abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_172095484
Etappe 1: Düsseldorf - Düsseldorf, 14 km (ITT)

Al weken wachten wij op deze dag, de dag dat het besef er is dat de Tour bijna gaat beginnen. Het is dit jaar dan wel een afgrijselijk parcours, maar alsnog mogen we gaan genieten van de renners die drie weken lang over het asfalt gaan dansen. Voor het eerst in een lange tijd is de Tour weer in Duitsland, waar La Grande Boucle begint met een korte tijdrit. De renners mogen zich een weg banen door de straten van Düsseldorf, waar hopelijk een grote mensenmenigte langs de kant staat. Düsseldorf is een debutant in de Tour, wat niet zo heel gek is aangezien de Tour nog niet bijzonder vaak in Duitsland is geweest. Voor de vierde keer is er een Grand Départ in Duitsland. De eerste keer was in 1965, toen de Tour haar start kende in Köln. Vijftien jaar later kwam de Tour terug naar Duitsland, met een start in Frankfurt. In 1987 was het laatste Duitse Grand Départ, in het toenmalige West-Berlijn. Sindsdien is de Tour nog wel een aantal keer in Duitsland geweest, maar een Tourstart zat er niet in. Pas na 30 jaar is er weer een Tourstart in Duitsland, het land dat zo'n stroeve relatie heeft met de wielersport. In 2005 was de Ronde van Frankrijk voor het laatst in dit land. Toen eindigde de negende rit in Karlsruhe, die rit zou gewonnen worden door Robbie McEwen. Een dag later vertrok er een rit vanuit Pforzheim en die rit kunnen we ons allemaal nog wel herinneren. Dat was de rit van de millimetersprint tussen Pieter Weening en Andreas Klöden, gewonnen door die eerste. Rond die tijd begon men in Duitsland wel genoeg te krijgen van alle dopingperikelen waar de sport mee te maken had. Het escaleerde volledig toen Patrik Sinkewitz in 2007, tijdens de Tour, werd betrapt op het gebruik van verboden middelen. De ARD en ZDF staakten hun uitzendingen en kwamen ook in de jaren daarna niet terug. De hypocriete Duitsers, die graag atletiek en voetbal uitzenden, vonden dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat vuile wielrennen. Ondertussen hebben ze gelukkig door dat ze totale idioten zijn geweest en wordt er weer aandacht besteed aan de Tour. Daarom hebben we nu dus ook weer een Tourstart in Duitsland. De opkomst van enkele nieuwe Duitse talenten en de wetenschap dat andere sporten ook bepaald niet brandschoon zijn hebben ervoor gezorgd dat de relatie tussen Duitsland en de wielersport langzaam weer aan het herstellen is. Deze Tourstart in Duitsland moet ervoor zorgen dat het enthousiasme van de Duitse wielervolgers weer volledig aangewakkerd wordt. Daarnaast moeten er nieuwe liefhebbers gevonden worden. Dat zou zomaar kunnen, met een start in een van de dichtsbevolkte gebieden van Duitsland. Vooral als een van de grote kanshebbers tijdens deze eerste rit een Duitser is.




Düsseldorf is een stad met 630.000 inwoners in Nordrhein-Westfalen. Het is de zevende stad van Duitsland en het is ook meteen de hoofdstad van Nordrhein-Westfalen. De stad ligt aan de rand van het Ruhrgebied en maakt deel uit van het Metropoolgebied Rijn-Ruhr. Met meer dan 10 miljoen inwoners is dit gebied het dichtsbevolkte deel van Duitsland en economisch gezien is het een van de belangrijkste centra van dit land. Het is vooral een oneindig groot industriegebied, zoals iedere lezer wel zal weten. Düsseldorf ontleent haar naam aan het kleine riviertje de Düssel, dat hier uitmondt in de Rijn. Het is een behoorlijk moderne stad, met name omdat hier tijdens de Tweede Wereldoorlog nogal wat bommen en granaten door de lucht hebben gevlogen. De Duitse schobbejakken maakten er in heel Duitsland een potje van, maar in Düsseldorf waren de toestanden al helemaal mensonterend. Daar werd dus korte metten mee gemaakt. Met als gevolg dat er weinig historische pracht en praal over is in Düsseldorf. Er staan nog wat monumentale panden overeind, waaronder een opvallende kerk met een gedraaide toren, maar de meeste blikvangers van de stad zijn toch relatief nieuw. Aan de rand van het stadscentrum, bij de oevers van de Rijn, kom je ook nog een oude stadstoren tegen. In het centrum en langs de Rijn is het prima toeven. Langs de Rijn heb je ook een goed uitzicht over veel van de moderne architectuur die de stad te bieden heeft, waaronder ook de Rheinturm, een gigantische zendmast die ook dienst doet als toeristische attractie. Van oudsher is Düsseldorf een belangrijk centrum voor de schilderkunst en kunst in het algemeen. Logischerwijs zijn er een aantal musea te vinden in de stad, die tijdens deze tijdrit ook gepasseerd zullen worden. Ook op het gebied van muziek is Düsseldorf niet te onderschatten. Het wanstaltige en lachwekkende Eurovisie Songfestival werd hier in 2011 georganiseerd, in het stadion van de lokale voetbalclub. Deze kermiskoers onder de festivals werd gewonnen door Azerbeidzjan, Nederland was in de halve finales al kansloos als laatste geëindigd, want wij hadden toen een paar van die inteeltvissers uit Volendam gestuurd. Enfin, over naar de echte muziek. In Düsseldorf werd een van de beste Duitse zangers ooit geboren, niemand minder dan Heino. Daarnaast werd in deze stad Kraftwerk opgericht, een band met een niet te onderschatten invloed op alle moderne elektronische muziek. Na de tijdrit is er ook nog een optreden van Kraftwerk, waarbij hun Tour de France Soundtrack ongetwijfeld aan bod zullen komen. De huisband van Düsseldorf is Die Toten Hosen, een van de grotere Duitse bands op het gebied van rock en punk, met een nummer dat op een dag zoals deze zeer zeker van toepassing is. An tagen wie diesen, wünscht man sich Unendlichkeit, jawel. De Tour gaat beginnen, en dat mag wel eeuwig duren.



Voor het schrijven van deze voorbeschouwingen maak ik altijd veelvuldig gebruik van Google Streetview. Het angstzweet brak mij dan ook uit toen bekend werd dat de Tour naar Duitsland zou gaan. Duitsland is namelijk een nogal apart land, waar men bijzonder veel waarde hecht aan privacy. Dit heeft ervoor gezorgd dat Google nooit veel moeite heeft gedaan om Duitsland in kaart te brengen. Hoewel tot mijn grote vreugde enkele grote Duitse steden wel nog in kaart gebracht zijn, zij het dat men daar na 2009 ook mee gestopt is. Enfin, Düsseldorf is een van die steden en daardoor zal ik dan toch in staat zijn om deze eerste rit van de Tour op een adequate manier te beschrijven. Tenzij ze na 2009 nog veel werkzaamheden hebben verricht in de straten van Düsseldorf, wat je in Duitsland ook nooit helemaal kan uitsluiten. De Tour begint in ieder geval op een brede straat, bij een bushalte, in de buurt van een grote parkeerplaats van de Messe van Düsseldorf. We bevinden ons in de nabijheid van deze grote beurs en gaan in de eerste meters van de rit fietsen langs het congrescentrum van Düsseldorf. Aan de andere kant van dit congrescentrum ligt de finish, maar de renners moeten eerst nog een rondje gaan rijden voor ze die finish bereiken. Na 400 meter is het tijd voor de eerste bocht van de Tour, de renners slaan linksaf en komen op een gesplitste weg terecht. Over deze brede weg wordt eerst richting het zuiden gereden en later komt men hier weer terug, om dan aan de andere kant van de weg richting de finish te rijden. De weg waar we nu over rijden heet de Rotterdamer Straße en dat is natuurlijk een ode aan niemand minder dan Jos van Emden. Als Schiedammer heeft hij uiteraard ook een connectie met Rotterdam en deze straat zal hem extra motiveren om nog harder te trappen. 1,5 kilometer fietst men over deze kaarsrechte Rotterdamer Straße, langs de oevers van de Rijn. Ze passeren de bescheiden jachthaven van Düsseldorf en rijden dan onder een viaduct voor.



Na dit viaduct bevinden we ons op de Cecilienallee. De weg is nog steeds gesplitst, want ook deze straat gaan de renners over een aantal kilometer in tegengestelde richting afwerken. Over de Cecilienallee gaat het twee kilometer zo goed als rechtdoor. Ondertussen passeert men het Museum Kunstpalast, waar schilderijen en beeldhouwwerken te zien zijn, uit de periode tussen de middeleeuwen en de 21e eeuw. Buitengewoon interessant. Na vier kilometer op de fiets, met nog 10 kilometer te gaan, hoeft er pas voor het eerst echt serieus gestuurd te worden. Net voorbij het museum is er een redelijk makkelijke bocht naar links en daarna fietsen de coureurs tussen de concertzaal van Düsseldorf en de tuin van het museum door. Deze weg loopt een beetje omhoog, want we zijn richting een brug aan het fietsen. Voor de renners de brug bereiken volgt er een scherpe, terugdraaiende bocht naar rechts. Daarna rijden de renners over de brug en passeren ze dus de Rijn. Het gaat bijna een kilometer lang rechtdoor, het is dus een behoorlijk bruggetje. De wind kan hier tevens z'n rol spelen, het terrein is uiteraard bijzonder open. In de eerste en ook laatste kilometers van de rit speelt dit minder, daar is vooral veel beschutting te vinden. Na de brug volgt er meteen een bocht naar rechts, kort daarop gevolgd door een tweede bocht naar rechts. De renners rijden dan onder de brug door, waar ze net overheen reden. Het gaat 800 meter lang zo goed als rechtdoor, tot men bijna in de buurt is van de volgende brug. Er volgt een redelijk scherpe bocht naar links en daarna begint de weg weer lichtjes omhoog te lopen. De renners rijden weer over de Rijn en hebben nu uitzicht over de skyline van Düsseldorf.



Het gaat een kilometer lang rechtdoor over de brug. Na deze brug, de Rheinkniebrücke, pakken de renners de afrit aan de linkerkant. Het loopt een beetje naar beneden en na een tijdje is er een lopende bocht naar links. Kort daarna is er weer een lopende bocht naar rechts, met als enige hindernis een aantal tramrails. We bevinden ons nu op de Haroldstraße en hier gaat het een halve kilometer rechtdoor, tot op zes kilometer van de streep. Een scherpe bocht naar rechts volgt en vlak daarna passeren de coureurs het tussentijdse meetpunt. Na een kilometer of acht wordt de eerste balans dus opgemaakt. We bevinden ons nu op de Königsallee, aan de rand van het winkelcentrum van de stad. Deze straat schijnt een van de luxere en exclusievere winkelstraten van Düsseldorf te zijn. Langs het mooie stadskanaal gaat het een halve kilometer rechtdoor, waarna een vrij scherpe bocht naar links volgt, met 200 meter verderop een makkelijkere bocht naar rechts. Enige obstakel in die bocht is dat er weer wat tramrails liggen. De Tour kennende zal dat wel allemaal netjes afgedekt of gevuld worden, dus ook dat mag geen problemen opleveren. Het gaat nu weer een halve kilometer rechtdoor, terwijl de renners onderweg de mooie Ratinger Tor passeren. Na dit stuk rechtdoor is er een lastige bocht naar links, waar de weg ook wat smaller wordt. Dit is zo'n beetje de laatste moeilijkheid van de rit. Even verderop is er een makkelijke bocht naar rechts en dan zijn we weer zo'n beetje uit bij het punt waar we eerst waren, in de buurt van het Museum Kunstpalast. Bij de eerste passage van dit museum reden de renners over de brug heen, nu gaan ze onder die brug door. Het is nu nog vier kilometer tot de streep en deze kilometers zijn bekend, alleen worden ze nu in tegengestelde richting afgewerkt. Het gaat tot de finish bijna volledig rechtdoor, langs de oevers van de Rijn. Over de Cecilienallee en de Rotterdamer Straße terug naar de Düsseldorfer Messe en meer in het bijzonder het lokale congrescentrum. Pas in de laatste 200 meter van de rit komen de erkende hardrijders op onbekend terrein terecht. Ze slaan niet linksaf richting de Stockumer Straße, maar gaan rechtdoor en blijven over de Rotterdamer Straße rijden. Voor de deur van het CCD Congress Center en langs de Rijn eindigt deze eerste rit.



Het CCD Congress Center Düsseldorf is een van de grootste congrescentra van Duitsland, met in allerlei verschillende zalen tot wel 6000 m² oppervlakte en ruimte voor minstens 7200 bezoekers. Net groot genoeg voor de Tourkaravaan dus. Het congrescentrum maakt onderdeel uit van de Messe Düsseldorf, een bijzonder grote beurs waar het hele jaar door allerlei evenementen worden georganiseerd. Het terrein is gigantisch, met talloze gebouwen, parkeerplaatsen en ook het stadion van de lokale voetbalclub. De Esprit Arena biedt plaats aan 54.000 toeschouwers en wordt bespeeld door het eeuwig onderpresterende Fortuna Düsseldorf. Messe Düsseldorf is een van de grootste in deze branche, met wereldwijd een omzet van meer dan 400 miljoen euro. Jaarlijks komen er meer dan één miljoen mensen af op de verschillende beursen die georganiseerd worden in Düsseldorf. Zo heb je bijvoorbeeld boot Düsseldorf, een beurs waar je alles kan vinden over boten en watersporten. Verdomd interessant natuurlijk. De lokale specialiteiten zijn blijkbaar machines, handel, medicijnen en gezondheid, mode en lifestyle en vrije tijd. Ze hebben dus overal kaas van gegeten in Düsseldorf. Een beurs over mode kan natuurlijk ook niet ontbreken, want naar het schijnt is Düsseldorf de Duitse hoofdstad van de fashion. De bijnaam van Düsseldorf zou 'klein Parijs' zijn, volgens het roadbook. Prima, ik vind alles best. De Messe heeft alleen weinig weg van Parijs, als we heel eerlijk zijn is het vooral een bundeling van de meest spuuglelijke gebouwen die je verzonnen kan krijgen. De rest van de stad is nog wel redelijk, dat scheelt. Er zijn in dit deel van Duitsland lelijkere plaatsen te vinden.



De kans is aanwezig dat het tijdens deze tijdrit flink zal regenen, in de straten van Düsseldorf. Het enige voordeel voor de renners is dan weer dat de tijdrit pas relatief laat begint en de regen vooral in het begin van de middag wordt verwacht. Volgens de laatste weersvoorspellingen zal het rond 12 uur 's middags ophouden met regenen en daarna is de kans aanwezig dat het de hele middag droog blijft. Warm zal het hoe dan ook niet zijn, veel meer dan 17 graden wordt niet verwacht. Er zal ook wat wind zijn, wat tijdens deze tijdrit wel een rolletje kan spelen, aangezien de wind op een aantal plaatsen vrij baan heeft. De eerste renner die vertrekt is de jongste renner die deelneemt aan deze Tour. De talentvolle Elie Gesbert bijt het spits af om 15:15. Eén minuut na hem vertrekt de eerste Nederlander, Marco Minnaard van Wanty. De laatste die vertrekt is natuurlijk de winnaar van vorig jaar, Chris Froome. Om 18:31 vertrekt hij en naar verwachting weten we iets meer dan een kwartier daarna wie deze tijdrit heeft gewonnen. Vanwege de voorspelde regen starten bijna alle kanshebbers op de zege behoorlijk laat, in de hoop dat het in de namiddag niet meer regent en het parcours opdroogt. We kunnen deze tijdrit volledig live volgen, zonder reclame! Na de barre weken tijdens de Giro, met de talloze reclames en het waardeloze commentaar, kunnen we nu weer genieten van Sporza. Michel Wuyts en José de Cauwer mogen onze harten drie weken lang sneller doen kloppen en daar beginnen ze zaterdagmiddag rond 15:10 mee. De NOS zal het ook uitzenden, maar daar werken alleen maar mongolen.

Het parcours van de tijdrit is niet echt ingewikkeld te noemen. Dit is dus een tijdrit voor de specialisten, die op de grote molen veel meters kunnen maken. Voor de sprinters zal het net te lang zijn en voor de liefhebbers van lange tijdritten te kort, maar er zijn nog genoeg renners over die wel van zulke afstanden houden. Het gebrek aan lastige bochten en hoogtemeters maakt dat dit een enorm snelle tijdrit gaat worden. Omdat bijna alle kanshebbers laat starten zal het vrij lang duren voor het echt spannend wordt, maar het kan wel een interessant einde worden. Aan het begin starten weinig interessante renners, in het eerste uur is eigenlijk alleen Bevin interessant. Hij start om 16:02 en zou zomaar een tijdje bovenaan kunnen staan. Om 16:40 en 16:42 starten Jesus Herrada en Vasil Kiryienka, dat zijn renners die op een goede dag ook zomaar een acceptabele tijdrit kunnen rijden. Om 17:04 start Kwiatkowski, voor hem geldt hetzelfde. De eerste echte favoriet komt pas om 17:24, Spaans kampioen tijdrijden Jonathan Castroviejo staat dan aan het vertrek. Normaliter eindigt hij minstens in de top 10, hij zal in ieder geval een goede richttijd neer gaan zetten. De Duitsers zullen tijdens deze tijdrit extra gemotiveerd zijn, dus kan het ook de moeite lonen om Nils Politt in de gaten te houden. De man uit Köln, niet ver van hier, start om 17:36. Om 17:45 start Fabio Felline en als die jongen goede benen heeft kan hij hier ook hoge ogen gooien. Eén minuut na hem start een andere Duitser die we in de gaten moeten houden, Jasha Sütterlin. De Duitser met de lelijke oorbellen en tatoeages begint steeds sterker te rijden en zal hebben toegeleefd naar deze tijdrit. Onze grootste troef start om 17:54. De winnaar van de slotrit in de Giro, Jos van Emden, staat dan op het startpodium. Djos heeft het niet zo goed aangepakt na de Giro, door te snel weer te gaan trainen, maar alsnog moet het voor hem mogelijk zijn om 14 kilometer obsceen hard te rijden. Richie Porte, die de komende weken lachwekkend hard gaat rijden, start om 18:06. Tien minuten later is het dan de beurt aan Primoz Roglic, iedereens favoriete schansspringer. Michael Matthews start om 18:18 en de Duitse favoriet én wereldkampioen tijdrijden, Tony Martin, start twee minuten na hem. Na Tony Martin starten er nog maar 11 renners, maar dat zijn bijna allemaal interessante renners. Bodnar, Kittel, Cummings, Durbridge, Küng en natuurlijk Froome. Het venijn zit in de staart.
1. Roglic. De Roog gaat iedereen helemaal de moeder schroeien. Deze Sloveense ex-schansspringer is dit jaar door niemand te stuiten. Hij won al drie tijdritten en het bijzondere is dat hij iedere afstand lijkt aan te kunnen. Van prologen tot ellenlange tijdritten, hij eindigt altijd vooraan. Hij liet in de Ster ZLM Toer, vlak voor de Tour, al zien dat het met zijn vorm wel goed zit. Vorig jaar won hij zelfs een tijdrit in de Giro, terwijl toen niet eens alles goed ging. Door de afwezigheid van Rohan Dennis is Rogla de grootste kanshebber op geel en daarmee zou de Tour van Lotto Djumbo meteen geslaagd zijn.
2. Küng. Deze jonge Zwitser is al het hele jaar bezig met deze tijdrit. Bij zijn ploeg hebben ze ook volledig vertrouwen in hem, want ze laten zelfs Dennis thuis. Het is een bijzondere keuze van de ploeg, want kijkend naar de resultaten is Dennis veel beter. Ook recent, in de Ronde van Zwitserland, was Dennis twee keer duidelijk sneller dan Küng. Toch deed Küng het niet slecht, want hij werd wel twee keer tweede. Daarna won hij zijn eerste tijdrit bij de profs, tijdens het nationaal kampioenschap tijdrijden in Zwitserland. De concurrentie was daar niet bijzonder sterk, maar je moet het toch nog even doen. Aangezien hij al maanden aan het toewerken is naar deze tijdrit kun je verwachten dat hij hier in een vorm aan de start gaat verschijnen die hij nog nooit heeft gehad. Bovendien zijn de BMC's sowieso aan het vliegen in de tijdritten, de laatste tijd. Een gevaarlijke klant. De witte trui lijkt hem in ieder geval alvast niet te kunnen ontgaan.
3. Martin. We zijn in Duitsland, dus gaan alle Duitsers schroeien. De verwachting van veel mensen is dat Martin als wereldkampioen ook meteen even deze tijdrit gaat winnen, maar dat lijkt me geen uitgemaakte zaak. Martin is namelijk niet bijzonder goed bezig dit jaar. Hij werd afgelopen week wel Duits kampioen tijdrijden, maar verder won hij nog geen tijdrit. Drie keer tweede, dus heel slecht is het ook weer niet, maar om de grote favoriet te zijn moet je toch wel ergens afgetekend hebben gewonnen. In de Algarve verloor hij van Castroviejo, in de Baloise Belgium Tour van godbetert Matthias Brändle en in de Dauphiné van Porte. Een overwinning van de Oost-Duitser zou dus een verrassing zijn.
4. Castroviejo. Recent voor de derde keer Spaans kampioen tijdrijden geworden en heeft dit jaar nog een tijdrit gewonnen, in de Algarve. Heeft verder nog wel wat goede tijdritten gereden, maar ook een paar minder overtuigende. Toch heb ik nog steeds alle vertrouwen in Castro. Winnen gaat lastig worden, maar dat hij ergens vooraan eindigt is een zekerheidje.
5. Van Emden. Arme Jos, te snel weer gaan trainen na de Giro. Eerst natuurlijk de barbecue aangeslingerd en een paar kratten Oettinger achterover gemept, maar daarna met de alcohol in de poten nog op de fiets gestapt. Dat was geen goed idee, het lichaam is niet helemaal hersteld. Zoals Jos in de afgelopen weken al 100 keer heeft gezegd voelen zijn benen niet zoals ze moeten voelen. Eigenlijk is het vreemd dat hij hier aan de start staat, want om het goed te doen in de Tour moet je toch wel fit zijn. De kans dat hij Parijs haalt is niet zo groot, maar een goed resultaat tijdens deze tijdrit behoort wel tot de mogelijkheden. Van Emden is namelijk een liefhebber van tijdritten met deze afstand. Niet te kort, niet te lang. Perfect voor Jos. Op het Nederlands kampioenschap tijdrijden was hij ook de snelste bij het eerste meetpunt. Die tijdrit duurde uiteindelijk veel te lang en hij blies zich op, maar in het eerste deel kon hij dus verdomd hard rijden. Als hij dat nu weer uit de benen kan persen eindigt hij hier ook vooraan. Zo goed als tijdens de Giro zal het alleen niet worden, maar gelukkig hebben we de beelden nog.

Voorlopig is de weersvoorspelling als volgt:


Poll: Wie wint etappe 1?
• Tony Martin
• Primoz Roglic
• Stefan Kueng
• Richie Porte
• Edvald Boasson Hagen
• Sylvain Chavanel
• Fabio Felline
• Vasil Kiryienka
• Michal Kwiatkowski
• Geraint Thomas
• Jasha Sütterlin
• Jonathan Castroviejo
• Stephen Cummings
• Peter Sagan
• Maciej Bodnar
• Reto Hollenstein
• Nils Politt
• Michael Matthews
• Taylor Phinney
• Ion Izagirre
• Iemand anders
• Djos
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

De eerste renner gaat van start om 15:15, de laatste renner komt rond 18:48 over de streep, zeg het maar jongens.
pi_172095489
THOMAS. WAT. EEN. GOD _O_ _O_
pi_172095491
Mooie dingen.
pi_172095494
walgelijk, walgelijk, walgelijk
pi_172095498
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 18:35 schreef Aguero het volgende:
Hup Küng!
Citius, Altius, Fortius.
  zaterdag 1 juli 2017 @ 18:37:08 #6
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_172095501
Die tijdswaarneming :')_!
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 18:37:12 #7
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_172095506
Kan Küng even heel snel gaan schroeien? Ik wil die afgrijselijke Thomas niet als winnaar.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 1 juli 2017 @ 18:37:24 #8
467261 Ascorbinezuur
Bordevol Vitamine C
pi_172095510
Stelling: Thomas wint de Tour.
  Moderator zaterdag 1 juli 2017 @ 18:37:30 #9
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_172095516
Sky is een belediging voor de wielersport.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_172095517
Hoop dat Stefan die walgelijke Thomas nog pakt.
pi_172095520
walgelijke thomas :')
pi_172095521
Djos nog steeds top 5 :D
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  zaterdag 1 juli 2017 @ 18:37:38 #13
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_172095523
Als Thomas nou ook weer bergen omhoog vliegt ga ik echt kotsen
pi_172095524
Wat een een deceptie trouwens deze eerste rit :r
  zaterdag 1 juli 2017 @ 18:37:43 #15
194695 franklop
Fran knock
pi_172095526
Kung +0.01
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_172095527
Kung 3e tussentijd
pi_172095528
Sky :')
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_172095533
Kung op 1 sec
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_172095534
Kung 3e.
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 1 juli 2017 @ 18:37:52 #20
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_172095536
Küng op 1s
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_172095537
Küng op 1 sec.
pi_172095538
Matthews stond nu niet bij de tussentijden?
pi_172095541
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 juli 2017 18:37 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Kan Küng even heel snel gaan schroeien? Ik wil die afgrijselijke Thomas niet als winnaar.
Heeft iig een betere tussentijd.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_172095542
Nog steeds niets over Ion bekend :{.
pi_172095543
Op hoeveel seconden zit Küng?
Demain, on roule
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')