abonnement Unibet Coolblue
pi_172465874
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:20 schreef Bramvanmolen het volgende:
De gevangenen generale zijn voornamelijk kemalisten. Akin Öztürk wordt als kopstuk beschouwd van de coup poging. Akin Öztürk is een radicale seculiere kemalist.

Zover ik het zie zijn de coup plegers kemalisten.
Dat heeft Erdofielen er nooit van weerhouden om te volgen wat Erdogan zegt, in dit geval dat Gulenisten er achter zaten. De 'coup' rammelt aan zoveel kanten, dat dit detail er ook weinig toe doet.
  zondag 16 juli 2017 @ 18:52:00 #102
467959 Bramvanmolen
Ik ben Bram.
pi_172465943
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat heeft Erdofielen er nooit van weerhouden om te volgen wat Erdogan zegt, in dit geval dat Gulenisten er achter zaten. De 'coup' rammelt aan zoveel kanten, dat dit detail er ook weinig toe doet.
Alle staatsvijanden zullen uit de weg geruimd worden. Ben je gulenist ? Je gaat eraan. Ben je kemalist? Je gaat eraan. Ben je seculiere koerd? Je gaat eraan.

Voor Erdogan en de conservatieve moslims is dit een gouden kans.
Bram van Molen.
pi_172466409
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:52 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Alle staatsvijanden zullen uit de weg geruimd worden. Ben je gulenist ? Je gaat eraan. Ben je kemalist? Je gaat eraan. Ben je seculiere koerd? Je gaat eraan.

Voor Erdogan en de conservatieve moslims is dit een gouden kans.
Jij begrijp!
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 16 juli 2017 @ 19:15:27 #104
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_172466535
quote:
10s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:11 schreef Slayage het volgende:

[..]

Jij begrijp!
Ja maar is geen grote blij.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 zondag 16 juli 2017 @ 19:18:12 #105
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_172466607
Je moet ook geen facebookreacties lezen onder nieuwsberichten over of uit Turkije, ik bedoel, het is zondag.. ik ben al brak en niet zo helder maar ik voelde mijn hersenen nog verder verschrompelen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 16 juli 2017 @ 19:18:12 #106
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_172466608
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Dat heeft Erdofielen er nooit van weerhouden om te volgen wat Erdogan zegt, in dit geval dat Gulenisten er achter zaten. De 'coup' rammelt aan zoveel kanten, dat dit detail er ook weinig toe doet.
is ook niet belangrijk, de helden ontsnapping in het vliegtuig door Erdo, alles is geregeld en gearrangeerd

En het volk heft een schuldige voorgeschoteld en veel 10.000 den oppositie leden zullen sterven gaan

maar van coalitie ruzies heeft Turkije nooit meer last net als in Noord Korea, Zimbabwe en Venezuela wel diepe armoede
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_172471713
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:37 schreef Stimorol- het volgende:

[..]

Verbinding boktan...
Te veel water erin gedaan?
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  zondag 16 juli 2017 @ 21:56:04 #108
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_172471954
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:52 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Alle staatsvijanden zullen uit de weg geruimd worden. Ben je gulenist ? Je gaat eraan. Ben je kemalist? Je gaat eraan. Ben je seculiere koerd? Je gaat eraan.

Voor Erdogan en de conservatieve moslims is dit een gouden kans.
Prachtland, prachtmensen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_172472264
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 21:48 schreef Mathemaat het volgende:

[..]

Te veel water erin gedaan?
T was wat zacht :@
pi_172472309
quote:
8s.gif Op zondag 16 juli 2017 19:15 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ja maar is geen grote blij.
:D
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  zondag 16 juli 2017 @ 22:17:23 #111
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_172472599
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 18:52 schreef Bramvanmolen het volgende:

[..]

Alle staatsvijanden zullen uit de weg geruimd worden. Ben je gulenist ? Je gaat eraan. Ben je kemalist? Je gaat eraan. Ben je seculiere koerd? Je gaat eraan.

Voor Erdogan en de conservatieve moslims is dit een gouden kans.
OOK mensen uit Nazi Nederland lopen gevaar
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_172472686
Fucking bizar, er worden minimaal 5 bevestigde en prominente Gulenisten geverifieerd op camerabeelden met de coupplegers op plekken waarvanuit de coup wordt gedirigeerd, figuren die op dat moment geen enkele militaire status of titel hebben komen op de hoogtepunt van de coup op cruciale plekken met de coupplegers en nog zit er hier een grappenmaker te beweren dat het Erdogan is die de coup heeft gepleegd, the fuck zeg. :')

Voor diegenen die zeggen dat veel coupplegers seculier waren, allen behalve de Gulenisten er onder. Gulen is niet vies van samenwerking met Islamisten als het hem uitkomt:


En nee, ook niet met seculieren:





Give me a fucking break zeg. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2017 22:21:16 ]
  zondag 16 juli 2017 @ 22:21:58 #113
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_172472703
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 22:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

OOK mensen uit Nazi Nederland lopen gevaar
Turkse doodseskaders opereren vanuit Den Haag broeder, wees voorzichtig en ga niet met vreemde mannen met over de mondhoeken hangende snorren mee.
  zondag 16 juli 2017 @ 22:33:39 #114
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_172472926
quote:
9s.gif Op zondag 16 juli 2017 22:21 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Turkse doodseskaders opereren vanuit Den Haag broeder, wees voorzichtig en ga niet met vreemde mannen met over de mondhoeken hangende snorren mee.
zou me niets verbazen, Erdogans doodsarm rijkt ver.

Binnekort gaat iedereen die GULEN aanhanger is ( en dat is iedereen die een grote mond heeft) dood
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_172473872
Zijn er trouwens niet-Turken die geloven dat Erdogan geen vinger in de pap had aangaande de 'coup'?
pi_172473926
Check. :7
  zondag 16 juli 2017 @ 23:21:09 #117
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_172473943
quote:
6s.gif Op zondag 16 juli 2017 23:20 schreef Triggershot het volgende:
Check. :7
Trigger wants to believe.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_172474254
quote:
6s.gif Op zondag 16 juli 2017 23:20 schreef Triggershot het volgende:
Check. :7
  zondag 16 juli 2017 @ 23:38:31 #120
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_172474385
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 23:18 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Zijn er trouwens niet-Turken die geloven dat Erdogan geen vinger in de pap had aangaande de 'coup'?
Dat is aan de historici, laat Turkije de archieven openen voor verder onderzoek.
Hopelijk doet Armenië hetzelfde.
pi_172474421
Helemaal niemand?

Het is ook laat, misschien morgen iemand?
  zondag 16 juli 2017 @ 23:41:28 #122
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_172474465
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 23:18 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Zijn er trouwens niet-Turken die geloven dat Erdogan geen vinger in de pap had aangaande de 'coup'?
ALs het erdo regime de touwtjes goed in handen heeft, net als Chavez of Stalin dan zal men het zeker weten, als er vele 10000 de doodstraf krijgen , blijkt Assad een lieve jongen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_172474636
quote:
1s.gif Op zondag 16 juli 2017 23:21 schreef Perrin het volgende:

[..]

Trigger wants to believe.
Niet zo zeer, Ik vind het wel amuserend diegene die zo sektarisch is gebrainwashed door de Gulen sekte dat ze de werkelijkheid niet eens onder ogen willen komen.
pi_172474836
'Sommige media lijken wel beschermheiligen van Fethullah Gülen'


quote:
Sinds de mislukte staatsgreep in Turkije op 15 juli 2016 is er al veel inkt gevloeid over de Turkse president Recep Tayyip Erdogan.

Sommige media lijken wel beschermheiligen van Fethullah Gülen.
Over wie we iets minder horen is Fethullah Gülen. Die wordt er door Erdogan van beschuldigd de couppoging georganiseerd te hebben. Een heel gekke gedachte is dit niet, gezien het verleden van Gülen.

Het lijkt alsof veel journalisten bang zijn om als pro-Erdogan bestempeld te worden. Maar het is toch niet omdat je kritiek uit op een tegenstander van Erdogan dat je daardoor meteen achter het beleid van de Turkse president staat?

Voor het onderzoek in het kader van mijn masterproef journalistiek heb ik in totaal 124 krantenartikels geanalyseerd uit The Times, The Sun, Het Laatste Nieuws en De Standaard.

Er werd onderzocht welke toon de Vlaamse en Britse media hanteerden om Gülen en Erdogan te omschrijven. De artikels verschenen allemaal tussen 15 juli en 15 september 2016 in de gedrukte versie van de kranten.

Ik stelde vast dat bijna de helft van de berichtgeving een negatieve toon over Erdogan met zich meedroeg. Concreet gaat het over termen als 'dictator', 'schurk', 'sultan' en ga zo maar door.

Dat hoeft op zich niet te verbazen na zijn harde zuiveringen en vaak absurde maatregelen als gevolg van de couppoging vorige zomer. Het mag dus duidelijk zijn dat dit opiniestuk ook geen verdediging van Erdogan is. Wel is dit een pleidooi voor een eerlijke berichtgeving omtrent de man die door Erdogan wordt beschuldigd van het organiseren van de staatsgreep: Fethullah Gülen.

Want het probleem is dat die in zeer veel krantenartikels als brave geleerde wordt opgevoerd. Iets meer dan 85% van de berichtgeving bleef neutraal over deze leider van de Hizmet-beweging. Dat wil zeggen dat er geen positieve en/of negatieve termen en elementen werden aangehaald over Gülen en zijn beweging. Die profileert zichzelf als voorstander van een gematigde islam, dialoog met christenen en joden, pluralisme en democratie.

Deze visie verspreidt hij samen met een oproep tot intellectuele verlichting via scholen, humanitaire organisaties en verschillende media. Zijn netwerk spreidt zich uit over meer dan 180 landen en de aanhangers zijn over het algemeen (hoog)geschoolde mensen van Turkse afkomst. Dat klinkt allemaal zeer mooi, maar er is meer aan de hand.

In 1999 verscheen er een video waarin Gülen leek op te roepen aan zijn volgers om hoge posities binnen het staatsapparaat te verwerven. Op die manier zouden de zogenaamde gülenisten uiteindelijk de macht kunnen grijpen. Gülen zei dat de beelden gemanipuleerd waren en vluchtte weg naar de Verenigde Staten. Daar leeft hij sindsdien in ballingschap.

De prediker bleef wel invloedrijk en hielp Erdogan zelfs mee aan de macht in 2002. Erdogan beloofde toen in ruil meer democratie en rechten voor minderheden.

In 2009 kwamen documenten boven water die stelden dat heel wat mensen bij de Turkse politie en rechterlijke macht gülenisten waren. Tijdens diezelfde periode werden de beruchte Ergenekon- en Balyoz-processen gevoerd waarbij militairen gekant tegen Erdogan en Gülen uit het leger gezet en zelfs opgesloten werden. Ook journalisten werden opgepakt en achter slot en grendel gestoken. Vervalst bewijsmateriaal zou hierbij gebruikt zijn.

Maar in 2010 ontstonden er strubbelingen tussen Erdogan en Gülen. Gülen gaf openlijk kritiek op het niet nakomen van Erdogans belofte om meer democratie te introduceren in Turkije. De toenmalige premier trok meer en meer macht naar zich toe terwijl de Gülen-beweging altijd voorstander is geweest van een sterk parlement.

DELEN
Slechts in 7% van de berichtgeving komen deze elementen aan bod. Dat vind ik oprecht jammer.
De breuk werd compleet toen een onderzoek in 2013 een corruptieschandaal aan het licht bracht. Drie ministers stapten op en veel politieke vriendjes van Erdogan werden aangeklaagd. De Turkse president zag in het onderzoek een complot van Gülen en sinds dat moment zit het er bovenarms op tussen de twee.

Dit alles lijkt me persoonlijk cruciale informatie om een volledig beeld te schetsen over de situatie in Turkije. Maar wat blijkt? Slechts in 7% van de berichtgeving komen deze elementen aan bod. Dat vind ik oprecht jammer.

Zo verdwijnt de broodnodige nuance uit de Turkse problematiek. Nochtans toont dit voorbeeld aan dat een genuanceerde berichtgeving wel degelijk kan:

'Gülen is achtereenvolgens al omschreven als een islamitische calvinist (wegens de nadruk die hij legt op matigheid, altruïsme en hard werken), een islamitische jezuïet (wegens zijn afkeer van hiërarchische structuren en zijn voorliefde voor degelijk onderwijs) en de grondlegger van een islamitisch Opus Dei (wegens het weinig transparante karakter van de door hem geïnspireerde beweging).' - De Standaard
Deze meer verfijnde berichtgeving komt spijtig genoeg quasi alleen voor in uitgebreide stukken over Gülen (en zijn relatie met Erdogan). Het zou een enorme verrijking zijn indien ook kortere artikels deze informatie zouden bevatten. Dit is helaas niet het geval, integendeel.

Ik vermoed dat de meeste journalisten bang zijn om de stempel van 'Erdogan-supporter' toebedeeld te krijgen. Maar door op de vlakte te blijven over Gülen en daartegenover Erdogan wél te bekritiseren, ontstaat het beeld dat de Turkse president geen poot heeft om op te staan.

Laat me opnieuw duidelijk maken dat ik hiermee de praktijken onder het bewind van Erdogan en zijn AKP zeker niet wil goedpraten, allesbehalve, ik veroordeel ze ten stelligste. Maar ik ben ook de mening toegedaan dat als Erdogan - meer dan terecht - veroordeeld wordt door de westerse media, er ook een correcte, volledige en kritische berichtgeving moet zijn over zijn tegenstanders.
pi_172474844
quote:
0s.gif Op zondag 16 juli 2017 23:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Niet zo zeer, Ik vind het wel amuserend diegene die zo sektarisch is gebrainwashed door de Gulen sekte dat ze de werkelijkheid niet eens onder ogen willen komen.
Iedereen heeft zijn eigen subjectieve werkelijkheid :p
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')