abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 24 juni 2017 @ 16:43:42 #26
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171916747
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 16:02 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Vet, druïde is eigenlijk het hoogste in de rangorde toch?
Nee.
Binnen de druïden lijnen zijn er wel rangen. Maar dit gaat meer over een lijn van occulte kennis.
Nu zijn er ook wel popiejopie vormen, waarbij de kennis vrij verkrijgbaar is. Maar wil je echt in de serieuze takken doordringen dan gaat het om besloten kennis die enkel doorgegeven wordt aan hen die zich bewijzen.
De basis kennis die vrij verkrijgbaar is maakt je op z'n hoogst een leerling, een beginner. Maar in deze tijd noemen veel mensen zich druïde of wat dan ook zodra ze wat hebben met die vorm. Zo was het niet en is het niet bedoeld.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 24 juni 2017 @ 19:56:58 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171920607
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 16:02 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Vet, druïde is eigenlijk het hoogste in de rangorde toch?
Zie het meer als een opleidingsgraad en na de druïdegraad begint het echte leven :)
pi_171986582
Ik weet hier helemaal niks over, maar het trekt me wel aan in some way.

Is dat ook een soort broederschap dan of zo? Of hoe gaat zoiets? Waar kun je er (nederlandstalig) bruikbare, goede info over vinden?
  vrijdag 30 juni 2017 @ 06:51:31 #29
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172059481
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juni 2017 12:19 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Ik weet hier helemaal niks over, maar het trekt me wel aan in some way.

Is dat ook een soort broederschap dan of zo? Of hoe gaat zoiets? Waar kun je er (nederlandstalig) bruikbare, goede info over vinden?
Zie de OBOD-link die ik eerder gaf.
pi_172204956
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 16:37 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Een scala aan Germaanse en Keltische goden. Waarbij ik voor die manifestatie vormen heb gekozen, maar ze in vele culturen onder vele namen voorkomen. Ik heb voor de culturele vormen gekozen die in mijn voorouder lijn liggen omdat ik daar meer tweeling mee heb en het correspondeert met het ritme van de natuur/omgeving hier.
Nu is geloof een sterk woord, ik hinkel nog een beetje tussen wat ervaringen (waarbij ik me bewust ben dat die minder betrouwbaar zijn) die me vertellen dat het om werkelijke entiteiten gaat en de goden als archetypen voor bepaalde krachten/machten.

Al met al moet je dit niet direct vergelijken met het godsgeloof van bv christenen, maar meer zoals het godsgeloof in het boeddhisme. De goden zijn deel van de wereld, staan er niet buiten. Niet almachtig of algoed en hoeven niet aanbeden te worden want anders. Je hebt ze niet nodig voor je persoonlijke pad, er is geen sprake van als je ze niet aanbid ben je fout en ga je naar de hel ofzo.
Welke van de onderstaande goden geloof je in, en waarom?:

Boudicca, Keltische koningin.


Shiva


Hernunnos


Buddha


Wicker man


Hestia
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_172205002
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juni 2017 19:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zie het meer als een opleidingsgraad en na de druïdegraad begint het echte leven :)
Hoe weet je dat, heb je dit zelf ervaren? Heb je zelf de druïdegraad al behaalt en wanneer weet je dat je deze behaalt hebt? Is er een bepaalde ceremonie?
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  donderdag 6 juli 2017 @ 10:26:42 #32
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172209802
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:38 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Welke van de onderstaande goden geloof je in, en waarom?:

Boudicca, Keltische koningin.
[ afbeelding ]

Shiva
[ afbeelding ]

Hernunnos
[ afbeelding ]

Buddha
[ afbeelding ]

Wicker man
[ afbeelding ]

Hestia
[ afbeelding ]
Boudicca, Boeddha en de wicker man zijn geen goden.

Als je gelezen had je al geweten hoe ik erover dacht ;)
Maar ik zal je een plezier doen en het nogmaals zeggen. Ik heb gekozen voor de verschijningsvormen van deze landen, omdat deze corresponderen met het ritme van de hier heersende natuur.
Daarnaast geloof ik dat er vele goden zijn en dat ze verschillende verschijningsvormen en namen kennen. Ik wijs goden van andere plekken en tijden dus niet af, in veel gevallen gaat het of om dezelfde goden, of goden die in andere gebieden 'leefde'.

Met weer de toevoeging dat ik hinkel tussen ze bestaan echt en ze zijn archetypisch. Waarbij het mij niet zo uitmaakt welke het is, ik kan prima leven met archetypisch, dat veranderd niets aan mijn geloof verder.

De keuze voor de goden die hier 'leven' is dus door de verbinding met het land, de natuur. In India of Afrika is de natuur niet hetzelfde als hier, is er een ander ritme. Aan hun goden heb ik voor hier minder. Daarom dus ook niet gekozen voor de meer populaire oosterse vormen, die goden en die geloofssystemen corresponderen niet met het land hier, maar met het land daar.
Het land en de natuur zijn voor mij belangrijker dan de goden. De goden zijn een middel. Het land en de natuur, pogen in dat ritme mee te gaan, dat is het fundament voor mij.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 6 juli 2017 @ 10:32:55 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_172209937
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juli 2017 23:40 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Hoe weet je dat, heb je dit zelf ervaren? Heb je zelf de druïdegraad al behaalt en wanneer weet je dat je deze behaalt hebt? Is er een bepaalde ceremonie?
Een vriend van mij heeft de opleiding tot druïde met goed gevolg afgesloten ^O^
pi_172265350
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 10:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Boudicca, Boeddha en de wicker man zijn geen goden.

Als je gelezen had je al geweten hoe ik erover dacht ;)
Maar ik zal je een plezier doen en het nogmaals zeggen. Ik heb gekozen voor de verschijningsvormen van deze landen, omdat deze corresponderen met het ritme van de hier heersende natuur.
Daarnaast geloof ik dat er vele goden zijn en dat ze verschillende verschijningsvormen en namen kennen. Ik wijs goden van andere plekken en tijden dus niet af, in veel gevallen gaat het of om dezelfde goden, of goden die in andere gebieden 'leefde'.

Met weer de toevoeging dat ik hinkel tussen ze bestaan echt en ze zijn archetypisch. Waarbij het mij niet zo uitmaakt welke het is, ik kan prima leven met archetypisch, dat veranderd niets aan mijn geloof verder.

De keuze voor de goden die hier 'leven' is dus door de verbinding met het land, de natuur. In India of Afrika is de natuur niet hetzelfde als hier, is er een ander ritme. Aan hun goden heb ik voor hier minder. Daarom dus ook niet gekozen voor de meer populaire oosterse vormen, die goden en die geloofssystemen corresponderen niet met het land hier, maar met het land daar.
Het land en de natuur zijn voor mij belangrijker dan de goden. De goden zijn een middel. Het land en de natuur, pogen in dat ritme mee te gaan, dat is het fundament voor mij.
Sorry het is nogal verwarrend voor mij dat je in goden gelooft, maar niet exact als de goden concreet kunt aanwijzen. Ik moet dus meer de richting op denken dat je gelooft in het bestaan ervan, maar ze niet allemaal een naampje kan geven. Ik hoop dat ik het goed zeg :) Voor mij is buddha wel een god, een menselijke verschijning van een god. In mijn ogen hoeven ze niet perse een gewei te hebben of een goddelijke verschijning te hebben. Er is maar één, goden kunnen niet tegelijk "geboren" zijn. Zoals onderstaande plaatje, een god is voor mij altijd positief en volgens mij is er toch maar 1:



Denk je dat meerdere goden de wereld tegelijk hebben geschapen? Ik denk toch dat er maar 1 de eerste kan zijn. Net zoals dat er bij een tweeling altijd 1 eerder is geboren dan de ander. De eerste die geboren zou zijn, zou dan God zijn. God van de donder, god van de planten enz zou een taakverdeling zijn. Deze taakverdeling zou heel de werkelijkheid van dat er maar 1 iets op het begin bestaat vermijden. Het zou eigenlijk betekenen dat er nu nog goden geboren zouden worden :)
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_172265377
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juli 2017 10:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een vriend van mij heeft de opleiding tot druïde met goed gevolg afgesloten ^O^
Nice! Daar kun je inderdaad veel van leren, lijkt me interessant om zijn levensvisie enzo te horen. Zijn kijk op hoe we met de natuur omgaan en oorlogen etc.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  maandag 10 juli 2017 @ 13:29:21 #36
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172316467
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juli 2017 12:27 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Sorry het is nogal verwarrend voor mij dat je in goden gelooft, maar niet exact als de goden concreet kunt aanwijzen. Ik moet dus meer de richting op denken dat je gelooft in het bestaan ervan, maar ze niet allemaal een naampje kan geven. Ik hoop dat ik het goed zeg :) Voor mij is buddha wel een god, een menselijke verschijning van een god. In mijn ogen hoeven ze niet perse een gewei te hebben of een goddelijke verschijning te hebben. Er is maar één, goden kunnen niet tegelijk "geboren" zijn. Zoals onderstaande plaatje, een god is voor mij altijd positief en volgens mij is er toch maar 1:

[ afbeelding ]

Denk je dat meerdere goden de wereld tegelijk hebben geschapen? Ik denk toch dat er maar 1 de eerste kan zijn. Net zoals dat er bij een tweeling altijd 1 eerder is geboren dan de ander. De eerste die geboren zou zijn, zou dan God zijn. God van de donder, god van de planten enz zou een taakverdeling zijn. Deze taakverdeling zou heel de werkelijkheid van dat er maar 1 iets op het begin bestaat vermijden. Het zou eigenlijk betekenen dat er nu nog goden geboren zouden worden :)
Boeddha is geen god, Boeddha is een mens geweest en heeft bereikt wat ieder mens kan bereiken volgens die leer. Boeddha is een titel, geen persoon/entiteit op zichzelf, er zijn dan ook meerdere boeddha's.

Er is de stichter van het boeddhisme, Gautama Boeddha. Boeddha is zijn titel, Gautama is zijn naam.
Boeddha betekend grofweg de verlichte.

Ik kan de goden waartoe ik me richt prima bij naam noemen, ik probeer enkel uit te leggen hoe het voor mij is. Dat namen er niet zo toe doen, dat wij mensen die namen aan die goden hebben gehangen en dat op verschillende plekken dezelfde goden andere namen hebben.

Ik geloof niet in een scheppende god en al helemaal niet in een algoede en almachtige god. Vind het dan ook vreemd dat je Boeddha als een god ziet, maar die leer totaal niet begrepen hebt blijkbaar. Want in het boeddhisme is er geen sprake van scheppende of algoed en almachtige goden.
Ik geloof in entiteiten die onder de beschrijving goden vallen, die deel zijn van dit universum zoals wij dat ook zijn. Daarnaast geloof ik in allerlei entiteiten, waarvan de groep goden er 1 is.
Goden zijn voor mij niet eeuwig, niet almachtig en zeer zeker niet algoed. Geen enkele beschrijving van goden voldoet daaraan.

En ja, er kunnen nieuwe goden geboren worden. Alhoewel dat een traag proces is en niet vaak gebeurd door hun lange levensduur. Zo kunnen goden ook sterven.
Dat hele er staat 1 ding aan het begin, een god, is geen deel van mijn geloofssysteem.
Ook niet in het boeddhistische geloofssysteem trouwens, eigenlijk in geen enkel oud geloofssysteem (kent iets meer nuance, maar dit is het korte antwoord).

[ Bericht 3% gewijzigd door Cause_Mayhem op 10-07-2017 13:37:25 ]
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 10 juli 2017 @ 14:02:21 #37
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_172317338
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 13:29 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Vind het dan ook vreemd dat je Boeddha als een god ziet, maar die leer totaal niet begrepen hebt blijkbaar. Want in het boeddhisme is er geen sprake van scheppende of algoed en almachtige goden.
Er zijn stromingen van het boeddhisme waar Gautama Boeddha gezien en behandeld wordt als een god. Niet een scheppende god maar dat maakt verder weinig uit. Ook zijn er zat mensen die Gautama Boeddha in het pantheon van hindu goden zetten.

Die hele distinctie tussen wel of niet goddelijkheid van de Boeddha of een specifieke Boeddha is wat dat betreft ook vooral een westerse discussie. In landen zoals Thailand is die distinctie zo ontiegelijk oninteressant dat als ik het er over probeer te hebben met boeddhisten daar ze het hele taalgebruik niet eens snappen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  maandag 10 juli 2017 @ 14:14:11 #38
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172317643
quote:
7s.gif Op maandag 10 juli 2017 14:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Er zijn stromingen van het boeddhisme waar Gautama Boeddha gezien en behandeld wordt als een god. Niet een scheppende god maar dat maakt verder weinig uit. Ook zijn er zat mensen die Gautama Boeddha in het pantheon van hindu goden zetten.

Die hele distinctie tussen wel of niet goddelijkheid van de Boeddha of een specifieke Boeddha is wat dat betreft ook vooral een westerse discussie. In landen zoals Thailand is die distinctie zo ontiegelijk oninteressant dat als ik het er over probeer te hebben met boeddhisten daar ze het hele taalgebruik niet eens snappen.
Welke stromingen dan?

En ja dat is idd een westerse discussie, waarbij het monotheïsme/abrahamisme zelfs het boeddhisme vervuilt. Maar het is een compleet ander geloofssysteem, die niet te vergelijken valt met het monotheïsme/abrahamisme.

Dat maakt het ook soms moeilijk om het over mijn geloofsvorm te hebben, wat ook onder een ander geloofssysteem valt. Te vaak zie je hier (het westen) dat mensen het vanuit die monotheïstische/abrahamistische bril bekijken. Wat dus niet past.
In veel discussies over geloof/religie hier zie je dat ook terug, die focus op het monotheïsme/abrahamisme, dat terwijl er zoveel meer is als alleen dat. Dat vind ik jammer.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172369824
quote:
7s.gif Op maandag 10 juli 2017 14:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Er zijn stromingen van het boeddhisme waar Gautama Boeddha gezien en behandeld wordt als een god. Niet een scheppende god maar dat maakt verder weinig uit. Ook zijn er zat mensen die Gautama Boeddha in het pantheon van hindu goden zetten.

Die hele distinctie tussen wel of niet goddelijkheid van de Boeddha of een specifieke Boeddha is wat dat betreft ook vooral een westerse discussie. In landen zoals Thailand is die distinctie zo ontiegelijk oninteressant dat als ik het er over probeer te hebben met boeddhisten daar ze het hele taalgebruik niet eens snappen.
Thanks
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  woensdag 12 juli 2017 @ 19:07:08 #40
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_172369921
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2017 19:02 schreef firefly3 het volgende:

[..]

Thanks
Laat die stromingen dan eens zien...
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_172370079
quote:
1s.gif Op maandag 10 juli 2017 14:14 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Welke stromingen dan?

En ja dat is idd een westerse discussie, waarbij het monotheïsme/abrahamisme zelfs het boeddhisme vervuilt. Maar het is een compleet ander geloofssysteem, die niet te vergelijken valt met het monotheïsme/abrahamisme.
Mijn persoonlijke geloofsyssteem is een westerse discussie dat het boeddhisme vervuilt?
Ik zeg toch ook niet dat jouw geloof de oorspronkelijke gedachtestromen vervuilt? :N
quote:
Ik geloof niet in een scheppende god en al helemaal niet in een algoede en almachtige god. Vind het dan ook vreemd dat je Boeddha als een god ziet, maar die leer totaal niet begrepen hebt blijkbaar. Want in het boeddhisme is er geen sprake van scheppende of algoed en almachtige goden.
Ik geloof in entiteiten die onder de beschrijving goden vallen, die deel zijn van dit universum zoals wij dat ook zijn. Daarnaast geloof ik in allerlei entiteiten, waarvan de groep goden er 1 is.
Goden zijn voor mij niet eeuwig, niet almachtig en zeer zeker niet algoed. Geen enkele beschrijving van goden voldoet daaraan.

En ja, er kunnen nieuwe goden geboren worden. Alhoewel dat een traag proces is en niet vaak gebeurd door hun lange levensduur. Zo kunnen goden ook sterven.
Dat hele er staat 1 ding aan het begin, een god, is geen deel van mijn geloofssysteem.
Ook niet in het boeddhistische geloofssysteem trouwens, eigenlijk in geen enkel oud geloofssysteem (kent iets meer nuance, maar dit is het korte antwoord).

Zijn deze entiteiten vergelijkbaar met geesten (entiteiten)? Wat voor entiteiten bestaan er nog meer denk je, naast goden? En hoe snel worden zij denk je geboren? Wat zouden hun levensduur zijn ten opzichte van mensen.
quote:
Dat maakt het ook soms moeilijk om het over mijn geloofsvorm te hebben, wat ook onder een ander geloofssysteem valt. Te vaak zie je hier (het westen) dat mensen het vanuit die monotheïstische/abrahamistische bril bekijken. Wat dus niet past.
In veel discussies over geloof/religie hier zie je dat ook terug, die focus op het monotheïsme/abrahamisme, dat terwijl er zoveel meer is als alleen dat. Dat vind ik jammer.
Voor mij is het wat gemakkelijker, ik heb een gedaante (slechts 1) wat voor mij de God is. Hij is ook almachtig, gezien de tempels in het Oosten. Zie op het plaatje bijvoorbeeld zijn onderdanen die over zijn lichaam klauteren. In principe staat mijn God denk ik boven jouw goden, want uiteindelijk kom je uit tot een schepper. Dus God die goden maakt. Goden die kunnen sterven omdat zij leven in de wereld die God geschapen heeft:



Maar ik zou graag willen horen wat er nog veel meer is, om mijn eigen visie uit te breiden en een open mind te kunnen behouden :)
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')