abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_172327100
Bestaande bouw versus nieuwbouw

Inmiddels al twee jaar actief aan het zoeken naar een woning hier in ’t dorp. Omdat me vaak de ligging, staat van onderhoud of vraagprijs me niet aan stond kon er gelijk een streep doorheen. Nu kwam er een maand geleden een nieuwbouwproject voorbij waarop ik me heb ingeschreven omdat de ligging imo prachtig is. Daarom heb ik gelijk een optie genomen op een hoekwoning (woning1) van een 5^1. Deze week “moet” ik naar alle waarschijnlijkheid het voorlopige koopcontract gaan tekenen. Mijn omgeving weet dat ik op zoek ben naar een woning dus kreeg vorige week een bestaande 2^1 woning (woning2) aangeboden die in dezelfde wijk ligt dan de nieuwbouwwoning. Afgelopen week heb ik hem bezocht en hij voldoet compleet naar mijn wensen. Deze woning is al wel door een makelaar bezocht en komt waarschijnlijk op korte termijn echt in de verkoop. Nu kan ik echter al dagen geen beslissing maken en dub ik er uren over. Wat is jullie mening? Hieronder wat aanvullende gegevens.

Even wat harde gegevens:
Nieuwbouw: v.o.n. 205.000, 260m2, footprint van 45m2, volledige zolder, plat dak
Bestaande: v.o.n. 233.000 240m2, footprint van 45m2, schuine kap, bouwjaar: 2012/2013

Beide hebben geen geïsoleerde gekoppelde garage, enkel 4-6m2 berging

Heb voor mezelf een paar stelposten opgenomen om woning 1 compleet af te werken:
Keuken¤ 10.000
Vloerafwerking beneden ¤ 3.000
Vloerafwerking 1e verdieping ¤ 1.125
Vloerafwerking 2e verdieping ¤ 500
Wandafwerking ¤ 2.000
Gordijnen ¤ 3.000
Tuinbestrating ¤ 1.500
Schutting ¤ 1.500
Meer/ minderwerk badkamer ¤ 2.500
Aanvullend installatiewerk ¤ 2.000
Subtotaal: ong. ¤27.000, woningen zijn dus bijna even prijzig, waarbij gezegd moet worden dat bij de bestaande woning wellicht nog wat van de prijs af kan en ik de kosten bij nieuwbouw te hoog/ laag heb ik ingeschat.

Positieve punten woning1 t.o.v. woning2:
-Prachtige ligging aan het water en kan ver over de weilanden wegkijken
-Zonnepanelen
-Beter geïsoleerd
-Grotere kavel dus meer tuin
-Indeling iets meer na mijn smaak (lees bg een vertrek)
-Kan alles naar eigen smaak maken
-Onderhoudsarm eerste tien/ vijftien jaar op wat schilderwerk na
-Ruimtelijk opgezet en wat groener

Nadelige punten woning1 t.o.v. woning2:
-Met verkoopbaarheid het blijft een hoekwoning in een 5^1
-Parkeren moet aan de achterkant van de woning
-Uitstraling is stukken minder mooi (blokken woning tov traditionele woning)
-Investeringen werken minder waarde verhogend, blijft een 5^1

Positieve punten woning2 t.o.v. woning1:
-Instap klaar
-2^1 woning
-Uitstraling naar mijn smaak, typische traditionele 2^1
-Investeringen werken waarde verhogend
-Een parkeerplaats op eigen grond, andere gemeentegrond bij huis
-Rondom ook veel parkeergelegenheden
-Jonge en levendige buurt
-Mooie overkapping om onder te zitten plus tuin naar smaak

Nadelige punten woning1 t.o.v. woning2:
-Ligt aan een redelijke drukke weg, waar het in de toekomst denk ik nog drukker word
-ov-voorziening op 25meter van de woning
-Vloer afwerking niet helemaal mijn smaak maar als ik het koop haal ik het er niet uit
-Indeling
-Minder groen en meer straatwerk

Brand los.
pi_172327256
Bij de bestaande komen nog Kosten koper bij he, die mag je grotendeels zelf ophoesten.
En bij de nieuwe is ALLES nieuw, CV water Stroom, alles.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator maandag 10 juli 2017 @ 20:39:21 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172327300
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:37 schreef halfway het volgende:
Bij de bestaande komen nog Kosten koper bij he, die mag je grotendeels zelf ophoesten.
Hij schrijft anders dat die bestaande woning ook v.o.n. is wat ik me niet zo goed kan voorstellen, maar goed, wellicht dat TS wat licht er over kan schijnen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_172327356
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:37 schreef halfway het volgende:
De bestaande woning is van 2012-2013. Daar is ook alles nog nieuw.

Maar inderdaad, de nieuwbouwwoningen meestal zijn vrij op naam en dat scheelt je een beste bak geld.

Een hoekwoning wordt gewoon als half-vrijstaand in de markt gezet. Het verschilt niet veel met een twee-onder-één-kap, behalve dan dat de geluidsisolatie tussen de woningen wel eens beter zou kunnen zijn. Wel heb je wellicht extra inkijk, maar dat is een kwestie van een haag plaatsen.

De zonnepanelen schelen enorm in de stroomrekening en de investering is reeds voor je gedaan, dus dat is gratis. Je kan alles afwerken zoals jij het wil, en dat is prettig.

Je moet alleen het vrije uitzicht op de weilanden wegdenken, want dat zou zo maar eens van korte duur kunnen zijn.

[ Bericht 10% gewijzigd door Jordy-B op 10-07-2017 20:55:18 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_172327482
Dat is een moeilijke keus. Maar ik zou toch voor de 2 onder 1 kap gaan. En 2013 is natuurlijk ook nog zo goed als nieuw. Scheelt je ook een hele hoop werk en tijd als alles al voor elkaar is. En alles valt altijd duurder uit dan je denkt, dus reken er gerust 30% bij je schatting om woning 1 voor elkaar te krijgen.
  maandag 10 juli 2017 @ 20:44:15 #6
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172327485
Ik zou nieuwbouw even heel goed overwegen... de ligging is nu nog mooi.. maar blijft dat zo?
Gemier met het "zetten" van de woning en scheuren, bouwschade, oplevergedoe, en dwarsliggende bedrijven kun je ook overslaan natuurlijk..

Niet dat het altijd een probleem is.. maar er is vaak altijd wel wat..
pi_172328141
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:37 schreef halfway het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hij schrijft anders dat die bestaande woning ook v.o.n. is wat ik me niet zo goed kan voorstellen, maar goed, wellicht dat TS wat licht er over kan schijnen.
Ben om een eerlijk vergelijk te maken beide uitgegaan van v.o.n. prijzen, bij de bestaande woning dus 6% opgeteld.
  Moderator maandag 10 juli 2017 @ 21:05:57 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_172328225
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:02 schreef poiuytr het volgende:

[..]

[..]

Ben om een eerlijk vergelijk te maken beide uitgegaan van v.o.n. prijzen, bij de bestaande woning dus 6% opgeteld.
Dat heb je dan op een rare manier omschreven, want je had ook gewoon bij de prijs van dat huis daarna 6% op kunnen tellen, was hetzelfde bedrag uitgekomen ;)

Maar oke, dan is nu in ieder geval wel duidelijk dat de prijs dus de prijs INCLUSIEF de kosten koper zijn, en dat heb jij neergezet als prijs V.O.N.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 10 juli 2017 @ 21:10:47 #9
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172328379
Oh.. en het schilderwerk/zonnepanelen/etc is natuurlijk een mooie afdingpost..
Let ook op dat je bij nieuwbouw nog niet eens teelaarde in je tuin krijgt.. die kavel moet je meestal van voor tot achter zelf aan (laten) leggen.. Dat is best een kostendingetje..
pi_172328932
Bij nieuwbouw heb je heel lang dubbele lasten, de hypotheek loopt al terwijl je er nog niet kan wonen. Daarnaast betaal je ook nog rente voor de grond oid, ben vergeten hoe dat heet.
pi_172329440
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:29 schreef xaban06 het volgende:
Bij nieuwbouw heb je heel lang dubbele lasten, de hypotheek loopt al terwijl je er nog niet kan wonen. Daarnaast betaal je ook nog rente voor de grond oid, ben vergeten hoe dat heet.
Bouwrente, en dat kan >6% (t.o.v. bestaande ) woning 2 zijn.

Verder ter overweging:
1. Hoe liggen de woningen op de kavels, m.a.w. is de tuin een flinke lap, of verdeeld in 3 x 1 'n lapje
2 Hoe zijn de toekomstige buren. Jong en levendig zou voor mij een afknapper zijn
3 Parkeerplaats op eigen grond: gaat van je grond af en kijk je tegen je blik aan?
4 20 m2 verschil kan best de moeite waard zijn

Blijft ook je intuïtie: als je de nieuwe woning als blokkendoos omschrijft en de bestaande als een "echte 2^1 kapper", geeft dat aan dat die "blokkendoos" gewoon je smaak niet is.

Zonder al te veel over de exacte ligging zou ik toch voor de 2^1 kapper gaan, om van het gemier van die andere 4 af te zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172329550
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:44 schreef Zolderkamer het volgende:
Gemier met het "zetten" van de woning en scheuren, bouwschade, oplevergedoe, en dwarsliggende bedrijven kun je ook overslaan natuurlijk..
Dat laatste kan aardig roet in het eten gooien. Ik heb bij (schoon)familie gezien hoe nieuw bouw én veel te laat (en maar bouwrente betalen) én allerbelabberdst werd afgewerkt, werd opgeleverd; t/m H-balke in het zicht op de slaapkamer aan toe. Echt afraffelwerk. VEH raadde een civiele procedure tegen de aannemer op, maar daar is vanaf gezien
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_172329591
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:32 schreef poiuytr het volgende:

Nieuwbouw: v.o.n. 205.000, 260m2, footprint van 45m2, volledige zolder, plat dak

Hierin heb je dus meer m3 (?).
  Moderator maandag 10 juli 2017 @ 21:52:37 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_172329642
Tja. Gevoelskwestie. Meer is het niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 10 juli 2017 @ 22:03:24 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172329956
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat laatste kan aardig roet in het eten gooien. Ik heb bij (schoon)familie gezien hoe nieuw bouw én veel te laat (en maar bouwrente betalen) én allerbelabberdst werd afgewerkt, werd opgeleverd; t/m H-balke in het zicht op de slaapkamer aan toe. Echt afraffelwerk. VEH raadde een civiele procedure tegen de aannemer op, maar daar is vanaf gezien
Ja ik ken meer van die verhalen... over een enorm vochtprobleem van onderaf.. Woning voor 3 ton gebouwd, en nu 6 jaar later flikkert de stuclaag van ellende van de muren...
Het zal je maar gebeuren.. kun je 15 jaar een procedure doorlopen (en daar weet ik alles van in Groningen)

Wil helemaal niet zeggen dat het altijd zo is, en ik zou altijd even naar eerder werk van dezelfde aannemer kijken..

Maar ik hoor wel vaak gedoe met kinderziektes.. die sluit je uit bij iets wat er al een paar jaar staat..

Maar dat is net als een nieuwe auto van het laatste model, of eentje met de kop er net af.. Ik zou nooit een nieuwe auto kopen, simpelweg omdat ie na 1 keer hoesten niet meer nieuw is..

Maar dat is ieder voor zich..
  maandag 10 juli 2017 @ 22:07:14 #16
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_172330072
Wat een doemscenario's over nieuwbouw hier zeg.
Geen centje pijn met de mijne gehad en binnen 7 maanden opgeleverd. Dus dat heel lang dubbele lasten viel ook wel mee :')
Ja ik heb wat scheuren. Dat is bekend van nieuwbouw. Dat is dan ook exact het enige.
En mijn 12 zonnepanelen er bij maken de energie nota een pretje om te krijgen.

Ik vind zelf het parkeren achter mijn woning juist wel fijn :D

Ik vind dat je de kosten in je plaatje voor de nieuwbouwwoning wat te laag hebt ingeschat. En wij hebben geen hele bijzondere uitspattingen gedaan daar.

Ik zelf zou moeite hebben met die drukke weg maar dat is uiteindelijk iets wat jij zelf moet afwegen.
Ik proef in de manier waarop je het geschreven hebt wel een voorkeur voor woning 2 trouwens vanuit jouw kant :D
Ik heb je lief mijn hele leven
  maandag 10 juli 2017 @ 22:08:19 #17
23384 RC2
Not me, broken when i got here
pi_172330116
Voordeel nieuwbouw is alles meteen naar smaak kunnen doen en opzetten. Dat is dan ook het nadeel je moet meteen ook alles. Bij bestaande bouw als de keuken niet mooi is maar wel werkt kan je er eerst wonen en dan bepalen wat het beste is. Bij nieuwbouw blijft het kiezen van een plaatje.
Kies voor het uitzicht, kavel en de buren. Die zijn niet meer te veranderen na kopen.
Who wants to live forever anyway...
pi_172330220
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 22:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja ik ken meer van die verhalen... over een enorm vochtprobleem van onderaf.. Woning voor 3 ton gebouwd, en nu 6 jaar later flikkert de stuclaag van ellende van de muren...
Het zal je maar gebeuren.. kun je 15 jaar een procedure doorlopen (en daar weet ik alles van in Groningen)

Wil helemaal niet zeggen dat het altijd zo is, en ik zou altijd even naar eerder werk van dezelfde aannemer kijken..

Maar ik hoor wel vaak gedoe met kinderziektes.. die sluit je uit bij iets wat er al een paar jaar staat..

Nog zoiets bij dat nieuwbouw project (basis was ¤475.000,- kaal en daar kwam nog een smak bij): het klapdak had de ramen op de verkeerde plek t.o.v. de binnenmuren. Toen hebben ze een soort van sprongetje in de slaapkamermuren gemaakt, zodat je de ramen om de hoek in een nis hebt. In de belendende ruimte heb je dan een "inspringing" van het raam van de andere kamer.....je weet niet wat je ziet. En dat de H-balk over het plafond....dacht eerst aan een inwendige dakgoot of zoiets....

Overigens ken ik ook een nieuwbouw(tussen)woning in een groot project van plm fl. (!!) 220.000,- dat prima, degelijk en strak was afgewerkt. Alleen kozijnen en buitendeuren gespoten met slechte acrylverf in de fabriek....dat was na 5 jaar alles overschilderen...het hele blok.
  maandag 10 juli 2017 @ 22:12:57 #19
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172330242
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 22:07 schreef laziness het volgende:
Geen centje pijn met de mijne gehad en binnen 7 maanden opgeleverd. Dus dat heel lang dubbele lasten viel ook wel mee :')
Ja ik heb wat scheuren. Dat is bekend van nieuwbouw. Dat is dan ook exact het enige.

Ik vind dat je de kosten in je plaatje voor de nieuwbouwwoning wat te laag hebt ingeschat. En wij hebben geen hele bijzondere uitspattingen gedaan daar.

Ik zelf zou moeite hebben met die drukke weg maar dat is uiteindelijk iets wat jij zelf moet afwegen.
Ik proef in de manier waarop je het geschreven hebt wel een voorkeur voor woning 2 trouwens vanuit jouw kant :D
Die zonnepanelen zijn natuurlijk om het gebrek aan isolatie vanwege die scheuren op te heffen.. :7

Je kan ook bouwen en afleveren zonder die scheuren hoor.. dat konden ze al heeel lang.. maar het moet allemaal in een halve dag klaar tegenwoordig.. en dat is vragen om problemen..
pi_172331172
Wat weinig geld voor veel m2. Enfin - is het wel zeker dat je de bestaande woning kan kopen? Dat lijk mij geen uitgemaakte zaak. Wellicht dat een andere koper er meer voor wil betalen.

Nieuwbouw heb je zeker, bestaande bouw heb je misschien? Of mis ik iets?
pi_172331486
Dank voor alle input ^O^

quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:40 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je moet alleen het vrije uitzicht op de weilanden wegdenken, want dat zou zo maar eens van korte duur kunnen zijn.
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 20:44 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik zou nieuwbouw even heel goed overwegen... de ligging is nu nog mooi.. maar blijft dat zo?

Niet dat het altijd een probleem is.. maar er is vaak altijd wel wat..
Goed punt. Ik heb vorig jaar het woonbeleid van onze gemeente helemaal door gelezen en tot, ik dacht 2025, wordt er enkel gekozen voor inbreiding en niet voor uitbreiding. Dit aangezien ik een lichte krimpregio woon. Plek waar ik over uitkijk, bij de nieuwbouwwoning grenst aan woningen in duurste wijk van het dorp. Woningen die staan beginnen allemaal pas beginnen bij 400.000. Lijkt me daarom heel sterk dat daar op korte termijn (10jaar) wat tegen aangezet gaat worden.

quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:29 schreef xaban06 het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:45 schreef blomke het volgende:

[..]

Bouwrente, en dat kan >6% (t.o.v. bestaande ) woning 2 zijn.

Verder ter overweging:
1. Hoe liggen de woningen op de kavels, m.a.w. is de tuin een flinke lap, of verdeeld in 3 x 1 'n lapje
2 Hoe zijn de toekomstige buren. Jong en levendig zou voor mij een afknapper zijn
3 Parkeerplaats op eigen grond: gaat van je grond af en kijk je tegen je blik aan?
4 20 m2 verschil kan best de moeite waard zijn

Blijft ook je intuïtie: als je de nieuwe woning als blokkendoos omschrijft en de bestaande als een "echte 2^1 kapper", geeft dat aan dat die "blokkendoos" gewoon je smaak niet is.

Zonder al te veel over de exacte ligging zou ik toch voor de 2^1 kapper gaan, om van het gemier van die andere 4 af te zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 21:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Hierin heb je dus meer m3 (?).
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 22:07 schreef laziness het volgende:

Zoals ik het nu in kan schatten wordt er twee a drie meter vanuit de kavelgrens gebouwd. Dan komt de woning 45m2, dus schat in dat achtergevel en kavelgrens aan de achterkant ongeveer op 17meter komt. En je kijkt tegen blik aan ja, maar dit is natuurlijk eenvoudig te verhelpen door een schutting of tuinmuur. Dat laatste is ook mijn plan om zelf te doen. De nieuwbouwwoning heeft meer m3 ja, scheelt denk ik behoorlijk. Op zolder kunnen eenvoudige twee slaapkamers en technische ruimte bij worden gemaakt.

Ik noem het nu een blokkendoos omdat het er ook zo uitziet. Al boeit uitstraling me (nu) niet zo heel veel, is mijn eerste woning. Mijn voorkeur is een 2^1 kap woning met gekoppelde schuur, maar daar moet je tegenwoordig weer grof voor betalen. Die beginnen hier in het dorp bij 225/230 dan moet je de badkamer, keuken, toilet en wanden renoveren/ opfrissen plus komt k.k er nog over, moet nog inrichting kopen dan wordt het een duur geintje voor 1 personeel.

Mijn voorkeur neigt nog naar nieuwbouw @Laziness vooral om de locatie; aan een beek en prachtig uitzicht. Qua kostenplaatje zal het wel tegenvallen maar ik heb nog reserves, plus ik kan veel laten doen door een handige vader.
pi_172331748
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 22:50 schreef BrrrKoud het volgende:
Wat weinig geld voor veel m2. Enfin - is het wel zeker dat je de bestaande woning kan kopen? Dat lijk mij geen uitgemaakte zaak. Wellicht dat een andere koper er meer voor wil betalen.

Nieuwbouw heb je zeker, bestaande bouw heb je misschien? Of mis ik iets?
Zover ik weet is er niet nog iemand meer met interesse. Makelaar was enkel nog maar langs geweest voor een opname en waardebepaling. Nieuwbouw en bestaande heb ik beide als ik ja zeg. Geen idee alleen wat voor ruimte er nog in die bestaande woning zit qua vraagprijs. Maar in de huidige markt is het zo weg zoiets is mijn imo. Al vind ik hem zelf nog wel wat aan de dure kant.
pi_172335165
quote:
0s.gif Op maandag 10 juli 2017 23:16 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Zover ik weet is er niet nog iemand meer met interesse. Makelaar was enkel nog maar langs geweest voor een opname en waardebepaling. Nieuwbouw en bestaande heb ik beide als ik ja zeg. Geen idee alleen wat voor ruimte er nog in die bestaande woning zit qua vraagprijs. Maar in de huidige markt is het zo weg zoiets is mijn imo. Al vind ik hem zelf nog wel wat aan de dure kant.
Betekent ook dat je er nooit meer van af komt. Als je kennelijk de enige mogelijke koper bent...
pi_172337737
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 08:43 schreef BrrrKoud het volgende:

[..]

Betekent ook dat je er nooit meer van af komt. Als je kennelijk de enige mogelijke koper bent...
Woning staat officieel nog niet te koop, eind van deze week, via familie gehoord dat deze woning te koop komt te staan, vandaar buiten een makelaar om een afspraak gemaakt.
pi_172339315
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juli 2017 11:25 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Woning staat officieel nog niet te koop, eind van deze week, via familie gehoord dat deze woning te koop komt te staan, vandaar buiten een makelaar om een afspraak gemaakt.
De verkoper is echter wel gek om het te verkopen zonder rest van de potentiele gegadigden een kans te geven..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')