Je zou nog kunnen besparen op telefoon (als je tenminste nu nog geen langdurige abbo hebt van ¤ 50 )en internet/televisie de goedkoopsten beginnen rond de 25 euro per maand voor internet/televisie. En als je geen auto voor het werk nodig hebt zou ik die ook weg doen, scheelt ook weer een flinke slok op de borrel.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:18 schreef Paskwal het volgende:
Beste Forummers,
Ik ben een starter op zoek naar een huurwoning. Ik ben 23 jaar en loop vast op bepaalde dingen. Daarom zou ik graag objectieve meningen, opbouwende kritiek en tips van jullie ontvangen over hoe ik dit eventueel het beste aan zou kunnen pakken!
Op basis van een fulltime jaarinkomen op MBO niveau zit ik op ong. 23.000 euro bruto. Inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering etc.
Ik ontvang dus geen huurtoeslag en minder zorgtoeslag (22.100 is de grens) volgens de belastingdienst. De huurwoningen waar ik voor in aanmerking kom moeten tussen de ¤595 en ¤636 euro zijn omdat ik dus boven die inkomensgrens zit van 22.100 op jaarbasis. Voor het gemak heb ik in mijn schema geplaatst dat ik 650 euro kwijt ben aan huur incl. Servicekosten.
Schatting inkomsten:
Salaris ¤1500 netto
Zorgtoeslag ¤52 euro
Totaal: ¤1552
Kosten:
Huur ¤650
Zorgverzekering ¤96
Gas & licht ¤75
Gemeentebelasting ¤39 (in termijnen van 8)
Waterschapsbelasting ¤21
Water ¤11
Internet/televisie ¤50
Telefoon gemiddeld ¤50
Auto verzekering ¤70
Auto brandstof ¤100
Wegenbelasting ¤35
Basic fit ¤20
OV chipkaart ¤25
Studieschuld ¤50
Inboedelverzekering ¤10
Reparatiekosten ¤50
Boodschappen ¤200
Ik kom uit op 0 (ZERO!). Ik heb dus niks meer om te besteden naar de primaire spullen. (Oke, ik heb bij mijn boodschappen ook mijn verzorgingsproducten/schoonmaakmiddelen gerekend).
Ik voel me nu nogal dom. Doe ik iets verkeerd en waar doen jullie het van? Het moet wel leefbaar blijven toch?
Mijn dank is groot.
Eigenlijk wel. Er zijn heel veel mensen die geen auto kunnen betalen. En daar lijk jij ook onder te gaan vallen. Vanzelfsprekend is een auto zeker niet.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:29 schreef Paskwal het volgende:
Ben ik een verwend nest als ik dit best wel als vanzelfsprekend beschouw(de)?
Waar kan dat? Ik kan zelf niks redelijks vinden voor minder dan ¤40/maand...quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:23 schreef Mishu het volgende:
Telefoonkosten kunnen omlaag naar max ¤20.
Internet & televisie kan tevens voor ¤20.
Vergoed je werkgever reiskosten?
Je zit qua inkomen wel in de categorie 'werkende armen'. Zeker als je alleenstaand bent.
Even de OP lezen wellicht?quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:35 schreef Sovieto het volgende:
Dertiende maand / bonus?
Je vakantiegeld krijg je overigens ook nog als inkomen.
quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:18 schreef Paskwal het volgende:
Op basis van een fulltime jaarinkomen op MBO niveau zit ik op ong. 23.000 euro bruto. Inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering etc.
Tele2 internet en tv voor ¤30 pm bv.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:36 schreef Stickers het volgende:
Waar kan dat? Ik kan zelf niks redelijks vinden voor minder dan ¤40/maand...
Dat is wel de goedkoopste. 20 euro kan niet.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:38 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Tele2 internet en tv voor ¤30 pm bv.
30 eu bij NLxquote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:36 schreef Stickers het volgende:
[..]
Waar kan dat? Ik kan zelf niks redelijks vinden voor minder dan ¤40/maand...
Ah ok, Tele2 sluit ik eigenlijk bij voorbaat al uit wegens slechte ervaringenquote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:38 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Tele2 internet en tv voor ¤30 pm bv.
Ik weet niet hoever TS van zijn werk afwoont, maar er is idd een boel te besparen door de auto de deur uit te doen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:32 schreef spijkerbroek het volgende:
Eigenlijk wel. Er zijn heel veel mensen die geen auto kunnen betalen. En daar lijk jij ook onder te gaan vallen. Vanzelfsprekend is een auto zeker niet.
als je door de auto weg te doen weer heel veel ov kosten ervoor terug krijgt maakte je leven eigenlijk alleen onhandiger en ten tijde van vakantie iets flexibeler met je vaste lasten.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik weet niet hoever TS van zijn werk afwoont, maar er is idd een boel te besparen door de auto de deur uit te doen.
Goedkoper huren kan ook, maar dan moet je aan sociale huur denken en daar zijn wachtlijsten voor.
Voor 200 euro per maand kan je best veel met het OV. Als je op 10 km afstand van je werk woont, kan je ook gewoon fietsen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:55 schreef Soohr het volgende:
als je door de auto weg te doen weer heel veel ov kosten ervoor terug krijgt maakte je leven eigenlijk alleen onhandiger en ten tijde van vakantie iets flexibeler met je vaste lasten.
Dit is al sociale huur volgens mij hoorquote:Op vrijdag 30 juni 2017 14:51 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik weet niet hoever TS van zijn werk afwoont, maar er is idd een boel te besparen door de auto de deur uit te doen.
Goedkoper huren kan ook, maar dan moet je aan sociale huur denken en daar zijn wachtlijsten voor.
Ik verdien net ietsje minder, heb ook een auto, maar een huurwoning waarvoor ik maar 350 euro betaal en ik krijg nog huurtoeslag en maximaal zorgtoeslag. Ik kom makkelijk rond.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:05 schreef Postbus100 het volgende:
Welkom in het leven, TS. Dit is iets van de afgelopen tien tot vijftien jaar. Ik ben een aantal jaar ouder dan jij, verdien evenzoveel meer dan jij, heb geen auto en houd ook niet bijster veel over. Snap niet hoe mensen er een auto bij kunnen hebben, zeg maar. Goede reality check voor je...
Dank je. Ik heb de vraag niet goed gesteldquote:
Volgens de Anwb wel.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:07 schreef hupsakesie het volgende:
- ¤ 50 per maand aan reparatiekosten? is mijn inziens ook niet nodig;
Mee eens. Kan als het moet naar 125¤, maar 150-175¤ is net iets relaxter.quote:- ¤ 200 per maand aan boodschappen is voor een eenpersoonshuishouden aardig hoog en kan mijn inziens ook op bezuinigd worden.Ik run zelf ook een eenpersoonshuishouden en hoef niet direct op de kleintjes te letten en kom op ¤ 175 per maand aan boodschappen uit.
Mijn huur is 750¤ alles inclusief. Hoge vaste lasten zijn killing. Daar kan je niets mee, die keren iedere maand weer terug. En dan huur ik nog 'voordelig', in vergelijking met anderen in dezelfde categorie.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:09 schreef -Magica- het volgende:
[..]
Ik verdien net ietsje minder, heb ook een auto, maar een huurwoning waarvoor ik maar 350 euro betaal en ik krijg nog huurtoeslag en maximaal zorgtoeslag. Ik kom makkelijk rond.
Ja is kut lijkt me, je kan beter wat minder verdienen kun je veel goedkoper huren en krijg je maximaal toeslagquote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Mijn huur is 750¤ alles inclusief. Hoge vaste lasten zijn killing. Daar kan je niets mee, die keren iedere maand weer terug. En dan huur ik nog 'voordelig', in vergelijking met anderen in dezelfde categorie.
Wegenbelasting zal wel ongeveer kloppen. Zelfs voor een kleine A-segmenter zit je al op 25 - 30 euro per maand, afhankelijk van de provincie waar je woont.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:07 schreef hupsakesie het volgende:
Helaas klopt de uiteenzetting van ts aardig, wel de volgende vragen opmerkingen:
Autokosten is het meeste op te besparen in ieder geval:
- ¤ 70 euro voor verzekering is mijn inziens flink prijzig, misschien per kwartaal?;
- ¤ 35 voor de wegenbelasting maandelijks moet mijn inziens per kwartaal zijn?;
- ¤ 50 per maand aan reparatiekosten? is mijn inziens ook niet nodig;
- ¤ 10 per maand aan inboedelverzekering, kan volgens mij voor ¤ 2.50 per maand makkelijk afgesloten worden;
- ¤ 200 per maand aan boodschappen is voor een eenpersoonshuishouden aardig hoog en kan mijn inziens ook op bezuinigd worden.Ik run zelf ook een eenpersoonshuishouden en hoef niet direct op de kleintjes te letten en kom op ¤ 175 per maand aan boodschappen uit.
Helaas met het vermelde inkomen niet anders te doen dan op de uitgaven zo veel mogelijk te besparen en "op de kleintjes te letten".
Mijn B-segmenter op LPG kost 29 euro per maand aan wegenbelasting. En dan kan ik voor 100 euro brandstofkosten ruim 2000 kilometer per maand rijden.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:19 schreef j669 het volgende:
[..]
Wegenbelasting zal wel ongeveer kloppen. Zelfs voor een kleine A-segmenter zit je al op 25 - 30 euro per maand, afhankelijk van de provincie waar je woont.
Met reparatiekosten bedoelt TS waarschijnlijk onderhoud en dan is 50 euro per maand niet overdreven hoog, tenzij je veel zelf kunt doen.
Op een sportschoolabonnement of boodschappen zou ik juist weer niet te veel besparen. Eten hoeft niet duur te zijn, maar gezond eten zoals groenten en fruit zijn nu eenmaal relatief duur. 200 euro per maand lijkt me een prima budget voor een eenpersoonshuishouden.
Met 23000 euro bruto per jaar krijg je hooguit een hypotheek van een ton.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:26 schreef j669 het volgende: Even berekend: voor 650 netto hypotheeklast per maand kun je met de lage rente van tegenwoordig ook een hypotheek trekken van 2 ton
Heb er inderdaad naar zitten lijken en is geen doen. Plus dat je echt flink wat geld moet hebben en al 10% moet afbetalen plus nog kosten voor de inrichting. Dat geld heb ik dan ook weer niet.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met 23000 euro bruto per jaar krijg je hooguit een hypotheek van een ton.
Klopt, maar we kennen de verdere financiële situatie van TS niet. Als ze zelf goed heeft gespaard of er zijn familieleden die bij kunnen springen, dan loont het zeker om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Voor die ton hypotheek heb je ook maar een netto maandlast van iets boven de 300 euro per maand. Doordat ze al te veel verdient om huurtoeslag te ontvangen 'loont' huren feitelijk niet meer, terwijl je met kopen wel kunt profiteren van de HRA.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:30 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met 23000 euro bruto per jaar krijg je hooguit een hypotheek van een ton.
ligt er echt aan waar je woont, hartje den haag en ook in den haag werken.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Denken dat je niet zonder die geld-slurpers kan leven
Er zijn heel veel werkgevers voor wie eigen vervoer een vereiste of op zijn minst een pré is. In een tijd waarin werkgevers alleen maar meer flexibiliteit van hun werknemers verwachten (niet alleen qua locatie maar ook qua werktijden), maak je het jezelf er niet makkelijker op zonder eigen vervoer. Dit nog even los van de tijdbesparing...quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:40 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Denken dat je niet zonder die geld-slurpers kan leven
Kosten voor de inrichting heb je ook bij een huurhuis.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:38 schreef Paskwal het volgende:
[..]
Heb er inderdaad naar zitten lijken en is geen doen. Plus dat je echt flink wat geld moet hebben en al 10% moet afbetalen plus nog kosten voor de inrichting. Dat geld heb ik dan ook weer niet.
Hoelang ben je zzp-er? heb je geen recht meer op startersaftrek oid? dit gaat van je verzamelinkomen af en heb je soms alsnog recht op toeslagen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:38 schreef Paskwal het volgende:
[..]
Heb er inderdaad naar zitten lijken en is geen doen. Plus dat je echt flink wat geld moet hebben en al 10% moet afbetalen plus nog kosten voor de inrichting. Dat geld heb ik dan ook weer niet.
Dit klinkt wel logisch. Maar heb simpelweg niet genoeg geld om te kopen met alle kosten die er dan nog extra bij komen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:39 schreef j669 het volgende:
[..]
Klopt, maar we kennen de verdere financiële situatie van TS niet. Als ze zelf goed heeft gespaard of er zijn familieleden die bij kunnen springen, dan loont het zeker om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Voor die ton hypotheek heb je ook maar een netto maandlast van iets boven de 300 euro per maand. Doordat ze al te veel verdient om huurtoeslag te ontvangen 'loont' huren feitelijk niet meer, terwijl je met kopen wel kunt profiteren van de HRA.
Zoals gezegd : hooguit een hypotheek van een ton. Plus al het onderhoud van je woning en cv-ketel etc etc etc. Kopen is echt niet altijd per definitie goedkoper.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:26 schreef j669 het volgende:
Als je inkomen verder stabiel is (vast contract of intentieverklaring mogelijk) loont het overigens ook de moeite eens te kijken naar de mogelijkheden om te kopen. Even berekend: voor 650 netto hypotheeklast per maand kun je met de lage rente van tegenwoordig ook een hypotheek trekken van 2 ton, waarmee je waarschijnlijk een betere kwaliteit woning hebt, of tegen een stuk lagere maandlasten wellicht een woning van vergelijkbare kwaliteit als je nu hebt kunt kopen.
Dit is het laatste jaar starterskorting, hierna is het over met de pret. Vandaar dat ik ook opzoek ga naar een baan in loondienst. (En dat verzekeren niet rendabel is op wat ik verdien per maand, teveel risico) het heeft vanaf volgend jaar meer nadelen dan voordelen.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:48 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Hoelang ben je zzp-er? heb je geen recht meer op startersaftrek oid? dit gaat van je verzamelinkomen af en heb je soms alsnog recht op toeslagen.
Dat is het sociale stelsel in Nederlandquote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:15 schreef -Magica- het volgende:
[..]
Ja is kut lijkt me, je kan beter wat minder verdienen kun je veel goedkoper huren en krijg je maximaal toeslag
Maar dan heb je toch een lager verzamelinkomen om voor nu op te geven? Dan kan je nu iig reageren op de lagere huurprijs woningen, als je er eenmaal in zit geen haan meer die er naar kraait, nu kun je daar niet op reageren omdat je boven de 'passend toewijzen' grens zit.quote:Op vrijdag 30 juni 2017 15:52 schreef Paskwal het volgende:
[..]
Dit is het laatste jaar starterskorting, hierna is het over met de pret. Vandaar dat ik ook opzoek ga naar een baan in loondienst. (En dat verzekeren niet rendabel is op wat ik verdien per maand, teveel risico)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |