abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_172067549
Beste Forummers,

Ik ben een starter op zoek naar een huurwoning. Ik ben 23 jaar en loop vast op bepaalde dingen. Daarom zou ik graag objectieve meningen, opbouwende kritiek en tips van jullie ontvangen over hoe ik dit eventueel het beste aan zou kunnen pakken!

Op basis van een fulltime jaarinkomen op MBO niveau zit ik op ong. 23.000 euro bruto. Inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering etc.

Ik ontvang dus geen huurtoeslag en minder zorgtoeslag (22.100 is de grens) volgens de belastingdienst. De huurwoningen waar ik voor in aanmerking kom moeten tussen de ¤595 en ¤636 euro zijn omdat ik dus boven die inkomensgrens zit van 22.100 op jaarbasis. Voor het gemak heb ik in mijn schema geplaatst dat ik 650 euro kwijt ben aan huur incl. Servicekosten.

Schatting inkomsten:

Salaris ¤1500 netto
Zorgtoeslag ¤52 euro

Totaal: ¤1552

Kosten:

Huur ¤650
Zorgverzekering ¤96
Gas & licht ¤75
Gemeentebelasting ¤39 (in termijnen van 8)
Waterschapsbelasting ¤21
Water ¤11
Internet/televisie ¤50
Telefoon gemiddeld ¤50
Auto verzekering ¤70
Auto brandstof ¤100
Wegenbelasting ¤35
Basic fit ¤20
OV chipkaart ¤25
Studieschuld ¤50
Inboedelverzekering ¤10
Reparatiekosten ¤50
Boodschappen ¤200

Ik kom uit op 0 (ZERO!). Ik heb dus niks meer om te besteden naar de primaire spullen. (Oke, ik heb bij mijn boodschappen ook mijn verzorgingsproducten/schoonmaakmiddelen gerekend).

Ik voel me nu nogal dom. Doe ik iets verkeerd en waar doen jullie het van? Het moet wel leefbaar blijven toch?

Mijn dank is groot.
  vrijdag 30 juni 2017 @ 14:22:52 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_172067639
Dacht dat je met dat inkomen nog wel huurtoeslag zou krijgen
  vrijdag 30 juni 2017 @ 14:23:20 #3
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_172067653
Telefoonkosten kunnen omlaag naar max ¤20.

Internet & televisie kan tevens voor ¤20.

Vergoed je werkgever reiskosten?

Je zit qua inkomen wel in de categorie 'werkende armen'. Zeker als je alleenstaand bent.
pi_172067693
Basicfit kan weg
Auto... heb je die echt nodig?
Ik betaal dit jaar ¤32 aan gas en licht. Ja, jaar. Overstappen loont.
"reparatiekosten"? Wat is dat?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_172067743
Inderdaad te triest voor woorden dat je met een fulltime mbo-salaris amper rond kunt komen in Nederland.
Tegenwoordig is het gewoon het beste om te wachten tot je salarisverhoging krijgt, of samen met je vriendin of een vriend te gaan huren.
Verder kun je hier en daar nog wel tientjes besparen als ik het zo zie, maar een vetpot zal het niet zijn..
pi_172067783
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:18 schreef Paskwal het volgende:
Beste Forummers,

Ik ben een starter op zoek naar een huurwoning. Ik ben 23 jaar en loop vast op bepaalde dingen. Daarom zou ik graag objectieve meningen, opbouwende kritiek en tips van jullie ontvangen over hoe ik dit eventueel het beste aan zou kunnen pakken!

Op basis van een fulltime jaarinkomen op MBO niveau zit ik op ong. 23.000 euro bruto. Inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering etc.

Ik ontvang dus geen huurtoeslag en minder zorgtoeslag (22.100 is de grens) volgens de belastingdienst. De huurwoningen waar ik voor in aanmerking kom moeten tussen de ¤595 en ¤636 euro zijn omdat ik dus boven die inkomensgrens zit van 22.100 op jaarbasis. Voor het gemak heb ik in mijn schema geplaatst dat ik 650 euro kwijt ben aan huur incl. Servicekosten.

Schatting inkomsten:

Salaris ¤1500 netto
Zorgtoeslag ¤52 euro

Totaal: ¤1552

Kosten:

Huur ¤650
Zorgverzekering ¤96
Gas & licht ¤75
Gemeentebelasting ¤39 (in termijnen van 8)
Waterschapsbelasting ¤21
Water ¤11
Internet/televisie ¤50
Telefoon gemiddeld ¤50
Auto verzekering ¤70
Auto brandstof ¤100
Wegenbelasting ¤35
Basic fit ¤20
OV chipkaart ¤25
Studieschuld ¤50
Inboedelverzekering ¤10
Reparatiekosten ¤50
Boodschappen ¤200

Ik kom uit op 0 (ZERO!). Ik heb dus niks meer om te besteden naar de primaire spullen. (Oke, ik heb bij mijn boodschappen ook mijn verzorgingsproducten/schoonmaakmiddelen gerekend).

Ik voel me nu nogal dom. Doe ik iets verkeerd en waar doen jullie het van? Het moet wel leefbaar blijven toch?

Mijn dank is groot.
Je zou nog kunnen besparen op telefoon (als je tenminste nu nog geen langdurige abbo hebt van ¤ 50 )en internet/televisie de goedkoopsten beginnen rond de 25 euro per maand voor internet/televisie. En als je geen auto voor het werk nodig hebt zou ik die ook weg doen, scheelt ook weer een flinke slok op de borrel.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_172067806
Als het niet anders kan gaat mijn auto weg, maar dan moet ik wel in de stad gaan wonen m.b.t. tot OV. (Als ik daar wat vind). Telefoonkosten zijn duur i.v.m. abbo op afbetaling van telefoon. Autoverzekering kan ook lager volgens mij.

Maar dit is een schatting, alleen als ik dus kort op dingen blijft het nog krap. Heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie

Maar vooralsnog zou het toch wel mogelijk moeten zijn om mijn baggel te blijven rijden? Hoe doen andere mensen dit dan? Ben ik een verwend nest als ik dit best wel als vanzelfsprekend beschouw(de)?
pi_172067895
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:29 schreef Paskwal het volgende:
Ben ik een verwend nest als ik dit best wel als vanzelfsprekend beschouw(de)?
Eigenlijk wel. Er zijn heel veel mensen die geen auto kunnen betalen. En daar lijk jij ook onder te gaan vallen. Vanzelfsprekend is een auto zeker niet.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_172067925
Welkom in het echte leven. Enorme besparingen zie ik zo 1,2,3 niet. Je auto weg doen levert veel op, maar is vaak onverstandig, tenzij je uitsluitend in en rond de binnenstad leeft. Wel zou je de verzekering naar enkel WA kunnen zetten wat je vermoed ik niet hebt, omdat 70 euro per maand nogal fors is. Je telefoonabonnement zou nog wat goedkoper kunnen en de aflossing bij DUO zou wellicht in overleg op een iets lager pitje kunnen.
Miata is always the answer
pi_172067955
Je doet niets verkeerd in je berekeningen. Je hebt gewoon te weinig inkomen om zo'n duur huis te bewonen en een dure auto te hebben.

Vragen:
Krijg je geen reiskostenvergoeding?
Dertiende maand / bonus?

Je vakantiegeld krijg je overigens ook nog als inkomen.

Maar in het algemeen houdt het gewoon niet over. Je zal meer inkomsten moeten genereren.
pi_172067967
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:23 schreef Mishu het volgende:
Telefoonkosten kunnen omlaag naar max ¤20.

Internet & televisie kan tevens voor ¤20.

Vergoed je werkgever reiskosten?

Je zit qua inkomen wel in de categorie 'werkende armen'. Zeker als je alleenstaand bent.
Waar kan dat? Ik kan zelf niks redelijks vinden voor minder dan ¤40/maand...
pi_172068009
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:35 schreef Sovieto het volgende:
Dertiende maand / bonus?

Je vakantiegeld krijg je overigens ook nog als inkomen.
Even de OP lezen wellicht?
quote:
17s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:18 schreef Paskwal het volgende:
pi_172068014
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:36 schreef Stickers het volgende:
Tele2 internet en tv voor ¤30 pm bv.
pi_172068049
Wel goede berekening van ts.
pi_172068066
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:38 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat is wel de goedkoopste. 20 euro kan niet.
pi_172068086
Krijg je geen rijkosten vergoeding ts?
pi_172068105
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:36 schreef Stickers het volgende:

[..]

30 eu bij NLx
Google is your friend, abuse your friends
pi_172068260
quote:

[..]

Ah ok, Tele2 sluit ik eigenlijk bij voorbaat al uit wegens slechte ervaringen :) Wel een goede tip.
Maar goed, volgens mij kun je op boodschappen ook wel goed besparen.

Eventueel onbetaald verlof, zodat je onder de huurtoeslag grens komt of een huisgenoot zoeken, die <10k verdient, zodat de grens naar 33k (uit m'n hoofd) gaat.
pi_172068274
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:32 schreef spijkerbroek het volgende:

Eigenlijk wel. Er zijn heel veel mensen die geen auto kunnen betalen. En daar lijk jij ook onder te gaan vallen. Vanzelfsprekend is een auto zeker niet.
Ik weet niet hoever TS van zijn werk afwoont, maar er is idd een boel te besparen door de auto de deur uit te doen.

Goedkoper huren kan ook, maar dan moet je aan sociale huur denken en daar zijn wachtlijsten voor.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_172068374
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik weet niet hoever TS van zijn werk afwoont, maar er is idd een boel te besparen door de auto de deur uit te doen.

Goedkoper huren kan ook, maar dan moet je aan sociale huur denken en daar zijn wachtlijsten voor.
als je door de auto weg te doen weer heel veel ov kosten ervoor terug krijgt maakte je leven eigenlijk alleen onhandiger en ten tijde van vakantie iets flexibeler met je vaste lasten.
pi_172068425
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:55 schreef Soohr het volgende:

als je door de auto weg te doen weer heel veel ov kosten ervoor terug krijgt maakte je leven eigenlijk alleen onhandiger en ten tijde van vakantie iets flexibeler met je vaste lasten.
Voor 200 euro per maand kan je best veel met het OV. Als je op 10 km afstand van je werk woont, kan je ook gewoon fietsen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_172068648
Oplossing is vrij eenvoudig:

• Auto eruit
• Zo snel mogelijk overstappen op een sim only-abonnement
• Geen tv-abonnement meer, maar enkel ADSL-internet (NPO kun je online kijken, tv-series/films kun je downloaden)
• Basic Fit opzeggen, jezelf instrueren via YouTube-video's voor wat work-outs, gaan rennen in de frisse buitenlucht

En tadaa, u heeft financiële ruimte gecreëerd.
pi_172068654
Welkom in het leven, TS. Dit is iets van de afgelopen tien tot vijftien jaar. Ik ben een aantal jaar ouder dan jij, verdien evenzoveel meer dan jij, heb geen auto en houd ook niet bijster veel over. Snap niet hoe mensen er een auto bij kunnen hebben, zeg maar. Goede reality check voor je...
Somebody that I used to know
pi_172068684
Koop je trouwens ook nog kleding en schoenen? Ga je wel eens uit?
pi_172068702
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 14:51 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dit is al sociale huur volgens mij hoor
pi_172068704
Helaas klopt de uiteenzetting van ts aardig, wel de volgende vragen opmerkingen:

Autokosten is het meeste op te besparen in ieder geval:
- ¤ 70 euro voor verzekering is mijn inziens flink prijzig, misschien per kwartaal?;
- ¤ 35 voor de wegenbelasting maandelijks moet mijn inziens per kwartaal zijn?;
- ¤ 50 per maand aan reparatiekosten? is mijn inziens ook niet nodig;
- ¤ 10 per maand aan inboedelverzekering, kan volgens mij voor ¤ 2.50 per maand makkelijk afgesloten worden;
- ¤ 200 per maand aan boodschappen is voor een eenpersoonshuishouden aardig hoog en kan mijn inziens ook op bezuinigd worden.Ik run zelf ook een eenpersoonshuishouden en hoef niet direct op de kleintjes te letten en kom op ¤ 175 per maand aan boodschappen uit.

Helaas met het vermelde inkomen niet anders te doen dan op de uitgaven zo veel mogelijk te besparen en "op de kleintjes te letten".
pi_172068747
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:05 schreef Postbus100 het volgende:
Welkom in het leven, TS. Dit is iets van de afgelopen tien tot vijftien jaar. Ik ben een aantal jaar ouder dan jij, verdien evenzoveel meer dan jij, heb geen auto en houd ook niet bijster veel over. Snap niet hoe mensen er een auto bij kunnen hebben, zeg maar. Goede reality check voor je...
Ik verdien net ietsje minder, heb ook een auto, maar een huurwoning waarvoor ik maar 350 euro betaal en ik krijg nog huurtoeslag en maximaal zorgtoeslag. Ik kom makkelijk rond.
pi_172068789
quote:

[..]

Even de OP lezen wellicht?

[..]

Dank je. Ik heb de vraag niet goed gesteld
Is de ¤1.500 per maand inclusief vakantiegeld en eindejaarsuitkering? Anders kan je je vakantiegeld en eindejaarsuitkering bij je inkomen optellen.
pi_172068792
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:07 schreef hupsakesie het volgende:

Volgens de Anwb wel.
quote:
- ¤ 200 per maand aan boodschappen is voor een eenpersoonshuishouden aardig hoog en kan mijn inziens ook op bezuinigd worden.Ik run zelf ook een eenpersoonshuishouden en hoef niet direct op de kleintjes te letten en kom op ¤ 175 per maand aan boodschappen uit.
Mee eens. Kan als het moet naar 125¤, maar 150-175¤ is net iets relaxter.
pi_172068884
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:09 schreef -Magica- het volgende:

[..]

Ik verdien net ietsje minder, heb ook een auto, maar een huurwoning waarvoor ik maar 350 euro betaal en ik krijg nog huurtoeslag en maximaal zorgtoeslag. Ik kom makkelijk rond.
Mijn huur is 750¤ alles inclusief. Hoge vaste lasten zijn killing. Daar kan je niets mee, die keren iedere maand weer terug. En dan huur ik nog 'voordelig', in vergelijking met anderen in dezelfde categorie.
pi_172068923
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:14 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Mijn huur is 750¤ alles inclusief. Hoge vaste lasten zijn killing. Daar kan je niets mee, die keren iedere maand weer terug. En dan huur ik nog 'voordelig', in vergelijking met anderen in dezelfde categorie.
Ja is kut lijkt me, je kan beter wat minder verdienen kun je veel goedkoper huren en krijg je maximaal toeslag
pi_172069053
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:07 schreef hupsakesie het volgende:
Helaas klopt de uiteenzetting van ts aardig, wel de volgende vragen opmerkingen:

Autokosten is het meeste op te besparen in ieder geval:
- ¤ 70 euro voor verzekering is mijn inziens flink prijzig, misschien per kwartaal?;
- ¤ 35 voor de wegenbelasting maandelijks moet mijn inziens per kwartaal zijn?;
- ¤ 10 per maand aan inboedelverzekering, kan volgens mij voor ¤ 2.50 per maand makkelijk afgesloten worden;

Helaas met het vermelde inkomen niet anders te doen dan op de uitgaven zo veel mogelijk te besparen en "op de kleintjes te letten".
Wegenbelasting zal wel ongeveer kloppen. Zelfs voor een kleine A-segmenter zit je al op 25 - 30 euro per maand, afhankelijk van de provincie waar je woont.

Met reparatiekosten bedoelt TS waarschijnlijk onderhoud en dan is 50 euro per maand niet overdreven hoog, tenzij je veel zelf kunt doen.

Op een sportschoolabonnement of boodschappen zou ik juist weer niet te veel besparen. Eten hoeft niet duur te zijn, maar gezond eten zoals groenten en fruit zijn nu eenmaal relatief duur. 200 euro per maand lijkt me een prima budget voor een eenpersoonshuishouden.
  vrijdag 30 juni 2017 @ 15:22:10 #33
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_172069129
Is kopen geen optie? Meestal ben je dan wat goedkoper uit..
Maar dat ligt nogal aan de locatie..
Verder is basic fit natuurlijk iets waar je prima zonder kunt.. voor die 20 euro koop je een zwaar trappende oude fiets op MP en je conditie is ook op peil..
pi_172069203
Auto wegdoen zou eventueel wel kunnen, ik ga in het najaar een nieuwe fulltime baan zoeken en dan hoop ik hier inderdaad heen te kunnen met de fiets of OV. Basic fit abbo kan ook weg. Autoverzekering kan volgens mij ook wel goedkoper, die anwb betaal ik per maand, en televisie heb ik inderdaad ook niet nodig. Vooral internet.

Ik sta al een paar jaar ingeschreven bij woningnet en reageer op woningen. Alleen wat ik dus niet heel goed begrijp is dat ik dan niet in aanmerking kom voor huien onder de 600 euro? (Terwijl ik hier wel op kan reageren en aangeboden krijg).

200 euro boodschappen heb ik gedaan i.v.m. ik een vrouw ben :p heb je toch iets meer kosten denk ik...

En ja moet natuurlijk ook nog geld hebben voor andere dingen, zoals eigen risico, overige dingen zoals kleding etc.

Maar in verhouding loont het dan toch meer als ik onder die 22.100 blijf per jaar? Of zeg ik nou iets stoms. Zou echt maar ca. 1000 teveel verdienen op jaarbasis. Het punt is: ik snap er gewoon geen hol van.

Die 1500 netto is heb ik wel zonder mijn vakantiegeld en eindejaarsuitkering meegenomen. Die zit er inderdaad nog niet bij.

Ik heb de berekening gedaan op basis van loondienst. Ik ben op het moment zzp'er maar wil binnenkort gaan solliciteren. Als zzp'er heb ik simpelweg teveel risico's waardoor ik er niet mee door kan gaan. Heb mezelf 2 jaar gegeven om een nieuw woning te vinden. En hopelijk voor juni 2018 een nieuwe baan. Dus het heeft geen haast. Maar wilde graag weten waar ik aan toe ben.

Ik woon btw rondom Den Haag.

[ Bericht 6% gewijzigd door Paskwal op 30-06-2017 15:31:59 ]
pi_172069210
Als je inkomen verder stabiel is (vast contract of intentieverklaring mogelijk) loont het overigens ook de moeite eens te kijken naar de mogelijkheden om te kopen. Even berekend: voor 650 netto hypotheeklast per maand kun je met de lage rente van tegenwoordig ook een hypotheek trekken van 2 ton, waarmee je waarschijnlijk een betere kwaliteit woning hebt, of tegen een stuk lagere maandlasten wellicht een woning van vergelijkbare kwaliteit als je nu hebt kunt kopen.
pi_172069279
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:19 schreef j669 het volgende:

[..]

Wegenbelasting zal wel ongeveer kloppen. Zelfs voor een kleine A-segmenter zit je al op 25 - 30 euro per maand, afhankelijk van de provincie waar je woont.

Met reparatiekosten bedoelt TS waarschijnlijk onderhoud en dan is 50 euro per maand niet overdreven hoog, tenzij je veel zelf kunt doen.

Op een sportschoolabonnement of boodschappen zou ik juist weer niet te veel besparen. Eten hoeft niet duur te zijn, maar gezond eten zoals groenten en fruit zijn nu eenmaal relatief duur. 200 euro per maand lijkt me een prima budget voor een eenpersoonshuishouden.
Mijn B-segmenter op LPG kost 29 euro per maand aan wegenbelasting. En dan kan ik voor 100 euro brandstofkosten ruim 2000 kilometer per maand rijden.

En de 39 euro die TS betaalt, is al snel een C-segmenter.

Inruilen voor een auto uit het A segment scheelt al behoorlijk. Niet alleen in de wegenbelasting. Ook in de verzekering en in de brandstofkosten. 50-75 euro besparing per jaar is mogelijk.
pi_172069315
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:26 schreef j669 het volgende: Even berekend: voor 650 netto hypotheeklast per maand kun je met de lage rente van tegenwoordig ook een hypotheek trekken van 2 ton
Met 23000 euro bruto per jaar krijg je hooguit een hypotheek van een ton.
pi_172069497
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Heb er inderdaad naar zitten lijken en is geen doen. Plus dat je echt flink wat geld moet hebben en al 10% moet afbetalen plus nog kosten voor de inrichting. Dat geld heb ik dan ook weer niet.
pi_172069517
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:30 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Klopt, maar we kennen de verdere financiële situatie van TS niet. Als ze zelf goed heeft gespaard of er zijn familieleden die bij kunnen springen, dan loont het zeker om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Voor die ton hypotheek heb je ook maar een netto maandlast van iets boven de 300 euro per maand. Doordat ze al te veel verdient om huurtoeslag te ontvangen 'loont' huren feitelijk niet meer, terwijl je met kopen wel kunt profiteren van de HRA.
pi_172069538
Denken dat je niet zonder die geld-slurpers kan leven _O-

[ Bericht 67% gewijzigd door Nizno op 30-06-2017 22:15:10 (reactie op edit) ]
pi_172069574
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:40 schreef Isabeau het volgende:

[..]

ligt er echt aan waar je woont, hartje den haag en ook in den haag werken.
Dan kan het prima.

In Opdam wonen en in Zoetermeer werken, dan is het geen optie.

[ Bericht % gewijzigd door Nizno op 30-06-2017 22:14:35 ]
pi_172069728
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:40 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Er zijn heel veel werkgevers voor wie eigen vervoer een vereiste of op zijn minst een pré is. In een tijd waarin werkgevers alleen maar meer flexibiliteit van hun werknemers verwachten (niet alleen qua locatie maar ook qua werktijden), maak je het jezelf er niet makkelijker op zonder eigen vervoer. Dit nog even los van de tijdbesparing...
pi_172069738
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:38 schreef Paskwal het volgende:

[..]

Heb er inderdaad naar zitten lijken en is geen doen. Plus dat je echt flink wat geld moet hebben en al 10% moet afbetalen plus nog kosten voor de inrichting. Dat geld heb ik dan ook weer niet.
Kosten voor de inrichting heb je ook bij een huurhuis.
Neem aan dat je wel wat spaargeld hebt?
En je inkomen gaat nog wel stijgen de komende jaren.

Als je geen 13e maand en vakgeld meegenomen hebt in je netto loon, heb je toch ook nu nog wat meer ruimte. Je komt dus niet op 0 uit.
Make my day!
  vrijdag 30 juni 2017 @ 15:48:08 #44
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_172069758
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:38 schreef Paskwal het volgende:

[..]

Hoelang ben je zzp-er? heb je geen recht meer op startersaftrek oid? dit gaat van je verzamelinkomen af en heb je soms alsnog recht op toeslagen.
pi_172069801
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:39 schreef j669 het volgende:

[..]

Klopt, maar we kennen de verdere financiële situatie van TS niet. Als ze zelf goed heeft gespaard of er zijn familieleden die bij kunnen springen, dan loont het zeker om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Voor die ton hypotheek heb je ook maar een netto maandlast van iets boven de 300 euro per maand. Doordat ze al te veel verdient om huurtoeslag te ontvangen 'loont' huren feitelijk niet meer, terwijl je met kopen wel kunt profiteren van de HRA.
Dit klinkt wel logisch. Maar heb simpelweg niet genoeg geld om te kopen met alle kosten die er dan nog extra bij komen.
pi_172069838
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:26 schreef j669 het volgende:
Als je inkomen verder stabiel is (vast contract of intentieverklaring mogelijk) loont het overigens ook de moeite eens te kijken naar de mogelijkheden om te kopen. Even berekend: voor 650 netto hypotheeklast per maand kun je met de lage rente van tegenwoordig ook een hypotheek trekken van 2 ton, waarmee je waarschijnlijk een betere kwaliteit woning hebt, of tegen een stuk lagere maandlasten wellicht een woning van vergelijkbare kwaliteit als je nu hebt kunt kopen.
Zoals gezegd : hooguit een hypotheek van een ton. Plus al het onderhoud van je woning en cv-ketel etc etc etc. Kopen is echt niet altijd per definitie goedkoper.
pi_172069880
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:48 schreef SacreCoeur het volgende:

[..]

Hoelang ben je zzp-er? heb je geen recht meer op startersaftrek oid? dit gaat van je verzamelinkomen af en heb je soms alsnog recht op toeslagen.
Dit is het laatste jaar starterskorting, hierna is het over met de pret. Vandaar dat ik ook opzoek ga naar een baan in loondienst. (En dat verzekeren niet rendabel is op wat ik verdien per maand, teveel risico) het heeft vanaf volgend jaar meer nadelen dan voordelen.
pi_172069932
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:15 schreef -Magica- het volgende:

[..]

Ja is kut lijkt me, je kan beter wat minder verdienen kun je veel goedkoper huren en krijg je maximaal toeslag
Dat is het sociale stelsel in Nederland ;) en op zich mag ik niet klagen. Ben blij /trots dat ik mezelf kan redden. (deze maand dan nog, vanaf volgende maand waarschijnlijk de ww in :') )
  vrijdag 30 juni 2017 @ 15:54:35 #49
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_172069940
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 juni 2017 15:52 schreef Paskwal het volgende:

[..]

Dit is het laatste jaar starterskorting, hierna is het over met de pret. Vandaar dat ik ook opzoek ga naar een baan in loondienst. (En dat verzekeren niet rendabel is op wat ik verdien per maand, teveel risico)
Maar dan heb je toch een lager verzamelinkomen om voor nu op te geven? Dan kan je nu iig reageren op de lagere huurprijs woningen, als je er eenmaal in zit geen haan meer die er naar kraait, nu kun je daar niet op reageren omdat je boven de 'passend toewijzen' grens zit.
pi_172070064
Welkom in het Nederland van de VVD, waar je arm bent ook al heb je werk.

Hoe komt het dat je niet in aanmerking komt voor een goedkopere sociale huurwoning?
pi_172070119
Inderdaad kun je reageren aan de hand van je inkomen van 2016. Mogelijk pakt dat voor jou gunstig uit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')