met minder emotionele lading (blank en zwart) en dat bepaalde kleine politieke groepen krampachtig terug proberen te gaan naar de oudere betekenis/emotionele lading van een woord vooral om politieke aandacht te genereren.

En een hoop mensen doen daar gewoon lekker niet aan mee. En terecht.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172547333
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:24 schreef nixxx het volgende:

[..]

Volgens je eigen bron wordt het woord neger dus al sinds 1863 niet meer gebruikt voor een slaaf. Nou voel ik me soms wel oud, maar nog geen 154 jaar. Ken ook eigenlijk geen mensen die zo oud zijn.
En toch weet eenieder wat een neger/negroïde is in zijn hoofd als die term wordt gebruikt wordt. Doe niet zo raar.
pi_172547350
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 11:28 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

Slaven werden gezien als niets en als beesten en werden benoemd tot hun uiterlijke kenmerken en huidskleur.


Misschien moesten negers in die tijd geen negers verkopen aan negers.

Slachtofferrol.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_172547360
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 11:45 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Je ziet in ieder geval dat mensen zich weer meer van elkaar afkeren dankzij dit soort discussies, weet niet of je daar nou zo blij mee moet zijn. Jouw bewering dat mensen het woord neger gebruiken vanwege een soort link met het slavernijverleden helpt daarin niet als die link voor de meeste mensen er gewoon niet is. Dan beschuldig je ze van iets tamelijk verschrikkelijks, terwijl die intentie er nergens is. Kan me voorstellen dat mensen zich dan juist weer beledigd gaan voelen. Zoals ik dat ook met die zwarte piet discussie veel zie. Het heeft de verhoudingen geen goed gedaan i.i.g.
Precies! Het bevordert juist racisme.
Het woord neger komt helemaal niet van slavernij af. Maar van negroïde type (zwart van kleur dus). Wat is daar nou mis mee? Het lijkt wel of mensen zich daar voor schamen.
En ik weet heus wel hoe erg slavernij was. Heb in de Cariben ook diverse musea daarover bezocht en de rillingen liepen over mijn lijf. Maar als blanke voel ik me daar nog geen millimeter schuldig over omdat ik zoiets nooit zou doen. Ik voel me meer verbonden met de slaven dan met de "eigenaren" van toen.
Ik loop al aardig wat jaartjes op deze aardbol mee, heb vroeger genoten van negerzoenen, en nooit veel van racisme in NL gemerkt, met uitzondering van wat foute figuren, die door en door racistisch zijn. Maar juist de jaren door de ZP-discussie en door nu weer het woord neger te koppelen aan slavernij komt het juist wel steeds meer boven.
Jammer is dat, wat altijd gewoon was, makkelijk in de omgang en één groep wordt door al dit gedoe juist seperatisme.
pi_172547367
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:23 schreef SpecialK het volgende:

Jij vindt dat dit 'rechtertje stappen' geoorloofd is omdat "hullie het ook doen" of dat aanstootnemen geoorloofd is omdat "hullie het ook doen". Dat is jij-bakken pur sang.
Nee, dat is het niet. Het is wijzen op hypocrisie. Als dat een jij-bak zou zijn, dan is elke vorm van wijzen op hypocrisie of inconsequentie nooit een argument.

O, en naar de rechter stappen is altijd geoorloofd. Dat is zo ongeveer het basisprincipe van de rechtsstaat. Of je daar gelijk krijgt is een tweede en in dit geval was dat niet zo. Nou, duidelijk.

Kun je je nog altijd afvragen of je het dan nodig vindt om mensen 'negers' te noemen. Als je vindt van wel: prima, maar wees dan ook consequent en ga niet huilen als je zelf een keer aangesproken wordt met een term die je niet zint.
  donderdag 20 juli 2017 @ 12:29:49 #190
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_172547369
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:27 schreef Hdero het volgende:

[..]

En toch weet eenieder wat een neger/negroïde is in zijn hoofd als die term wordt gebruikt wordt. Doe niet zo raar.
ja, een persoon met een donkere huidskleur met afrikaanse wortels. Ik denk niet aan slaven, jij wel meteen? Slavernij is in nederland definitief iets van het verleden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_172547399
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:29 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Misschien moesten negers in die tijd geen negers verkopen aan negers.

Slachtofferrol.
Dat is ook een goed punt idd. De meeste slaven in Europa waren "gewoon" blank en veel negers die zich "goed" verrijkt hebben met de verkoop van slaven.

Maar dat soort polincor feiten hoort de social engineer liever niet.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
pi_172547409
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 11:53 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

Het woord heeft sowieso een link met het slavernijverleden, ik begrijp niet hoe je dat kan ontkennen als je je erin verdiept. Ik geloof trouwens dat de meeste mensen dat niet eens weten of erbij stilstaan, hoor. Ik wist dat eerst ook niet. Maar die link is er. En dat is ook treurig, vind ik. Daarom begrijp ik er ook niet veel van dat mensen andere mensen zo willen noemen in de wetenschap waar het vandaan komt.
Waarom zou je je erin gaan verdiepen als echt niemand in de hele wijde wereld zich aan het woord stoort. Juist dat steeds maar graven naar links met het verre verleden waardoor dingen ineens aanstootgevend kunnen zijn moet eens mee opgehouden worden.

Als we als blanke Nederlanders in ons verleden duiken is er vast ook erg veel om ons druk over te maken m.b.t. de Spaanse, Duitse en Franse overheersing. Maar waarom zou een mens dat in vredesnaam doen? Wat win je ermee behalve mensen tegen elkaar op te zetten?
pi_172547418
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 11:53 schreef Daargaatze het volgende:

[..]

Het woord heeft sowieso een link met het slavernijverleden, ik begrijp niet hoe je dat kan ontkennen als je je erin verdiept. Ik geloof trouwens dat de meeste mensen dat niet eens weten of erbij stilstaan, hoor. Ik wist dat eerst ook niet. Maar die link is er. En dat is ook treurig, vind ik. Daarom begrijp ik er ook niet veel van dat mensen andere mensen zo willen noemen in de wetenschap waar het vandaan komt.
Maar als die link er honderden jaren geleden was en nu niet meer, en niemand die het woord gebruikt weet dat, dan wordt er toch ook geen slaaf mee bedoeld? Het zou nog niet in me opkomen.
pi_172547420
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:29 schreef nixxx het volgende:

[..]

ja, een persoon met een donkere huidskleur met afrikaanse wortels. Ik denk niet aan slaven, jij wel meteen? Slavernij is in nederland definitief iets van het verleden.
Niet geheel Afrika maar subsahara Afrika eh. Want je hebt ook Marokkanen.
pi_172547437
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:29 schreef nixxx het volgende:

[..]

ja, een persoon met een donkere huidskleur met afrikaanse wortels. Ik denk niet aan slaven, jij wel meteen? Slavernij is in nederland definitief iets van het verleden.
Er bestaat ook moderne dag slavernij maar niet massaal tegen negers in de traditionele zin van het woord, nee. :)
pi_172547464
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dus dan is 'nazi' ook een prima benaming voor een rechtspopulist?

Als die echt het gedachtengoed van de nazi's aanhangt, wat mij betreft wel ja. Waarom niet?
  donderdag 20 juli 2017 @ 12:35:46 #197
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172547479
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:29 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, dat is het niet. Het is wijzen op hypocrisie. Als dat een jij-bak zou zijn, dan is elke vorm van wijzen op hypocrisie of inconsequentie nooit een argument.
Dat hangt van de situatie af. Het kan beiden. Soms denk je iemand op zijn hypocritie te wijzen maar blijk je stiekem je eigen argument in de fik te steken.

quote:
O, en naar de rechter stappen is altijd geoorloofd. Dat is zo ongeveer het basisprincipe van de rechtsstaat. Of je daar gelijk krijgt is een tweede en in dit geval was dat niet zo. Nou, duidelijk.
Muah. Je kan ook naar de rechter stappen om een dwangbevel te vragen om je homo-buren te laten stoppen met homo zijn. Dat is dan "geoorloofd" maar het valt buiten de geest van onze grondwet en de vrijheid die we elkaar gunnen.

quote:
Kun je je nog altijd afvragen of je het dan nodig vindt om mensen 'negers' te noemen. Als je vindt van wel: prima, maar wees dan ook consequent en ga niet huilen als je zelf een keer aangesproken wordt met een term die je niet zint.
Ik huil niet, de meeste mensen huilen niet. Maar nogmaals. Er zit een verschil tussen iemand met een (wellicht kwetsende doch accurate) term aan te spreken en iemand een mening/positie toe te kennen die die persoon niet eens houdt.

De reacties daarin zullen altijd verschillend zijn en zijn dus niet goed te vergelijken.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_172547491
quote:
14s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:31 schreef De_cameraman_uit_Colombia het volgende:

[..]

Dat is ook een goed punt idd. De meeste slaven in Europa waren "gewoon" blank en veel negers die zich "goed" verrijkt hebben met de verkoop van slaven.

Maar dat soort polincor feiten hoort de social engineer liever niet.
Exact.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_172547503
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:27 schreef Hdero het volgende:

[..]

En toch weet eenieder wat een neger/negroïde is in zijn hoofd als die term wordt gebruikt wordt. Doe niet zo raar.
Ik denk dan aan een donker type mens, absoluut niet aan een slaaf. Doe niet zo gek, waarom zou ik aan een slaaf denken als ik een neger zie? Denk dat degenen die daaraan denken juist zich meer voelen dan.
pi_172547507
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 12:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dat hangt van de situatie af. Het kan beiden. Soms denk je iemand op zijn hypocritie te wijzen maar blijk je stiekem je eigen argument in de fik te steken.

[..]

Muah. Je kan ook naar de rechter stappen om een dwangbevel te vragen om je homo-buren te laten stoppen met homo zijn. Dat is dan "geoorloofd" maar het valt buiten de geest van onze grondwet en de vrijheid die we elkaar gunnen.

[..]

Ik huil niet, de meeste mensen huilen niet. Maar nogmaals. Er zit een verschil tussen iemand met een (wellicht kwetsende doch accurate) term aan te spreken en iemand een mening/positie toe te kennen die die persoon niet eens houdt.

De reacties daarin zullen altijd verschillend zijn en zijn dus niet goed te vergelijken.
Kwetsende term versus kwetsende term.

Maar goed, blijf jij mensen met 'neger' aanspreken. Kijken wie daar beter van wordt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')