Flopsa | zondag 2 juli 2017 @ 13:30 |
Hopelijk ben ik hier aan het juiste adres. Ik ben recent verhuisd naar een jaren 30 woning waar nog niet alle stopcontacten geaard zijn. Diverse stopcontacten in de keuken en badkamer zijn gelukkig wel geaard, althans, er is een groene draad aangesloten. De vorige bewoner heeft in de keuken een plank met een stopcontact gemaakt waar nu onze magnetron op staat, met daaronder een vrijstaande vaatwasser (aangesloten op dezelfde groep/stopcontactconstructie). Als ik de vaatwasser bij het uitruimen van binnen aanraak, krijg ik een lichte schok. Het aanraken van de metalen behuizing van de magnetron zorgt voor lichte tintelingen (best wel spannend), maar bij het aanraken van een bout waarmee de behuizing van de magnetron vastzit, krijg je echt een pittige optater. Nog niet te vergelijken met rechtstreeks direct 240 volt, maar wel oncomfortabel. Waar begin ik, voordat ik een elektricien inschakel? Alvast dank. | |
halfway | zondag 2 juli 2017 @ 13:38 |
Ik zou meteen een electricien inschakelen en ALLES even na laten checken incl meterkast, betreft het hier verborgen gebreken? | |
Karig_Hutje | zondag 2 juli 2017 @ 13:50 |
Als je dat niet weet zou ik er zelf niet aan beginnen maar direct een elektricien inschakelen. | |
Puala | zondag 2 juli 2017 @ 13:53 |
Je begint met het loskoppelen van je apparatuur. Daarna bel je een elektricien. En sluit je het niet meer aan tot die is geweest. ![]() | |
nogeenoudebekende | zondag 2 juli 2017 @ 13:55 |
Doe maar eerst even de groep uitschakelen. | |
Flopsa | zondag 2 juli 2017 @ 14:02 |
De meterkast is twee maanden geleden in zijn geheel vervangen... Ik heb iig een idee wat mijn eerste stap gaat zijn... ![]() | |
Vonkenboer | zondag 2 juli 2017 @ 14:04 |
Eerst de groep uitschakelen, dan je apparatuur loskoppelen ![]() Neem aan dat de nieuwe meterkast aardlekschakelaars heeft e.d. ? Als je het apparaat op een andere groep/wandcontactdoos aansluit; ervaar je dan nog problemen ? | |
Scarlet_Dragonfly | zondag 2 juli 2017 @ 14:04 |
Meterkast is vervangen maar de bedrading is niet geüpgrade naar de juiste kleurcodering? | |
Flopsa | zondag 2 juli 2017 @ 14:21 |
Meterkast heeft nieuwe aardlekschakelaars en zijn geen problemen bij aansluiting op andere stopcontacten. | |
halfway | zondag 2 juli 2017 @ 14:53 |
Iets klopt er anders niet. Als de hoeveelheid stroom die de elektrische installatie in gaat, groter is dan de stroom die er weer uitgaat, is er sprake van een lekstroom. Deze foutstroom kan ontstaan als de behuizing van een toestel, door een defect, onverhoopt onder elektrische spanning komt te staan. Bij geaarde toestellen vloeit de lekstroom via de aarding weg. Hierdoor zal de aardlekschakelaar bij overschrijding van de aanspreekstroom in werking treden, waardoor de betreffende groepen spanningsloos worden. Het moment van aanspreken ligt tussen de 50 en 100% van de aanspreekstroom. In andere woorden; Een aardlekschakelaar van 30mA schakelt af tussen de 15 en 30 mA. Dit dient tevens binnen een bepaalde tijd te gebeuren. Installateurs hebben hiervoor speciale installatietesters. Bij een ongeaard, onder spanning staand toestel, zal bij aanraking de elektrische stroom door het lichaam wegvloeien naar aarde. Ook hier zal de aardlekschakelaar afschakelen voordat de situatie levensbedreigend wordt. | |
blomke | zondag 2 juli 2017 @ 15:34 |
Als je een voltmeter hebt, zou je kunnen beginnen met spanningen tussen apparaat en aarde te meten. Verder de aarde controleren door de weerstand tussen aarde in stopcontact en aardrail in de meterkast te meten. | |
#ANONIEM | zondag 2 juli 2017 @ 17:40 |
Groene draad is plus/fase groen geel is aarde, echter bij een ouder huis is dat grijs. [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2017 17:55:54 ] | |
tiho1 | zondag 2 juli 2017 @ 18:32 |
als de fase groen is, zal de aarde ook grijs zijn niet ? Ts je apparaat is stuk/ maakt sluiting. En de aarde is niet aangesloten op het defecte deel. Ik denk niet dat je dat in de meterkast moet zoeken maar bij het gebruikte wc. | |
#ANONIEM | zondag 2 juli 2017 @ 18:38 |
Hij zou evt ook een te zware aardlek kunnen hebben die mochten vroeger 0.3 amp 1 apparaat stuk kan ik me nog voorstellen echter twee gelijktijdig stuk? [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2017 18:38:52 ] | |
blomke | zondag 2 juli 2017 @ 18:46 |
Meterkast is 2 maanden oud. Denk dat bij de installatie iets is vergeten.... | |
Ivo1985 | zondag 2 juli 2017 @ 20:11 |
Levensgevaarlijk. Ergens in je installatie is een apparaat stuk of wordt op een andere manier stroom naar een aardleiding geleid. Dat is vervelend. Veel erger is, dat wanneer jij een schok ervaart de nieuwe aardlekschakelaar de stroom niet afschakelt. Dat zou absoluut het geval moeten zijn. In een nieuwe groepenkast moet immers elke groep beveiligd zijn met een aardlekschakelaar. In tegenstelling tot wat leken soms denken, beveiligd een aardlekschakelaar óók installaties die niet geaard zijn. Hoe dan ook: direct de oorzaken laten opsporen. En ik schrijf hier bewust meervoud, want er is sprake van minimaal 2 problemen. 1: er is een kortsluiting tussen fase en aarde. Dat moet verholpen worden 2: de aardlekschakelaar(s) in de groepenkast werken niet zoals het hoort en dienen getest te worden met de juiste meetapparatuur. Er kan ook nog een derde probleem zijn, namelijk dat je aardleiding te veel weerstand heeft. De installateur had dit bij plaatsen van de nieuwe groepenkast moeten controleren. Anders weet hij niet of hij volgens de eisen heeft gewerkt. | |
Flopsa | zondag 2 juli 2017 @ 21:12 |
Dank voor alle reacties tot zover, ik heb contact gezocht met de installateur en gevraagd of deze nog eens langs wil komen. Het is de slechtste praktijktest ooit, maar de schokken die ik krijg zijn niet vergelijkbaar met een schok van 240, want dat is mij in een andere context wel eens overkomen. We hebben 12 groepen met 3 aardlekschakelaars. Ik had gelezen dat bij de installatie van de nieuwe meterkast ook moest worden gekeken naar de aardpen en heb dat toen gevraagd aan de installateur. Heb het alleen niet gecontroleerd, dus dat zal ik nog eens nagaan. | |
blomke | zondag 2 juli 2017 @ 21:20 |
Is heel belangrijk! | |
tiho1 | zondag 2 juli 2017 @ 21:50 |
twee zag ik niet. Maar dan geeft de ene het lek door naar de andere via de aarding. Die dus niet goed is. | |
Knuppel1983 | zondag 2 juli 2017 @ 21:54 |
Als aardpen niet geslagen is zit je meterkast waarschijnlijk op de waterleiding geaard. Bij mij is deze recent vervangen door kunststof, toen werd ik verplicht door de waterleverancier om een aardpen aan te sluiten. (of iig een formuliertje te tekenen dat alles in orde was en hen geen aansprakelijkheid meer treft ![]() | |
tiho1 | zondag 2 juli 2017 @ 21:56 |
jij kan echt goed Wikipedia kopiëren. | |
Ivo1985 | zondag 2 juli 2017 @ 23:19 |
Inderdaad ook nog een optie dat de stekkerdoos/wandcontactdoos met randaarde helemaal niet met een aardedraad is aangesloten. Blijft wel feit dat alsnog de aardlekschakelaar in werking zou moeten treden, en los van de problemen in de keuken er ook in de meterkast een defect of foute aansluiting is. | |
blomke | maandag 3 juli 2017 @ 11:07 |
Dat van die ALS hangt maar net af van de foutstroom. Ik was eens bezig met een draad onder spanning en voelde eerste een lichte tinteling in m'n onderarm. Gebeurde niks, 10 min later hield ik m'n onderarm tegen een koperen waterleiding. Ik een rotschok en de ALS eruit. | |
hottentot | maandag 3 juli 2017 @ 12:48 |
Lang verhaal kort: Kan vele oorzaken hebben en zonder enige kennis van zaken en een meetinstrument begin je helemaal niets. Mogelijke oorzaken voor het niet afschakelen - Slechte verbinding in lasdoos. - Slechte verbinding in wcd. - Weerstand aardpen te hoog. - Defecte aardlekschakelaar. - Aarding niet aanwezig. - Breuk in aarddraad. - TS is gevoelig en ervaart een beste schok terwijl afschakelwaarde niet word gehaald. - Verkeerd aangesloten onderdelen. En dan hebben we het nog niet over de oorzaak voor het onder spanning staan van 2 apparaten. In theorie kan het je koffieapparaat/verlichting etc.. zijn die intern spanning lekt naar de aarde, als de installatie dan niet afschakelt kan via de bedrading de lekspanning van je koffieapparaat/verlichting terecht komen op de behuizing van andere apparaten. Als je zelf niet weet wat te doen dan niet hier een heel stel tips opvolgen maar de elektricien bellen. | |
Flopsa | dinsdag 4 juli 2017 @ 21:05 |
Dank allen voor de tips, elektricien is langsgeweest en het is verholpen. Er was sprake van slechte verbindingen in de lasdoos, want daar waren een paar kabels met plakband met elkaar verbonden... | |
ManianMan | dinsdag 4 juli 2017 @ 21:08 |
Oef daar heb je toch van die pluggen voor? Heb je trouwens een bouwtechnische keuring gedaan bij aankoop? | |
gateway | dinsdag 4 juli 2017 @ 21:13 |
Pluggen?? Die doe je in de muur nadat je een gat geboord hebt om er een schroef in te draaien. Jij bedoeld lasdoppen ![]() ![]() ![]() | |
halfway | dinsdag 4 juli 2017 @ 21:18 |
Die gebruiken ze ook al jaren niet meer. | |
gateway | dinsdag 4 juli 2017 @ 21:20 |
nee de meesten niet nee, maar dit lijkt meer op een plug dan een steeklasdop ![]() | |
blomke | dinsdag 4 juli 2017 @ 21:26 |
Lasdop: ![]() Steeklasdopklem: ![]() | |
hottentot | dinsdag 4 juli 2017 @ 22:28 |
In de industrie nog steeds de standaard. (los van dozen met vaste schroefverbindingen) Een goede schroeflas heeft en een lagere weerstand en is betrouwbaarder (zeker op de lange duur) | |
Ivo1985 | dinsdag 4 juli 2017 @ 23:45 |
Wat een prutser is dat geweest. Maar is nu de aardlekschakelaar ook met de meetapparatuur op de juiste werking getest? Oorzaak van het primaire probleem bestrijden is 1, controle op verdere correcte werking van het veiligheidsmechanisme wat niet in werking trad lijkt me ook nog steeds belangrijk. | |
Vonkenboer | woensdag 5 juli 2017 @ 07:26 |
Heb ook al genoeg monteurs meegemaakt die er niet goed mee overweg kunnen, en dan is een draai las lang niet altijd een betere verbinding. Dat zegt natuurlijk ook wat over vakmanschap ![]() | |
blomke | woensdag 5 juli 2017 @ 08:37 |
Je moet toch het metalen veer over de draden draaien, twisten, de draadeinden afknippen en dan pas de dop erop draaien? | |
hottentot | woensdag 5 juli 2017 @ 11:40 |
-Draden paar cm strippen. -Draden bundelen waarbij de isolatie op gelijke hoogte ligt. -Met een combinatietang rechtsom de draden in elkaar draaien. -Blankliggend en getwist gedeelte afknippen waarbij je iets meer dan een cm. overhoud. -Lasdop erop draaien. - Lasdop even terugdraaien, de veer moet blijven zitten, draait de veer mee dan is de las verkeerd. - Controleer dat er geen gestript stuk draad onder de lasdop uitkomt. | |
#ANONIEM | woensdag 5 juli 2017 @ 14:01 |
En met eentje van 4mm en 3 van 2.5mm en nog eentje van 1.5mm? Of zelfs 2 oude en de rest nieuw? [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2017 14:02:36 ] | |
hottentot | woensdag 5 juli 2017 @ 14:48 |
Oud? Nieuw? Geen idee wat bedoelt. Probeer het nog een keer. En twistlassen van verschillende doorsneden zijn niet toegestaan omdat de dunnere draden de neiging hebben om niet goed te vertwisten met de dikkere maar eromheen draaien waardoor de las constructief niet goed is. | |
#ANONIEM | woensdag 5 juli 2017 @ 15:10 |
Mij is het nog nooit gelukt daarom vraag ik, dat is het vak schijnbaar, die kleuren uit mekaar houden kan toch iedereen behalve een kleuren blinde. De kunst is het toch om ze allemaal aan het draaien te krijgen, en oud koper is wat norser als nieuw. |