Beide bedrijven zijn gezond (we hebben genoeg klanten en een proces kunnen we ons veroorloven, deze factuur doet onder aan de streep niet veel voor ons.), het gaat om een factuur van +/- 3000 euro. Het andere bedrijf had het hele wagenpark (+/- 10 autos) bij ons in onderhoud/reparatie. Altijd is de klant als koning behandeld en hebben we er alles aan gedaan om hem tevreden te houden. Door zijn persoonlijkheid is het een lastige man om mee te werken maar wel altijd correct geweest.
Zoals eerder vermeld ben ik meerdere malen het gesprek bij hem op de zaak aangegaan en werd er niet vermeld dat er niet betaald zou worden maar dat hij het er niet mee eens was, of hij ging betalen moest hij nog even aankijken, omdat hun een betaling termijn van 60 dagen hanteren moest ik het sowieso afwachten. Vragen als hoe we het anders hadden moeten of kunnen doen of welke oplossing hij passend zou vinden worden niet beantwoord. Wij zitten fout en hij gaat niet betalen.
Wat hem dus dwars zit; Wij hebben hem niet geïnformeerd bij deze hoge reparatie (gemiddelde reparatie kosten zijn altijd hoog door de branche waarin het bedrijf werkzaam is, en de leeftijd van de bedrijf autos, dus dit is niet uitzonderlijk hoog). Hij is vaak niet/slecht bereikbaar. Er word een auto gebracht door een personeelslid, deze moet de volgende dag de weg weer op (bijna altijd bij deze klant), het persooneelslid geeft aan mijn collega door wat er aan de auto moet gebeuren en dat het gemaakt kan/mag worden. Nadat we telefonisch de eigenaar proberen te contacteren met de prijsopgave word er niet opgenomen of teruggebeld, ivm tijdsnood hebben we de reparatie uitgevoerd zodat de klant de auto de volgende dag weer in gebruik kan nemen... Uiteraard is dit een gok, het personeelslid gaat niet over de portemonnee van de eigenaar en de eigenaar heeft niet expliciet akkoord gegeven voor deze reparatie. De andere keuze was geweest om de auto niet te repareren, de auto (bedrijfs bakwagen) had de volgende dag niet in gebruik genomen kunnen worden en de eigenaar had hierdoor waarschijnlijk problemen gehad met het project waar hun aan werken. De keren dat we in het verleden kozen om niet snel te schakelen en te wachten op bevestiging van de eigenaar kregen we de wind van voren (uitgescholden door de telefoon) omdat zijn projecten in de soep lopen.
Gesprekken met de beste man zijn anders dan met 'normale' ondernemers, gezien zijn persoonlijkheid en eigenwijsheid. Daar onze kennissen/ondernemers kring overlappen (niet op zakelijk gebied maar persoonlijk) weten we/ik dat er al veel ondernemers met hem klaar zijn. (vooral door zijn persoonlijkheid/benadering). Ik heb hem altijd de voordeel van de twijfel gegeven en hem keurig geholpen, ook nadat hij me meerdere malen door de telefoon de tering heeft gescholden en later daarvoor weer zijn excuus aanbied.
Vandaar dat het moeilijk is gebleken om het 'zakelijk' te houden.
Het komt er dus op neer dat je het nooit goed kan doen, wat onze keuze is om daarin mee te blijven gaan, echter ontzettend zuur om dan met een factuur te blijven zitten.
Uiteraard is het eenvoudig om nu te zeggen dat we hadden moeten wachten op akkoord van de eigenaar en niet op het woord van een personeelslid (welke al lang en actief werkzaam is bij het bedrijf) serieus hadden moeten nemen.
Uiteraard is de auto in gebruik genomen, zijn we aan het lijtnje gehouden en hebben we nu geen kans om de reparatie terug te draaien.
Kortom; Gegokt en verloren.
[ Bericht 1% gewijzigd door krimpenrik op 19-07-2017 12:38:04 ]