abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_172517242
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:21 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Wordt het gezien als iets kwaads?
Dat is het ergste wat je kan doen in de Islam..
pi_172517260
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:21 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Ik denk wel dat deze geloven minimaal verschillen en dat ze van elkaar afstammen. Ookal wordt door gelovigen zelf ontkent.
De drie zijn in feite dezelfde godsdienst, alleen de een voert het een beetje anders uit dan de ander en dan heb je er nog demonen tussen doorlopen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172517279
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:22 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

Erger dan een kaffir?
pi_172517280
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:17 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Gospel is meer een VS dingetje, maar in de gehele amerika's zijn donkere mensen juist vrij vaak christelijk. Ik begrijp niet hoezo het raar zou zijn dat een Antilliaan christelijk is, als het niet van de blanke kant van zijn familie is.
Eén van de weinige 'geloofsuitingen' waar ik wel echt helemaal vrolijk van kan worden. Ik zou graag nog wel eens zo'n dienst bij willen wonen, puur voor de sfeer. :)
Tails tell tales
pi_172517345
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:23 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

De drie zijn in feite dezelfde godsdienst, alleen de een voert het een beetje anders uit dan de ander en dan heb je er nog demonen tussen doorlopen.
Ze hebben zelfs dezelfde profeten. :D
pi_172517351
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:19 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Omdat de zwarte medemens onderdrukt werd door christenen.

In Haïti geloven ze in bijvoorbeeld voodoo etc. Dat is weer iets typisch Afrikaanse natuurgodsdienst. En dat snap ik dan wel weer ivm hun roots.
Ik weet niet in welke mate Haiti christelijk is, maar Haiti is het land van de meest succesvolle slavenopstand, waarna de zwarte bevolking de macht overnam. Dus het is waarschijnlijk dat hun natuurreligie, voodoo dus, meer wijdverspreid is dan in andere landen.

De natuurreligies werden tijdens de slavernij nogal de kop ingedrukt. Daardoor kijken veel zwarte mensen uit die contreien er nog steeds op neer, terwijl ze het christendom omarmen. Ook worden elementen uit die religies soms behouden als bijgeloof, voor mensen die zich toch als christen identificeren.

In andere landen, zoals Brazilië, zijn elementen van de natuurreligies gemixt met het christendom, om nieuwe religies te creëren (Santo Daime bijvoorbeeld). Maar ook in die landen is het christendom véél groter.
  dinsdag 18 juli 2017 @ 23:28:03 #107
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_172517388
Eigenlijk faalde je toen je voor een man een hoofddoek opzette: op dt moment verloochende je jezelf. Dat je hem nu weer afzet is een teken dat je zekerder bent van wat je zelf gelooft.
Prrrrr
pi_172517396
Ja klopt. Voodoo is eigenlijk gewoon een godsdienst. Op Curacao kennen we ook een versie daarvan. Maar er zijn altijd slechteriken die in poppetjes gaan prikken, dat is bij iedere godsdienst zo, die de godsdienst als instrument voor hun eigen ego gaan gebruiken.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_172517429
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:26 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Ik weet niet in welke mate Haiti christelijk is, maar Haiti is het land van de meest succesvolle slavenopstand, waarna de zwarte bevolking de macht overnam. Dus het is waarschijnlijk dat hun natuurreligie, voodoo dus, meer wijdverspreid is dan in andere landen.

De natuurreligies werden tijdens de slavernij nogal de kop ingedrukt. Daardoor kijken veel zwarte mensen uit die contreien er nog steeds op neer, terwijl ze het christendom omarmen. Ook worden elementen uit die religies soms behouden als bijgeloof, voor mensen die zich toch als christen identificeren.

In andere landen, zoals Brazilië, zijn elementen van de natuurreligies gemixt met het christendom, om nieuwe religies te creëren (Santo Daime bijvoorbeeld). Maar ook in die landen is het christendom véél groter.
Daarom snap ik niet dat zij van het christendom afstappen.

En helemaal in Latijns-Amerika is het erg. Daar is de hele bevolking verkracht en bijna uit vermoord door de Spanjaarden. Maar ze blijven heilig geloven.
pi_172517520
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:23 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Erger dan een kaffir?
Ehm eerlijk? Ik weet dat niet :@
K vraag het morgen wel even aan iemand die hier meer verstand van heeft!
pi_172517526
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:28 schreef mrspoeZ het volgende:
Eigenlijk faalde je toen je voor een man een hoofddoek opzette: op dt moment verloochende je jezelf. Dat je hem nu weer afzet is een teken dat je zekerder bent van wat je zelf gelooft.
Nou nee dus, want M. geeft aan (ook) zelf te geloven dat het dragen van een hoofddoek wel degelijk een 'must' (plicht) is...
Tails tell tales
pi_172517533
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:09 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

Meeste? Zeg dan "een groot deel". Dat klink heel wat beter ;)
Ja. Maar je begrijpt volgens mij prima wat ik bedoel.
Whatever...
pi_172517597
ik denk dat het meer falen is zodra je iets doet terwijl je er niet helemaal achter staat, maar meer omdat het moet.

Net als dat iemand haar/ zijn excuses aanbiedt op een bepaalde manier ( aan de toon te merken) waaraan iedereen kan zien dat het niet gemeend is. Beter maak je dan niet zo'n excuus lijkt me. Begrijp eerst waarvoor je je excuses aanbiedt (waarom hoofddoek dragen) en ontwikkel je zo dat je ook mans genoeg bent om je excuses ook aan te bieden (dit is lastig, je moeten echt voelen dat je de hoofddoek wil dragen - het moet van binnenuit komen.. ). Zo denk ik. :)
pi_172517617
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:22 schreef BellaaElisa het volgende:

[..]

'tovenarij' is ook bij strenge christenen enorm taboe. Sprookjes over tovenaars zijn uit den boze (letterlijk) net als alle 'occulte' zaken.

Zo erg dat men weigerde mee te doen met thema magie in de kinderboekenweek .
Whatever...
pi_172517644
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 22:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Alsof een hoofddoek je een beter mens maakt. Onzin.

Het verandert jou niet en het is niet een van de vijf pijlers. Je kunt prima moslim zijn (en vromer dan de meeste met een hoofddoek) zonder.
Dit denk ik ook.
pi_172517713
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:37 schreef TheInnocent het volgende:
ik denk dat het meer falen is zodra je iets doet terwijl je er niet helemaal achter staat, maar meer omdat het moet.

Net als dat iemand haar/ zijn excuses aanbiedt op een bepaalde manier ( aan de toon te merken) waaraan iedereen kan zien dat het niet gemeend is. Beter maak je dan niet zo'n excuus lijkt me. Begrijp eerst waarvoor je je excuses aanbiedt (waarom hoofddoek dragen) en ontwikkel je zo dat je ook mans genoeg bent om je excuses ook aan te bieden (dit is lastig, je moeten echt voelen dat je de hoofddoek wil dragen - het moet van binnenuit komen.. ). Zo denk ik. :)
Juist mensen die heel sterk zijn in hun geloof hebben veel minder externe bevestiging nodig hierover.

Zowel bij de islam als christendom is de belijdenis ( er is maar één God en dat is Allah/Jahwe/99 namen) het belangrijkste.

Al het andere komt daarna.uiteraard vindt niet iedereen dat, maar het is wel de kern van monotheïsme.
Whatever...
  dinsdag 18 juli 2017 @ 23:41:51 #117
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_172517721
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 21:01 schreef Maghrebijnse het volgende:

[..]

Ik zal even heel eerlijk zijn. Ik was het meisje dat altijd in de korte jurkjes en rondjes rondliep. In de zomer gewoon in bikini paraderen. Tot ik mijn ex leerde kennen. Heel gauw kwam hij met dingen die hij niet wou en ik was verliefd en dus ook blind. Ik deed alles om maar aan zijn plaatje te voldoen en in de hoop dat we zouden trouwen.

Ik lees hierin dat voor de verloofde in beeld kwam Magrebijnse prima voor zichzelf had bepaald dat ze geen hoofddoek op hoefde. Dat je iets als een islamitische plicht ziet wil niet zeggen dat je die ook jezelf op hoeft te leggen. Als je voor jezelf tegenover jouw god kan verantwoorden waarom je iets wel of juist niet doet maakt dat je juist sterker dan wanneer je slaafs de geboden van nderen opvolgt.
Prrrrr
pi_172517757
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:41 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Ik lees hierin dat voor de verloofde in beeld kwam Magrebijnse prima voor zichzelf had bepaald dat ze geen hoofddoek op hoefde. Dat je iets als een islamitische plicht ziet wil niet zeggen dat je die ook jezelf op hoeft te leggen. Als je voor jezelf tegenover jouw god kan verantwoorden waarom je iets wel of juist niet doet maakt dat je juist sterker dan wanneer je slaafs de geboden van nderen opvolgt.
Juist.

Het is jouw geloof . Niet dat er een ander van je verwacht.

Alhoewel ik begrijp dat dit bij islamitische mensen en bijbehorende cultuur niet altijd geheel zo wordt gezien. Maar dat is wel de essentie van godsdienstvrijheid.
Whatever...
pi_172517891
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:41 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Ja, dit snap ik allemaal wel, maar dit is hoe jij en anderen daar tegenaan kijken, uit de woorden van M. (ook in heel veel andere posts van haar) blijkt dat dit níet is hoe M. daar zélf tegenaan kijkt, in ieder geval niet hoe ze vindt dat ze daar (van haar geloof) tegenaan mág kijken.
Tails tell tales
pi_172518336
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:29 schreef 6star6lord6 het volgende:

[..]

Daarom snap ik niet dat zij van het christendom afstappen.

En helemaal in Latijns-Amerika is het erg. Daar is de hele bevolking verkracht en bijna uit vermoord door de Spanjaarden. Maar ze blijven heilig geloven.
O, apart dat het nog steeds zo is? Ja, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ja, ook op andere plekken zijn de monotheïstische religies niet altijd op de meest nette manier geïntroduceerd, maar blijkbaar is dat júíst effectief.
pi_172519349
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 23:51 schreef Forbry het volgende:

[..]

Ja, dit snap ik allemaal wel, maar dit is hoe jij en anderen daar tegenaan kijken, uit de woorden van M. (ook in heel veel andere posts van haar) blijkt dat dit níet is hoe M. daar zélf tegenaan kijkt, in ieder geval niet hoe ze vindt dat ze daar (van haar geloof) tegenaan mág kijken.
Ergens tegenaan kijken en van iets externs ergens tegenaan mogen kijken zijn niet hetzelfde. Volgens mij wil ze niet, maar denkt ze dat het slecht is van het geloof als ze het niet doet.
pi_172519393
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 06:57 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ergens tegenaan kijken en van iets externs ergens tegenaan mogen kijken zijn niet hetzelfde. Volgens mij wil ze niet, maar denkt ze dat het slecht is van het geloof als ze het niet doet.
Eens, vandaar ook die laatste bijzin in mijn post. :)

Maar blijkens M. haar posts is haar manier van geloven juist heel erg gestoeld op wat er wel/niet in de Koran staat. Dat is volgens haar het woord van Allah en aan dat woord dient men zich te houden. Haar manier van geloven is niet die vrije manier die o.a. MrspoeZ en Spanky78 vinden dat je er aan mag/moet geven (en, was ik gelovig geweest, ik zelf ook zou hanteren). M. zou dus haar hele manier van geloven moeten omgooien wil ze het niet dragen van een hoofddoek daarmee kunnen verenigen...

Dit is mijn kijk erop in ieder geval ;)
Tails tell tales
pi_172519587
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 07:15 schreef Forbry het volgende:

[..]

Eens, vandaar ook die laatste bijzin in mijn post. :)

Maar blijkens M. haar posts is haar manier van geloven juist heel erg gestoeld op wat er wel/niet in de Koran staat. Dat is volgens haar het woord van Allah en aan dat woord dient men zich te houden. Haar manier van geloven is niet die vrije manier die o.a. MrspoeZ en Spanky78 vinden dat je er aan mag/moet geven (en, was ik gelovig geweest, ik zelf ook zou hanteren). M. zou dus haar hele manier van geloven moeten omgooien wil ze het niet dragen van een hoofddoek daarmee kunnen verenigen...

Dit is mijn kijk erop in ieder geval ;)
Ik denk dat ze in de grond een veel vrijere geest is. Maar dat ze zich enorm door haar omgeving laat beïnvloeden. Ze ' hoort' nu te trouwen met een Marokkaan die ook moslim is. Ze ' hoort' een hoofddoek te dragen. Terwijl ik denk te lezen tussen alle regels door dat ze dat eigenlijk helemaal niet nodig vindt.

Ik gun iedereen zijn/haar eigen zoektocht naar wat werkt in het leven. Vind het wel dapper dat m. Dat ook doet. Ze ziet het zelf misschien niet zo.. maar ze lijkt zichzelf te verlichten door ma te denkt. Vragen te stellen en logica toe te passen.

Want zelf nadenken is de weg. Niet het klakkeloos nadien van iemand die roept wat ' goed' is.

In dit geval is de vraag stellen hem eigenlijk al beantwoorden.
Whatever...
pi_172523972
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 22:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Alsof een hoofddoek je een beter mens maakt. Onzin.

Het verandert jou niet en het is niet een van de vijf pijlers. Je kunt prima moslim zijn (en vromer dan de meeste met een hoofddoek) zonder.
Dat zeg ik toch nergens? Ken zat meiden die geen hoofddoek dragen en echt hele goede dames zijn waarvan ik oprecht denk dat die straks wel een mooi plekje krijgen in de hemel. Daar gaat het mij ook niet om, het is meer dat gevoel van falen of zo.
pi_172524050
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juli 2017 22:54 schreef Forbry het volgende:

[..]

^

Persoonlijk ben ik niet voor of tegen, maar aangezien je islamitisch bent en naar eigen zeggen ook islamitisch wilt zijn, lijkt mij -gezien de gequote uitspraak- de belangrijkste vraag, de vraag waarom je de hoofddoek (soms) NIET wilt dragen i.p.v. waarom wel...

Omdat je mét hoofddoek minder aandacht (van mannen) (voor je uiterlijk) krijgt? Omdat je (je) 'stiekem' toch niet islamitisch bent (voelt)? Wat is nou precies de reden?
Je stel het zwart-wit. Als ik niet achter de hoofddoek sta, dan voel ik me minder islamitisch. Dat hoeft niet zo te zijn. Ik voel me nog altijd islamitisch en houd me nog altijd aan de 5 belangrijkste zuilen binnen de islam. Daar verandert een hoofddoek niks aan. Ook toen ik geen hoofddoek droeg deed ik gewoon het gebed en deed ik mee aan de ramadan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')